tyttö oli töissä 1 e tuntipalkalla. Hän oli muistaakseni lastentarhassa tai jossain iltapäiväkerhossa töissä. Hän teki lapsille ruokaa, siivosi ruokailun jäljet, leikki lasten kanssa, ja ulkoili heidän kanssaan. Siis ihan koko päiväistä työtä.
Jotenkin hyvin nöyryyttävää tehdä sillä palkalla täys päivä, ja hyvin vastuullista työtä.
Kuinka kehtaa lastentarhan opettajat ja hoitajat vaatia lisää palkkaa, kun nuori kehitysvammainen tyttö tekee lähes kaiken kuin hekin mutta vaan 1 e tunti???
On otsaa käyttää hyväkseen! Tyttö pärjäsi loistavasti.
Eilen tuli ohjelma jossa
12
753
Vastaukset
- ''''''''''''''''''''''''
- Koulutus on joskus kallista
koulutusjakso, jonka avulla nuori löytää oman paikkansa työelämässä, ei taitaisi tuntua yhtä ikävältä. Minusta on tosi upeaa, että ihmisille tarjotaan tilaisuuksia oman paikkansa etsimiseen ja erilaisten töiden kokeilemiseen. Kun he saavat oikean arvion osaamisestaan ja valmiudestaan työhön, heille avautuu uusia mahdollisuuksia. Tiedän joidenkin vajaakykyisten päässeen joskus pitkänkin tuetun työjakson jälkeen "oikeisiin töihin". Usein vajaakykyinen tarvitsee pitemmän perehtymisjakson työhön, osaavan opastajan ja paljon aikaa omaan tahtiinsa oppimiseen. Ilman tällaista tukea moni jäisi ilman mahdollisuutta nauttia siitä, että saa tehdä hyödyllistä työtä.
Mielestäni tässä esimerkissä kaikki osapuolet hyötyvät. Nuori pääsee harjaantumaan uusiin tehtäviin ja lastentarha tai iltapäiväkerho saa apulaisen, ja asiaa päivittelevätkin saavat vettä myllyynsä. Moni päiväkoti tarvitsisi lisää työntekijöitä, mutta usein puuttuvat joko määrärahat tai sopivat työnhakijat.
Joskus ottaa päähän se, että yritetäänpä yhteiskunnassa tehdä ihan mitä tahansa joidenkin asioiden parantamiseksi, iso joukko ryhtyy kaivelemaan lillukanvarsia ja ryhtyy tekemään parhaansa toimenpiteen torpedoimiseksi. Prrrrrrrrrr!- kun ei tarvi maksaa palkkaa
Minusta on kohtuutonta, teettää pitkää päivää kehitysvammaisella 1 e tuntipalkalla! Teetkö itse???
Kun hän syö työpaikalla, hän joutuu maksamaan ruokansa, ja laittamaan omista lisää, kun raha ei riitä edes päivän ruokaan.
On säälittävää, että tälläisiä työnantajia löytyy, myös terveille ihmisille.
Kun teet vieraalle töitä, kyllä siitä maksaa pitää. - Koulutusjakso...
Kysehän on selkeästä työstä, jonka tämä nuori hoitaa itsenäisesti ja hyvin.
Kyllä työstä pitäisi maksaa asiaankuuluva palkka oli sitten kehitysvammainen tai ns. normaali työntekijä. Ellei näin tehdä, kyse on hyväksikäytöstä.
Vaan tähänhän on tässä yhteiskunnassa tultu: työpanos pitäisi saada ilmaiseksi. Ei vai kehitysvammaisilta, vaan myös työttömiltä. Mikähän on seuraava ryhmä, joka pakotetaan ilmaistyöntekoon?
Ahneus näyttää olevan kyltymätöntä, sillä siitähän on kyse, kun hyödytään toisen tekemästä ilmaistyöstä. - sla
Ensinnäkään en aijo verhoutua minkään nimimerkin taakse vaan kerron reilusti kuka olen.
Olen siis Saila, tämän kyseisen kehitysvammaisen neidon äiti. Nyt se on sitten sanottu, joten antaa tulla vaan! "lyömiseen" tottuu!
Jokaisella ihmisellä on oikeus mielipiteisiinsä, myös sinulla joka koet hyvänä asiana nämä työkokeilut vajaakuntoisille. Olen kanssasi samaa mieltä, siitä että nuorille, oli ne terveitä tai muutoin vajaa kuntoisia täytyy antaa aikaa etsiä paikkaansa.Onko viisivuotta riittävä aika?
Tyttäreni on etsinyt paikkansa melo tarkalleen viisi vuotta ja etsiminen jatkuu.............!Mahtaakohan etsiminen loppua siihen kun kolmannen ammatin tutkintopaperit takataskussa?
Viisatelijoita näkyy riittävän. Mutta ei kait siinä, eteenpäin sano mummo lumessa! - onpa törkeetä
sla kirjoitti:
Ensinnäkään en aijo verhoutua minkään nimimerkin taakse vaan kerron reilusti kuka olen.
Olen siis Saila, tämän kyseisen kehitysvammaisen neidon äiti. Nyt se on sitten sanottu, joten antaa tulla vaan! "lyömiseen" tottuu!
Jokaisella ihmisellä on oikeus mielipiteisiinsä, myös sinulla joka koet hyvänä asiana nämä työkokeilut vajaakuntoisille. Olen kanssasi samaa mieltä, siitä että nuorille, oli ne terveitä tai muutoin vajaa kuntoisia täytyy antaa aikaa etsiä paikkaansa.Onko viisivuotta riittävä aika?
Tyttäreni on etsinyt paikkansa melo tarkalleen viisi vuotta ja etsiminen jatkuu.............!Mahtaakohan etsiminen loppua siihen kun kolmannen ammatin tutkintopaperit takataskussa?
Viisatelijoita näkyy riittävän. Mutta ei kait siinä, eteenpäin sano mummo lumessa!Sinä voisit muuten kannella tästä 1 €/tunti palkkauksesta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Sehän on selkeä ihmisoikeusloukkaus, kun orjuushan on kielletty laajalti kansainvälisestikin.
Olis sen verran nolo juttu tasa-arvon mallimaa Suomelle! - Taidat itse olla
Mitä ihmeen jorinaa tuo "vajaakykyisyys" on?
Sinulla ainakin on korvien välissä vajausta. - sla
onpa törkeetä kirjoitti:
Sinä voisit muuten kannella tästä 1 €/tunti palkkauksesta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Sehän on selkeä ihmisoikeusloukkaus, kun orjuushan on kielletty laajalti kansainvälisestikin.
Olis sen verran nolo juttu tasa-arvon mallimaa Suomelle!Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, mutta olemme siinä suhteessa asiassa heikoilla. Työ jota tyttäreni tekee "ei" ole työtä, eikä palkka jota hän saa ole palkkaa. Sanat TYÖ ja PALKKA ovat tässätapauksessa vähän niinkuin kirosanoja, joita ei saisí käyttää! Työ on huoltosuhteista toimintaa ja palkka vastine siitä toiminnasta. Jos kärjistetysti ilmaisen asian, tyttäreni menee keskimääräisesti kahdeksanatoista päivänä kuukaudessa "huoltoon" t.saila
sla kirjoitti:
Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, mutta olemme siinä suhteessa asiassa heikoilla. Työ jota tyttäreni tekee "ei" ole työtä, eikä palkka jota hän saa ole palkkaa. Sanat TYÖ ja PALKKA ovat tässätapauksessa vähän niinkuin kirosanoja, joita ei saisí käyttää! Työ on huoltosuhteista toimintaa ja palkka vastine siitä toiminnasta. Jos kärjistetysti ilmaisen asian, tyttäreni menee keskimääräisesti kahdeksanatoista päivänä kuukaudessa "huoltoon" t.saila
Tuossa on samanlaista kikkailua kuin työttömienkin kohdalla. Vääristyneeksi on yhteiskunta mennyt.
''Työ jota tyttäreni tekee "ei" ole työtä, eikä palkka jota hän saa ole palkkaa.''
Ei tuo muuta miksikään sitä, että tyttö tekee työtä, josta ei saa palkkaa. Minusta käräjäoikeus olisi ensimmäinen askel, missä vastaajana olisi työnantaja siitä, että ottaa työn, mutta ei maksa palkkaa. Tuohon tarvittaisiin hyvä juristi hoitamaan asiaa.
Kun kotimaiset oikeusasteet olisi käyty läpi, niin sitten olisi Euroopan neuvoston Ihmisoikeustuomioistuin vuorossa. Pitkä tie, tiedän kokemuksesta.
Minulla on lievästi kehitysvammainen sukulaistyttö, joka on tällä hetkellä ammattikoulussa, minkä puitteissa tehdyistä työharjoittelujaksoista hän on saanut vain kehuja: osaa työantajien mielestä kaiken työhön vaadittavan ja on ahkera. Tuntuu surulliselta, ettei työelämässä tulla arvostamaan hänen työtään. Tuloksen pitäisi puhua eikä minkään muun.
Tilannehan on nyt sama kuin jos työntekijöille tehtäisiin älykkyystesti ja palkka määräytyisi testin mukaan. Ja mikähän meteli siitä syntyisikään. Monikohan päättäjistämme saisi minkäänlaista palkkaa tuolla perusteella - ei ainakaan työn tulokset osoita sitä, että palkkatasosta kovinkaan korkea tulisi.
- orjuutta!
Törkeää ihmisoikeuksien polkemista, jos kehitysvammainen hoitaa työn siinä missä muutkin tarviten joskus opastusta, niin kyllä siitä vähintään pitäisi täysi palkka maksaa.
Nykyajan työelämässä on se ongelma, ettei palkkaa juuri haluttaisi maksaa. Vai on Suomessa ihmisoikeudet kohdillaan ja orjatyötä ei ole?
Sama homma lienee muillakin työttömillä ja tukityöllistetyillä. Monissa yhdistyksissä ja yrityksissä on työllistettyjä eikä palkkatöistä oikeasti ole tietoakaan.
Tällaiseksi on menossa tämä ryöstökapitalismi.- haluttuja
Itselleni on tullut sellainen mutu, että lievästi kehitysvammaisia halutaankin "palkata" mielellään. Ovat halpoja, tekevät työtä ENEMMÄN kuin kahvilla kiirettään pari tuntia päivässä valittavat juoruemännät ja -isännät, valitettavasti naiset ovat kunnostautuneet tässä aavistuksen enemmän oman kokemukseni mukaan. kehitysvammaisilla on moraali kohdallaan.
Isälläni oli jo 70-luvulla koneyrityksessä tuttu jolain tavoin kehitysvammainen apuri. Jotain tälle kyllä maksoikin, mutta nyt aikuisiällä olen tajunnut että ei varmaan tarpeeksi ja häpeän sitä. Tätä miestä ei uskaltanut kehua, sillä riehaantui silloin tekemään niin kovaa että pelättiin että kohta särkee itsensä; muutenkin jo paiski töitä ihan älyttömästi.
- Retkuilija
työkkärisutenöörien välittämänä,tämä selvä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064592Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293403No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452390- 411438
- 361353
- 381206
- 141102
- 1591026
- 27998
- 6944