Mitä freejazzin kuuntelija sanoi...

Ascension Part II (take 7)

...kun huumeet loppuivat kesken?
"Hei,, mitä tää paska musa on?"

23

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu asiayhteydestä

      Reggaesta olen kuullut samankaltaisen jutun. Sen suhteen ehkä jotain todellisuuspohjaa mikä siinä huvittaa. Freejazz taitaa vaan mennä sulla yli hilseen, ja sanontoja on kiva kierrätellä ajattelematta asiaa(?). Perehdy vähän musiikkiin ja soittajiin jotka sellaista on tehneet. Ei sitten tartte antaa sellasta kuvaa itsestään että on paljon vahvoja kantoja asioihin mutta vähän tietoa ja ymmärrystä. Sinänsä ihan hyvä juttu, jos olet itse freejazzin ystävä.

      • aiheen aloittaja

        Aloitukseni oli tarkoitus olla puolittain humoristinen, vähän niinkun tossa alempana oli tuo kikkelijazz-kysely.


      • hermeneutisti

        tavallaan kyllä. olen itse harjaantunut free jazzin aktiivi kuluttaja, muun muassa bitches brew on tuttu tapaus (miles davisin jos joku ei tiedä..) en näe että huumeilla olisi mitään tekemistä free jazzin kanssa, vaikka muusikot sitä usein vetivätkin. itse saavutan free jazzin ytimen melko analyyttisella katsanto tavalla. tiedän paljon musiikista, joten olen valmis väittelyyn..


      • bitches b444
        hermeneutisti kirjoitti:

        tavallaan kyllä. olen itse harjaantunut free jazzin aktiivi kuluttaja, muun muassa bitches brew on tuttu tapaus (miles davisin jos joku ei tiedä..) en näe että huumeilla olisi mitään tekemistä free jazzin kanssa, vaikka muusikot sitä usein vetivätkin. itse saavutan free jazzin ytimen melko analyyttisella katsanto tavalla. tiedän paljon musiikista, joten olen valmis väittelyyn..

        Mitä tulee Bitches Brew'iin niin itse kuuntelin ko. levyn ollessani sairaslomalla ja opiaatteihin verrattavissa olevalla kipulääkityksellä.
        Mutta hyväksi instrumentin käsittelijäksi tullaan treenaamalla ei douppaamalla.

        Mutta sanopa oletko samaa mieltä jos kysymykseen "onko free jazzilla rakennetta" vastaan että freellä nimenomaan ON rakenne.


      • hermeneutisti
        bitches b444 kirjoitti:

        Mitä tulee Bitches Brew'iin niin itse kuuntelin ko. levyn ollessani sairaslomalla ja opiaatteihin verrattavissa olevalla kipulääkityksellä.
        Mutta hyväksi instrumentin käsittelijäksi tullaan treenaamalla ei douppaamalla.

        Mutta sanopa oletko samaa mieltä jos kysymykseen "onko free jazzilla rakennetta" vastaan että freellä nimenomaan ON rakenne.

        free jazz on aika paikkainen tapahtuma kun kappaleella on alku ja loppu. siis kappaleella on rakenne joka koostuu näistä kahdesta minimi tekijästä ja sen voi todistetusti laskea erään laiseksi rakenteeksi. en näe syytä eritellä asiaa sen tarkemmin, kaikki tieto on tavoitettavissa kirjoista ja wikipediasta. mitä tarkoitat itse rakenteella? et varmastikaan samaa kuin minä, tuskin olet itse tuttu näin vaativan teorian kanssa. epäilenpä ettet ole kuunnellut bitches brewtä kokonaan, koska se on niin haastava levy kun siinä ei ole kunnon melodioita. pidän itse kovasti free jazzista sen takia että sitä voi analysoida, minulla on myös muita free jazz levyjä poltettuna kirjastosta, koska en tue tekijän oikeus lakia syistä, jotka esitän tuonnempana.


      • edellinen ---
        hermeneutisti kirjoitti:

        free jazz on aika paikkainen tapahtuma kun kappaleella on alku ja loppu. siis kappaleella on rakenne joka koostuu näistä kahdesta minimi tekijästä ja sen voi todistetusti laskea erään laiseksi rakenteeksi. en näe syytä eritellä asiaa sen tarkemmin, kaikki tieto on tavoitettavissa kirjoista ja wikipediasta. mitä tarkoitat itse rakenteella? et varmastikaan samaa kuin minä, tuskin olet itse tuttu näin vaativan teorian kanssa. epäilenpä ettet ole kuunnellut bitches brewtä kokonaan, koska se on niin haastava levy kun siinä ei ole kunnon melodioita. pidän itse kovasti free jazzista sen takia että sitä voi analysoida, minulla on myös muita free jazz levyjä poltettuna kirjastosta, koska en tue tekijän oikeus lakia syistä, jotka esitän tuonnempana.

        Tarkoitatko tässä itse nimikappaletta vai albumia kokonaisuudessaan? Albumista kun on kaksi versiota. Koko sessiot kattavaa pitkää versiota en ole kokonaisuudessaan kuunnellut.


      • tekijänoikeuksissa
        hermeneutisti kirjoitti:

        free jazz on aika paikkainen tapahtuma kun kappaleella on alku ja loppu. siis kappaleella on rakenne joka koostuu näistä kahdesta minimi tekijästä ja sen voi todistetusti laskea erään laiseksi rakenteeksi. en näe syytä eritellä asiaa sen tarkemmin, kaikki tieto on tavoitettavissa kirjoista ja wikipediasta. mitä tarkoitat itse rakenteella? et varmastikaan samaa kuin minä, tuskin olet itse tuttu näin vaativan teorian kanssa. epäilenpä ettet ole kuunnellut bitches brewtä kokonaan, koska se on niin haastava levy kun siinä ei ole kunnon melodioita. pidän itse kovasti free jazzista sen takia että sitä voi analysoida, minulla on myös muita free jazz levyjä poltettuna kirjastosta, koska en tue tekijän oikeus lakia syistä, jotka esitän tuonnempana.

        Mikäs niissä tekijänoikeukissa sitten on? Pitäähän taiteilijan saada palkka työstään ja saada pitää oikeus omiin hengentuotteisiin. Vai oletko puutteessa? Toiset saavat tekijänoikeustuloilla rahaa = paljon rahaa, paljon pimpsaa. Vähän rahaa = vähän pimpsaa.


      • E. Käppä
        hermeneutisti kirjoitti:

        tavallaan kyllä. olen itse harjaantunut free jazzin aktiivi kuluttaja, muun muassa bitches brew on tuttu tapaus (miles davisin jos joku ei tiedä..) en näe että huumeilla olisi mitään tekemistä free jazzin kanssa, vaikka muusikot sitä usein vetivätkin. itse saavutan free jazzin ytimen melko analyyttisella katsanto tavalla. tiedän paljon musiikista, joten olen valmis väittelyyn..

        Eihän Bitches Brew ole free jazzia. Esimerkiksi Coltranen Ascension juu on.


      • tuli
        E. Käppä kirjoitti:

        Eihän Bitches Brew ole free jazzia. Esimerkiksi Coltranen Ascension juu on.

        Archie Sheppin saxofoninsoittoa kesken sen turruttavan keskipäivän pxxxx:n ja eräs työntekijä kävi sulkemassa koneen. Honkalammen keskuslaitos 25 v. sitten. Tämä yksi emäntä oli kaikkein sovinnaisin ja ikävin siitä joukosta. Että pientä vipinää ja liikettä se free ainakin häneen sai silloin.


      • herskalla
        E. Käppä kirjoitti:

        Eihän Bitches Brew ole free jazzia. Esimerkiksi Coltranen Ascension juu on.

        Hieman on muutenkin "hermeneutistilla" ylimielinen asenne.


      • pimpsan puute
        tekijänoikeuksissa kirjoitti:

        Mikäs niissä tekijänoikeukissa sitten on? Pitäähän taiteilijan saada palkka työstään ja saada pitää oikeus omiin hengentuotteisiin. Vai oletko puutteessa? Toiset saavat tekijänoikeustuloilla rahaa = paljon rahaa, paljon pimpsaa. Vähän rahaa = vähän pimpsaa.

        Hiljaisuus taisi olla myöntymisen merkki.


    • xyz22

      Sitahän olisi taas kuultava. Missä on kuultavissa freejazzia livenä, tai vaikka netissä?

      • tuubissa ompi

      • Ja Related

      • Kerava Jazz

        http://personal.inet.fi/yhdistys/keravajazz/

        "
        Kerava Jazz festivaalin (4 – 7.6.) pääkonsertin ulkomaiset esiintyjät koostuvat kolmesta amerikkalaisvetoisesta ryhmästä, joista kahdessa on mukana eurooppalaisia muusikoita.

        Tunnetuimman ryhmän vetäjänä toimii saksofonisti Ernest Khabeer Dawkins. Ensimmäistä kertaa Suomessa esiintyvä Dawkins arvostetaan tätä nykyä yhdeksi parhaimmista Chicagolaisen avantgarden perinteitä jatkavaksi muusikoksi. ...
        "


      • Keravalla
        Kerava Jazz kirjoitti:

        http://personal.inet.fi/yhdistys/keravajazz/

        "
        Kerava Jazz festivaalin (4 – 7.6.) pääkonsertin ulkomaiset esiintyjät koostuvat kolmesta amerikkalaisvetoisesta ryhmästä, joista kahdessa on mukana eurooppalaisia muusikoita.

        Tunnetuimman ryhmän vetäjänä toimii saksofonisti Ernest Khabeer Dawkins. Ensimmäistä kertaa Suomessa esiintyvä Dawkins arvostetaan tätä nykyä yhdeksi parhaimmista Chicagolaisen avantgarden perinteitä jatkavaksi muusikoksi. ...
        "

        Ernest Dawkins ei liene "ensimmäistä kertaa Suomessa". 80-luvun alussa hän oli Vanhalla yo-talolla Ethnic Heritage bändin kanssa keikalla. Se oli hienoa musiikkia.
        Mistäköhän tuollainen väite mainoksessa on peräisin.


      • Art Blakey
        Keravalla kirjoitti:

        Ernest Dawkins ei liene "ensimmäistä kertaa Suomessa". 80-luvun alussa hän oli Vanhalla yo-talolla Ethnic Heritage bändin kanssa keikalla. Se oli hienoa musiikkia.
        Mistäköhän tuollainen väite mainoksessa on peräisin.

        Jazzmuusikot yleensä pitävät Jazzmusaa musatyylien yläpuolella jostakin syystä?
        mistäköhän tollainen puritanismi ja laput silmillä-mentaliteetti mahtaa johtua?


      • vastausta kkk
        Art Blakey kirjoitti:

        Jazzmuusikot yleensä pitävät Jazzmusaa musatyylien yläpuolella jostakin syystä?
        mistäköhän tollainen puritanismi ja laput silmillä-mentaliteetti mahtaa johtua?

        En ole jazzmuusikko, vaikka kitaraa soitankin, mutta näin kuuntelijan näkökulmastakin tähän löytyy helposti joitakin syitä.
        Ensinnäkin jazz on muusikkojen musiikkia mutta myös absoluuttista musiikkia. "No gimmicks, just music", eli ei mitään että kukkoillaan toinen jalka monitorin päällä, vessapaperihylsy puntissa.
        Virtuositeettia ei tarvitse hävetä, kun taas pop/rock -musiikissa tuntuu välillä että se saisi ilmetä korkeintaan kitarasooloina.


      • en ole kenenkään puolella
        Art Blakey kirjoitti:

        Jazzmuusikot yleensä pitävät Jazzmusaa musatyylien yläpuolella jostakin syystä?
        mistäköhän tollainen puritanismi ja laput silmillä-mentaliteetti mahtaa johtua?

        Miksi itseoppineet kitaranrämpyttäjät ja keyboardin pimputtajat pitävät kaikkea monimuotoisuutta, koukeroisuutta ja tiukalta teoriapohjalta rakennettua syöpänä, teennäisenä ja epäaitona? Mistä johtuu moinen laput silmillä -mentaliteetti, jossa taiteilija menettää luovuutensa (ja sen kuuluisan "katu-uskottavuuden") siinä vaiheessa kun ymmärtää mitä säveliä e-molli sisältää?


      • Leipäläppi
        en ole kenenkään puolella kirjoitti:

        Miksi itseoppineet kitaranrämpyttäjät ja keyboardin pimputtajat pitävät kaikkea monimuotoisuutta, koukeroisuutta ja tiukalta teoriapohjalta rakennettua syöpänä, teennäisenä ja epäaitona? Mistä johtuu moinen laput silmillä -mentaliteetti, jossa taiteilija menettää luovuutensa (ja sen kuuluisan "katu-uskottavuuden") siinä vaiheessa kun ymmärtää mitä säveliä e-molli sisältää?

        Kuka teki ensimmäisen free jazz pitkäsoittolevyn?


      • sanon 34343
        Leipäläppi kirjoitti:

        Kuka teki ensimmäisen free jazz pitkäsoittolevyn?

        Olisko Ornette Coleman? Vai onko tässä joku nippelitieto?


      • sanon 34343
        Leipäläppi kirjoitti:

        Kuka teki ensimmäisen free jazz pitkäsoittolevyn?

        Olisko Ornette Coleman? Vai onko tässä joku nippelitieto?


      • Leipäläppi
        sanon 34343 kirjoitti:

        Olisko Ornette Coleman? Vai onko tässä joku nippelitieto?

        Kyllä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe