Kerrohan ihan rehellisesti, oletko urputtaja tai nalkuttaja?
Huomaatko toisinaan pisteleväsi turhanpäiväisestä asiasta,
tai oletko valmis sotimaan puolisosi kanssa sanatonta sotaa siitä
kuka ekana tiskaa tai vie haisevat roskat ulos?
Osaatko hyvittää / pyytää anteeksi kun pitäisi?
Totuus julki. Mielellään jo otsikoihin, kiitos.
Ja avautua saa jos jokin tukahdutettu viha saa padot auki.
Luen ihan mielenkiinnolla vastauksia.
Oletko urputtaja/nalkuttaja?
18
1207
Vastaukset
- Miksi pitäisi?
En ole urputtaja enkä nalkuttaja. Teen mielelläni kotitöitä, kun ei ole ketään muuta, joka voisi tehdä minun puolestani. Eikä sanatonta sotaa näistä pikku asioista. Osaan pyytää ihan vilpittömästi anteeksi, ja teen sitä, silloin kun olen väärässä. Ei kukaan ole aina oikeassa.
- tuota kukaan myönnä!
Hyvät vaihtoehdot sulla??
- nalkuttajanainen
Minä olen nalkuttaja! Mutta tiedätkö miksi? Pyydän miestäni laittamaan roskat roskiin, likaiset astiat astianpesukoneeseen, leipäpussin kiinni ja likaiset vaatteet pyykkikoriin. Mitään ei tapahdu. Eli pyydän uudestaan laittamaan roskat roskiin, likaiset astiat astianpesukoneeseen, leipäpussin kiinni ja likaiset vaatteet pyykkikoriin... Ei auta. Sitten käsken. Ja tadaa! Olen nalkuttaja :D
- karoliina
Jos ei rupea hommat skulaamaan niin tulee
tulikomentoja. Sen huomaa sitten äänilajista.
Ja vastaappas sinä rehellisesti: oletko astioiden
pöydälle jättäjä, hikisten vaateiden jemmaaja,
paperitöiden pihtaaja ? Auton pesemättä jättäjä,
lumitöiden kaihtaja ja kaverisidonnainen
"tulen niin myöhään kotiiin kun ilkeän" tyyppi.
En tunne olevani hyvitystä velkaa, hommat kuuluu molemmille.
-ennätys on 6 viikkoa likaiset golfvaatteet
naulakossa, mutta mulla petti hermo ensin.
ja karmea haju-ympäristöhaitta oli jo.- naurattaa
tuleeko golffissa muka hiki? :D
- karoliina
naurattaa kirjoitti:
sen huomaa sitten kun ne bägit ja paidat ja kengät on jonkin aikaa sisällä.
mutta ei lähestulkoonkaan niin pahalle kun sählykamat ja tästä ei edes neuvotella,
ne ON VIETÄVÄ suoraan pyykkikoneeseen ITSE.
Onneksi bridegstä ei oo hajuhaittoja.... - sinnehän "jätteet"
naurattaa kirjoitti:
heitetään.
Oisit pistänyt roskikseen kylmän viileesti.
- StippaS
Huh nyt täytyy sen verran ripittäytyä, jotta osaan kieltämättä olla melkoinen nupisija sille päälle sattuessani x) Tosin olen ensimmäistä kertaa elämässäni kohdannut sellaisen puoliskon, joka laittaa tarvittaessa itselleni jauhot suuhun :D
Että niinkö hiljalleen sitä lakkaa jurputtamasta turhista asioista.. Ehkä ;-) :D - Jos tarve vaatii
Nalkuttaja.. hmm.. toisinaan : ) Jos samat hommat kusee AINA niin ehdottomasti olen NALKUTTAJA.
Turhista roskien viemisestä sun muista siivoomisista en edes jaksa nalkuttaa.. Kaksi aikuista ihmistä ollaan niin molemmat kyllä tietää miltä AINA tuntuu tiskata itse. Joten ei ole syytä edes nalkuttaa, koska meillä on imuri- niin miehen kuin naisenkin käteen sopivaa mallia. Tiskiharjakin on mallia mikä soveltuu molempien sukupuolien käteen. Pyykkikoneenkin käynistyy ihan molempien sukupuolien napinpainaluksella.
Ymmärrämme myös molemmat, että toisinaan sitä toista vaan ei huvita. Silloin vaan ihan itse ottaa sen tiskiharjan kätteen ja alkaa tiskaa... Onneksi myös minulla on mies, joka ymmärtää ettei minuakaan huvita aina tehdä kaikkea vaikka naispuolinen olenkin : D Mutta tosiaan ei hänkään nalkuta minulle "laiskuuskausinani". Eikä niitä tiski- tai pyykkivuoria edes kerry, kun huomaa ettei toista huvita niin sitten ottaa vaan itseään niskasta kiinni ja laittaa törinää töppösiin. Kyllä se toinenkin sitten huomaa kun kasat taas alkaa kasvamaan niin hän ottaa niskasta itseään kiinni ja ymmärtää ettei minuakaan huvita!
Jos nalkutan asioista niin asiat ovat yleensä sellasisia "TAAS jatkot meillä, ei helvetti keksikää ny joku muu paikka VÄLILLÄ"- mirame81
Nalkuttaja naisen kanssa olen samaa mieltä kolme kertaa jaksan kauniisti pyytää...ja sitten käsken.Olen usein sanonut että minä en ole mikään kävelevä Philips kodin kone,mutta turhaa.Mie olen sanonu että kyllä se imuri sopii miehenikin käteen en ole sitä ihmettä 3v nähnyt.Minä siis olen nalkuttaja.Se on vaan niin että toisille opetetaan erillaiset siisteys käsitykset kun toisille.Kiitos vaan äidille joka opetti näin siistiksi:)Olen yrittänyt joustaa etten enää silitä vaatteita ja yritän sulkea silmät epäjärjestykseltä.Kun en enää jaksa siivota jatkuvasti mieheni ja lapseni jälkiä.
- mirame81
Nalkuttaja naisen kanssa olen samaa mieltä kolme kertaa jaksan kauniisti pyytää...ja sitten käsken.Olen usein sanonut että minä en ole mikään kävelevä Philips kodin kone,mutta turhaa.Mie olen sanonu että kyllä se imuri sopii miehenikin käteen en ole sitä ihmettä 3v nähnyt.Minä siis olen nalkuttaja.Se on vaan niin että toisille opetetaan erillaiset siisteys käsitykset kun toisille.Kiitos vaan äidille joka opetti näin siistiksi:)Olen yrittänyt joustaa etten enää silitä vaatteita ja yritän sulkea silmät epäjärjestykseltä.Kun en enää jaksa siivota jatkuvasti mieheni ja lapseni jälkiä.
- ..ja en ole
Minä teen kaiken kotona, käyn kaupassa, teen ruoka (joka päivä), siivoan keittiön, tyhjennän tiskikoneen jne jne. Onneksi ei ole lapsia! Kukakohan ne hakisi hoidosta?? Mies tulee kotiin töiden jälkeen ja katsoo vaan tv:tä. Joka ilta. Koko illan. Ja ihmettelee miksi ei seksi kiinnosta. Useimmiten en sano mitään mistään mutta välillä tulee pyydettyä että laittaisitko ruuat takaisin jääkaappiin tai tiskit koneeseen tai veisitkö roskat. Ja heti olen nalkuttaja vaikkei sitä ääneen sanokaan. Olenko jos työnjako on 80/20??
- helppo lopettaa
Nalkutus johtuu aina vastapuolesta. Jos normaali puhuminen tai kertasanominen ei riitä, on seuraava vaihe nalkutus. Jos puolisosi nalkuttaa niin etsipä syy itsestäsi - mitä jätitkään tekemättä, mitä teit väärin, tai etkö tullut kuunnelleeksi mitä hän sanoi ensin sopuisasti.
nalkutus on helppo saada loppumaan, kun kuuntelee ja huomioi puolisoaan ja tekee oman osuuensa kotihommista. Niin helppoa se on- Kokemus-73
Suomeksi sanottuna siis nalkutus loppuu kun mies tekee jokaisen asian juuri niin kuin vaimo on asian päättänyt eikä ryhdy koskaan kyseenalaistamaan mitää. Ei sitä että siivota täytyy juuri lauantaina kun olisi muutakin tekemistä, ei sitä että vaimon hammasmukin pitää olla peilikaapissa oikealla eikä sitä että kevätverhot vaihdetaan aina huhtikuun alussa. Onneksi on niin helppoa luopua omasta tahdostaan ja ryhtyä jes-mieheksi... ei sitten enää tarvitse kuunnella nalkutusta.
- nalkutuksessa
Kokemus-73 kirjoitti:
Suomeksi sanottuna siis nalkutus loppuu kun mies tekee jokaisen asian juuri niin kuin vaimo on asian päättänyt eikä ryhdy koskaan kyseenalaistamaan mitää. Ei sitä että siivota täytyy juuri lauantaina kun olisi muutakin tekemistä, ei sitä että vaimon hammasmukin pitää olla peilikaapissa oikealla eikä sitä että kevätverhot vaihdetaan aina huhtikuun alussa. Onneksi on niin helppoa luopua omasta tahdostaan ja ryhtyä jes-mieheksi... ei sitten enää tarvitse kuunnella nalkutusta.
Juuri siitähän nalkutuksessa on kyse, että kumpikaan ei osaa joustaa eikä noudattaa toistensa toiveita. Nalkuttamattomassa suhteessa molemmat kuuntelevat toisiaan, osallistuvat ja auttavat jopa pyytämättä.
Mutta jos toinen tai molemmat ovat laiskoja ja itsepäisiä, niin joko molemmat alkavat nalkuttaa toisilleen, tai toinen laistaa ja toinen nalkuttaa.
Nalkutuksessa siis molemmat ovat syypäitä ja osallisia, mutta se voidaan lopettaa jos pystytään kypsästi aikuisen lailla sopimaan työnjaosta ja pelisäännöistä.
- hiljainen mies.............
En urputa enkä nalkuta vaan vaikenen.
En huomaa, jos pistelenkin.
Ei arkirutiinit ole sotimisen arvoisia.
En osaa antaa enkä pyytää anteeksi mitään.
Ei se hyvittäisi mitään.
Tuskin avautuu padot... - slkfjlsdkfj
En koe olevani. Ymmärrän kyllä niitä ihmisiä, jotka kokevat ettei toinen osallistu yhtään esim. kotitöihin ja yrittävät nalkuttamalla vaikuttaa asiaan. Mitä muuta siinä voi tehdä, jos ei normaali puhe/keskustelu tehoa, eikä kestä sotkua? Itse olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, ettei nalkuttaminenkaan auta mitään. Mulle sopii elää sotkussa.
En tiedä mitä sanattomalla sotimisella tarkoitat, mutta kyllä minä jollain tapaa puoleni pidän jos toinen ei vaikka roskapussia vie vaikka olisi sovittu. Ja mielestäni siitä on oikeus sanoa tai kieltäytyä itse viemästä pussia, en pidä sitä nalkuttamisena. Vai olisiko sinusta järkevintä heti viedä kiltisti itse se pussi, joka kerta, jos toista ei huvita?
Olen kyllä törmännyt turhasta jatkuvasti nalkuttaviin, mutta hyvin hyvin harvoin! Useimmiten nalkuttamisella on syynsä.
Osaan pyytää anteeksi, siis ihan yleisesti, en tiedä oliko tämäkin kysymys jotenkin liitännällinen nalkuttamiseen. Oma mieheni sotkee. Eikä hän ikinä tiskaa, käy kaupassa, vie roskia, eikä pistä vaatteitaan minne pitäisi.
Itse pidän siivoamisesta. Pidän siististä talosta, järjestyksestä ja siitä että oma koti tuntuu kotoisalta. Vähän saa olla jossakin ylimääräisiä posteja tai kirjeitä tietokonepöydällä. Lasin voi jättää päiväksi pöydälle jne. Mutta yleisesti ottaen sellainen että lattialla on vaatteita, on minulle sietämätöntä.. Ja mieheni tekee juuri sitä!
Pinnani on pitkä, paitsi jos joudun sanomaan kirjaimellisesti joka IKINEN päivä miehelleni, ettei laita vaatteitaan lattialle, vaan vaikka sohvalle tai pöydälle josta ne on helpompi kerätä. Hän ei tee sitä - ikinä.
Kaikki sanovat, että minun PITÄISI NALKUTTAA, sillä vain silloin mies lopettaisi sotkemisen. Miehet eivät usko, ellei asiasta sano vähintään kymmenen kertaa päivässä. Mutta en vain kykene tekemään sitä.
..Mutta minä opettelen ;)
Muista asioista kyllä olen jo oppinut nalkuttamaan, ja näissä asioissa on alkanut parannuksia näkymään. Yksi asia on pelaaminen. Hän pelaa tietokonetta pitkiä päiviä, vasta kun aloin nalkuttamaan asiasta hän on alkanut vähentämään. Ennen hän sanoi vain "Kyllä kyllä. Minä vähennän pelaamistani", mutta ei ikinä tehnyt sitä.
Tämänkin neuvon sain eräältä miespuoliselta kaveriltani, joka sanoi "Et voi olla tosissasi! Siis sä et NALKUTA? No EI IHME ETTEI MIES VÄHENNÄ PELAAMISTA TAI SIIVOA!!". Hänkin on ymmärtänyt sen, että ainoa keino on nalkuttaminen, jolla mies saadaan tekemään kotitöitä tai osallistumaan mihinkään kodinhoitoon.
Kyllä mies ne asiat tekee joihin ei tarvitse paljon ruumiillista tai ajatustyötä; laskut maksetaan netin kautta (vaikka nekin unohtuvat välillä ja sitten maksetaan maksukehotus), ja peliaikaa haetaan lähikaupasta, työmatkalla. Mutta siivoaminen tai roskienkaan vientiä ei tehdä, vaikka olisin roskatkin laittanut jo oven eteen valmiiksi.
Ruokaa mies ei osaa tehdä. Sisustaa hän ei osaa. Siivoaminen ei onnistu. Imuria, vaatteiden-, tai astianpesukonetta ei osaa käyttää siitä huolimatta että olen kertonut miten niitä käytetään.
Televisio menee kyllä käyntiin, peli sujuu, seksi on ihanaa ja laskut maksetaan (maksukehotusten kautta).
Mutta mieheni on vain onnekas. Hän ei tulisi toimeen yksinään (ei ole ikinä asunut yksinään, muuttanut eron jälkeen aina kotiin), mutta minä huolehdin talosta ja sen kunnossapidosta, ja hän laskuista.. Eikä minua edes haittaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760