Syötkö elääksesi vai ...

persona-non-grata

elätkö syödäksesi?:) Millainen on suhteesi ruokaan ja ylipäänsä syömiseen ...

49

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sininen_sitruuna

On päiviä kun unohdan yksinkertaisesti syödä esim. lämpimän aterian.

Joskus on sitten ns. herkuttelupäivä.

Siinä se suhde sitten olikin.

• KoppavaHoro

yritän toteuttaa, mutta en voi mitään sille, että ruoka on - hyvässä ja pahassa - elämäni johtotähtiä.

Syön terveellisesti, mutta sitä helpottaa se, että satun pitämään terveellisestä ruoasta. Rakastan hyvää ruokaa ja erityisesti ruoanlaittoa, mutta normaalisti viikolla syön hyvin askeettisesti.

• KoppavaHoro

siis yritän syödä elääkseni, mutta asia on pikemminkin toisinpäin. Ruoka näyttelee korostuneen suurta osaa elämässäni.

• persona-non-grata

joskin välillä syön kananmunaa ja kalaa. Karamellin asemasta taas napsin terveellisä pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä ... toisinaan teen soijajäätelöstä/kaurajäätelöstä ja tuoreista marjoista tai hedelmistä esim. pirtelöä. Mikään "herkkuperse" en ole koskaan ollutkaan, joten kaikesta makeasta on aina ollut helppo pysytellä erossa:).

• KoppavaHoro
        persona-non-grata kirjoitti:

joskin välillä syön kananmunaa ja kalaa. Karamellin asemasta taas napsin terveellisä pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä ... toisinaan teen soijajäätelöstä/kaurajäätelöstä ja tuoreista marjoista tai hedelmistä esim. pirtelöä. Mikään "herkkuperse" en ole koskaan ollutkaan, joten kaikesta makeasta on aina ollut helppo pysytellä erossa:).

makeasta, suolaa menee sitten sitäkin enemmän.

Herkuttelen usein varsisellerillä :)

Yli kymmenen vuotta olin lakto-vegetaristi, nykyään syön myös kalaa (kunhan muistan) ja luomumunia.

Kyllä mä joskus ostan irtokarkkia, mutta petyn joka kerta.

Tupakoinnin lopettamisen myötä olen kyllä alkanut tykkäämään tummasta suklaasta, jopa liikaa. Viime viikolla meni peräti levy. Tälle viikolle en ostanut lainkaan, mutta perjantaina pitää tehdä synttärikakku, johon tulee sitä ja mangoa ja kermalikööriä...

• ~Vanilla~

Valitettavasti... Mulle yksi elämän suurimmista nautinnoista on ruoka ja karkkipäiviä tulee odotettua luvattoman suurella innolla...

Mulla on vaikea suhde ruokaan, joka aina toisinaan pysyy hallinnassa ja toisinaan karkaa mopo käsistä ihan totaalisesti.

Tosin nyt yritän edelleen pudottaa joulukiloja ja siinä on se hyvä puoli, että ihan kaikki maistuu hyvältä, kun ei saa syödä. Luin yhtä afrikkalaista kirjaa, jossa puhuttiin madoista ja jotenkin nekin!(vaikka olen kasvissyöjä) kuulostivat hyvältä... :)

• persona-non-grata

etuna - terveellisyyden ohella -, on se, jotta paino pysyy hallinnassa ... itsellä se toimii. Tosin liikunkin jonkin verran (himoliikkuja en ole koskaan ollut) ja varsinkin hyötyliikunnan viitekehyksissä:).

• ~Vanilla~

etuna - terveellisyyden ohella -, on se, jotta paino pysyy hallinnassa ... itsellä se toimii. Tosin liikunkin jonkin verran (himoliikkuja en ole koskaan ollut) ja varsinkin hyötyliikunnan viitekehyksissä:).

ruokaa ja taas on muutama gramma lisää perseellä ja reisissä... :( Mulle on kyllä ihan täysi työ pitää itseni normaalipainon rajoissa ja se 54 kilon haave taitaa ikuisesti jäädä saavuttamatta... :(

• Oletko sä
        ~Vanilla~ kirjoitti:

ruokaa ja taas on muutama gramma lisää perseellä ja reisissä... :( Mulle on kyllä ihan täysi työ pitää itseni normaalipainon rajoissa ja se 54 kilon haave taitaa ikuisesti jäädä saavuttamatta... :(

tosi lyhyt, vai miten sulle voisi olla _normaali paino_ 54 kg?

• ~Vanilla~
        Oletko sä kirjoitti:

tosi lyhyt, vai miten sulle voisi olla _normaali paino_ 54 kg?

165 cm pitkä ja normaalipaino on silloin 52-65? Ei kai se ole mitenkään tavatonta?

• persona-non-grata
        ~Vanilla~ kirjoitti:

jos kuluttaa enemmän, kuin syö, niin paino-ongelmia ei tule:) ...

• persona-non-grata
        ~Vanilla~ kirjoitti:

165 cm pitkä ja normaalipaino on silloin 52-65? Ei kai se ole mitenkään tavatonta?

Itse olen 164 ja painan tasan 50 kg. Skaala on aika iso ja oma luustoni on sen verran hentoinen, että tuo 65 kg olisi jo aika paljon minun varressani:) ...

Riippuu niin paljon ihmisen ruumiinrakenteestakin tuo ...

• sanotaan vaikka
        ~Vanilla~ kirjoitti:

se 65kg, niin et ole vielä mikään lihava ollenkaan. Ja näin olet antanut täällä ymmärtää, että olisit hirveän lihava. Jotenkin musta tuntuu että oletkin oikeasti ihan ok-näköinen nainen, ehkä persoonallinen, mut sellainen, kehen kuka vain vois ihastua. Sulla on ehkä lähinnä itsetunnossa häikkää, ei niinkään ulkonäössä..

• ~Vanilla~

jos kuluttaa enemmän, kuin syö, niin paino-ongelmia ei tule:) ...

Mulla on hidas aineenvaihdunta... Ja ihan älyttömän isot luut... :)

Mä syön yleensä alle 1200 kaloria päivässä, liikunkin aika paljon, karkkipäivä vain kerran kahdessa viikossa ja silti on vaikeuksia... Toisaalta taas vaikka joskus syön ihan mitä sattuu pidempiäkin aikoja, niin silloin en silti lihokaan. Mun kehoni vaan on päättänyt pitää tietyn painon. :(

• joka on mun

Itse olen 164 ja painan tasan 50 kg. Skaala on aika iso ja oma luustoni on sen verran hentoinen, että tuo 65 kg olisi jo aika paljon minun varressani:) ...

silmiin hoikka ja se on 165/60. Sillä on oikea ihannevartalo. Ei mitään ylimääräistä mun silmiin.

• ~Vanilla~

että kaikki kerääntyy perseeseen ja reisiin... Juuri se suhteettomuus on ruman näköistä, jos se olisi tasaisemmin jakautunut, niin ei kai se sitten niin paha olisikaan...

• persona-non-grata
        joka on mun kirjoitti:

silmiin hoikka ja se on 165/60. Sillä on oikea ihannevartalo. Ei mitään ylimääräistä mun silmiin.

ihminen on sinut oman vartalonsa ja itsensä kanssa.

Tietysti voi niinkin sanoa, että itsepähän jokainen omat läskinsäkin kantaa, mutta toisaalta se kostautuu terveydellisinä ongelmina myöhemmin ja siitä koituu valtavat laskut yhteiskunnalle ja meille veronmaksajille. Eli ei se todellisuudessa ole vain sen asianomaisen ihmisen ongelmakaan täysin.

• ~Vanilla~
        sanotaan vaikka kirjoitti:

se 65kg, niin et ole vielä mikään lihava ollenkaan. Ja näin olet antanut täällä ymmärtää, että olisit hirveän lihava. Jotenkin musta tuntuu että oletkin oikeasti ihan ok-näköinen nainen, ehkä persoonallinen, mut sellainen, kehen kuka vain vois ihastua. Sulla on ehkä lähinnä itsetunnossa häikkää, ei niinkään ulkonäössä..

Olenko mä sanonut niin, vaan saako musta vain sen kuvan? (Kun olen pari kertaa kuvaillut itseäni, niin ihan vitsinä, ei mulla ole lyhyitä hiuksiakaan, enkä omista yhtään tuulipukua, sanoin vain siksi, kun vanhoistapiioista on tietty stereotypia... :))

Mä olen mielestäni ihan tavikseksi luokiteltava, mutta en ilmeisestikään kiinnostavalla tavalla. Ja miehet ei tosiaan ihastu, eikä edes kiinnostu. :D Mulla on tässä lähes kolmenkymmenen vuoden otos ja voin aika lailla varmuudella sanoa, etten ole sitä tyyppiä, josta kiinnostutaan. Tyypillinen vanhapiika siis. :)

• persona-non-grata
        ~Vanilla~ kirjoitti:

että kaikki kerääntyy perseeseen ja reisiin... Juuri se suhteettomuus on ruman näköistä, jos se olisi tasaisemmin jakautunut, niin ei kai se sitten niin paha olisikaan...

lantiolle, reisiin ja käsivarsiin ... ns. päärynävartalo altistaa mm. mahdolliselle aikuisiän diabetekselle. Miehille rasva kerääntyy taas enimmäkseen vatsan kohdalle:).

• Vaan omenavartalo

lantiolle, reisiin ja käsivarsiin ... ns. päärynävartalo altistaa mm. mahdolliselle aikuisiän diabetekselle. Miehille rasva kerääntyy taas enimmäkseen vatsan kohdalle:).

naisilla altistaa diabetekselle, hedelmättömyydelle yms. Iso vatsa, joka on yleistymässä naisilla on epäterveellisin!

• asenteesta,
        ~Vanilla~ kirjoitti:

Olenko mä sanonut niin, vaan saako musta vain sen kuvan? (Kun olen pari kertaa kuvaillut itseäni, niin ihan vitsinä, ei mulla ole lyhyitä hiuksiakaan, enkä omista yhtään tuulipukua, sanoin vain siksi, kun vanhoistapiioista on tietty stereotypia... :))

Mä olen mielestäni ihan tavikseksi luokiteltava, mutta en ilmeisestikään kiinnostavalla tavalla. Ja miehet ei tosiaan ihastu, eikä edes kiinnostu. :D Mulla on tässä lähes kolmenkymmenen vuoden otos ja voin aika lailla varmuudella sanoa, etten ole sitä tyyppiä, josta kiinnostutaan. Tyypillinen vanhapiika siis. :)

ei ulkonäöstä. Jos sä kulkisit "rinta rottingilla" tyyliin -olen kaunein nainen kaupungissa-, sun perään katseltaisi ja susta kiinnostuttaisiin. Näin kärjistäen. Mä veikkaan, että sun ulkonäössä ei ole mitään vikaa.

• persona-non-grata
        ~Vanilla~ kirjoitti:

Mulla on hidas aineenvaihdunta... Ja ihan älyttömän isot luut... :)

Mä syön yleensä alle 1200 kaloria päivässä, liikunkin aika paljon, karkkipäivä vain kerran kahdessa viikossa ja silti on vaikeuksia... Toisaalta taas vaikka joskus syön ihan mitä sattuu pidempiäkin aikoja, niin silloin en silti lihokaan. Mun kehoni vaan on päättänyt pitää tietyn painon. :(

Ja yleensä eri dieettien ongelma onkin se, että silloin ihminen ei syö riittävästi, jotta aineenvaihdunta pysyisi tasaisena ja näinollen laihtumista ei tapahdu.

Riippuu myös siitä, millaista ruokaa syöt ja missä suhteessa.

• ~Vanilla~

että omppuvartalo on vaarallinen(rasva sisäelinten ympärillä), päärynävartalo taas vain ruma. Tämä isoperseisyys on meillä valitettavasti sukuominaisuus. :/

• ~Vanilla~
        asenteesta, kirjoitti:

ei ulkonäöstä. Jos sä kulkisit "rinta rottingilla" tyyliin -olen kaunein nainen kaupungissa-, sun perään katseltaisi ja susta kiinnostuttaisiin. Näin kärjistäen. Mä veikkaan, että sun ulkonäössä ei ole mitään vikaa.

onko siinä mitään suurempaa vikaakaan, mutta ei mitään erityistäkään, joka herättäisi kiinnostuksen. Kuten olen sanonut, niin mä olen näkymätön. Sitä paitsi vaatimattomuus kuulemma kaunistaa... :)

Mulle on aina ollut ihan itsestäänselvää, etten ole miesten tyyppiä, joten en ole koskaan kauheasti edes ajatellut ulkonäköä. Se on jotenkin niin epäolennaista mun kohdalla. Mun itsetunto perustuu siihen, että pidän itseäni älykkäänä ja sivistyneenä, mikä saattaa olla täysin harhaista, mutta jos on, niin ei kukaan varmaan kehtaa minua oikaistakaan... :)

• ~Vanilla~

Ja yleensä eri dieettien ongelma onkin se, että silloin ihminen ei syö riittävästi, jotta aineenvaihdunta pysyisi tasaisena ja näinollen laihtumista ei tapahdu.

Riippuu myös siitä, millaista ruokaa syöt ja missä suhteessa.

eikä luidenkaan painossa ole samanpituisten kesken kuin max parin sadan gramman ero.

Pitäisi oppia syömään se 300 kaloria viidesti päivässä kolmen tunnin välein, mutta...

No, itsepähän joudun tätä persettäni raahaamaan perässäni... :)

• persona-non-grata
        Vaan omenavartalo kirjoitti:

naisilla altistaa diabetekselle, hedelmättömyydelle yms. Iso vatsa, joka on yleistymässä naisilla on epäterveellisin!

viskeraalinen rasva on toki pahin vaihtoehto esim. diabeteksen kannalta. Päärynävartalo aiheuttaa taasen muunlaisia ongelmia ... selluliitin kerääntymistä, etc.

• se on.

95 % nautin syömisestä.

Tulisin toimeen kyllä vähälläkin, mutta kun ei ole pakko. Mielummin kulutan muuten vähemmän.

• vielä. .

keittiöstä nousee nytkin herkullinen tuoksu..

:D

• persona-non-grata

tekemisessä olisi paras:) ...

• persona-non-grata
        vielä. . kirjoitti:

keittiöstä nousee nytkin herkullinen tuoksu..

:D

punajuuripihvejä, raikkaan salaatin kera:).

• mie-kuu

Olen opetellut syömään sen verran kuin kulutan. Joskus lipsahtelen, sitten korjaan kurssia. Olen kaikkiruokainen, syön kaikkea mikä minulle maistuu. Kertovat, että maistuukin. Eräs sukulainen oli seurannut syömiskäyttäytymistäni. Totesi sitten, että hänestä tuntuu siltä, kuin minä nauttisin suunnattomasti siitä mitä kulloinkin syön:)

Painonhallinnan kannalta on hyvä muistaa se, että sillä ei ole väliä, mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä. Sillä taas on, mitä syö uuden vuoden ja joulun välillä.

• persona-non-grata

suomalaista ruokakulttuuria ja sitä, millainen se nykypäivänä on. Ruoan laittoon ja ruokailuhetkeen olisi hyvä panostaa nyt enemmän ... siihen, että perheillä olisi edes yksi yhteinen hetki, jolloin kaikki kokoontuisivat saman pöydän ääreen ja jokainen voisi kertoa päivän tapahtumista, etc. Nyt kaikki syövät eri aikaan ja ihan mitä sattuu ... valitettavan usein sitä epäterveellistä einesruokaa. Tokihan se joskus varmasti menee paremman puutteessa, kun nopeasti tarvitsee jotain tehdä, mutta aina?

Ja työpaikkaruokailut ovat minulle kauhistus ... ensinnäkin ruokailu on liian aikaisin ja toisekseen siihen on varattu liian vähän aikaa ... minä, kun tykkään syödä hitaasti, nautiskellen jokaisesta suupalasta:)

• Suhteeni ruokaan on normaali. Paino on pysynyt samana jo puolet elämästäni, eikä jojoile ikinä. Kyllähän hyvä ruoka suussa hyvältä maistuu, muttei niin hyvältä, ettenkö pystyisi vastustamaan kiusausta. 6 päivää viikossa kohtuudella ja sunnuntaina säännön vahvistava poikkeus.

Olen sekaravinnon syöjä, eikä minulla ole mitään eettisiä ajatuksia ruuasta. Makeanhimo on onneksi olematon, koska suolaa kuluu liikaa.

• persona-non-grata

kasvissyönnin terveyden näkökulmasta ... voin hyvin, kun en syö lihaa, valkoisia vehnäjauhoja, valkoista sokeria ja maitotuotteita.

Ruoka ja se ylipäänsä, mitä syöt, vaikuttaa omaan terveyteen yllättävän paljon.

• persona-non-grata kirjoitti:

kasvissyönnin terveyden näkökulmasta ... voin hyvin, kun en syö lihaa, valkoisia vehnäjauhoja, valkoista sokeria ja maitotuotteita.

Ruoka ja se ylipäänsä, mitä syöt, vaikuttaa omaan terveyteen yllättävän paljon.

Miten ihmeessä isovanhemmat pysyivät hegissä yli 80-vuotiaiksi puurolla, leivällä, voilla ja läskisoosilla? Taisi nykyiset ravintosuositukset olla aika kaukana arjesta. S

itä paitsi ympäri maailman syödään kovin eri tavoin ja siltikin voidaan elää terveenä pitkään. Minua näitä kaikkia yhdistää ennemminkin kohtuullinen kalorien saanti kuin tietyt ruoka-aineet tai niiden välttely.

• persona-non-grata
        Ratikkakuski kirjoitti:

Miten ihmeessä isovanhemmat pysyivät hegissä yli 80-vuotiaiksi puurolla, leivällä, voilla ja läskisoosilla? Taisi nykyiset ravintosuositukset olla aika kaukana arjesta. S

itä paitsi ympäri maailman syödään kovin eri tavoin ja siltikin voidaan elää terveenä pitkään. Minua näitä kaikkia yhdistää ennemminkin kohtuullinen kalorien saanti kuin tietyt ruoka-aineet tai niiden välttely.

hyvää, silloin varmasti syötiin enimmäkseen myös ruisleipää, joka sekin terveellisyydessä vailla vertaa ... myös kuitua saa siitä paljon. Voita taas suosittelen syötäväksi silloin tällöin, varsinkin jos kärsii hypoklygemiasta ...

Ennen syötiin paljon rasvaa ...KYLLÄ, mutta ruoka-aineet olivat puhtaasti ja lähellä tuotettuja, ja myöskin ruoka oli yksinkertaista, joka on myös terveellistä. Ei ollut minkäänlaisia lisäaineita, etc. Silloin tehtiin myös paljon raskasta työtä, joten hikoilussa tuli ulos liiallinen suola mm.

Myöskään stressi ei ollut samaa luokkaa kuin nykyään ... elo oli leppoisampaa ja kiireettömämpää. Ihmiset voivat paremmin henkisesti.

• ~Vanilla~
        Ratikkakuski kirjoitti:

on terveellistä, voi on edelleen luomutuote ja ennen vieläkin puhtaampaa, niihin aikoihin lihassa ei ollut hormoneja tai antibiootteja tai muutakaan vastaavaa, mitä sieltä nykyään löytyy. Ja syötiin paljon esim. perunaa ja porkkanaa, jotka oli halpoja ja itsekasvatettuja. Siihen vielä päälle raskas työ, niin ei ollenkaan erikoista.

Jenkeissähän on ollut ongelmia, kun ihan pikkutytöillä alkaa kuukautiset, kun lihassa on niin paljon hormoneja. Ja teollisesti kasvatetussa lihassa on karsinogeeneja, luomussa taas omega3-rasvahappoja.

• ...
        Ratikkakuski kirjoitti:

Eivät ne pitkään eläneet isovanhemmat syöneet voita ja läskiä tolkuttomia määriä. Eivät he myöskään viettäneet suurinta osaa päivästään sisätiloissa tietokoneen äärellä ja iltoja kuntosaleilla tai telkkaria katsoen.

• kyllä ruoka on ensisijainen tarve, sitten vasta muu.

• persona-non-grata

...

• elääkseni, unohtamatta ruuan nautinnollisuutta tietenkään. Terveellinen ruoka on useinkin hyvin maukasta ja täyttävää. Hyvä ruoka on oikeata elämää mutta silti ei ihan koko elämä (mitä nyt ehkä jollakin molekyylibiologian tasolla..)

• persona-non-grata

kasvis- ja ylipäänsä kaiken terveellisen ruoan suhteen ... ihan suotta:), kun panostaa hyviin raaka-aineisiin ja käyttää esim. tuoreita yrttejä, erilaisia mausteita, etc. makua antamaan niin hyväähän niistä tulee. Linssit ja pavut, etc. ovat hyvinkin täyttäviä ...

• rapiskarpalo

elääkseni mutta nautin ruoan laitosta ja ruoan esille laitosta eli leivon ja kokkaan paljon ja viihdyn keittiössä. Tosin aika on useasti kortilla ja siksi se jääkin 1-2kertaa viikossa ja muuten perussettia ja ruokia eli lohta uunissa-muussilla ja rehuilla, kanaa ja riisiä/wokkirehut, itse kyllä syön kasvisruokia pelkästään eli perussetti päivinä falafelpyöryköitä, namnam... :>>

Haluan kokeilla uusia ruokia ja maistella ja ravintolassakin otan yleensä aina sitä mitä en ennen ole maistanut.

Ongelma tulisikin siinä kun peruspäivinä kulutan 2900-3400 kaloria (suosittelen spinningiä ja juoksemista yms. muillekin :>>) niin mitä helvettiä ihminen syö jos olisi läski?

• vänkyrä-nainen

että osaan arvostaa sitä oikeastaan vasta silloin kun sitä ei ole.

• persona-non-grata

jokseenkin itsestäänselvyys. Suoranaista nälkää varmasti harvemmat ovat kokeneet.

• ..tajuissani. Tulee syöminen ensimmäisen kerran mieleen siinä vaiheessa kun alkaa heikottaa.

• cat_on_fire

No en ehkä lauseen täydessä merkityksessä, mutta tykkään kyllä syödä ihan liikaa. Mulla on varmaan aika outo suhde ruokaan ja herkkuihin, aina melkein jotain tekee mieli.. Usein sorrunkin, mutta joskus on pakko skarpata. Rakastan pitsaa, karkkeja ja hyviä kotiruokia:)

Olen kuin Karvinen.

• .. se ois jättää hyvä ruoka syömättä. :) kohtuudella tietty.

• vili

se on lähinnä sellainen, että on pakko syödä normisafkaa kaikenmaailman lisäravinteita ettei näytä mäkihyppääjältä hetken päästä. paino ei nouse tällä kulutuksella...lähinnä syön, kun on pakko

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      413
      6029
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      83
      5371
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4394
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3951
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      55
      3761
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      175
      3459
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      110
      3209
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      63
      3207
    9. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2279
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49