Puolitin työn ja huomasin aika äkkiä,että rahat eivät riitä entiseen elämäntapaan. Niinpä olen karsinut löysät pois. Ensiksi vaihdoin pienempään asuntoon ja kantakaupunkiin, pääsin eroon lainasta ja bussikuluista. Elokuvissa voi käydä iltapäivällä tai tarjouspäivinä. Teatteriin pääsee puolella hintaa kun ostaa lipun tuntia ennen näytöstä. Lopetin lehtitilaukset, vain sanomalehti jäi, muut luen kirjaston lukusalissa. Kirjat ostan kirpputoreilta, kun kuitenkin unohdan palauttaa ne kirjastoon ja sakot tulevat kalliiksi. Uudet kirjat ostan lahjaksi, niin saan ne sitten luettavaksi aikanaan:) Kävelen ja pyöräilen, ei maksa mitään, eikä uimahallikaan paljoa. Ulkomaille matkustan äkkilähdöillä, käytän siellä paikallisia kansanruokaloita ja busseja. Melkein menee tienuun puolelle...
Mites sinä, onko törsäily vai köyhäily kivempaa?
Köyhäiletkö vai torsäätkö?
33
1442
Vastaukset
Hihkuin onnesta, kun kerrankin lainani lyhennys oli suurempi kuin korot. Olen jo vuosia opetellut elämään vähemmällä. Törsäilin aikoinani ja pistin rahaa menemään. Olihan se kivaa aikaa, mutta nyt elän siivommin ja on pakkokin kun elän pienemmillä tuloilla.
Noita mainitsemiasi karsintoja olen jo tehnyt ja säästän siten rahoja matkustamiseen. Voisinhan myydä asuntoni ja muuttaa pienempään, mutta en ihan vielä. Pojille on huoneet kun tulevat kotiin.
Tammikuussa aloittamani laihutuskuuri on ollut kuin pistäisin rahaa sukanvarteen. Jalka sukanvarressa on kaventunut ja ruokalasku on keventynyt. Boonuksena olen saanut hoikkan olotilan kehooni.
Nyt lähden maalaamaan taulua ; )- Aatami Autuas
Mutta ilimankaan ei osaa olla.
Pienet ovat sen tulot mutta onhan se jotain talousyksikkömme eteen tehnytkin.
Häveliäästi sentään käyttelee luottokorttiaan!- P.H.
vääriä naisia seuralaiseksi, minä olisin tullut huomattavasti halvemmaksi!
- A.A.
P.H. kirjoitti:
vääriä naisia seuralaiseksi, minä olisin tullut huomattavasti halvemmaksi!
Ja tutustumiseen ei ole ollut aikaa. Tuurissa se on aina autonkin kanssa, onko maanantaimalli vai virheetön peli.
- P.H
A.A. kirjoitti:
Ja tutustumiseen ei ole ollut aikaa. Tuurissa se on aina autonkin kanssa, onko maanantaimalli vai virheetön peli.
ensin pitää tutustua, eihän kukaan osta sikaa säkissä, jos näin leikkisä ilmaus sallitaan:)
Tuuriin nyt ei auta luottaa ollenkaan. - A.A.
P.H kirjoitti:
ensin pitää tutustua, eihän kukaan osta sikaa säkissä, jos näin leikkisä ilmaus sallitaan:)
Tuuriin nyt ei auta luottaa ollenkaan.Jakopään hihna voi kestää 10000 tai 400000 kilometriä. Tosin niissähän on kyllä takuut, jos aikaisin rikkoutuu...
- P.H
A.A. kirjoitti:
Jakopään hihna voi kestää 10000 tai 400000 kilometriä. Tosin niissähän on kyllä takuut, jos aikaisin rikkoutuu...
kestänyt täyden takuuajan ja vähän ylikin, ei mitään vikoja ole ilmennyt:)
Ei vuoda, narise, eikä kolise! - A.A.
P.H kirjoitti:
kestänyt täyden takuuajan ja vähän ylikin, ei mitään vikoja ole ilmennyt:)
Ei vuoda, narise, eikä kolise!...ollut hyvissä käsissä?
- P.H
A.A. kirjoitti:
...ollut hyvissä käsissä?
sama asentaja ollut jo pian kolmekymmentä vuotta, osaa asiansa:))))))
- A.A.
P.H kirjoitti:
sama asentaja ollut jo pian kolmekymmentä vuotta, osaa asiansa:))))))
...vaikea löytää, varsinkin uudempiin malleihin. Siksi minäkin ajattelin etsiä sellaista vanhempaa, mutta hyvin pidettyä mallia, jonka tekniikka on minullekin tutumpaa. :)
- P.H
A.A. kirjoitti:
...vaikea löytää, varsinkin uudempiin malleihin. Siksi minäkin ajattelin etsiä sellaista vanhempaa, mutta hyvin pidettyä mallia, jonka tekniikka on minullekin tutumpaa. :)
etsintään:)
Anteeksi, että vastaus viipyi, kävin katsastuksessa, läpi meni:))))))
Terveisin ystäväsi Henna P.
kun on lapsuutensa elänyt niin niukka elämä ei tunnu köyhäilyltä.
6-vuotta sitten muutto kerrostaloon.
OK:ssa asuminen oli tosin halvempaa mutta tässä jää joitakin oheiskustannuksia pois.
Kirjastoa käytämme toistuvasti.
Törsäilyä edustanee kuntosalin vuosikortti.
Tulee kuitenkin kaljoittelua halvemmaksi ja on terveellisempää.
Köyhäilyä lienee tapani loma-asunnollamme aamulenkin yhteydessä kalasatamassa käyminen ja ilmaisten sardiinien tullaaminen.
Sapuskan raaka-aineet ostan soveltuvin osin halvalla markkinoilta.
Törsäilyä lienee kiertomatkojen ja risteilyjen suosiminen.
Köyhäilyä niiden yhteydessä halpojen lisäviikkojen hyväksikäyttö.
Edellinen Funchal 86E/hlö.
Nyt kesäkuinen Korfu 65E/hlö.
Vielä matkoihin liittyen, etsin netistä halpislennot ja kohdekaupungin keskustasta halpishotskun.
Kotikaupungin teatteriin ja konsertteihin olen tähän saakka päässyt vaimon siivellä mutta nyt se ilo loppuu kun se kelvoton kieltäytyi ehdokkuudesta kunnallisvaaleissa.
Kulttuuririentoni vähnevät oleellisesti.
Lapsuudestani lienee jäänyt mieleeni periaatteet:
- käytetylle rahalle täytyy saada hyvä vastike
- mitään niin hyvää ei saa olla olemassa etteikö siitä voi kieltäytyä
- ensimmäisen ja miljoonannen euron ostovoima on täsmälleen sama
- tarvittaessa kysyn itseltäni "mitä tapahtuu jos olen ilman tätä tavaraa tai palvelua"?
Emme tupakoi emmekä juurikaan syö ravintoloissa.
Vain minä käytän alkoholia, hillitysti vain lomilla.
Taitaa kaikkinensa mennä vahvasti köyhäilyn puolelle?
Kivaakin tämä on!- Juro-Ukko
mutta perunat ja muut juurekset saamme omasta maasta. Syksyisiä omenoita on vielä jäljellä, niistä saa hyvät aamumehut, voi sanoa, että ilmaiset vitamiinit. Meri ympärillä on täynnä kalaa, jos itsellä on ollut huono kalaonni, niin kalasatamaan vaan ostoksille.
Omavaraisuus on kasvannut tänne Saarenmaalle muuton jälkeen ja muutenkin luonto on luonut tyttäreni ja minun elämääni valtavan muutoksen.
Pientä ylellisyyttä on viikonlopun uintireissut Kuresaaren kylpylään talvikautena.
Tässä yritän opiskella tomaattien kasvatusta, kun tarkoituksena on rakentaa nyt keväällä pieni kasvihuone.
Oli aika milloin en hyväksynyt sanaa uusavuton, mutta silloin en ymmärtänyt sanan tarkoitusta, nyt ymmärrän, sillä silloin olin täydellisesti uusavuton, ja täydellisesti pihalla.Sitä se on.
Sekä tarvehierarkian korkeinta astetta, itsensä toteutusta.
Vilpitön onnitteluni!
Jos rakennat vain kotitarvekasvaria niinte siitä riittävän suuri ja korkea!
Varaudu tomaateissa min. 2m:n korkeuteen ja ylhäältä ripustukseen.
Myös avomaan kurkku työntää kasvarissa satoa pirukseen kunhan pölytys hoituu.
Mielenkiintoinen ja satoisa harrastys.
Tuo on harvoja, minun kaipaamia asioita.
Parveke on olematon edes muiden yrttien kuin basilikojen kasvatukseen ja nekin vaativat jonkun hoitoa.- Juro-Ukko
laiska-lasse kirjoitti:
Sitä se on.
Sekä tarvehierarkian korkeinta astetta, itsensä toteutusta.
Vilpitön onnitteluni!
Jos rakennat vain kotitarvekasvaria niinte siitä riittävän suuri ja korkea!
Varaudu tomaateissa min. 2m:n korkeuteen ja ylhäältä ripustukseen.
Myös avomaan kurkku työntää kasvarissa satoa pirukseen kunhan pölytys hoituu.
Mielenkiintoinen ja satoisa harrastys.
Tuo on harvoja, minun kaipaamia asioita.
Parveke on olematon edes muiden yrttien kuin basilikojen kasvatukseen ja nekin vaativat jonkun hoitoa.Ihan kotitarve kasvihuone on kysymyksessä. Itse en aikaisemmin ollut mikään multasormi, mutta tässä parin vuoden sisällä on alkanut asia kiinnostamaan enemmän ja enemmän. Meillä on tässä talokompleksissa vanha kivinavetta, mikä oli tarkoitus remontoida vierasmajaksi, mutta kyllä se jää älkuperäiseen käyttöön. Tarkoitus on ottaa kotieläimiä lisää, kanoja, muutama lammas jne. Omavaraisuus on nykyisenlaisina aikoina hyvä asia ja hyötyliikunta ei maksa mitään.
Kun muutin tänne Saarenmaalle oli tarkoitus jäädä lepäämään laakereilla, mutta toisin kävi.
Mökkikylä kohoaa ja muutenkin toimet ovat muuttuneet yhä maanläheisimmiksi.
Kohta alkaa taas kaislikossa suhisee aika, nimittäin muuttolintujen seuraaminen,
kevään jo haistaa. Talven ensimmäinen täysikuu ja yö plussassa, on kevään tulon varma merkki. Juro-Ukko kirjoitti:
Ihan kotitarve kasvihuone on kysymyksessä. Itse en aikaisemmin ollut mikään multasormi, mutta tässä parin vuoden sisällä on alkanut asia kiinnostamaan enemmän ja enemmän. Meillä on tässä talokompleksissa vanha kivinavetta, mikä oli tarkoitus remontoida vierasmajaksi, mutta kyllä se jää älkuperäiseen käyttöön. Tarkoitus on ottaa kotieläimiä lisää, kanoja, muutama lammas jne. Omavaraisuus on nykyisenlaisina aikoina hyvä asia ja hyötyliikunta ei maksa mitään.
Kun muutin tänne Saarenmaalle oli tarkoitus jäädä lepäämään laakereilla, mutta toisin kävi.
Mökkikylä kohoaa ja muutenkin toimet ovat muuttuneet yhä maanläheisimmiksi.
Kohta alkaa taas kaislikossa suhisee aika, nimittäin muuttolintujen seuraaminen,
kevään jo haistaa. Talven ensimmäinen täysikuu ja yö plussassa, on kevään tulon varma merkki.Itse rakensin purkuikkunoista kasvarin.
Kasvualusta ilmapenkkeinä.
Maapohjan päälle 50mm styrox hieman kallelleen.
Ympärilaudoituksen sisälle noin 40 - 50cm kasvualustaa.
Talveksi irroitin katon saadakseni sisölle eristävän lumikerroksen.
Kevätauringoilla lumet pois ja katto päälle joten ilmapenkki lämpeni nopasti.
Vappuna alustan lämpö oli yli 20:nen joten kukkivat tomaatintaimet saivat heti ravinteita.
Juhannuksena jo kypsää satoa mukavasti.
Pystysuunnassa ehdin saamaan kypsiä 4 - 5:stä päällekkäisestä tertusta.
Varkaiden poisto ja päivittäinen tärytys/sumutus tärkeitä.
Älä turhaan katkaise latvoja. Ei lisää satoa mutta syksyn yläyerttujen vihreät jäävät saamatta.
Kasvukausi lienee siellä hieman pitempi kuin Kaakkois-Suomessa.
Valo ratkaisee viimepeleissä.
1/4 osa katosta oli tuuletusluukkuna.
Lehtien kunnosta ja näöstä pysytyt seuramaan ravinnetasapainoa.
Sorry tämä litania!
Sattui hermoon!
- Butternut
Elämässä on ollut törsäilykausiakin, mutta nyt työttömänä menee köyhäilyn puolelle. Elämä on silti yhtä kivaa. Nyt luen kirjat ja lehdet kirjastossa, kun kerran on aikaa käydä siellä. En käy kalliissa gourmet-ravintoloissa, jos tekee mieli herkutella syön sisäfileen tai hummerin itse tehtynä kotosalla. Keskiviikkona lähden Tallinnan risteilylle, kun ystävä tarjosi puolikasta "lähes ilmaisesta" risteilystään eli vain kympin per nokka. Pikkuisen kyllä tulee törsättyäkin, koska taloudellinen tilanne ei ole hirveän paha. Eli ostan välillä just sen levyn tai vaikka puseron kuin haluan. Luksukset ovat nyt vain pienempiä ja harvinaisempia kuin takavuosina.
vähän, olen saanut köyhäillä joskus ihan tarpeekseni, ei ollut kivaa...
Mutta, jos elämämän tilanteeni muuttuisi sellaiseksi että olisi köyhäiltävä, oppisin sen hyvin äkkiä uudelleen, se on takaraivossa...- Jermuxi tms.
koska se on hauskaa. Tulen lisäämään kulutusta lähitulevaisuudessa vielä. Ostan vaikka mitä uutta itselleni, koska tarvitsen mm. uutta elektroniikkaa ja toiseksi, niiden hankkiminen on osa hauskaa prosessia. Jeps. Sitäpaitsi ostin vielä sellaisen autonkin, joka kuluttaa paljon.
- mirre482
minäkin enemmän kun ennen. Nyt kun ei ole enää elätettäviä lapsiakaan kotona. Nuorena ja perheellisenä sai köyhäillä aivan tarpeeksi.Nyt ostan mitä mieleni tekee ja satsaan vain itseeni. On todella kivaa ajatella vain itseään. Todella mukavaa. Ensi viikolla menen kauneushoitolaan, jos vaikka saisivat vielä minustakin ihmisen näköisen.
- Jermuxi tms.
mirre482 kirjoitti:
minäkin enemmän kun ennen. Nyt kun ei ole enää elätettäviä lapsiakaan kotona. Nuorena ja perheellisenä sai köyhäillä aivan tarpeeksi.Nyt ostan mitä mieleni tekee ja satsaan vain itseeni. On todella kivaa ajatella vain itseään. Todella mukavaa. Ensi viikolla menen kauneushoitolaan, jos vaikka saisivat vielä minustakin ihmisen näköisen.
Ne laittaa siellä Mirrin ojennukseen ja sinusta tulee ihan kuin uusi. Olen muuten samaa mieltä, vaikkakin olen perheellinen ja laitan ostaen koko ajan kaikenlaista peliä ja palikkaa. Sitten mä ajattelin, että kerrankos tässä elellään ja koska mä teen rajusti töitä, niin mä törsään itseenikin, enkä vain muihin. No sitten mä tilasin urheilullisen auton ja kohta mä ostan kesämökin. Sellaista meillä.
- viivatiina
ja se tuntuukin kukkarossa tällaisella entisellä törsääjällä.
- Rocellii
tuo muka on
ulkomaan matkoja...teatteria...
?- Jermuxi tms.
silleen rovon, että kaikki voi samaistua sellaiseen säästämisiteolokiaan, vaikka oikeesti kaikki kuitenkin törsää. Niiiiiiiiiiiin jotta!
- Laivat
Kulki tuo keskustelu niin hyvin ilman minuakin, niin enpä työntänyt lusikkaani soppaan.
Niin, köyhyys ja köyhäilyhän on suhteellista. Lapsuudessani oli aikoja, jolloin jokainen sai iltateelläkin määrältä sokeria, kolme palaa kukin. Siihen verrattuna elän kovinkin tuhlailevaa elämää. Enkä todellakaan köyhäile nuukuuttani, vaan koska tosiaan haluan matkustellakin ja käydä teatterissa ja elää muutenkin täysillä. En pistä säästöön mitään, vaan laitan kaiken mikä tulee, iloisesti menemään. Sehän on ihan kauheaa törsäilyä, sanoisivat vanhempani.
Joo, mutta en kyllä joudu mistään tärkeästä luopumaan. Ja jos joudunkin, niin luopumisen aikojahan tässä muutenkin elellään.
- RosaLiiin
Olemistani ja elämistäni haluan yksinkertaistaa ja pelkistää, en varsinaisesti köyhäillä.
Köyhäily sanassa kaikuu jotain... epäaitoa.
Turhalta tuntuvien asioiden keräämistä pyrin välttämään. Köyhäilyä.
Ystäviä, harrastuksia ja tiettyjä luontoelämyksiä haluaa vaalia entistä paremmin. Törsäilyä.kerää enää mitään turhaa roinaa, ja vaatteitten ostoakin olen vähentänyt, ihan vaan siksi että ei huvita, eikä se ole köyhäilyä mielestäni..
- Meriläinen
kai köyhäilen.
Se tapa on jäänyt päälle pätkätyöajoilta ja on pitkälti leikkimistä.
lopetin myös kaikki lehtitilaukset ja monta muuta turhaa asiaa.
Jos jotain haluan en osta ennen kuin on varaa, en luotolla enkä velaksi.
Asun vuokralla halvassa asunnossa, se on minunlaiselle levottomalle sielulle parasta.
En halua jäädä asunnon koukkuun jos tulee äärimmäinen tarve muuttaa asuntoa tai paikkakuntaa.
Minulle on vapaus tärkeä, tunne että voin lähteä kun ja jos siltä tuntuu.
Ja nyt tuntuu siltä että lähden nukkumaan.
Hyvää yötä suomi! Olen törsäillyt viimeaikoina ja kivaa on ollut.
- ei ole kuin yksi
vaihtoehto: elää niin että ne riittävät. Ja kyllähän ne riittävät, aika vähällä tulee ihminen toimeen.
on rauhoittavaa!
Se että sijoitin elämäni sulostuttajan Rooman matkan tyttöporukassa helmikuun viimeisille viikoille, on mielestäni vain järkeilyä, ei köyhäilyä.
Vatikaanin museoihin on maksuton pääsy 22.02.
Myös majoittuminen on myöhäisempää kevättä halvempaa!- Laivat
Vai Vatikaanin museoihin maksuton pääsy? Sinne sitten heti varaamaan matkaa...Enpä sitten tiedä, olisiko se köyhäilyä vai järkeilyä?
Ehkä köyhäily sanana tarkoittaa sitä, että oikeasti olisi varaa maksaa täysi hintakin, mutta ei halua. Onhan näitä elämäntapaintiaaneja, joilla on mahtavat omaisuudet, mutta polkupyöräilevät kirpputorivaatteissa pankkiasioilleen. Toisaalta on niitä, joilla ei olisi varaa komeaan elämään,mutta komiaa pitää olla vaikka lainoja maksellaan pikavipeillä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60814
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111783- 46660
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla216614- 42553
- 52536
- 76523
- 22516
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82483Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37480