Hei kaikki "jätetyt"

_jättäjä_

Haluaisin sanoa kaikille jätetyksi tulleille ja sen tuomien tunteiden kanssa kamppaileville tämän;
Elämää oppii ymmärtämään vasta ajan kanssa. Vaikka nyt syytät varmasti kumppania, joka saattoi pettää ja jättää, niin usko tai älä mutta siihen ON OLEMASSA SYY! Kukaan ei jätä pitkä-aikaista elämänkumppania tuosta vaan. Helppoa se ei ole jättäjällekään. Usein päätös kypsyy VUOSIEN aikana, ei yhden illan ihastuksessa. Jos jotakuta oikeasti rakastaa, ei tätä petä eikä hänelle valehtele. Se kumpi tekee ratkaisun ja lähtee, on kärsinyt enemmän kuin sinä joka haluaisit jäädä. Ymmärrä tätä toista ja kunnioita häntä. Anna hänen olla onnellinen. Hän on yrittänyt parhaansa. Rakkaus on asia jota ei voi ostaa tai luoda tyhjästä. Voin kunnioittaa mutten voi rakastaa, se ei ole tahdonasia. Maailmassa on joku joka rakastaa sinua enemmän kuin minä. Älä siis jää katkerana syyttämään minua tai itseäsi vaan nouse ylös, elä ja löydä oma onnesi. Se on sinun tehtäväsi, ei minun.

59

4260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jätetty nainen

Nyt kyllä yrität pönkittää omaa syyllisyyden tuntoa! Kyllä se on niin että se joka lähtee ei todellakaan kärsi niin paljoa kuin se hylätyksi tullut.

Olen ikäväkseni kokenut molemmat asiat.

• minä jätin

mutta olen kärsinyt varmasti enemmän kuin mieheni. Hän on juopotellut ja pitänyt sivusuhteita monta vuotta. Nyt kun hänestä tuli vielä väkivaltainen ja krooninen valehtelija, oli minun pakko lähteä.

On siinä ehtinyt vuosien varrella eräänkin kyyneleen vuodattaa. Mies on ottanut uuden naisen lohdukkeekseen ja jos tuntuu sittenkin pahalta, voi aina vetää pään täyteen.

Näin kärjistetysti. Eihän se mieskään tietysti ole ilman kolhuja päässyt tästä rytäkästä. Toivottavasti vielä joskus sentään selviää.

• huh, huh
        minä jätin kirjoitti:

mutta olen kärsinyt varmasti enemmän kuin mieheni. Hän on juopotellut ja pitänyt sivusuhteita monta vuotta. Nyt kun hänestä tuli vielä väkivaltainen ja krooninen valehtelija, oli minun pakko lähteä.

On siinä ehtinyt vuosien varrella eräänkin kyyneleen vuodattaa. Mies on ottanut uuden naisen lohdukkeekseen ja jos tuntuu sittenkin pahalta, voi aina vetää pään täyteen.

Näin kärjistetysti. Eihän se mieskään tietysti ole ilman kolhuja päässyt tästä rytäkästä. Toivottavasti vielä joskus sentään selviää.

Ethän sinä silloin jättänyt, jos miehesi oli jo sinut henkisesti ja seksuaalisesti jättänyt. Miehesihän sinut oli jättänyt. jos joku ei tiennyt miksi erositte, niin miksi et kertonnut totuutta, sen kanssa kun on loppujen lopuksi helppo elää.

sinä vain saatoit pettämiselle pisteen, jättämällä eropaperit eteenpäin. Se vaatii vain ymmärrystä tilanteesta ja hieman energiaa, että saa paperit oikeuteen. ei se missään nimessä jättämistä ole, eikä siitä voi syyllisyyttä tuntea

• jättäjä!
        minä jätin kirjoitti:

Vaan jätetty! Eli SINUSSA oli jotain vikaa, kun miehesi haki rakkautta, seksiä ja muita nautintoja kotinne ulkopuolelta. Ja rupesi ryyppäämäänkin kestääkseen arkeaan.

Kerropa nyt meille vähemmän viisaille mitä vikaa on vaimossa, joka ei kelpaa edes panopuuksi, jotta osaisimme paremmin miehemme kotona tyydyttää.

• alkoholisti
        huh, huh kirjoitti:

Ethän sinä silloin jättänyt, jos miehesi oli jo sinut henkisesti ja seksuaalisesti jättänyt. Miehesihän sinut oli jättänyt. jos joku ei tiennyt miksi erositte, niin miksi et kertonnut totuutta, sen kanssa kun on loppujen lopuksi helppo elää.

sinä vain saatoit pettämiselle pisteen, jättämällä eropaperit eteenpäin. Se vaatii vain ymmärrystä tilanteesta ja hieman energiaa, että saa paperit oikeuteen. ei se missään nimessä jättämistä ole, eikä siitä voi syyllisyyttä tuntea

ei kykene seksisuhteeseen. Ne naiset eivät olleet seksikumppaneita fyysisesti. Puhelimessa oli teksitiviestejä: sata suudelmaa rakkaalleni, muuta fyysistä seksiä ei ollut. Ja lopulta sillä ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on vain sillä että en kyennyt enää rakastamaan miestä johon en voinut luottaa. Hän ei enää itsekään tiennyt mikä on totta ja mikä valhetta. Ja vaikka hän viime tipassa, ennenkuin muutin yhteisestä kodistamme pois, kysyi että eikö tätä vielä voisi sopia, sanoin että ihan koska tahansa, mutta viinan tippaa ei sitten oteta ja yhtään puhenlintyttöystävää en hyväksy. No, kaiken tämän päätteeksi asun itsekseni, en onnellisena mutta tyytyväisenä kumminkin. Viina vei voiton tälläerää.

Maailma näyttää mitä tulee. Odotan sitä innolla ja suunnitelmia olen oman tulevaisuuteni suhteen tehnyt.

Rakstan kuitenkin sitä miestä jota viina ei vielä ollut vienyt lopun ikäni. Hän oli elämäni suuri rakkaus. Siinä ei ole mitään häpeällistä eikä kaduttavaa. Olen onnellinen niistä ihanista vuosista, enkä koskaan edes halua niitä unohtaa.

• ja syyllisiä
        jättäjä! kirjoitti:

Vaan jätetty! Eli SINUSSA oli jotain vikaa, kun miehesi haki rakkautta, seksiä ja muita nautintoja kotinne ulkopuolelta. Ja rupesi ryyppäämäänkin kestääkseen arkeaan.

Kerropa nyt meille vähemmän viisaille mitä vikaa on vaimossa, joka ei kelpaa edes panopuuksi, jotta osaisimme paremmin miehemme kotona tyydyttää.

on paikat väärällään.

Elämä on joskus niin kummallista.

• kun oli
        alkoholisti kirjoitti:

ei kykene seksisuhteeseen. Ne naiset eivät olleet seksikumppaneita fyysisesti. Puhelimessa oli teksitiviestejä: sata suudelmaa rakkaalleni, muuta fyysistä seksiä ei ollut. Ja lopulta sillä ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on vain sillä että en kyennyt enää rakastamaan miestä johon en voinut luottaa. Hän ei enää itsekään tiennyt mikä on totta ja mikä valhetta. Ja vaikka hän viime tipassa, ennenkuin muutin yhteisestä kodistamme pois, kysyi että eikö tätä vielä voisi sopia, sanoin että ihan koska tahansa, mutta viinan tippaa ei sitten oteta ja yhtään puhenlintyttöystävää en hyväksy. No, kaiken tämän päätteeksi asun itsekseni, en onnellisena mutta tyytyväisenä kumminkin. Viina vei voiton tälläerää.

Maailma näyttää mitä tulee. Odotan sitä innolla ja suunnitelmia olen oman tulevaisuuteni suhteen tehnyt.

Rakstan kuitenkin sitä miestä jota viina ei vielä ollut vienyt lopun ikäni. Hän oli elämäni suuri rakkaus. Siinä ei ole mitään häpeällistä eikä kaduttavaa. Olen onnellinen niistä ihanista vuosista, enkä koskaan edes halua niitä unohtaa.

kauniisti sanottu entisestä. Se loppuosa tekstistä, siis.

• totta tosiaan

Onpa lapsellista puhetta. Kaikkeenhan on tosiaan syy. Se syy voi olla myös puhdas itsekkyys. Tai vaikkapa vaihtelun halu.

Moni, varsinkaan nainen, ei pysty priosisoimaan asioita. Onko minun tyytymättömyyteeni kenties joku muukin vika, kuin avioliittoni? Onko minun kyllästyneisyyteni isompi asia kuin perheen rikkominen? Onko minun haluni tuntea ihastuminen vielä kerran, ennen vanhuutta, niin tärkeä asia, että perhe pitää rikkoa?

Jos ihminen itsekkäistä syistä jättää perheensä, hän on itsekäs sika, eikä siihen kannata syyllistä muualta etsi. Onhan kaikkeen väärintekoon aina jokin syy. Ei niillä syillä vastuusta pääse.

• erojakin

näitä viestejä lukiessa huomaan muutaman syyn:

Ei kuunnella mitä toisella on sanottavaa.
        Jos kuunnellaan ei ymmärretä tai haluta ymmärtää.
        Ei tunnusteta tosiasioita ja sitten aloiteta korjaamaan mitä korjattavissa on.
        Vahditaan omaa etua ajattelematta kokonaisuutta.
        Unohdetaan että elämä jatkuu kaikesta huolimatta.

Nämä ainakin pikaisella viestien selaamisella tulevat esiin.

Sitten kun se ero on tosiasia ja jo ehkä hoidettu, pitäisi lähteä eteenpäin. Ketään ei auta nettipalstoilla sättiminen rakkaan suomenkielemme runsaalla valikoimalla rumia nimityksiä vastakkaisesta sukupuolesta.

Netinpäästä katsoen toisten tekemiset näyttävät omituisilta (saattavat sitä ollakin), mutta miten sitä voi mennä arvostelemaan, paitsi jos kirjoittaja sitä vasiten kysyy.

Eikö olisi mukavampaa keskustella sivistyneesti. Niin että me kaikki samassa veneessä olevat saisimme oikeasti uusia ajatuksia ja hyvässä lykyssä vähän apuakin. Avioero ei ole helppo nakki, vaikka jotkut sitä yrittävätkin vakuutella.

• olga
        erojakin kirjoitti:

näitä viestejä lukiessa huomaan muutaman syyn:

Ei kuunnella mitä toisella on sanottavaa.
        Jos kuunnellaan ei ymmärretä tai haluta ymmärtää.
        Ei tunnusteta tosiasioita ja sitten aloiteta korjaamaan mitä korjattavissa on.
        Vahditaan omaa etua ajattelematta kokonaisuutta.
        Unohdetaan että elämä jatkuu kaikesta huolimatta.

Nämä ainakin pikaisella viestien selaamisella tulevat esiin.

Sitten kun se ero on tosiasia ja jo ehkä hoidettu, pitäisi lähteä eteenpäin. Ketään ei auta nettipalstoilla sättiminen rakkaan suomenkielemme runsaalla valikoimalla rumia nimityksiä vastakkaisesta sukupuolesta.

Netinpäästä katsoen toisten tekemiset näyttävät omituisilta (saattavat sitä ollakin), mutta miten sitä voi mennä arvostelemaan, paitsi jos kirjoittaja sitä vasiten kysyy.

Eikö olisi mukavampaa keskustella sivistyneesti. Niin että me kaikki samassa veneessä olevat saisimme oikeasti uusia ajatuksia ja hyvässä lykyssä vähän apuakin. Avioero ei ole helppo nakki, vaikka jotkut sitä yrittävätkin vakuutella.

ihmisläheisestä kirjoituksestasi.

Avioero ei ole todellakaan niin helppo juttu. Kurjinta on kuitenkin, oli kysymys kenestä tahansa, jos ei kuunnella eikä edes haluta ymmärtää. Se vie pohjan kaikesta oikeasta keskustelusta.

• wilma60

myös petetyksi tulemisen jälkeen. Ymmärrän sen, että vikaa on minussakin kun tulin petetyksi ja jätetyksi. Mutta sitä minä en ikinä hyväksy enkä ymmärrä, miksi toinen osapuoli ei sanonut koskaan ettei hän ole tyytyväinen ja hän haluaisi jotain muutosta parisuhteeseen. Minusta puhuminen on avioliitossa tärkeintä ja kyllä ne kielteiset tunteetkin pitäisi osata sanoa. Mutta toisaalta eipä ex-mieheni osannut koskaan sanoa edes mitään myönteistäkään. Minun mielestäni pettäminen on jotain sellaista jota toiselle ei tehdä. Ensin erotaan ja sitten etsitään uudet rakkaudet. Jos avioliitto ei tunnu hyvältä niin miksi odottaa niin kauan, että se "pelastaja" löytyy. Ehkä onkin niin, että ne jotka lähtee liitosta tätä kautta eivät osaa/halua elää yksin vaan he tarvitsevat aina siihen rinnalleen jonkun ihmisen. Me jotka jäädään yksin opitaan pärjäämään ja löydetään se elämän ilo muusta kuin parisuhteesta.

Tuo on totta että pitää nousta ja elää elämäänsä. Jotkut ne jättäjät jopa hämmästyvät kun siitä "vanhasta ja jätetystä" kuoriutuukin uusi, uhkea ja itsenäinen ilmestys jolle elämä hymyilee ja joka osaa/uskaltaa elää.

• mitä oppi

tuo jättäjä? Elämä on helppoa kun osaa olla tarpeeksi veemäinen! Mitä oppi jätetty? Unohtamaan, antamaan anteeksi, joustamaan, pitämään huolen itsestään (ja lapsista), itsenäisyyttä jne. jne. Joten kiitos kaikki k-pää jättäjät, opetitte paljon!

• Jätetty mies

Usein jättäjän jättämisen syyt ovat hyvin itsekkäitä ja omaa napaa tuijottavia! Jätettynä koen, että jättäjä on luovuttaja ja ihmisenä hyvin epävarma, joka ei halua eikä uskalla yrittää kantaa vastuuta suhteesta, toisesta ja itsestään. Miten tällainen ihminen voi perustaa jotain uutta seuraavassa suhteessa? Minua oikeastaan säälittää tuollaiset, jotka eivät osaa puhua ja sitten tekevät tuollaisia johtopäätöksiä? Olen itse oppinut elämässäni, että kaikki pahatkin ja hyvät asiat pitää puhua auki. Puhumalla olen selvinnyt monesta tilanteesta ja näin on syntynyt vähemmän ruumiita.

Kun vaimoni ilmoitti haluavansa eron niin yritin kysyä mistä kenkä oikein puristi? Hänkin vastasi erittäin tyhjästi, että hän ei osaa kertoa sitä – kuvitella ei osannut kertoa syytä. Hän ei suostunut puhumaan tai kertomaan miltä hänestä tuntui ja missä oltiin menty metsään? Tähän asti oltiin puhuttu, mutta ei nähtävästi oikein oikeilla termeillä? No sieltähän löytyi ajan mittaan kovan oman etsinnän ja tiedustelujen jälkeen ne legendaariset kolmannet pyörät yms. Ruoho oli vihreämpää aidan toisella puolella?

Sitten kun vaimoni halusi puhua niin se olisi pitänyt tapahtua hänen tahdon mukaa – sähköpostilla. Kun kävimme kirkon tarjoamalla sovittelulla kuuntelin hänen sönkkäämistään ja siinä hän kertoi erilleen kasvamisesta, kolmannesta pyörästä ja vapaudenhalusta. Outoa, että ensi avioliittoon ja sitten halutaan ”vapautta?” Hän pyysi anteeksi ja toivotti mukamas hyvää elämää? En antanut anteeksi kun mitään anteeksi annettavaa ei ollut ja mikä tämä hyvä elämä oikein on tuossa tilanteessa? Tapasin hänet seuraavan kerran vuoden jälkeen ja silloin sain jonkinlaisen meriselvityksen – vaikka sekään ei avannut kaikkia asioita? Kaiken tämän jälkeen hän halusi vielä olla ”ystävä” ja pyytää vielä anteeksi? Siihen totesin tylysti, että ystävyyttä ei enää ole ja anteeksi voin antaa pitkässä juoksussa jollain tavalla, mutta en unohda sitä mitä hän teki!

Minulla ei ole sen kanssa enää mitään tekemistä ja parempi niin! Kaikki mitä silloin elimme on nyt vain pahaa unta. Minä en edelleenkään ymmärrä ex akkani toimintaa enkä tekemisiä! No se ei enää ole ongelmani, pitäköön seuraava hänet! Työstän eroa vieläkin, vaikka siitä on 2.5 vuotta. Nyt olen kuivilla, mutta luottamus aitoon rakkauteen on rakoillut! Luotan enää lähimpiin ihmisiini, jotka ovat tässä lähelläni! Onneksi nyt voi elää vain itselleni ja läheisilleni ja luoda itse omaa onneani! Nyt nautin elämästäni pienin siemauksin ja elän päivän kerrallaan.

• Kaikki kerralla

myös minä naisena joltain osin. Työstän myös
        eroa, kun mies vaihtoi perhettä lennosta. Helppoa ei ole, mies otti juuri eron kun toinenkin vanhemmistani kuoli vaikeaan sairauteen ja lapsemme oli juuri tätä ennen saanut elinikäisen vamman hengenvaarallisen sairauden myötä. Noustu on, vaikka helvetillistä on ollut kaikki vaikeat asiat kestää yksin. Ukko se vain alkoi naapurissa höyläämään. Minä totean myös, että pitäköön seuraava hänet, eipä hänestä tukijaksi näköjään ollut, lapsellinen lässytes koko vätys. Miksi ei eronnut aikaisemmin, jos kerran niin halusi, laittaa nyt äiti ja lapset tällaiseen tilanteeseen kun muutenkin meitä on koeteltu, itsekästä todella! Herralla näyttää järki seisovan molemmissa päissä, että sillä lailla.

• arvoitus

mies joka pettää vuosikausia,ja ei välitä vaimostaan,on myös väkivaltainen jos vaimo pyytää lopettamaan pettämisen.

Vai:vaimo joka vuosia kestettyään miehen valehtelua ja väkivaltaa,ottaa lopulta eron,siksi kun ei vaan enää jaksanut.

• Oikeiin
        arvoitus kirjoitti:

mies joka pettää vuosikausia,ja ei välitä vaimostaan,on myös väkivaltainen jos vaimo pyytää lopettamaan pettämisen.

Vai:vaimo joka vuosia kestettyään miehen valehtelua ja väkivaltaa,ottaa lopulta eron,siksi kun ei vaan enää jaksanut.

Vaimo teki oikein. Hänelle pitäisi oikeastaan hattua nostaa, että uskalsi lähteä.

• oletko mies, vai nainen...

... eikä tarvitsekaan.

Kiitos ajatuksistasi, sanoistasi!

Elämä ei ole helppoa - se vain ON.

T. Eronnut nainen, 58v - ei jätetty,ei jättäjä.

• Jätetty Selviytyjä

"Jos jotakuta oikeasti rakastaa, ei tätä petä eikä hänelle valehtele. Se kumpi tekee ratkaisun ja lähtee, on kärsinyt enemmän kuin sinä joka haluaisit jäädä. Anna hänen olla onnellinen. Älä jää katkerana syyttämään, elä ja löydä oma onnesi. Se on sinun tehtäväsi, ei minun."

Vaikeinta oli myöntää itselleen, että Hän ei enää rakastakaan minua ja on nyt onnellisempi, jonkun toisen kanssa. JA se, ettei tässä muu auta, kun lähteä etsimään uutta kumppania.

• tätä höpötystä

jos et halua elää avo-/avioliitossasi, niin kerro siitä toiselle - eroa ja etsi sen jälkeen uusi kumppanisi.

Jos asioista ei voi, eli osaa puhua asioina, toisen mielipiteitä kuunnellen ja arvostaen, niin sitten on syytä vaihtaa toiseen ja potea omantunnontuskia.

Vaikka syy olisi kuinka hyvä, niin kuinka voit pettää toisen luottamuksen???

Ja varsinkin jos päätös kypsyy vuosien aikana ja kuitenkin eletään "onnellista" avioelämää.

Kumppanillesi on saattanut "riittää" erilainen yhteiselämä, eikä odotusarvot ole olleet samalla tasolla sinun kanssasi.
      Oletko edes koskaan kuvitellut miltä toisesta tuntuu, kun olet vuosia hänelle leikkinyt olevasi hyvä aviopuoliso ja yht'äkkiä hän kuuleekin olevansa petetty.

Narsismi on kauheaa ja se ikävä kyllä paistaa viestistäsi läpi. Olet aina oikeassa ja muiden pitäisi sinua sääliä, kuinka olet joutunut kärsimään oman itsessäsi kanssa. Ja kaikki muut ovat niin hirvittävän väärässä, eivätkä ymmärrä sinua.

huh, huh

• dora*

luottamuksen voi menettää erittäin monella tavalla. Minä (uskoton) menetin luottamuksen vuosien varrella täysin exääni. Sekään ei tapahtunut kertarysäyksellä, vaan vähitellen.

On totta, että toiselle voi riittää erilainen yhteiselämä - mutta suhteessa on kaksi. Ellei se toinen puolisko ole tyytyväinen, niin ero on oikea ratkaisu. En missään nimessä haluaisi olla suhteessa, jossa kumppanini on kanssani vain sen takia, että liitto "riittää" minulle. Kesti melko kauan, että exäni ymmärsi tämän; mutta ymmärsi kuitenkin.-

Kun elämässä ymmärtää toisten täysin erilaisia näkemyksiä samasta asiasta, on melko vahvoilla. Siksi täytyisi aina muistuttaa, että muilla on täysin sama oikeus olla omaa mieltä asioista.

• huh, huh
        dora* kirjoitti:

luottamuksen voi menettää erittäin monella tavalla. Minä (uskoton) menetin luottamuksen vuosien varrella täysin exääni. Sekään ei tapahtunut kertarysäyksellä, vaan vähitellen.

On totta, että toiselle voi riittää erilainen yhteiselämä - mutta suhteessa on kaksi. Ellei se toinen puolisko ole tyytyväinen, niin ero on oikea ratkaisu. En missään nimessä haluaisi olla suhteessa, jossa kumppanini on kanssani vain sen takia, että liitto "riittää" minulle. Kesti melko kauan, että exäni ymmärsi tämän; mutta ymmärsi kuitenkin.-

Kun elämässä ymmärtää toisten täysin erilaisia näkemyksiä samasta asiasta, on melko vahvoilla. Siksi täytyisi aina muistuttaa, että muilla on täysin sama oikeus olla omaa mieltä asioista.

Ei tullut mieleen kertoa luottamuspulasta? tai siitä ettei sinulle riittänyt se mikä puolisollesi ehkä riitti?

eli onko mielestäsi oikein, että jos sinä olet sisimmässäsi sitä mieltä että liitto ei riitä, niin ei kun pettämään ja sitten odotetaan että puoliso "vihdoin" ymmärtää, ettet ole tyytyväinen ja erotaan.

Mitä ihmeen telepaattisia kykyjä oikein odotit puolisoltasi?

siinä olet ihan oikeassa, että elämässä pitäisi ymmärtää toisten ihmisten mielipiteitä. Kun vielä oppisit arvostamaan ja kunnioittamaan muiden mielipiteitä ja tekemään kompromisseja omien itsekkäiden halujen suhteen niin parisuhteesikin voisi kestää, niissä voisi elää tasavertaisina ja onnellisena.

tämä mulle nyt heti kaikki menttaliteetti on ihan sairasta

• dora*
        huh, huh kirjoitti:

Ei tullut mieleen kertoa luottamuspulasta? tai siitä ettei sinulle riittänyt se mikä puolisollesi ehkä riitti?

eli onko mielestäsi oikein, että jos sinä olet sisimmässäsi sitä mieltä että liitto ei riitä, niin ei kun pettämään ja sitten odotetaan että puoliso "vihdoin" ymmärtää, ettet ole tyytyväinen ja erotaan.

Mitä ihmeen telepaattisia kykyjä oikein odotit puolisoltasi?

siinä olet ihan oikeassa, että elämässä pitäisi ymmärtää toisten ihmisten mielipiteitä. Kun vielä oppisit arvostamaan ja kunnioittamaan muiden mielipiteitä ja tekemään kompromisseja omien itsekkäiden halujen suhteen niin parisuhteesikin voisi kestää, niissä voisi elää tasavertaisina ja onnellisena.

tämä mulle nyt heti kaikki menttaliteetti on ihan sairasta

Todellakin kerroin luottamuspulasta, ilmaisin tyytymättömyyttäni, puhuin asioista, joihin odotin muutosta (kauniisti, rumasti ja siltä väliltä). Arvaa ottiko ex tosissaan niitä kertaakaan? Jos jotain sanoikin, niin se oli "katsotaan sitten kun minulla on aikaa". Lopulta heräsin huomaamaan (sekin tapahtui pikkuhiljaa, ei yhtenä yönä), ettei sitä aikaa tule koskaan.

"tämä mulle nyt heti kaikki menttaliteetti on ihan sairasta "

Voi hemmetin kuustoista; jos tosissani olen niin sinisilmäinen, että odotin exässä muutosta lähemmäs 10 vuotta, niin onko se sairasta "mulle-kaikki-tänne-heti-nyt" -mentaliteettia? Kysyn vaan.........................................

Tiedoksi vielä, että kun kerroin lopulta toisesta miehestäkin - niin ex olisi halunnut silti jatkaa liittoa. Koska hän kykeni tuohon, hänellä ei todellakaan ollut mitään tunteita minua kohtaan, paitsi lasten äitinä ja palvelijana. Hän oli tyytyväinen suhteeseemme eikä tajunnut ollenkaan, etten minä ole. En välttämättä sanoisi itsekkääksi monivuotista taisteluani suhteessa, jossa en kokenut olevani tasavertainen ja onnellinen. Minun siperiani oli se, että yritin liikaa yksin elää parisuhdetta ja uskoa huomiseen.

• sitte....
        dora* kirjoitti:

Todellakin kerroin luottamuspulasta, ilmaisin tyytymättömyyttäni, puhuin asioista, joihin odotin muutosta (kauniisti, rumasti ja siltä väliltä). Arvaa ottiko ex tosissaan niitä kertaakaan? Jos jotain sanoikin, niin se oli "katsotaan sitten kun minulla on aikaa". Lopulta heräsin huomaamaan (sekin tapahtui pikkuhiljaa, ei yhtenä yönä), ettei sitä aikaa tule koskaan.

"tämä mulle nyt heti kaikki menttaliteetti on ihan sairasta "

Voi hemmetin kuustoista; jos tosissani olen niin sinisilmäinen, että odotin exässä muutosta lähemmäs 10 vuotta, niin onko se sairasta "mulle-kaikki-tänne-heti-nyt" -mentaliteettia? Kysyn vaan.........................................

Tiedoksi vielä, että kun kerroin lopulta toisesta miehestäkin - niin ex olisi halunnut silti jatkaa liittoa. Koska hän kykeni tuohon, hänellä ei todellakaan ollut mitään tunteita minua kohtaan, paitsi lasten äitinä ja palvelijana. Hän oli tyytyväinen suhteeseemme eikä tajunnut ollenkaan, etten minä ole. En välttämättä sanoisi itsekkääksi monivuotista taisteluani suhteessa, jossa en kokenut olevani tasavertainen ja onnellinen. Minun siperiani oli se, että yritin liikaa yksin elää parisuhdetta ja uskoa huomiseen.

eronnut,oletko joku masokisti, että kuitenkin nautit olla paskamaisessa suhteessa, ja vielä 10 vuotta ...ei ymmärrä ei ymmärrä....hunosta suhteesta erotaan ja eron voi hakea yksin ei siihen tarvita toisen lupaa...pettämälläkö luulit liittosi pelastuvan???

• Idiootti
        sitte.... kirjoitti:

eronnut,oletko joku masokisti, että kuitenkin nautit olla paskamaisessa suhteessa, ja vielä 10 vuotta ...ei ymmärrä ei ymmärrä....hunosta suhteesta erotaan ja eron voi hakea yksin ei siihen tarvita toisen lupaa...pettämälläkö luulit liittosi pelastuvan???

Olen samaa mieltä, että on se nyt perkele, kun toinen jätetään ja uusi on jo valmiiksi katsottuna. Minulle kävi juuri näin. 10 vuotta suhdetta, johon herra ei ollut tyytyväinen, miksei sitten eronnut jo aikoja sitten, kun kerran niin huonosto oli asiat. Menihän meillä huonosti aika ajoin, mutta itselle ei tullut mieleenkään ruveta perheestä käsin muita äijiä katselemaan. Yksi tuttu minulle sanoi, että mies ei tyhjän päälle lähde, tässä oli hänen tilaisuutensa hypätä uuteen ja jättää asiat minun kanssani käsittelemättä. Hän oli suhteessamme ne käsitellyt yksin ja hautonut eroa jo monta vuotta. Vastuutonta mielestäni, aikoinaan rakastuttu ja lapset tehty, niin sitten päättää yksin suhteen loppumisesta, olisi ollut jo kohtuullista ongelmista puhua, mutta ei ikinä, se mahdollisuus kun olisi edes suotu, mutta ei. Jätetään vaan ja ajatellaan, että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella, saattaahan se ollakin, mutta oksettavaa touhua, kun ajattelee jo lapsiakin, että heti vaan lasten elämään uutta täyttä häkää. Voi sentään mihin tämä maailma on menossa, kuinka monta vielä kiertääkään lasten elämässä, mene ja tiedä. Tunnen itseni idiootiksi, laittanut ruuat, pessyt pyykit, siivonnut talon, hoitanut lapset jne. ja toinen notkuu siinä tyytymättömänä, näin jälkiviisaana kun ajattelen. Kunpa olisin sen tosissani hoksannut, niin olisin itse ainakin tällaiselta paskalta tempulta säästynyt.

• kyllä kai
        Idiootti kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että on se nyt perkele, kun toinen jätetään ja uusi on jo valmiiksi katsottuna. Minulle kävi juuri näin. 10 vuotta suhdetta, johon herra ei ollut tyytyväinen, miksei sitten eronnut jo aikoja sitten, kun kerran niin huonosto oli asiat. Menihän meillä huonosti aika ajoin, mutta itselle ei tullut mieleenkään ruveta perheestä käsin muita äijiä katselemaan. Yksi tuttu minulle sanoi, että mies ei tyhjän päälle lähde, tässä oli hänen tilaisuutensa hypätä uuteen ja jättää asiat minun kanssani käsittelemättä. Hän oli suhteessamme ne käsitellyt yksin ja hautonut eroa jo monta vuotta. Vastuutonta mielestäni, aikoinaan rakastuttu ja lapset tehty, niin sitten päättää yksin suhteen loppumisesta, olisi ollut jo kohtuullista ongelmista puhua, mutta ei ikinä, se mahdollisuus kun olisi edes suotu, mutta ei. Jätetään vaan ja ajatellaan, että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella, saattaahan se ollakin, mutta oksettavaa touhua, kun ajattelee jo lapsiakin, että heti vaan lasten elämään uutta täyttä häkää. Voi sentään mihin tämä maailma on menossa, kuinka monta vielä kiertääkään lasten elämässä, mene ja tiedä. Tunnen itseni idiootiksi, laittanut ruuat, pessyt pyykit, siivonnut talon, hoitanut lapset jne. ja toinen notkuu siinä tyytymättömänä, näin jälkiviisaana kun ajattelen. Kunpa olisin sen tosissani hoksannut, niin olisin itse ainakin tällaiselta paskalta tempulta säästynyt.

sun miehes jotain teki perheensä eteen? ...siinä vaan notkui tyytymättömänä...?

• ffgg
        Idiootti kirjoitti:

ihmetelly,kun ex-vaimo höpötti 15v lähtöä tehneensä,olisi herranen aika lähtenyt aikasemmin.taitaa se kumminki olla lyhempi aika tyytymättömyyten alkamiseen.

• olga
        sitte.... kirjoitti:

Kenties täällä joku muukin kuin minä odottaa erolle sopivaa hetkeä. Ajatusten täytyy kypsyä. Molempien pitäisi sopeutua eroajatukseen. Ihmiset eivät hetkessä osaa selittää edes itselleen miksi suhde on huono. Jostain syystä vain tuntuu siltä! Helpompaahan onkin erota suhteesta, joka todella on "paskamainen": Henkistä/fyysistä väkivaltaa, alkoholin väärinkäyttöä tms.

• liikaa vaadittu?
        olga kirjoitti:

Kenties täällä joku muukin kuin minä odottaa erolle sopivaa hetkeä. Ajatusten täytyy kypsyä. Molempien pitäisi sopeutua eroajatukseen. Ihmiset eivät hetkessä osaa selittää edes itselleen miksi suhde on huono. Jostain syystä vain tuntuu siltä! Helpompaahan onkin erota suhteesta, joka todella on "paskamainen": Henkistä/fyysistä väkivaltaa, alkoholin väärinkäyttöä tms.

Jos ja kun eroat, niin eroa ilman pettämistä, kiitos.

• wilma60
        Idiootti kirjoitti:

Minun ex-mieheni ilmoitti ettei ole koskaan minua rakastanut. Joten ihmeäijä oli ja oikeastaan ansaitsisi urhoollisuusmitallin. Melkein 30 vuotta tuhlasi elämästään avioliitossa naisen kanssa jota ei koskaan ollut rakastanut. Minä luulin että hän rakasti vaikka ei hän koskaan sitä kyllä ääneen sanonut.

Olisi ollut parempi että hän olisi tunteensa ääneen sanonut huomattavasti aikaisemmin ja me molemmat olisimme voineet rakentaa juuri sellaisen elämän kuin haluiaisimme. Minulle se on tässä iässä jo liian myöhäistä.

• olga
        liikaa vaadittu? kirjoitti:

Jos ja kun eroat, niin eroa ilman pettämistä, kiitos.

ihmeessä tuollaista vaadit?

Olen jo eronnut ja tein sen pitkän kaavan mukaan, koska sisäinen ääneni sanoi niin ;) - ja exäni sisäinen ääni suorastaan VAATI. Minulla oli silloin rinnakkaissuhde, joka nyt on vakisuhde. Kaikki meni hyvin. Minulla on exälle kiikarissa uusi vaimoehdokaskin ;). Mikset luottaisi siihen, että ihmiset hoitavat eronsa ja kaikki muutkin asiat mahdollisimman hyvin, HEILLE sopivimmalla tavalla.

• Valoa kohti
        wilma60 kirjoitti:

Minun ex-mieheni ilmoitti ettei ole koskaan minua rakastanut. Joten ihmeäijä oli ja oikeastaan ansaitsisi urhoollisuusmitallin. Melkein 30 vuotta tuhlasi elämästään avioliitossa naisen kanssa jota ei koskaan ollut rakastanut. Minä luulin että hän rakasti vaikka ei hän koskaan sitä kyllä ääneen sanonut.

Olisi ollut parempi että hän olisi tunteensa ääneen sanonut huomattavasti aikaisemmin ja me molemmat olisimme voineet rakentaa juuri sellaisen elämän kuin haluiaisimme. Minulle se on tässä iässä jo liian myöhäistä.

Ei koskaan ole liian myöhäistä. Minun mieheni löysi huomattavasti nuoremman oltuamme naimisissa yli 25 v. Se oli katkeraa aikaa. Olimme toistemme nuoruudenrakkauksia, koulunpenkiltä saakka. Olin tuskainen ja katkera, jouduin jopa sairauslomalle. Tunsin olevani kuin käytetty ja nurkkaan heitetty rätti. Aikani itseäni tutkiskeltuani tulin siihen tulokseen, että katkeruus kalvaa vain minun sisintäni, ei hänen, joka jätti. Minua auttoi suhde hieman nuorempaan mieheen. Tunsin jälleen olevani hyväksytty ja haluttu naisena. Suhde ei kestänyt, kavereita olemme kumminkin edelleen. Muitakin suhteita on ollut (ei kuitenkaan mitään one off -tyylisiä), enkä vieläkään luovuta. Vielä se juuri minulle oikea, inhimillinen, reilu ja rehellinen mies löytyy. Onhan näitä deittejä, jossa saa asettaa riman niin korkealle, ettei kaiken maailman hörhöt ylety. Toisaalta olen ihan kiitollinen ex-miehelleni. Hänen ansiostaan olen nyt itsellinen ja itsenäinen aikuinen nainen, jolla on terve itsetunto. Kauan se vei, mutta voin vain todeta, että vanha klisee pitää paikkansa ainakin minun kohdallani: kaikki, mikä ei tapa, vahvistaa.

• dora*

noin.

Onneksi ihan lähipiirissäni ei ole yhtäkään eroa, jossa syyllistetään toinen (tai muutenkaan riehutaan). Kai se menee niin, että ellei yhdessä oltaessakaan syyllistetä ja syytetä, ei sitä erotessakaan tehdä.

• Liitsi

Kyllä huomaa että peset käsiäsi tästä asiasta etkä pysty ottamaan vastuuta törkeästä teosta vaan pönkität omaa itsetuntoasi siirtämällä vastuun jätetylle ja kehtaamalla vielä kirjoittaa asian vääristynein tiedoin.Eikö se ole selvää että se joka on hautonut toisen surkeaa jättämistä raukkamaisesti ja on valmistellut asiaa parhaimmillaan vuosikausia on psyykannut itsensä asiaan mutta se jolle jättäminen tulee kerrotuksi kertaheitolla on todella alakynnessä.Tämän olisi luullut sinullekin järjen sanovan aivan selvästi.Mutta ei,siirrät vastuun jätetylle joka kärsii sillä hetkellä hirveän monesta käsittelemättömästä asiasta.Mutta näinhän se aina menee että syytetään uhria jotta saadaan itsestään se kiiltokuva.Ja anelet kirjoituksessa jopa antamaan anteeksi rivien välistä koska et ole saanut teollesi hyväksyntää etkä anteeksi,etkä saa sitä täältäkään.

• karppa

kuin Liitsi. Nämä jättäjät ikään kuin langettavat syyn erosta jätetylle. Ovat kuin jotkut varatuomarit, saavat näyttämään väärän asian oikealta, ja oikean väärältä. No, pettäjä, ja jättäjä joutuu monesti myöhemmin maksamaan rajun hinnan tempuistaan.

• täällä joku
        karppa kirjoitti:

kuin Liitsi. Nämä jättäjät ikään kuin langettavat syyn erosta jätetylle. Ovat kuin jotkut varatuomarit, saavat näyttämään väärän asian oikealta, ja oikean väärältä. No, pettäjä, ja jättäjä joutuu monesti myöhemmin maksamaan rajun hinnan tempuistaan.

sanoi yhdelle kirjoittajalle: mitäs oot niin huono akka, että miehen tarttee etsiä toista...!!! Täällähän haukutaan pystyyn se jätetty, kun ei riittänyt pettäjälle, vaan sen täytyi lähteä vieraisiin. Oman ongelman siirtämistä toisen kannettavaksi, sitähän se on.

• jätänkö-en jätä-jätänkö-en ...

Minä nainen kohta 40v. Olen ollut naimisissa jo yli kymmenen vuotta. Avioliittomme ongelma on mieheni täydellinen haluttomuus. Kertaakaan ei ole mies minuun koskenut yli 10 vuoteen.

Olen tilanteesta todella surullinen. Mieleeni on hiipunut ajatus, että minä vaan olen niin ruma, lihava, iljettävä, ettei hän siksi halua olla kanssani.

Elämäni on pettymystä aviolitton osalta. Nyt jos jätän mieheni, niin sinun mittapuun mukaan olen siis syyllinen ja hirveä ihminen kun en kestä elämää platonisessa suhteessa. Vieraita minulla ei ole ollut, ottajia kyllä olisi ollut, mutta se on vastoin moraaliani.

Eroa olen tehnyt mielessäni jo vuosia, omaisuuden olen jakanut mielessäni useasti. Mutta olen vain hiljaa ja yritän kestää tämän tilanteen. Avioliiton, missä kaipaan ihmisen kosketusta ja läheisyyttä...

• hyvä.....
        jätänkö-en jätä-jätänkö-en ... kirjoitti:

Minä nainen kohta 40v. Olen ollut naimisissa jo yli kymmenen vuotta. Avioliittomme ongelma on mieheni täydellinen haluttomuus. Kertaakaan ei ole mies minuun koskenut yli 10 vuoteen.

Olen tilanteesta todella surullinen. Mieleeni on hiipunut ajatus, että minä vaan olen niin ruma, lihava, iljettävä, ettei hän siksi halua olla kanssani.

Elämäni on pettymystä aviolitton osalta. Nyt jos jätän mieheni, niin sinun mittapuun mukaan olen siis syyllinen ja hirveä ihminen kun en kestä elämää platonisessa suhteessa. Vieraita minulla ei ole ollut, ottajia kyllä olisi ollut, mutta se on vastoin moraaliani.

Eroa olen tehnyt mielessäni jo vuosia, omaisuuden olen jakanut mielessäni useasti. Mutta olen vain hiljaa ja yritän kestää tämän tilanteen. Avioliiton, missä kaipaan ihmisen kosketusta ja läheisyyttä...

ihminen......

• ystäväinen

Mikä lie tarkoituksesi ollut, mutta luehan oma kirjoituksesi hitaasti ja ajatuksella.
      Saatat huomata, että se on suurelta osalta naiivi ja osittain suorastaan loukkaava.
      Vastanmielisimmät kohdat olivat mielestäni eropäätöksen vuosikausien kypsyttely ja "lupaus" jätetylle rakkauden löytämisestä "ylös, ulos ja lenkille"-tyylin etsiskelyn jälkeen.

jk.
      ja kärsimysten määrän mitoituksessakin on oikein kilpailun makua. Itkiskö vai naurais?

• mutta...

olisitko sittenkin voinut selittää, antaa syyn lähtöösi, ettei olisi tarvinnut jäädä miettimään? Olisitko voinut antaa myös jätetylle aikaa, sillä lähtösi tuli hänelle yllättäen. Jos kärsit vuosia, teitkö varmasti asialle jotain, puhuitko, yrititkö saada apua, teitkö kaikkesi? Syyttääkö jätetty tosiaan sinua jättämisestä, vai siitä miten asian hoidit eron yhteydessä? Jos on lapsia, muistitko huolehtia oman osasi, etkä jättänyt jätettyä yksin? Olitko reilu jätettyä kohtaan vai käytitkö hänen suruaan hyväksesi mm. omaisuudenjaossa, lasten elatus-tapaamisasioissa yms? Monta muutakin asiaa voisi kysyä.

• Shannon-71

Tuo suoraan maton vetäminen jalkojen alta ja salasuhteen hautominen ON VÄÄRIN. Harva vain nykyään pystyy sitoutumaan yhteen kerrallaan. Ainakin näillä palstoilla on ihan kaikki mahdolliset suhdeviritelmät esillä. Mutta jos asioista ja ongelmista on suhteessa vuosia puhuttu ja tilanne ei mihinkään kehity, niin silloin lähteminen on perusteltua. Kun on riittävän pitkään kuunnellut kauniita lupauksia, jotka eivät toteudu, niin hiljalleen sitä kuolee sisältä. Se osapuoli, joka tulee jätetyksi haluaisi yleensä vielä jatkaa suhdetta. Mutta säälistäkö siihen pitäisi jäädä?

• olga

säälistä pitäisi jäädä... Oma tyttäreni sanoi minulle exliittoni aikana "säälistäkö olet isän kanssa, tavan vuoksi vai miksi." Silloin ajattelin, että sääli on suurempaa kuin rakkaus - tai sitten se on rakkauden jälkeinen välitila ennen välinpitämättömyyttä. Tuon säälin paikalla on joskus viha.

Jos kumppani vihaa tai säälii minua - etenkin sen jälkeen, kun olen luvannut muutosta; kymmentä hyvää ja yhdeksää kaunista - toteuttamatta niistä yhtäkään - ja tästä huolimatta sanoisin rakastavani puolisoa, niin valettahan se olisi. Se vain olisi valhe, johon itse uskon. Haluaisin jatkaa suhdetta, mutta ryökäleen puoliso ei tajua, että rakastan häntä... Petetyt ovat usein tässä tilanteessa. Pettäjät taasen samanlaisessa, mutta toisesta suunnasta. Moni sanoo "olin uskoton, mutta ei se merkinnyt mitään, rakastan vain sinua": Hän uskoo siihen myös itse, koska haluaa uskoa rakastavansa kumppaniaan. Mutta puoliso ei usko... Tai uskoo, mutta oikeasti molemmat voivat suhteessa huonosti: Kumpikaan vaan ei kykene tekemään asialle yhtään mitään.

Olenkin taipuvainen ajattelemaan, että molempien tunteet ovat tällaisessa suhteessa kuolleet. Suhteessa vain olla möllötetään jostain syystä. Kuten juuri säälistä. Tai tavasta.

• kuin pettää

Loppujen lopuksi on puolisoa kohtaan oikeudenmukaisempaa ja REHELLISEMPÄÄ jättää kuin pettää.

• dora*

ei ole oikeudenmukaista.

Mutta kumpi on parempi;

a) erota (heti), vaikka puoliso ei halua, koska viihtyy "hyötysuhteessa"? vai

b) pettää, kun puoliso ei halua erota, koska viihtyy "hyötysuhteessa"?

Tuossa joku sanoi, ettei ymmärrä "heti-kaikki-mulle-tänne-nyt" -ihmisiä. Mutta kuitenkin tässä kohtaa suorastaan vaaditaan olemaan sellainen, koska se on rehellisempää.. ja oikeudenmukaisempaa.

Onko siis rehellistä ja oikeudenmukaista jättää HETI, ellei toinen halua? Vaikka tämä haluaisi jatkaa liittoa toisesta miehestä (tai naisesta) piittaamatta? Ja koska ei piittaa toisesta miehestä (naisesta), niin voiko kuvitella hänen piittaavan kuitenkin puolisostaan? Muuten paitsi hyötymielessä? Kuka haluaa olla naimisissa kumppanin kanssa, joka ei rakasta - hyötyä vaan hakee (tai kaunista kulissia)?

Kyllä se hyvät ihmiset on niin, että jokaisen tilanne on erilainen. Samaa kaavaa ei voi soveltaa joka tapaukseen. Parisuhde on AINA parin oman harkinnan varassa. Ja puolisot tuntevat tilanteensa parhaiten. Hirveän vaikea antaa fiksuja neuvoja, ellei tunne yhtään taustoja. Helppoa sen sijaan on sanoa jokaväliin "tämä on rehellistä, tuo ei", "tämä on oikein ja tuo väärin". Jos kokeilee toisinpäin "tämä on väärin ja tuo oikein" "tämä on epärehellistä, tuo ei", asia meneekin mutkikkaammaksi. Siitä seuraavalla kerralla, nyt menen koisaamaan...

• ei halua
        dora* kirjoitti:

ei ole oikeudenmukaista.

Mutta kumpi on parempi;

Tuossa joku sanoi, ettei ymmärrä "heti-kaikki-mulle-tänne-nyt" -ihmisiä. Mutta kuitenkin tässä kohtaa suorastaan vaaditaan olemaan sellainen, koska se on rehellisempää.. ja oikeudenmukaisempaa.

Onko siis rehellistä ja oikeudenmukaista jättää HETI, ellei toinen halua? Vaikka tämä haluaisi jatkaa liittoa toisesta miehestä (tai naisesta) piittaamatta? Ja koska ei piittaa toisesta miehestä (naisesta), niin voiko kuvitella hänen piittaavan kuitenkin puolisostaan? Muuten paitsi hyötymielessä? Kuka haluaa olla naimisissa kumppanin kanssa, joka ei rakasta - hyötyä vaan hakee (tai kaunista kulissia)?

Kyllä se hyvät ihmiset on niin, että jokaisen tilanne on erilainen. Samaa kaavaa ei voi soveltaa joka tapaukseen. Parisuhde on AINA parin oman harkinnan varassa. Ja puolisot tuntevat tilanteensa parhaiten. Hirveän vaikea antaa fiksuja neuvoja, ellei tunne yhtään taustoja. Helppoa sen sijaan on sanoa jokaväliin "tämä on rehellistä, tuo ei", "tämä on oikein ja tuo väärin". Jos kokeilee toisinpäin "tämä on väärin ja tuo oikein" "tämä on epärehellistä, tuo ei", asia meneekin mutkikkaammaksi. Siitä seuraavalla kerralla, nyt menen koisaamaan...

Hän joka hyötyy suhteesta enemmän tai on itsetunnoltaan heikko ei halua erota.

• on oikein
        dora* kirjoitti:

ei ole oikeudenmukaista.

Mutta kumpi on parempi;

Kun sanoin, että minulle - kaikki - heti - tänne - nyt (tai jotain sinne päin), tarkoitin että itsekkyys on vallalla.

Mutta menepäs nyt peilin etteen ja kysy siltä kuvaltasi teitkö oikein?

jos et ollut tyytyväinen suhteeseesi, etkä saanut pariasi ymmärtämään sitä, niin missä vika? puolisossasi vai itsessäsi?

onko silloin oikein, että myös sinä pidit kulissia elossa ja petit puolisoasi - vai olisiko kentis ollut oikein, että olisit lopettanut suhteesi ja vasta sitten etsinyt itsellesi toisen?

löytyiköhän sitä itsekkyyttä ja "hyötysuhdetta" myös itsestäsi?

heti - mulle - nyt ... tarkoitti just sitä, että HETI ei tarvitse saada kaikkea. Jos puolisisi ei HETI alkanut toimia sinun toiveidesti mukaan, niin sinulla ei HETI ole oikeutta (toista kohtaan pettää/hakea uutta) muuttaa parisuhdettasi.

niin kuin sanoit parisuhde on aina kahden ihmisen välinen yhteiselo. sen muuttaminen käy helposti jos jompi kumpi vaan lähtee kävelemään/pettää/hylkää jne. mutta rehellisempää olisi ensin kertoa sille toiselle mitä aikoo tehdä ja sopia suhteen säännöistä, eikä mennä aina noiden itsekkäiden ajatusten taakse "kun puoliso ei kymmeneen vuoteen kuunnellut... ", niin petin häntä.

Ja mikä oli sitä itsekkyyttä????

kyllä se on helppoa antaa yksi neuvo parisuhteeseen: olkaa rehellisiä. olkaa rehellisiä ennen kuin teette mitään mikä toista loukkaa. ja tämä koskee sekä pettämistä, että sitä "ei ole aikaa puhua" puolisoa

• dora*
        on oikein kirjoitti:

Kun sanoin, että minulle - kaikki - heti - tänne - nyt (tai jotain sinne päin), tarkoitin että itsekkyys on vallalla.

Mutta menepäs nyt peilin etteen ja kysy siltä kuvaltasi teitkö oikein?

jos et ollut tyytyväinen suhteeseesi, etkä saanut pariasi ymmärtämään sitä, niin missä vika? puolisossasi vai itsessäsi?

onko silloin oikein, että myös sinä pidit kulissia elossa ja petit puolisoasi - vai olisiko kentis ollut oikein, että olisit lopettanut suhteesi ja vasta sitten etsinyt itsellesi toisen?

löytyiköhän sitä itsekkyyttä ja "hyötysuhdetta" myös itsestäsi?

heti - mulle - nyt ... tarkoitti just sitä, että HETI ei tarvitse saada kaikkea. Jos puolisisi ei HETI alkanut toimia sinun toiveidesti mukaan, niin sinulla ei HETI ole oikeutta (toista kohtaan pettää/hakea uutta) muuttaa parisuhdettasi.

niin kuin sanoit parisuhde on aina kahden ihmisen välinen yhteiselo. sen muuttaminen käy helposti jos jompi kumpi vaan lähtee kävelemään/pettää/hylkää jne. mutta rehellisempää olisi ensin kertoa sille toiselle mitä aikoo tehdä ja sopia suhteen säännöistä, eikä mennä aina noiden itsekkäiden ajatusten taakse "kun puoliso ei kymmeneen vuoteen kuunnellut... ", niin petin häntä.

Ja mikä oli sitä itsekkyyttä????

kyllä se on helppoa antaa yksi neuvo parisuhteeseen: olkaa rehellisiä. olkaa rehellisiä ennen kuin teette mitään mikä toista loukkaa. ja tämä koskee sekä pettämistä, että sitä "ei ole aikaa puhua" puolisoa

minustakin löytyy vikani, en ole väittänyt olevani täydellinen. Aivan varmasti oli myös oma "vikani", että olin exsuhteessa niin kauan kuin olin ja pidin "kulissia yllä". Mutta myös exliittoni, oli kahden kauppa. MYÖS EX olisi voinut löytää toisen, pettää ja/tai jättää minut koska tahansa. Viimeistään silloin, kun kerroin toisesta. Hän ei vain tehnyt sitä. Hän sensijaan oli LUVANNUT minulle parantavansa suhdettamme VUOSIKAUSIA. Miksi siis yhä sanot, että etsin toisen HETI, kun en jaksanut odottaa? Minä tottatotisesti odotin! Ja lapsellisuuksissani luotin hänen lupauksiinsa. Sitten, kun huomasin ne pelkäksi höpöpuheeksi, kaikki väliltämme hajosi. Juuri silloin näet ymmärsin, että hän oikeasti haluaakin liiton olevan pelkkä hyötysuhde , vaikka toisin on luvannut. JOS hän olisi sen (rehellisesti) sanonut ääneen minulle jo vuosia sitten, niin olisin jättänyt hänet jo aiemmin.

Luin Suhdesopan sivuilta "tunnista pettäjätyypit" ja minä tunnistin itseni aivan selkeästi kohdasta "5. Hellyyden kipeät" siinä sanotaan mm. "Hellyyden kipeät eivät yleensä hakemalla hae liiton ulkopuolista suhdetta, vaan päätyvät siihen pikkuhiljaa, jos lähiympäristöstä sattuu löytymään sopiva henkilö." Näin kävi myös minulle.

Kun (katson peiliin ja) mietin miten kaikki meni, niin tulen aina samaan lopputulokseen: Mikään ei olisi exän ja minun kohdalla voinut mennä toisella tavalla tai ainakaan paremmin.

• ja parisuhde myös
        dora* kirjoitti:

minustakin löytyy vikani, en ole väittänyt olevani täydellinen. Aivan varmasti oli myös oma "vikani", että olin exsuhteessa niin kauan kuin olin ja pidin "kulissia yllä". Mutta myös exliittoni, oli kahden kauppa. MYÖS EX olisi voinut löytää toisen, pettää ja/tai jättää minut koska tahansa. Viimeistään silloin, kun kerroin toisesta. Hän ei vain tehnyt sitä. Hän sensijaan oli LUVANNUT minulle parantavansa suhdettamme VUOSIKAUSIA. Miksi siis yhä sanot, että etsin toisen HETI, kun en jaksanut odottaa? Minä tottatotisesti odotin! Ja lapsellisuuksissani luotin hänen lupauksiinsa. Sitten, kun huomasin ne pelkäksi höpöpuheeksi, kaikki väliltämme hajosi. Juuri silloin näet ymmärsin, että hän oikeasti haluaakin liiton olevan pelkkä hyötysuhde , vaikka toisin on luvannut. JOS hän olisi sen (rehellisesti) sanonut ääneen minulle jo vuosia sitten, niin olisin jättänyt hänet jo aiemmin.

Luin Suhdesopan sivuilta "tunnista pettäjätyypit" ja minä tunnistin itseni aivan selkeästi kohdasta "5. Hellyyden kipeät" siinä sanotaan mm. "Hellyyden kipeät eivät yleensä hakemalla hae liiton ulkopuolista suhdetta, vaan päätyvät siihen pikkuhiljaa, jos lähiympäristöstä sattuu löytymään sopiva henkilö." Näin kävi myös minulle.

Kun (katson peiliin ja) mietin miten kaikki meni, niin tulen aina samaan lopputulokseen: Mikään ei olisi exän ja minun kohdalla voinut mennä toisella tavalla tai ainakaan paremmin.

En minä ole sun tekemisisäsi arvostelemassa. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee ja kaikilla on erilaiset perustelut(selittelyt), miksi juuri tällä tavalla on käynyt (yleensä se on jonkun toisen vika).

Perinteisen suomalaisen kasvatuksen saaneena, jossa tietyt arvot ovat kunniassa mm. rehellisyys, koen joka kerta järkytyksen kun kaksi toisilleen läheistä ihmistä ( parisuhteessa tai ystävinä) pettävät toisen luottamuksen. Se on ihan yksi lysti mitkä ne perustelut ovat: olen koittanut selittää, kumppani ei ole ottanut vakavissaan ja pälä pälä pälä..

Mikään ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että sinä petit kumppanisi luottamuksen, ennen kuin uskalsit kertoa hänelle mitä aiot tehdä. En tiedä mitä kumppanisi mietti, kun kerroit hänelle tarpeistasi, mutta kun itse podet huonoa omaatuntoa, niin ei hän varmasti täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit/halusit.

Henkilökohtaisesti mulle se iso kysymys on siinä, missä järjestyksessä asiat tekee: kertooko ongelmista, koittaa parantaa niitä, päättää parisuhteen ja löyttää uuden, vai kertoo ongelmista, koittaa parantaa niitä, löytää uuden, pettää kumppaninsa ja kertoo siitä????

siis katse peiliin: jos homma ei toimi, siitä pitää puhua, sopia asioista ja toimia sopimusten mukaan- ei toisin päin. Ei sillä ole väliä kuinka kauan olet parisuhdeongelmiesi kanssa pähkäillyt - sillä on väliä miten kohtelet ihmistä, joka sinuun luottaa. Vanha sananlaskun mukaan Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan, toivottavasti näin ei käy sinulle seuraavaksi

• sitten ...
        dora* kirjoitti:

on oikeen oikeus pettää, en ymmärrä sitä, että oikeen 10v kärvistellään vittumaisessa liitossa, eikä uskalleta erota, ekaksi pitää pettää ja alkaa elää toisen kanssa ennekö uskaltaa erota.
        Kuinka se yksin oleminen vähänki aikaa voi olla noin hankalaa????

• jumankekka!
        dora* kirjoitti:

pointti on koko ajan ollu, että ensin entisestä eroon, ennen ko lähtee toisen kans vehtaamaan!

Miksi petit, kun olisit voinut lähteä ja tehdä vasta sitten ne temppu?

• voitkin
        dora* kirjoitti:

aina ensitöiksi esittää tuleville kumppaneillesi kirjaamasi potentiaalisen pettäjä nro 5:n tyyppikuvauksen. ei tarvitse sit jälkeenpäin mitään selitellä.

• ainakaan mun mielestä

Mikään "SYY" ei oikeuta pettämään ja satuttamaan toista oli se "syy" mikä tahansa.
      On vain itsensä ja omien tekojensa puolustelua paeta "syiden" taakse.
      Jos ei ole onnellinen ja tyytyväinen suhteeseensa kumppaninsa kanssa, niin pitäisi tehdä itse jotain suhteen parantamisen eteen ennen kuin lähtee raukkamaisesti pettämään.
      Vaan raukkikset valitsevat raukkamaisen tien. Niin se vaan on.
      Jos olet kärsinyt vuosia, niin kuinka ihmeessä et ole saanut suutasi auki ja kertonut että sun on paha olla, vai oletko olettanut että toisen olisi pitänyt tietää ja muuttua tai tehdä asioita toisin?
      Entä mitä itse teit asioitten eteen jotta ne olisivat toimineet paremmin?
      Oletko 100% varma että teit parhaasi? Ettet vaan pitänyt itsestäänselvyytenä joitain asioita ja syyttänyt toista kun hän ei toiminut tai tehnyt niinkuin sinun mielestäsi ne olisi pitänyt tehdä tai olla?

Rakkautta ei tosiaankaan voi ostaa tai luoda tyhjästä, MUTTA mitä itse (kukin meistä) tekee tai on tehnyt onnensa ja rakkautensa (varsinkin pitempien suhteiden ollessa kyseessä) eteen varsinkin nykypäivänä, kun joka toinen pidempi liitto päättyy eroon syystä tai toisesta?

Eri mieltä olen rakkaudesta tahdon asiana.
      Alussa on tietenkin ihana SUURI RAKKAUS joka on tietenkin ihanaa ja jonka toivois kestävän ikuisesti, mutta valitettavasti se loppuu ennen pitkää joka ikisessä suhteessa. Sitten astuu kuvaan sana tahto ja sitoutuminen.Vihkivalassakin kysytään TAHDOTKO RAKASTAA.
      Alun jälkeen vaatii tahtoa, selkärankaa ja kanttia selvittää jokapäiviset asiat kuntoon ennenkuin ne menevät niin pahasti solmuun ettei näe ulospääsyä muuten kuin ottamalla uuden "rakkaan".

Entäs sitten kun se arki astuu kuvaan uudessa suhteessa, varsinkin kun ihmisillä on tapana toistaa vanhaa opittua kaavaa eli jo opittuja käyttäytymismalleja?
      Taas uusi "rakas"?

• rakautta ei

voi ostaa taikka taikoa tyhjästä mutt loppuneen rakkauden voi loppettaa fiksumminkin kun pettämällä.

• veitikkaa

jättäjä sinä jo oletkin. tekstistäsi päätellen voisit ryhtyvä myös poliitikoksi tai väärä rahan tekijäksi. ainahan niitä löytyy, joille poliitikkojen "kaapuun verhotut sananhelinät" ja väärä rahakin menevät läpi.

• N48*

Upeasti ilmaisit asian; harvoin täällä näkee että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä tai että tarinat olisivat edes jollain tapaa inhorealistisia. Yleensä aina syytellään ja haukutaan vastapuolta, peiliin katsominen on vaikeaa, joillekin jopa mahdotonta.

Kiitos kun otit aran asian realistisesti esille:)

• Noinhan

jättäjien ja jättäjien "assistenttien" on "järjellä" ajateltava. :)
        Muutoin olis tosi hankala tulla toimeen
        edes itsensä kanssa.

• voi...

kunnioittaa sellaasta ihmistä, joka pettää ja valehtelee, ja vuosia miettii millälailla pääsisi tuosta toisesta eroon,puhumatta mistään mitään.

Yhdessä siihen liittoon on menty ja reilua on myös erota yhdessä ja sopia kaikki jutut mitä eron aikana tulee, esim lasten elatus ja ositus.

Sitten kun nämä asiat on kunnossa niin sitten vasta ne uudet kumppanit,paljon kivampi alkaa puhtaalta pöydältä kun menneisyys on hoidettu.

• sen ymmärrän

Parisuhde on kahden kauppa. Toista ei voi pakottaa. Itseään ei voi pakottaa. Väkisin jatkaminen aiheuttaa enemmän tuhoa kuin asiallinen ero.

Avioliitosta voi ottaa vain 50% vastuun. En voi olla se jonka olisi pitänyt tehdä kaikki. Lukea ajatuksetkin ja toimia sen mukaan.

Mutta otan 50% vastuuta siitä ettei silloin nuorena oikein kunnolla puhuttu mitä avioliitto konkreettisesti olisi. Mistä meistä kumpikaan tiesi, olimme juuri 20 ja risat! Jotain että lapsia ja yhteistä kämppää ja sellaista. Kuten kaikki muutkin.

Niin että en syytä häntäkään siitä ettei tiennyt.

Nyt hän jankkaa että kun on kerran naimisiin menty niin siinä pitää sitten pysyä, kantaa vastuu. Sitä hän hokee, vastuun kantamista. Ymmärtämättä ettei tehnyt sitä itsekään, kantanut vastuuta. Piti minua itsestään selvyytenä. Varmasti moni tekee niin ja käyttäytyy sen mukaan. Eikä edes sittenkään kun eroa tehdään, ei ymmärretä mikä on pielessä. Ei ymmärretä vaikka rautalangasta vääntää. Vaikka sen sanoo ulkopuolisetkin.

Kunnioitus on tipotiessään, ollut jo vuosia. Silti mukamas olisi pitänyt jatkaa?!?!?!?!

Järki hoi.

• ovat kuin

lapsien karkkipäivän namujen jakotilaisuudesta
        ja viittaus ulkopuolisilta saatuun peesaukseen samaa luokkaa kuin klassinen "Opettajakin sanoi niin"-peruste.

• lapsellista

potaskaa.
        Suurimmassa osassa onnellisia/harmonisia liittoja toinen osapuoli kantaa selvästi enemmän vastuuta kuin toinen näpräilemättä osallistumisprosenttien kanssa. Sehän johtuu suoraan luonteesta ja saadusta kasvatuksesta.
        Aiotko muuten kantaa lapsistasikin ainoastaan 50 prosenttisesti vastuun. Jos niin on, älä viitsi tehdä niitä ainakaan lisää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      248
      4078
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      128
      2343
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1491
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      968
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      129
      958
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      949
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      335
      889
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      867
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      790
    Aihe