itkuinen yö

mameli

niin.. tähän sitä nyt tultiin vaikka itse en olis uskonu sitä sitten millään. koko yön vaan itkeny ja miettiny mikä se nyt olis kaikkien kannalta parasta. ja antanu itelle luvan nyt harkita jos se neiti nyt jäiskin kotiin. niin senkin sain tietää perjantaina että pieni likka olis tulossa. ex-mies raahas minut yksityiselle lääkärille vielä varmistamaan että kaikki on varmasti kunnossa. ei se ole muuten kommentoinu oikeastaan kokoasiaa, sanonu vaan että teen mitä teen niin tukena hän olis. niin pahalta kun tuntuukin sanoa niin saanen vaan epäillä. nyt kun on päästy näinkin pitkälle että laskettuun on enää vajaa kolme viikkoa ja neuvonnat ja kaikki aika loppusuoralla.. niin tämä odotus on pahinta. nyt kun kunnalta ja sos virastosta selitetään miten kyllä saisin apua niin henkistä kun rahallistakin jos tuntuu etten jaksa. kotiin tulis joku lasten kanssa touhuamaan jos minä haluan nukkua tai ihan vaan käydä jossain. mutta kun ei se ihan niin yksinkertaista ole. olisikin.. minä nyt jokatapauksessa ostin sängyn ja muuta sälää.. vähän vaatteita ja autoistuimen. jos nyt käykin niin että se neiti kotiin mukana tulisikin.

kaikki te ketkä olette antanut vauvan adoptioon, niin oliko teillä kauheeta mielen myllerrystä loppuajasta.. kun ennen tätä tuntui kaikki niin selvältä itsellekkin..

23

2738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä apua he voivat taata

      Kysy sosiaalitoimesta millaista, mitä ja miten paljon apua he voivat sinulle taata. Eri kunnissa käytäntö vaihtelee. Toisissa on mahdollista saada ihan oikeaakin apua, toisissa ei käytännössä yhtään mitään. Varmista vielä että luvatut jutut ovat tosiaan oikeasti saatavilla.

      Kun sitten olet saanut realistisen käsityksen siitä missä mennään teet päätöksen sen mukaan. Päätitpä kummin vaan tulet kohtaamaan ongelmia omassa päässäsi ja tuomitsemista toisten osalta. Suomessa on tabu se, ettei kaikki jaksa hoitaa omia lapsiaan ja siitä syyllistetään ihan avoimesti.

      • Helinä-keiju3

        kysy sydämeltäsi.


      • Mites sitten?
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        kysy sydämeltäsi.

        Entäpä jos se sydän sanoo ettei ilman tukea jaksa?
        Mitä sitten jos sitä tukea ei olekkaan saatavilla?


      • kyllä..
        Mites sitten? kirjoitti:

        Entäpä jos se sydän sanoo ettei ilman tukea jaksa?
        Mitä sitten jos sitä tukea ei olekkaan saatavilla?

        saa, kun pyytää..


      • niinpävoi
        Mites sitten? kirjoitti:

        Entäpä jos se sydän sanoo ettei ilman tukea jaksa?
        Mitä sitten jos sitä tukea ei olekkaan saatavilla?

        Tämäkin puoli asiasta on totta.
        On äitejä jotka syvässä masennuksessa eivät kykene sitten hoitamaan lapsiaan ja nämä jäävät vaille huolenpitoa.
        Näitäkin on. Ja jos on jokin päihdeongelma niin silloin ei missään nimessä voi vauvasta huolehtia jos ei mene hoitoon. Ymmärsin kuitenkin, että tässä kyse on siitä, että aiemmin jo lapsia ja ei jaksa enempää?
        Onkin hirveän vaikea etukäteen tietää sitä.
        Minusta vastuullinen vanhempi kykenee myös luopumaan jos tietää, että muuten lapsi kärsii.
        Kuitenkin tuo tarina synnytyssairaalan yksinäisestä vauvasta itketti.
        Vaikka vauvan adoptioon antaisi niin minusta paras olisi, että vauva pääsisi heti adoptio vanhempien luo eikä ainakaan joutuisi missään laitoksessa yksin odottelemaan. Toisaalta jos vauva on jo kiintynyt äitiin ( useamman kuukauden ikäinen 3--)niin on julmaa silloin riistää vieraaseen paikkaan tätä.
        Arki vauvan kanssa on välillä rankkaa, mutta ehkä rankinta on se jos jää tilanteen kanssa vaille tukea. Ehkä sinun kannattaisi varmistaa se, että saat oikeasti tukea jos vauvan pidät.
        Konkretiaa. Lisäksi täälläkin varmaan äitejä jotka kylään tulisivat. ( Itsekkin voisin tulla leikkimään koska minulla yksi vauva vain jos siis asut Helsingissä.)
        Mutta jos pidät lapsen on ihan realismia miettiä sitä että jaksaako ja luoda tukiverkko sitten jaksamista varten. Mutta jos tietää, että masentuu pahasti eikä kykene niin adoptioon lapsen antaminen on välittämistä, kunhan tosiaan vauva ei joudu jossakin laitoksessa siinävälissä olemaan.
        Voima sinne sinulle.


    • sulla muita

      lapsia???????

    • -äiti myös-

      itse kirjoittelin sulle joskus aika rankkoja ja tuomitsevia tekstejä vauvasi luompumisesta! ja en aan voinut käsittää kuinka voit niin tehdä ja vannotin sulle siitä kuinka tulet itkemään tuhat ja sata yötä kun pienen tyttösi annat pois :(

      tyhjin käsin kun tulet sairaalasta...tunne on sanoinkuvaamattoman TYHJÄ ja hoivavietti ja rakkaus liian suuri luopumiseen-älä anna sitä pientä pois :(
      älä tee ratkasuja joita mahdollisesti tulet katumaan!muista,että adoptio on lopulllinen ratkaisu etkä saa lastasi enää takaisin vaikka niin haluaisitkin.

      itselleni syntyi vahinko...olin totaalisen toiviton koko raskauden...pohdin myös adobtiota,mutta nyt synnytyksestä on 10kk ja tää mun vauva on kaikki kaikessa!!pärjään ihan okoosti kolmen lapsen kanssa kuitenkin..mua ihan surettaa kuinka oon siitä koko raskaudenajan näin inhonnut ja suunnittelin anatavani tämän pois.
      lapsi nukkuu ja syö hyvin on auhallinen ja helppo,aiemmat lapseni eivät tätä ole vaikka rakkaita hekin ovat,mutta tämä kolmas on jotain erityistä.

      älä tee mitään mitä katuisit-

      • olisi tahtonut toisenlaisen...

        Asioilla on aina erilaisia katsantokantoja. Itse olen au-lapsi ja meidän elämä alkoi äidin kanssa ilman muuta perhettä. Sitä perhettä ilmaantui seuraavien vuosien aikana mutta jouduin elämään siitä ulkopuolisena, huonompana, vähempiarvoisena. Kasvatukseni oli käsittömän ankaraa verrattuna sisarpuoliini. Olini rakastava, surullinen lapsi enkä voinut käsittää miksi äiti oli minulle niin julma, minähän rakastin häntä ja sisarauksiani yli kaiken.
        Tarina on pitkä enkä pitkästytä sillä teitä enempää, sanonpahan "lapsena" joka syntyi tähän maailmaan ei-toivottuna, että olisin toivonut itselleni mahdollisuutta elää toisenlaisessa perheessä. Mahdotonta sanoa minkälaiseen perheeseen olisin joutunut, mutta siihen kaiketi äitini olisi voinut vaikuttaa, ainakin esittää toiveitaan? Joka tapauksessa, jos äiti ei pysty rakastamaan lastaan se vaurioituu loppuelämäkseen ja siitä olen täysin varma. Äiti voi olla myöskin ei-biologinen. Rakkaus, hyväksyntä ja lämmin huolenpito on eheän ihmisen perustarve.
        Ei pieni vauva voi vaikuttaa päätöksiin, mutta hän ansaitsee aina mahdollisuuden.
        Lapsensa voi tavata myöhemmin, sitten kun on sen aika. Pian se 18-vuotta kuluu, ja varmaankin hän haluaa kuulla joskus faktat, mitkä johtivat siihen että hylkäsit hänet. Pahin virhe on pitää lapsi ja hyljeksiä häntä, syyttää mielessään jostain mille hän ei voinut mitään.


      • jouluyö
        olisi tahtonut toisenlaisen... kirjoitti:

        Asioilla on aina erilaisia katsantokantoja. Itse olen au-lapsi ja meidän elämä alkoi äidin kanssa ilman muuta perhettä. Sitä perhettä ilmaantui seuraavien vuosien aikana mutta jouduin elämään siitä ulkopuolisena, huonompana, vähempiarvoisena. Kasvatukseni oli käsittömän ankaraa verrattuna sisarpuoliini. Olini rakastava, surullinen lapsi enkä voinut käsittää miksi äiti oli minulle niin julma, minähän rakastin häntä ja sisarauksiani yli kaiken.
        Tarina on pitkä enkä pitkästytä sillä teitä enempää, sanonpahan "lapsena" joka syntyi tähän maailmaan ei-toivottuna, että olisin toivonut itselleni mahdollisuutta elää toisenlaisessa perheessä. Mahdotonta sanoa minkälaiseen perheeseen olisin joutunut, mutta siihen kaiketi äitini olisi voinut vaikuttaa, ainakin esittää toiveitaan? Joka tapauksessa, jos äiti ei pysty rakastamaan lastaan se vaurioituu loppuelämäkseen ja siitä olen täysin varma. Äiti voi olla myöskin ei-biologinen. Rakkaus, hyväksyntä ja lämmin huolenpito on eheän ihmisen perustarve.
        Ei pieni vauva voi vaikuttaa päätöksiin, mutta hän ansaitsee aina mahdollisuuden.
        Lapsensa voi tavata myöhemmin, sitten kun on sen aika. Pian se 18-vuotta kuluu, ja varmaankin hän haluaa kuulla joskus faktat, mitkä johtivat siihen että hylkäsit hänet. Pahin virhe on pitää lapsi ja hyljeksiä häntä, syyttää mielessään jostain mille hän ei voinut mitään.

        valmis antamaan sinulle ja vauvallesi tukea ja pikkuiselle kodinkin jos niin haluat.

        huijareita on liikkeellä ja palstan kautta on varmasti pelottavaa luottaa kehenkään...
        mutta olemme adoptiovalmennuksen läpi käynneet ja hurmaavan pikkumiehen ylpeät adoptiovanhemmat.

        haluan toivottaa sinulle voimia päätökseesi!!!!

        ja huom!! päätös on yksin sinun me voimme täällä palstalla antaa sinulle vain vinkkejä ja virtuaalista tukea,mutta vain sinä päätät!!!


    • nm.kokemusta..

      loppuajan raskaus on yhtä myllerrystä, kunnes tulee synnytys ja sen jälkeen mieli myllertää vielä enemmän.

      annan nyt neuvon sinulle: jos olet yhtään epävarma niin älä allekirjoita luopumista puoleen vuoteen, vaikka PeLa tai sossu puhuisivat sinulle että lapsen ei ole hyvä olla laitoksessa tai sijaisperheessä jne jne..

      kaikki, siis KAIKKI jaksavat odottaa muutaman kuukauden että saat pohtia asioita rauhassa, jo muutaman kuukauden kuluttua tiedät mikä on parasta joten 8 viikon harkinta aika ei ole pakollinen ja siihen älä suostu!!!!!

      on yleinen virhekäsitys että kun laitokselta tulee kotiin, kipeänä ja tissit maitoa valuen ja kun ei jaksaisi edes vessaan nousta..että olisi vielä järkevä miettimään lapsen adoptiota, ne päätökset pitää tehdä ilman hormoonimyllerrysta ja täysin terveenä.

      • täysin samaa mieltä!!

        edellisen kanssa!!älä luovuta jos et ole siitä yli 100% varma!!tee päätös vasta kun hormoni\tunnemrskyt ovat ohi.
        itse monen lapsen äitinä voin vannoa,että tunnetilat loppuraskaudessa ja lapsen synnyttä ovat hyvin päätä sekoittavia eivät vastaa todellisuutta.
        vasta nytten 5kk kuopuksen synnyttä olen alkanut samaan selkeyttä ajatuksiini ja myllerys vihdoin on ohi.


        tämä viimeinen lapsi meillä myös oli myös ns.sellainen ei suunniteltu ja tunteet ja mieli tietenkin sen mukainen,mutta eräs asia on jäänyt pysyvästi minun mieleeni sillä kun kuopukseni synnytin ja hän joutuikin yllättäen teholle ja siellä meidän vauvan sängyn vieressä oli vierustoverinaina pieni parikiloinen vauva vailla äitiä.hänet oli hylätty heti syntymänsä jälkeen.
        aina kun kävin lastani syöttämässä ym.vauva vieressä oli aivan yksin,kävi siinä hoitaja välillä pikaseen syöttämässä,mutta kuitenkin(hoitajilla ei ollut aikaa sylittää kun kysyin asiasta).
        sitten erään kerran mennessäni taas vauvaani katsomaan siellä olikin tämän hylätyn vauan äiti hyvästelemässä tätä(itku ihan tuli silmään)
        pääsin tämän äidin kanssa juttussiin ja keskustelu synventyi sille tasolle,että hän alkoikin puhumaan ihan henkilökohtaisa asioitaan minulle.
        enempää en hänestä kerro,mutta loppujen lopuksi hän muuttikin milelnsä ja vei pienen vauvansa kotiin! :)
        hän kiitti minua vielä lopuksi:)

        voiko tuollaista enää unohtaa?

        ei voi ja tulen aina mustamaan tämän äidin itkuiset kasvot ja pienen yksinäisen vauvan,mutta heidän lähdettyään sairaalasta äidin kasvot olivat täynnä toivoa ja himpun hän hymyilikin.

        tämä äiti tarvitsi vain tukea päätöksiinsä ja uusia näkökantoja asioihn.hän tarvisti apua.
        mutta,olisko hän koskaan katunut tekoaan jos olisi lähtenyt sairaalasta tyhjin käsin?emme voi tietää,mutta herkssä sekavassa mielentilassa hän oli ja mielestäni adoptio päätöksia ei voi tuosta noin vaan mennä tekemään.


      • sai..
        täysin samaa mieltä!! kirjoitti:

        edellisen kanssa!!älä luovuta jos et ole siitä yli 100% varma!!tee päätös vasta kun hormoni\tunnemrskyt ovat ohi.
        itse monen lapsen äitinä voin vannoa,että tunnetilat loppuraskaudessa ja lapsen synnyttä ovat hyvin päätä sekoittavia eivät vastaa todellisuutta.
        vasta nytten 5kk kuopuksen synnyttä olen alkanut samaan selkeyttä ajatuksiini ja myllerys vihdoin on ohi.


        tämä viimeinen lapsi meillä myös oli myös ns.sellainen ei suunniteltu ja tunteet ja mieli tietenkin sen mukainen,mutta eräs asia on jäänyt pysyvästi minun mieleeni sillä kun kuopukseni synnytin ja hän joutuikin yllättäen teholle ja siellä meidän vauvan sängyn vieressä oli vierustoverinaina pieni parikiloinen vauva vailla äitiä.hänet oli hylätty heti syntymänsä jälkeen.
        aina kun kävin lastani syöttämässä ym.vauva vieressä oli aivan yksin,kävi siinä hoitaja välillä pikaseen syöttämässä,mutta kuitenkin(hoitajilla ei ollut aikaa sylittää kun kysyin asiasta).
        sitten erään kerran mennessäni taas vauvaani katsomaan siellä olikin tämän hylätyn vauan äiti hyvästelemässä tätä(itku ihan tuli silmään)
        pääsin tämän äidin kanssa juttussiin ja keskustelu synventyi sille tasolle,että hän alkoikin puhumaan ihan henkilökohtaisa asioitaan minulle.
        enempää en hänestä kerro,mutta loppujen lopuksi hän muuttikin milelnsä ja vei pienen vauvansa kotiin! :)
        hän kiitti minua vielä lopuksi:)

        voiko tuollaista enää unohtaa?

        ei voi ja tulen aina mustamaan tämän äidin itkuiset kasvot ja pienen yksinäisen vauvan,mutta heidän lähdettyään sairaalasta äidin kasvot olivat täynnä toivoa ja himpun hän hymyilikin.

        tämä äiti tarvitsi vain tukea päätöksiinsä ja uusia näkökantoja asioihn.hän tarvisti apua.
        mutta,olisko hän koskaan katunut tekoaan jos olisi lähtenyt sairaalasta tyhjin käsin?emme voi tietää,mutta herkssä sekavassa mielentilassa hän oli ja mielestäni adoptio päätöksia ei voi tuosta noin vaan mennä tekemään.

        minullekkin tipan linssiin..

        Itse sain esikoiseni melko nuorena.. Adoptiota minullekin ehdoteltiin. Ja kiitän luojaani, etten ikinä sitä ole tehnyt!!!
        Nyt esikoinen täyttää 10v. En osaisi kuvitella mitä tuskaa kantaisin sisälläni jos hänet olisin jättänyt.. Kuitenkin tiedän, että vaikka kuinka vaikeita tilanteita on elämässä ja luulisi ettei enää jaksa, saati pystyisi huolehtimaan lapsestaan, niin jostain niitä voimia tulee!!

        Minulla on nyt 3 lasta.. Ja mistään en ole niin onnellinen kuin lapsistani!
        Älä hylkää pientä.. Sitä päätöstä et varmasti katuisi!


    • haluan auttaa

      tässä on mun sähköpostiosoite jos haluat puhua enemmän asiasta uskon että pystyn ehkä auttamaan sinua päätöksen tekemisen kanssa. [email protected] monet ovat luopuneet lapsestaan ja katuneet loppu elämän ajan. voitas jutella sähköpostitse ja haluan tukea ja auttaa päätöksen tekemisessä.

    • kävi..

      niin, että kaksi lasta oli jo ennestään.. Kolmas oli vahinkoraskaus.
      Mies oli "onnellinen" asiasta.. itseäni hirvitti ajatuskin kolmannesta! Kuitenkin raskauden edetessä tuli selville että mieheni oli löytänyt toisen naisen. Siihen loppui onni uudesta lapsesta ja hän vain häipyi.. Ei sen enempää selitellyt, ei enää vain kiinnostanut tämä vanha elämä.
      Minä olin hajalla.. mietin, kuinka ikinä selviän kolmen kanssa. Neuvolassa kerroin, kuinka asiat ovat. Suhtautuivat hienosti, ja tarjosivat jo silloin apua. Sanoin soittavani jos omat voimani vielä hupenevat..
      Nyt tämä kolmas lapsi on lähes vuoden. Ikinä en osaisi kuvitella elämääni ilman häntä! Välillä väsyttää, välillä jaksaa hienosti.. Mutta väsytti minua välillä silloinkin kun muut lapset olivat tämän ikäisiä!
      Apua ulkopuolisilta en ole vielä ainakaan tarvinnut.. Sen kuitenkin tiedän että sitä saan jos haluan!

      Yh:na ei ole aina helppoa.. Niin kun ei ole aina muutenkaan lasten kanssa. Kuitenkin rakastan lapsiani yli kaiken, enkä ikinä luopuisi heistä. Samoin näiden vanhempien sisarusten touhuista paistaa läpi suuri rakkaus vauvaa kohtaan.. He huolehtivat ja paijaavat minkä kerkiävät. Monesti joutuu jo toppuutteleenkin.

      Mieti sinäkin vielä. Kannattaisiko kuitenkin yrittää ennen kuin tekee lopullisen päätöksen?

      • ninni xxxxxxxx

        ihan kysyjän omasta tilanteesta.
        Soisin kaikkien lapsien kasvavan tasapainoisessa kivassa perhessä, mutta se ei vaan aina mene niin.
        On vaan niin paljon lapsia jotka joutuvat kasvamaan moniongelmaisissa perheissä... alkoholi....huumeet...Sitten myöhemmin haetaan sijaiskotia tai sijaisvanhempia kun lapsi on sen ikäinen ettei kukaan enää adoptoi....
        Itse kysyjä sydämessään varmaankin tietää pystyykö tarjoamaan lapselle hyvän kasvuympäristön vai ei, jos ei kerran lapsen isääkään kovin kiinnosta....


      • **huokaus**
        ninni xxxxxxxx kirjoitti:

        ihan kysyjän omasta tilanteesta.
        Soisin kaikkien lapsien kasvavan tasapainoisessa kivassa perhessä, mutta se ei vaan aina mene niin.
        On vaan niin paljon lapsia jotka joutuvat kasvamaan moniongelmaisissa perheissä... alkoholi....huumeet...Sitten myöhemmin haetaan sijaiskotia tai sijaisvanhempia kun lapsi on sen ikäinen ettei kukaan enää adoptoi....
        Itse kysyjä sydämessään varmaankin tietää pystyykö tarjoamaan lapselle hyvän kasvuympäristön vai ei, jos ei kerran lapsen isääkään kovin kiinnosta....

        Kylläpäs täällä nyt syyllistetään "huonojen perheiden" vanhempia. Taitaa olla Ninnilläkin vain adoptiolapsen pula vai mistä moinen motiivi kirjoitella tuollaisia viestejä? Eikö yhtä hyvin voisi kysyä adoptiolasta odottavilta, miksi nämä eivät adoptoi "liian vanhoiksi" kasvaneita lapsia. Sehän se vasta aikuisten itsekyyttä onkin, vai mitä ninnikkä?

        Adoptiotausta on aina myös kriisi. Adoptio vaikuttaa adoptoitujen elämään ja itsetuntoon koko elämän ajan. Osa tuntee itsensä täysin hylätyksi, eikä ehkä pysty myöhemminkään solmimaan läheisiä ihmissuhteita. Toisilla sujuu helpommin. Adoptoitujen ihmistenkin joukossa on monia itsemurhiin päätyneitä, vankiloissa istuvia, psykiatrisessa hoidossa käyviä jne. Ei se "hyvä adoptioperhe" kuitenkaan mikään onnela ole sekään.

        Elämä ei ole reilua. Toiset saavat lapsia vahingossa. Toiset eivät saa lapsia, vaikka yrittävät 10 vuotta ja kuluttavat omaisuuden lapsettomuushoitoihin. Elämä on monella muullakin tavalla epäreilua.


      • ole..
        ninni xxxxxxxx kirjoitti:

        ihan kysyjän omasta tilanteesta.
        Soisin kaikkien lapsien kasvavan tasapainoisessa kivassa perhessä, mutta se ei vaan aina mene niin.
        On vaan niin paljon lapsia jotka joutuvat kasvamaan moniongelmaisissa perheissä... alkoholi....huumeet...Sitten myöhemmin haetaan sijaiskotia tai sijaisvanhempia kun lapsi on sen ikäinen ettei kukaan enää adoptoi....
        Itse kysyjä sydämessään varmaankin tietää pystyykö tarjoamaan lapselle hyvän kasvuympäristön vai ei, jos ei kerran lapsen isääkään kovin kiinnosta....

        Täälläkään näkynyt lapsien isää, ja silti lapset kasvavat mielestäni täysin hyvässä kasvuympäristössä! Isän mallia antaa lapsille hyvin paljon sukulaiset ja kummit.. Ja varmasti jonakin päivänä löytyy myös se uusi pysyvämpi isähahmo talouteen, mutta vielä ei ole sen aika.

        Miksi ap ei kykenisi antamaan vakaata kasvuympäristöä uudelle vauvalle, jos hänellä on jo ennestäänkin lapsia? Mielestäni arki ei paljoakaan muuttunut tämän kolmannen myötä, koska kahden edellisen kanssa jo tehtiin samat askareet.. Ja ulkopuolista apua saa, kun sitä pyytää!
        Toivon vain että ap miettii vielä! Onhan kyse omasta lapsesta. Ahdistus tulevaisuudesta on varmasti täyttä totta! Minua ainakin pelotti kamalasti.. Mutta sen tahdon sanoa, että nyt kun katson tuota taapertajaa joka vähän väliä tulee halaamaan ja pussaamaan, joka nukahtaa syliin tuhisten, jatkuvasti oppii uutta ja nauru raikuu talossa..niin kestän kyllä rankemmatkin ajat!

        Mielestäni kannattaisi myös miettiä, mitä adoptio tuo tullessaan. Onko elämä sen jälkeen ahdistusta ja syyllisyyttä siitä että on luovuttanut lapsensa pois? Jos joka hetki joutuu elämään tuskallisessa syyllisyydessä, onko se taas hyväksi vanhemmille lapsille? Varmasti äiti masentuu ainakin jossain määrin..
        Kannattaisi ehkä myös miettiä onko ap:n ajatusten ja ahdistuksen takana myös masennusta muuten.. Ettei tule tehtyä väärää päätöstä, vain sen vuoksi ettei sitä huomata. Sen verran tiedän omasta kokemuksesta, ettei masennusta itse todellakaan huomaa.

        Syyllistää en missään tapauksessa koita.. Toivon vain ettei ap kärsi päätöksestään myöhemmin! Koska selvästi aloittajalla on myös lasta kohtaan tunteita, niin myös ero lapsesta tulee olemaan tuskallista! Eihän hän muuten edes miettisi, mitä tekisi..


      • ..perheissä!
        ole.. kirjoitti:

        Täälläkään näkynyt lapsien isää, ja silti lapset kasvavat mielestäni täysin hyvässä kasvuympäristössä! Isän mallia antaa lapsille hyvin paljon sukulaiset ja kummit.. Ja varmasti jonakin päivänä löytyy myös se uusi pysyvämpi isähahmo talouteen, mutta vielä ei ole sen aika.

        Miksi ap ei kykenisi antamaan vakaata kasvuympäristöä uudelle vauvalle, jos hänellä on jo ennestäänkin lapsia? Mielestäni arki ei paljoakaan muuttunut tämän kolmannen myötä, koska kahden edellisen kanssa jo tehtiin samat askareet.. Ja ulkopuolista apua saa, kun sitä pyytää!
        Toivon vain että ap miettii vielä! Onhan kyse omasta lapsesta. Ahdistus tulevaisuudesta on varmasti täyttä totta! Minua ainakin pelotti kamalasti.. Mutta sen tahdon sanoa, että nyt kun katson tuota taapertajaa joka vähän väliä tulee halaamaan ja pussaamaan, joka nukahtaa syliin tuhisten, jatkuvasti oppii uutta ja nauru raikuu talossa..niin kestän kyllä rankemmatkin ajat!

        Mielestäni kannattaisi myös miettiä, mitä adoptio tuo tullessaan. Onko elämä sen jälkeen ahdistusta ja syyllisyyttä siitä että on luovuttanut lapsensa pois? Jos joka hetki joutuu elämään tuskallisessa syyllisyydessä, onko se taas hyväksi vanhemmille lapsille? Varmasti äiti masentuu ainakin jossain määrin..
        Kannattaisi ehkä myös miettiä onko ap:n ajatusten ja ahdistuksen takana myös masennusta muuten.. Ettei tule tehtyä väärää päätöstä, vain sen vuoksi ettei sitä huomata. Sen verran tiedän omasta kokemuksesta, ettei masennusta itse todellakaan huomaa.

        Syyllistää en missään tapauksessa koita.. Toivon vain ettei ap kärsi päätöksestään myöhemmin! Koska selvästi aloittajalla on myös lasta kohtaan tunteita, niin myös ero lapsesta tulee olemaan tuskallista! Eihän hän muuten edes miettisi, mitä tekisi..

        On kyse sinun mielipiteestä, kun kirjoitat omasta perheestäsi että
        "lapset kasvavat mielestäni täysin hyvässä kasvuympäristössä!"

        Minä olen kasvanut yksinhuoltajan perheessä ilman toista vanhempaa. Ja se yksinhuoltaja vanhempi masentui. Toivoin silloin ja toivon vieläkin että asiat olisi mennyt toisin ja olisin saanut kasvaa kahden rakastavan ja huolta pitävän vanhemman kanssa. (Toki yksinhuoltaja olisi voinut masentua vaikka olisi ollut parisuhteessakin, mutta ehkä silloin masennus olisi huomattu aiemmin ja minä olisin päässyt jonnekin missä olisin saanut rakastavan vanhemman.)
        Ymmärrän että kaikki ei voi kasvaa kahden vanhemman perheessä, mutta silti toivon että se olisi mahdollista.

        Minusta on hyvä että ap miettii mitä tekee, sillä se kertoo että hän ei halua lapsensa kasvavan missä sattuu.
        Mutta ratkaisu on vain hänen, eikö hänelle voisi antaa miettimisrauhan?

        (Miten sinä voit tietää miten lapsesi kokevat lapsuutensa aikuisena? Voit nyt kirjoittaa vain siitä miten sinä koet heidän pieninä lapsina. Edessä on vielä murrosikää, yms. Mutta toivon että teillä menee kaikki hyvin ja jaksat!)


      • kauan sitten vauva
        ..perheissä! kirjoitti:

        On kyse sinun mielipiteestä, kun kirjoitat omasta perheestäsi että
        "lapset kasvavat mielestäni täysin hyvässä kasvuympäristössä!"

        Minä olen kasvanut yksinhuoltajan perheessä ilman toista vanhempaa. Ja se yksinhuoltaja vanhempi masentui. Toivoin silloin ja toivon vieläkin että asiat olisi mennyt toisin ja olisin saanut kasvaa kahden rakastavan ja huolta pitävän vanhemman kanssa. (Toki yksinhuoltaja olisi voinut masentua vaikka olisi ollut parisuhteessakin, mutta ehkä silloin masennus olisi huomattu aiemmin ja minä olisin päässyt jonnekin missä olisin saanut rakastavan vanhemman.)
        Ymmärrän että kaikki ei voi kasvaa kahden vanhemman perheessä, mutta silti toivon että se olisi mahdollista.

        Minusta on hyvä että ap miettii mitä tekee, sillä se kertoo että hän ei halua lapsensa kasvavan missä sattuu.
        Mutta ratkaisu on vain hänen, eikö hänelle voisi antaa miettimisrauhan?

        (Miten sinä voit tietää miten lapsesi kokevat lapsuutensa aikuisena? Voit nyt kirjoittaa vain siitä miten sinä koet heidän pieninä lapsina. Edessä on vielä murrosikää, yms. Mutta toivon että teillä menee kaikki hyvin ja jaksat!)

        Minäkin olen yksinhuoltajan lapsi, mutta yh-vanhempani ei sairastunut masennukseen vaan psykoosiin JA masennukseen. Siitä huolimatta en olisi ikinä halunnut sen vuoksi joutua toiseen perheeseen. Tärkeintä oli tietenkin se, että yh-vanhempani sai jossain vaiheessa sitä hoitoa. Ei sekään heti tapahtunut, mutta vähitellen kyllä.

        Lapsiperheiden täytyy saada apua sukulaisilta, yhteiskunnalta sekä mielellään myös muilta läheisiltä. Ei perheidenjäsenten erottaminen toisistaan saa olla mikään tyypillinen ratkaisu.

        Adoptio on hyvä vaihtoehto sellaisille synnyttäjille, jotka ovat täysin varmoja siitä, etteivät halua syntyvän lapsen kanssa elää yhdessä.


      • Eityyppiä
        kauan sitten vauva kirjoitti:

        Minäkin olen yksinhuoltajan lapsi, mutta yh-vanhempani ei sairastunut masennukseen vaan psykoosiin JA masennukseen. Siitä huolimatta en olisi ikinä halunnut sen vuoksi joutua toiseen perheeseen. Tärkeintä oli tietenkin se, että yh-vanhempani sai jossain vaiheessa sitä hoitoa. Ei sekään heti tapahtunut, mutta vähitellen kyllä.

        Lapsiperheiden täytyy saada apua sukulaisilta, yhteiskunnalta sekä mielellään myös muilta läheisiltä. Ei perheidenjäsenten erottaminen toisistaan saa olla mikään tyypillinen ratkaisu.

        Adoptio on hyvä vaihtoehto sellaisille synnyttäjille, jotka ovat täysin varmoja siitä, etteivät halua syntyvän lapsen kanssa elää yhdessä.

        Ei ole olemassa tyypillistä ratkaisua. On olemassa hankalia elämäntilanteita joissa jokainen valitsee sen mikä tuntuu omalle kohdalle sillä hetkellä toimivimmalle ratkaisulle.


    • niina-liina

      videovuokraamsta elokuva (dvd) nimeltä Juno. Siinä on kyse ei toivotusta raskaudesta ja adoptiosta. Se on hvän mielen elokuva josta suosittelen adoptiota miettivälle!

    • mira-83

      olen miettinyt ja lukenut kirjotuksiasi. Minkä ikäisiä nykyiset lapsesi ovat? Ovatko jo sen ikäisiä että ymmärtävät sinun odottavan vauvaa ja että heille olisi tulossa pikkusisko? Oletko miettinyt asiaa heidän kannaltaan, kuinka pahalta heistä tuntuu, että heidän siskonsa annetaan pois. Tuntuu jotenkin niin kamalalta ajatella omalle kohdalle asiaa, että oma siskoni olisi annettu adobtioon. Lapsistasi voi tuntua kamalan ahistavalta asia.. Älä anna vauvaasi pois..

      • vauvasinulle

        Hoidatko sinä lapsen sen aikuistumiseen asti kun Mameli ei jaksa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe