Ampeeritunnin määritelmästä

Miten on?

Jos kaksi akkua kytketään rinnan niin kapasiteetti (sähkövaraus Ah-määrä) kaksinkertaistuu.
Entä jos samat akut kytketään sarjaan, niin minten menee Ah silloin?

35

5587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooseppi11

      keksi energian häviämättömyyden lain. Eiköhän se tepsi tässäkin. 1Ah/1akku 2Ah/2akkua kytkennästä riippumatta.

      • RP68

        Jos kaksi 1 Ah akkua, joiden jännite on U kytketään rinnan saadaan 2 Ah akku, jonka jännite on U. Jos akut kytketään sarjaan saadaan 1 Ah akku, jonka jännite on 2U, eli Wattitunnit pysyvät molemmissa kytkennöissä samana.


      • jooseppi11
        RP68 kirjoitti:

        Jos kaksi 1 Ah akkua, joiden jännite on U kytketään rinnan saadaan 2 Ah akku, jonka jännite on U. Jos akut kytketään sarjaan saadaan 1 Ah akku, jonka jännite on 2U, eli Wattitunnit pysyvät molemmissa kytkennöissä samana.

        epäselvästi. Tätä juuri tarkoitin.


      • Alkuperäinen2

        Tuohon saakka itsekin pääsin, että Ah pysyy samana. Mutta kun U kaksinkertaistuu sarjaankytkiessä, niin ulos saatava tehomäärä tietenkin 2-kertaistuu. P=UxI.

        Eli, kun ostaa akkua, niin Ah-määrä ei ole se, josta yksin voi päätellä akusta saatavan tehon, vaan mukaan pitää ottaa myös akun jännite.


      • jooseppi11
        Alkuperäinen2 kirjoitti:

        Tuohon saakka itsekin pääsin, että Ah pysyy samana. Mutta kun U kaksinkertaistuu sarjaankytkiessä, niin ulos saatava tehomäärä tietenkin 2-kertaistuu. P=UxI.

        Eli, kun ostaa akkua, niin Ah-määrä ei ole se, josta yksin voi päätellä akusta saatavan tehon, vaan mukaan pitää ottaa myös akun jännite.

        taas menee sekaisin

        energia=U*I*t

        P=U*I

        Kahden akun teho kaksinkertaistuu sarjakytkennässä, mikäli kuorma pysyy samana, mutta ei energia. Täytyy myös huomioida kestääkö kuorma kaksinkertaistuneen jännitteen.

        Kaksi rinnankytkettyä akkua kykenee antamaan kaksinkertaisen virran-> teho kaksinkertaistuu, mutta ei energia.


      • Alkuperäinen2
        jooseppi11 kirjoitti:

        taas menee sekaisin

        energia=U*I*t

        P=U*I

        Kahden akun teho kaksinkertaistuu sarjakytkennässä, mikäli kuorma pysyy samana, mutta ei energia. Täytyy myös huomioida kestääkö kuorma kaksinkertaistuneen jännitteen.

        Kaksi rinnankytkettyä akkua kykenee antamaan kaksinkertaisen virran-> teho kaksinkertaistuu, mutta ei energia.

        Kerropas sinä vuorostaan minne se energia häviää jos teho kaksinkertaistuu?
        Kun itse kirjoitit, että:
        energia=U*I*t, P=UxI, niin energia=Pxt
        Kun siis virta 2-kertaistuu, niin samoin käy myös energaille.


      • jooseppi11
        Alkuperäinen2 kirjoitti:

        Kerropas sinä vuorostaan minne se energia häviää jos teho kaksinkertaistuu?
        Kun itse kirjoitit, että:
        energia=U*I*t, P=UxI, niin energia=Pxt
        Kun siis virta 2-kertaistuu, niin samoin käy myös energaille.

        virta kaksinkertaistuu aika lyhenee pouleen. Energia säilyy samana.


      • jooseppi11
        Alkuperäinen2 kirjoitti:

        Kerropas sinä vuorostaan minne se energia häviää jos teho kaksinkertaistuu?
        Kun itse kirjoitit, että:
        energia=U*I*t, P=UxI, niin energia=Pxt
        Kun siis virta 2-kertaistuu, niin samoin käy myös energaille.

        50Ah:n akusta saadaan 1A:n virtaa 50h.

        50Ah:n akusta saadaan 2A:n virtaa 25h.

        Vielä: ei sekoteta tehoa ja energiaa.


      • AlfaBetaGamma
        jooseppi11 kirjoitti:

        50Ah:n akusta saadaan 1A:n virtaa 50h.

        50Ah:n akusta saadaan 2A:n virtaa 25h.

        Vielä: ei sekoteta tehoa ja energiaa.

        Energia ilmoitetaan yleensä MeV-yksiköissä. Perusyksikkö on voltti [E]=sähkömotorinen voima. U*I*t puolestaan on sähkön tekemä työ, Wh.

        12 voltin 1 ampeeritunnin akulla voi tehdä 12 wattitunnin työn. Käytännössä kuitenkin vain silloin kun kuormitus on optimaalinen.


      • jooseppi11 kirjoitti:

        taas menee sekaisin

        energia=U*I*t

        P=U*I

        Kahden akun teho kaksinkertaistuu sarjakytkennässä, mikäli kuorma pysyy samana, mutta ei energia. Täytyy myös huomioida kestääkö kuorma kaksinkertaistuneen jännitteen.

        Kaksi rinnankytkettyä akkua kykenee antamaan kaksinkertaisen virran-> teho kaksinkertaistuu, mutta ei energia.

        Eikö energia ole näistä yksiköistä kaikkein helpommin hahmotettavissa. Jos sinulla on yksi bensakanisteri onko siinä sama energia kuin kahdessa kanisterissa vai puolet? Jos sinulla on yksi hampurilainen onko siinä sama energia kuin kahdessa vai puolet? Jos sinulla on yksi akku ...?

        Tottakai kahdessa akussa on kaksinkertainen energia. Tämä pätee vaikka ne kytkettäisiin sarjaan, rinnan tai käytettäisiin peräkkäin.

        Rinnankytkentä on yleisesti huono kytkentä. Sitä harvoin tarvitse ja siinä virta saattaa alkaa kiertää akkujen välillä. Koulufysiikassa sitä painotetaan hieman liikaa.


    • Yksi vaan.

      Kun kaksi akkua kytketään sarjaan niin Ah pysyy vakiona jakäyttöjännite kaksinkertaistuu.
      Siis myös energia on kaksinkertainen.

      Jos kytketään kaksi akkua rinnan niin Ah ja energia kaksinkertaistuu.

      On turha puhua kuorman kulutuksesta kun se on sovitettava käyttöjännitteen mukaan.

      • joshuaa

        energia ei häviä sano eistain


      • jooseppi111

        kun on keksitty systeemi jolla energia kaksinkertaistuu on keksitty ikiliikkuja. Onnea
        patentoikaa helevetin äkkiä.


      • jooseppi11

        akut kytketään rinnan tai sarjaan taivaaltako niihin tipahtaa lisäenergiaa. Kysyn vaan


      • T-ope

        Olet muuten lähimpänä kun verrataan tilannetta yhden akun lähtötilanteeseen. Onnittelut. Monta yritystä ovat tehneet ja hiukan hakusessa toistaiseksi näyttää olevan.


      • Yksi vaan.
        jooseppi111 kirjoitti:

        kun on keksitty systeemi jolla energia kaksinkertaistuu on keksitty ikiliikkuja. Onnea
        patentoikaa helevetin äkkiä.

        Ei ikiliikkujia vaan 1 1=2 rinnan tai sarjaan.


    • joshuaa

      moottori pyörittää laturia, laturi lataa akkua moottori ottaa virran akusta. Miten käy.
      ->konkurssi

    • joshuaaa

      on sähköä esim 50Ah
      kahdessa samanlaisessa on 100Ah

      MOT

      • Alkuperäinen2

        Mutta täytyyhän jännite ilmoittaa Ah-lukeman kanssa, ennenkuin akun kapasiteetti on täysin määritelty.
        Jos esim 1 akun kapasiteetti on 1 Ah ja samoja akkuja kytketään sarjaan 2 niin edelleen paketin kapasiteetti on 1 Ah.
        Mutta kun yhden akun jännite on esim 1.5 V, niin yhdestä akusta saatava energia on 1,5 V x 1 Axh=1,5 Wh.
        Samoin 2 akun sarjaankytkennästä saa 3 V x 1 Ah=3 Wh.


    • pysyy samana

      ...jännittelukema käsitellään sitten toisella kertaa - sitähän ei kysytty.

    • ohmin laki

      kun 2 akkua kytketään sarjaan jännite kaksinkertaistuu ja kuormitusvirta ja Ah:t pysyy samana.

      Kun 2 akkua kytketään rinnan, niin jännite pysyy samana ja kuormitusvirta ja Ah:t kaksinkertaistuu.

      Kaikissa akuissa on sisävastus (Rs), joten 2 akun sarjaankytkennässä on 2 Rs:ää sarjassa. Virta ei kasva koska vaikka jännite kaksinkertaistuu, myös vastus kaksinkertaistuu.


      Rinnankytkennässä akkujen Rs.t ovat rinnan, joten vastus puolittuu. Kun jännite pysyy samana ja vastus puolittuu, niin virta ja Ah:t kaksinkertaistuu.

      Kaikissa kouluesimerkeissä tuo akun/virtalähteen sisävastus on Rs.

      • Miettikääpä vielä sitä, että häviöteho on RxIxI. Siis vastus kertaa virran neliö. Tässä vastus koostuu sisäisien, johtimien ja liitosten vastuksien summasta. Eli tehohäviöt suurenevat virran neliössä.
        Tämä on yksi "syyllinen" sille, että autoteollisuus nostaa autojen akkujen jännitteen 48 volttiin, jolloin (saman) tehon siirtämiseen johtimissa tarvitaan pienempiä virtoja ja häviöt pienenevät. Joissakin optimoinneissa voidaan myös ajatella, että teho voidaan siirtää ohuemmalla johdolla edullisemmin vaikkakin sen vastus olisi hiukan suurempi. Myös suuren virran aiheuttama tehohaviö voi pudottaa johtimen päässä jannitettä liikaa. Suurilla virroilla liitokset ja liittimet pitää olla järeitä. CAN-väyläohjaus mahdollistaa eri laitteiden tehonsyötön samasta johtimesta, jolloin pienellä jännitteellä virta kasvaa suureksi ja teho/jännitehäviöt haittaisivat kohtuuttomasti.


      • Tietämätön2
        tomaatin_ystävä kirjoitti:

        Miettikääpä vielä sitä, että häviöteho on RxIxI. Siis vastus kertaa virran neliö. Tässä vastus koostuu sisäisien, johtimien ja liitosten vastuksien summasta. Eli tehohäviöt suurenevat virran neliössä.
        Tämä on yksi "syyllinen" sille, että autoteollisuus nostaa autojen akkujen jännitteen 48 volttiin, jolloin (saman) tehon siirtämiseen johtimissa tarvitaan pienempiä virtoja ja häviöt pienenevät. Joissakin optimoinneissa voidaan myös ajatella, että teho voidaan siirtää ohuemmalla johdolla edullisemmin vaikkakin sen vastus olisi hiukan suurempi. Myös suuren virran aiheuttama tehohaviö voi pudottaa johtimen päässä jannitettä liikaa. Suurilla virroilla liitokset ja liittimet pitää olla järeitä. CAN-väyläohjaus mahdollistaa eri laitteiden tehonsyötön samasta johtimesta, jolloin pienellä jännitteellä virta kasvaa suureksi ja teho/jännitehäviöt haittaisivat kohtuuttomasti.

        Vastaako periaatteessa yksi 1000 mAh akku kahta rinnan kytkettyä 500 mAh akkua? Jos näin on, niin silloin ainakin teoriassa sisäinen vastus puolittuisi, kun kapasiteettia kaksinkertaistetaan. Ehkä käytänössä sisäinen vastus ei voi puolittua, jos taas akun fyysistä kokoa kasvata??


      • T-ope
        Tietämätön2 kirjoitti:

        Vastaako periaatteessa yksi 1000 mAh akku kahta rinnan kytkettyä 500 mAh akkua? Jos näin on, niin silloin ainakin teoriassa sisäinen vastus puolittuisi, kun kapasiteettia kaksinkertaistetaan. Ehkä käytänössä sisäinen vastus ei voi puolittua, jos taas akun fyysistä kokoa kasvata??

        Ei välttämättä. Vuosituhannen alussa rakensin Radioon akkupakettia ja sain kahdella pienemmällä akkupaketilla paremman virran antokyvyn kuin isommilla. Tarkoitan sisävastus ja Ah määrä käyttöjännite kun ei paratunut paljon laskea. Fyysinen koko jäi myös pienemmäksi. Kytkennästä tuli tasaus systeemeillä vähän mielenkiintoinen, mutta toimii edelleen. Nyt rakennettuna kuormitus tilanne huomioiden toteutus voi olla aivan toisenlainen.


    • Ohmi kertaa käämi

      Jos tällainen asia muodostaa näinkin kiperän ongelman, olisiko syytä ryhtyä vaikka maanviljelijäksi?

    • Ins-opiskelija

      Sarjaankytkettyjen kondensaattoreiden kapasitanssi lasketaan samaan tapaan kuin rinnankytkettyjen vastusten resistanssi eli kapasitanssien käänteisarvojen summan käänteisarvolla. Tällöin kaksi 1 F kondensaattoria sarjassa on yhteensä 0,5 F.

      Äkkiä voisi miettiä, että miksi sitten akkujen kapasiteetti pysyy samana? Vastaus piilee siinä, että akkujen varauskyky perustuu enemmän tai vähemmän akussa tapahtuviin kemiallisiin reaktiohin, kun taas kondensaattorin varaus perustuu sähkökentän hyödyntämiseen. Kondensaattorin kapasitanssiin vaikuttaa eristeen paksuus. Kytkemällä kaksi kondensaattoria sarjaan eristeen paksuuskin tavallaan kaksinkertaistuu. Näin ajattelisin perstuntumalta. T-ope korjatkoon.

      • t&k

        Kapasiteetti ja kapasitanssi.


      • Ins-opiskelija
        t&k kirjoitti:

        Kapasiteetti ja kapasitanssi.

        Jäi vähän epäselväksi, että mitä ajat takaa, kun juuri tätä seikkaa koitin selvittää?

        Kyllähän nuo joku saattaapi helposti sekoittaa ja minua ainakin kiinnostaa pintaa syvemmälle, että mistä erot tulevat.


      • t&k
        Ins-opiskelija kirjoitti:

        Jäi vähän epäselväksi, että mitä ajat takaa, kun juuri tätä seikkaa koitin selvittää?

        Kyllähän nuo joku saattaapi helposti sekoittaa ja minua ainakin kiinnostaa pintaa syvemmälle, että mistä erot tulevat.

        Akun kapasiteetin yksikkö on Ah, kondensaattorin kapasitanssin taas As/V. Varastointi- ja tuotantokykyä yleensä nimitetään kapasiteetiksi, mutta kapasitanssi taitaa olla nykyisin vain kondensaattorin ominaisuus. Joskus kauan kauan sitten kondensaattorin kapasiteetti on korvattu kapasitanssilla. Ehkä on haluttu selventää merkityksiä, esim. akkuhan on käytännössä vain sähkövirran varasto, ladattaessa tai purettaessa ei jännite juurikaan muutu. Tahi olisiko olleet kielimiehet jossain tanssihuumassa, kun noita tansseja on vaikka kuinka, induktanssi, konduktanssi, admitanssi...Ennen oli sentään induktiviteetti, konduktiviteetti jne.


      • Ins-opiskelija
        t&k kirjoitti:

        Akun kapasiteetin yksikkö on Ah, kondensaattorin kapasitanssin taas As/V. Varastointi- ja tuotantokykyä yleensä nimitetään kapasiteetiksi, mutta kapasitanssi taitaa olla nykyisin vain kondensaattorin ominaisuus. Joskus kauan kauan sitten kondensaattorin kapasiteetti on korvattu kapasitanssilla. Ehkä on haluttu selventää merkityksiä, esim. akkuhan on käytännössä vain sähkövirran varasto, ladattaessa tai purettaessa ei jännite juurikaan muutu. Tahi olisiko olleet kielimiehet jossain tanssihuumassa, kun noita tansseja on vaikka kuinka, induktanssi, konduktanssi, admitanssi...Ennen oli sentään induktiviteetti, konduktiviteetti jne.

        Tuli jo pieni saivartelun maku suuhun mutta sehän on vain tätä keskustelupalstojen iloittelua.

        "ladattaessa tai purettaessa ei jännite juurikaan muutu."

        Jees, tämä olikin se pointti ja koitin pähkäillä eli millaisia arkisia ilmiöitä on taustalla ilman että sitä yrittettäisiin sisäistää tuijottamalla kaavaa. Totta kai yksiköt on valittu parhaiten toimintaa kuvaavalla tavalla, jolloin faradissa pyörii jännite oleellisesti mukana. Kapasitanssi on kondensaattorin ominaisuus. Varmaan se mitä ensimmäisenä katsotaan.


    • kalle kehveli

      kapasiteetti ilmoitetaan Ah,eli se on akun energian määrä.
      Kytkentä ei voi hukata tätä energiaa, eli 2akkua kytketäänpä ne sarjaan tai rinnan sisältävät 2*yhden akun energiamäärän. Ah sekoittaa hiukan asiaa, mutta jos lasketaan Wh voidaan helposti todistaa, että kahdesta akusta saadaan kaksinkertainen energia yhteen verrattuna.

      • tarkemmin

        Ei tää voi olla näin vaikeeta sanos Jortikka.

        Ah=A*3600s kun taas
        kWh= V*A*3600s

        Vähän kun supistellaan niin näkyy selvästi että

        A != VA

        MOT. ;)


      • Miettinyt2
        tarkemmin kirjoitti:

        Ei tää voi olla näin vaikeeta sanos Jortikka.

        Ah=A*3600s kun taas
        kWh= V*A*3600s

        Vähän kun supistellaan niin näkyy selvästi että

        A != VA

        MOT. ;)

        Eli Ah ei kerro mitään vielä akkuun varastoidun energian määrästä. Täytyy tietää myös jännite! Sitten se on täysin määritelty


      • kalle kehveli
        Miettinyt2 kirjoitti:

        Eli Ah ei kerro mitään vielä akkuun varastoidun energian määrästä. Täytyy tietää myös jännite! Sitten se on täysin määritelty

        akkujen jännite on sama se voidaan unohtaa, koska laskennassa se supistuu pois.


    • silleen jottatotanoin

      että rinnankytketyissä identtisissä akuissa, ne ampeerinpoikaset voivat tulla yhtaikaa, rintarinnan, suolestaan ulos sinä tunnin aikana.

      Jos pannaankin akut sarjaan, niin takimmaisen akun ampeerinpoikasten on tultava sen etummaisen akun lävitse , jonossa perässä MARS, sen tunnin aikana. Eivät siis voikaan tulla ovesta yht´aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe