Päivittäin kaivetaan mitä ihmeellisempiä sairaus- ja oireyhtymiä VHH ruokavalioon. Näille kaikille on yhteistä se, että ne ovat vain oletuksia ja suurimmaksi osaksi pelkkää huu-haa trollausta.
Jos taas haluaa varmistua VHH:n oikeellisuudesta ei tarvitse kun katsoo ympärilleen. Porukka kantaa marketeista kädet suorina "kevytuotteita" ja turpoaa entisestään. Puolet vanhemmasta väestä vetää kakkosluokan diabeteslääkkeitä ja se toinen puoli nappaa kolesterolilääkkeitä....eiköhän tämä riitä mainokseen.
Mietin äitini (87V) tapausta joka on tyypillinen "terveyden hoidolle". Maatalon emäntänä ja maataloustuottajana hän söi kunnon ruokaa johon kuului niin voit kun läskitkin. Hänelle tuli työperäinen selkävika joka leikattiin, mutta hän menetti osin liikuntakykynsä. Ensin määrättiin verenpainelääkkeet varmuuden vuoksi, koska 80 kyppisellä mummolla oli hieman kohonnut verenpaine ja MBI oli huono, tietty. Vuoden jälkeen verenpainelääkkeet pois, koska mummo kärsi jo alipaineesta. Kolesterolilääkkeitä eivät antaneet varmuuden vuoksi, koska arvot olivat hyvät. Mummmo ei saanut kunnon lihaa eikä voita eikä muutakaan tuhtia evästä, johon hän oli omassa huushollissaan tottunut. 5 vuotta "kevyttä" hiilihydraattivoittoista laitosruokaa 2luokan diabetes oli valmis, mutta onneksi päästiin lääkitsemään.
Olen sitä mieltä, että moni vanhus saa 2luokan diabetekseen laitoksessa, koska joutuvat syömään sellaista mössöä johon eivät ole tottuneet. Maitotuotteet ja liha ei tapa maataloustuottajaa eikä nosta yksiselitteisesti kolesteroliarvoja korkeiksi. Siskoni ja lanko yrittävät syödä mahdollisimman rasvatonta, koska kolesterolipeikko vaanii, mutta leipää ja muuta hiilihydraattia he eivät rajoita...molemmilla on kolesterolilääkitys. Myös korkea verenpaine vaanii kumpaakin vaikka BMI on varsin hyvä ja he ovat sporttisia. Minä painan 120kg ja minulla on alhaisempi verenpaine kun heillä ja kolesteroliarvot hyvät.
Oma kokemus ja lähipiirissä olevat kansalaiset osoittavat sen, että VHH sopii minulle. Mietin tätä rasvayhtälöä jo vuosia sitten kun työkaverit ja tutut vetivät kolesterolilääkkeitä , mutta eivät sellaiset joilla ruokatottumusten vuoksi pitäisi olla korkea kolesteroli.
"Kevyt" on päivän sana, on: juustoke, leiväke, rasvalevike, oletusmakkara, kevytnakit, rasvaton pyyhekumisjuusto, kevytsikaa, lighthärkää, kevyt mämmiä...jne. Ai kun on kevyttä, ehkä kaiken huippu on "oletus-kevyt-ruoka". Suoritamme virtuualiruokailun, mutta emme syö kuitenkaan mitään
VHH ruokavalion vaarat?
51
1455
Vastaukset
- se taas tuli
No niin, siinä saatiin taas oletukset ja mutut; jäämme mielenkiinolla odottamaan faktoja ja tutkimustuloksia.
- perää on
Aika paljon vaikuttaa myös millaiset geenit on saanut.
Meillä ei ole suvussa kolestrolia, ei diabetesta, ei verenpainetta, ylipainoa sen sijaan on.
Veljeni ovat ylipainoisia, myös äiti oli nuorempana ja isä.
Syön melko terveellisesti,en liiku kun hyötyliikunnan.
Arvot ovat todella hyvät kuusikymppiselle naiselle.
Ylipainoa on tällä hetkellä noin 5-6kg, sitä on ollut kymmenen kiloa enmmänkin.
Ei minulla silloinkaan ollut terveyshaittaa ylipainostani, polviin sattui jos rasitti paljon.
Esteettistä puolta ei kannata väheksyä, tuntuu mukavalta kun saa vaatteet muualtakin kuin isojen tyttöjen osastolta. - Asiallinen Aasi
Tutkimustuloksia kyllä löytyy vaikka millä mitalla.
Tässä vuoden 2008 tutkimuksessa saatiin 23 hengen ryhmän painoa, verenpainetta ja triglyjä alas vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ainoastaan kolmen kuukauden aikana. Hiilihydraattirajoitukset eivät olleet edes kovinkaan tiukkoja (40%), mutta alhaisempia kuin nykyiset suositukset:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19114407?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
Tässä on pari vuotta vanhempi, vuodelta 2005 oleva tutkimus jossa todetaan että varsinkin ylipainoiset ihmiset, joilla on tyypin 2 diabetes, saavat merkittävää parannusta tilaansa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla (hiilareiden osuus 20%):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16075898?ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
Nämä ovat siis tutkimuksia, joiden tarkoituksena on nimenomaan ollut selvittää VHH-ruokavalion vaikutuksia elimistöön, eivätkä mitään aihetta osittain sivuavia tutkimuksia jotka yritetään väkisin vääntää niin että VHH-ruokavalio saataisiin näyttämään terveelliseltä vaihtoehdolta.
PubMedistä löytyy kyllä luotettavia tutkimuksia niin puolesta kuin vastaankin, mutta onko tämän keskustelupalstan tarkoitus nyt kilpailla että kuka löytää eniten luotettavia tutkimuksia? Tuskin. Keskustelupalstojen paras anti on nimenomaan henkilökohtaiset kokemukset. Ja sellaisena ne pitää käsitelläkkin. Jos joku on saanut apua VHH-ruokavaliosta, niin hyvä, se voisi siis todennäköisesti toimia joillakin muillakin. Mutta kannattaako täällä keskustelupalstalla yksittäisistä kokemuksista kenenkään vetää suuria johtopäätöksiä?
Aloitusviesti oli erittäin asiallinen, ja toi ihan hyviä kysymyksiä esille kolesterolista ja kolesterolilääkityksestä omakohtaisten kokemusten pohjalta. - VHH-peikko
Asiallinen Aasi kirjoitti:
Tutkimustuloksia kyllä löytyy vaikka millä mitalla.
Tässä vuoden 2008 tutkimuksessa saatiin 23 hengen ryhmän painoa, verenpainetta ja triglyjä alas vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ainoastaan kolmen kuukauden aikana. Hiilihydraattirajoitukset eivät olleet edes kovinkaan tiukkoja (40%), mutta alhaisempia kuin nykyiset suositukset:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19114407?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
Tässä on pari vuotta vanhempi, vuodelta 2005 oleva tutkimus jossa todetaan että varsinkin ylipainoiset ihmiset, joilla on tyypin 2 diabetes, saavat merkittävää parannusta tilaansa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla (hiilareiden osuus 20%):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16075898?ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
Nämä ovat siis tutkimuksia, joiden tarkoituksena on nimenomaan ollut selvittää VHH-ruokavalion vaikutuksia elimistöön, eivätkä mitään aihetta osittain sivuavia tutkimuksia jotka yritetään väkisin vääntää niin että VHH-ruokavalio saataisiin näyttämään terveelliseltä vaihtoehdolta.
PubMedistä löytyy kyllä luotettavia tutkimuksia niin puolesta kuin vastaankin, mutta onko tämän keskustelupalstan tarkoitus nyt kilpailla että kuka löytää eniten luotettavia tutkimuksia? Tuskin. Keskustelupalstojen paras anti on nimenomaan henkilökohtaiset kokemukset. Ja sellaisena ne pitää käsitelläkkin. Jos joku on saanut apua VHH-ruokavaliosta, niin hyvä, se voisi siis todennäköisesti toimia joillakin muillakin. Mutta kannattaako täällä keskustelupalstalla yksittäisistä kokemuksista kenenkään vetää suuria johtopäätöksiä?
Aloitusviesti oli erittäin asiallinen, ja toi ihan hyviä kysymyksiä esille kolesterolista ja kolesterolilääkityksestä omakohtaisten kokemusten pohjalta.Suositusten mukaan hiilareita voisi syödä alimmillaan 45E%, joten siihen nähden tuo 40E% tietysti on VHH:ta. Todellisuudessa kun jätetään jauhot, perunat jne pois, niin tuota 40E% ei saada hiilareilla täyteen. Ne tutkimukset joissa on tutkittu oikeasti VHH:ta eli hiilareita on ollut 20E% luokkaa antavat ihan toisenlaisia tuloksia.
Eli kun hiilareita oikeasti rajoitetaan ja jätetään huonot hiilarit pois, niin tuloket paranevet selkeästi.
- kyselet?
Eihän tällä palstalla kukaan osaa suhtautua kriittisesti mihinkään, haukutaan puolin ja toisin.
Ja se mummohan ei tietenkään maalaisemäntämä syönyt koskaan perunaa tai viljatuotteita, eihän? Nehän sinä kätevästi unohdit, niinkuin vhh:laisilla tapana on, kun puhutaan vhh:n terveellisyydestä.- Nemolupus
Totta kai söi perunaa ja itse leipomiaan leipiä ja muita leivonnaisia. Halusin korostaa vain sitä, että hän hänen ruokavaliossaan oli aina reilusti rasvoja. Margariinejä hän ei käyttänyt kun pullaan ja leivonnaisiin, voita oli aina ruokapöydässä ja ruoanlaitossa, eikä kurria juotu. Marjoja ja juureksia käytettiin myös paljon, samoin täysjyvä uunipuuroja.
Jos mummon ruokavalio olisi pysynyt samana vanhainkodissa hän ei olisi tarvinnut II-diabetes lääkitystä.
Sitä ihmettelen miksi ette mene riitelemään karppaajien kanssa tänne:
http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=51
Tuskin täällä riitapukari(t) on huolestunut VHH ruokavaliolla olevien terveydestä. Kyseessä on pakottava tarve näyttää olevansa oikeassa. Myös taustalla lienee jotenkin elämässään epäonnistuneen/katkeroituneen ihmisen pohjaton riidan halu. - linja.
No miksi et pysynyt asialinjalla? Sen sijaan aloit väittää vastaan ja haukkumaan. Ja tietysti sitten oletat että aloittaja kumminkin vastaisi sinulle asiallisesti?
Minä jättäisin aloittajana kokonaan vastaamatta. - VHH-peikko
Nemolupus kirjoitti:
Totta kai söi perunaa ja itse leipomiaan leipiä ja muita leivonnaisia. Halusin korostaa vain sitä, että hän hänen ruokavaliossaan oli aina reilusti rasvoja. Margariinejä hän ei käyttänyt kun pullaan ja leivonnaisiin, voita oli aina ruokapöydässä ja ruoanlaitossa, eikä kurria juotu. Marjoja ja juureksia käytettiin myös paljon, samoin täysjyvä uunipuuroja.
Jos mummon ruokavalio olisi pysynyt samana vanhainkodissa hän ei olisi tarvinnut II-diabetes lääkitystä.
Tuskin täällä riitapukari(t) on huolestunut VHH ruokavaliolla olevien terveydestä. Kyseessä on pakottava tarve näyttää olevansa oikeassa. Myös taustalla lienee jotenkin elämässään epäonnistuneen/katkeroituneen ihmisen pohjaton riidan halu.No siksi koska siellä he eivät voi häiriköidä ja levittää valheellista propagandaa. Täällä onnistuu kumpikin joten siksi nämä häiriköt hääräävät täällä. Bonuksena tietysti se että täällä on yksi aktiivinen henkilö joka on aina tarttumassa näiden häiriköiden koukkuihin. Jos hän vaihtaisi karppeihin niin tämä palsta hiljenisi muutamassa viikossa.
Olen monesti huomannut että muutama (yksi) häirikkö tulee tänne vasta kun näkevät Mattilan profiilisivulta että hän on käynyt palstalla kirjoittamassa. - kaksi puolta
Nemolupus kirjoitti:
Tuskin täällä riitapukari(t) on huolestunut VHH ruokavaliolla olevien terveydestä. Kyseessä on pakottava tarve näyttää olevansa oikeassa. Myös taustalla lienee jotenkin elämässään epäonnistuneen/katkeroituneen ihmisen pohjaton riidan halu.No kun se on noin vastenmielistä olla täällä, miksi et itse pysy siellä toisella palstalla keskutelemassa asiallisesti? Vai eikö kukaan huomaa siellä sinua ja mummoasi?
Vai eikö siellä tykätä, kun puutut kaikkien oikeinkirjoitukseen kirjoittamatta kuitenkan foorumin mukaista asiaa? - että pääset
VHH-peikko kirjoitti:
No siksi koska siellä he eivät voi häiriköidä ja levittää valheellista propagandaa. Täällä onnistuu kumpikin joten siksi nämä häiriköt hääräävät täällä. Bonuksena tietysti se että täällä on yksi aktiivinen henkilö joka on aina tarttumassa näiden häiriköiden koukkuihin. Jos hän vaihtaisi karppeihin niin tämä palsta hiljenisi muutamassa viikossa.
Olen monesti huomannut että muutama (yksi) häirikkö tulee tänne vasta kun näkevät Mattilan profiilisivulta että hän on käynyt palstalla kirjoittamassa.kirjoittamaan "vastustajien" nälvimisviestin, siinä onkin sinun antisi tälle palstalle, taas tänäänkin.
- Oletko
Nemolupus kirjoitti:
Tuskin täällä riitapukari(t) on huolestunut VHH ruokavaliolla olevien terveydestä. Kyseessä on pakottava tarve näyttää olevansa oikeassa. Myös taustalla lienee jotenkin elämässään epäonnistuneen/katkeroituneen ihmisen pohjaton riidan halu.lääkäri tai onko sinulla jokin pätevyys tehdä tuollaisia päätelmiä ihmisten terveydestä, vaikka kyseessä olisi mummosi vai oliko se äitisi, puhut molemmista.
- VHH-peikko
että pääset kirjoitti:
kirjoittamaan "vastustajien" nälvimisviestin, siinä onkin sinun antisi tälle palstalle, taas tänäänkin.
osoittaa että täällä olisi asiallisiakin vhh-vastustajia, mutta kun niitä ei löydy niin minkä sille mahtaa. Kiitos että todistit viestini todenperäisyyden. :)
Olen minäkin usein kertonut mummostani joka kuoli sepelvaltimotautiin. Kyllä hän söi joka aterialla perunaa ja leipää. Karjalaismummona teki myös karjalanpiirakoita perunatäytteellä. Pullaakin piti aina olla leivottuna. Sisareni on nyt sairastunut samaan tautiin mutta pärjää lääkityksellä. On sen verran kehittyneitä nuo lääkkeet nykyään ja onhan hänelle tehty pallolaajennuskin joten sekin auttaa asiaan. Lääkäri kielsi häneltä VHH ruokavalion. Niin minullekin suositeltiin mieluimmin lääkkeitä mutta valitsin VHH:n ja nyt olen terve 18 kiloa kevyempänä.
- vastustajia
VHH-peikko kirjoitti:
osoittaa että täällä olisi asiallisiakin vhh-vastustajia, mutta kun niitä ei löydy niin minkä sille mahtaa. Kiitos että todistit viestini todenperäisyyden. :)
jotka eivät kuorossa toista "Mattiloitten" mantroja, joten sinullakin on ollut lukemattomia kertoja mahdollisuus todistaa, että edes jotain asiasta tiedät, etkä ole vain ulkoa opetellut. Joten kiitos vain itsellesi, kun todistit oman tietämättömyytesi.
Ps. Ihan vaan vinkiksi, jos ei ole VHH:lla niin sehän ei tarkoita että noudattaa "puskan oppeja".
Onneksi saan syödä mitä haluan ja silti olen terve, laiha ja hyväkuntoinen! vastustajia kirjoitti:
jotka eivät kuorossa toista "Mattiloitten" mantroja, joten sinullakin on ollut lukemattomia kertoja mahdollisuus todistaa, että edes jotain asiasta tiedät, etkä ole vain ulkoa opetellut. Joten kiitos vain itsellesi, kun todistit oman tietämättömyytesi.
Ps. Ihan vaan vinkiksi, jos ei ole VHH:lla niin sehän ei tarkoita että noudattaa "puskan oppeja".
Onneksi saan syödä mitä haluan ja silti olen terve, laiha ja hyväkuntoinen!jos väität että saat syödä mitä haluat ja olet laiha. Jotain rajoituksia löytyy varmasti.
- sillä enhän
kj.mattila kirjoitti:
jos väität että saat syödä mitä haluat ja olet laiha. Jotain rajoituksia löytyy varmasti.
minä niitä mättämällä mätä, tuo tuntuukin olevan sinulle käsittämätön asia, luuletko että jos syö kaikkea, niin sitä sitten mätetään? Minä kulutan sen minkä syön.
sillä enhän kirjoitti:
minä niitä mättämällä mätä, tuo tuntuukin olevan sinulle käsittämätön asia, luuletko että jos syö kaikkea, niin sitä sitten mätetään? Minä kulutan sen minkä syön.
siinä onnellisessa asemassa ettei minun tarvitse syödä kaikkea mahdollista, siis epäterveellistä niinkuin sinä. Voin karsia ruokavaliostani turhat hiilihydraatit joita sinä popsit että pääset sanomaan että voit syödä kaikkea.
- mikä on..
kj.mattila kirjoitti:
siinä onnellisessa asemassa ettei minun tarvitse syödä kaikkea mahdollista, siis epäterveellistä niinkuin sinä. Voin karsia ruokavaliostani turhat hiilihydraatit joita sinä popsit että pääset sanomaan että voit syödä kaikkea.
... sinun vyötärönympäryksesi nyt?
Mulla on nimittäin sama vapaus kuin tuolla toisella, voi syödä mitä vain mutta ylipainosta en ole kärsinyt koskaan.
Pidän aktiivisesti huolta siitä, että kulutan vähintään sen energiamäärän kuin minkä syönkin. Ei se sen vaikeampaa ole.
Hyvät, hitaat hiilihydraatit eivät ole ihmiselle turhia. Ne ovat täyspainosta ja terveellistä syötävää jotka pitävät nälän poissa pitkään. mikä on.. kirjoitti:
Mulla on nimittäin sama vapaus kuin tuolla toisella, voi syödä mitä vain mutta ylipainosta en ole kärsinyt koskaan.
Pidän aktiivisesti huolta siitä, että kulutan vähintään sen energiamäärän kuin minkä syönkin. Ei se sen vaikeampaa ole.
Hyvät, hitaat hiilihydraatit eivät ole ihmiselle turhia. Ne ovat täyspainosta ja terveellistä syötävää jotka pitävät nälän poissa pitkään.ne hitaat hiilihydraatit muuttaa sokeriksi, glukoosiksi siinäkuin nopeatkin. Tuo on vain itsensä pettämistä, että kuvittelee hitaiden hiilihydraattien olevan jotenkin terveellisempiä. On sen verran kokemusta ettei mitkään hiilihydraatit pidä nälkää poissa. Kyllä siihen tarvitaan rasvaa ja proteiineja niin sitten pysyy. Voithan laittaa kaurapuuroosi voisilmän niin se voi pitää nälkää poissa mutta ei puuro.
- tallessa
kj.mattila kirjoitti:
Olen minäkin usein kertonut mummostani joka kuoli sepelvaltimotautiin. Kyllä hän söi joka aterialla perunaa ja leipää. Karjalaismummona teki myös karjalanpiirakoita perunatäytteellä. Pullaakin piti aina olla leivottuna. Sisareni on nyt sairastunut samaan tautiin mutta pärjää lääkityksellä. On sen verran kehittyneitä nuo lääkkeet nykyään ja onhan hänelle tehty pallolaajennuskin joten sekin auttaa asiaan. Lääkäri kielsi häneltä VHH ruokavalion. Niin minullekin suositeltiin mieluimmin lääkkeitä mutta valitsin VHH:n ja nyt olen terve 18 kiloa kevyempänä.
Näytähän se lääkärin kirjoittama vhh-kieltolappu tai lopeta houriminen.
- kun näen
kj.mattila kirjoitti:
Ai niin, onko sinulla todistusta tuosta väitteestäsi, että olet terve?
- se on luonnollista
kj.mattila kirjoitti:
ne hitaat hiilihydraatit muuttaa sokeriksi, glukoosiksi siinäkuin nopeatkin. Tuo on vain itsensä pettämistä, että kuvittelee hitaiden hiilihydraattien olevan jotenkin terveellisempiä. On sen verran kokemusta ettei mitkään hiilihydraatit pidä nälkää poissa. Kyllä siihen tarvitaan rasvaa ja proteiineja niin sitten pysyy. Voithan laittaa kaurapuuroosi voisilmän niin se voi pitää nälkää poissa mutta ei puuro.
"...ne hitaat hiilihydraatit muuttaa sokeriksi, glukoosiksi siinäkuin nopeatkin."
=> Tietysti. Niinhän niiden pitääkin muuttua koska glukoosi on ihmiselle välttämätöntä!
"On sen verran kokemusta ettei mitkään hiilihydraatit pidä nälkää poissa."
=> Voi sinulla näin ollakin, mutta älä sorru yleistämiseen. Minulla nälkä pysyy pisimpään poissa juuri hitailla hiilihydraateilla.
Mutta muista aina, että ihmisten ylipaino ei johdu näläntunteesta. Ei suklaata mussuteta sohvalla nälkään, tai perunalastuja! Ei sokerilimuja juoda tietokoneen ääressä koska on jano, tai karkkia napostella kun vatsa kurnii.
Ehei. Ihminen on laiskistunut ja hänestä on tullut tapasyöjä. Se on turmion tie se. - mun päähän
mikä on.. kirjoitti:
Hyvät, hitaat hiilihydraatit eivät ole ihmiselle turhia. Ne ovat täyspainosta ja terveellistä syötävää jotka pitävät nälän poissa pitkään.miksi sitten vastustat täällä muiden laihtumista? miksi yleensä viihdyt laihdutuspalstalla. jos et ole koskaan kärsinyt ylipainosta.
Uskon täällä VHH:lla laihduttavien olevan kaikkien entisiä hiilarisyöppöjä. Miksi et antaisi ylipainoisten laihduttaa? mikä sua oikein tässä muiden laihduttamisessa repii? - ei vaikeaa...
mun päähän kirjoitti:
miksi sitten vastustat täällä muiden laihtumista? miksi yleensä viihdyt laihdutuspalstalla. jos et ole koskaan kärsinyt ylipainosta.
Uskon täällä VHH:lla laihduttavien olevan kaikkien entisiä hiilarisyöppöjä. Miksi et antaisi ylipainoisten laihduttaa? mikä sua oikein tässä muiden laihduttamisessa repii?Totta kai annan muiden laiduttaa, mutta siihen ei tarvita mitää "ihmedieettejä", vain maalaisjärkeä.
Pointti on kuitenkin se, että miksi päästää itseään ylipainoiseksi? - taistelet
ei vaikeaa... kirjoitti:
Totta kai annan muiden laiduttaa, mutta siihen ei tarvita mitää "ihmedieettejä", vain maalaisjärkeä.
Pointti on kuitenkin se, että miksi päästää itseään ylipainoiseksi?sitä vastaan täällä VHH:laihdutuspalstalla. Voisit hoitaa ennalta ehkäisevää työtäsi missä ihmiset eivät ole vielä tajunneet syövänsä väärin, vaan ovat vasta lihoamisensa alkuvaiheessa. Meiltähän ylen/väärinsyönti on jo loppu, joten laupeudentyösi menee täällä aivan hukkaan.
- vhh:lla...
ei vaikeaa... kirjoitti:
Totta kai annan muiden laiduttaa, mutta siihen ei tarvita mitää "ihmedieettejä", vain maalaisjärkeä.
Pointti on kuitenkin se, että miksi päästää itseään ylipainoiseksi?Mitä se sinulle ylipäätään kuuluu, miten ihmiset laihduttavat? Jos Pekka Puska hyväksyy jopa rotanmyrkyllä laihduttamisen, niin miksi vhh:lla laihduttaminen aiheuttaa sinulle tuollaisia tuskia? Oletko käynyt todellisten ihmedieettien palstoilla riehumassa?
Mitä ihmeellistä siinä on, että jättää turhat hiilihydraatit syömättä ja korvaa ne lautasellaan paljon terveellisemmillä ruoka-aineilla? Pliis, selitä kantasi minulle. Ihan totta. En voi muuten ymmärtää. Haluaisin kyllä... - Mutta mulla...
taistelet kirjoitti:
sitä vastaan täällä VHH:laihdutuspalstalla. Voisit hoitaa ennalta ehkäisevää työtäsi missä ihmiset eivät ole vielä tajunneet syövänsä väärin, vaan ovat vasta lihoamisensa alkuvaiheessa. Meiltähän ylen/väärinsyönti on jo loppu, joten laupeudentyösi menee täällä aivan hukkaan.
... ylensyöntiä ei ole koskaan ollutkaan!
- liho vaan
kaikella sillä rasvaisella mössöllä ja pikaruoalla, mitä sieltä marketeista kannetaan ja sitten kun ei liikuta tarpeeksi, jos ollenkaan.
- mikäs sitten
sai sinut eksymään tälle laihdutuspalstalle?
- Asiallinen Aasi
Tiesitkö, että pikaruossa on sen rasvan lisäksi jumalaton määrä hiilihydraatteja? Esimerkiksi mäkkärin hampurilaiset ovat vähärasvaista naudan jauhelihaa, joka paistetaan ilman rasvaa. Vaikka ranskalaiset ovat uppopaistettu öljyssä (ja vieläpä siinä niin terveellisessä rypsiöljyssä), niin niissä on silti enemmän hiilihydraatteja kuin rasvaa, oli kyse sitten painosta tai energiaosuudesta.
Mitäs ne rasvaiset mössöt sitten on mitä kaupasta saadaan? Einekset/valmispitsat/pakasteranskalaiset: todella paljon hiilihydraatteja, ja kaikkia myydään paljon.
Oikeasti rasvaiset tuotteet, kuten täysmaito, voi, täysrasvaiset lihat (ilman marinaadia) ja kuohukerma ovat myynniltään todella pienissä määrissä verrattuna rasvattomaan maitoon, kevytlevitteisiin, marinoituun (kevyt)lihaan ja kerman tapaisiin kevytvalmisteisiin. Esimerkiksi en ole löytänyt 4 % rasvaa sisältävää raejuustoa mistään muualta kuin Lidlistä, koska kaikki muiden kauppojen raejuustot ovat näitä kumisia 0-1% rasvaisia. Rasvaista tummaa suklaata myydään varmaan 1 gramma per jokaista rasvatonta irtokarkkikiloa kohden.
Tästä huolimatta ylipainoisia on aivan järkyttävä määrä. Kai jonkun muunkin päässä alkaa raksuttaa että onko se rasva tosiaan syy tähän nykyiseen tilanteeseen. ovat täynnä, sitä keinorasvaa. Eihän terveellistä voita kukaan elintarvikevalmistaja käytä kun se on niin kallista. Teollisuusrasvaa on tungettu kaikkialle ja sillä lihoo varsinkin kun se yhdistetään hiilihydraatteihin. Onneksi sentään on VHH jolloin ei syödä sen paremmin keinorasvaa kuin hiilihydraattejakaan.
- joten se ei
mikäs sitten kirjoitti:
sai sinut eksymään tälle laihdutuspalstalle?
todellakaan kuulu sinulle, miksi minä täällä olen.
- juuri näinhän
Tiesitkö, että pikaruossa on sen rasvan lisäksi jumalaton määrä hiilihydraatteja? Esimerkiksi mäkkärin hampurilaiset ovat vähärasvaista naudan jauhelihaa, joka paistetaan ilman rasvaa. Vaikka ranskalaiset ovat uppopaistettu öljyssä (ja vieläpä siinä niin terveellisessä rypsiöljyssä), niin niissä on silti enemmän hiilihydraatteja kuin rasvaa, oli kyse sitten painosta tai energiaosuudesta.
Mitäs ne rasvaiset mössöt sitten on mitä kaupasta saadaan? Einekset/valmispitsat/pakasteranskalaiset: todella paljon hiilihydraatteja, ja kaikkia myydään paljon.
Oikeasti rasvaiset tuotteet, kuten täysmaito, voi, täysrasvaiset lihat (ilman marinaadia) ja kuohukerma ovat myynniltään todella pienissä määrissä verrattuna rasvattomaan maitoon, kevytlevitteisiin, marinoituun (kevyt)lihaan ja kerman tapaisiin kevytvalmisteisiin. Esimerkiksi en ole löytänyt 4 % rasvaa sisältävää raejuustoa mistään muualta kuin Lidlistä, koska kaikki muiden kauppojen raejuustot ovat näitä kumisia 0-1% rasvaisia. Rasvaista tummaa suklaata myydään varmaan 1 gramma per jokaista rasvatonta irtokarkkikiloa kohden.
Tästä huolimatta ylipainoisia on aivan järkyttävä määrä. Kai jonkun muunkin päässä alkaa raksuttaa että onko se rasva tosiaan syy tähän nykyiseen tilanteeseen.minäkin asian tarkoitan, sillä eroituksella, ettei minun tarvitse välttää mitään ruoka-aineita, kunhan vaan kulutan sen minkä syön. En tietenkään kanna marketeista kotiin sipsejä tai eineksiä vaan tuoretuotteita joista teen itse ruoan. En myöskään käy pikaruokaloissa.
juuri näinhän kirjoitti:
minäkin asian tarkoitan, sillä eroituksella, ettei minun tarvitse välttää mitään ruoka-aineita, kunhan vaan kulutan sen minkä syön. En tietenkään kanna marketeista kotiin sipsejä tai eineksiä vaan tuoretuotteita joista teen itse ruoan. En myöskään käy pikaruokaloissa.
on vain tervettä tajuta, ettei kannata ihan mitä tahansa ruoka-aineita pistää suuhunsa, että pääsisi sanomaan että voin syödä ihan kaikkea. Kannattaako edes syödä ihan kaikkea.
- VHH-peikko
juuri näinhän kirjoitti:
minäkin asian tarkoitan, sillä eroituksella, ettei minun tarvitse välttää mitään ruoka-aineita, kunhan vaan kulutan sen minkä syön. En tietenkään kanna marketeista kotiin sipsejä tai eineksiä vaan tuoretuotteita joista teen itse ruoan. En myöskään käy pikaruokaloissa.
Et vältä mitään, mutta silti on lukuisia tuotteita ja tuoteryhmiä joita et osta ollenkaan.
Mutta onneksi näin VHH:lla ollessa voi syödä ihan mitä haluaa, eikä tarvitse vältellä yhtään mitään. ;) - kaiken
joten se ei kirjoitti:
todellakaan kuulu sinulle, miksi minä täällä olen.
sen ajan liikuntaan jonka trollaat täällä, pääsisit vihdoin eroon niistä hyllyvistä läskeistäsi. Voisit syödä kapan perunoita ja litran puuroa päivässä niillä liikuntatunneilla solakkana :D
- kevyt tuotteet
kj.mattila kirjoitti:
ovat täynnä, sitä keinorasvaa. Eihän terveellistä voita kukaan elintarvikevalmistaja käytä kun se on niin kallista. Teollisuusrasvaa on tungettu kaikkialle ja sillä lihoo varsinkin kun se yhdistetään hiilihydraatteihin. Onneksi sentään on VHH jolloin ei syödä sen paremmin keinorasvaa kuin hiilihydraattejakaan.
Väitätkö että yksin kevyttuotteet lihottavat?
Jos valitsen raejuuston jossa on vain 2% rasvaa ennemmin kuin sellaisen missä on 10% ja syön sen lounaaksi tonnikalapurkillisen kanssa niin kuinka se lihottaa minua enemmän kuin rasvaisempi versio? Kaloreita kuitenkin saan vähemmän.
En syö valmisruokia ollenkaan ja hiilihydraattejakin rajoitetusti. Itse vain pidän enemmän kevyttuotteista sillä en pidä rasvan mausta ja "tuhtiudesta". Kahvi oikealla kermalla on minun suussani pahaa. Monet juustot, kuten aurajuuston, valitsen kuitenkin täysrasvaisena koska se on mielestäni parempaa kuin kevyt. Rasvani ovat aika pitkälle tyydyttymättömiä kasvirasvoja ja mielestäni nekin pitävät nälkää hyvin. - mää jatkan...
kevyt tuotteet kirjoitti:
Jos valitsen raejuuston jossa on vain 2% rasvaa ennemmin kuin sellaisen missä on 10% ja syön sen lounaaksi tonnikalapurkillisen kanssa niin kuinka se lihottaa minua enemmän kuin rasvaisempi versio? Kaloreita kuitenkin saan vähemmän.
En syö valmisruokia ollenkaan ja hiilihydraattejakin rajoitetusti. Itse vain pidän enemmän kevyttuotteista sillä en pidä rasvan mausta ja "tuhtiudesta". Kahvi oikealla kermalla on minun suussani pahaa. Monet juustot, kuten aurajuuston, valitsen kuitenkin täysrasvaisena koska se on mielestäni parempaa kuin kevyt. Rasvani ovat aika pitkälle tyydyttymättömiä kasvirasvoja ja mielestäni nekin pitävät nälkää hyvin.... jos juon janooni puolilitraa kevytlimua (kcal 0) tai puoli litraa normilimua niin kumpi mahtaa lihottaa mua enempi?
- En minä
VHH-peikko kirjoitti:
Et vältä mitään, mutta silti on lukuisia tuotteita ja tuoteryhmiä joita et osta ollenkaan.
Mutta onneksi näin VHH:lla ollessa voi syödä ihan mitä haluaa, eikä tarvitse vältellä yhtään mitään. ;)noita sipsejä kaupasta itselle ostakaan, mutta jos vaikka jossain juhlissa niitä on tarjolla ja tekee mieli, niin syön, en mitenkään mättämällä vaan muutamia. Eli voin syödä mitä tahansa!
- Asiallinen Aasi
juuri näinhän kirjoitti:
No emmepä me paljoa näytä sitten eroavan. Itsekkin ostan kaupasta ruokatarvikkeiksi pääosin tuoretuotteita (jonkin verran säilykkeitä ja pakasteita) joista teen ruokaa. En ikinä osta mitään mistä en todella paljon pidä. Ei perunaa ja makaroonia tai vaaleaa leipää tarvitse mitenkään erityisesti vältellä, koska ne ovat pahoja. Ja kaikenlisäksi ravintoköyhiä. Makuasioita varmaan, mutta en minä pysty kuvittelemaan että joku vaaleaa pastaa söisi sen takia koska se maistuu niin hyvälle.
Minusta "kuluta mitä syöt"-ajattelu yksinkertaisettuna on aika... no, yksinkertainen. Kyllä itse nostan sen ruuan laadun korkeimmalle jalustalle, niin ravintorikkauden, maun kuin puhtaudenkin puolesta. Jos ruuan laatu on kohdillaan, niin nälkä pysyy poissa eikä tule syötyä koskaan ähkyä, eikä makeanhimoakaan tule, eli aika hyvin pysyy paino kohdillaan ja elimistö saa monipuolisesti kaikkea mitä tarvitsee. Eikä tarvitse miettiä syötyjä tai kulutetuja kaloreita.
Kyllä minäkin sipsejä, maitosuklaata tai pullaa voin maistaa jos joku tarjoaa. Yleensä vaan omat herkkuni ovat sen verran eri tasoa ettei noista oikein mitään nautintoa saa, pahimmillaan vielä vatsanväänteitä.
Jokainen tyylillään. - VHH-peikko
En minä kirjoitti:
noita sipsejä kaupasta itselle ostakaan, mutta jos vaikka jossain juhlissa niitä on tarjolla ja tekee mieli, niin syön, en mitenkään mättämällä vaan muutamia. Eli voin syödä mitä tahansa!
Joskus synttäreillä tai juhlissa syön pienen palan kakkua ja joskus jopa pullaakin, mutta en tietenkään mässäile niillä. VHH:ta noudattaessani voin siis syödä ihan kaikkea mitä haluan. Moisia turhakkeita leipä, peruna ja pasta mukaanlukien en tietenkään osta kotiani.
- Asiallinen Aasi
En syö valmisruokia ollenkaan ja hiilihydraattejakin rajoitetusti. Itse vain pidän enemmän kevyttuotteista sillä en pidä rasvan mausta ja "tuhtiudesta". Kahvi oikealla kermalla on minun suussani pahaa. Monet juustot, kuten aurajuuston, valitsen kuitenkin täysrasvaisena koska se on mielestäni parempaa kuin kevyt. Rasvani ovat aika pitkälle tyydyttymättömiä kasvirasvoja ja mielestäni nekin pitävät nälkää hyvin.Missä raejuustossa on 10 % rasvaa? 2 % -versiotkin tuntuu olevan kiven alla.
No mutta vastauksena kysymykseesi, ei tietenkään mitenkään kevytversio suoranaisesti lihota sinua enempää. Idea onkin siinä että asiaa pitää katsoa ihmisen fysiologian näkökulmasta ja pidemmällä aikavälillä. Muutaman faktan heitän sinulle pohdittavaksi.
1. Rasvassa on paljon energiaa mutta se pitää verensokerin tasaisena, nälkä pysyy poissa. Mitä väliä on pienillä kaloreilla jos nälkä tulee kohta kuitenkin?
2. Ihminen tarvitsee rasvaa. Se on meille välttämätöntä. Miksi siis pitäisi syödä ruokaa josta on vähennetty rasvaa? Eikö olisi järkevämpää vähentää energiansaantia jostain merkityksettömämmästä lähteestä. "Turhaa" energiaa ovat hiilihydraatit ja alkoholi, niistä on hyvä vähentää.
3. Ihminen ei ole syönyt kevyttuotteita kuin muutaman vuosikymmenen. Kyllä evoluutiota yliarvioidaan jos uskotaan että ihminen on tässä ajassa kasvanut ulos luonnollisesta ruokavaliostaan.
4. Ei rasvalla tarvitse läträtä. Kyllä oikeassa ruoassa on ihan tarpeeksi rasvaa, ei VHH sitä tarkoita että joka päivä juodaan lusikallinen oliiviöljyä, syödään kaksi lusikallista voita ja juodaan purkillinen kuohukermaa.
Erikoista on jos ei yleensä tykkää täysrasvaisista tuotteista. Kyseessä on mitä luultavammin kuitenkin pelkkä tottumiskysymys. Ennen en juonut ikinä kahvia tai teetä ilman sokeria. Nyt jos kahvi- tai teekupissani on edes puolikas teelusikallinen sokeria, tulee siitä välittömästi juomakelvotonta.
Nämä kaikki kohdat eivät olleet henkilökohtaisesti sinua kohti suunnattu, vaan pikemminkin yleistä tarkastelua kevyttuotteiden lihottavuudesta. - kirot...
En syö valmisruokia ollenkaan ja hiilihydraattejakin rajoitetusti. Itse vain pidän enemmän kevyttuotteista sillä en pidä rasvan mausta ja "tuhtiudesta". Kahvi oikealla kermalla on minun suussani pahaa. Monet juustot, kuten aurajuuston, valitsen kuitenkin täysrasvaisena koska se on mielestäni parempaa kuin kevyt. Rasvani ovat aika pitkälle tyydyttymättömiä kasvirasvoja ja mielestäni nekin pitävät nälkää hyvin.Karmea esimerkki kevyttuotteiden lihottavuudesta ovat jogurtit. Rasva poistetaan joko kokonaan tai ainakin melkein ja tilalle laitetaan sokeria, keinotekoista makeutusainetta ja runsaasti muita E-lisäaineita jotta tuotteeseen saataisiin edes jonkinlainen maku. Tunnettu tosiasiahan on, että makuaineet sitoutuvat hyvin rasvaan, ja jos sitä ei tuotteessa ole, täytyy ottaa vippaskonstit avuksi...
- lihominen...
Missä raejuustossa on 10 % rasvaa? 2 % -versiotkin tuntuu olevan kiven alla.
No mutta vastauksena kysymykseesi, ei tietenkään mitenkään kevytversio suoranaisesti lihota sinua enempää. Idea onkin siinä että asiaa pitää katsoa ihmisen fysiologian näkökulmasta ja pidemmällä aikavälillä. Muutaman faktan heitän sinulle pohdittavaksi.
1. Rasvassa on paljon energiaa mutta se pitää verensokerin tasaisena, nälkä pysyy poissa. Mitä väliä on pienillä kaloreilla jos nälkä tulee kohta kuitenkin?
2. Ihminen tarvitsee rasvaa. Se on meille välttämätöntä. Miksi siis pitäisi syödä ruokaa josta on vähennetty rasvaa? Eikö olisi järkevämpää vähentää energiansaantia jostain merkityksettömämmästä lähteestä. "Turhaa" energiaa ovat hiilihydraatit ja alkoholi, niistä on hyvä vähentää.
3. Ihminen ei ole syönyt kevyttuotteita kuin muutaman vuosikymmenen. Kyllä evoluutiota yliarvioidaan jos uskotaan että ihminen on tässä ajassa kasvanut ulos luonnollisesta ruokavaliostaan.
4. Ei rasvalla tarvitse läträtä. Kyllä oikeassa ruoassa on ihan tarpeeksi rasvaa, ei VHH sitä tarkoita että joka päivä juodaan lusikallinen oliiviöljyä, syödään kaksi lusikallista voita ja juodaan purkillinen kuohukermaa.
Erikoista on jos ei yleensä tykkää täysrasvaisista tuotteista. Kyseessä on mitä luultavammin kuitenkin pelkkä tottumiskysymys. Ennen en juonut ikinä kahvia tai teetä ilman sokeria. Nyt jos kahvi- tai teekupissani on edes puolikas teelusikallinen sokeria, tulee siitä välittömästi juomakelvotonta.
Nämä kaikki kohdat eivät olleet henkilökohtaisesti sinua kohti suunnattu, vaan pikemminkin yleistä tarkastelua kevyttuotteiden lihottavuudesta.1. on myytti, että hiilihydraatit eivät pitäisi nälkää. Juuri hyvät, hitaat hiilarit pitivät TV:n Prisman ohjelmassa nälkää paremmin kuin rasva.
2. Ihminen tarvitsee rasvaa vain muutaman kymmenen grammaa päivässä - ei enempää. Liika rasva on aivan yhtä "turhaa" energiaa tarkoittamassasi mielessä. Täysjyvähiilihydraatit ovat terveellistä ja siten tarpeellista energiaa ihmiselle vitamiinien, kivennäisaineiden, hivenaineiden ja kuitujen vuoksi.
3. Niin, mikä on ihmisen "luonnollinen" ruokavalio? Onko se esimerkiksi ajalta ennen kuin tulta oli keksitty?
4. Ei varmasti niin.
Kiitos asiallisesta viestistäsi, ne tuppaavat olemaan harvinaisia tällä palstalla. Minäkään en voisi juoda kahviani sokerilla :-)
Mutta kyllä kevyttuotteille perusteensa on. Jos aidosti pitää vaikka Cola-juomasta, kannattaa se juoda light-versiona jos haluaa välttää kaloreita. Niissä kun kaloreita on tasan 0 eli niitä juomalla ei taatusti voi lihoa.
Se on sitten eri asia kannattaako noita ylipäätään juoda, mutta niitä juomalla ei nyt ainakaan lihomaan pääse. - on viestissäsi...
kirot... kirjoitti:
Karmea esimerkki kevyttuotteiden lihottavuudesta ovat jogurtit. Rasva poistetaan joko kokonaan tai ainakin melkein ja tilalle laitetaan sokeria, keinotekoista makeutusainetta ja runsaasti muita E-lisäaineita jotta tuotteeseen saataisiin edes jonkinlainen maku. Tunnettu tosiasiahan on, että makuaineet sitoutuvat hyvin rasvaan, ja jos sitä ei tuotteessa ole, täytyy ottaa vippaskonstit avuksi...
... mutta yleensä vastaava kevyttuote sisältää kuitenkin energiaa vähemmän kuin normaalituote.
Ei se silti sen "terveellisempää" ole, ja mainitsemasi kevytjugurtit maistuvat kaamealle!
Mutta kevyt-cola maistuu paremmalle kuin normi-cola, ja kaloreita siinä on tasan 0. Sitä voit energiamäärän puolesta juoda vaikka kuinka paljon tarvitsematta pelätä lihomista. - itse kokeillut
lihominen... kirjoitti:
1. on myytti, että hiilihydraatit eivät pitäisi nälkää. Juuri hyvät, hitaat hiilarit pitivät TV:n Prisman ohjelmassa nälkää paremmin kuin rasva.
2. Ihminen tarvitsee rasvaa vain muutaman kymmenen grammaa päivässä - ei enempää. Liika rasva on aivan yhtä "turhaa" energiaa tarkoittamassasi mielessä. Täysjyvähiilihydraatit ovat terveellistä ja siten tarpeellista energiaa ihmiselle vitamiinien, kivennäisaineiden, hivenaineiden ja kuitujen vuoksi.
3. Niin, mikä on ihmisen "luonnollinen" ruokavalio? Onko se esimerkiksi ajalta ennen kuin tulta oli keksitty?
4. Ei varmasti niin.
Kiitos asiallisesta viestistäsi, ne tuppaavat olemaan harvinaisia tällä palstalla. Minäkään en voisi juoda kahviani sokerilla :-)
Mutta kyllä kevyttuotteille perusteensa on. Jos aidosti pitää vaikka Cola-juomasta, kannattaa se juoda light-versiona jos haluaa välttää kaloreita. Niissä kun kaloreita on tasan 0 eli niitä juomalla ei taatusti voi lihoa.
Se on sitten eri asia kannattaako noita ylipäätään juoda, mutta niitä juomalla ei nyt ainakaan lihomaan pääse.koskaan VHH:ta ?
- on...
on viestissäsi... kirjoitti:
... mutta yleensä vastaava kevyttuote sisältää kuitenkin energiaa vähemmän kuin normaalituote.
Ei se silti sen "terveellisempää" ole, ja mainitsemasi kevytjugurtit maistuvat kaamealle!
Mutta kevyt-cola maistuu paremmalle kuin normi-cola, ja kaloreita siinä on tasan 0. Sitä voit energiamäärän puolesta juoda vaikka kuinka paljon tarvitsematta pelätä lihomista."Sitä voit energiamäärän puolesta juoda vaikka kuinka paljon tarvitsematta pelätä lihomista."
Ei tulisi mieleenkään juoda moista aspartaamilla makeutettua roskaa. Mitä järkeä olisi vältellä energiaa ja korvata se myrkyllä. - kevyt tuotteet
Missä raejuustossa on 10 % rasvaa? 2 % -versiotkin tuntuu olevan kiven alla.
Nämä kaikki kohdat eivät olleet henkilökohtaisesti sinua kohti suunnattu, vaan pikemminkin yleistä tarkastelua kevyttuotteiden lihottavuudesta.Kiitos tosiaan asiallisesta vastauksesta :)
Tais tulla kermaviilin rasvapitoisuudet tuohon mun viestiin eikä raejuuston, sorry.
En mitenkään kammoksu rasvaa, mutta ihmettelen miksi vhh:lla käytetään niin paljon nimenomaan kovia rasvoja. Eläinrasvoja, kookosrasvaa jne..
Itse diggailen kovasti kyllä avokadoa, pähkinöitä ja kasviöljyjä ja luulen saavani näistä tarpeeksi rasvaa (nimenomaan tätä perinteisesti luokiteltua hyvää rasvaa) jaksamiseen ja nälän pitämiseen kurissa. Rasvaisista lihoista ja kermasta en juurikaan välitä, ajatus pekonista tirisemässä pannulla tekee jopa vähän pahaa :P
Aika pitkälti ne on maitotuotteita jotka kevyinä ostan, meetvurstit ja nakit ei uppoa missään muodossa.
Ja mitä noihin rasvattomiin jogurtteihin tulee (tämä ei ole vastaus sinun kirjoitukseesi) niin mä tykkään vain maustamattomasta, rasvattomasta jogurtista ja sotken siihen marjoja ja hedelmiä itse. Sokeriset ja makeutetut jogurtit on ihan kauheita. Tässä en näe syytä vaihta rasvatonta jogurttiani rasvaisempaan versioon. - Asiallinen Aasi
lihominen... kirjoitti:
1. on myytti, että hiilihydraatit eivät pitäisi nälkää. Juuri hyvät, hitaat hiilarit pitivät TV:n Prisman ohjelmassa nälkää paremmin kuin rasva.
4. Ei varmasti niin.
Se on sitten eri asia kannattaako noita ylipäätään juoda, mutta niitä juomalla ei nyt ainakaan lihomaan pääse.1. En ole tutustunut tutkimuksiin missä todetaan hiilareiden nälkää pitävistä vaikutuksista, mutta jos itse syön aamulla puuroa ja/tai ruisleipää, niin nälkä ja ärtynyt olo tulee jo parin tunnin päästä. Jos syön pekonia ja kananmunaa, jaksan ilman suuria tuskia pitkälle iltapäivään. Kyse voi olla myös proteiinien nälkää pitävästä vaikutuksesta, mutta en millään suostu allekirjoittamaan väitettä että saisin hiilihydraateilla (olivan ne sitten hitaita tai nopeita) pidettyä nälkäni poissa pitkään. Kaikenlisäksi tämäkin voi olla yksilöllistä.
2. Tässä tulee taas fysiologia kehiin. Sillä todellakin on merkitystä onko se ylimääräinen energia rasvasta, proteiinista vai hiilareista. Hiilareilla on se huono vaikutus elimistöön, että ne nostavat verensokeria nopeasti, ja verensokerin heittelystä aiheutuu ongelmia (mm. väsymystä ja nälkää). Korkea verensokeri taas laukaisee insuliinin tuotannon, ja insuliini on ns. lihavuushormomi, joka kiihdyttää energian muuttamista rasvaksi. Näitä asioita voi tietty tasoittaa syömällä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, mutta imeytymisvauhti on merkityksetön asia jos kuitenkin syödyt määrät ovat suuria.
Vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä kuituja saa kyllä muualtakin kuin täysjyvätuotteista, ja vähemmillä hiilihydraateilla.
3. Vaikeahan tuota on suoraan sanoa mikä on ihmisen luonnollinen ruokavalio, mutta maalaisjärjellä voisi päätellä että kaikki mitä ihminen pystyy löytämään tai pyydystämään. Maanviljelys ja leipä (etenkin nykyisessä laajuudessaan) ovat melko uusia ilmiöitä, kun katsoo ihmiskunnan koko historiaa.
Kevyttuotteet ovat mielestäni myös hyviä niin kauan kun se ei tarkoita pitkällistä jatkojalostusta tai lisäaineiden lisäämistä. Voi broilerikin olla luonnostaan kevyttä, ilman että sitä tarvitsisi sen kummemmin muokata. Coca-cola on vähän erikoisempi tapaus, sehän on tuote johon alunperin lisätään paljon sokeria. Kun sokeria ei lisätäkkään, saadaan light-versio.
Kiitos myös itsellesi asiallisista viesteistä. - huomannut .....
1. En ole tutustunut tutkimuksiin missä todetaan hiilareiden nälkää pitävistä vaikutuksista, mutta jos itse syön aamulla puuroa ja/tai ruisleipää, niin nälkä ja ärtynyt olo tulee jo parin tunnin päästä. Jos syön pekonia ja kananmunaa, jaksan ilman suuria tuskia pitkälle iltapäivään. Kyse voi olla myös proteiinien nälkää pitävästä vaikutuksesta, mutta en millään suostu allekirjoittamaan väitettä että saisin hiilihydraateilla (olivan ne sitten hitaita tai nopeita) pidettyä nälkäni poissa pitkään. Kaikenlisäksi tämäkin voi olla yksilöllistä.
2. Tässä tulee taas fysiologia kehiin. Sillä todellakin on merkitystä onko se ylimääräinen energia rasvasta, proteiinista vai hiilareista. Hiilareilla on se huono vaikutus elimistöön, että ne nostavat verensokeria nopeasti, ja verensokerin heittelystä aiheutuu ongelmia (mm. väsymystä ja nälkää). Korkea verensokeri taas laukaisee insuliinin tuotannon, ja insuliini on ns. lihavuushormomi, joka kiihdyttää energian muuttamista rasvaksi. Näitä asioita voi tietty tasoittaa syömällä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, mutta imeytymisvauhti on merkityksetön asia jos kuitenkin syödyt määrät ovat suuria.
Vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä kuituja saa kyllä muualtakin kuin täysjyvätuotteista, ja vähemmillä hiilihydraateilla.
3. Vaikeahan tuota on suoraan sanoa mikä on ihmisen luonnollinen ruokavalio, mutta maalaisjärjellä voisi päätellä että kaikki mitä ihminen pystyy löytämään tai pyydystämään. Maanviljelys ja leipä (etenkin nykyisessä laajuudessaan) ovat melko uusia ilmiöitä, kun katsoo ihmiskunnan koko historiaa.
Kevyttuotteet ovat mielestäni myös hyviä niin kauan kun se ei tarkoita pitkällistä jatkojalostusta tai lisäaineiden lisäämistä. Voi broilerikin olla luonnostaan kevyttä, ilman että sitä tarvitsisi sen kummemmin muokata. Coca-cola on vähän erikoisempi tapaus, sehän on tuote johon alunperin lisätään paljon sokeria. Kun sokeria ei lisätäkkään, saadaan light-versio.
Kiitos myös itsellesi asiallisista viesteistä.saman ettei puuro ja leipä aamulla pidä nälkää kuin pari tuntia loitolla. Nyt karpatessa jätänkin aamiaisen väliin ja syön klo 11 kieppeillä lounaan jolla sitten pärjää iltaruokaan saakka. Jos on tarjolla aamulla vaikkapa leipää niin kannattaa olla mieluummin syömättä ettei tule nälkä.
- VHH on hyvin vaarallista
olen laihtunut 4 kk aikana jo 16 kiloa noudattamalla VHH:ta. Tätä menoa minua ei ole enää 1,5 vuoden kuluttua :DDDDDDDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134782Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293483No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452410- 501538
- 361473
- 391299
- 141192
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv221154- 271078
- 1651069