YEL takautuvasti

Yrittäjäkö?

Olen harkinnut perustavani tämän vuoden aikana toiminimen ja olenkin kysellyt yrittäjyydestä liitosta.

Tiedän, että jos otan toiminimen, joudun ottamaan YEL-vakuutuksen.

Nyt kävi kuitenkin sellainen asia ilmi, mitä minulle ei verotoimistossa ole koskaan kerrottu:

Olen aiemmin työskennellyt freelancerina ja palkkioni olen saanut ulkomailta. Olen asioinut useasti verotoimistossa kysellen, miten veroni maksan. Minut neuvottiin ottamaan freelancer-verokortti, mutta maksamaan veroni kuitenkin ennakkoveroina.

Nyt kuitenkin liiton lakimies huomautti, että kun otan toiminimen ja YEL:n, joku saattaa päättää, että olinkin yrittäjä jo viime vuonna ja vaatia maksuja viime vuodelta takautuvasti 10 prosentin korotuksella.

En ole tästä YEL-maksusta kuullutkaan ennen kuin nyt, kun olen harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä. Luotin verotoimiston neuvoihin ja luotin maksavani ennakkoveroissani kaiken, mitä pitääkin. Ja nyt kävi ilmi sitten tällainen paskajuttu.

Kysynkin nyt, onko kukaan koskaan joutunut maksamaan näitä takautuvasti? Entä onko kukaan koskaan selvinnyt maksamatta?

Ymmärtääkseni voisin itse ilmoittaa jonnekin, että "Kappas! Olinkin yrittäjä ilman yritystä ja tahdon maksaa YEL-maksuni takautuvasti!" ja säästyä tältä 10 prosentin korolta.

Mutta tunnen kuitenkin, etten ollut yrittäjä viime vuonna, joten en tahtoisi tällaista maksua maksaa, etenkin, kun syy on verotoimiston, joka ei tästä kertonut.

14

4262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.

Sitä vielä, että jos en saa starttirahaa olen kusessa näiden kaikkien maksujen kanssa. Miten sitten käy, jos en näitä pystykään maksamaan?

• kjhkjhgkj

kävi niin, että yrityksen alkuaikoina ei ollu yel-vakuutusta. Eläketurvakeskus huomasi tämän ja ilmoitti siitä vakuutusyhtiöön.
      Vakuutusyhtiö vaati 15.000 markkaa vakuutusmaksuja takautuvasti maksettaviksi.
      Ilmoitin kirjallisesti, että yel-vakuutuksen ehdoissa puhuttiin 4 kuukauden yhtäjaksoisesta yritystoiminnasta ja tämä ei kohdallani toteutunut. Aloittavana yrittäjänä yhtäjaksoista työtä ei ollut silloin tarjolla. Sellaisin parin kuukauden jaksoja ja sitten pari viikkoa ilman työtä.
      Tämä selitys hyväksyttiin ja lasku peruttiin. :d

Tuo on aika ihmeellinen tuo 10 % korko, koska itsellesihän sinä sitä eläkettä kerrytät.
      Miksi siitä pitää maksaa korkoa vakuutusyhtiölle ;D

• alkup.

Tuota korkoa itsekin ihmettelen. Onko mitään tietoa, miten "yhtäjaksoisuus" määritellään?

• alkup.
        alkup. kirjoitti:

Tuota korkoa itsekin ihmettelen. Onko mitään tietoa, miten "yhtäjaksoisuus" määritellään?

Nimetön puheluselvitys (lakimies soitti) Eläketurvakeskukseen pelasti, sillä paljastui, että vaikka se ottamisen raja on se reilu kuustonnia, niin valvontaraja onkin vasta 8000 euroa. Eli tuskin on selvitystä tulossa :)

Edelleen täytyy ihmetellä, miksei tästä asiasta tullut tietoa verotoimistosta. Kun olen vielä sellaisella alalla, että suurin osa päätyy toiminimellä toimiviksi, mutta koulutukseen ei kuitenkaan kuulu tuntiakaan yrittäjäkoulutusta. Ei siis tosiaan tullut mieleen, että päätoimiselle opiskelijalle/FREELANCERILLE kuuluisi joku YRITTÄJÄNvakuutus :)

Mutta nyt selvisi tämäkin asia ja voin omalta osaltani levittää tietoa muillekin, sillä tällaiset yllätykset ovat todella ikäviä. Ja jos ei tässä muita ikävyyksiä paljastu, niin kesään mennessä olen ihan oikea yrittäjä :)

• ja takautuvat

Mutta tunnen kuitenkin, etten ollut yrittäjä viime vuonna, joten en tahtoisi tällaista maksua maksaa, etenkin, kun syy on verotoimiston, joka ei tästä kertonut.

Ihan noin pikkuvinkkinä; Verotoimisto ei suinkaan ole se instanssi, jonka velvollisuus on kertoa sinulle muuta, kuin verotuksesi pohja. Verottajalla ei sinällään ole mitään tekemistä YELlin kanssa. Yrittäjän / Freelancerin on kyllä ihan itse otettava selvää asioista, eikä luottaa siihen, että jonkun muun ne pitäisi kertoa.

Verottaja kertoo veroista, vakuutusyhtiöt kysymällä vakuutuksista.

Ei sitten tullut mieleen, että nyt kukaan ei ole maksanut eläkemaksujasi?

• alkup.

Verotoimistosta ei kerrottu, että nyt kun jouduin maksamaan ennakkoveroni itse, ei siihen sisältyisi eläkemaksuja, kuten aiemmin normaaleiden palkkojen ennakonpidätyksiin sisältyi.

Eli ei, ei tullut mieleen, etteikö ennakkoveroihin olisi sisältyneet kaikki maksut mitä pitääkin. Eroa ei minulle kukaan verotoimistossa vaivautunut huomauttamaan.

• klkjlh

olet ensimmäistä kertaa yrittäjänä ja alle 53 vuotias, niin saat 25% alennuksen 48 kk maksuista.

• alkup.

Mutta kun en minä ole yrittäjä ;)

Vakavasti puhuen tuon edun menettää, kun ei ole itse tajunnut YEL-maksuja maksaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä korko on jonkun keino rahastaa tyhmiä, jotka eivät ole syntyessään saaneet äidinmaidossa tietoa YEL-maksuista.

• kjhkjhg
        alkup. kirjoitti:

Mutta kun en minä ole yrittäjä ;)

Vakavasti puhuen tuon edun menettää, kun ei ole itse tajunnut YEL-maksuja maksaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä korko on jonkun keino rahastaa tyhmiä, jotka eivät ole syntyessään saaneet äidinmaidossa tietoa YEL-maksuista.

silleesti, että jos johonkin ryhtyy, niin pitää tuntea asiaa koskeva lainsäädäntö.
        On sitten kyse autolla ajosta tai yrittämisestä.
        Siinä ei auta sanoa 'mutku mä en tienny, mutku mä luulin' ja 'oli siinä muitakin' :)

• no problem!

YEL otetaan 6kk:n jälkeen yrityksen perustamisesta jos työtulon alaraja täyttyy, joka on n. 6000 euroa. Työtulo ei ole sama kuin liikevaihto. YEL:ää ei suinkaan ole pakko ottaa, jos alaraja ei täyty. Työtulo on se, joka pitäisi maksaa ulkopuoliselle työntekijälle samasta työmäärästä. Käytännössä kuitenkin ne tulot merkitsevät enemmän.

Eläketurvakeskus valvoo antamiasi valvontailmoituksia ja verotustietojasi ja tekee selvityspyyntöjä tms. sen perusteella.

Jos yrittäjä olet, niin kannattaa ottaa se YEL siinä vaiheessa kun vakaita tuloja alkaa syntyä. Matalimmalla alarajalla se olisi jtn. 80 euroa kuukaudessa alennuksella.

Näin siis yrityksellä. En usko, että sinulle väkisin vängättäisiin YEL, jos sinulla yritystä ei ole.

6 kk- aikarajaa ei ole niin kiveen kirjoitettu, jos tulot pysyvät matalina. Vasta sitten alat joutua ongelmiin, jos kieltäydyt hakeutumasta YEL-velvolliseksi, vaikka sinua siihen on kehoitettu.

Ei kannata hermoilla.

• Sonic Empire

A) YEL-vakuutusta ei oteta kuuden kuukauden päästä yrityksen perustamisesta vaan kuuden kuukauden kuluessa YEL:n alaisen toiminnan alkamisesta.
        B)Freelancer voi ottaa YEL-vakuutuksen, vaikkei olisikaan yritystä. Yritys ei ole määräävä tekijä vaan työpanos. Freelancer voi olla vaikka yksityinen ammatinharjoittaja ilman y-tunnusta.
        C) 10% korotus maksuun on myöhästymiskorotus, joka on lakiin kirjattu. Eläketurvakeskuksella on oikeus myös pakkovakuuttaa yrittäjä. Silloin korotus on 30% ja menettää mahdollisen alkavan yrittäjän alennusoikeuden.

• käytännössä tarkoittaa

"Työtulo on se, joka pitäisi maksaa ulkopuoliselle työntekijälle samasta työmäärästä."
        Miten tämä määritellään? sen mukaanko, mitä firmallani olisi varaa maksaa kyseiselle työntekijälle, vai minkä?

Jos minä katson että maksaisin omasta työstäni jollekin ulkopuoliselle vaikka 15 euroa tunnilta, niin voiko Eläketurvakeskus tms. katsoa, että ei kun se menee 20 euron mukaan tms.

Tuohan on todella epämääräinen peruste yelin määräytymiselle tuo työtulo. Onko jollain tästä jotain faktaa että miten se katsotaan?

• tähän
        käytännössä tarkoittaa kirjoitti:

"Työtulo on se, joka pitäisi maksaa ulkopuoliselle työntekijälle samasta työmäärästä."
        Miten tämä määritellään? sen mukaanko, mitä firmallani olisi varaa maksaa kyseiselle työntekijälle, vai minkä?

Jos minä katson että maksaisin omasta työstäni jollekin ulkopuoliselle vaikka 15 euroa tunnilta, niin voiko Eläketurvakeskus tms. katsoa, että ei kun se menee 20 euron mukaan tms.

Tuohan on todella epämääräinen peruste yelin määräytymiselle tuo työtulo. Onko jollain tästä jotain faktaa että miten se katsotaan?

"Yrittäjälle vahvistetaan työtuloksi se palkka, joka kohtuudella olisi maksettava, jos hänen tämän lain alaista työtään suorittamaan olisi palkattava vastaavan ammattitaidon omaava henkilö, tai se korvaus, jonka muutoin voidaan katsoa keskimäärin vastaavan sanottua työtä".

Näin lukee yrittäjien eläkelaissa.

• ei kannata hermoilla
        Sonic Empire kirjoitti:

A) YEL-vakuutusta ei oteta kuuden kuukauden päästä yrityksen perustamisesta vaan kuuden kuukauden kuluessa YEL:n alaisen toiminnan alkamisesta.
        B)Freelancer voi ottaa YEL-vakuutuksen, vaikkei olisikaan yritystä. Yritys ei ole määräävä tekijä vaan työpanos. Freelancer voi olla vaikka yksityinen ammatinharjoittaja ilman y-tunnusta.
        C) 10% korotus maksuun on myöhästymiskorotus, joka on lakiin kirjattu. Eläketurvakeskuksella on oikeus myös pakkovakuuttaa yrittäjä. Silloin korotus on 30% ja menettää mahdollisen alkavan yrittäjän alennusoikeuden.

Kysehän on vain sanamuodosta. Kaikki ei ole aivan niin mustavalkoista vaan on eriasia miten lakia sovelletaan käytännössä.

Olen itse asiaa kysynyt eläkeyhtiöstä ja noin minulle vastattiin, että YEL:n voi jättää ottamatta alkuvaiheessa, jos työtulon alaraja ei täyty. Ja tosiaan työtulon määritelmä on vähän ympäripyöreä, että siinä ilmeisimmin pyritään yhteisymmärrykseen yrittäjän kanssa.

Tosin eläkettä ei sitten kerry alkuvaiheessa, mutta se menetys ei ole suuri. 80 euron minimimaksut kuukaudessa nyt ei ole mitään ylitsepääsemättömiä, kun yritys alkaa oikeasti tuottaa.

Kyllä järjestelyajassa ollaan valmiita joustamaan, eikä se 6 kk:n ehto ole kiveenkirjoitettu.

Tietty jos yrittäjä tarkoituksella laiminlyö kehoituksista huolimatta YEL:n ja samaan aikaan saa tuloja 10 000 euroa hipoen, niin siitä tietysti on seuraamuksia.

Ennenhän oli mahdollista anoa vapautusta YEL:stä, mutta siitä on luovuttu ja nyt voi siis jättää itsensä vakuuttamatta tietysti omalla vastuulla ja erityisesti silloin, jos yritys ei tuota tarpeeksi. Harva yritys pystyy heti alusta pitäen tekemään tuottoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe