Miksi moni sinkkuäiti

???

..Olen miettinyt että miks niin moni sinkkuäiti ottaisi mieluummin sopivan lapsettoman sinkkumiehen arkea jakamaan, kuin sellaisen miehen, jolla itselläkin on jo ennestään lapsia?

Eikö näillä olisi enemmän yhteistä elämänkokemusta jaettavana, jos molemmilla olisi ennestään lapsia; minun lapset, sinun lapset...?

Niin?

10

336

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaan sä

oot itse yh-isi ja kateellinen sinkkumiehille?

• sdfhl

Että yh-isiä on vain n. 12.000 ja yh-äitejä 123.000.

• Enemmän huoltaa sitä aikuista... kato porukka usein ajattelee niin että sinkulla ei tietenkään ole parempaa tekemistä kuin palvoa sitä kumppaniaan joka hoitaa lapsia sankarillisesti. Toisella vanhemmalla olis valitettavan hyvä syy olla tasa-arvoinen palvelusten suhteen.

Sama koskee myös sinkkuisejä monesti. Mä en sit myönnä henkilökohtaisesti mitään tälläistä taipumusta mut ne muut roistot... X-)

• Aalia2

Minä olen yh äiti ja otin yh iskän. Hyvin menee. Molemmat ymmärtää ettei sitä yhteistä aikaa noin vain revitä, osataan nauttia niistä pienistä kahden keskisistä hetkistä ja otetaan toistemme lapset huomioon erittäin hyvin. Hänellä on kaksi poikaa (tosin vanhempia kuin omani, minullakin siis kaksi poikaa) ja lapset tulee ns. hyvin juttuun keskenään. Etsin itse aikoinaan ihan tarkoituksella nimenomaan miestä jolla lapsia ja mieluiten niin että hänkin olisi yh. Kävi mielettömän hyvä tuuri! Näin on hyvä. Ja vaikka ero tulisi niin en todellakaan ottaisi miestä jolla ei ole lapsia! Ei vanhemmuutta ymmärrä ellei itsekin ole :)

• lapseton321

Se on varmaan totta, ettei ymmärräkään, tai vaikka muuten ja jotenkin ymmärtäisikin, on monet asiat helpompi sopia, kun toinen sitten kuitenkin ymmärtää paremmin. Sen lisäksi uusioperheen yhteensovittaminen on helpompaa, kun molemmat osapuolet joutuu joustamaan, itselleni sopeutuminen johonkin lapsekkaaseen perheeseen ei varmaankaan kävisi mitenkään helposti, koska yksineläjä joutuu sopeutumaan enemmän: toisella kun on myös lapsia, hän on jo sopeutunut ja molemmat on samassa veneessä, mutta sen lapsettoman pitäisi oppia hyväksymään perheen laajeneminen kertaheitolla paljon isommaksi. Ja sitten tullaan myös vanhempien ymmärtämättömyyteen: moni vanhemmaksi tullut ei enää muista sitä aikaa eikä halua ymmärtää lapsetonta! Se vaatii nimittäin joustoa ja ymmärrystä myös siihen suuntaan.

Olen huomannut ikäväkseni monessa ystävyyssuhteessa (tosin vain naisten kanssa, miehillä tätä ei tunnu niinkään käyvän??? Enkä kaikissa vaan monissa) että lapsien saamisen jälkeen he ikäänkuin nostavat itsensä johonkin toiseen kastiin ja heitä ei voi sen jälkeen enää ymmärtää, ja ikäänkuin kaikki pitäisi mennä heidän ehdoillaan, nyt kun heillä on lapsia. Siis keskusteluja myöten... Jotenkin (ainakin joiltain) naisilta katoaa osittain (joskus täysin) kyky eläytyä muuhun kuin itseensä ja perheeseensä ja omaan tilanteeseensa. Ja se toisen halu ymmärtää ei riitä enää, eikä tavallaan luoteta siihen, että toinen ymmärtää enää "mitään". Joten osaan kuvitella ettei se suhteessakaan onnistu senkään vertaa.

Lisäksi lapset voivat sopeutua myös helpommin, kun muitakin on samassa tilanteessa. Että no, joutuuhan nuokin sopeutumaan, ja ehkä jos asiat hoidetaan fiksusti (niinkun teillä ilmeisesti), lapsista tulee kavereitakin. He saavat myös toisistaan spua tilanteeseen sopeutumiseen ja perheen muuttumiseen.

Ihmisen on aina helpompi sopeutua maailmaan, minkä hän tuntee, ja yhteiselämä voipi olla haastavaa uusioperheessä ja varmasti sitä helpottaa: kaikille, se, että muut ovat samassa veneessä.

• lapseton321 kirjoitti:

Se on varmaan totta, ettei ymmärräkään, tai vaikka muuten ja jotenkin ymmärtäisikin, on monet asiat helpompi sopia, kun toinen sitten kuitenkin ymmärtää paremmin. Sen lisäksi uusioperheen yhteensovittaminen on helpompaa, kun molemmat osapuolet joutuu joustamaan, itselleni sopeutuminen johonkin lapsekkaaseen perheeseen ei varmaankaan kävisi mitenkään helposti, koska yksineläjä joutuu sopeutumaan enemmän: toisella kun on myös lapsia, hän on jo sopeutunut ja molemmat on samassa veneessä, mutta sen lapsettoman pitäisi oppia hyväksymään perheen laajeneminen kertaheitolla paljon isommaksi. Ja sitten tullaan myös vanhempien ymmärtämättömyyteen: moni vanhemmaksi tullut ei enää muista sitä aikaa eikä halua ymmärtää lapsetonta! Se vaatii nimittäin joustoa ja ymmärrystä myös siihen suuntaan.

Olen huomannut ikäväkseni monessa ystävyyssuhteessa (tosin vain naisten kanssa, miehillä tätä ei tunnu niinkään käyvän??? Enkä kaikissa vaan monissa) että lapsien saamisen jälkeen he ikäänkuin nostavat itsensä johonkin toiseen kastiin ja heitä ei voi sen jälkeen enää ymmärtää, ja ikäänkuin kaikki pitäisi mennä heidän ehdoillaan, nyt kun heillä on lapsia. Siis keskusteluja myöten... Jotenkin (ainakin joiltain) naisilta katoaa osittain (joskus täysin) kyky eläytyä muuhun kuin itseensä ja perheeseensä ja omaan tilanteeseensa. Ja se toisen halu ymmärtää ei riitä enää, eikä tavallaan luoteta siihen, että toinen ymmärtää enää "mitään". Joten osaan kuvitella ettei se suhteessakaan onnistu senkään vertaa.

Lisäksi lapset voivat sopeutua myös helpommin, kun muitakin on samassa tilanteessa. Että no, joutuuhan nuokin sopeutumaan, ja ehkä jos asiat hoidetaan fiksusti (niinkun teillä ilmeisesti), lapsista tulee kavereitakin. He saavat myös toisistaan spua tilanteeseen sopeutumiseen ja perheen muuttumiseen.

Ihmisen on aina helpompi sopeutua maailmaan, minkä hän tuntee, ja yhteiselämä voipi olla haastavaa uusioperheessä ja varmasti sitä helpottaa: kaikille, se, että muut ovat samassa veneessä.

Tosta että ihmiset joilla on lapsia nousee "eri kastiin" mä totean että lapset ja vanhemmuus on elämänkaavassa sellainen juttu mikä muuttaa ihmistä enemmän kuin mikään koulujenkäynti tai muu asia. Niin moni asia tahdittuu lasten takia ja niin moni juttu muuttuu arjessa ja systeemeissä että se väistämättä heijastuu myös sosiaaliseen piiriin - ihmiset puhuu siitä mitä heidän arkensa sisältää ja etenkin vauvaperheissä se arki on se vauva ja myöhemmin siitä mennään sitten lapsiperheen arkeen ja niillä lapsilla on valtava rooli.

Vanhempina olevat usein menee omaksi joukokseen koska sillä joukolla on niin selkeä yhdistävä tekijä joka koskettaa jokaista samalla intensiteetillä. Se on loppujen lopuksi ihan järkeenkäypää. Ymmärrän myös oikein hyvin kuinka lapsettomat kokee jäävänsä ulkopuolelle, koska siis... noh. Yhteistä maaperää on vanhemmuuden jälkeen hyvin paljon vähemmän väistämättä.

Yks tapa lapsettomalla välttää erilleen ajautuminen on se että liittyy aikuisena siihen yhteisöön jossa perhe toimii. Toisin sanoen, ystävystyy sen perheen kanssa ja toimii esim. lasten kanssa aktiivisesti. Silloin sitä yhteistä pintaa on enemmän - ja kontaktit pysyy vahvempina ja aiheet yhteisinä. Se olis laadultaan sellaista yhteisöllisyyttä joka suomessa ei ole kovin kovassa huudoissaan vaan perheyksiköt on usein aika tiiviitä ja perhe ja muut ihmissuhteet pidetään herkästi kohtuu etäällä toisistaan - "virallisen" kaavan päässä.

Lapsissa kyse on valtavasta elämänmuutoksesta.

Mä oon pohtinut tuota dilemmaa että miten lapseton sinkku ja lapsetettu perheellinen pystyy löytään toisensa, mun mielestä hynttyitä ei pidä lyödä yhteen ennenkuin on ollut pitkä sisäänajovaihe jossa se lapseton on saatu "sisäänajettua" ja jossa hän voi itse määrätä osallistumisensa tason ja laadun. Ainakin jos ajattelen itseäni niin toivon että kumppanini olis merkittävässä roolissa lasteni suhteen ja haluaisi toimia heidän kanssaan aktiivisesti - mutta se ei ole mikään ehdoton edellytys. Parisuhde ja vanhemmuus voidaan pitää myös melko erillään toisistaan kunhan kumpaakin tahoa kunnioitetaan puolin ja toisin ja joustoja löytyy. Se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin pakottaa toista rooliin jota hän ei ehkä haluakaan. Silloin kärsii kaikki lopulta.

• kbb
        lapseton321 kirjoitti:

...nuo ystäväsi itseään mihinkään nosta. He ovat vain täysin eri elämäntilanteessa kanssasi ja eri tasolla myös henkisesti. Pienten lasten äitinä oleminen on todella sitovaa ja sosiaaliset kontaktit ikään kuin häviävät, koska aikaa ei ole juosta radalla muuten kuin lasten kanssa. Lapsen ehdoilla he elävät ja lapsen ehdoilla he myös tapaavat ystäviään. Ja kyllä se niin vain on että ei kukaan tiedä mitä se äitiys on, ennenkuin nitse on äiti. Jokainen äiti tosin on joskus ollut myös lapseton, joten on se kyllä ihmeellistä jos ajattelet etteivät he ymmärrä sinua.

Miehille tuo täydellinen sosiaalinen eristäytyminen vauvan kanssa ei juuri koskaan tapahdu. Äiti imettää ja on 24h vuorokaudesta kiinni tuossa vauvassa. Mies käy töissä ja jatkaa vapaa-ajan viettoaan. Ehkä tästä syystä et huomaa miehissä samaa muutosta.

• ottaisin sen

sinkkuisin ja mielummin isin joka ei ole lastansa hylännyt etä.

Tahtoo vain nuo lapsettomat miehet enemmän tuppautua seuraani ja sinkkuisät kiertävät kaukaa.

• kbb

...kyllä prorisoin miehiä jolla on jo lapsia kun mietin et kenet haluaisin elämäämme, ja juuri sen takia että haluan miehen joka on aikuinen ja kantaa vastuuta, ja osaa myös käyttää pölynimuria. Mutta jos nyt tässä vähän miettii et minkätakia se lapseton mies olisi parempi vaihtoehto niin tulee ainakin seuraavat jutut mieleen:

-Äitipuolen rooli on yleensä vaikeampi siitä syystä että niin moni lapsi on elänyt sitä arkea tiiviisti yhdessä äitin kanssa ja isi on käynyt töissä ja hommannut perheelle rahaa, eikä suhde ole niin symbioottinen. Eli lapsipuolet eivät suinkaan aina ota sitä äitipuolta avosylin vastaan...

-Jos itsellään on jo neljä mukeloa ei välttämättä halua neljää lisää sillee kertaheitolla, varsinkaan kun ei ole halua ryhtyä suurperheen äidiksi.

-Tuleva työmäärä pelottaa ja ihan ne käytännön järjestelyt liittyen siihen yhteiseen lapsimäärään...tarvitaan isompi kämppä, auto etc. Kuka jää kotiin kun joku lapsista on kipeä?

-Jos vielä itse haluaa lapsia, mutta vain sen yhden...

-Saapahan jatkossakin päättää kasvatusmenetelmät itse eikä tarvitse yrittää sovittaa yhteen kahden eri periaatteiden mukaan kasvatetun lössin.

-Helpompi heittää se yksi mies sieltä ulkoruokintaan kun homma ei toimi, kun heittää kokonaista perhettä. Mua ainakin surettaa edelleen tytärpuoleni puolesta se, että erosin hänen isästään. Minä todellakin rakastin sitä tyttöä kun omaani:-( Onneksi en kuitenkaan ole menettänyt häntä kokonaaan...hän ei asunut meillä.

• vänkyrä-nainen

kumppania itselleni, niin haluisin mielummin miehen, jolla on jo lapsi. Mustakin se valinta menisi paljon loogisemmin noin. Tunne tai sen puuttuminenhan se on kuitenkin, joka mun kohdalla merkkaa alkaako suhde, vai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4592
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3403
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      41
      1438
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1353
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1206
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      998
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen