Mitä tehdä kun luottamus on mennyt?

shadow over me

Miten jatkaa eteenpäin, ilman luottamusta toiseen?

Olen rakastanut yhtä (ja vain yhtä) vajaan vuosikymmenen. En aina ollut hänelle hänen arvonsa mukainen. En aina käyttäytynyt kuten toinen olisi ansainnut. Mutta rakastin ja sain rakkautta.
Ajauduimme kaukosuhteeseen jossa tulevaisuus näytti ehkä epävarmaltakin. Rakastin silti. En halunnut päästää irti. Ikävöin, loukkaannuin ikävästä ja olin varmasti hankala.
Enää en saanut vastarakkautta. Toinen tarvitsi aikaa miettiä miten haluaa jatkaa. Halusin lakata olemasta. Menin rikki.
Muutin itseäni, osoitin että rakastan. Nyt meillä on yhteinen elämä.
Mutta tuona aikana hän, johon luotin elämälläni, joka ei ikinä satuttaisi minua, oli ottanut elämäänsä toisen.
Minulle hän ei tuota ole myöntänyt, en usko että aikoo. Tunnen olevani petetty, riekaleina, loukattu. En edes totuuden arvoinen.
Nyt ymmärrän huomautukset puutteissani sellaisina kuin ne todella ovat. Vertailukohtia siihen mikä minussa on "vikana" ja toinen osasi paremmin.
Miksi minut siis edes valittiin uudestaan? Jos mies on saanut maistaa jotain mehukkaampaa ja parempaa? Minua sattuu sanat, "et ole normaali"...
Se täydellinen luottamus ja usko joka minulla häneen oli on poissa. Kun katson, en enää tunne tuntevani häntä. Tiedän mitä hän on tehnyt. Voin pahoin.
Hän oli minun. Niin erilainen kuin kaikki muut miehet. Uskoin. Enää en.

Luulen että rakastan häntä silti. Ehkä olen läheisriippuvainen. Elämäni on hänen kanssaan. Haluan olla hyvä. Jota en nyt ole voinut olla, mieleni on mustunut vihasta tapahtunutta kohtaan.

Miten pääsen yli? Pääsenkö tämän yli? Pitääkö minun edes päästä tämän yli?

Hetken jo mielessäni erottui ajatus, auttaisiko jos antaisin itseni (vain hetkellisesti) jollekin toiselle, kokisin jotain mitä hän ei voi minulle antaa ja mitä minä en selvästi voinut hänelle antaa. En usko että niin pystyisin kuitenkaan tekemään. Enkä koskaan haluaisi olla se kolmas osapuoli joka aiheuttaa jollekin toiselle tällaisen olon. En koskaan.

Jos en saa auringonpaistetta takaisin ylleni, pysty olemaan rehellisesti onnellinen ja aito hänelle, tämä ei voi tulla kestämään...
Millä ajan tämän tunteen sielustani pois.

Jollekin toiselle asia ei ehkä olisi niinkään suuri ongelma. Miksi minulle...

3

634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 333

hei,en osaa sanoa miten pääset yli.itse masennuin ja viimein oli pakko hakea apua.kävin mielenterveysasemalla sain masennuslääkkeitä ja aikani kävin siellä puhumassa.jatkamme edelleen avioliittoa ja siitä on kolmevuotta.joskus minä saan itkukohtauksia ja olen hyvin surullinen.mieheni on kyllä tehnyt paljon että voisin taas luottaa häneen.kyllä sinä siitä selviät mutta aikaa se vie,mutta hae apua,älä haudo asioita yksin se ei ole hyvästä

• Aviomies75

Hei vaan!

Kuullostaa aika tutulta. Rakastamani ihminen, vaimoni, oli aloittanut suhteen työkaverinsa kanssa. Olivat tavanneet syyskuussa ja siitä lähtien ovat viestitelleen ja tapailleet. Viestit tuli minun tietooni ja ne oli raskaita käsitellä. Alkuun oli ollut pelkkää pussailemista, mutta sitten keksivät yhdessä "työreissun". Harrastivat seksiä.

Kotona seksielämä on ollut vilkasta. Vaimo ei osaa selittää miksi petti. Selitystä ei ole. Vaimoni on 37 vuotias ja erittäin hyvin koulutettu ja korkeassa virassa. Hänen, jos kenen pitäisi pystyä sanomaan MIKSI.

Hän haluaa jatkaa avioliittoa, lapsikin on. Hän haluaa aloittaa kaiken alusta. Katuu uskottomuuttaan, mutta kyllä on vaikea luottaa enää ja päästää työreissuille..

Otin lääkäriltä mielialalääkkeitä ja unilääkkeitä. Tässä on reilu viikko nyt suossa rämmitty. Vaihtoehtoja ei ole kuin kaksi- lähteä tai jäädä.. Voimia sinulle!!

• Iltaa sinne

näitä jutuja irtoaa, surullisia tarinoita, unelmien hajoamisia, kuten itselläni. Meillä rouva otti ja päätti nauttia uuden työsuhteen suomista luontaiseduista koko rahalla. Huorasi, kauniisti sanottu vaimosta , mutta totuus ennen kaikkea, uuden työkaverinsa, perheellinen mies, kanssa kesän ja alkusyksyn ennen paljastumistaan. Joululahja tuli silmille ennen aikojaan.
        Ensimmäinen kuukausi meni kuin usvassa puskien, keskittymiskyky töihin oli nollassa, mikään ei tuntunut miltään. Neljä kuukautta salapanojen paljastumisesta olen pikkuhiljaa rakentanut itseäni kohti uusia haasteita sortumatta yhtä alhaiseen toimintaan, pettämiseen, kuin sain osakseni. Aika on vahvistanut käsitystäni rehellisyyden palkitsevuudesta parisuhteessa, pitää olla kanttia kertoa kaverille asioista, jotka vituttavat. Pettäminen ei ole rehellistä touhua, siinä ei kiinnosta puolison tunteet pätkän vertaa, oma navanalus kylläkin ja omat himot.
        Minun tapauksessani naisväellä on ollut syitä koko sylillinen selittämään aviorikosta. Milloin syy juontaa omiin tai appivanhempiinsa, minuun, hänen hukassa olevaan minäänsä. Selityksiä siis on.
        Meilläkin on halu, naisväellä, jatkaa liittoa ja aloittaa alusta. Mitä vittua, miten? Hypätäkkö aikakoneeseen ja kääntää napit 20 vuotta taaksepäin. Toimii saduissa, ei elävässä elämässä. Mitä pettäjä katuu? Sitäkö että se turvallinen suhde karahti kiville, kärähtämistään ja sen myötä ainakin hetkeksi menetettyä salapanoa? Toimitaan ensin vain oman jalkovälin kutinan lievittämiseksi ja äkkiä se oma pari onkin se jota rakastetaan aivan älyttömästi. Paskaa. Ei ole oma ukko kovin rakas siinä vaiheessa kun on vieras kulli sisuksissa. Mikä sen mielenmuutoksen sitten äkkiä tekee?
        Sanoit ettei vaimo osaa selittää miksi petti. Suomeksi syy on vieraan kyrvän hinku, näin meillä. Ei aikuisen koulutetun ihmisen housut nurkkaan pyhällä hengellä lennä kuukausitolkulla. Ihan omasta vapaasta halusta ja tahdosta ne sinne putoavat. Kun salapanot toistuvat ja suhde pitkittyy ei se enää ole hetken hurmaa ja vahinkoa, kyllä siihen on addiktoitu siinä vaiheessa. Pettäjillä on taito puhua ja käännellä asioita itselleen edulliseen suuntaan, väheksyä omaa osuuttaan. Ihan kuin se että on pettänyt olikin petoskumppanien ja ympäristön aiheuttamien paineiden syytä. Katuahan pettäjä osaa kiinnijäätyään. Pelko siitä että menettää kasvonsa kun kulissi kaatua kolahtaa saa pettäjän silmäkulmaan "katumus"-kyyneleen helevetin helposti. Kerran pettää, pettää aina pitää varmasti kutinsa, vaikka tietty toivoo että poikkeus vahvistaisi säännön. Luottamus on minulle sitä että kun itse lupaan ääneen jotain pidän siitä kiinni. Ei lupausta anneta jotta se rikotaan omasta tahdosta, kuten pettäjä tekee. Halu jatkaa avioliittoa kun on lapsiakin on samaa sarjaa, täysin turha syy jatkaa. Kyllä lapsi tajuaa milloin vanhempien välit eivät pelaa. Näytellään malliperhettä jottei kukaan tietäisi mikä tuska ja ahdistus petetyn sisällä velloo. Helpompiakin rooleja on. Annetun lupauksen pettäminen on kova pala. Löytää se luotto uudestaan, mahdotonta, ainakin minulle. Kun sitä luottoa on kerran myönnetty rajattomasti sitä tulisi kyetä käyttämään sen arvon mukaisesti.
        Kohtalotoveria tukeakseni; heitä heti kättelyssä ne pilleripurkit helwetin kuuseen. Tuntuu ehkä kovalta vihjeeltä. Voi käydä niin että kun murheesi ei lopukkaan ehkä kuukaudessa - kolmessa haet kohta lisää ja vahvempia tabuja, jäät koukkuun. Ei se sinun surutyösi ja-aikasi siitä muuksi muutu, vaimosi on huorannut ja se siitä. Itkut on itkettävä, pillereistä ei siihen apua ole. Ne ovat vain kemiallinen apuväline pakoosi todellisuudesta. Hetken helpotus, kuten vieras mies vaimollesi. Pilleritokkura vain lykkää kärsimystäsi tuonnemmaksi, ei se mitään auta, saa tehtyä tekemättömäksi. Kohtaa surusi ilman kemiaa ja huomaat kohta ettet kuolekkaan siihen. Se tunne antaa voimaa jaksaa huomiseen. Et sinä ole syypää vaimosi pettämiseen, hän halusi sitä ihan itse. Älä koe syyllisyyttä vaimosi tekemistä virheistä. Hänen tehtävänsä on katua, pyytää anteeksi kohteluasi ja "anoa armoa" jotta hänet huolisit. Sinun vastuullasi on päättää annatko anteeksi ja jos yleensä annat niin milloin. Itse en ole kyennyt anteeksiantoon, kokisin sen itsepetoksena jos näin tekisin koska en ole päässyt asian yli.
        Niin kaksi vaihtoehtoa, surunsa molemmissa. Jos päättää jatkaa suhdetta pettäjän kanssa on kyettävä anteeksiantoon. Samalla altistaa itsensä uudestaan petetyksi tulemiselle saman pettäjän toimesta, olihan tuo samainen ennenkin luvannut uskollisuutaan. Luottamuksen löytö ottaa koville, pitäisi uskaltaa luottaa mutta kokemusta viisaampana.... Niin ja se lähtö. Perhe hajoaa, muutto uuteen kotiin, omaisuus jakoon, huoltajuuden järjestely, ystäväpiirin muuttuminen, isoja muutoksia. Uusi ja ihmeellinen pelottaa aina. Uudessa on kuitenkin se lohduttava puoli että voi luoda oman onnensa, sellaisen mihin se pettävä osapuoli ei kuulu kuin haaleina muistoina. Olen miettinyt kumpiko se on lyhyempi helvetti, jäädä ja pelätä saman toistuvan vai lähteä ja kärsiä eromuutoksen tuskat. Jälkimmäinen tuntuu lyhyemmältä kaavalta meikäläisen mittatikussa. Ota ryhtiä palttooseen, heitä pillerit rouvan käsilaukkuun ( sillä sitä vikaa päässä on ei sinulla )ja kelaa hommaa. Sinä olit se teidän joukkueessa kun voi katsoa ihmisiä silmiin ja hymyillä rehellisesti. Katso piruuttasi, saatat havaita rouvan hymyssä muutakin kireyttä kuin vanhuuden tuomaa. Arvosta itseäsi kaiken paskakin keskellä, se kannattaa. T. Kokemusta omaava

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      116
      5040
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3623
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1474
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1272
    8. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      18
      1198
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1178
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1107
    Aihe