Ujon mietteitä

Wille-Sakari

On turhauttavaa olla ujo.

Kun on ollut jo kauan ihastunut ja pääsee viimeinkin istumaan lähelle sitä toista henkilöä, niin mistään ei tulekaan enää mitään. Kotona valmiiksi harjoitellut lauseet eivät muistu mieleen, tai yllättäen huomaakin sanovansa jotain, jota ei alun perin edes tarkoittanut. Syke kaksinkertaistuu, puna nousee kasvoille, kädet hikoavat, ääni pettää ja järkikään ei enää juokse niin kuin ennen. Adrenaliini virtaa veressä, ja silmät alkavat vilkuilla ympäristöä vaaratekijöitä etsien. Jännityksen alla muuttuu toisenlaiseksi ihmiseksi, joka toimii typerästi kuin nurkkaan ajettu eläin. Tekisi mieli sanoa tai tehdä jotain, mutta aina jokin menee pieleen ja jokainen epäonnistuminen nostaa kynnystä aloittaa alusta. Pelko ottaa vallan ja käy lopulta ylivoimaiseksi. Hiljalleen alkaa uskoa, että ehkä onkin parempi, että ei tee mitään. Eihän se ihastus kumminkaan suostuisi lähtemään. "Tuollainen ihminen ansaitsee jonkun paremman kuin sinä. Anna olla."

Kun näkee toisten flirttailevan huolettoman helposti, alkaa syyllistämään itseään: "Mikä sinussa on vikana, kun et osaa mitään tehdä oikein?". Toisille se näyttää olevan niin helppoa. Kadulla vastaan tulevat parit masentavat entisestään, kun ei vieläkään ole uskaltanut sanoa omalle ihastukselleen mitään. Pään sisällä on mietitty kaikki valmiiksi avioliittoa ja lapsia myöten, mutta se tärkein eli aloitus puuttuu. Toista haluaa niin paljon, mutta ei vain uskalla. Ei pysty. Typeränä voi vain katsoa vierestä, miten onni seilaa purjelaivalla oman navan edestä. "Olisit hypännyt kyytiin, mokoma."

Minä otin ensimmäisen askeleen ja juttelin ihastukselleni. En silti uskaltanut mainita mitään tunteistani, se olisi ollut liian aikaista. Jälleen yksi menetetty tilaisuus ja uusi pettymys. Kunpa tulisi joku, laittaisi meidät istumaan vierekkäin ja pakottaisi juttelemaan. Kun oma uskallus ei riitä, alkaa toivomaan pelastusta muualta.

Herättikö ajatuksia? Kirjoita.

8

1461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota.

Onkohan se toinen kiinnostunut myös susta, vai onko yksipuoleista? Itsellä ollut tuommoinen samallainen tilanne teini-ikäisenä, mutta se johtui silloin vain heikosta itsetunnosta ja tämä tyttökään osannut tulla yhtään vastaan auttamaan vaan se jäi sitten vain runsaaksi flirttailuksi, johon lopulta sitten kyllästyi. Itse pariin otteeseen kyllä yritin silloin tehdä kontaktia, mutta menin aina aika totaalisesti lukkoon :D.

Eli en muuta ohjetta osaa antaa ku että kasvata itsetuntoas ja tätä myötä rohkeuttas niin sitten ei mitään vuorosanojakaan tarvitse opetella vaan kyllä sitä juttua tulee jos on tullakseen. Itsellä auttanut esim. säännöllinen urheilu ja muuten semmoisen positiivisen ajattelutavan ylläpitäminen.

• treeniä lisää,

mitä enemmän treenaat naisen lähestymistä, sen paremmin se sujuu. Aloitin tyttöjen kanssa leikkimisen 13 vuotiaana, tehtiin lumilinnoja, pyöräiltiin ja sellaista. Meillä oli neljän porukka samalta luokalta 2 tyttöä ja 2 poikaa.

Eka ihastus oli 14 vuotiaana, soitettiin nokkahuilua yhdessä ja bileissä oltiin yhdessä. Ekan tyttökaverin katson saaneeni 15 vuotiaana, olimme todella tiivisti yhdessä vuoden.

Total mulla on ennen vaimoa ollut 5 tyttökaveria, kaikki paitsi yksi jätti aina mut, jättämisestäkin oppii.

• oppii

ja ujous voi iskeä kokeneenpaankin konkariin, kun se tietty viereen istahtaa. Vanhemmat voivat osata puheet ja pikkutuhmat paremmin, helpon oloista ja naurattaa huumoripuolikin. Ujot voivat tuntea jäävänsä sivuun. Mutta ei totta. Kyllä ne huomataan, jos veto siihen suuntaan on. Ja pelkkä katse jo jotain tai arkinen kommentti. Ei haittaa hermoilut ja takertelut. Suuremman arvon annan henkilölle, joka uskaltautuu avaamaan suunsa ponnistuksien jälkeen. Vaikka joutuisikin kohteliaasti kieltäytymään niin hattua nostaisin ja sen ääneen kahden sanoisin. Aika opettaa ja neei niin suunapäänä olevat kiehtovat paljon paljon enemmän. Heillä annettavaa, mutta piilossa ja pahasti sen kuoren alla. Tsemppiä sinulle toivoopi jo ihan naisenikään ehtinyt one.

• Olet aika syvällinen ihminen ja kyllä varmasti saat naisen jos osaat käyttää sitä apuna?!
      Joskus on sitä aikaa liikaa ja alkaa miettimään just tuollaisia vahingollisia ajatuksia.Ne ajatukset pitää vaan työntää pois ja yrittää keskittyä elämään ja siihen miten hyvin asiat vielä on ja miten hyväksi ne saa vielä muuttumaan.
      Mutta nämä on vain sanoja, teot puhuvat tosi elämässä puolestaan ja niihin pitää yrittää keskittyä!
      Onnea yrityksellesi, jospa minuakin joskus onnistaa:)

• ...

Itse olen nainen, mutta ymmärrän mitä tarkoitat ujoudella, kierteellä, tunteella että mistään ei tule mitään, kun aina pelkää kaikkea... Ja ulospäin musta ei uskoisi: olen nätti, räväkästi pukeutuva blondi, joka osaa bilettää ja nauraa... Mutta todellisissa tilanteissa, kun tunteet ovat pelissä, pelko ottaa valtavan kouransa ja kuristaa :(

• neito pariton

Tutulta kuulostaa - valmiiksi mietityt lausahdukset eivät auta ja tuntuu jähmettyneensä paikalleen. Ehkä pitäisi ajatella, että toinenkin voi kokea juuri nyt samanlaisia tuntemuksia, mutta yleensähän sitä vain tarkkailee itseään ja manaa mielessään omaa saamattomuuttaan. Sekin on totta, että ajan kuluminen ja odottaminen tekevät hallaa ja jossain vaiheessa tulee se piste, jolloin alkaa harkita luovuttamista. Ja sitten huomaa, että niin, miksen tehnyt tätä jo silloin aiemmin. Minäkin tarvitsisin jotakin auttavaa kättä, vaikkapa kaveria, joka olisi rohkaisemassa tai jopa jutustelemassa niitä näitä samoissa porukoissa ihastuksen kanssa.

Onnittelen kuitenkin sinua siitä, että olet ottanut ensimmäisen askeleen ja jutellut ihastukselle. Valitettavasti ujonahan monesti odottaa, että toiset tulevat juttelemaan, kun ei saa avattua omaa sanaista arkkuaan. Toivottavasti uusia tilaisuuksia vielä tulee ja tutustutte paremmin, mikä ehkä auttaa rentoutumaan. Niin kuin joku jo kommentoikin, niin heti ei tarvitse olla suunapäänä vaan hienovaraisempi lähestyminen luultavimmin tuo paremman tuloksen.

Itse olen miettinyt käyttäytymistäni, ujouttani, ihastumisten kautta. Ihastuessahan täytyisi osoittaa pitävänsä toisesta, päästä omista epäilyistään ja muureistaan eroon ja päästää toinen lähelle. Samalla pelkään mahdollisesti haavoittavani itseäni ja toista. Mutta en kai voi antaa ihmisten lipua ohitse ikuisesti? Tällaisissa asioissa ei vain haluaisi epäonnistua, varsinkin, kun tuntuu, ettei ihastumisia tapahdu kovin usein tai muutenkaan otollisia tilaisuuksia ei tule usein.

Olen alkanut kaipaamaan parisuhdetta, vaikkakin toisaalta se tietenkin myös pelottaa. Jos haluan parisuhteen, on minunkin pystyttävä heittäytymään - ilman ujoutta minulla olisi varmasti jo ollut suhde/suhteita. Olen ihastunut, mutta tässä elämänmuutostilanteessa (mahdollinen muutto) en tiedä, onko oikein itseäni saati toista kohtaan kertoa omista tunteista enää tässä vaiheessa. Nyt sitten syyttelen itseäni siitä, etten tehnyt paljon aiemmin asian eteen enemmän. Mutta toisaalta ei haluaisi päästää irti ja kuitenkin epäröin hirveästi edes tekemään ehdotusta tapaamisesta. Emme ole nähneetkään vähään aikaan...Onko kyse oikeista tunteista? Panikoinko luullessani, että tämän jälkeen ei tule enää ketään muuta? Annanko itselleni anteeksi, jos en nyt tee mitään?

Viime aikoina olen miettinyt näitä erinäisiä asioita lähes päivittäin. Luulen, että mietin aivan liikaa asioita sen sijaan, että tekisin ja antaisin "tunteilemiselle" mahdollisuuden. Ihmeellisen vahva on se voima, joka toisaalta suojaa minua ja toisaalta estää spontaanisti menemään tilanteisiin ja näyttämään, miltä kulloinkin tuntuu.

• ujo tyttö

Hanki salainen numero, jos et uskalla omalla nimelläsi lähestyä. Kerro tunteistasi, ja katso miten toinen reagoi viestiisi. Ole hieman salaperäinen, jos pelkäät kasvojesi menettämistä. Jos vastaus on kannaltasi epämieluinen, älä ole tietääksesikään koko tekstarista. Mikä lie väärä numero ollut kyseessä. Jos toisen tunteet ovat samansuuntaiset, hän yhdistää tekstarin sinuun ja pääsette alkuun helpommin. Koettu on.

• kikkarapä

oletteko kokeilleet tätä ja millä menestyksellä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7999
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2071
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2010
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1607
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe