Esikoulu

asiaa..

Mietiskelen tässä että; onko tuo esikoulu ihan kouluun verrattavissa, että siellä tulisi sitten päivittäin käydä kun sen aloittaa vai voiko sieltä pitää vapaa päiviä niin kuin päivähoidosta..?? Ja minkä verran voi pois olla? Kokemuksia! Syksyllä edessä vauvan syntymä ja esikoinen aloittaa eskarin, niin toisinaan voi tulla ns käytännönpulmia.. Hoitotätien kommentteja myös, kiitos!!!! =)

57

5198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollaan puoli päivää

      mut opetusta on vain tunti päivässä.eikä siinä mitään vaikka poissa välillä onkin,nou hätä. T.eskarilaisen äiti

      • ope eskarista

        Esiopetusta annetaan 20 tuntia viikossa, keskimäärin neljä tuntia päivässä.
        Osallistuminen on vapaaehtoista, "omien" eskareiden vanhemmille painotan kuitenkin esiopetukseen sitoutumista eli jos esiopetukseen ilmottaudutaan niin sitten siihen myös osallistutaan. Eli säännöllisesti vajaaviikkoinen osallistumine n tai pitkät poissaolot eivät ole suotavia. Toki aina on joukossa vanhempia, jotka näin haluavat toimia enkä ketään ole eskariin kotoaan hakenut. Ryhmädynamiikan kannalta on tärkeää osallistua aina, satunnaiset vapaapäivät ovat ok ja sattuuhan noita sairastumisiakin.

        Vai tunti päivässä, ovat nyt jättäneet paljon oleellista kertomatta, jos tässä vaiheessa eskarivuotta olet vielä siinä uskossa, että opetusta on vain tunti päivässä.


      • ..............
        ope eskarista kirjoitti:

        Esiopetusta annetaan 20 tuntia viikossa, keskimäärin neljä tuntia päivässä.
        Osallistuminen on vapaaehtoista, "omien" eskareiden vanhemmille painotan kuitenkin esiopetukseen sitoutumista eli jos esiopetukseen ilmottaudutaan niin sitten siihen myös osallistutaan. Eli säännöllisesti vajaaviikkoinen osallistumine n tai pitkät poissaolot eivät ole suotavia. Toki aina on joukossa vanhempia, jotka näin haluavat toimia enkä ketään ole eskariin kotoaan hakenut. Ryhmädynamiikan kannalta on tärkeää osallistua aina, satunnaiset vapaapäivät ovat ok ja sattuuhan noita sairastumisiakin.

        Vai tunti päivässä, ovat nyt jättäneet paljon oleellista kertomatta, jos tässä vaiheessa eskarivuotta olet vielä siinä uskossa, että opetusta on vain tunti päivässä.

        Koko ajan. Meillä oli syynä pojan väsyminen, kun oli säännöllisiä terapioita, joina päivinä katsoimme, että eskari jää toisarvoiseksi, lapsi väsyi muuten liiaksi. en tiedä, miten yleensä, mutta ei meillä eskarissa pidetty asiaa mitenkään kummoisena, ja suunnittelivat toimintaa osittain noiden päivien mukaan, jotta lapsi ei jäänyt mistään hirveän tärkeästä paitsi.


      • 6v kouluun, niin keksittiin
        ope eskarista kirjoitti:

        Esiopetusta annetaan 20 tuntia viikossa, keskimäärin neljä tuntia päivässä.
        Osallistuminen on vapaaehtoista, "omien" eskareiden vanhemmille painotan kuitenkin esiopetukseen sitoutumista eli jos esiopetukseen ilmottaudutaan niin sitten siihen myös osallistutaan. Eli säännöllisesti vajaaviikkoinen osallistumine n tai pitkät poissaolot eivät ole suotavia. Toki aina on joukossa vanhempia, jotka näin haluavat toimia enkä ketään ole eskariin kotoaan hakenut. Ryhmädynamiikan kannalta on tärkeää osallistua aina, satunnaiset vapaapäivät ovat ok ja sattuuhan noita sairastumisiakin.

        Vai tunti päivässä, ovat nyt jättäneet paljon oleellista kertomatta, jos tässä vaiheessa eskarivuotta olet vielä siinä uskossa, että opetusta on vain tunti päivässä.

        puolipakollinen esiopetus, jota ei voi olla poissa...
        mites jotenkin haiskahtaa....


      • ope eskarista
        .............. kirjoitti:

        Koko ajan. Meillä oli syynä pojan väsyminen, kun oli säännöllisiä terapioita, joina päivinä katsoimme, että eskari jää toisarvoiseksi, lapsi väsyi muuten liiaksi. en tiedä, miten yleensä, mutta ei meillä eskarissa pidetty asiaa mitenkään kummoisena, ja suunnittelivat toimintaa osittain noiden päivien mukaan, jotta lapsi ei jäänyt mistään hirveän tärkeästä paitsi.

        tarvitseville lapsille tehdään aina oma, henkilökohtainen opetussuunnitelma (aivan kuten perusopetuksessakin). Suunnitelmassa huomioidaan lapsen kokonaistilanne, oppimisen haasteet ja vahvuudet. Tällöin voidaan hyvinkin tulla tulokseen, että lapsen edun mukaista on lyhentää opetusaikaa. Perusopetuksessa voidaan tehdä samoin.


      • meidän eskarista
        ope eskarista kirjoitti:

        Esiopetusta annetaan 20 tuntia viikossa, keskimäärin neljä tuntia päivässä.
        Osallistuminen on vapaaehtoista, "omien" eskareiden vanhemmille painotan kuitenkin esiopetukseen sitoutumista eli jos esiopetukseen ilmottaudutaan niin sitten siihen myös osallistutaan. Eli säännöllisesti vajaaviikkoinen osallistumine n tai pitkät poissaolot eivät ole suotavia. Toki aina on joukossa vanhempia, jotka näin haluavat toimia enkä ketään ole eskariin kotoaan hakenut. Ryhmädynamiikan kannalta on tärkeää osallistua aina, satunnaiset vapaapäivät ovat ok ja sattuuhan noita sairastumisiakin.

        Vai tunti päivässä, ovat nyt jättäneet paljon oleellista kertomatta, jos tässä vaiheessa eskarivuotta olet vielä siinä uskossa, että opetusta on vain tunti päivässä.

        ainakin on aina sanottu että vapaapäiviä saa pitää että ei ole koulua vielä, yhtään ei ole tullut sellaista tunnetta että vapaapäivien pitämisestä olisi jotain haittaa, vaikka itse ei olla juuri ylimääräisiä vapaita pidetty, kai se on parempi käydä edes jonkin verran eskarissa kuin ei ollenkaan. Vasta koulunkäynti on pakollista.


      • sinä ope eskarista
        ope eskarista kirjoitti:

        tarvitseville lapsille tehdään aina oma, henkilökohtainen opetussuunnitelma (aivan kuten perusopetuksessakin). Suunnitelmassa huomioidaan lapsen kokonaistilanne, oppimisen haasteet ja vahvuudet. Tällöin voidaan hyvinkin tulla tulokseen, että lapsen edun mukaista on lyhentää opetusaikaa. Perusopetuksessa voidaan tehdä samoin.

        kukaan ei oikeasti usko noita sun höpinöitä ja et olisit joku ope oikeasti...et lopeta jo, LOL


      • ope eskarista
        sinä ope eskarista kirjoitti:

        kukaan ei oikeasti usko noita sun höpinöitä ja et olisit joku ope oikeasti...et lopeta jo, LOL

        uskonasioita olekaan, ope eskarista ei ole ammatti- eikä tehtävänimikekään. Ammattini on lastentarhanopettaja, tehtävänimikkeeni esiluokanopettaja. Työkokemusta himpun verran vaille 30 vuotta niin yleisopetuksen kuin erityisopetuksenkin lapsista. Ja nyt onneksi alkamassa viikon loma, minut tunnistaa leveästä hymystä!! Uskokoon ken tahtoo.


      • niin....
        sinä ope eskarista kirjoitti:

        kukaan ei oikeasti usko noita sun höpinöitä ja et olisit joku ope oikeasti...et lopeta jo, LOL

        kyllä mä ainakin uskon. Olen itse varhaiskasvatuksen erityisope ja ihan oikealta kuulostaa kommentit!


      • oikeasti vain
        niin.... kirjoitti:

        kyllä mä ainakin uskon. Olen itse varhaiskasvatuksen erityisope ja ihan oikealta kuulostaa kommentit!

        5-10tunntia viikossa,siinä se!


      • on 5-10 tuntia?

      • ymmärtänyt
        oikeasti vain kirjoitti:

        5-10tunntia viikossa,siinä se!

        esiopetuksen sisällöt oikein? Vai onko tuo aika, jonka lapset käytytävät thtäväkirjan täyttöön? Jos näin on, niin ajatteletko esiopetuksen olevan vain tehtäväkirjan täyttöä? Voi kuule, tehtäväkirjan täyttö on vain opetetun asian tarkistamista, lapsi saa näyttää oppineensa asian.


    • sen päätät

      Esikoulu ei ole pakollinen, joten sinä päätät, miten se teidän olosuhteisiinne parhaiten menee. Kaverini lapsi kävi sitä vain nelipäiväisenä, kun vanhemmat halusivat hänelle vähän löysemmän alun. Meidän eskarin opettaja sanoi vanhempainillassa, että jos tuntuu siltä, että lapsi vaikka tarvitsee vapaapäivän, niin ilmoitetaan vain ja se siitä, ei tarvitse tulla. Oma lapseni kävi jonkin aikaa vain joka toinen viikko kuljetuksellisten hankaluuksien vuoksi. Ja molempien eskarin käyneiden lasten kanssa ollaan noudatettu muutenkin viitsimisperiaatetta. Jos vaikka molemmilla vanhemmilla on arkivapaa yhtäaikaa (harvinainen), niin ensimmäinen lapsi oli silloin myös vapaalla eskarista. Toinen ei enää ollut, kun ei koulustakaan se ensimmäinen voinut olla vapaalla.

      Tilanteen mukaan joka tapauksessa.

    • Helinä-keiju3

      Minä ajattelen niin, että kun lapsi tärkeenä menee eskariin ja pitää sitä jo "melkein" kouluna, niin olisi hyvä jos myös vanhemmat esimerkillään ja sanoillaan arvoistaisivat lapsen esikoulunkäyntiä. Se ei tarkoita, etteikö voisi olla pois joskus, vaikka lomalla (kun oikeiden koulujen loma-aikoina on sesonkihinnat) tai jos on jotain poikkeusmenoa, niin tottakai pitää ja kannattaakin joustaa. Ajattelen kuitenkin, että se henki olisi tavallaan lapsen esikoulunkäyntiä kunnioittava ja kannustava siten, että se otettaisiin kotona "vakavasti". Onhan lapsella eskarireppu ja kaikkee ja hän niin tärkeenä yleensä sitä eskaria käy, mikä on ihan hyvä ja näin hänelle syntyy kulttuuri siitä, että koulukin otetaan vakavasti ja hänestä, pikku eskarilaisesta sitä tietä kasvaa vastuuntuntoinen koululainen.
      Itse olen sitä mieltä, että eskariin mennään ainakin vuosi liian myöhään ja koulu alkaa ainakin vuosi liian myöhään Suomessa, joten sitä suuremmalla syyllä pitää eskarilaista kohdella hänen arvonsa mukaisena eskarilaisena eikä päiväkotilaisena.

      • vielä hieman

        perustella: "Itse olen sitä mieltä, että eskariin mennään ainakin vuosi liian myöhään ja koulu alkaa ainakin vuosi liian myöhään Suomessa."

        Ja muilta sitten olis mukava kuulla myös sekä puoltavia että päinvastaisia perusteluja. Mielenkiintoinen aihe.


      • Helinä-keiju3
        vielä hieman kirjoitti:

        perustella: "Itse olen sitä mieltä, että eskariin mennään ainakin vuosi liian myöhään ja koulu alkaa ainakin vuosi liian myöhään Suomessa."

        Ja muilta sitten olis mukava kuulla myös sekä puoltavia että päinvastaisia perusteluja. Mielenkiintoinen aihe.

        Syy koulun aloitusikään 7-vuotiaana on vanhentunut. Tuohon 7-vuoteen koululaitoksemme perustaja Uno Cygnaeus päätyi muinoin siksi, että harvaan asutussa maassamme välimatkat kansakouluun olivat todella pitkät ja hän katsoi (ihan oikein) että vasta 7-vuotias jaksaa hiihtää ne tiettömät taipaleet talvipakkasella kouluun susia väistellen.
        Nykyään tätä probleemaa ei enää ole ja muutenkin lapset ovat virikkeineen edellä silloisten lasten kehityksestä. Muita perusteluja varmaan on myös olemassa.


      • vuotta
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Syy koulun aloitusikään 7-vuotiaana on vanhentunut. Tuohon 7-vuoteen koululaitoksemme perustaja Uno Cygnaeus päätyi muinoin siksi, että harvaan asutussa maassamme välimatkat kansakouluun olivat todella pitkät ja hän katsoi (ihan oikein) että vasta 7-vuotias jaksaa hiihtää ne tiettömät taipaleet talvipakkasella kouluun susia väistellen.
        Nykyään tätä probleemaa ei enää ole ja muutenkin lapset ovat virikkeineen edellä silloisten lasten kehityksestä. Muita perusteluja varmaan on myös olemassa.

        on hyvä ikä aloittaa koulu. Nyt on starttiluokkia
        ja sun muita, koska on paljon lapsia
        jotka eivät ole vielä 7 vuotiaanakaan kypsiä
        aloittamaan koulua.Ja mitippä sitä
        kun nuoren pitäisi valita ammatti, sehän ikä tulisi
        vielä aikaisemmin kun nykyään.
        Ja eskarikin on aika turha joillekkin lapsille.
        Omani laitoin vain sen takia sinne, että oppisi
        tulemaan suuressa ryhmässä toimeen. No, eipä siellä
        paljon muuta tehtykkään kun oltiin. Jatkuva henkilö-
        kuntapula. Esikoulukirja ostettiin syksyllä ja uusi
        piti ostaa vuoden alusta, mutta ensimmäistäkään
        ei tehty kun puoleen väliin.Mutta hyvin on lapsen
        koulu tähän asti mennyt.


      • ja eskarin aloitusiästä

        Mielestäni 6-vuotias on sopivan ikäinen aloittamaan eskarin ja 7-vuotias on sopiva kouluun. Toki ikäluokassa on aina niitä, jotka voisivat jo aloittaa koulunsa 6-vuotiaina, heillähän on siihen mahdollisuus.

        Ekariopetusta voidaan myös kehittää niin, että se vastaisi enemmän tarvetta. Suomalaiset, koulutetut eskariopet varmasti keksisivät vaikka mitä, jos heille annettaisiin mahdollisuus olla enemmän eskarilaisten kanssa. Suomalainen varhaiskasvatus antaa tilaa kaikenlaisille lapsille, lapset saavat olla yksilöitä ja heillä on oikeus olla lapsia ja liikkua ulkona.

        Kuopukseni aloitti koulunsa 6-vuotiaana keski-Euroopassa ja vaatimukset ovat melkoisia, mutta opettajien ammattipätevyys ja pedagoginen osaaminen vähän sitä sun tätä (on hyviä, mutta enemmän niitä pohjanoteerauksia). Esikoinen selviää koulustansa täällä ulkomailla huomattavasti helpommin, koska ehti käydä eskarin ja kaksi ekaa vuotta koulua Suomessa.


      • ei...
        vuotta kirjoitti:

        on hyvä ikä aloittaa koulu. Nyt on starttiluokkia
        ja sun muita, koska on paljon lapsia
        jotka eivät ole vielä 7 vuotiaanakaan kypsiä
        aloittamaan koulua.Ja mitippä sitä
        kun nuoren pitäisi valita ammatti, sehän ikä tulisi
        vielä aikaisemmin kun nykyään.
        Ja eskarikin on aika turha joillekkin lapsille.
        Omani laitoin vain sen takia sinne, että oppisi
        tulemaan suuressa ryhmässä toimeen. No, eipä siellä
        paljon muuta tehtykkään kun oltiin. Jatkuva henkilö-
        kuntapula. Esikoulukirja ostettiin syksyllä ja uusi
        piti ostaa vuoden alusta, mutta ensimmäistäkään
        ei tehty kun puoleen väliin.Mutta hyvin on lapsen
        koulu tähän asti mennyt.

        saakaan missään nimessä olla yhtä kuin eskarikirjan tekeminen. Myös leikin mahdollistaminen ja ohjaaminen on olennainen osa esiopetusta kuten monet muutkin asiat esim. musiikki, liikunta, kädentaidot, sosiaaliset taidot jne. Henkilökuntapula on tietty harmillinen asia :(


      • äiti eskarilaiselle
        ja eskarin aloitusiästä kirjoitti:

        Mielestäni 6-vuotias on sopivan ikäinen aloittamaan eskarin ja 7-vuotias on sopiva kouluun. Toki ikäluokassa on aina niitä, jotka voisivat jo aloittaa koulunsa 6-vuotiaina, heillähän on siihen mahdollisuus.

        Ekariopetusta voidaan myös kehittää niin, että se vastaisi enemmän tarvetta. Suomalaiset, koulutetut eskariopet varmasti keksisivät vaikka mitä, jos heille annettaisiin mahdollisuus olla enemmän eskarilaisten kanssa. Suomalainen varhaiskasvatus antaa tilaa kaikenlaisille lapsille, lapset saavat olla yksilöitä ja heillä on oikeus olla lapsia ja liikkua ulkona.

        Kuopukseni aloitti koulunsa 6-vuotiaana keski-Euroopassa ja vaatimukset ovat melkoisia, mutta opettajien ammattipätevyys ja pedagoginen osaaminen vähän sitä sun tätä (on hyviä, mutta enemmän niitä pohjanoteerauksia). Esikoinen selviää koulustansa täällä ulkomailla huomattavasti helpommin, koska ehti käydä eskarin ja kaksi ekaa vuotta koulua Suomessa.

        eskari ja siellä käydään kolme kolme tuntista ja kaksi viisi tuntista päivää viikossa.
        Heillä on reput ja reissuvihkot ja tilat koulun yhteydessa.
        Tyttäremme osaa nyt lukea ja laskea ja kirjoittaa ym asiat kuin eka luokalla tässä vaiheessa "ennen vanhaan".
        Päivä/tunti poissaolot kysytään/pyydetään omalta opettajalta ja käsittääkseni esim. viikon loma kesken lukukauden menee rehtorin kautta.
        Ja meille eskari on kuten muilla koululaislla eli siihen on siotuduttu niin lapsi kuin me vanhemmatkin.Meillä on myös koulukuljetus yli kolmen kilometrin matkalaislle koulun puolesta.


      • Helinä-keiju3
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Syy koulun aloitusikään 7-vuotiaana on vanhentunut. Tuohon 7-vuoteen koululaitoksemme perustaja Uno Cygnaeus päätyi muinoin siksi, että harvaan asutussa maassamme välimatkat kansakouluun olivat todella pitkät ja hän katsoi (ihan oikein) että vasta 7-vuotias jaksaa hiihtää ne tiettömät taipaleet talvipakkasella kouluun susia väistellen.
        Nykyään tätä probleemaa ei enää ole ja muutenkin lapset ovat virikkeineen edellä silloisten lasten kehityksestä. Muita perusteluja varmaan on myös olemassa.

        Myöhäinen koulualoisusikä rokottaa erityisesti poikia, joitka asevelvollisuusarmeijan vuoksi ovat näin vähintään 2 vuotta länsimaisia ikätovereitaan jäljessä ammattiin valmistumisessaan. Sitä ristiä ei tytöillä ole, ja varmaan siksi ei asiasta ole niin pajon meuhkattu, kuin mitä minun mielestäni pitäisi.


      • armeija-aika
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Myöhäinen koulualoisusikä rokottaa erityisesti poikia, joitka asevelvollisuusarmeijan vuoksi ovat näin vähintään 2 vuotta länsimaisia ikätovereitaan jäljessä ammattiin valmistumisessaan. Sitä ristiä ei tytöillä ole, ja varmaan siksi ei asiasta ole niin pajon meuhkattu, kuin mitä minun mielestäni pitäisi.

        Puolella vuodella selviää asevelvollisuudesta.
        Kaiken lisäksi jos kiire on ammattiin niin
        voi lukionkin käydä tosiaan siinä kolmessa
        vuodessa, eikä pitkittää neljään vuoteen.
        Niin ja kyllä sitä työtä ehtii tekemään
        vaikka valmistuisikin pari vuotta myöhemmin.


      • koululaisten äiti
        äiti eskarilaiselle kirjoitti:

        eskari ja siellä käydään kolme kolme tuntista ja kaksi viisi tuntista päivää viikossa.
        Heillä on reput ja reissuvihkot ja tilat koulun yhteydessa.
        Tyttäremme osaa nyt lukea ja laskea ja kirjoittaa ym asiat kuin eka luokalla tässä vaiheessa "ennen vanhaan".
        Päivä/tunti poissaolot kysytään/pyydetään omalta opettajalta ja käsittääkseni esim. viikon loma kesken lukukauden menee rehtorin kautta.
        Ja meille eskari on kuten muilla koululaislla eli siihen on siotuduttu niin lapsi kuin me vanhemmatkin.Meillä on myös koulukuljetus yli kolmen kilometrin matkalaislle koulun puolesta.

        Koulun yhteydessä oleva eskari on hyvä vaihtoehto kaikille, joilla äiti on kotona. Kun esikoinen aloitti eskarinsa, olin töissä, joten tarvitsin kokopäiväisen hoitopaikan lapselleni, tätä ei koulun yhteydessä oleva eskari voinut järjestää. Onneksi oli kuitenkin vaihtoehtoja.

        Ja olen sitä mieltä, että eskari otetaan tosissaan. Eli lapsi on paikalla aina kun on mahdollista ja poissaolot selvitetään. Lapsi myös vähitellen oppii huolehtimaan tavaroistaan ym.


      • molemmista
        äiti eskarilaiselle kirjoitti:

        eskari ja siellä käydään kolme kolme tuntista ja kaksi viisi tuntista päivää viikossa.
        Heillä on reput ja reissuvihkot ja tilat koulun yhteydessa.
        Tyttäremme osaa nyt lukea ja laskea ja kirjoittaa ym asiat kuin eka luokalla tässä vaiheessa "ennen vanhaan".
        Päivä/tunti poissaolot kysytään/pyydetään omalta opettajalta ja käsittääkseni esim. viikon loma kesken lukukauden menee rehtorin kautta.
        Ja meille eskari on kuten muilla koululaislla eli siihen on siotuduttu niin lapsi kuin me vanhemmatkin.Meillä on myös koulukuljetus yli kolmen kilometrin matkalaislle koulun puolesta.

        Meillä on kokemusta kummastakin eskarista. Siis siitä, joka on tarhan yhteydessä päiväunineen, sekä koulun yhteydessä olevasta. Täytyy kyllä sanoa, että tarhan eskari oli yhtä tyhjän kanssa, mutta koulun eskarissa lapsi todella oppi koululaiseksi. Tarhassa oli jatkuva henkilökunta pula ja väki vaihtui, joten päivät vain mentiin läpi niin kuin parhaaksi nähtiin. Koulussa oli sama mimmi joka päivä, paitsi lomillaan ja sairauden takia oli aina sijainen. Lapseni oppi niin hyvin siellä, että meni suoraan tokalle luokalle.


      • oma poika
        armeija-aika kirjoitti:

        Puolella vuodella selviää asevelvollisuudesta.
        Kaiken lisäksi jos kiire on ammattiin niin
        voi lukionkin käydä tosiaan siinä kolmessa
        vuodessa, eikä pitkittää neljään vuoteen.
        Niin ja kyllä sitä työtä ehtii tekemään
        vaikka valmistuisikin pari vuotta myöhemmin.

        on intissä juuri nyt. On näitä joulukuun lapsia. joten sai viime keväänä valkolakin 18 vuotiaana. Aloitti viime heinäkuussa intin ja 9 kuukauden palvelus päättyy huhtikuun alussa. Joten on nyt 19v. peruskoulu, lukio ja intti pian läpikäyty.
        Ei koe mitenkään että intti olisi pahasta -päinvastoin, moni koulu katsoo varusmiespalveluksen samanveroiseksi kuin työkokemus. Voipi jopa olla lisäpisteen paikkakin tietyille aloille :)


      • poika pääsi heti
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Myöhäinen koulualoisusikä rokottaa erityisesti poikia, joitka asevelvollisuusarmeijan vuoksi ovat näin vähintään 2 vuotta länsimaisia ikätovereitaan jäljessä ammattiin valmistumisessaan. Sitä ristiä ei tytöillä ole, ja varmaan siksi ei asiasta ole niin pajon meuhkattu, kuin mitä minun mielestäni pitäisi.

        yo-tutkinnon jälkeen opiskelemaan, menee sitten inttiin ja ei ole vielä ikää juuri lainkaan kun on koulut ja intit käyty!
        Sitäpaitsi pojat ovat henkisesti pari vuotta tyttöjä jäljessä, ei siis haittaa.
        Ja jos peruskoulusta suoraan menee opiskelemaan ja inttiin niin saattaa olla nippanappa 19v kun on koko hoito tehty!


      • Helinä-keiju3
        poika pääsi heti kirjoitti:

        yo-tutkinnon jälkeen opiskelemaan, menee sitten inttiin ja ei ole vielä ikää juuri lainkaan kun on koulut ja intit käyty!
        Sitäpaitsi pojat ovat henkisesti pari vuotta tyttöjä jäljessä, ei siis haittaa.
        Ja jos peruskoulusta suoraan menee opiskelemaan ja inttiin niin saattaa olla nippanappa 19v kun on koko hoito tehty!

        Onhan ne pojat läntisissä kilpailijamaissakin henkisesti pari vuotta tyttöjä jäjessä vai mitä?

        Ei tämä muuta sitä tosiasiaa, että kun kouluun mennään vuosi pari myöhemmin kuin muualla, niin myös valmistutaan vuosi pari myöhemmin kuin muualla.
        Tämä on sitä matematiikkaa, jossa pojat on keskimäärin parempia kuin tytöt, jotka puolestaan ovat kielellisesti tietyssä iässä ainakin vahvempia ivailemaan.
        Inttiä vastaan minulla ei ole mitään, mutta en käsitä, miksi vastentahtoisille pitäisi antaa ase käteen kun vapaaehtoisiakin varmaan olis riittävästi. Eli kannatan tosiaan vapaaehtoista asepalvelusta tai sitten kummankin sukupuolen velvottamista jonkin sortin velvollisuusvuoteen, tai puolivuoteen. Poikia on tarpeeksi jo mollattu Suomessa.


      • kaikilla on.
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Myöhäinen koulualoisusikä rokottaa erityisesti poikia, joitka asevelvollisuusarmeijan vuoksi ovat näin vähintään 2 vuotta länsimaisia ikätovereitaan jäljessä ammattiin valmistumisessaan. Sitä ristiä ei tytöillä ole, ja varmaan siksi ei asiasta ole niin pajon meuhkattu, kuin mitä minun mielestäni pitäisi.

        Pistetään jo parivuotiaina kouluun, saadaan nopeemmin kakarat töihin ja pois kotoa. KIIRE KIIRE.


      • Helinä-keiju3
        kaikilla on. kirjoitti:

        Pistetään jo parivuotiaina kouluun, saadaan nopeemmin kakarat töihin ja pois kotoa. KIIRE KIIRE.

        Mielestäni lapsi ei menetä mitään, jos hän päiväkotielämän sijasta on pari tuntia esikoulussa oppimassa lukemaan ja laskemaan. Poissa kotoahan pääosa lapsista on arkisin joka tapauksessa. Uskoisin, että luokassa kun istutaan rauhassa ja opiskellaan tunti pari, päiväkotihillumisen sijaan, niin se olis rauhallisempaa lapsen mielelle.


      • ajattelet
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Mielestäni lapsi ei menetä mitään, jos hän päiväkotielämän sijasta on pari tuntia esikoulussa oppimassa lukemaan ja laskemaan. Poissa kotoahan pääosa lapsista on arkisin joka tapauksessa. Uskoisin, että luokassa kun istutaan rauhassa ja opiskellaan tunti pari, päiväkotihillumisen sijaan, niin se olis rauhallisempaa lapsen mielelle.

        että päiväkodissa pelkästään hillutaan? kyllä siellä tehdään kaikkea muutakin kunkin lapsen iän mukaan suunniteltua toimintaa.Ja kyllä ne esikoululsit ja koululaisetkin hilluvat välillä;)


      • Helinä-keiju3
        ajattelet kirjoitti:

        että päiväkodissa pelkästään hillutaan? kyllä siellä tehdään kaikkea muutakin kunkin lapsen iän mukaan suunniteltua toimintaa.Ja kyllä ne esikoululsit ja koululaisetkin hilluvat välillä;)

        Ajattelen, että 5-vuotiaalle ei hänen kehityksensä kannalta ole mitään hyötyä päiväkotihoidosta, mutta esikoulusta olisi.


      • on vielä
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Ajattelen, että 5-vuotiaalle ei hänen kehityksensä kannalta ole mitään hyötyä päiväkotihoidosta, mutta esikoulusta olisi.

        kovin nuori. Sen ikäinen ei jaksa keskittyä yhtäjaksoisesti samaan asiaan vielä kovinkaan kauan.Kyllä päiväkoditkin tämän tiedostavat. Keskittymistä, sääntöjen noudattamista, ryhmässä oloa jne. harjoitellaan sekä päiväkodissa että erikseen eskarissa leikin ja erilaisten pelien avulla.Eskarihan voi fyysisesti olla koulun, päiväkodin tai jopa vanhusten palvelutalon kanssa saman katon alla.Muutama vuosi sitten meillä oli jopa seurakunnan eskariryhmä, joka kokoontui kirkontiloissa. Tärkeintä onkin se että opetellaan ryhmässä oloa ja toisen huomioonottamista. Kyllä sitä lukemisen ja laskemisen taitoja pulpetissa istuen saa harjoitella ihan riittävästi myöhemmälläkin iällä.Esiopetuksen määrä määritellään laissa ja koska se on huomattavasti lyhyempi kuin vanhempien työaika niin yleensä esiopetus järjestetään päiväkodissa. Kuka ne lapset hoitaisi jos eivät olisi oikeutettuja päivähoitoon aina siihen asti kun aloittavat koulun.
        Huomaa, että meillä päivähoitolaki antaa lapselle oikeuden päivähoitoon.Joissakin maissa tätä päivähoitolakia ei ole, mutta kuitenkin esim. Irlannissaalle 12v. ei saa olla yksin kotona koulupäivän jälkeen. Meillä valtion valvoma päivähoito päättyy kun lapsi aloittaa koulun. Oma lapseni on syntynyt joulukuussa joten aloitti koulun 6.vuotiaana. Oli tosi pieni ekaluokkalainen viettämään iltapäivät yksin kotona koulun jälkeen.Ekaluokkalaisen koulupäivän pituus kolme-neljä tuntia ja meillä talo tyhjänä klo 7-17 välisen ajan


      • he eivät saisi
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Ajattelen, että 5-vuotiaalle ei hänen kehityksensä kannalta ole mitään hyötyä päiväkotihoidosta, mutta esikoulusta olisi.

        vain olla ja leikkiä, olla lapsia, miks aina kaikesta pitää olla jotain hyötyä. Kyllähän tosin kavereiden kanssa leikkumisestäkin oppii ja hyötyy, että sinäänsä..


      • Helinä-keiju3
        on vielä kirjoitti:

        kovin nuori. Sen ikäinen ei jaksa keskittyä yhtäjaksoisesti samaan asiaan vielä kovinkaan kauan.Kyllä päiväkoditkin tämän tiedostavat. Keskittymistä, sääntöjen noudattamista, ryhmässä oloa jne. harjoitellaan sekä päiväkodissa että erikseen eskarissa leikin ja erilaisten pelien avulla.Eskarihan voi fyysisesti olla koulun, päiväkodin tai jopa vanhusten palvelutalon kanssa saman katon alla.Muutama vuosi sitten meillä oli jopa seurakunnan eskariryhmä, joka kokoontui kirkontiloissa. Tärkeintä onkin se että opetellaan ryhmässä oloa ja toisen huomioonottamista. Kyllä sitä lukemisen ja laskemisen taitoja pulpetissa istuen saa harjoitella ihan riittävästi myöhemmälläkin iällä.Esiopetuksen määrä määritellään laissa ja koska se on huomattavasti lyhyempi kuin vanhempien työaika niin yleensä esiopetus järjestetään päiväkodissa. Kuka ne lapset hoitaisi jos eivät olisi oikeutettuja päivähoitoon aina siihen asti kun aloittavat koulun.
        Huomaa, että meillä päivähoitolaki antaa lapselle oikeuden päivähoitoon.Joissakin maissa tätä päivähoitolakia ei ole, mutta kuitenkin esim. Irlannissaalle 12v. ei saa olla yksin kotona koulupäivän jälkeen. Meillä valtion valvoma päivähoito päättyy kun lapsi aloittaa koulun. Oma lapseni on syntynyt joulukuussa joten aloitti koulun 6.vuotiaana. Oli tosi pieni ekaluokkalainen viettämään iltapäivät yksin kotona koulun jälkeen.Ekaluokkalaisen koulupäivän pituus kolme-neljä tuntia ja meillä talo tyhjänä klo 7-17 välisen ajan

        Jos nykyinen eskari koetaan liian rasittavaksi 5-vuotiaalle, niin sitä voidaan muuttaa paremmin sopivaksi. Pääasia, että lapsi saa mahdollisuuden oppia lukemaan ja kirjoittamaan ja laskemaan aikaisemmin kuin vasta 7-vuotiaana.

        Argumentit, joilla 5-vuotiaan eskariopetusta on edellä vastustettu ovat aikuisen näkökulmasta. Vaikka meillä rikoslaki salliikin lapsen jättämisen jo 6-vuotiaan yksin kotiin iltapäiviksi, niin se on äidin ja isän omantunnon kysymys kuka lapsensa voi jättää.

        Sensijaan, että esikouluasiaa puitaisiin aikuisten tarpeista lähtöisin pitäisi sitä puida lapsen tarpeista lähtöisin. Aikuisen on syytä joustaa esikouluasiassa eikä suinkaan lapsen. Sitäpaitsi kotihoidossa oleville lapsille 5-vuotiaana aloitetusta esikoulusta on myös iloa todella paljon jo. Vai mitä. Esim. pari tuntia aamupäivisin. Kyllä lapsi siitä nauttii. Esikouluhan ei ole sama kuin koulu, mutta 6-vuotias sopii jo kouluun jossa hänen luokkatoverinsakin ovat 6-vuotiaita. Silloin hän ei ole muita nuorempi. Viimeistään 6-vuotiaan pitää jo saada luku-, kirjoitus- ja matematiikan opetusta luokassa muutama tunti päivässä.
        Aikuisten asia on hoitaa järjestelyt niin, että se onnistuu.


      • Helinä-keiju3
        he eivät saisi kirjoitti:

        vain olla ja leikkiä, olla lapsia, miks aina kaikesta pitää olla jotain hyötyä. Kyllähän tosin kavereiden kanssa leikkumisestäkin oppii ja hyötyy, että sinäänsä..

        Miksi koululainen tai esikoululainen ei enää saisi leikkiä ja olla lapsi. Tässä päivän kysymys?


      • voi ja pitää
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Jos nykyinen eskari koetaan liian rasittavaksi 5-vuotiaalle, niin sitä voidaan muuttaa paremmin sopivaksi. Pääasia, että lapsi saa mahdollisuuden oppia lukemaan ja kirjoittamaan ja laskemaan aikaisemmin kuin vasta 7-vuotiaana.

        Argumentit, joilla 5-vuotiaan eskariopetusta on edellä vastustettu ovat aikuisen näkökulmasta. Vaikka meillä rikoslaki salliikin lapsen jättämisen jo 6-vuotiaan yksin kotiin iltapäiviksi, niin se on äidin ja isän omantunnon kysymys kuka lapsensa voi jättää.

        Sensijaan, että esikouluasiaa puitaisiin aikuisten tarpeista lähtöisin pitäisi sitä puida lapsen tarpeista lähtöisin. Aikuisen on syytä joustaa esikouluasiassa eikä suinkaan lapsen. Sitäpaitsi kotihoidossa oleville lapsille 5-vuotiaana aloitetusta esikoulusta on myös iloa todella paljon jo. Vai mitä. Esim. pari tuntia aamupäivisin. Kyllä lapsi siitä nauttii. Esikouluhan ei ole sama kuin koulu, mutta 6-vuotias sopii jo kouluun jossa hänen luokkatoverinsakin ovat 6-vuotiaita. Silloin hän ei ole muita nuorempi. Viimeistään 6-vuotiaan pitää jo saada luku-, kirjoitus- ja matematiikan opetusta luokassa muutama tunti päivässä.
        Aikuisten asia on hoitaa järjestelyt niin, että se onnistuu.

        opetella kotonakin oman äidin, isän tai muun henkilön opastuksella. Miksi luku- lasku- ja kirjoitustaidon opettelu pitäisi jättää koulun tehtäväksi? Kirjaimet ja numerot näkyvät ja kuuluvat lapsen arjessa jatkuvasti. Lukeminen ja laskeminen tulee aloittaa jo pienenä leikin ja arkiaskareiden lomassa tapahtuvana osana normaalia elämää. Lukemisen ja laskemisen tulee olla hauskaa siinä aikuisen tai isomman lapsen kanssa puuhastelun sivutuotteena.
        Esim. kun vanhemmat enevät kauppaan niin yhdessä laaditaan ostoslista eritellen mitä ostetaan ja kuinka paljon. (kaksi purkkia maitoa, puoli kiloa jauhelihaa, yksi kenno kananmunia,punaisia omenoita jne.)ja sitä noudatetaan myös ostosretken aikana.
        Kasvatusvastuu kuuluu ensisijaisesti vanhemmille- ei yhteiskunnalle!


      • paras paikka
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Miksi koululainen tai esikoululainen ei enää saisi leikkiä ja olla lapsi. Tässä päivän kysymys?

        on lapsen tutuin ympäristö, siis koti. Olipa sitten kyseessä perhepäivähoito, mummola tai vaikka naapuri joka ottaa lapsen hoiviinsa siksi ajaksi kun vanhemmat eivät ole kotona. Siis ei isoja ryhmiä vaan yksiköitä joissa tilat ja ihmismäärät on lapsen mahdollista hahmottaa oman kehitystasonsa mukaisesti.


      • Helinä-keiju3
        voi ja pitää kirjoitti:

        opetella kotonakin oman äidin, isän tai muun henkilön opastuksella. Miksi luku- lasku- ja kirjoitustaidon opettelu pitäisi jättää koulun tehtäväksi? Kirjaimet ja numerot näkyvät ja kuuluvat lapsen arjessa jatkuvasti. Lukeminen ja laskeminen tulee aloittaa jo pienenä leikin ja arkiaskareiden lomassa tapahtuvana osana normaalia elämää. Lukemisen ja laskemisen tulee olla hauskaa siinä aikuisen tai isomman lapsen kanssa puuhastelun sivutuotteena.
        Esim. kun vanhemmat enevät kauppaan niin yhdessä laaditaan ostoslista eritellen mitä ostetaan ja kuinka paljon. (kaksi purkkia maitoa, puoli kiloa jauhelihaa, yksi kenno kananmunia,punaisia omenoita jne.)ja sitä noudatetaan myös ostosretken aikana.
        Kasvatusvastuu kuuluu ensisijaisesti vanhemmille- ei yhteiskunnalle!

        Ensin lapsi on 10 tuntia päiväkodissa ja sitten illaksi siirtyy kotiinsa vanhempien valmennettavaksi. Jassoo! Lisää älynväläyksiä?


      • jokaikinen
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Ensin lapsi on 10 tuntia päiväkodissa ja sitten illaksi siirtyy kotiinsa vanhempien valmennettavaksi. Jassoo! Lisää älynväläyksiä?

        vanhempi yrittää tehdä parhaansa mukaan.Eihän kunnalisella puolella päiväkodissa saa pitää lasta kuin max. 9 tuntia päivä. Kuin myös kauppareissut tulee tehdä lapsen hoitoajan ulkopuolella. Näin ainakin meillä on laadittu päivähoito-ohjeet kunnallisella puolella.
        Kasvatusvastuu on edelleen lapsen omilla vanhemmilla.


      • Helinä-keiju3
        jokaikinen kirjoitti:

        vanhempi yrittää tehdä parhaansa mukaan.Eihän kunnalisella puolella päiväkodissa saa pitää lasta kuin max. 9 tuntia päivä. Kuin myös kauppareissut tulee tehdä lapsen hoitoajan ulkopuolella. Näin ainakin meillä on laadittu päivähoito-ohjeet kunnallisella puolella.
        Kasvatusvastuu on edelleen lapsen omilla vanhemmilla.

        Luku-, lasku- ja kirjoitustaidon opetusvastuu on yhteiskunnalla eikä lapsen vanhemmilla. Tästä ei tule tinkiä yhtään. Lapsia ei saa pistää eriarvoiseen asemaan heidän vanhempiensa opetuskyvyn mukaisesti. Esim. kielitaidottomat maahanmuuttajavanhemmat eivät kykene opettamaan lapsiaan kotona koulun sijasta lukemaan ja kirjoittamana Suomea. Jopa kehitysmaissa lapset siirtyvät kotia koulun tiloihin oppimaan luku- ja kirjoitustaitoja. Suomessako halutaan taantua jopa tämän alle.
        Lapsen vanhemmilla on vastuu lapsestaan, mutta oppivelvollisuus takaa sen, että opetusvastuu on todellakin yhteiskunnalla ja perusopetus on kaikille taattu.


      • mainitsemasi
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Miksi koululainen tai esikoululainen ei enää saisi leikkiä ja olla lapsi. Tässä päivän kysymys?

        5-vuotiasta jota sun mukaan pitäisi jo kouluttaa.


      • Helinä-keiju3
        mainitsemasi kirjoitti:

        5-vuotiasta jota sun mukaan pitäisi jo kouluttaa.

        Ei kouluttaa vaan opettaa.
        Minusta oikeen ketään ihmistä ei pitäisi kouluttaa, koiria koulutetaan.


      • mitä sanaa
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Ei kouluttaa vaan opettaa.
        Minusta oikeen ketään ihmistä ei pitäisi kouluttaa, koiria koulutetaan.

        tässä käytetään, tiedät kyllä mitä tarkoitin.

        Taas sitä ruvetaan pölisemään joutavia ja unohdetaan itse asia...tyypillistä helinää, heh.


      • kun huomasit
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Luku-, lasku- ja kirjoitustaidon opetusvastuu on yhteiskunnalla eikä lapsen vanhemmilla. Tästä ei tule tinkiä yhtään. Lapsia ei saa pistää eriarvoiseen asemaan heidän vanhempiensa opetuskyvyn mukaisesti. Esim. kielitaidottomat maahanmuuttajavanhemmat eivät kykene opettamaan lapsiaan kotona koulun sijasta lukemaan ja kirjoittamana Suomea. Jopa kehitysmaissa lapset siirtyvät kotia koulun tiloihin oppimaan luku- ja kirjoitustaitoja. Suomessako halutaan taantua jopa tämän alle.
        Lapsen vanhemmilla on vastuu lapsestaan, mutta oppivelvollisuus takaa sen, että opetusvastuu on todellakin yhteiskunnalla ja perusopetus on kaikille taattu.

        nämä maahanmuuttajat! Mikäli kaikki suomalaiset huolehtisivat oman lapsensa luku- ja kirjoutustaitoisiksi ennen koulunalkua,niin sittenhän säästyy yhteiskunnanvaroja kohdennnettavaksi näille joilla ei tätä mahdollisuutta ole.Luokkakokojen ollessa sitä mitä tällä hetkellä on vaikea ymmärtää, että vanhemmat eivät ymmärrä huolehtia oman lapsensa parasta.Kaikki tekoni jotka teen omanlapseni hyväksi on tulevaisuuden rakentamista.Edelleen korostan vanhempien merkitystä oman lapsensa kasvattajana
        Kaikenlisäksi muistathan, että eskari on edelleen vapaaehtoinen valinta mietittäessä lapsen päivähoitojärjestelyjä ennen koulun alkua.
        Omat lapseni(nyt jo peruskoulun päättäneet) eivät ole päivääkään olleet kunnallisessa hoidossa taikka osallistuneet kunnan järjestämään esiopetukseen, mutta niin vain ovat elämässä selvinneet.


      • Helinä-keiju3
        kun huomasit kirjoitti:

        nämä maahanmuuttajat! Mikäli kaikki suomalaiset huolehtisivat oman lapsensa luku- ja kirjoutustaitoisiksi ennen koulunalkua,niin sittenhän säästyy yhteiskunnanvaroja kohdennnettavaksi näille joilla ei tätä mahdollisuutta ole.Luokkakokojen ollessa sitä mitä tällä hetkellä on vaikea ymmärtää, että vanhemmat eivät ymmärrä huolehtia oman lapsensa parasta.Kaikki tekoni jotka teen omanlapseni hyväksi on tulevaisuuden rakentamista.Edelleen korostan vanhempien merkitystä oman lapsensa kasvattajana
        Kaikenlisäksi muistathan, että eskari on edelleen vapaaehtoinen valinta mietittäessä lapsen päivähoitojärjestelyjä ennen koulun alkua.
        Omat lapseni(nyt jo peruskoulun päättäneet) eivät ole päivääkään olleet kunnallisessa hoidossa taikka osallistuneet kunnan järjestämään esiopetukseen, mutta niin vain ovat elämässä selvinneet.

        Minusta muidenkin pitäisi toimia noin, että kunnan palvelut paremmin riittäisi niille, joiden on pakko niitä käyttää.
        Oman lapsensa luku- ja kirjoitustaidosta voi jokainen huolehtia, mutta sen varaan ei yhteiskuntaa pidä rakentaa. Minusta pitäisi lisätä yksityiskoulujen määrää jotta olis mistä valita jos on halua maksaa.


      • Helinä-keiju3
        mitä sanaa kirjoitti:

        tässä käytetään, tiedät kyllä mitä tarkoitin.

        Taas sitä ruvetaan pölisemään joutavia ja unohdetaan itse asia...tyypillistä helinää, heh.

        Mietin vaan tässä kun tuota koulun ja esikoulun aikaistamista niin tunnutaan vastustettavan, että kieltäytyykö lapset vai pelkästään aikuiset.


      • maailmassa ei
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Ajattelen, että 5-vuotiaalle ei hänen kehityksensä kannalta ole mitään hyötyä päiväkotihoidosta, mutta esikoulusta olisi.

        pitäisi olla kiire. Annetaan lasten olla lapsia, lapsuus on kuitenkin lyhyt aika! Se, että ihmisten odotettu elinikä on kohonnut vuosikymmenien saatossa, takaa jokaiselle lapselle työvuosia elämänsä aikana riittävästi.

        Mielestäni viisi vuotiaiden lasten tärkein tehtävä on leikki, ei lukemaan oppiminen. Leikki sisältää paljon niitä aineksia, jotka auttavat hahmottamaan tätä maailmaa ja opettavat lapsille mm. päättelykykyä sekä sosiaalisia taitoja eli yhteiskunnassa tarvittavia taitoja. Onneksi päivähoidossa leikin tärkeys on tiedostettu ja leikille varataan riittävästi aikaa.


      • kysästä.
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Mietin vaan tässä kun tuota koulun ja esikoulun aikaistamista niin tunnutaan vastustettavan, että kieltäytyykö lapset vai pelkästään aikuiset.

        Vastaus taitaa tosin vaihdella tunnin välein, eli kannattaa tosiaan lapselta kysyä mitä haluaa tehdä.

        Kyllä lapset ehtii elämänsä aikana opiskella ihan tarpeeks ilman että eskariakin pitäis aikaistaa.


    • ............

      Mielestäni eskarin ei tarvitse olla liian koulumaista. Lapsi voi hyvin pitää sieltä vapaapäiviä. Kyllä lapsella on sitten 9 vuotta peruskoulua aikaa oppia koulun tavoille, siihen päälle 3 vuotta jatko-opiskelua ja kenties korkeakoulut 3-6 vuotta tai vaikka 12 vuotta aikaa. Ja työelämä kymmeniä vuosia. Mielestäni ei ole siis niin vakavaa, jos lapsi vielä eskari-iässä saa olla vapaa silloin tällöin. Ei vapaapäivät eskari-iässä todellakaan romahduta kenenkään opiskelua tai tee hänestä kuritonta koululaista.

      Esikoulu tietenkin on hyvä juttu kaikin puolin ja lapsi oppii siellä kaikenlaista. Onhan se myös mukavaa ostaa ikioma reppu, saada työvihko, kyniä jne. ja tutustua kouluun. Lapsesta se on varmasti jännää ja saa tuntea olevansa jo melkein koululainen. Ja jos jompi kumpi vanhemmista on kotona, niin siitähän ei tule edes pitkiä päiviä.

      • Helinä-keiju3

        Useat lapset eivät ole viettäneet vapaata ja huoletonta lapsuutta, vaan monet ovat puskeneet 1-vuotiaasta lähtien jopa 10-tuntista päiväkotiuraa arjet. En näe että esikoulun ja koulun aikaistaminen mitenkään tätä kuormitusta muuttaisi, päinvastoin. Olisi ainakin rehellistä oppimista nykyisen jarruttamisen sijaan, kun lapsen pitää kehittyä yhteiskuntakelpoiseksi mutta ei kuitenkaan opeteta lukemaan ja laskemaan vielä 6-vuotiaitakaan.


      • se olisikin
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Useat lapset eivät ole viettäneet vapaata ja huoletonta lapsuutta, vaan monet ovat puskeneet 1-vuotiaasta lähtien jopa 10-tuntista päiväkotiuraa arjet. En näe että esikoulun ja koulun aikaistaminen mitenkään tätä kuormitusta muuttaisi, päinvastoin. Olisi ainakin rehellistä oppimista nykyisen jarruttamisen sijaan, kun lapsen pitää kehittyä yhteiskuntakelpoiseksi mutta ei kuitenkaan opeteta lukemaan ja laskemaan vielä 6-vuotiaitakaan.

        ihan kiva se aikaistaminen. Tai ainakin heidän vanhemmilleen, jotka pääsisivät vähän halvemmalla kun ei tarvitsisi maksaa kuin puolipäivähoidosta vähän aikaisemmin. Mutta on vielä paljon sellaisiakin, jotka ovat kotihoidossa ja silloin ei olisi mikään kiire mennä vielä kouluun. Minusta koulun aloitusikä on ihan hyvä, enkä todellakaan toivoisi, että lapseni joutuisivat sinne aikaisemmin.


      • ymmärtänyt...
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Useat lapset eivät ole viettäneet vapaata ja huoletonta lapsuutta, vaan monet ovat puskeneet 1-vuotiaasta lähtien jopa 10-tuntista päiväkotiuraa arjet. En näe että esikoulun ja koulun aikaistaminen mitenkään tätä kuormitusta muuttaisi, päinvastoin. Olisi ainakin rehellistä oppimista nykyisen jarruttamisen sijaan, kun lapsen pitää kehittyä yhteiskuntakelpoiseksi mutta ei kuitenkaan opeteta lukemaan ja laskemaan vielä 6-vuotiaitakaan.

        minkä ikäisiä sinun lapsesi siis ovat? ja ovatko lapsesi tai oletko sinä ollut päiväkodissa?

        kyllä midän eskari opetettiin lukemaan ja laskemaan eskarissa :) sellaista leikinomaista opetustahan se on, eikä kaikki välttämättä opikkaan siel vielä...

        miksi olet niin päiväkotia vastaan? ainenkin omalla kokemuksella voin sanoa, että kyllä sielä otetaan lapsen tarpeet huomioon. ihan yksilöllisesti.

        eikä mun mielestä se, jos lapsi on ollut päivähoidossa, tarkoita sitä, että lapsi ei olisi viettänyt vapaata ja huoletonta lapsuutta...


      • lapsellinen nainen
        ymmärtänyt... kirjoitti:

        minkä ikäisiä sinun lapsesi siis ovat? ja ovatko lapsesi tai oletko sinä ollut päiväkodissa?

        kyllä midän eskari opetettiin lukemaan ja laskemaan eskarissa :) sellaista leikinomaista opetustahan se on, eikä kaikki välttämättä opikkaan siel vielä...

        miksi olet niin päiväkotia vastaan? ainenkin omalla kokemuksella voin sanoa, että kyllä sielä otetaan lapsen tarpeet huomioon. ihan yksilöllisesti.

        eikä mun mielestä se, jos lapsi on ollut päivähoidossa, tarkoita sitä, että lapsi ei olisi viettänyt vapaata ja huoletonta lapsuutta...

        Minun kaksi lastani ovat "luoneet uraa" päiväkodissa, ja vaikeuksia on riittänyt. Yhden tapauksessa vitän, että päivähoito on jopa lisännyt niitä. Viimeisen kohdalla päätin, että ei enää, keskimmäinenkin sai jäädä silloin pois, ja kyllä sillä arjella on ollut todella suuri ero. Ei-päivähoidossa olleet ovat olleet "helpompia", eli ei niitä inhottavia kiukkukausia, olemme saaneet elää kiireetöntä arkea. Tuon valinnan mahdollisti se, että puoliso sitoutui hoitamaan muksuja illat, eli itse olin myös työelämässä, tosin valitsin työni sen mukaan, että se mahdollisti tämän kuvion. Ja luovuimme myös omista harrastuksistamme. Ja mikään ei saa minua muuttamaan mieltäni, mielestäni liian varhainen päivähoito on lapselle kauhistuttava teko. Missään taidoissa eivät häviä ns. päiväkotilapsille, melkein väittäisin asian olevan juuri päinvastoin. Päivähoito voi "huonossa paikassa" olla tietyn tyyppiselle lapselle jopa tuhoisaa, ja kehitystä häiritsevää. Valitettavasti sitä ei aina voi tietää etukäteen.

        Ja olen itse kasvatusalan ammattilainen. Tietämättömyyteen on turha vedota. Olen ollut myöskin päiväkodeissa töissä. Se juuri olikin se viimeinen tikki. Arvostan päivähoidon ammattilaisia, mutta aivan liian usein on toiminnasta laatu kaukana. ne hienot suunnitelmat eivät auta lainkaan, jos niihin ei edes pyritä. resurssit ovat mitä ovat. Mutta on myöskin niin, että samoilla resursseilla toisissa paikoissa päästään aivan erilaisiin tuloksiin. Lapsi, joka oireilee tietyssä paikassa, voi "parantua" heti paikanvaihdoksen jälkeen. ja ennen vaihdosta on muistettu kaivaa syitä vanhemmuudesta. Liian harvoin syitä etsitään sieltä, mistä se löytyy, eli päivähoidosta itsestään.

        kokemuksesta viisastuneena olen oppinut tekemään selväksi sen, että olen tarkka, ja en hyväksy lasten kaltoin kohtelua päivähoidossa. Oma lapseni on pahoinpidelty hoitajan toimesta, ja se ei saa toistua enää ikinä. Mwiltä vanhemmilta ei todellakaan hyväksyttäisi samanlaista kohtelua, joka on kyllä hyväkin. Mutta miksi päivähoidossa on luvallista kiusata lapsiamme?


      • valitettavaa
        lapsellinen nainen kirjoitti:

        Minun kaksi lastani ovat "luoneet uraa" päiväkodissa, ja vaikeuksia on riittänyt. Yhden tapauksessa vitän, että päivähoito on jopa lisännyt niitä. Viimeisen kohdalla päätin, että ei enää, keskimmäinenkin sai jäädä silloin pois, ja kyllä sillä arjella on ollut todella suuri ero. Ei-päivähoidossa olleet ovat olleet "helpompia", eli ei niitä inhottavia kiukkukausia, olemme saaneet elää kiireetöntä arkea. Tuon valinnan mahdollisti se, että puoliso sitoutui hoitamaan muksuja illat, eli itse olin myös työelämässä, tosin valitsin työni sen mukaan, että se mahdollisti tämän kuvion. Ja luovuimme myös omista harrastuksistamme. Ja mikään ei saa minua muuttamaan mieltäni, mielestäni liian varhainen päivähoito on lapselle kauhistuttava teko. Missään taidoissa eivät häviä ns. päiväkotilapsille, melkein väittäisin asian olevan juuri päinvastoin. Päivähoito voi "huonossa paikassa" olla tietyn tyyppiselle lapselle jopa tuhoisaa, ja kehitystä häiritsevää. Valitettavasti sitä ei aina voi tietää etukäteen.

        Ja olen itse kasvatusalan ammattilainen. Tietämättömyyteen on turha vedota. Olen ollut myöskin päiväkodeissa töissä. Se juuri olikin se viimeinen tikki. Arvostan päivähoidon ammattilaisia, mutta aivan liian usein on toiminnasta laatu kaukana. ne hienot suunnitelmat eivät auta lainkaan, jos niihin ei edes pyritä. resurssit ovat mitä ovat. Mutta on myöskin niin, että samoilla resursseilla toisissa paikoissa päästään aivan erilaisiin tuloksiin. Lapsi, joka oireilee tietyssä paikassa, voi "parantua" heti paikanvaihdoksen jälkeen. ja ennen vaihdosta on muistettu kaivaa syitä vanhemmuudesta. Liian harvoin syitä etsitään sieltä, mistä se löytyy, eli päivähoidosta itsestään.

        kokemuksesta viisastuneena olen oppinut tekemään selväksi sen, että olen tarkka, ja en hyväksy lasten kaltoin kohtelua päivähoidossa. Oma lapseni on pahoinpidelty hoitajan toimesta, ja se ei saa toistua enää ikinä. Mwiltä vanhemmilta ei todellakaan hyväksyttäisi samanlaista kohtelua, joka on kyllä hyväkin. Mutta miksi päivähoidossa on luvallista kiusata lapsiamme?

        olette saaneet kokea. Lapsesi pahoinpitelystä tuli mieleeni, että teittekö asiasta rikosilmoituksen ja menikö asia poliisin esitutkinnan jälkeen syyteharkintaan. Suomen lakien mukaan rikoksesta epäilty on syytön kunnes hänet syylliseksi todetaan. Eli perustuuko lapsesi pahoinpitely omaan (ja lapsesi) mielikuvaasi tapahtuneesta vaiko poliisin tutkimuksiin?

        Toinen silmiinpistävä asia tekstissäsi oli kuinka "puoliso sitoutui hoitamaan muksuja illat." Hyvänen aika, miten muuten voisi ollakaan! Tietenkin hän sitoutuu heihin, no, oletan, että lapset ovat yhteisiänne ja päätös kotihoidosta on yhteinen.


      • ...meillä...
        valitettavaa kirjoitti:

        olette saaneet kokea. Lapsesi pahoinpitelystä tuli mieleeni, että teittekö asiasta rikosilmoituksen ja menikö asia poliisin esitutkinnan jälkeen syyteharkintaan. Suomen lakien mukaan rikoksesta epäilty on syytön kunnes hänet syylliseksi todetaan. Eli perustuuko lapsesi pahoinpitely omaan (ja lapsesi) mielikuvaasi tapahtuneesta vaiko poliisin tutkimuksiin?

        Toinen silmiinpistävä asia tekstissäsi oli kuinka "puoliso sitoutui hoitamaan muksuja illat." Hyvänen aika, miten muuten voisi ollakaan! Tietenkin hän sitoutuu heihin, no, oletan, että lapset ovat yhteisiänne ja päätös kotihoidosta on yhteinen.

        mulla puoliso sitoutui hoitamaan lapsia illat, eikä ole edes heidän oikea isä... eli vaihdamme lennossa ovella, kun hän tulee töistä n.16.15 ja mulla alkaa työvuoro klo.17.

        tyttäreni on ensimmäisellä luokalla koulussa ja poikani 4-vuotias... poika on silloin tällöin päiväkodissa... n.2:a päivänä viikossa. jos minulla on aamuvuoro ja seuriksen kerhossa käy aina kun mahollista, että ite pääsen sillä välin rauhassa kaupoille tai jumppaan :)


      • on tällainen
        lapsellinen nainen kirjoitti:

        Minun kaksi lastani ovat "luoneet uraa" päiväkodissa, ja vaikeuksia on riittänyt. Yhden tapauksessa vitän, että päivähoito on jopa lisännyt niitä. Viimeisen kohdalla päätin, että ei enää, keskimmäinenkin sai jäädä silloin pois, ja kyllä sillä arjella on ollut todella suuri ero. Ei-päivähoidossa olleet ovat olleet "helpompia", eli ei niitä inhottavia kiukkukausia, olemme saaneet elää kiireetöntä arkea. Tuon valinnan mahdollisti se, että puoliso sitoutui hoitamaan muksuja illat, eli itse olin myös työelämässä, tosin valitsin työni sen mukaan, että se mahdollisti tämän kuvion. Ja luovuimme myös omista harrastuksistamme. Ja mikään ei saa minua muuttamaan mieltäni, mielestäni liian varhainen päivähoito on lapselle kauhistuttava teko. Missään taidoissa eivät häviä ns. päiväkotilapsille, melkein väittäisin asian olevan juuri päinvastoin. Päivähoito voi "huonossa paikassa" olla tietyn tyyppiselle lapselle jopa tuhoisaa, ja kehitystä häiritsevää. Valitettavasti sitä ei aina voi tietää etukäteen.

        Ja olen itse kasvatusalan ammattilainen. Tietämättömyyteen on turha vedota. Olen ollut myöskin päiväkodeissa töissä. Se juuri olikin se viimeinen tikki. Arvostan päivähoidon ammattilaisia, mutta aivan liian usein on toiminnasta laatu kaukana. ne hienot suunnitelmat eivät auta lainkaan, jos niihin ei edes pyritä. resurssit ovat mitä ovat. Mutta on myöskin niin, että samoilla resursseilla toisissa paikoissa päästään aivan erilaisiin tuloksiin. Lapsi, joka oireilee tietyssä paikassa, voi "parantua" heti paikanvaihdoksen jälkeen. ja ennen vaihdosta on muistettu kaivaa syitä vanhemmuudesta. Liian harvoin syitä etsitään sieltä, mistä se löytyy, eli päivähoidosta itsestään.

        kokemuksesta viisastuneena olen oppinut tekemään selväksi sen, että olen tarkka, ja en hyväksy lasten kaltoin kohtelua päivähoidossa. Oma lapseni on pahoinpidelty hoitajan toimesta, ja se ei saa toistua enää ikinä. Mwiltä vanhemmilta ei todellakaan hyväksyttäisi samanlaista kohtelua, joka on kyllä hyväkin. Mutta miksi päivähoidossa on luvallista kiusata lapsiamme?

        Molemmat lapseni ovat menneet alle vuoden ikäisinä kokopäivähoitoon, molemmat vanhemmat kulkeneet päivätyössä, lapset ovat käyneet päiväkotiuransa päätteeksi päiväkodin eskarin.
        Ja mitä ihmettä?
        Lapseni ovat aivan tavallisia, tyytyväisiä, tunteellisia (kiukuttelevatkin kun kiukuttaa) ja koulussa menestyviä. Perheemme on kasassa ja onnellinen.
        Millaisiahan lapsistani olisikaan tullut kotihoidossa ilman päiväkotia, kun nyt en osaa kuvitellakaan, että heidän lapsuutensa ja perheelämämme olisi voinut sujua paremmin??????


      • Vuorotyöläinen
        on tällainen kirjoitti:

        Molemmat lapseni ovat menneet alle vuoden ikäisinä kokopäivähoitoon, molemmat vanhemmat kulkeneet päivätyössä, lapset ovat käyneet päiväkotiuransa päätteeksi päiväkodin eskarin.
        Ja mitä ihmettä?
        Lapseni ovat aivan tavallisia, tyytyväisiä, tunteellisia (kiukuttelevatkin kun kiukuttaa) ja koulussa menestyviä. Perheemme on kasassa ja onnellinen.
        Millaisiahan lapsistani olisikaan tullut kotihoidossa ilman päiväkotia, kun nyt en osaa kuvitellakaan, että heidän lapsuutensa ja perheelämämme olisi voinut sujua paremmin??????

        Tästäkin viestiketjusta voi taas päätellä, että ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa ja valintaa. Itse teen 3-vuorotyötä ja lapseni on ollut sekä päivähoidossa että eskarissa max 16 pv/kk. Olen ajatellut asian niin,etten vie lastani hoitoon/eskariin vapaapäivinäni, koska muuten en juuri näkisi lastani kuin ainoastaan aamukiireessä tai nukkuvana palatessani töistä. Päiväkodista/eskarista olen saanut vain positiivista palautetta valinnastani. Tiedän, että on monia vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon aina silloinkin,kun vanhemmat lomalla. Heillä on varmaan siihen syynsä.Itse en kuitenkaan voisi niin toimia. Mielestäni lapsikin tarvitsee vapaata ja lomaa! Syksyllä kaikki on toisin, kun lapseni aloittaa koulun.Sinne on mentävä, vaikka itsellä olisikin vapaapäivä. Siihen asti nautimme kiireettömistä "yöpäita-aamupäivistä" ja yhdessäolosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      150
      6498
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2332
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2099
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1353
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      94
      1303
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1077
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      27
      1006
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      11
      874
    Aihe