Pyörätuolista katsoen ruokamaailmakin näyttää erilaiselta ja motiivit tiettyyn ruokavalioon myös.
Itse aloitin VHH:n noin kymmenen vuotta sitten erään hirvikolarin jälkijättöisena toimena. Selkärankani murtui ja pyörätuoli on nyt jalkani.
Vaikka ruokahalu väheni niin tuolissa istuen alkoi lihomaan kun liikkuminenkin väheni. Turha on sanoa ettei arkiliikunnalla ole merkitystä painonhallinnassa. Ainakin muuten terveelle ihmiselle sillä on ihan selkeä merkitys.
Ja VHH:lle alkamiseni syyt ovat aivan selkeitä ja sellaisia joita ei homo erectus eli kävelevä (pystyssä oleva) ihminen huomaa. Syynä ei ollut lihomisen alkaminen, vaikka jo ehditte luulla niin.
Miettikääpä hetki mikä voisi olla syy.
.
.
.
.
.
.
Vaan ettepä tainnut arvata.
Pyörätuolissa suolen toiminta rytmittää menoa (joka on nyt muutenkin huomattavasti entistä seesteisempää). VHH:n valinnan syynä on se että rasvassa on runsaasti energiaa niin silloin tarvitsee syödä vähemmän ja näin myös vessakäyntien määrä vähenee. Näin ainakin ajattelin.
Mutta ei käyntivälit juuri pidentyneet. Homma sen sijaan nopeutui selvästi koska tavaraa kulkee suolen läpi vähemmän, ja sen koen suureksi helpotukseksi. Joskin kuidun saannista on pidettävä tarkka huoli jottei toiminta lopu kokonaan. Sitä kun ei tunne tuleeko mitään vai ei ja minkälaisessa "puristeessa" suoli on, eli ummetusta ei huomaa kun tarkastamalla kulhon joka kerta. Myös virstapullo (sääreen kiinnitetty) täyttyy hieman harvemmin, veden kulutus laski hieman.
Nälkää ei ole sen kummemmin kuin ennenkään ja pulskistumisen pidän kurissa kaloreiden määrää laskemalla. Pulskistumiseen tai sen vähenemiseen ei VHH:lla ole mitään vaikutusta, huomaan että pelkästään kalorien määrä tuntuu vaikuttavan siihen. Enkä minä aina VHH:ta noudata, ei sitä jaksa vuodesta toiseen yhtämittaa, välillä hellitän ja syön kun normaalit ihmiset.
Niin, muutama terveydenhoidon ammattilainen sanoi minulle että liikuntakyvyttömien kohdalla VHH:n on huomattu toimivan paremmin kuin liikkuvien kohdalla. Pitänee paikkansa, mutta en minä mikään liikkuntakyvytön ole.
Pyörätuolista katsottuna
10
381
Vastaukset
- VHH-peikko
myös liikkuvilla ihmisllä.
Miksi et jaksa noudattaa VHH:ta jatkuvasti?
Itse olen ollut jo yli 3 vuotta VHH:lla enkä ole huomannut mitään ongelmia tämän noudattamisessa. Ruokani on nykyään paljon terveellisempää ja monipuolisempaa kuin ennen.- kymyxys
Mikset aiemmin syönyt terveellisesti? Mikä esti?
- -peikko.
kymyxys kirjoitti:
Mikset aiemmin syönyt terveellisesti? Mikä esti?
mutta itse ainakin luulin syöväni terveellisesti runsaasti viljaa, pottua ja pastaa rasvaa kartellen. Aivan niin kuin opetetaan jopa vielä nykyäänkin. Salaattia sitten kyytipojaksi. Ikävää vain ettei tuollainen ruokavalio (ainakaan minulla) ja ehkä aika monella muullakaan suomalaisella toimi. Siinä hakataan päätä Pohjois-Karjalan mäntyyn. Mutta ei kannata sitä pään mäntyyn hakkaamista lopettaa, siihenkin on lääke, esim. Burana auttaa....
- VHH-peikko
-peikko. kirjoitti:
mutta itse ainakin luulin syöväni terveellisesti runsaasti viljaa, pottua ja pastaa rasvaa kartellen. Aivan niin kuin opetetaan jopa vielä nykyäänkin. Salaattia sitten kyytipojaksi. Ikävää vain ettei tuollainen ruokavalio (ainakaan minulla) ja ehkä aika monella muullakaan suomalaisella toimi. Siinä hakataan päätä Pohjois-Karjalan mäntyyn. Mutta ei kannata sitä pään mäntyyn hakkaamista lopettaa, siihenkin on lääke, esim. Burana auttaa....
Tai oikeastaan sen verran että laustamalli ei kerro ihmisille kuinka paljon pitäisi syödä vaikka täällä niin yritetään väittää. VHH:n myötä kalorien saanti ja kulutus on asettunut tasapainoon mitä se VT-dieetillä ei ollut.
VHH ruoka myös pitää nälkää paremmin kuin runsaasti hiilareita sisältävä. Tätä ihmiset ei tosin usko ennenkuin ovat itse kokeilleet.
- kj.mattiIa
se on fysiikankin lakien mukaista. Ja nimenomaan liikuntakyvyttömille ihmisille on todettu VHH:n antavan jotain hyötyä, muilla ei hyötyä juuri ole havaittavissa. Mutta vitamiinilisät ovat silti silti tarpeen.
- Veijo
ota lääkkeesi.
- idiootiton
Veijo kirjoitti:
ota lääkkeesi.
Minulla on myös vaikea liikuntavamma. Olen jättänyt valkoiset jauhot ja sokerin vuosikymmeniä sitten. Silti paino on noussut keskimäärin kilon vuodessa. Ei se niin helppoa ole kuin jotkut väittävät, ei ainakaan minun tapauksessani.
- Veijo
idiootiton kirjoitti:
Minulla on myös vaikea liikuntavamma. Olen jättänyt valkoiset jauhot ja sokerin vuosikymmeniä sitten. Silti paino on noussut keskimäärin kilon vuodessa. Ei se niin helppoa ole kuin jotkut väittävät, ei ainakaan minun tapauksessani.
Mistä virhe sitten löytyy?
Miltä sinun ruokailusi näyttää?? - idiootiton
Veijo kirjoitti:
Mistä virhe sitten löytyy?
Miltä sinun ruokailusi näyttää??Vittuakos se sinulle kuuluu, idiootti!
- skäriadlstkjitripler
olet liikuntakyvytön ja siksi olet palstalla aina. Voisit kyllä olla avarakatseisempi ja ymmärtää millä palstalla olet. Ei kannata olla katkera ja sepittää stooreja eri persoonallisuukista sillä kaikki sinut tuntee. Kaikkea hyvää sinulle ja voi hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p646175Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813796Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242811- 232340
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol422231Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621863Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61699Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy85131281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201256- 331248