Olenko huono äiti???

mimi74

Hei kaikille!
Minulla on kaksi rakasta ja ihanaa lasta!!!
Kun erosimme tyttöjen isän kanssa noin 4v. sitten lapset jäi minulle.
Tammikuun alusta 2009 lapseni muuttivat isälleen ja tulevat minulle jokatoinen viikonloppu.
Kun tieto että lapseni muuttavat isälleen tuli ilmi joillekkin minun ystäville, varsinkin isän sukulaisille ja hänen puolen ystäville aloin saamaan aika ikäviä ja loukkaavia kommentteja.
Pari ystävää joita luulin ystäviksi laittoi lopullisesti välit poikki minun kanssa.
Olen jo pitkään aikaan miettinyt asiaa että lapseni muuttaisi isän luokse asumaan. Mielestäni en ole huono äiti tai hylännyt heitä niin kun moni on kommentoinut asiaa. Minulla on vakituinen työpaikka ja elämän tilanne ihan ok!!!
Lapset ovat ottaneet muuton erittäin hyvin vastaan!!! Puolin ja toisin kysymyksiä tietenkin on paljon mutta välit lapsiin on sama kun asuivat minun kanssa!!!!
Ilmoitin yhdelle äidille että kun lapseni on meillä en enää ota muita lapsia yö kylään. Haluan viettää yhteisen aja lapsieni kanssa! Hän siihen että kuka sitten hoitaa minun laspsiani??? Ei ole hänestäkään mitään kuulunut sen jälkeen
Niin mitä mieltä olette olenko huono äiti kun annoin isälle lapseni asumaan ja minusta tuli viikonloppu äiti????

33

4159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;;;;;;;;;;;;;;;

Et todellakaan ole huono äiti, päin vastoin. Uskalsit tehdä omalle perheellesi parhaiten sopivan ratkaisun ympäristön asettamista paineista huolimatta. Hyvä vanhemmuus ei ole sukupuoleen millään lailla sidottu. Mun mielestä on hyvä että lapset saavat vaihteeksi viettää arkipäivää isänsä kanssa koska silloin se miehen malli (tarvitsevat sitäkin vaikka ovatkin tyttöjä) vasta oikeesti tulee näkyviin.

• ..mutta..

..en ymmärrä päätöstäsi "antaa" lapsia pois ilman pätevää syytä. Itse en voisi kuvitella olevani pojistani erossa melkein kahta vkoa putjeen edes kerran saatika sitten olla jatkuvasti vain vkonloppuäiti. Laiminlöitkö lapsiasi jotenkin, oliko jokin syy miksi isä parempi huoltaja? Tottakai isäkin voi olla yhtä hyvä, mutta että vapaaehtoisesti luovutat???

• mimi74

Syitä voi olla paljon.
        Olen puhunut monien isien ja äitien kanssa asiasta. On isiä jotka haluaisi että lapsi/lapset jäisi asumaan eron tullen isälleen mutta äiti ei ole suostunut siihen vaikka olosuhteet olisivat ok.
        Onhan nykyään paljon vanhempia joiden lapsi/lapset asuu vuoro viikon vanhemmillaan. Niin miten sen tekee eron että lapsi/lapset ovat jokatoinen viikonlopun äidillään ja 2viikkoa isällään?
        Niin kauan kun lapsi/lapset voivat hyvin en pidä huonoa että he asuvat esim. isällään.
        Kysymys sinulle että pelkäätkö ikävi kommentteja ja vanhempiesi hylkimistä jos lapsesi asuisi isän kanssa ja sinä olisit viikonloppu äiti? Eihän tässä ole kyse kumminkaa se että en olisi lapsiini yhtään yhteydessä tai tekemisessä.
        Uskon että on muitakin äitejä jotka voisivat tehdä saman kun minä mutta muualta tulevat kommentit ja reakoiminen aiheuttaa pelon ja syyllisyyden ympärillä?.

• lähimamma

En minäkään ymmärrä alkuperäisen päätöstä "antaa" lapsia pois ilman pätevää syytä, mutta - niinhän tuhannet ja tuhannet isätkin tekevät.. Tekeekö se isistä huonoja?

Mutta, kirjoitit ettet voisi kuvitellakaan olevasi pojistasi erossa melki kahta viikkoa putkeen. Tähän haluan kertoa, että minä olen jokaisesta kuukaudesta puolet erossa pojastani. Ex-miehelläni ja minulla on yhteishuoltajuus, ja lapsi siis puolet isällään ja puolet minulla. Koville se ottaa välillä, ja olen joinain iltoina jopa itkua tirauttanut kun on ikävä poikaa. MUTTA, en voi itsekkäästi päättää että lapsi on vain ja ainoastaan minulla, ettei tule ikävä. Ihan yhtälailla isällä on oikeus olla pojan kanssa saman verran kuin minä. Järjestelmä toimii mainiosti, lapsi viihtyy sekä isänsä kanssa että minun kanssa.

Tällä viestillä en nyt hae mitään sen kummempaa, kunhan vain halusin kertoa että toiset meistä ovat tosiaan sen 2vkoa joka kuukausi lapsestaan erossa. Tekeekö tämä minusta huonon äidin?

• miten haluaa

Seuraavan kerran moittijoille kerrot vaan, että sinusta lapsilla on oikeus luoda hyvät suhteet myös isäänsä.

Jos kumpikin vanhemmista pystyy yhtä hyvin vanhemmuuteen niin miksi ihmeessä äitien oletetaan olevan jotekin ylivertaisia?

• mutta itseäsi

asia tuntuu vaivaavan.
      Kyllä minuakin vaivaisi, jos olisin luopunut lapsistani. En voi edes kuvitella, että olisin tehnyt sitä. Ystäväsikin varmaan oudoksuvat tilannetta eivätkä tiedä, mitä sanoa, ja siksi eivät pidä yhteyttä. Ehkä he ajan mittaan tottuvat.
      Mietitköhän asiaa riittävästi ennen päätöksen tekoa?

• tekee

perhettään koskevat päätökset itse, siihen ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa, oletko huono vai hyvä äiti..
      Herää kyllä kysymys miksi lapset muuttavat isänsä luokse, kun kerran ensin ovat asuneet sinun luonasi...
      Myönnän kyllä että itsellekkin tulee sellanen olo että "millainen äiti antaa..." mutta toisaalta, tekeekö se isästä huonon isän kun antaa lapsen asua äitinsä kanssa..en kertaakaan ole törmäännyt tälläseen syyllistämiseen miehen tapauksessa mutta naisen tapauksessa kyllä..
      Jos taas olet sitä mieltä ettet pysty täysipäiväisesti huolehtimaan lapsista ja lasten on paras olla isänsä kanssa, niin mikä tekee sinusta huonon äidin?Jos taas lapset asuvat isänsä luona siksi että haluat itse viettää sinkkuaikoja, niin kyllä, sitten olet mielestäni huono äiti. Jos laitat omat etusi lasten etujen edelle..
      Muista kuitenkin että lapset eivät ole heittopusseja etkä voi toivoa heidän takaisin muuttoaan heti muutaman vuoden päästä. Anna lasten asua isänsä kanssa siihen asti kun muuttavat pois kotoa tai kunnes he itse sanovat haluavansa asua esim sinun kanssasi..

• !!!!!!!!!!!!!!!!!

Oikeesti. Minulla on aika paljon sama tilanne kun hänellä. Lapseni oli minulla pari vuotta ja sitten päätimme lapsen isän kanssa että lapsi muuttaa isänsä luokse. Olen työ elämässä ja asiat ovat hyvin! Päätimme kumminkin että lapsemme alkaa asua isänsä kanssa ja ei se minusta tee huonoa äitiä.

On perheitä missä on alkoholi, huume ja väkivaltaa missä kumminkin ollaan yhdessä. Siinä vasta kaikki kärsii.
        kun lapsi kesken elämän muuttaa esim nyt isän luokse niin mielestäni ei se tee äidistä huonoa.

• mimi74

En tosiaankaan antanut lapsia pois sen takia että haluan viettää sinkkuaikaa siellä täällä. Kyllä esim. bilettää voi vaikka lapset asuisi minulla. Monesti ajatellaan että äiti ei jaksa olla lapsien kanssa jos lapsi/lapset muuttaisi isälleen.
        Missään vaiheessa lasten isä ei ole vastustanut että lapset muuttaisivat hänelle kun olen asiasta hänelle puhunut.
        Lapset ei ole missään vaiheessa kärsineet siitä että muuttivat isälleen ja käyvät meillä jokatoinen viikonloppu.Tiedän sen että sitten kun lapset ovat 12v he saavat päättää kenen luona asuvat.
        Tietenkin minulle tulee hetkiä kun tulee kova ikävä lapsia! Ei minua vaivaa että lapset muuttivat pois vaan halusin kommentteja tuntemattomilta ihmisiltä. Olen kumminkin heille sama äiti. En ole heitä hylännyt.
        Tietenkin ystävät, naapurit, ihmiset jotka ovat tottuneet näkemään meidät kaikki yhdessä liikenteessä ovat alkaneet kysellä missä lapset on? Eikä minun tarvitse tosiaan kaikille alkaa selittämään syitä.
        Tässä kun olen sivusta seurannut muiden elämää tai suhteita olisi varmaan paljon kommentoitavaa mutta ei se minulle kuulu.

• lapset näkee
        mimi74 kirjoitti:

En tosiaankaan antanut lapsia pois sen takia että haluan viettää sinkkuaikaa siellä täällä. Kyllä esim. bilettää voi vaikka lapset asuisi minulla. Monesti ajatellaan että äiti ei jaksa olla lapsien kanssa jos lapsi/lapset muuttaisi isälleen.
        Missään vaiheessa lasten isä ei ole vastustanut että lapset muuttaisivat hänelle kun olen asiasta hänelle puhunut.
        Lapset ei ole missään vaiheessa kärsineet siitä että muuttivat isälleen ja käyvät meillä jokatoinen viikonloppu.Tiedän sen että sitten kun lapset ovat 12v he saavat päättää kenen luona asuvat.
        Tietenkin minulle tulee hetkiä kun tulee kova ikävä lapsia! Ei minua vaivaa että lapset muuttivat pois vaan halusin kommentteja tuntemattomilta ihmisiltä. Olen kumminkin heille sama äiti. En ole heitä hylännyt.
        Tietenkin ystävät, naapurit, ihmiset jotka ovat tottuneet näkemään meidät kaikki yhdessä liikenteessä ovat alkaneet kysellä missä lapset on? Eikä minun tarvitse tosiaan kaikille alkaa selittämään syitä.
        Tässä kun olen sivusta seurannut muiden elämää tai suhteita olisi varmaan paljon kommentoitavaa mutta ei se minulle kuulu.

äitiään tai isäänsä vain neljä päivää kuukaudessa on käsittämättömän vähän.Ja kyllä se harvemmin lapsiaan näkevä vanhempi menettää paljon mutta lapset taitaa menettää eniten.

• nainen25.
        mimi74 kirjoitti:

Kyllä mä vähän ihmettelen. Mun mielestä lapset tarvitsee äitiä pienenenä enemmän! En voi käsittää, miten äiti voi haluta olla erossa lapsistaan noin kauan!? Kerro nyt ihmeessä kunnolla, että mikä sun oikeutuksesi on?

• 098kju
        nainen25. kirjoitti:

Kyllä mä vähän ihmettelen. Mun mielestä lapset tarvitsee äitiä pienenenä enemmän! En voi käsittää, miten äiti voi haluta olla erossa lapsistaan noin kauan!? Kerro nyt ihmeessä kunnolla, että mikä sun oikeutuksesi on?

täällä on äidillä sama tilanne edessä. 2 lasta mahdollisesti muuttamassa isälleen. ihmeen agressiivista suhtautumista ihmisillä...? minun tilanteeni on se että välimatkaa on 200km joka on paljon ja isä selkeästikin tahtoo viettää enemmän aikaa lasten kanssa ja lapset viihtyvät siellä paremmin jos näin voi sanoa. lapset eivät tule toimeen uuden suhteeni lasten kanssa, kun lapseni siirtyvät isälleen, tilanne rauhoittuu, lapsillani paremmat sosiaaliset suhteen isänsä luona, ovat syntyneet siellä, täällä uudessa paikassa ei ole muita tuttavia kun tarhan lapset, olen itse todella huono hakemaan uusia tuttavuuksia.
        en silti koe olevani huono äiti jos tähän ratkaisuun päädyn. koska tiedän että lapsien elämä on jollain saralla parempaa isänsä luona kuin minun vaikka rakastankin lapsiani yli kaiken.

• sanoa sinuakaan..
        098kju kirjoitti:

täällä on äidillä sama tilanne edessä. 2 lasta mahdollisesti muuttamassa isälleen. ihmeen agressiivista suhtautumista ihmisillä...? minun tilanteeni on se että välimatkaa on 200km joka on paljon ja isä selkeästikin tahtoo viettää enemmän aikaa lasten kanssa ja lapset viihtyvät siellä paremmin jos näin voi sanoa. lapset eivät tule toimeen uuden suhteeni lasten kanssa, kun lapseni siirtyvät isälleen, tilanne rauhoittuu, lapsillani paremmat sosiaaliset suhteen isänsä luona, ovat syntyneet siellä, täällä uudessa paikassa ei ole muita tuttavia kun tarhan lapset, olen itse todella huono hakemaan uusia tuttavuuksia.
        en silti koe olevani huono äiti jos tähän ratkaisuun päädyn. koska tiedän että lapsien elämä on jollain saralla parempaa isänsä luona kuin minun vaikka rakastankin lapsiani yli kaiken.

..huonoksi äidiksi, mutta ajattelemattomaksi kyllä. miksi alunalkaenkaan olette lapsen isän kanssa noin kauas toisistanne muuttaneet (sinä viestisi perusteella muuttanut). Kyllä kun lapsia yhdessä hankii, on niistä yhdessä huolehdittava eikä se onnistu 200km päästä.. Nyt on sitten myöhäistä itkeä. En kuitenkaan itse voisi kuvitella olevani erossa lapsistani suurinta osaa aikaa ja nähdä vain esim joka toinen vkoloppu, kuten ap. Ei vain minulta onnistuisi..

• tuntematon....
        sanoa sinuakaan.. kirjoitti:

..huonoksi äidiksi, mutta ajattelemattomaksi kyllä. miksi alunalkaenkaan olette lapsen isän kanssa noin kauas toisistanne muuttaneet (sinä viestisi perusteella muuttanut). Kyllä kun lapsia yhdessä hankii, on niistä yhdessä huolehdittava eikä se onnistu 200km päästä.. Nyt on sitten myöhäistä itkeä. En kuitenkaan itse voisi kuvitella olevani erossa lapsistani suurinta osaa aikaa ja nähdä vain esim joka toinen vkoloppu, kuten ap. Ei vain minulta onnistuisi..

..tuo "isä haluaa olla enempi lastensa kanssa"..aijaa...en minä ainakaan voi meidän perheessä sanoa kumpi haluaa olla enempi lastemme kanssa...ohhoh..

• Nainen25.
        098kju kirjoitti:

Tosi rakkaudelta kuulostaa. Mä en voi ymmärtää mistä näitä "äitejä" sikiää!

Lopettakaa se lasten teko jos ette kykene huolehtimaan niistä niin kuin äidin kuuluu.

Tuntuu, että menee nää miessuhteet vähän lapsen edelle. "Lapset ei tule toimeen uuden suhteen kanssa"

Just.. uskomatonta!!

• nadja 78
        Nainen25. kirjoitti:

Tosi rakkaudelta kuulostaa. Mä en voi ymmärtää mistä näitä "äitejä" sikiää!

Lopettakaa se lasten teko jos ette kykene huolehtimaan niistä niin kuin äidin kuuluu.

Tuntuu, että menee nää miessuhteet vähän lapsen edelle. "Lapset ei tule toimeen uuden suhteen kanssa"

Just.. uskomatonta!!

eli mimi74 ei ole missään vaiheessa kirjoittaanut että mies on mennyt edelle hänen lapsia.
        Kuinka äidin rakkanus, välittäminen ja huolehtiminen eroaa isästä???
        Ei se takoita sitä että äiti olisi hylkäämässä omia lapsiaan kun antaa heidät isälleen asumaan. Äiti voi esim. viikolla nähdä lastaan, lapsiaan ja soittaa heille aina kun haluaa vaikka muuten ovat äidillä jokatoinen viikonloppu.
        Se ei tee tosiaan huonia äiti jos lapsi, lapset muuttaa isälleen eron tulessa tai myöhemmin.
        Ymmärrän kyllä että tuottaa varmaan paljon kestämistä kun mimiltä kysytään onko lapsia ja vastaa että lapset asuu isällään.
        Voimia ja jaksamista... ...

• joku toinen
        nadja 78 kirjoitti:

eli mimi74 ei ole missään vaiheessa kirjoittaanut että mies on mennyt edelle hänen lapsia.
        Kuinka äidin rakkanus, välittäminen ja huolehtiminen eroaa isästä???
        Ei se takoita sitä että äiti olisi hylkäämässä omia lapsiaan kun antaa heidät isälleen asumaan. Äiti voi esim. viikolla nähdä lastaan, lapsiaan ja soittaa heille aina kun haluaa vaikka muuten ovat äidillä jokatoinen viikonloppu.
        Se ei tee tosiaan huonia äiti jos lapsi, lapset muuttaa isälleen eron tulessa tai myöhemmin.
        Ymmärrän kyllä että tuottaa varmaan paljon kestämistä kun mimiltä kysytään onko lapsia ja vastaa että lapset asuu isällään.
        Voimia ja jaksamista... ...

tossa ylempänä joka kirjoitti että lapset eivät tuu toimeen uuden suhteen lapsien kanssa.Siinä tapauksessa äiti näytti kyllä valitsevan uuden suhteen lapset eikä omiaan.
        Ainahan sanotaan että äidin suhde lapseen on ainutlaatuinen jo siksi että on lastaan 9 kk kantanut.Luulis että rakkaudesta lapsiin sitä ennemmin puolittais ajan tasan isän kanssa kuin päätyisi tuohon joka toinen viikonloppu systeemiin.Mun mielestä ei tee äidistä eikä isästäkään hyvää jos noin vähän haluaa lapsiaan nähdä.

• on tuohon
        098kju kirjoitti:

tilanteeseen ihan selkeä syy, joten sinua ei siitä voi syyttää (no, näköjään jotkut voi). Kun olet harkinnan jälkeen tullut siihen tulokseen, että lapsella on parempi isällään, niin on hyvä äidin merkki silloin antaa lasten siellä asua.

Ymmärrän hyvin, että kun välimatka on pitkä (ja ymmärrän senkin, että joskus on muutettava syystä tai toisesta), niin silloin on tehtävä valinta. Eikä esimerkiksi lasten pärjäämistä uuden suhteen lasten kanssa voi kovin luotettavasti selvittää etukäteen, tilanteet muuttuu. Eikä uusia suhteita yhteenmuuton jälkeen (mahdollisesti jopa naimisiin menon jälkeen) lopeteta enää siksi, että lapset tappelevat. Ihan niin kuin ei ydinperheen vanhemmatkaan eroa siksi, että sadaan omat, yhteiset lapset erotettua, kun he tappelevat keskenään. Omien sisarusten kanssa vain on tultava toimeen, toisten kanssa välttämättä aina ei.

Alkuperäinen kirjoittaja sen sijaan ei ole esittänyt mitään syytä siihen, miksi hän on antanut lapsensa pois. Ehkä siihen on jokin syy, en tiedä. Toistaiseksi se kuitenkin kuulostaa siltä, että hän vain jossain vaiheessa ajatteli haluavansa lapset isälleen, kysyi tältä, että sopiiko se, kenties lapsiltakin, ja sitten lähetti lapset sinne. Tuo kuulostaa oudolta, koska ei yleensä äidit halua lapsistaan luopua muuten kuin pakon edessä tai tosiaan lasten hyvinvoinnin takia.

Joo, monet isät tekevät samaa, eli lähtevät kotoa ja "luopuvat" lapsistaan vapaaehtoisesti. Iseillä ei usein ole vaihtoehtoa, jos ero kuitenkin halutaan. Yhtä paljon ihmettelen asiaa isän kannalta silloin, jos hänellä on täysi mahdollisuus pitää lähihuoltajuus, mutta luovuttaa silti lapset äidille ilman mitään pätevää syytä. Pätevä syy on se, että haluaa välttää oikeustaistelut ja katsoo äidin olevan yhtä hyvä vanhempi kuin itse olisi. Ja varsinkin, jos katsoo äidin olevan parempi.

• väärin
        tuntematon.... kirjoitti:

..tuo "isä haluaa olla enempi lastensa kanssa"..aijaa...en minä ainakaan voi meidän perheessä sanoa kumpi haluaa olla enempi lastemme kanssa...ohhoh..

Tässä nyt taidettiin taas tarkoittaa, että isä haluaa olla enempi lastensa kanssa kuin tällä hetkellä on. Ei verrattu, että isä haluaa olla enempi lasten kanssa kuin äiti.

• ...................

no kaverisi ja isän vanhemmat ovat jämätäneet johonki vuoteen miekka ja kirves!!nyt eletään 2000 lukua jolloin ollaan tasa arvoisia.ei se tarkota että olisit huono äiti tms.minulla on apset itselläni kotona, mutta voisin myös hyvin olla v.loppu äiti...jos joku on kysynyt miten voit antaa viikoksi joka toinen viikko..ni olen vastannut että herran isä sentään onhan niillä lapsilla isätkin...et sinä olet varmasti ihan super hyvä v.loppu äiti. ja lapset ovat varmasti ensimmäiset vuotensa kanssasi kasvaneet,että eikö se ole jo ihan tasa puolisakin...mutta suomessa ollaan niin vanhanaikaisia että äiti ei ole hyvä jos ei ole kotona 3 vuoteen asti,leivo leipää ja kitkee kukkapenkit.ole ylpeä että lapsilla on noin hyvä isä että ottaa ja saat itsellekkin aikaa.eihän mikään estä lapsia olemasta enemmän kanssasi.

• ninni82

Silloin kun perhettä perustetaan niin eikös siinä kummatkin lasta halua niin äiti kuin isä. Jossain vaiheessa suhdetta ero tuleekin ja lapsi jää äidille tai isälle? No, mimi74 tilanteessa lapset muuttivat myöhemmin isälleen.
      Syitä voi olla paljon vaikkei niitä täällä hän ole kaikkea kertonut, eikä mielestäni tarvitse.
      Ei se tee eroa asuuko lapsi äidillä tai isällä kun elämän tilanne on ok! Mimi74 silti on edelleen äiti, joka näkee lapsia säännöllisesti ja pitää puhelimitse heihin yhteyttä!
      Tiedän myös äitejä eron jälkeen jotka napisee ettei ole aikaa tehdä sitä sun tätä, lapset sairastaa ja ym.
      Et ole huono äiti... ...

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

et ole huono äiti..
      itse olen 20v ja minulla on pikkusisko.. äitini myi minulle lapsuuden kotini ja muutti itse uuden miehen luo, pikkusiskoni jäi asumaan minun kanssani meidän lapsuuden kotiin, koska muuten hänen koulumatkansa olisi pidentynyt yli 20km:lla..

äitini näkee pikkusiskoani pari kertaa viikossa sekä lähes joka viikonloppu pikkusiskoni on äidin luona.. emme näe isäämme kuin ehkä pari kertaa kuukaudessa jos niinkään usein..

eli meidän tapauksessa pikku siskoni joka on vielä ala ikäinen ei asu enää äitinsä eikä isänsä luona van siskonsa.. mielestäni kuitenkaan äitini ei ole huono äiti vaikka muutti erilleen lapsestaan.. hän luottaa siihen että minä pystyn pitämään yhtä hyvää huolta pikkusiskostani kuin mitä hän pystyy.. (eli samaten kuin ap äiti luottaa siihen että isä pitää yhtä hyvän huolen lapsistaan kuin äitikin pitäisi)

ja onhan puhelimet keksitty, aina saa yhteyden kun haluaa..

tilanteemme on erilainen kuin teilä mutta myös meidän tapauksessamme äiti on muuttanut eroon lapsestaan ja vielä uuden miehen takia.. (isäämme emme näe koska hän on alkoholisti emmekä halua katsella häntä aina kännissä..)

Mielestäni on vain hyvä että lapset saavat tutustua paremmin isäänsä.. (itseltäni se on jäänyt väliin koko elämäni aikana ja se kyllä harmittaa näin aikuisempana ja lapsena se harmitti vielä enemmän) ja eihän mihinkään lakiin tai asetukseen ole kirjattu että lapsen on PAKKO asua ÄITINSÄ luona.. minun entisen poikakaverin isä kasvatti hänet (siis pelkästään isä, äiti ei kyennyt) ja hänestä tuli kunnollinen ja hieno mies..

ei lapsen kasvattamiseen tarvita välttämättä äitiä.. onhan joidenkin lasten äidit kuolut synnytykseen tai muuten vain kun lapset on ollut pieniä ja kyllähän nämäkin lapset ovat aikuisiksi kasvanut, ketä missäkin mutta kuitenkin..

• on ymmärtänyt

aloittajaa.Mä en millään,en sitten millään voi kuvitella miksi joku haluaa nähdä lapsiaan vain joka toinen viikonloppu.Eikä mun mielessä puhelimessa puhuminen ole samaa kuin läsnäolo.ja en millään jaksa uskoa etteikö toi järjestely vaikuttaisi väleihin lasten kaa.Mitä siinä voi sanoa lapsille,rakastan teitä mutta muuttakaas nyt isän luo..

• .......................
        on ymmärtänyt kirjoitti:

aloittajaa.Mä en millään,en sitten millään voi kuvitella miksi joku haluaa nähdä lapsiaan vain joka toinen viikonloppu.Eikä mun mielessä puhelimessa puhuminen ole samaa kuin läsnäolo.ja en millään jaksa uskoa etteikö toi järjestely vaikuttaisi väleihin lasten kaa.Mitä siinä voi sanoa lapsille,rakastan teitä mutta muuttakaas nyt isän luo..

nii vääristeletkö ihan muuten vaan lauseita vai ootko oikeesti noin tyhmä!!!!hahahaaaa:D!!!!siinä oli täysin ymmärretty että lapsilta oli asiaa kysytty!!!!ja jos kerran kaikille se kävi ni...nää on jus näitä mitkä tulee sieltä jostain kolosta ryömii päivän valoon!!!voi luoja hei 2000-lukua eletään nyt....(paitsi moni on jääny käsituksinee joku 100 vuotta jälkeen.

• tasa-arvoa
        ....................... kirjoitti:

nii vääristeletkö ihan muuten vaan lauseita vai ootko oikeesti noin tyhmä!!!!hahahaaaa:D!!!!siinä oli täysin ymmärretty että lapsilta oli asiaa kysytty!!!!ja jos kerran kaikille se kävi ni...nää on jus näitä mitkä tulee sieltä jostain kolosta ryömii päivän valoon!!!voi luoja hei 2000-lukua eletään nyt....(paitsi moni on jääny käsituksinee joku 100 vuotta jälkeen.

ajatellaan nin reiluinta oisi jakaa aika lasten kanssa kutakuinkin puoliksi.Ja jos lapset on ekana ehdottanut isälle muuttoa niin mahtaako välit äitiin kuitenkaan olla niin hyvät..
        Ehkä sit asun "kolossa" jos se tarkoittaa sitä että haluaa lapset pitää luonaan.

• Iksä
        on ymmärtänyt kirjoitti:

"Mitä siinä voi sanoa lapsille,rakastan teitä mutta muuttakaas nyt isän luo.."

Unohdat lasten isän täysin. Yhtä hyvin voi ihmetellä perheitä, joissa "Isä rakastaa teitä, mutta muuttaa nyt pois".

Jotkut isätkin rakastavat lapsiaan ja ovat osallistuneet lasten hoitoon tasa-arvoisesti. Tällaisessa perheessä lasten asuminen isän luona ei ole mitenkään omituista.

Ilman muuta se vanhempi, jonka kanssa lapset viettävät vähemmän aikaa, jää etäisemmäksi. Ero nyt vaan on sellainen tapahtuma, jossa toisen vanhemman täytyy muuttaa pois. Ja valinta on tehtävä suuntaan tai toiseen, onneksi nykyään lapset voivat asua myös isänsä kanssa jos se perheessä niin päätetään.

• että hän JOUTUU
        Iksä kirjoitti:

"Mitä siinä voi sanoa lapsille,rakastan teitä mutta muuttakaas nyt isän luo.."

Unohdat lasten isän täysin. Yhtä hyvin voi ihmetellä perheitä, joissa "Isä rakastaa teitä, mutta muuttaa nyt pois".

Jotkut isätkin rakastavat lapsiaan ja ovat osallistuneet lasten hoitoon tasa-arvoisesti. Tällaisessa perheessä lasten asuminen isän luona ei ole mitenkään omituista.

Ilman muuta se vanhempi, jonka kanssa lapset viettävät vähemmän aikaa, jää etäisemmäksi. Ero nyt vaan on sellainen tapahtuma, jossa toisen vanhemman täytyy muuttaa pois. Ja valinta on tehtävä suuntaan tai toiseen, onneksi nykyään lapset voivat asua myös isänsä kanssa jos se perheessä niin päätetään.

Muuttamaan kotoa pois! Mutta jos äiti sysää lapset isälle, sen jälkeen, kun lapset ovat äidillä asuneet, niin kyllä mieleen tulee, että mikä on äidin motiivi siihen? Se ihmetyttää todella paljon, että äiti on sitä ehdottanut, en voisi kyllä sellaista äitiä kovin hyväksikään sanoa =(

Ja ei sitten halua lapsia nähdä kun joka toinen viikonloppu, ja pystyy sanomaan, että olen edelleenkin se sama äiti, niin se ei todellakaan pidä paikkaansa!!!!! =( Jopa mummot ja vaarit ovat useammin tekemisissä lastenlasten kanssa, kun sama vanha äiti... En kyllä mitään äiti-mitalliakaan lähtisi aloittajalle antamaan, vaikuttaisi aika itsekkäältä äidiltä, jossa äidin rakkaus ei ole ihan kohdannut niin kuin kuuluisi ja toivottavasti isä on parempi, että joku välittäisi lapsista ja haluaisi heidät kasvattaa, sääliksi käy lapsia....

(Kirjoitus ei ollut kokonaan sinulle "Iksä" omistettu, kuten varmaan huomasitkin...)

• tretori

huono, mutta selkeästi "tämän ajan" äiti. Nyt äideilläkin on selkeä mahdollisuus "olla itsekkäitä" ja antaa lapset isälle. Siihen on sosiaalinenkin mahdollisuus tasa-arvon nimessä. Aiemmin näin ei ollut. Muutamia negatiivisia kommentteja olet ystäviltäsi ja sukulaisiltasi saanut - mutta voit olla varma, että jokainen joka ei julkisesti päätöstästi kummastele - pohtii sitä kuitenkin mielessään. Sillä meihin kaikkiin on juurrutettu tietynlainen äidin rooli ja pyyteetön rakkaus/huolenpito lapsiin. Mutta onneksi myös isät voivat tuon roolin nykyisin kantaa!

• lapsilla on myös hyvä isä

Et ole huono äiti, vaan lapsilla on selvästikin kaksi kelvollista vanhempaa.

Joskus aikaisemmin lapset "kuuluivat" automaattisesti äidille. Niihin aikoihin lapset asuivat isällään vain siinä tapauksessa, että äiti oli rappioalkoholisti, mielenterveysongelmainen tai muuten vietti huonoa elämää.

Onneksi nykyään vanhemmat ovat tasa-arvoisempia myös huoltajuusasioissa. Mutta ihmisten asenteet muuttuvat hitaasti ja vanhat käsitykset istuvat sitkeässä. Kun ihmiset näkevät, että tavallinen asiansa hoitava äiti voi tehdä tuollaisen ratkaisun, asenteet pikku hiljaa muuttuvat sallivammiksi. Olet esimerkki uudesta tasa-arvoisemmasta perhemallista, jossa mies osallistuu tasa-arvoisesti lasten hoitoon. Annathan isälle vastuuta lasten hoidosta ja kasvatuksestsa myös erotilanteessa.

• ei vaan

oo mitään tasa-arvoa jos toinen näkee muutaman päivän kuussa ja toinen lähes kaiken ajan vai onko?
        Mä oon sitä mielltä että hyvä äiti ja isä haluavat nähdä lapsiaan enemmän kuin nuo neljä päivää kuussa.Itseäni en kyllä voisi kutsua hyväksi äidiksi jos noin harvoin haluan lapsiani nähdä.

• @nnukk@

Hyvä Äiti
      Olet rohkea ja sinulla on hyvä puoliso jolle voit antaa lapsesi.Nyt se on meille kaikille uutta,mutta 5 vuoden kuluttua sekin on jo arkipäivää.Nauti äitiydestäsi ole ylpeä valinnasta jota kaikki eivät voi koskaan tehdä kuin sinä.Toiset näyttävät aina tietä.Ole aito viikonloppu äiti,riittää kun olet äiti sydämmellä.

• mimi74

Olen saanut paljon vastauksia ja kiitos niistä!
        Vaikka jotkut oli aika suoraa tekstiä ja ym.
        No haluan kertoa että viikonloput tyttöjen kanssa on mennyt todella hyvin, puhumme paljon kaikesta, temme asioita niin kuin ennen, mikään ei ole muuttunut muuta kuin että he asuvat isänsä luona.
        He sanovat että kivaa tulla kotiin, rakkaus ja välittäminen on samaa... ...
        Siis voimme kaikki hyvin ja jatkamme elämää eteen päin valoisin silmin!
        Ei tee minusta huonoa äitiä vaikka muuttivat tytöt pitkään eron jälkeen isänsä luokse!

• olosuhteisiin

nähden hyvin,voihan sitä joskus miettiä että lapset asuisi osan ajastaan sinunkin luona,mutta varmasti sullakin ihan joku hyvä syy sille on että miksi lapset isällään,et ole huono äiti ja hienointahan tässä on se että isä on valmis huolehtimaan,jos ei isää olis,niin silloinhan lapset olisivat kokonaan sinun vastuulla.eräs tuttuni sai joskus aikoja sitten burn out:in ja ei kertakaikkiaan jaksanut huolehtia lapsestaan lapsi jouduttiin ottamaan huostaan kun ei isästä ollut huolehtijaksi..se on minusta surullisenpaa..pääasia on että lapsilla toinen vanhempi,ja sekin on tärkeää että itse tietää kun lapsella on hyvä olla..:)voimia sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe