Minulla on vähän samanlainen ongelma kuin edellisellä kirjoittajalla
Olen 22 vuotias nainen ja asun avomieheni kanssa, joka on 23 vuotias. Haluaisin kovasti gerbiilin, sillä olen hoitanut ystävieni gerbiilejä (ja muitakin eläimiä) ja ihastunut niihin.
Ennen miehelläni ei ollut mitään gerbiilinhankintaani vastaan. Nyt appivanhempani, jotka muutoin mukavia ovatkin, ovat saaneet mieheni pään käännettyä.
Syy appivanhempieni vastahakoisuuteen on se, että avomieheni siskon kolme koiraa eivät sitten enää voisi tulla meille hoitoon. Totta on se, että en enää voisi niitä viikonlopuiksi tms. ottaa, koska gerbiili voi stressaantua helposti, varsinkin sellaisista mölyapinoista, millaisia nämä mieheni siskon koirat ovat.
Mutta kai se nyt hitto soikoon on niin, että se joka eläimen hankkii, itse sen hoitakoon? Olen kyllä mielelläni vahtinut näitä kolmea koiraa, ei siinä ole ollut ongelmaa, mutta nyt haluan oman lemmikin. Olen sentään aikuinen järkevä ihminen, niin enköhän osaa tällaiset asiat päättää?
En kai minun tarvitse rakentaa elämääni näiden siskon koirien varaan? Kaikenlisäksi tämä sisko ei millään muotoa muutoin pidä meihin yhteyttä.
En vain haluaisi mitään nyrpistelyä gerbiiliäni kohtaan siksi, että he itse pitävät enemmän koirista ja haluaisivat varman hoitopaikan siskon koirille. Risoo vain tämä asia tällä hetkellä.
Mielipiteitä?
16
1341
Vastaukset
- miun mielest
Melko järjetöntä vaatia elämään vain siskoa varten. Ei kokemusta gerbiileistä, mutta meillä oli hamsteri hoidossa viikon. Pidin vain oven suljettuna niin ettei koira päässyt lähelle, ei ongelmia. Käsittääkseni näin käytännön näkökulmasta gerbiilit (surullista kyllä) ei taida edes pitkäikäisiä olla, joten vanhempien on turha paasata mistään elinikäisestä sitoutumisesta (kuten meillä koiran kohdalla). :)
- ihmettelen....
Jos asutte yksiössä, niin ymmärrän huolesi. Mutta kaksio antaa jo mahdollisuuden vaikka minkälaisten eläinten väliaikaiseen hoitoon. Minulla oli parhaimillaan/pahimmillaan hoidossa marsuja, kääpiökaneja, myös gerbiili ja omat eläimet olivat koira, kissa, pari undulaattia. Kukaan ei kuollut, paitsi minä kaaduin sänkyyn sen hoitojakson jälkeen.
Jos et pysty järjestämään gerbiinille hyviä olosuhteita koirien hoitojakson ajaksi, niin silloin et tietenkään ota niitä hoitoon.
Nyrpistely gerbiiliä kohtaan ei ehkä johdu koirien hoitamattomuudesta vaan siitä, että gerbiili ei todella valloita kaikkia ihmisiä, sekin sinun pitää hyväksyä. Itse en tunne minkäänlaista sympatiaa hämähäkkieläimiä kohtaan vaikka erittäin eläinrakas olenkin.- ymmyrkäinen
Tarkoitatko, että tämän aloittajaparin pitää järjestää olonsa siten, että voivat joskus hoitaa muiden elukoita?
MIKSI? - eläinrakkautensa tähden
ymmyrkäinen kirjoitti:
Tarkoitatko, että tämän aloittajaparin pitää järjestää olonsa siten, että voivat joskus hoitaa muiden elukoita?
MIKSI?Ehkä siksi, että hän on eläinrakas ja haluaa hoitaa miehen siskon koiria, mutta suree sitä, ettei voi hoitaa enää näitä rakkaita koiria.
- ja kunnolla nyt
eläinrakkautensa tähden kirjoitti:
Ehkä siksi, että hän on eläinrakas ja haluaa hoitaa miehen siskon koiria, mutta suree sitä, ettei voi hoitaa enää näitä rakkaita koiria.
Onko äidinkielesi jokin muu kuin suomi? Sinulla tuntuu olevan ihan kummallinen käsitys tästä aiheesta.
- meneeköhän nyt oikein?
ja kunnolla nyt kirjoitti:
Onko äidinkielesi jokin muu kuin suomi? Sinulla tuntuu olevan ihan kummallinen käsitys tästä aiheesta.
Miniä on hoitanut aiemmin muiden koiria. Tästä päättelen, että hän on hoitanut niitä koiria puhtaasta eläinrakkaudesta. Tilanne on nyt muuttunut, kun miniä haluaa oman eläimen. Nyt miniä joutuu suureksi surukseen luopumaan muiden koirien hoitamisesta, kun ne ovat käytökseltään niin mahdottomia, ettei ne tule hänen gerbiilin kanssa toimeen. Sitten viestissä on vielä sellainen pieni sivuseikka, että miniää painostetaan olemaan ottamatta omaa eläintä. Tähän sivuseikkaan en ota nyt kantaa.
Menikö nyt oikein?
- juttu.
Jos miehesi on gerbiilejä vastaan etkä voi ottaa niitä, niin sinulla on täysi oikeus kieltäytyä kälysi koirien hoidosta. Älä tuhlaa enää viikonloppujasi vieraisiin koiriin vaan huolehtikoon appivanhemmat niistä.
- aviomies
Miehesi vanhemmat ovat todennäköisesti sanoneet hänelle, että ennen hankintaa hänen kannattaa olla tietoinen muutamasta asiasta. Tämän jälkeen hän on ilmeisesti muodostanut täysin itsenäisen mielipiteen asiasta.
Kuulostaa siltä, että miehesi ajattelee, että jos yhdestä gerbiilistä on noin paljon vaivaa, niin on varmaan parempi olla ottamatta sellaista.
On tietenkin selvää, että sinulla on oikeus ottaa gerbiili jos sellaisen haluat. Ei miehelläsi ole oikeutta kieltää sitä ilman hyvää syytä kuten, että on itse allerginen. Voit sanoa miehellesi, että eihän teillä ole mitään velvollisuutta rajoittaa elämäänne omassa kodissanne hänen siskonsa tarpeiden vuoksi. Miehesi voi mennä hoitamaan siskon kotiin hänen koiriaan kun hän poissa. - rohkeasti vaan
Päätös on sinun eikä appivanhempien. On ymmärrettävää, että oma lemmikki on ihan toista kuin vieraitten koirien hoitaminen. Varmaan saat miehesi ymmärtämään asian, ja aikuisena ihmisenä voit päättää näin pienen asian itsekin. Gerbiili on niin pieni ja vaivaton, että perusteluja sitä vastaan ei oikeasti ole, paitsi jos itse matkustelette paljon eikä hoitopaikkaa ole.
Appivanhemmat voivat hoitaa miehen siskon koiria, tai heidän ystävänsä. Vaihtoehtoisesti pidä gerbiili eri huoneessa. Samoin sukulaisten vieraillessa laita gerbiilihäkki pois silmistä, niin ei tarvitse nyrpistellä.- iizibiizi
Gerbiilit on kovia puremaan ja näykkimään. Rokotukset oltava kunnossa. saattaa näykätä vaikka nenän päästä.
- ole ap:n ongelma
iizibiizi kirjoitti:
Gerbiilit on kovia puremaan ja näykkimään. Rokotukset oltava kunnossa. saattaa näykätä vaikka nenän päästä.
Jos joku ei pysty puolustautumaan gerbiiliä vastaan, niin se on hänen ongelmansa. Kyllä ap:lla mielestäni saa silti olla gerbiili.
- gerbiilin omistanut
iizibiizi kirjoitti:
iizibiizi. Totta ettei gerbiili ole vaivaton lemmikki, sillä yksikään (edes akaattikotilo) ei ole vaivaton. Jokainen lemmikki vaatii huolenpitoa, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
Mutta minulle on kyllä aivan uutta tietoa se, että gerbiili voi näykätä nenän päästä. Tosi asiassa gerbiilin purema paranee useimmiten seuraavaan päivään mennessä itsekseen. Eikä ne pure ihmisiä juuri koskaan (gerbiili voi purra kahdesta syystä a) ihminen tuoksuu ruualle, eli on esim. syönyt juuri jotain sormillaan tai b) puolustus hätätilanteessa). Gerbiilit eivät myöskään kanna sellaisia tauteja, jotka voisivat ihmiseen tarttua.
Gerbiilinomistajien sijaan nimenomaan koiranomistajien pitäisi laittaa rokotukset kuntoon, sillä koiran suussa on ihan helkutisti bakteereja ja muutoinkin koiranpurema ei ole ihan pikku juttu. Koira kun voi oikeasti haukata sen nenän päästä.
- miehen siskon koiria
Jos asunto on teidän yhteinen, niin otat sinne minkä elikon haluat, kunhan itse sen hoidat. Kälyn koirat eivät ole mikään syy olla ottamatta lemmikkiä.
- haluaisi
jonkin gerbiilin?
- mirah_012
Kyllä minulla vaan gerbiilit oli ihan samoissa tiloissa koirien kanssa. Terraariossa tietenkin. Koirat pitivät meteliä, eivätkä gerbiilit siitä näyttäneet hermostuvan. Elivätkin pirulaiset melkein 5 vuotta.
Gerbiilit olivat sen verran helppoja ja vaivattomia, että en näe järkeä siinä, että et sellaista voisi hankki. Eri asia sitten mitä sellaisella tekee.- laur_a_a87
Itselläni on hamsteri ja koira samassa taloudessa, yksiössä ja hyvin on mennyt kun hamsu on sijoitettu painavaan terraan niin ylös ettei pieni koira siihen yletä. Mulle on jotenkin sen jälkeen kun muutin pois kotoa ollut ihan itsestään selvää etten muilta edes kysele että mitä elukoita hankin niin kauan kun ne eivät haitaa muiden elämää. Viimeksi kun hamsu taloon saapui oli miesytsävä vaan huulipyöreänä että "kuka tänne on ilmestynyt?" Mutta sulatti hamsun aika äkkiä. Jos hoidat gerbusi itse ei tuollaisen pienen terra eläimen pitäisi kennekään muun elämää juurikaan hetkauttaa. Niin ja musitatahan että gerbu on lauma eläin eli hakippa kerralla ainakin kaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475345Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "602042Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181750Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1381723- 141445
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301397Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4130081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171087Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771048Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60887