Onko ikäerolla merkityksellisyyttä ...

persona-non-grata

parisuhteessa? Miltä osin se on määräävä? Vai onko sittenkin henkinen ikäero suhteen kannalta se ratkaiseva seikka?

37

1026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - luulisin -

mitä nuoremman vanhemmat sanovat.

• persona-non-grata

asia erikseen ja sitä ryhmää en nyt kuitenkaan aloitteessani tarkoittanut:).

• - luulisin -
        persona-non-grata kirjoitti:

asia erikseen ja sitä ryhmää en nyt kuitenkaan aloitteessani tarkoittanut:).

ennen kuin aloittaa suhdetta itseään paljon nuoremman kanssa, on otettava huomioon koko perkeleen suku.

• persona-non-grata
        - luulisin - kirjoitti:

ennen kuin aloittaa suhdetta itseään paljon nuoremman kanssa, on otettava huomioon koko perkeleen suku.

toiseen ihmiseen ilmeisestä ikäerosta huolimatta, paljonko sillä ja tulevallakin hetkellä painaa se, mitä muut asiasta ajattelevat?

• - luulisin -

toiseen ihmiseen ilmeisestä ikäerosta huolimatta, paljonko sillä ja tulevallakin hetkellä painaa se, mitä muut asiasta ajattelevat?

tuntee myös vastuunsa. Ehkä nuo epäsuhtaparit ovat ookoo jossain taiteilijapiireissä.

• nuorempi nainen sietää paremmin mun lapsellisuuksia. Se pitää niitä jopa hauskana.

• haitan kuten monesta muustakin asiasta - kuten pituuserosta. Ikäero on varmasti harvemmin ongelma suhteen alussa kuin suhteen päättyessä - siis et sen piikkiin pannaan asioita jotka eivät sille kuulu.

No ainaskin yksi mihin se vaikuttaa on vanhuus. Tilastollisesti 30 vuotta vanhempi puoliso (erityisesti mies) siirtyy lepoon huomattavasti ennen kumppaniaan. Onko sillä väliä - ainakin kiikkustuolihaaveissa.

• persona-non-grata

mahdolliset "ongelmat" suhteen edetessä, pitäisi osata tiedostaa jo etukäteen. Niitä ei voi minusta enää käyttää verukkeena siinä vaiheessa, kun ongelmia ehkä tulee ... minusta se on alhaista toista kohtaan.

• persona-non-grata kirjoitti:

mahdolliset "ongelmat" suhteen edetessä, pitäisi osata tiedostaa jo etukäteen. Niitä ei voi minusta enää käyttää verukkeena siinä vaiheessa, kun ongelmia ehkä tulee ... minusta se on alhaista toista kohtaan.

näkemään ennalta mut harvasta meistä on meedioksi. Se mikä alussa tuntuu vetoavan voi myöhemmin olla juuri se syy miksi eroamme. Ja tarkoitin et ilmoittamamme syyt eivät ain ole niitä mistä oikeasti on kyse - ja aina/usein emme ole rehellisiä edes itsellemme. Ja alhaisempaa on minusta kavereille kertoa et oikeasti jätin sen koska se on impotentti - vaik oliskin oikea syy.

• persona-non-grata
        ttuplai kirjoitti:

näkemään ennalta mut harvasta meistä on meedioksi. Se mikä alussa tuntuu vetoavan voi myöhemmin olla juuri se syy miksi eroamme. Ja tarkoitin et ilmoittamamme syyt eivät ain ole niitä mistä oikeasti on kyse - ja aina/usein emme ole rehellisiä edes itsellemme. Ja alhaisempaa on minusta kavereille kertoa et oikeasti jätin sen koska se on impotentti - vaik oliskin oikea syy.

ketään? Tuo kyvyttömyys. Jos on oltu jo aviossa/parisuhteessa pidemmän aikaa ja molemmilla jo ikääkin kertynyt enemmän. Hätä aina keinot keksii ja voihan omat tarpeensa hoitaa fiksumminkin keinoin. Seksi on toki tärkeää, muttei kuitenkaan mikään hallitseva osa parisuhdetta.

ketään? Tuo kyvyttömyys. Jos on oltu jo aviossa/parisuhteessa pidemmän aikaa ja molemmilla jo ikääkin kertynyt enemmän. Hätä aina keinot keksii ja voihan omat tarpeensa hoitaa fiksumminkin keinoin. Seksi on toki tärkeää, muttei kuitenkaan mikään hallitseva osa parisuhdetta.

Jokaisella olkoon oikeus itse määritellä syyt olla tai olla olematta yhdessä - ja kyseessä oli vaan esimerkki. Olkoot syy vaikka mustasukkaisuus nuoresta kumppanista. Tai iäkkäämmän kumppanin haluttomuus enää ryhtyä lapsen tekoon.

Ei toiselle välttämättä ole kertynyt niin hirveästi mittariin jos kerran sitä ikäero oli lähdössä paljon. Olkoot vaikka lähtötilanne 22 v ja 55 v ja liittoa 12.6 v.

• persona-non-grata
        ttuplai kirjoitti:

Jokaisella olkoon oikeus itse määritellä syyt olla tai olla olematta yhdessä - ja kyseessä oli vaan esimerkki. Olkoot syy vaikka mustasukkaisuus nuoresta kumppanista. Tai iäkkäämmän kumppanin haluttomuus enää ryhtyä lapsen tekoon.

Ei toiselle välttämättä ole kertynyt niin hirveästi mittariin jos kerran sitä ikäero oli lähdössä paljon. Olkoot vaikka lähtötilanne 22 v ja 55 v ja liittoa 12.6 v.

kumppani määrittelee itse omat ja parisuhteensa rajat. Kukaan muu ei sitä voi/eikä saa tehdä heidän puolestaan. Kysymykseni oli vain yksi näkökulma asian suhteen, ei mikään määritelmä siitä, millä tavoin kenenkin tulee hoitaa parisuhdettaan:).

kumppani määrittelee itse omat ja parisuhteensa rajat. Kukaan muu ei sitä voi/eikä saa tehdä heidän puolestaan. Kysymykseni oli vain yksi näkökulma asian suhteen, ei mikään määritelmä siitä, millä tavoin kenenkin tulee hoitaa parisuhdettaan:).

Melkein niinku retorinen kysymys. Mä en ehtinyt vaihtaa moodia - mielikuvitushenkilöstä (ikä) itseeni (seksi). No omalla kohdallani on vaikea kuvitella et liitto loppuisi ko. asiaan eli ei olis minullekaan syy.

• mirame81

Henkinen yhyeys on tärkein.Usein meilläkin 11v ikäero tuottaa hämmästystä.Alussa pahoitin mieleni en enää niinkään. Pahoiltakaan kommenteilta ei ole vältytty.Pääasia että meillä yhdessä on henkinen yhteys ja tasapaino tämän erikoisen asetelman kanssa ja tottakai rakas lapsi jolle ollaan isä ja äiskä ei siinä iällä merkitystä.

• persona-non-grata

ei useimmilla vaikuta mitenkään suhteen laatuun. Ei silloin, kun kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä.

• scale

jotakin merkitystä. Mua ei äitini ikäiset naiset kiehdo.

• persona-non-grata

tyttäristä:)...

• ....

• Serpico

Sitähän sanotaan, että sitä vähemmän merktystä mitä vanhempia ollaan. Se siis tarkoittaisi, että ero tuntuu suuremmalta 20- ja 35-vuotiaan välillä kuin 35- ja 50-vuotiaan. Onko se niin? En ole ihan varma. Kai sitä itse myös kuvittelee olevansa mieluummin vähän nuorempi kuin on. Musta itsestäni joku kymmenen vuotta on ok ikäero. Riippuu myös siitä minne ollaan menossa, mitä odotuksia kummallakin on. Parikymppisen suunnitelmat ja elämäntilanne on erilainen kuin kolmivitosen. Mut ehkä vielä enemmän kolmevitosen ja viisikymppisen? Itse mä olen elänyt silleen, että en ole ajatellut ikäeroa, mutta olen kuitenkin sitten saanut kuulla siitä. Olen kuullut huomautuksia iästäni, mutta toisaalta sehän on sellaista pientä nälvimistä ja kuuluu asiaan :)

• persona-non-grata

Toisaalta pitää muistaa myös se, etteivät ne vanhemmat miehet/naiset ole läheskään kaikki niin yksiselitteisesti viisaampia, kokeneempia, seesteisempiä, varakkaampia:) etc. kuin useimmat luulevat. Vanhuus ja viisaus eivät välttämättä kulje käsi kädessä.

• Serpico

Toisaalta pitää muistaa myös se, etteivät ne vanhemmat miehet/naiset ole läheskään kaikki niin yksiselitteisesti viisaampia, kokeneempia, seesteisempiä, varakkaampia:) etc. kuin useimmat luulevat. Vanhuus ja viisaus eivät välttämättä kulje käsi kädessä.

En malta olla vielä lisäämättä että toisaalta myös kolmikymppinen voi olla jo täysi kalkkis. Voi olla ihan out parikymppisten maailmasta. Itse en toki ole, mutta tunnen lukemattomia ikäisiäni setiä. Toivottavaa olisi että edes sitä viisautta olisi jonkin verran :)

• zisel

itseäni vanhempien miesten kans.

• testari

värikkyydessä kun halusin hassutella. Aikansa kutakin. Olisiko nyt sitten älykkyyden aika?

Itse en tiedä, mitä hyötyjä tai haittoja toisi tullessaan suuri ikäero parisuhteessa. Vaimollani ja minulla kun on ainoastaan yksi vuosi ikäeroa. Siis olen ehkä väärä henkilö vastaamaan yhtään mitään.

Toki voin antaa ajatusteni lentää ja kuvitella. Henkistä kapasitettiahan ei voi ikävuosien mukaan mitata. Se viisaus sillä saralla kehittyy jokaisella ihmisellä omaa tahtiaan. Näin olettaisin, että henkisesti voisi olla suuresta ikäerostaan huolimatta parisuhteessa kumppanukset hyvinkin samalla aaltopituudella.

Kokonaan toinen asia on sitten tuo kehon vanheneminen ajan myötä. Mitä ongelmia se tuonee eteen kun toinen on vaikkapa jo eläkeikäinen ja toinen vasta keski-iässä. Entäs sitten kun toiselta lakkaa "hormoonit toimimasta"ja toisella olis vielä vauhti päällä. Entäs sitten? Sekin vielä, että astuisiko mustasukkaisuutta kuvioihin kun itse ei enää pysty tyydytystä tuottamaan. "Jospa se löytää nuoremman". Riittääkö henkinen/älyllinen yhteensopivuus tyydyttämään parisuhteen.

• persona-non-grata

sen suhteen omat rajansa ja pelisääntönsä. Se, mikä sopii toisille, ei välttämättä sovi joillekin muille.

Itse ajattelen asian sillä tavoin, jotta jos en enää mahdollisesti kykenisi antamaan toiselle enää seksuaalisesti mitään, miksi silloin kieltäisin sen toiseltakaan? Se olisi julmaa vallankäyttöä. Päinvastoin, olisin tyytyväinen, jos kumppaninikin olisi tyytyväinen, vaikka hän tyydyttäisikin oman tarpeensa muualla. Ei sen silti tarvitse hajoittaa mitään hyvää parisuhdetta. Se voi olla sitä, myös ilman seksiäkin ... lujaa yhteenkuuluvuutta, ystävyyttä, toveruutta ...

• testari

sen suhteen omat rajansa ja pelisääntönsä. Se, mikä sopii toisille, ei välttämättä sovi joillekin muille.

Itse ajattelen asian sillä tavoin, jotta jos en enää mahdollisesti kykenisi antamaan toiselle enää seksuaalisesti mitään, miksi silloin kieltäisin sen toiseltakaan? Se olisi julmaa vallankäyttöä. Päinvastoin, olisin tyytyväinen, jos kumppaninikin olisi tyytyväinen, vaikka hän tyydyttäisikin oman tarpeensa muualla. Ei sen silti tarvitse hajoittaa mitään hyvää parisuhdetta. Se voi olla sitä, myös ilman seksiäkin ... lujaa yhteenkuuluvuutta, ystävyyttä, toveruutta ...

Mitä se ulkopuolisille kuuluu, kuinka parisisuhteessa olevat omat ongelmansa ratkaisevat ylipäätäänkin. Liian usein vain noita viisaita neuvonantajia ilmaantuu parisuhteeseenkin. Suku on pahin tässäkin asia yhteydessä.

Tuohon en ota kantaa, mitä tulee siihen, jos toinen menee niin vanhaksi, ettei kykene enää tiettyjä velvoitteita suorittamaan. Onneksi sentään kaikki ongelmat eivät ole kohdalleni osuneet. Voin toki itseni asettaa tiettyyn kuviteltuun parisuhdeosaan ja sitä kautta tunnustella tuntojani. Enpä näkisi mielellään vaimoani vieraan sylissä, vaikka itseltäni olisi potenssi poissa. No tämä nyt vain oli minun mielipiteeni.

• ikäerolla ei ole juurikaan merkitystä juuri silloin kun ne henkiset iät kohtaavat. Jos ne eivät kohtaa, ikäero voi olla yksi suurimmista esteistä seurustelulle/kumppanuudelle. Tiedä sitten onko edes mahdollista kovin suuressa ikäerossa henkisten ikien kohdata..

Itse tulen paremmin toimeen samanikäisten tai nuorempien kuin vanhempien miesten kanssa. Tosin niin kauan kun juttu ei nuorukaisten mene kovin vakavaksi niin hyvin menee.. Henkinen ikäni siis kohtaa heidät muuten paitsi ehkä seurustelumielessä ( seurusteluun suhtaudun ehkä niin kuin kolmekymppinen vaikka muutoin olen sopivaa seuraa vasta teinikengistään päässeille tai vähän vanhemmille..) Jotkut vanhemmat miehet osaisivat varmaan seurustella kestävämmin, mutta pelkään että muuten emme löytäisi muunlaista henkistä yhteyttä, ainakaan kovin helpolla - paitsi jos miehen henkinen ikä on nuorekas niin kuin minulla..

• hmh,

Ensin kyselet, että onko ikäerolla "merkityksellisyyttä" parisuhteessa. Minkälaista "merkityksellisyyttä" tarkoitat? Sitten oletat, että ikäero olisi joltakin osin määrävä, vrt. kysymyksesi " Miltä osin se on määräävä?". Oletan tässä sinun viitanneen em. kysymyksellä ikäeroon parisuhteessa.( No vastaus muuten viimeisimpään: ei musta välttämättä mitenkään, mutta joissakin tapauksissa voi/ja pitäisi ollakin.) Kolmanneksi kysyt, että "Vai onko sittenkin henkinen ikäero suhteen kannalta se ratkaiseva seikka?" Kahta edeltävää kysymystäsi ei loogisesti voi yhdistää viimeisimpään kysymykseesi. Jos aletaan puhua henkisen ikäeron ratkaisevuudesta suhteen kannalta, ts. kysellä siitä, pitäisi ennalta olla tiedossa, että mitä sinä tarkoitat "henkisellä ikäerolla". Ilman sinun henkilökohtaisia terminologisia määritelmiäsi käyttämiesi käsitteiden osalta, ei kysymyksiisi mielestäni voi vastata kuin yleispliisua laarilaata. Ei pahalla.

• persona-non-grata

jotka täyttävät korkeat älylliset vaatimuksesi:).

Olen pahoillani, etten ole samalla tasolla kanssasi.

• hmh,

Jaa? Ikävää, että mitä ilmeisimminkin otit kysymykseni henkilökohtaisesti, vaikken sitä tarkoittanut. Mä nyt vain hain sitä syvätasoa, you know? Laajempaa pointtia sulta, näkemyksiä sulta. Ja ihan kuule vain kiinnostuksesta asiaan.:)

Ei sitten.

• testari

joka ei ole tuon tyypin kanssa samalla aaltopituudella:)

Unohda koko tyyppi ja elä elämääsi täysillä.

• persona-non-grata
        hmh, kirjoitti:

Jaa? Ikävää, että mitä ilmeisimminkin otit kysymykseni henkilökohtaisesti, vaikken sitä tarkoittanut. Mä nyt vain hain sitä syvätasoa, you know? Laajempaa pointtia sulta, näkemyksiä sulta. Ja ihan kuule vain kiinnostuksesta asiaan.:)

Ei sitten.

henk.kohtaisesti. Ärsytyskynnykseni on tänään korkeammalla, kuin yleensä:).

• persona-non-grata
        hmh, kirjoitti:

Ei sitten.

aiheessa?

• Eihän mikään estä sinua ensin määrittelemästä henkistä ikäeroa ja sen jälkeen perustella ja pisteyttää sen merkityksen parisuhteelle. Vertailuksi voit ottaa kalenteri-iän (jota ei tarvinne määritellä) merkityksen. Vertailun voit tehdä esim. numeroasteikolla.

Näin kysymysten välillä on looginen yhteys ja tärkeimmät suureet on määritelty.

Toinen vaihtoehto on saivarrella.

• hmh,

• hmh,
        testari kirjoitti:

joka ei ole tuon tyypin kanssa samalla aaltopituudella:)

Unohda koko tyyppi ja elä elämääsi täysillä.

Ihan tarpeetonta keskustelun personointia sulla tossa, nimim. testari.

Ei pahalla, ei pahantahtoisesti sanoakseni.:)

• hmh,
        ttuplai kirjoitti:

Eihän mikään estä sinua ensin määrittelemästä henkistä ikäeroa ja sen jälkeen perustella ja pisteyttää sen merkityksen parisuhteelle. Vertailuksi voit ottaa kalenteri-iän (jota ei tarvinne määritellä) merkityksen. Vertailun voit tehdä esim. numeroasteikolla.

Näin kysymysten välillä on looginen yhteys ja tärkeimmät suureet on määritelty.

Toinen vaihtoehto on saivarrella.

Jo se on kissan viikset, jos ei edes kysymyksiä ketjun aloituksen aiheesta saisi esittää!;D

Suhteuta vähän. *oikeasti*

• persona-non-grata
        hmh, kirjoitti:

No ne kysymykseni sulle ketjun aloittaja kävivät ilmi tästä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000041673862

Sun näkemyksistäsi olin kiinnostunut. Siitä, että vähän taustoittaisit ja pohjaisit keskustelua sitä kautta.:)

suhteita, joissa ikäero saattaa olla merkittävän suurikin. Niitä tullaan myös solmimaan tulevaisuudessakin. Useammille kuitenkin ympäristön vaikutus omiin valintoihin on suurempi, kuin se, millaista tai millaisen elämäntavan kukin haluaa/haluaisi itse valita. Ympäristön asettamat normit "normikäyttäytymisen"- ja toimimisen suhteen määrittelevät ja ohjaavat myös omia valintojamme ja ajatuksiamme. Miksi annetaan liian suuri valta ja merkityksellisyys muiden mielipiteille, silloin kun kyse on -herranjestas! omasta elämästä?

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      120
      1050
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      131
      963
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe