Olen ikäni kärsinyt näppyläisestä sekaihosta ja tukkeutuneista, laajentuneista huokosista. Ja kokeillut mitä erilaisimpia halpoja ja kalliita tuotteita vailla tuloksia. Kuukausi sitten kyllästyin ja lopetin kuorinnat, naamiot, kasvovedet, puhdistusmaidot jne.jne. Rupesin pesemään kasvot tavallisella saippualla ja päälle vanhaa kunnon Niveaa, myös rasvaa tihkuvalle T-alueelle. (Ja puristelemisen lopetin myös.) Parin viikon sisällä tapahtui ihme: kaikki näpyt on kadonneet, huokoset pienentyneet, rasvaisuus vähentynyt selvästi ja iho kirkastunut! Voi olla että muista syistä aloitettu KALAÖLJYN syöminen vaikutti myös. En tiedä auttaako muilla, mutta kokeilu ei ainakaan paljoa maksa, saippua irtosi Eurolla ja Nivea kahdella...
Kyllästyin ihonhoitoon
8
1004
Vastaukset
- kysyisin teiltä?
Miten seuraavat ainesosat kosmetiikassa hyödyntävät ihoa:
dimethicone, isonolylisononanoate, isodecyl neopentanoate, sodium lactate methysilanol, bisabolol, ethylparaben, methylparaben, peg-8 peg-6 stearate, hydroxyethylcellulose, phenoxyethanol, ammonium acryloydimethyltaurate?
En halua väheksyä kemian voimaa, mutta mitä ihmettä nuo ja sadat muut ingredientit pitävät sisällään ja mihin niitä tarvitaan. Kysynkö liian vaikeita?
Taidan työntää turpaani pelkkää oliiviöljyä ja antaa viisaampien kertoa, mitä noilla muilla teen.. ;)
Älä ota liian vakavasti.- kysymys-----
Netistä löytää hyvin listoja joissa selitetään noiden aineiden sisältö ja tarkoitus.
dimethicone = silikonia, se toimii lääketieteessä esim. haavanhoidossa ja sopii siis kosmetiikkaan. Lisäksi se tekee ihon siloisen tuntuiseksi, ja helpottaa esim. meikkivoiteen leviämistä tasaisesti.
ethylparaben, methylparaben = parabeneja, joita käytetään säilöntäaineena, ettei kasvorasvasi pilaannu eikä siihen ala kasvaa mitään bakteereja.
jne... tietoja aineista esim. http://www.cosmeticscop.com/cosmetic-ingredient-dictionary.aspx
Eli osa aineista todella hyödyttää ihoa (ns. vaikuttavat aineet tai tehoaineet), mutta osa on tuotteissa siksi, etteivät ne pilaannu tai kärsi kuljetuksesta ja kaupan hyllyllä (tai kuluttajan kaapissa) seisoessaan. Ja osa tekee tuotteista miellyttävämpiä käyttää (vetiseksi mennyttä voidetta olisi aika ikävä yrittää levitellä naamalle). Sitten on vielä hajusteet ja väriaineet. Monihan haluaa että tuote tuoksuu hyvältä ja näyttää kauniilta, vaikka ihonhoidon kannalta se ei ole tarpeellista.
Kosmetiikassa on käytössä kaikenkaikkiaan n. 10,000 eri ainetta. Kiinnostavaa on oikeasti se, että mitkä noista aineista ovat meille turvallisia jatkuvassa käytössä, mitkä aiheuttavat iho-ärsytystä tai muita oireita, ja mitkä oikeasti tehoavat ihonhoitoon - ja lisäksi miten ne vaikuttavat luontoon.
Oliiviöljy pehmentää ihoa ja siinä on antioksidantteja. Toimii "ryppyvoiteena" paremmin, jos käytät myös sisäisesti eli salaattikastikkeena. Voi hieman suojata UV-säteilyltä mutta kannattaisi silti käyttää kunnon UV-suojaa, ettei ihoon tule vaurioita ja ihosyöpää. Ja koska se ei sisällä säilöntäaineita, pitää säilyttää pimeässä ja korkki huolellisesti kiinni.
- naamaani tavallisella
saippualla pesisi. Lähtis viimeisetkin ns. ihon luonnolliset suojamekanismit hiiteen. Hyvä et toimii sulle.
Siitä mieleeni tulikin, onko kukaan kokeillut pestä kasvoja luonnon jugurtilla? Tää pelle peloton taitaa seuraavaks testata.- tapausyghju
Samanlainen iho on minulla kuin ketjun aloittajalla mutta ei tököttien käyttö tai käyttämättä jättäminen vaikuta ihooni juuri ollenkaan. En ole käyttänyt ikinä juuri mitään kummallisia aineita naamaani, mitä kokeillut silloin tällöin. Pesuaineella puhdistus mitä sattuu olemaan ja nivea päälle. ja iho on kauhea, myönnän. Saippua on pahasta sen tiedä mutta iho jää niin paskaseks kaikilla kasvovesillä ja muilla... Kalaöljy voi olla ennemminkin se sinun pelastuksesi. Itse olen allerginen sille. Että se siitä..
- unohtui sanoa
tapausyghju kirjoitti:
Samanlainen iho on minulla kuin ketjun aloittajalla mutta ei tököttien käyttö tai käyttämättä jättäminen vaikuta ihooni juuri ollenkaan. En ole käyttänyt ikinä juuri mitään kummallisia aineita naamaani, mitä kokeillut silloin tällöin. Pesuaineella puhdistus mitä sattuu olemaan ja nivea päälle. ja iho on kauhea, myönnän. Saippua on pahasta sen tiedä mutta iho jää niin paskaseks kaikilla kasvovesillä ja muilla... Kalaöljy voi olla ennemminkin se sinun pelastuksesi. Itse olen allerginen sille. Että se siitä..
unohtui äskeiseen viestiin lisätä että paras kuorinta-aine mikä itselläni tehoaa on kun sekoitan tilkkaan ruokaöljyä suolaa ja hieron sillä, mustapäät lähtee tällä parhaiten ja suola desinfioi ja ihosta tulee pehmeä kuin vauvan pylly :)
- ....
tapausyghju kirjoitti:
jos kyse on noista omega-hapoista, niin esim. camelinaöljyssä on sitä myös.
- Luolanainen*
Täytyy sanoa että en ole totutellut mitään ihme voiteita mun kasvoihin. Ihoni kasvoillani on hyvä.
Huuhtelen aamuisin pelkällä lämpöisellä vedellä kasvoni, taputtelen kuivaksi pyyhkeellä ja voitelen kasvojen perusvoiteella.
Kumpa pääsisin eroon liiallisesta huulirasvan köytöstä, huuleni kun ovat tottuneet siihen että rasvaan niitä päivittäin ja usein.
Olen siis 40 nainen.- Luolanainen*
Tottakai mä pesen tai huuhtelen kasvoni myös töiden jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455220Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1291683Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511600Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151589- 141285
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41210No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol22111081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171057Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771018Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60867