Ahneus yritysten yksinoikeus?

scale

http://www.iltalehti.fi/talous/200901319011140_ta.shtml

Jos ajatellaan, että työläinen on yrittäjä, joka myy sitä osaamistaan yritykselle, joka toimii palvelun ostajana, miksi on väärin haluta myymälleen palvelulle kunnon korvaus?

Eikö se suuresti ylistetty markkinatalous silloin toimikkaan? Miksi ainoastaan sijoittajalle on sallittu ahneus? Ei työpanostaan myyvä yrittäjä ole mikään helvetin sosiaalitoimisto joka tehtävä on nuolla osakkeenomistajien persettä ja tyytyä pieneen tuottoon. Rahaa pitää tulla ovista ja ikkunoista.

Mun mielestä lentäjät on palkkansa ansainneet. Miksi muka vaan Vanhasella pitää olla yksinoikeus isoihin tuloihin? Mitä se Pääministeri on tehnyt ansaitakseen jättitulonsa? Mun mielestä lentäjät on hoitaneet hommansa paremmin.

15

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selitys.

väliäkö sillä, että kauppa ei käy. Johtuisiko väristä...

• Lentäjät ansainneet palkkansa

matkailumaana perustuu pitkälti mielikuvitushahmoihin eli Muumeihin ja Joulupukkiin.
      Lentäjät tuovat Suomeen rahaa (=turisteja), pääministeri taas vie rahaa Suomesta pois (=EU).
      Koulutusajoissakin on hivenen eroa.

• todellakin

osaavat kiristää paremmin rahaa kuin tien päällä köröttelevät kollegansa

• -AB-

on puolen vuoden koulutus.

• siis nopeampia
        -AB- kirjoitti:

oppimaan

• scale

Miksi se on kiristystä. Kyllähän kuka vaan voi alkaa lentäjäksi, jos rahkeet piisaa. Miksi yritykset eivät kiristä isompia voittoja, miksi se on hyväksyttävämpää? Ilmojen duunari on eräänlainen yrittäjä.

• gfsdvrrvv
        -AB- kirjoitti:

Nykyään jo 1,5 vuoden koulutus, joten pitää siitä kunnolla maksaakin.

"Ilmailuopiston koulutus kesti reilun vuoden, varusmiespalvelulla sai anteeksi neljä kuukautta. Nykyisin koulutus kestää puolitoista vuotta, pääsyvaatimuksena lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot. Sen jälkeen suoritetaan kolmen kuukauden perämieskurssi ja liikennelentokoneeseen perehdyttämisjakso, minkä jälkeen lupakirjan puolesta on valmis lentäjä."

Ammattihaastattelu:
        LIIKENNELENTÄJÄ
        Sami, 35 v

http://www.mol.fi/avo/haastattelut/liikennelentaja.htm

• et homma on vapaata kunnes se kääntyy itseään vastaan. Silloin tulee äkkiä tarve suojata omaisuutta lauman päättömältä ryntäilyltä.

Ahneus on siis sallittua mulle mut ei muille - tai ei siis ainakaan niille jotka ahnehtivat mun kupista.

Ansaittu palkka - mun on vaikea mennä sanomaan et mitä kenenkin tulis ansaita. Lähtökohtaisesti vois ajatella et harva meistä voi rehellisesti sanoa olevansa esim. 30 kertaa parempi/tärkeämpi/tms. kuin toinen ja siksi ansaitsee myös 30 kertaa suuremman vastikkeen tekemisistään. Markkinatalouteen ei taasen kuulu ansiot vaan kysyntä ja tarjonta. Sanotaan et lentäjät ovat yhtä vähän/paljon ansainneet palkkansa kuin pääministerikin.

• scale

ilmojen tai vaikka teollisuuden, on tosiasiassa se, joka sen riskin kantaa.

Yrityksille on hyväksyttävää tienata käsittämättömiä voittoja ??-08 ja 09 kun hiljenee, ottaa lainaa, jotta saa maksettua huippuosingot.

Työvoima tuo yrityksen tärkeimmäksikin voimavaraksi monissa juhlapuheissa nimetty, saa kengän kuvan persiille ja jäljelle jääneet jakavat lähtijöiden työt.

Siinä ne uusliberaalin talouden säännöt.

• Dazu

Se on pyrkimys kehittää mahdollisimman paljon välistävetäjiä jokaiselle palvelulle ja tuotteelle niin, että eniten ääntä pitävä kerää rahat, vaikkei mitään tekisikään.

Lentäjäjuttuun en ota kuitenkaan kantaa sen tarkemmin.

• sdfrgge

vrt kenen tahansa palkkaan Suomessa, etenkin kun otetaan huomioon koulutuksen lyhyt kesto. Mutta saahan sitä vaatia, eri asia on kannattaako maksaa. Finnair on ottanut tavan mukaan ilmavoimilta lentäjiä, vaikka ulkomailta ja Suomesta löytyisi muitakin, joilla on liikennelentäjän lupakirjat ja suuremmalla tarjonnalla palkatkin hieman normalisoituisivat. Suomessa maksetaan hurjasti ilmojen bussikuskeille vrt. muihin maihin.

• scale

Kyllähän Finnair voisi palkata bussikuskeja Venäjältä, tai kauko-idästä.

Uskaltaisikko kyytiin? Minä en.

Saataisiin me varmaan pääministerikin palkattua halvemmalla Kiinasta. Ne kun kuulemma ovat kengän kestäviä.

• sdfrgge
        scale kirjoitti:

Saataisiin me varmaan pääministerikin palkattua halvemmalla Kiinasta. Ne kun kuulemma ovat kengän kestäviä.

tai muista valkoihoisten kansoittamista länsimaista, jos sulla on jnkl. rodullisia ennakkoluuloja aasialaisia ja venäläisiä kohtaan.

• scale kirjoitti:

ulkoistamista juuri työttömäksi jääneelle Bush nuoremmalle. Kokemusta on - myös kengistä.

Ensi töikseen ko. kaveri vois jatkaa vuonna 40 ja risat kesken jäänyttä projektia.

• teme.

Näinhän se on, tuottajan tulee saada tuotteestaan käypä hinta. Näin ei tarvita esim. kiistoja aiheuttavia tukijärjestelmiä. Yrittäjä on tuottaja. Hän tuottaa tavaroita tai palveluita jne.

Miten Vanhasen palkka tähän liittyy? PM:n eikä lentäjien palkat eivät ole mitään verrattuna oikeasti isoihin palkkoihin. Niitä kierrätetään tietty pääasiassa pääoman kautta.

Lentäjillä on kova vastuu, joten tuokin 15000 on perusteltua. Kai. Onpa se PM:lläkin, muttei niin suoranaisesti ihmishengistä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4562
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      37
      1412
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1313
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1176
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1092
    8. 159
      1016
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      958
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen