Haluaisin kuulla kertomuksia parisuhteista joissa osapuolet on lähes kaikinpuolin hyvin erilaisia? Erilainen luonne, harrastukset, ystävät, kiinnostuksen kohteet jne. Jotain yhteistä toki on suhteessa oltava, muutenhan ei kai suhdetta olisikaan? Miten tällainen suhde toimii pidemmän päälle? Tasaantuvatko erilaisuudet ajan myötä vai ajavatko ne vain henkilöitä kauemmas toisistaan?
Olen seurustellut nyt jonkin aikaa henkilön kanssa joka on aivan erilainen kuin minä. En tiedä onko meillä juuri mitään yhteistä? Tärkeimmän arvon osalta olemme sentään samaa mieltä, ja se mikä on yhteistä on kuva tulevaisuudesta ja perheen perustamisesta.
Välillä ärsyttää paljon ja ihmettelen onko meillä jatkoa, jaksanko tällaista. Toisaalta ikävöin häntä helposti enkä siedä ajatusta ettei hän tulisikaan enää takaisin.
Erilaiset ihmiset suhteessa keskenään?
17
1902
Vastaukset
- nainen 42
Olen elänyt läpi suhteen, jossa olin aivan eri planeetalta kuin ex-mieheni. Jälkeenpäin kun ajattelee, meillä ei ollut mitään yhteistä alunperinkään. Enkä tänä päivänäkään tiedä, miksi ihastuin häneen. Rakastamisesta en voi puhua, kun tuntuu ettei se sitä ollut. Monet kaverini ihmettelivät, kun yksiin mentiin, että mitenkähän käy kun olette noin erilaisia. Hyvin meni niin kauan, kun jaksoin olla juuri sellainen, kun puoliso halusi minun olevan. Mutta sitten heräsin yhtenä aamuna siihen tunteeseen, että kuolen, jos en saa olla sellainen kuin olen. Niinpä palasin omaksi itsekseni ja liitto kaatui joitakin vuosia myöhemmin.
Toisen erilaisuutta pitää vaan oppia sietämään. Pikkuhiljaa erot mahdollisesti tasoittuvat, mene ja tiedä. Muista kuitenkin, että toista ei voi eikä saa muuttaa oman maun mukaiseksi. Halu muuttua lähtee ihan omasta itsestä. Mutta mietin vain, miksi pitäisi kenenkään muuttua? Toista pitää rakastaa juuri sellaisena kuin toinen on. Keskustele asioista puolisosi kanssa, mitä hän ajattelee tilanteesta. Uskon, että onnistutte kyllä, koska tiedostat noin hyvin tilanteen ja sen mahdollisesti mukanaan tuomat ongelmat.- toinen niistä erilaisista
Niin. Olen sitä mieltä että jokainen olkoon sellainen kuin on. Ja jos esimerkiksi minä en joitakin piirteitä tai asioita opi sietämään, se lienee oma häpeäni ja olen sitten luultavasti väärässä paikassa. Itse en aio muuttua hänen vuokseen, vastaan olen jo tullut hieman ja niin on hänkin. Toisaalta, en ole täysin varma olenko oma itseni hänen kanssaan? Ja se on minusta huolestuttavaa. Tai ehkä en ole ollut oma itseni ennen häntä? Tiedostan erilaisuutemme todella hyvin, enkä ole oikein varma pääsenkö ajatuksesta eroon ollenkaan.
- Ol Playa
En jaksa rustata tarinoita, mutta oma kokemukseni on, että erilaisuus ei ole hyvästä minun tyyppiselle ihmiselle. Olen seurustellut 5 kertaa ja nyt naimisissa sen viidennen kanssa. Hän on näistä viidestä eniten samanlainen kanssani.
Minulle ja seurustelukumppaneilleni pienetkin erilaisuudet ovat saattaneet olla todella häiritseviä. Se, että antaa toisen musamaun tai pukeutumistyylin ärsyttää, on omaa epäkypsyyttä. Mutta nuo ominiaisuudet ovat silti hyviä indikaattoreita, sillä ne saattavat olla jäävuoren huippuja jostain syvemmästä erilaisuudesta luonteissa, jota ei voi kiertää pelkällä henkisellä kehityksellä.
Hyviä sääntöjä:
1. Joillekin harvoille erilaisuus on hyväksi, mutta kenenkään ei pitäisi ajatella kuuluvansa tähän ryhmään ennen kuin on kokeillut edes yhtä suhdetta, jossa toinen on samanlainen elämäntahdiltaan, perusluonteeltaan, tempperamentiltaan ja ennen kaikkea hengellisesti, arvoiltaan ja moraaliltaan. Ei edes silloin, kun tuntuu, että hyvinhän tämän erilaisen ihastuksen kanssa menee.
2. Alkuihastuksessa ollessa samanlaisuudet korostuvat. Tämä on petollista, sillä myöhemmin erilaisuudet tulevat esille. Toisaalta näihin samanlaisuuksiin on hyvä kiinnittää huomiota. Sille on syynsä, miksi ne tulevat aluksi esiin. Muuten ei synny sidettä.
3. Kun aikaa kuluu, samanlaisetkin ihmiset löytävät toisistaan erilaisuuksia, jotka voivat yllättää ja ärsyttää, kun on totuttu että toisenhan piti olla samanlainen. On epäkypsää antaa sen vaikuttaa liikaa.
4. Puolison erilaisuutta pitää arvostaa, ja olla sen suhteen mieluummin utelias ja kokeilunhaluinen, kuin torjuva. Erilaisuuden pelko on kaikilla ihmisillä sielussa, koska se koetaan uhkaksi omalle psyykelle ja maailmankuvalle, aatteille.
Jos löytää itsensä naimisissa erilaisen ihmisen kanssa, ja alkaa ahdistaa, niin ei ero ole ratkaisu. Kohta 4 on silloin mielestäni parasta lääkettä. Parasta olisi, jos molemmat puolisot olisivat valmiita tulemaan vastaan toisiaan.
Olen nyt siinä vaiheessa, että pieniä eroavaisuuksia on tullut vastaan vaimon kanssa. Meillä on samanlaisuus arjessa auttamassa, mutta en tyydy vain siihen. Lähden vaimon kanssa konsertteihin, joissa esiintyy artisteja, joista en välitä. Hän avartaa näkemyksiään minun menoihini osallistumalla. Olen luvannut ottaa osaa hänen harrastuksiinsa ja tukea häntä niissä.- Ol Playa
Lisäisin tärkeiden samanlaisten piirteiden listaan myös hellyyden tarpeet, seksin tarpeet ja kiinnostuksen kohteet. Ihan simppeleitä asioita, jotka tuntuvat unohtuvan useimmissa tapauksissa.
Erilaisuudet eivät tasoitu itsekseen. PIkemminkin ne alkavat korostua. Vain aktiivisesti puuttumalla niihin voi onnnistua.
Se toisen erilaisuus mielletään niin usein toisen erilaisuudeksi. Pikemminkin pitäisi ajatella että ITSE on se outo ja erikoinen ja miettiä, miten voisi itse tulla normaalimmaksi ja sen toisen kaltaiseksi enemmän. Tämä ei tietenkään tarkoita itsensä hylkäämistä tai muottiin mukautumista, vaan avoimuutta. Toisen puolison pitäisi myös ajatella samalla tavalla. Muuten ei toimi. - toinen niistä erilaisista
Ol Playa kirjoitti:
Lisäisin tärkeiden samanlaisten piirteiden listaan myös hellyyden tarpeet, seksin tarpeet ja kiinnostuksen kohteet. Ihan simppeleitä asioita, jotka tuntuvat unohtuvan useimmissa tapauksissa.
Erilaisuudet eivät tasoitu itsekseen. PIkemminkin ne alkavat korostua. Vain aktiivisesti puuttumalla niihin voi onnnistua.
Se toisen erilaisuus mielletään niin usein toisen erilaisuudeksi. Pikemminkin pitäisi ajatella että ITSE on se outo ja erikoinen ja miettiä, miten voisi itse tulla normaalimmaksi ja sen toisen kaltaiseksi enemmän. Tämä ei tietenkään tarkoita itsensä hylkäämistä tai muottiin mukautumista, vaan avoimuutta. Toisen puolison pitäisi myös ajatella samalla tavalla. Muuten ei toimi.Mielestäni kukaan ei ole outo ja erikoinen tai vastaavasti normaali. Normaali on kamala sana. Kaikki omassa maailmassani vain "ovat". Puolisoni on erilainen kuin minä, ei erilainen.
Puhut asiaa, ymmärrän. Tiedän että en kykenisi seurustelemaan sellaisen henkilön kanssa joka on samanlainen kuin minä itse. Haluan haasteita ja on tavallaan virkistävääkin olla eri mieltä ja haastaa sekä omia että toisen näkemyksiä. Mutta se miten asiat nykyisessä suhteessa uppoavat ja menevät toisen ymmärrykseen, ei ole kovin tehokasta tai mielestäni vakuuttavaa. Ehkä olemme molemmat liian jääräpäisiä todella kuuntelemaan. En ole ihan varma olenko juuri nyt "minä", vai joku muu. Se etten tiedä on huolestuttavaa.
- pitkälle
Tämäkin on tullut koettua. Aluksi näytti hyvältä, mutta vuosien kuluessa erilaisuus jotenkin kärjistyi. Oli lopulta helpottavaa lähteä omille teilleni.
- Dr*
monilta osin olla suhteen alussa erilaisia mutta kasvaa yhteen tai sitten Ihmiset voivat suhteen alussa olla hyvin samankaltaisia mutta "kasvavat" erilleen.Tämä on hyvin monitahoinen kysymys ja teidänkään tapaustanne on vaikea arvioida kenenkään näin vähäisen tuntemuksen perusteella.Tärkeintä on kuitenkin että molemmat osaavat rakastaa,arvostaa ja sitä kautta antaa "tilaa" puolisolle ja hyväksyä tämän eroavaisuuksia.
- hyväkin
juttu että olette erilaisia. Teillä kuitenkin se tärkeä asia on yhteistä, eli tulevaisuudessa perheen perustaminen. Se on se teidän yhteinen juttu.
Hyvä asia on myöskin että molemmilla on sitten omaakin elämää, omat harrastukset jne. Ei pääse kyllästymään toiseen kun toinen ei ole koko ajan kyljessä:)
Mutta ajan myötä olisi ehkä hyvä jos löytäisitte sen perheen lisäksi jonkun, vaikka yhden harrastuksen tai kiinnostuksen kohteen, mikä myös yhdistäisi teitä.
Ja luulen, että kyllä sellainen ajan myötä löytyy. Ja tietysti se tunne on tärkein, jos olette hulluina toisiinne:), niin en näkisi mitään ongelmaa.- toinen niistä erilaisista
Kiitos positiivisesta vastauksesta! :) Kuka tietää. Varsinkaan jos ei anna tilaisuutta ja kokeile. Vai mitä?
- voisi...
...olla samanlaisen ihmisen kanssa. Kokeiltu on, ja tylsää ja haasteetonta oli. Tuntui, etten kehittynyt lainkaan, eikä maailmankuvani laajentunut.
Tietenkin arkielämässä erilaisuus aiheuttaa helposti ongelmia ja ristiriitoja, jos toinen on vaikka todella ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen ja toinen hiljainen ja omissa oloissaan viihtyvä. Tai jos toinen tykkää asua siistissä asunnossa, ja toinen on suurpiirteisempi. Eli yhteisenä ominaisuutena molemmilla täytyy erilaisuudesta huolimatta olla halukkuus tehdä kompromisseja sekä kunnioitus ja avoimuus toisten ihmisten mielipiteitä ja arvoja kohtaan. Myös halua kehittyä ihmisenä täytyy molemmilla olla.
Jos molemmat suhteen osapuolet siis huomioivat ja hyväksyvät erilaisuuden ja yrittävät antaa toisen olla sellainen kuin on, erilaisuus voi olla myös hyvästä. Vaikka joitain yhteisiä ajanviettotapoja on hyvä olla, ja elämän perusarvot täytyy luonnollisesti jakaa, niin joka asiasta ei tarvitse olla samaa mieltä, ja kaikkia asioita ei tarvitse tehdä yhdessä. Toisen erilaisuudesta oppii sen, ettei oma itsestäänselvä toimintatapa tai ajatuskuvio erilaisissa tilanteissa olekaan välttämättä se oikea ja ainut mahdollinen.- toinen niistä erilaisista
Asia on juurikin näin. Toinen on sosiaalinen, impulsiivinen ja avoin, toinen ihan sen vastakohta. Ja molemmille vaikea ymmärtää sitä miksi toinen on sellainen kuin on. On totta että erilaisuus on myös rikkaus, mutta kuinka pitkälle? Ihan kaikesta ei jaksa kinastella, ja taas toisaalta henkilökohtaisesti en jaksaisi jos toinen olisi aina kanssani samaa mieltä. Puhumattakaan siitä etten saisi omaa aikaa omille jutuille. Ehkei ongelmamme olekaan erilaisuus, vaan se miten asian kohtaamme ja käsittelemme?
- edellinen
toinen niistä erilaisista kirjoitti:
Asia on juurikin näin. Toinen on sosiaalinen, impulsiivinen ja avoin, toinen ihan sen vastakohta. Ja molemmille vaikea ymmärtää sitä miksi toinen on sellainen kuin on. On totta että erilaisuus on myös rikkaus, mutta kuinka pitkälle? Ihan kaikesta ei jaksa kinastella, ja taas toisaalta henkilökohtaisesti en jaksaisi jos toinen olisi aina kanssani samaa mieltä. Puhumattakaan siitä etten saisi omaa aikaa omille jutuille. Ehkei ongelmamme olekaan erilaisuus, vaan se miten asian kohtaamme ja käsittelemme?
...että kaksi samat perusarvot omaavaa ihmistä voi hyvin elää (melko :) sopuisasti ja onnellisesti yhdessä, vaikka useimmat luonteenpiirteet eivät olisikaan samoja, kunhan molemmat vaan tiedostavat asian ja sitä opetellaan käsittelemään oikealla tavalla.
Mitään symbioottista "kylki kyljessä koko ajan" -suhdetta ei tällaisesta kuitenkaan kannata toivoa, koska jos ihmiset ovat erilaisia, niin ei voi olettaa, että heitä kiinnostaisi toimia (tai he edes pystyisivät toimimaan) samalla tavalla arjessakaan. Molemmilla pitää siis todennäköisesti olla enemmän aikaa ja tilaa omille tekemisilleen ja ajatuksilleen, kuin parisuhteessa, jossa osapuolet ovat samanlaisempia.
- jöööp
minä olen sitoutuvainen, rauhallinen, kotihiiri, ja vaadin täydellistä rakastamista ja uskollisuutta sekä en siedä valehtelua. eksäni on meneväinen, suosittu kaveripiirissä, ei kestä olla hetkeäkään kyllä yksin mutta silti ei ole sitoutuvainen mihinkään yhteen juttuun, valehtelee koko ajan kaikista pienemmistäkin asioista, ja rakkaudella ja uskollisuudella ei hänellä ainakaan ollut väliä. erosta ei vielä kauaa ja nyt jo uusi tyttöystävä koska ei halua olla yksin ja koska haluaa satuttaa minua, rakkaudella ja tunteilla ei niin väliä. lisäksi minusta riidat piti selvittää keskustelemalla ja hänelle keskusteleminen oli jo ilmiriitaa!
- *** X ***
vaan että oli nainen!No...eihän se tietenkää pitkää jatkunu.
- nyt pappaiässä
JOS tuollaista asiaa pitää kysellä,niin pian sukka oven rakoon ja suhteesta pakoon.
Elämän pituisen helvetin löytää kyllä helpommallakin.
Turhaa kuvitella pystyvänsä muuttamaan toista tai muuttumaan itse niin paljon että suhde ei tuntuisi ajan oloon kivireen vetämiseltä.- toinen niistä erilaisista
Ikävää jos noin pitäisi ajatella. Harmiksesi olen vielä nuorena ja kokemattomana (?) optimisti ja uskon että jos tästä ei vuosisadan rakkaustarinaa kehity, niin ainakin molemmat opimme jotain niin itsestämme kuin toisista ihmisistä. Enhän toki kysellytkään mielipidettä pitäisikö meidän erota vai jatkaa matkaa, vaan ainoastaan muiden samassa tilanteessa joskus olleiden mielipiteitä. Ilmeisesti tässä jo kerroit kuinka itsellesi kävi? Se on harmillista ja toivon todella etten henkilökohtaisesti tulevaisuudessa löydä perästäni ainakaan sitä kivirekeä vaan jotain ihan muuta. Enkä aio ketään muuttaa eikä kenelläkään ole lupa muuttaa minua.
- toinen niistä erilaisista
Ei siitä sitten tullutkaan mitään. Jo näin pienen ajan jälkeen erilaisuus aiheutti paljon mielipahaa joten näimme parhaana ratkaisuna erota. Henkilökohtaisesti helpotti välittömästi ja olen tyytyväinen saatuani itseni täysin takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse814620Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.632062Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1281125
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891