Opiskelijoilla on tiukkaa.

Jukka puhuu asiaa!

Lainausta Jukan kirjoituksista "Minimikorvaus, mitä ihmiselle tulee pakollisten menojen jälkeen jäädä kouraan, on se, mitä sosiaalivirastosta saa. Käsitykseni mukaan se on jotain n. 400-500 euroa vuokran päälle, yhteensä siis vuokra mukaanluettuna siellä n. 700 euron kieppeillä usein." Opiskelijoilla on asiat vielä huonommin. Esim AMK opiskelijoilla on kk/tuki reilut 450e. Ja tästä ku viedään vuokrat yms niin paljonko jää elämiseen? VÄHÄN!!!! ja soskussa ne vaan naureskelevat että nosta opintolainaa. Eli opiskelijat ei saa samanlaista "LEIVÄN PÄÄLLIS RAHAA" kun monet muut vähävaraiset ja maahanmuuttajat.

10

763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

Opintotuella elää, mutta sillä ei pidetä yllä autoa, ei makseta tv-lupaa eikä osteta koulukirjoja.

• ehkä vanhus

Kun itse opiskelin ammattiin ei ollut opintotukia eikä muitakaan tukia. Töitä tekemällä rahoitin opintoni.ÄLKÄÄ aina valittako ,teillä on kuitenkin asiat hyvin ,tukea tuen päälle.Töitä teen vieläkin
        vaikka tiukkaa oli opiskellessa,ei ollut rahaa paareihin joka viikonloppu,mut selvittiin eikä valitettu,eikä oltu yhteiskunnalta kokoaijn apua vailla

• ja töissä oltu
        ehkä vanhus kirjoitti:

Kun itse opiskelin ammattiin ei ollut opintotukia eikä muitakaan tukia. Töitä tekemällä rahoitin opintoni.ÄLKÄÄ aina valittako ,teillä on kuitenkin asiat hyvin ,tukea tuen päälle.Töitä teen vieläkin
        vaikka tiukkaa oli opiskellessa,ei ollut rahaa paareihin joka viikonloppu,mut selvittiin eikä valitettu,eikä oltu yhteiskunnalta kokoaijn apua vailla

En miekään ymmärrä että kaikki on yhteiskunnan maksettava. Useamman koulutuksen olen hankkinut ja mihinkään en ole latin latia saanut, omalla työllä on aina kaikki maksettu, asuminen, ruoka, kirjat yms.
        On elämä mennyt helpoksi nykyään ja kyllähän sen huomaakin sitten niissä duunareissa kun työelämään alkavat, jos jaksavat.

• opiskellut itsekkin

Joo, eli sosiaalitoimesta toimeentulotukea laskettaessa tuloista vähennetään menot ja erotus maksetaan hakijalle. Jokaiselle tulee jäädä käteen menojen(vuokra, vastike, sähkö, lääkemenot, terveydenhuoltomenot) jälkeen 399€, jolla hakija itse maksaa muut menonsa(vaatteet, ruoka, lehdet, puhelin, tv-lupa jne...). Opiskelijat kyllä joutvat elämään tiukilla, jos ei halua nostaa opintolainaa. Itsekin opiskeluaikana kävin töissä rahoittaakseni opintoni ja elämiseni, mutta kolikolla oli toinenkin puoli. Opintoni nimittäin viivästyivät työssäkäynnin vuoksi, koska yliopistossa opiskelu olisi vaatinut enemmän itse pänttäämistä, kuin mihin minulla jäi aikaa töiden jälkeen. Onhan noita opintotuklia nostettukkin vastikään, mutta pahasti junnaavat vielä perässä. Esim. työttömät saavat paljon enemmän työmarkkinatukea, kuin mitä opiskelijat saavat opintotukea. Näiden tulisi olla mielestäni samansuuruisia.

• fjkfghk

Minä rikas opiskelija sain sähkölaskussa takaisin yhden kuun laskun verran. Nyt en saanut norminmukaista tt-tukea tälle kuulle, koska sähkönpalautus katsottiin tuloksi :(
        Ei saa ihmisellä olla yhtään ylimääräistä, kiva kun ostin itselleni lipaston niillä palautus rahoilla, jotain kivaa kämppään kerrankin, niin eipä olis pitäny. Nyt kittuutetaan sitten enskuulle. Perskele sanon minä :( Kallis lipasto tuli vaikka onkin kaunis..

• tt-tukea?
        fjkfghk kirjoitti:

Minä rikas opiskelija sain sähkölaskussa takaisin yhden kuun laskun verran. Nyt en saanut norminmukaista tt-tukea tälle kuulle, koska sähkönpalautus katsottiin tuloksi :(
        Ei saa ihmisellä olla yhtään ylimääräistä, kiva kun ostin itselleni lipaston niillä palautus rahoilla, jotain kivaa kämppään kerrankin, niin eipä olis pitäny. Nyt kittuutetaan sitten enskuulle. Perskele sanon minä :( Kallis lipasto tuli vaikka onkin kaunis..

Jos kerran olet opiskelija?

• hehst
        tt-tukea? kirjoitti:

Jos kerran olet opiskelija?

Siis miten niin en voisi saada? Jos saan 220e käteen enkö ole oikeutettu tt-tukeen? Lasketaan siihen vielä se lainakin vaikkei sitä ottaisikaan. Kun on perhettä on sitä menoakin ihan erilailla. No vuosi vielä, jospa sitä sitte pääsis veroja makseleen..

• mukaan maksamaan
        hehst kirjoitti:

Siis miten niin en voisi saada? Jos saan 220e käteen enkö ole oikeutettu tt-tukeen? Lasketaan siihen vielä se lainakin vaikkei sitä ottaisikaan. Kun on perhettä on sitä menoakin ihan erilailla. No vuosi vielä, jospa sitä sitte pääsis veroja makseleen..

vuoden päästä mamujen asumiset ,ruuat,huvittelut,ym,ym,ymym,kulut tää on leijonat ihanaa niin ihanaa

• tt-tuki????
        mukaan maksamaan kirjoitti:

vuoden päästä mamujen asumiset ,ruuat,huvittelut,ym,ym,ymym,kulut tää on leijonat ihanaa niin ihanaa

jos opiskelijalle jää asumisen ja kaikkien (terv.huolto jne )jälkeen n. 250 euroa, kyllä sillä tulee toimeen. kiristä vyötä läski, saamaton, löhöilijä.. tee itse ruokaa kävelesun muuta älä valita...

• feelix63
        tt-tuki???? kirjoitti:

jos opiskelijalle jää asumisen ja kaikkien (terv.huolto jne )jälkeen n. 250 euroa, kyllä sillä tulee toimeen. kiristä vyötä läski, saamaton, löhöilijä.. tee itse ruokaa kävelesun muuta älä valita...

olisiko toimeentulotuki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe