Niten C-duuriasteikko oikein määräytyy? Eikös tuo a ole vaan sovittu 440 Hz:ksi ja miksi c on juuri c? Onko siinä jokin systeemi, jolla saadaan koko oktaaviala määritettyä?
C-duuriasteikko
8
1671
Vastaukset
- tässä historiaa
http://www.haroldbeukers.nl/geschiedenis_en.php
Nykyiset asteikot ovat muodostuneet alitajuisesti ihmisen kuuleminen ylä-äänien perusteella, jotka määrittävät äänen sävyn.
Fourier muunnoksen avulla mikä tahansa aaltomuoto voidaan esittää siniaaltojen summana. Tähän perustuu fm-synteesi, jota on käytetty yhdessä ihmiskunna suosituommassa syntikassa Yamaha DX7:ssa.
DX 7:ssa on 6 sinaaltogeneraattoria (operaattoria), eri tavalla yhdistelmällä niitä saadaan erilaisia ääniä.- fourrier
"Fourier muunnoksen avulla mikä tahansa aaltomuoto voidaan esittää siniaaltojen summana"
Mikä tahansa funktio voidaan esittää Fourrier-sarjana, ei ainoastaan aaltomuoto.
IMHO. Laplace-muunnos pitäisi hävittää kaikista opetus-ohjelmista, koska Fourrier-käänteismuunnos on helvetin paljon helpompi. No mutta insinöörit pärjää taulukoilla. - ranstaaka
jakavatko 7 sävelkorkeutta oktaavin samankokoisiin palasiin. Tietenkin niin, että seuraavan taajuus on saman kertoimen suurempi, kuin edellinen?
Siis että onko D:n taajuus C ((2)7.juuri) elikkä D= vähän yli 1,1 C ? - Simppelton
ranstaaka kirjoitti:
jakavatko 7 sävelkorkeutta oktaavin samankokoisiin palasiin. Tietenkin niin, että seuraavan taajuus on saman kertoimen suurempi, kuin edellinen?
Siis että onko D:n taajuus C ((2)7.juuri) elikkä D= vähän yli 1,1 C ?Erilaisia viritystapoja on useita, pianossa tavallinen tasaviritys jakaa oktaavin 12 osaan, puolisävelaskeleeseen (juuri 12). Sitten niistä otetaan ne seitsemän valkeaa kosketinta ja sävelaskeleiksi tulee 1 1 ½ 111 ½.
Tasaviritys ei kuullosta ihmisestä parhaalta mahdolliselta, mutta on hyvä kompromissi. (Viritettävissä soittimissa voi päästä parempaan.)On kumma juttu, miksi juuri tämä länsimaista ihmistä miellyttää. - Fourier-muunnos
fourrier kirjoitti:
"Fourier muunnoksen avulla mikä tahansa aaltomuoto voidaan esittää siniaaltojen summana"
Mikä tahansa funktio voidaan esittää Fourrier-sarjana, ei ainoastaan aaltomuoto.
IMHO. Laplace-muunnos pitäisi hävittää kaikista opetus-ohjelmista, koska Fourrier-käänteismuunnos on helvetin paljon helpompi. No mutta insinöörit pärjää taulukoilla.Fourie-muunnosta käytetään toistuvien aaltomuotojen muuntamiseen. Laplace-muunnosta voi käyttää myös sellaisen käyrän analysointiin, jossa esim. pulssi tai askel ei toistu tietyn ajan kuluessa.
Eli siis Laplace-muunnoksella tutkitaan yleisesti systeemin vasteita esim. askelmaiseen tai ramppimaiseen ohjauksen muutokseen.
Fourier-muunnos on Laplace-muunnoksen erikoistapaus, jossa sisääntulo koostuu aikajatkuvasta sinimuotoisesta signaalista tai sinisignaalien summasta.
Askelvastetta on vaikea analyyttisesti ratkaista Fourier-muunnoksen avulla.
- joopajooo
Tuo kaikki on historiaa...
tasavireinen asteikko on 12 sävelinen ja edellinen sävel saadaan jakamalla taajuus (12 juuri 2):lla.
Tätä kun toistat sopivast pääset C säveleeseen.
Ylöspäin mennään kertomalla.
A-sävelen taajuus 440Hz on sopimuksenvarainen asia. sitä on muutettu aikoinaan joskus se taisi olla 435Hz.
Tasavireinen järjestelmä tarvittiin, kun musiikki tuli moniääniseksi se istuu parhaiten moniääniseen musiikkiin.
Aikaisemmin käytettiin erilaisia murtolukusuhteisiin perustuvia "puhtaita" säveljärjestelmiä, mutta ne eivät toimi nykymusiikissa kuten ei myöskään harmoniseen sarjaan perustuva viritys. Kielisoittimen yksittäinen kielihän noudattaa yläsäveliltään melko hyvin harmoniseta sarjaa, mistä syntyy tuo kielen sointi, mutta useimmat muut soittimet eivät.
Perusolemus musiikissa on se, että kaikki säveljärjestelmät ovat periaatteessa risitiriitaisia. tasavireisessä järjestelmässä sävelien suhteet ovat aina irrationaalilukuja. Esimerkiksi intervalli C F# = neliöjuuri 2 ja F# on C:n ja C´:n geometrinen keskiarvo ja C:stä on "yhtä pitkä matka F#:ään kuin F#:stä C':uun".
Pianoa ei esimerkiksi kuitenkaan viritetä aivan tasavireiseksi, vaan se "temperoidaan" eli venytetään taajuuksien ylä ja alapäätä.
Kreikkalaisten lauluihin yleensä riittivät mustat koskettimet!
Eli kaiken kaikkiaan musiikin ongelma on vähän samankaltainen kuin ympyrän neliöiminen.- pentatooni
Pythagoras ilmeisesti pääsi kiinni säveltaajuuteen juuri kielisoittimien avulla, mittaamalla, mistä kohden kielen yläharmooninen soi. Pythagoraalaisuus tuupertuikin siten juuri tuohon irrationaalilukusuhteeseen. Sfäärien harmonia onkin siten Rock'n Rollia: Come together!
- Mr.K.A.T.
k=2^(1/12) ~ 1.059463094359295
a = 440Hz
ais =a#= 440*k^1= 440Hz*1.059463..= 466.16376 Hz
b = 440Hz*k^2= 440Hz*1.059463..^2 = 493.88330 Hz
C = 440Hz*k^3= 523.25113 Hz
D = 440Hz*k^5= 587.32954 Hz
E = 440Hz*k^7= 659.25511 Hz
F = 440Hz*k^8= 698.45643 Hz
G = 440Hz*k^10= 783.99087 Hz
A = 440Hz*k^12= 880 Hz tasan
B = b*2 = 987.76660 Hz
C' = C*2 = 1046.50226 Hz
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781