Mietin vaan että voinko vaatia lapsilleni huostaanottoa jos heillä ei ole turvallista ja pystyvää vanhempaa?
Exäni, lasteni äiti ja pääasiallinen huoltaja; kanssa-yhteishuoltaja on joutumassa suureen leikkaukseen joka invalidisoi hänet käytännössä täydellisesti. Hän on kahden lapsen kotiäiti asianmukaisella pienellä korvauksella.
Lasten hoitaminen ei käy päinsä leikkauksen jälkeen toipilasaikana. Hän on käytännössä sänkypotilas ainakin pari viikkoa.
Sairaslomalle ei kotiäiti voi mennä niin että saisi rahaa että lapset saisi päivähoitoon. Itseasiassa sairaslomalaisena hänen tulonsa olisivat 0.
Koska hän ei ole sairaslomalla (joka tarkoittaisi talouskatastrofia) hän ei saa kunnallista päivähoitoa lapsille. Kunta voi järjestää 5 päivää päivähoitoa mutta niiden hinta on täysin järjetön. 40 euroa kahdelta lapselta per päivä.
Kaikki tukimuodot on kysytty läpi ja näyttää siltä että lapseni tulevat olemaan heitteillä - eivät vanhempien välinpitämättömyyden - vaan sen takia että heille ei ole saatavissa hoitajaa vaikka selkeä tarve on.
Mietinkin tässä vaihtoehtoa että vaadin lasteni huostaanottoa exäni sairasloman ajan arkipäivisin kello 07:00 - 17:00. On täysin osoitettavissa että lapsillani ei ole tuolloin kykeneväistä hoitajaa ja he ovat tuon ajan heitteillä. Mikäli huostaanottoa ei tehdä niin eikö se silloin ole heitteillejättö?
"Kaikilla alle kouluikäisillä lapsilla on vanhempainvapaan jälkeen oikeus kunnan järjestämään päivähoitoon."
Paitsi mun kersoilla.
Lapseni on kai pakko huostaanottaa
60
1981
Vastaukset
- epäileväinen!!
se ihan noin mene kyllä. Tietysti lapsille on osoitettava hoitopaikka ja tarvittaessa kotiin kodinhoitaja avuksi.
Kerro kunta? Noin homma ei todella mene- on muutenkin
Kukkomies kirjoitti:
Näin kertoivat paikalliset Kela ja sostoimisto.
ihan paska paikka.
- epäileväinen!
Kukkomies kirjoitti:
Näin kertoivat paikalliset Kela ja sostoimisto.
miten ne perusteli asian? Miksi lapset eivät ole oikeutettuja päivähoitoon? Miksi kodinhoitajan apu evättiin?
epäileväinen! kirjoitti:
miten ne perusteli asian? Miksi lapset eivät ole oikeutettuja päivähoitoon? Miksi kodinhoitajan apu evättiin?
Kun exä ei silleen kertonut tarkemmin mitä sanottiin ja mistä.
Kukkomies kirjoitti:
Kun exä ei silleen kertonut tarkemmin mitä sanottiin ja mistä.
Tiedän että se hoitaa jutut ihan mallikkaasti ja asiallisesti. Paljon asiallisemmin kuin mitä mä teen...
- hyvähyvä
Minkä ihmeen takia huostaanotto? Jos olet yhteishuoltaja niin voisit järjestää lapsillesi hoitajan kotiin, koska toinen huoltajista on sairasloman takia kyvytön hoitamaan lapsianne?
Tuntuu siltä kun luen kirjoitustasi, että aiot "rangaista" x-puolisoasi siitä, että hän on sairastunut! Lapsillesi jos asiasta ei puhuta/sovita lasten äidin kanssa teet todellisen karhun palveluksen tai oikeammin itsellesi, koska siinä näkyisi sinun kykysi ja halusi huolehtia heidän asioistaan ja hyvinvoinnistaan!
Vaimosi saa sairaspäivärahaa, vaikka kotiäiti onkin. - Nmnmnmnmn
hyvähyvä kirjoitti:
Minkä ihmeen takia huostaanotto? Jos olet yhteishuoltaja niin voisit järjestää lapsillesi hoitajan kotiin, koska toinen huoltajista on sairasloman takia kyvytön hoitamaan lapsianne?
Tuntuu siltä kun luen kirjoitustasi, että aiot "rangaista" x-puolisoasi siitä, että hän on sairastunut! Lapsillesi jos asiasta ei puhuta/sovita lasten äidin kanssa teet todellisen karhun palveluksen tai oikeammin itsellesi, koska siinä näkyisi sinun kykysi ja halusi huolehtia heidän asioistaan ja hyvinvoinnistaan!
Vaimosi saa sairaspäivärahaa, vaikka kotiäiti onkin.Ehkä on jopa viisasta äidin ollessa sairaana ilmoittaa halukkuutensa väliaikaiseen huostaanottoon.
http://www.iltalehti.fi/espoo/200808218130426_eo.shtml hyvähyvä kirjoitti:
Vaimosi saa sairaspäivärahaa, vaikka kotiäiti onkin.Oikein hahmottanut tilannetta. Huostaanotto olisi siis ainoa tapa järjestää lapsilleni jokin hoitomesta siksi aikaa kun itse olen töissä.
Itse en pysty vanhempana järjestämään lapsilleni taikasauvalla hoitoapua sen kummemmin kuin exänikään - jolla on varsinaisena vanhempana siis enemmän neuvotteluvaraa ja hänen kauttaan hoidetaan laskut ja muut sellaiset. Mä en ole taikuri eikä mulla ole varaa sellaiseen lystiin oman budjettini puolesta.
Se mitä exälleni on kelasta kerrottu on se mitä kerron nyt toisen käden tietona. Tosin tiedän että exäni ei valehtelisi tälläisessä asiassa joten kelasta ja muualta mihin hän on ottanut yhteyttä on todellakin väitetty että tukea ei tule.
Ainoa mitä tarjosivat oli 5 päivää päivähoitoa 17e/lapsi hinnalla. Joka on sekä ajassa liian vähän että hinnassa liian korkea exäni budjetille. Itse tietenkään kusipäänä en mitään maksa koska ymmärtääkseni minulla ei ole velvollisuutta hoitaa elatusapujen lisäksi muita maksuja. Eikä kyllä ole liiemmin rahaakaan. Tällöin siis jäljelle jää lasteni oikeus kunnalliseen päivähoitoon joka nyt siis kelan mukaan ei koske lapsiani.
Huostaanottoa voisi vaatia sillä perusteella että lapsilla ei ole päiväsaikaan kykeneväistä hoitajaa (ei tarkoita ettäkö exäni olisi huono äiti - vaan hän on toipilas leikkauksesta). Huostaanotto voisi kestää sen 10 tuntia päivässä kunnes pääsen töistä kotiin. Tämä siis ajaisi sen puuttuvan hoitotarpeen tehtävän, vaikka nimi olisi "huostaanotto". Mukavampaa kuitenkin olisi että päivähoitopaikka järjestettäisiin asiallisesti eikä moiseen pelleilyyn tarvitsisi ryhtyä.
Muuten, onko "huostaanotto" jotenkin niin karmea sana ettei sitä saa käyttää normaalin vanhemmuuden yhteydessä? Ainakin mä koen sen hyvänä sanana koska se ajaa lasten oikeuksia. Kun mä paahdan töissä ja lasten kotiäiti on sairas on ulkoinen hoitaja ainoa vaihtoehto. Jos sellaista ei järjestetä - kuten nyt on väitetty viralliselta taholta - on silloin siis huostaanotto aiheellinen ja myös hyvän vanhemmuuden takaava asia. Jos huostaanottoa ei vaatisi tuossa tilanteessa (tai sitä ei toteutettaisi) olisivat lapset 10 tuntia heitteillä hoitokyvyttömän äidin luona. Se ei ole äidin huonoutta (exäni on ihan oikeasti mitä loistavin äiti. Olen parempi valkkaamaan äidin lapsilleni kuin kumppanin itselleni ;-D) vaan tilanne realistisesti katsottuna.
Hiukan hämmentävä tilanne siis, mutta kyllä se avautuu miettimällä. Nyt siis todennäköisin vaihtoehto on se että kelasta ovat puhuneet paskaa koska exäni kieltämättä on vähän heikko toimimaan järkevästi noissa laitoksissa, kiltti kun on (mutta siis sitä suuremmalla syyllä minua vituttaa.)
- tosissaan noin,
niin otat itte palkatonta vapaata töistä ja sossusta vaan mankumaan sitä erotusta.
Pakko niiden on antaa. Ei ne voi kenenkään antaa nälkään kuolla.Siis miksi pitäisi luopua oikeudesta joka mun lapsillani on? Oikeus päivähoitoon. Ymmärrän että sitä päivähoitoa ei todellakaan käytä kotiäiti - mutta sairas äiti kyllä on takuuvarmasti validi syy.
Pakko nostaa ne tyypit siellä paperinpyöritysmyllyssä seinälle tästä jutusta. Eihän tää maa oo muuten minkään arvoinen.
- KÖYHÄINAPU!,
ei sossu teitä tässä tapauksessa. Luulisin, että se olisi oikea osoite...
Niin :) - uk-ko
tilanne: lasten ikä? Kuinka pitkä hoidon tarve? ymsjne.
Jos tarve on se pari viikkoa, niin hoida itse, minkä pystyt ja maksa muilta päiviltä se 40 euroa. Ei se nyt niin kovin järjetön summa ole. Jos ei rahat riitä niin ota lainaa, että saat hoidettua.
Pienillä paikkakunnilla seurakunnasta voi löytyä apu: kirkkoherra tai diakoni tietää srk-aktiivit, joista löytyy lähimmäisen rakkautta. Se voi olla hyvä väylä tilapäiseen avun tarpeeseen. Vaan kestääkö aate, käydä papin puheilla?- kestä :
papin puheille ei mennä, mutta aate taitaa olla, ja se on sellainen aate että kaikki pitää saada ja ilmaiseksi. Eihän nyt omia rahoja, omien lasten hoitoon.
Missä on lasten isovanhemmat? Entä ystävät? - uk-ko
kestä : kirjoitti:
papin puheille ei mennä, mutta aate taitaa olla, ja se on sellainen aate että kaikki pitää saada ja ilmaiseksi. Eihän nyt omia rahoja, omien lasten hoitoon.
Missä on lasten isovanhemmat? Entä ystävät?pane sanoja muiden suuhun.
Kuminauhaa vai ootko Suomalainen Suomalaisen oikeuksin? Jos olet niin sit sun kannattais pitää niistä kiinni niistä oikeuksista eikä joustaa omaan piikkiisi.
(Kyllä, kantti kestää mitä tahansa kun pakkosauma tulee - mutta niin kauan kuin mulla on pyssy ja paukkuja siihen niin ei toivoakaan ettenkö vaadi myös virallisilta tahoilta oman osuutensa hoitamista ja kohtuullisuutta.)- ei :
uk-ko kirjoitti:
pane sanoja muiden suuhun.
haluaisi maksaa tämä tapaus
- uk-ko
Kukkomies kirjoitti:
Kuminauhaa vai ootko Suomalainen Suomalaisen oikeuksin? Jos olet niin sit sun kannattais pitää niistä kiinni niistä oikeuksista eikä joustaa omaan piikkiisi.
(Kyllä, kantti kestää mitä tahansa kun pakkosauma tulee - mutta niin kauan kuin mulla on pyssy ja paukkuja siihen niin ei toivoakaan ettenkö vaadi myös virallisilta tahoilta oman osuutensa hoitamista ja kohtuullisuutta.)oikeuksies puolesta, jos saumoja löytyy ja paukkuja riittää. Sain vain sellaisen käsityksen, että olet pakkoraossa. Tapella kannattaa niin kauan kuin sitä ei tee lasten kustannuksella.
Huostaanotto on käsittääkseni jotain vakavampaa, kuin "erilainen päivähoito". kestä : kirjoitti:
Missä on lasten isovanhemmat? Entä ystävät?"papin puheille ei mennä, mutta aate taitaa olla, ja se on sellainen aate että kaikki pitää saada ja ilmaiseksi. Eihän nyt omia rahoja, omien lasten hoitoon."
Hehheh. Tää olikin hieno kommentti ihmiseltä jolla ei ole hajuakaan siitä millaisesta palkasta mä elatussopimukseni makselen ja paljonko sitten jää mulle itselleni.
"Missä on lasten isovanhemmat? Entä ystävät?"
Nää tahot ei ole velvollisia mihinkään. Äläpä vetoa siihen. Missä ovat keskiluokkaisen isovanhemmat ja ystävät, paskaako kärrävät mukuloitaan päivähoitoon jos kerran halvempiakin tahoja on saatavilla?
Ja koska kuitenkin kimität aiheesta niin ainut elossa oleva jokseenkin kunnossa oleva isovanhempi tekee hoitoalan työtä päivisin vanhainkodilla ja ystävät ovat pitkälti työelämässä.
Sun mielestä yhteiskunta ei ole siis kansalaisiaan ja heidän oikeuksiaan varten? Niinkö? Sairas kotiäiti ja työtätekevä köyhyysrajalla oleva duunari-isä eivät saa päivähoitoa lapsilleen? Sekö on sulla bottomline?
Pistä naamas esille jos allekirjoitat. RUNKKARI.uk-ko kirjoitti:
oikeuksies puolesta, jos saumoja löytyy ja paukkuja riittää. Sain vain sellaisen käsityksen, että olet pakkoraossa. Tapella kannattaa niin kauan kuin sitä ei tee lasten kustannuksella.
Huostaanotto on käsittääkseni jotain vakavampaa, kuin "erilainen päivähoito".On nimenomaan lasten etujen ajamista. Se että yhteiskunta ei pysty muulla tavalla järjestämään lasteni etuja on ihan ok. Huostaanotto ei leimaa ainkaan minun mielestäni minua, ei exääni eikä vanhemmuutta tässä tapauksessa - samoin huostaanotolle ei ole perustetta työaikojeni ulkopuolella koska lapsilla on kykeneväinen huoltaja eli minä.
Huostaanotto nimenomaan tarvitaan siksi että muuta virallista vaihtoehtoa ei välttämättä ole. Se on naurettavaa mutta minusta ihan ok, saavatpahan lapset oikeutensa hoitoon. Minulle on aivan sama millä nimellä se kulkee :)
Perusteet huostaanotolle täyttyvät noina arkitunteina. Lapsilla ei ole kykeneväistä heidän etuaan ajamaan pystyvää hoitajaa. Se että kyse on yhteiskunnan kyvyttömyydestä järjestää tuota hoitoa nimenomaan paljastuu tilanteen ja huostaanoton syyn ja lyhyyden tarpeessa.
Itseäni ei huoleta lasten kohtalo koska jos tilanne oikeasti tulee niin ilmoitan töihin että en tule sinne, on tärkeämpää. Se ei ole kenellekään hyvä asia - paitsi siis tietenkin tuossa tilanteessa lapsille. Mutta siihen ei voida minua myöskään velvoittaa, joten sikäli lasteni hyvä ei ole vaakalaudalla. Sensijaan yhteiskunnan uskottavuus on sitäkin enemmän jos tuohon mennään.
Voidaan kysyä: Mitä pitäisi tuossa tilanteessa tehdä yksinhuoltaja-kotiäidin jolla ei ole ystäviä eikä sukulaisia ja jonka seurakuntatoimiston diakoni on sairaslomalla?
Kysymys on siitä että yhteiskunta näissä tapauksissa hylkää lapsia hoidotta ja asia sysätään takaisin vanhemmille kelassa jo tässä vaiheessa. Tämä on se mitä exäni kohtasi. Se on väärin.- osataan :
Kukkomies kirjoitti:
"papin puheille ei mennä, mutta aate taitaa olla, ja se on sellainen aate että kaikki pitää saada ja ilmaiseksi. Eihän nyt omia rahoja, omien lasten hoitoon."
Hehheh. Tää olikin hieno kommentti ihmiseltä jolla ei ole hajuakaan siitä millaisesta palkasta mä elatussopimukseni makselen ja paljonko sitten jää mulle itselleni.
"Missä on lasten isovanhemmat? Entä ystävät?"
Nää tahot ei ole velvollisia mihinkään. Äläpä vetoa siihen. Missä ovat keskiluokkaisen isovanhemmat ja ystävät, paskaako kärrävät mukuloitaan päivähoitoon jos kerran halvempiakin tahoja on saatavilla?
Ja koska kuitenkin kimität aiheesta niin ainut elossa oleva jokseenkin kunnossa oleva isovanhempi tekee hoitoalan työtä päivisin vanhainkodilla ja ystävät ovat pitkälti työelämässä.
Sun mielestä yhteiskunta ei ole siis kansalaisiaan ja heidän oikeuksiaan varten? Niinkö? Sairas kotiäiti ja työtätekevä köyhyysrajalla oleva duunari-isä eivät saa päivähoitoa lapsilleen? Sekö on sulla bottomline?
Pistä naamas esille jos allekirjoitat. RUNKKARI.oletko oppinut jotain muutakin? Paitsi tietysti tekemään lapsia.
osataan : kirjoitti:
oletko oppinut jotain muutakin? Paitsi tietysti tekemään lapsia.
Käytä oikeuksiasi?
ei : kirjoitti:
haluaisi maksaa tämä tapaus
Kenenkään muunkaan haluta koska terveydenhuolto on perustuslainkin takaama oikeus jonka ei tulisi olla tuloriippuvainen. Vaikka rahaa on 0 niin se hoito pitää saada eikä siitä ketään pidä voida maksattaa koska silloin se on jo ostopalvelu.
Me maksamme veroja - minäkin maksan ja kiltisti maksankin toisin kuin monet muut rikkurit - sitä varten että nuo etuudet olisivat käytössämme. Se että maksat TH-maksuja ja pidät sitä oikeana tapana toimia on sinun typeryyttäsi.- uk-ko
Kukkomies kirjoitti:
On nimenomaan lasten etujen ajamista. Se että yhteiskunta ei pysty muulla tavalla järjestämään lasteni etuja on ihan ok. Huostaanotto ei leimaa ainkaan minun mielestäni minua, ei exääni eikä vanhemmuutta tässä tapauksessa - samoin huostaanotolle ei ole perustetta työaikojeni ulkopuolella koska lapsilla on kykeneväinen huoltaja eli minä.
Huostaanotto nimenomaan tarvitaan siksi että muuta virallista vaihtoehtoa ei välttämättä ole. Se on naurettavaa mutta minusta ihan ok, saavatpahan lapset oikeutensa hoitoon. Minulle on aivan sama millä nimellä se kulkee :)
Perusteet huostaanotolle täyttyvät noina arkitunteina. Lapsilla ei ole kykeneväistä heidän etuaan ajamaan pystyvää hoitajaa. Se että kyse on yhteiskunnan kyvyttömyydestä järjestää tuota hoitoa nimenomaan paljastuu tilanteen ja huostaanoton syyn ja lyhyyden tarpeessa.
Itseäni ei huoleta lasten kohtalo koska jos tilanne oikeasti tulee niin ilmoitan töihin että en tule sinne, on tärkeämpää. Se ei ole kenellekään hyvä asia - paitsi siis tietenkin tuossa tilanteessa lapsille. Mutta siihen ei voida minua myöskään velvoittaa, joten sikäli lasteni hyvä ei ole vaakalaudalla. Sensijaan yhteiskunnan uskottavuus on sitäkin enemmän jos tuohon mennään.
Voidaan kysyä: Mitä pitäisi tuossa tilanteessa tehdä yksinhuoltaja-kotiäidin jolla ei ole ystäviä eikä sukulaisia ja jonka seurakuntatoimiston diakoni on sairaslomalla?
Kysymys on siitä että yhteiskunta näissä tapauksissa hylkää lapsia hoidotta ja asia sysätään takaisin vanhemmille kelassa jo tässä vaiheessa. Tämä on se mitä exäni kohtasi. Se on väärin.lupaa päivähoidon vain 5 päiväksi? siksikö, että kyseessä on äkillinen akuutti tarve, johon kunnalta ei suoraan löydy helppoa ratkaisua?
Sanoit että 40 euroa päivä on "järjetön summa" lasten hoidosta. Helsingissä 1 lapsen päivähoito lienee 200 euron pinnassa kuussa - 2 lasta siis 400 euroa. Menis aika tasan sen kanssa mitä teillä maksaa. Varmaan tuosta voi halvennusta tulojen perusteella. Se ON kunnallisen päivähoidon hinta. (summat viitteellisiä).
Ainoa kysymys onkin, miksi vain 5 päivää? Kyllä ne sen toisenkin 5 päivää löytävät resurssia, kun neuvottelet. Jos olet halukas maksamaan päivähoidosta sen, minkä muutkin maksavat. - ymmärtänyt :
Kukkomies kirjoitti:
Käytä oikeuksiasi?
että lapset tuovat mukanaan velvollisuuksia
ymmärtänyt : kirjoitti:
että lapset tuovat mukanaan velvollisuuksia
Ymmärtänyt oikein. Yksi velvollisuuksistani on maksaa lasten ylläpitoa sekä verovaroin (yhteisölle) että myös suoraan tukena lasten äidille - tuota tukea kutsutaan elatusavuksi.
Lisäksi olen tehnyt hyvin selkeät ja velvoittavat tapaamisoikeuspaperit joita noudatan jopa paremmin kuin mikä on vaatimus papereissa ja nimenomaan tuona sairausaikana siis olen oikeastaan lasten päätoiminen hoitajakin.
Mikä tässä kuviossa on nyt se mitä ET ole ymmärtänyt? Olen saanut sen kuvan että sellaisia kohtia on ollut kovin paljon.... miksiköhän.... :)- ymmärtänyt :
Kukkomies kirjoitti:
Ymmärtänyt oikein. Yksi velvollisuuksistani on maksaa lasten ylläpitoa sekä verovaroin (yhteisölle) että myös suoraan tukena lasten äidille - tuota tukea kutsutaan elatusavuksi.
Lisäksi olen tehnyt hyvin selkeät ja velvoittavat tapaamisoikeuspaperit joita noudatan jopa paremmin kuin mikä on vaatimus papereissa ja nimenomaan tuona sairausaikana siis olen oikeastaan lasten päätoiminen hoitajakin.
Mikä tässä kuviossa on nyt se mitä ET ole ymmärtänyt? Olen saanut sen kuvan että sellaisia kohtia on ollut kovin paljon.... miksiköhän.... :)miksi et halua maksaa lasteni hoitamisesta varsin kohtuullista maksua 20e/lapsi/pvä?
ymmärtänyt : kirjoitti:
miksi et halua maksaa lasteni hoitamisesta varsin kohtuullista maksua 20e/lapsi/pvä?
Se ei ole minun vastuullani. Mä maksan elarit ja lasten ylöspidon kun olen hoitovuorossa. Se että olen vanhempi tarkoittaa sitä että kannan vastuun lapsistani - ei sitä että pakotan lapseni luopumaan perusoikeuksistaan tai typeryyksissäni maksan laskuja jotka eivät minulle kuulu.
Lasten äiti on lasten varsinainen huoltaja. Hän on se jonka kautta lapsista koituvat kustannukset maksatetaan. Minä olen etävanhempi ja elatussopimus koskee taloudellisesti elatusmaksuja ja lasten ylläpitoa heidän ollessaan minun luonani tapaamissopimuksen nojalla. Tämä on se puoli joka koskee talousasioita ja sinun penäämääsi rahaa.
Isyys ja vanhemmuus puolestaan ovat asiat jotka koskevat minun ja lasteni välistä henkistä ja emotionaalista kytköstä joka ei liity rahaan millään tavalla. Se kytkös ei velvoita minua osallistumaan kuluihin millään tavalla.
Mikä tässä sinua hämmentää?ymmärtänyt : kirjoitti:
miksi et halua maksaa lasteni hoitamisesta varsin kohtuullista maksua 20e/lapsi/pvä?
Kun päätät olla tasoltasi esinahan alta löytyvää toissapäiväistä töhkää niin mieti kuule toisenkin kerran.
- hämmentävää :
Kukkomies kirjoitti:
Se ei ole minun vastuullani. Mä maksan elarit ja lasten ylöspidon kun olen hoitovuorossa. Se että olen vanhempi tarkoittaa sitä että kannan vastuun lapsistani - ei sitä että pakotan lapseni luopumaan perusoikeuksistaan tai typeryyksissäni maksan laskuja jotka eivät minulle kuulu.
Lasten äiti on lasten varsinainen huoltaja. Hän on se jonka kautta lapsista koituvat kustannukset maksatetaan. Minä olen etävanhempi ja elatussopimus koskee taloudellisesti elatusmaksuja ja lasten ylläpitoa heidän ollessaan minun luonani tapaamissopimuksen nojalla. Tämä on se puoli joka koskee talousasioita ja sinun penäämääsi rahaa.
Isyys ja vanhemmuus puolestaan ovat asiat jotka koskevat minun ja lasteni välistä henkistä ja emotionaalista kytköstä joka ei liity rahaan millään tavalla. Se kytkös ei velvoita minua osallistumaan kuluihin millään tavalla.
Mikä tässä sinua hämmentää?kun isä arvostaa muutamaa kymppiä enemmän kuin lastensa hyvinvointia.
hämmentävää : kirjoitti:
kun isä arvostaa muutamaa kymppiä enemmän kuin lastensa hyvinvointia.
Lasteni hyvinvointi on vaakalaudalla?
Kerro heti niin mä korjaan sen epäkohdan.- on :
Kukkomies kirjoitti:
Lasteni hyvinvointi on vaakalaudalla?
Kerro heti niin mä korjaan sen epäkohdan.kun vaadit yhteiskuntaa vastuuseen.
Jossain kohtaa vain unohtui ilmeisesti katsoa peiliin. - on toinenkin
Kukkomies kirjoitti:
Kun päätät olla tasoltasi esinahan alta löytyvää toissapäiväistä töhkää niin mieti kuule toisenkin kerran.
nimi ja sitä sanotaan munajuustoksi :)
on : kirjoitti:
kun vaadit yhteiskuntaa vastuuseen.
Jossain kohtaa vain unohtui ilmeisesti katsoa peiliin.Koska nyt sä annat sellaisen ristiriitaisen ajatuksen että mun on hoidettava päivähoitomaksut joiden maksaminen ei ole velvollisuuteni lain mukaan.
Mitä järkeä siinä on?
Selitäppä nyt kunnolla jos osaat.- todella :
Kukkomies kirjoitti:
Koska nyt sä annat sellaisen ristiriitaisen ajatuksen että mun on hoidettava päivähoitomaksut joiden maksaminen ei ole velvollisuuteni lain mukaan.
Mitä järkeä siinä on?
Selitäppä nyt kunnolla jos osaat.katsot siis että velvollisuutesi isänä ulottuvat vain ja ainoastaan juridisiin velvollisuuksiisi isänä?
todella : kirjoitti:
katsot siis että velvollisuutesi isänä ulottuvat vain ja ainoastaan juridisiin velvollisuuksiisi isänä?
Sun pelis on jo katsottu ja sä hävisit. Kierrä nyt kehää tän linkin kautta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000041436234- selväksi :
Kukkomies kirjoitti:
Sun pelis on jo katsottu ja sä hävisit. Kierrä nyt kehää tän linkin kautta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000041436234millainen mies ja isä olet.
- epäileväinen!!
Lapsillasi todellakin ON oikeus päivähoitoon. Sun ei todellakaan tarvitse lähteä hakemaan lainaa pankista, tai jäädä itse virkavapaalle!!! Huomenna otat puhelun päivähoidon esimieheen ja sen jälkeen sosiaalitoimistoon jos tarve vaatii.
Tsemppiä!!Siksihän mua tässä hymyilyttääkin ja tietty virneenpoikanen on tekstieni lomassa.
Kirjoittelen vaan ihan siksi että porukka näkis millaista on olla tän valtion kansalainen ja millaista paskaa täällä valutetaan. Mä en tajua miksi porukat ei ole mellakoimassa tätä systeemiä vastaan ja peräänkuuluttamassa sitä että asiat hoidettais järkevästi.
Kovin on nöyrän tuntuista porukkaa. Mutta toisaalta esim. jollekin keskituloiselle se 40e päivässä olis lähinnä sellainen väliaikainen harmitus jonka maksaa mielummin kuin alkaa säätään jonkun kelan kanssa asioista. Rahalla saa helppoutta vaikka se tarkoittaisikin oikeuksiensa myymistä omaksi tappioksi.
- kyllä tuohon
on ratkaisu. taidat olla vaan niin sekasin kun tommosia kirjoittelet? sairaslomalla voi olla myös kotiäiti.
Mutta tulot 0.
Pitää vielä tarkistaa mitä tapahtuu jos on sairaslomalla eikä tuloja ja sitten sossuun. Tosin sitä ei voi etukäteen ymmärtääkseni hoitaa joten vuodepotilaan olisi hoidettava sossuasioitaan. No, valtakirjallahan minä voisin sen tehdä. Pitää tarkistaa tää vaihtoehto...
- se menee
leppoisa työ kostautuu sitten ei niin leppoisana vapaa-aikana.
Näin se menee.
Tsemppiä ja muista sitten luvata kunnon äläkkä lehtiinkin, kun käyt asioista riitelemässä.. :) - orpana-67
Harmi kun nukuttaa niin paljon, pakko mennä sänkyyn...Mutta jotain haluan sanoa.
Joko minä en ymmärrä jotain, tai sitten exäsi on käsittänyt jotain väärin, tai sitten teidän kahden kommunikaatiossa on katkos :D
Noinhan asia ei oikeesti voi mennä, ihan niin kuin tiiätkin. Lapsillasi on oikeus päivähoitopaikkaan, olkoot se sitten perhepäivähoitaja, tai päiväkoti.
( Ihan exäsi leikkauksen takia, hän itse on oikeutettu hoitopaikkaa anomaan. )
Mutta onhan sekin vaihtoehto, että sinä isänä ilmoitat että omat lapsesi asuu nyt seuraavat 2-3vkoa sun luona ja sun työaika on tämä ja tämä...Lapset tarvitsevat siis hoitopaikan.
Hyvää yötä :)- orpana-67
jätin lukematta...
Exäsi siis saa kotihoidon tukea, jos lapsi alle 3v? Jos tuota vanhempia lapsia, saa sossusta toimeentulotukea? Jotain rahaa kuiteskin...
Nyt siis ongelmana se, että jos exä jäisi "sairauslomalle" kotiäidin virastaan, tulot olis 0€? Mutta eihän se niin mene...Kotihoidon tukeen tai lapsilisiin ei tuollainen asia vaikuta mitenkään. Ja päivähoidossa katsotaan tulot : Ylin päivähoidon kuukausimaksu on 233 euroa ja alin perittävä maksu 21 euroa.
Ei se hoitopäivä paljoa voi maksaa...
Kannattaa tosiaankin selvittää asia päivähoidon esimiehen kanssa. Sinuna soittaisin hänelle itse.
- jaa,
Omalla naamallasi esiinnyt? Oletko aivan varma, että lastesi äiti haluaa kaikkien tietoon kertomasi leikkauksensa, etc.?
En millään muotoa halua arvostella aloitustasi, mutta jotenkin vain jäin miettimään.
Minä en lasten päivähoitoasioista omakohtaisesti kovin paljoa tiedä, mutta luulisi kunnan erilaisten tukimuotojen/verkostojen tuonlaisissa asioissa tulevan edes jollakin tasolla vastaan (käytännöt riippuvat toki itse kustakin kunnasta, jonkin verran). Onko nyt aivan varmaa, ettei lapsille olisi äidin toipilasajaksi ketään äidin tai sinun ystävää tms. sukulaista, joka voisi avustaa tms. jollakin tapaa katsoa lasten perään mainitsemanasi toipilas-aikana?
Mainitsemasi odotettavissa olevan leikkauksesta toipumisajan pituus kokonaisuudessaan jäi aika epäselväksi kirjoittamasi perusteella. Ikävä tilanne toki siinä tapauksessa, jos olisi pitkä sairaus- ts. toipumisaika edessä. Jos on pitkä toipilasaika edessä, eikä olisi ketään sukulaista/ ystävää, joka voisi tilanteessa auttaa, saattaisi kenties(?) olla yksi mahdollisuus kysellä ns. keikkatyöläiseksi vaikkapa jotakin lasten hoidon päälle ymmärtävää opiskelijaa. Monet olisivat varmasti valmiita tulemaan vaikka aika nopeallakin tiedon annolla, kunhan vain korvaus on kohtuullinen.
Jos kunnallisen päivähoidon hinta mainitsemassasi kunnassa per. vrk aikavälillä 07:00- 17.00 olisi yhteensä 40 euroa kahdelta lapselta, kuten mainitsit, niin laskin pikaisesti, että tuntikorvaukseksi (brutto) jää 4 erkkiä. Hintataso tässä maassa on monissa, etenkin kunnallissa palveluissa joissakin varmasti pilvissä, mutta yleisesti ottaen toi ei ole kovin kova hinta. Halvemmalla kuvaamassasi tilanteessa sinä ja exäsi saattaisitte ehkä päästä käyttämällä hyväksenne kaiken mahdollisen sukulais- ja ystäväavun mitä voitte, sekä/ja tai sitten palkkaamalla (vaikkapa vain osa-aikaisestikin) palkattua lastenhoitoapua yksityistä kautta, mutta enempää en osaa sanoa.
Paljon toki riippuu lastenne iästäkin. Jos lapset ovat hyvin pieniä, on tietysti äärimmäisen ikävää, jollei heille luonnollisista syistä ja yrityksistä huolimatta vain ole saatavissa hoitoapua. Jotkut esim. kolmas-luokkalaiset jo pärjäävät vaikka pari tuntia itsekseenkin, mutta eivät kieltämättä kylläkään välttämättä ainakaan alle kouluikäiset.
Pitääkin kysyä mun hyvältä ystävältä, joka just sai lapselleen pitkällisen odotuksen jälkeen päivähoitopaikan, että missä marginaaleissa näissä päivähoitokustannuksissa kuntakohtaisesti tarkemmin liikutaankaan. Näin lapsettomalla ei (& viimeakoina ei muissakaan erityisissä yhteyksissä) ole ollut erityistä tarvetta perehtyä juuri noihin kustannuksiin. - kerrankin asiaa
Yksi huostaanotettu lapsi maksaa kunnalle iästä riippuen keskimäärin ~300-1000€/vrk.
Lisää kaltaisiasi, niin saadaan palvelut toimivimmiksi.
Ota yhteys kunnanjohtajaan ja ilmoita iltapäivälehden tulevan mukanasi tapaamiseen. Eikö niillä lapsilla ole ollenkaan isovanhempia tai muita läheisiä?
Ja kotiäiti saa Kelan sairauspäivärahaa 6 pv per viikko, vaikkakin siinä on 10 pv:n omavastuu, mut jos se saa nyt kodinhoitotukea tai työttömyyskorvausta, niin se saa sitä sen 10 pv:n ajan, eli tulottomaksi ei jää. Koska tulot on niin pienet, niin päivähoito ei maksa mitään ja sinähän voit hoitaa niitä muksuja töiden jälkeen iltaisin, vai etkös voikin?
Ja niin, on vielä olemassa lähes ilmainen kunnallinen kodinhoitaja joka tulee hoitamaan hommia niin paljon kuin vain mahdollista, jos kerran vanhempi ei siihen kykene, eli äiti on käytännössä sänkypotilaana, niinkuin teidä tapauksessa ilmeisesti on.
Siis, systeemi on olemassa, ainoa persereikäkohta siinä on vain se, että pitää kysellä vähä perkeleen monesta paikasta.
En ihan ensimmäisenä lähtis huostaanotattamaan omia kersoja, kun kerran muitakin mahdollisuuksia on.- Niinpä niin
Montako kertaa olet kysynyt kunnallista kodinhoitajaa?
Saattaa olla varattuja viikoiksi eteenpäin. Ehkä tunnin lovi jonain päivänä saattaa löytyä. Niinpä niin kirjoitti:
Montako kertaa olet kysynyt kunnallista kodinhoitajaa?
Saattaa olla varattuja viikoiksi eteenpäin. Ehkä tunnin lovi jonain päivänä saattaa löytyä.asia on toisella puolen pöytää hoidettu, mut ex-vaimo oli joskus kunnallisessa kodinhoidossa töissä ja kyllä niillä oli siel helevetin kiire, mt mun käsityksen mukaan kaikki kuitenkin hoidettiin. Mut se nyt ei oo sekään ensimmäinen prioriteetti.
Edelleenkin kuitenkin peräänkuulutan ensisijaisesti isän vastuuta tässä asiassa. Mitäs jos lasten äiti kuolee siihen leikkaukseen, tai jää pysyvästi invalidiksi?
Mulle tulee tosta isästä mieleen, että se on jättänyt kersansa heitteille, korjatkoon jos olen väärässä, mut isän velvollisuuksiin kuuluu paljon muutakin kuin pelkästään paperilla olevat.- Niinpä niin
relaxed_eyes kirjoitti:
asia on toisella puolen pöytää hoidettu, mut ex-vaimo oli joskus kunnallisessa kodinhoidossa töissä ja kyllä niillä oli siel helevetin kiire, mt mun käsityksen mukaan kaikki kuitenkin hoidettiin. Mut se nyt ei oo sekään ensimmäinen prioriteetti.
Edelleenkin kuitenkin peräänkuulutan ensisijaisesti isän vastuuta tässä asiassa. Mitäs jos lasten äiti kuolee siihen leikkaukseen, tai jää pysyvästi invalidiksi?
Mulle tulee tosta isästä mieleen, että se on jättänyt kersansa heitteille, korjatkoon jos olen väärässä, mut isän velvollisuuksiin kuuluu paljon muutakin kuin pelkästään paperilla olevat."eioota". Totta kai hoitavat ne, mitä ovat sopineet. Ei-sovittuja ei tarvinnekaan hoitaa?
Ja aion hoitaa sekä työni - josta riippuu myös muutaman muun perheen toimeentulo - että osaltani lasten hoidon sikäli kuin lasten äiti ei siihen pysty.
Yhteiskuntamme lastenhoitojärjestelmä on tehty sellaiseksi että vanhempien työssäoleminen sekä vanhempien sairastamisen takia lapsille löytyy hoitajat yhteiskuntamme puolesta - eikö?
Tuon perusteella ei pitäisi olla mitään nutkuttamista siinä että lastenhoitoa käytetään siihen mihin lastenhoito on tarkoitettu. En ymmärrä miksi minun täytyisi jäädä kotiin töistä koska nimenomaan koko yhteiskunnan lastenhoito on rakennettu tälläisiä tilanteita silmälläpitäen - tai siis sen käsityksen olen saanut.
Olenko väärässä? Ellen ole niin sitten asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Sensijaan täkäläisten viranomaisten mukaan asiaa ei voida järjestää tarkoituksenmukaisesti. Sensijaan että kritisoit sitä että hoidan (ja ylitän jo nyt) velvollisuuteni sekä isänä että työntekijänä voisit kritisoida sitä että sinun maksamiasi verovaroja ei kohdenneta siihen mitä varten niitä väitetään kerättävän.- kylläkylläkyllälii
Kukkomies kirjoitti:
Ja aion hoitaa sekä työni - josta riippuu myös muutaman muun perheen toimeentulo - että osaltani lasten hoidon sikäli kuin lasten äiti ei siihen pysty.
Yhteiskuntamme lastenhoitojärjestelmä on tehty sellaiseksi että vanhempien työssäoleminen sekä vanhempien sairastamisen takia lapsille löytyy hoitajat yhteiskuntamme puolesta - eikö?
Tuon perusteella ei pitäisi olla mitään nutkuttamista siinä että lastenhoitoa käytetään siihen mihin lastenhoito on tarkoitettu. En ymmärrä miksi minun täytyisi jäädä kotiin töistä koska nimenomaan koko yhteiskunnan lastenhoito on rakennettu tälläisiä tilanteita silmälläpitäen - tai siis sen käsityksen olen saanut.
Olenko väärässä? Ellen ole niin sitten asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Sensijaan täkäläisten viranomaisten mukaan asiaa ei voida järjestää tarkoituksenmukaisesti. Sensijaan että kritisoit sitä että hoidan (ja ylitän jo nyt) velvollisuuteni sekä isänä että työntekijänä voisit kritisoida sitä että sinun maksamiasi verovaroja ei kohdenneta siihen mitä varten niitä väitetään kerättävän.Itse olin sappikivileikkauksessa, mieheni bussinkuljettajana=aamulla lähtö ennen 5, kotiin 20.00, vanha äitini hoiti2-vuotiasta poikaamme ja väsyi. Otin yhteyttä sairaalan sosiaalityöntekijään ja minulle meinasi tulla sen tytön jutuista "häkkiä"! Hän ilmoitti kylmän fileesti, että lapsi huostaanotetaan jos en pysty häntä hoitamaan!
Kyllä se minunkin kokemukseni mukaan näin menee, lapsen hyvällä tai oikeuksilla pyyhitään persettä! Se sosiaalitytteli huhuili menenssään, että hän ei suosittele huostaanottoa, silloin "joutuu" tarkkailuun! Että näin Suomessa etelässä ja isommalla paikkakunnalla.
Jos teillä on yhteishuoltajuus niin mene vaimosi tueksi Kelaan, lääkäri kirjoittaa vaimollesi sairaslomaa ja hän saa sairaspäivärahaa, hänellä on oikeus siihen niin kuin muillakin suomen kansalaisilla. Lapsesi saavat päivähoitopaikan, mutta sielläkin pitää "taistella", pyytäkää hoitavalta lääkäriltä lausunto äidin terveudentilasta ja lasten hoidon tarpeesta ja taistele, tappele vaimosi rinnalla, se auttaa! Kukkomies kirjoitti:
Olenko väärässä? Ellen ole niin sitten asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Sensijaan täkäläisten viranomaisten mukaan asiaa ei voida järjestää tarkoituksenmukaisesti. Sensijaan että kritisoit sitä että hoidan (ja ylitän jo nyt) velvollisuuteni sekä isänä että työntekijänä voisit kritisoida sitä että sinun maksamiasi verovaroja ei kohdenneta siihen mitä varten niitä väitetään kerättävän.niin eihän sun auta muuta kuin tosiasioilla mennä se oikaisemaan. Mutta, mitä minä luin sinun kommenttejasi tuolla ylempänä joissa väitit, että kotiäidin tulot olisisvat sairauspäiviltä 0 euroa, on kyllä väärää tietoa, ja mm. tuo kommentti asettaa sinut ja sinun tietosi hieman kyseenalaiseen asemaan sen suhteen mikä on koko totuus asiasta.
Kunnan velvollisuus on hoitaa lapsille hoitopaikka päivisin, ja jos sinä et kykene hoitamaan lapsia iltaisin, niin kunnan velvollisuus on silloin hoitaa kodinhoitaja lähivanhemman luokse.
Jos äidillä, eli lähivanhemmalla ei ole tuloja, niin kyseiset palvelut kustannetaan kunnan puolesta. Teidän tehtäväksi jää noiden palvelujen vaatiminen kunnalta. Ja mun käsitys tästä asiasta on nyt vain sellainen, että palveluja on kyllä kysytty, mutta kukaan niitä ei ole kunnalta vaatinut.
Joskus musta tuntuu, että pitäis ihan yhteiskunnan tasolta kustantaa sellanen kuntien palvelujen käyttöopas, koska näistä asioista on näköjään älyttömän vähän tietoa niillä, jotka niitä tarvitsevat.
Annoin itseni ymmärtää, että olisit Ikaalisista, joten otin vapauden katsoa Ikaalisten kaupungin sivuilta mitkä ovat päivähoitomaksut ja oletettavasti lastesi äiti tienaa joku 400-500 euroa kuussa, joten päivähoito on silloin ilmaista, Ikaalisissakin.
http://www.ikaalinen.fi/palvelut/sosiaali-ja_terveyspalvelut/paivahoito/paivahoitomaksut/
Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata omia oikeuksiaan vaatia, ei me täällä palstalla sitä voida tehdä teidän puolesta. Ja jos sinä olisit kykenevä vaatimaan lasten huostaanotto, niin mikä sinua estää vaatimasta lapsillesi päivähoitoa ja exällesi jopa kodinhoitajaa?- Hossi
relaxed_eyes kirjoitti:
niin eihän sun auta muuta kuin tosiasioilla mennä se oikaisemaan. Mutta, mitä minä luin sinun kommenttejasi tuolla ylempänä joissa väitit, että kotiäidin tulot olisisvat sairauspäiviltä 0 euroa, on kyllä väärää tietoa, ja mm. tuo kommentti asettaa sinut ja sinun tietosi hieman kyseenalaiseen asemaan sen suhteen mikä on koko totuus asiasta.
Kunnan velvollisuus on hoitaa lapsille hoitopaikka päivisin, ja jos sinä et kykene hoitamaan lapsia iltaisin, niin kunnan velvollisuus on silloin hoitaa kodinhoitaja lähivanhemman luokse.
Jos äidillä, eli lähivanhemmalla ei ole tuloja, niin kyseiset palvelut kustannetaan kunnan puolesta. Teidän tehtäväksi jää noiden palvelujen vaatiminen kunnalta. Ja mun käsitys tästä asiasta on nyt vain sellainen, että palveluja on kyllä kysytty, mutta kukaan niitä ei ole kunnalta vaatinut.
Joskus musta tuntuu, että pitäis ihan yhteiskunnan tasolta kustantaa sellanen kuntien palvelujen käyttöopas, koska näistä asioista on näköjään älyttömän vähän tietoa niillä, jotka niitä tarvitsevat.
Annoin itseni ymmärtää, että olisit Ikaalisista, joten otin vapauden katsoa Ikaalisten kaupungin sivuilta mitkä ovat päivähoitomaksut ja oletettavasti lastesi äiti tienaa joku 400-500 euroa kuussa, joten päivähoito on silloin ilmaista, Ikaalisissakin.
http://www.ikaalinen.fi/palvelut/sosiaali-ja_terveyspalvelut/paivahoito/paivahoitomaksut/
Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata omia oikeuksiaan vaatia, ei me täällä palstalla sitä voida tehdä teidän puolesta. Ja jos sinä olisit kykenevä vaatimaan lasten huostaanotto, niin mikä sinua estää vaatimasta lapsillesi päivähoitoa ja exällesi jopa kodinhoitajaa?Tyyppi haastaa riitaa ilmiselvästi!
terveisin,
Hossi, pappatunska ja vanha kenkä
- sininen_sitruuna
Yrittäisit selvittää tuota asiaa muulla tavalla, tuo huostaanotto ei ole ihan niin yksinkertainen juttu mitä selvästi ajattelet sen olevan. :)
Mä kehottaisin juttelemaan asiasta lapsen äidin kanssa, ja nimenomaan myös siitä, että jos olisit tuon sairausloman ajan lasten lähivanhempi. Kunta on velvollinen järjestämään lapsille hoidon siinä tapauksessa, koska sinä olet töissä. Ja hoitomaksu määräytyy tulon mukaan.
Unohdat tuon huostaanotto höpinän ihan nyt just. Oli muuten käsky. :)- sininen_sitruuna
Kukkomies kirjoitti:
Kai sitä nyt saa pienellä ihmisellä olla systeemin kyykytysunelmia?!? ;-D
Sun unelmas ei ton asian tiimoilta taida toteutua ihan niinkun niissä kauniissa saduissa. :P
Eli Kukkis on hyvä ja tekee niinku Sitruuna sanoo. :))
- peepuu
Olen töissä päiväkodissa ja meillä tämänkaltaisia asiakkaita melko usein. sossun juttusille vaan, niiden on PAKKO järjestää joko päivähoitopaikat lapsille täksi ajaksi, ja/tai kotiavustaja joka auttaa ruuanlaitossa, siivoamisessa yms. sieltä ei heru mitään jos ei osaa vaatia, on melkein uhattava ties millä että saa sen mihin on oikeutettu. muutenhan lapset olisivat "heitteillä"
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse43693SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933599Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283340Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713312Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202176Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251768- 311506
- 321461
- 891376
- 151323