Olen ollut vuoden töissä huoltsikalla. Mikä lie, kun puoli vuotta minun jälkeeni taloon tullut työntekijä on saanut alusta lähtien parempaa tuntipalkkaa kuin minä (saa edelleen)? Työtehtävämme ovat samat.
Teemme noin 30 tuntia viikossa reiluin heitoin, hän järjestään muutaman päivän enemmän kuin minä (eli yritän selittää itselleni, että hän on jotenkin vähemmän osa-aikainen sen takia, vaikkei hänen tuntimääränsä ole lähelläkään kokoaikaisen työntekijän pottia) . Minun sopparissa tuntipalkan kohdalla lukee hurja 7,71 €, tämän toisen tapauksessa on ruksitettu kohta huoltamoalan (?kauppa?palvelu?en muista) TES ja tuntipalkka on reilu yhdeksän eskudoa. Asemamme on hiukan epäselvä. Kummankin työsuhde on voimassa toistaiseksi, hän ei sopimuksensa mukaan osa-aikainen, vaikkei tuntimäärien mukaan kokopäiväinenkään. Minun sopimuksessani ei lue sitäkään vähää. Vaikuttaako se, että kyseinen jamppa on liitossa ja minä en? Itse epäilin syyksi sitä että hänellä on ravintola-alan koulutus mutta minulla ei sinne päinkään, mutta tämän ajatuksen hän ainakin tyrmäsi.
Siis: teenkö itsestäni pellen jos menen vaatimaan pomolta samaa palkkaa kuin työkaverilla? Pitääkö minullekin maksaa minimi-tessi vaikka olen vain osa-aikainen? Vai onko kyseessä joku harjoittelijaliksa, ja jos on niin miksi sitä ei maksettu tälle uudelle tyypillekin?
Nakertaa, kun en tunne millään tavoin olevani ainakaan muita huonompi työntekijä ja ainoa ko.työporukasta joka syö kynsiään loppukuusta.
Mukavaa jos joku osaisi neuvoa ettei tarvitsisi mennä tärisemään sinne johtajan huoneeseen ihan turhaan.
Mikä syynä palkkaeroon?
7
1053
Vastaukset
- ...enemmän?
Onko hänellä kenties enemmän työkokemusta kuin sinulla? Ainakin kaupan alan TES:issä työkokemusvuodet nostavat palkkaa taulukon mukaan.
- karpo
kuulut liittoon, sillä luottamusmies on tällaisia asioita varten.
- sinulle...
Kyllä minä ainakin sinuna menisin tarkistuttamaan palkkani. Kaupanalan tessissä huoltamotyöntekijän minimipalkka pk-seudulla on 9,21e/h. Harjoittelijalle maksetaan tästä 85%, eli 7,82e/h. Mutta et käsittääkseni voi enää olla harjoittelijana, kun olet yli vuoden talossa ollut.
Älä puhu mitään kaverisi palkasta, kun menet omasta palkastasi puhumaan. Palkka ei ole sellainen asia, että "maksa kun kaverillekin maksetaan". Periaatteessahan esimies saa maksaa kaverillesi vaikka tonnin enemmän kuussa, jos itse niin haluaa. Mene puhumaan sillä lähtökohdalla, että ihmettelet palkkaasi ja olet katsonut työehtosopimusta. Työehtosopimus pätee myös sinuun ihan samalla tavalla vaikket olekaan liiton jäsen.
Shell ei myöskään koskaan ole ollut kovin reipas palkkaneuvotteluissa. Olen kuullut ennenkin, että siellä joutuuu itse palkkojaan penäämään. Jos palkkasi ei tuosta reilusta 7e/h nouse, niin laita työhakemus kaikkiin lähialueen huoltamoihin. Tuolla kokemuksella saat varmasti kilpailijalta työpaikan ja oikean palkan. Nyt palkkasi on reilusti alimitoitettu.- Shellin paari
Juu, siksi tämä kysyminen onkin niin vaikeaa kun arvaahan se johtajan pirulainen että ollaan toistemme palkkoja vertailtu kun hyvin on tähän asti seittemän euroa kelvannut.
En mä haluakaan muiden palkkoja vaan sentilleen sen minkä mulle oikeasti kuuluu.
Edellisille: en kuulu liittoon. Huoltsikkahommissa ollaan kummatkin ensimmäistä kertaa, mutta tällä toisella on kyllä ravintola-alan työkokemusta.
Ei auta kun kissa pöydälle nostaa mutta ahistaa! - neuvoja sinulle
Shellin paari kirjoitti:
Juu, siksi tämä kysyminen onkin niin vaikeaa kun arvaahan se johtajan pirulainen että ollaan toistemme palkkoja vertailtu kun hyvin on tähän asti seittemän euroa kelvannut.
En mä haluakaan muiden palkkoja vaan sentilleen sen minkä mulle oikeasti kuuluu.
Edellisille: en kuulu liittoon. Huoltsikkahommissa ollaan kummatkin ensimmäistä kertaa, mutta tällä toisella on kyllä ravintola-alan työkokemusta.
Ei auta kun kissa pöydälle nostaa mutta ahistaa!äkkiä työttömyyskassan jäseneksi kun ei maksa montaa kymppiä vuodessa. Vai haluatko elää 350 eurolla kuukaudessa.
- lisää
neuvoja sinulle kirjoitti:
äkkiä työttömyyskassan jäseneksi kun ei maksa montaa kymppiä vuodessa. Vai haluatko elää 350 eurolla kuukaudessa.
neuvoja ei pelkkä kassan jäsenyys vaan liittoon ja äkkiä.silloin luottamusmieskin alkaa asioitasi hoitamaan.
terv.pääluottamusmies ja liiton jäsen kesällä jo 42 vuotta
- palkka
pitää maksaa samasta työstä,saman työnantajan palveluksessa.ja jos et liittoon kuulu niin se ei mitään merkkaa.mut mun mielestä pitäis liittoon kuulumattomalle maksaa vain 5e tunti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770