Kui on? Jääkö kaikki syömättä missä on mennyt viimeinen käyttöpäivä ohi? Mulla menee raja tuossa 3 päivässä, tuon verran jos on päiväys mennyt yli, niin syön pois.
Just vetäsin 17.2 päivättyä pottusalaatti, hyvää oli. Punanen emmentaalikin oli hyvää, tuli pitkästä aikaa sitä ostettua (siinä ei ollut vielä päiväys ummessa). Jotkut juustot muuten vaan paranee, kun ne vähän vanhenee/kuivahtaa....
On se kyllä järkyttävää missä hinnoissa vähänkään paremmat juustot nykyään on. Tai oikeastaan ne halvimmatkin on ihan hirveen hintaisi laatuun nähden.
Viimeinen käyttöpäivä.
64
3884
Vastaukset
päiväystä vaan sitä onks se tuote syötävää vai ei... Lihoissa tietty pitää vähän kattoo ja säilykkeissä varmaan muutama kuukaus alkaa jo mietittymään. Aika tapauskohtasta kuitenki.
Mut joo suhtaudun varauksella herkästi pilaantuviin tuotteisiin.Ite katon ensin päiväyksen, sen jälkeen tarkistan värin ja hajun. Mikäli en näe, enkä haista mitään vikaa niin saatan syödä pois. Toi 3 päivää koskee lähinnä maito- ja lihatuotteita.
Toisaalta joskus jostain makkarasta tai kinkusta tulee toisinaan vaan leikkattua epämääräseltä näyttävä osa pois ja kas, taas se on syötävää...Richartti kirjoitti:
Ite katon ensin päiväyksen, sen jälkeen tarkistan värin ja hajun. Mikäli en näe, enkä haista mitään vikaa niin saatan syödä pois. Toi 3 päivää koskee lähinnä maito- ja lihatuotteita.
Toisaalta joskus jostain makkarasta tai kinkusta tulee toisinaan vaan leikkattua epämääräseltä näyttävä osa pois ja kas, taas se on syötävää...Mulla tuo "epämääräisen osan pois leikkaaminen" pätee myös juustoihin ja vihanneksiin ainaki. Enkä toistaseks oo saanu ruokamyrkytystä ku ainoostaan eräässä suomalaisessa ravintolassa...
käytän pari päivää aikarajan umpeutumisen jälkeen.
- orpana-67
tulee heitettyä pois nuo viimesen käyttöpäivän ohittaneet elintarvikkeet. Edes seuraavana päivänä en enää niitä syö, vaikka kuinka tiedän ettei ne ole voinut mennä pilalle. Liian nirso olen, mutta kun sen itsekin tiedän, niin pidän huolta siitä, ettei mikään ehdi mennä vanhaksi...On ostettava sen mukaan mitä ehtii kulumaan.
Juustot on kalliita! Miun yksi ehdoton suosikki on Halloum, mutta kovin usein sitä ei kyllä raaski ostaa. Ehkä se siksi onkin niin suurta herkkua :) - zisel
viimeinen käyttöpäivä tai parasta ennen merkinnän ylittänyttä. Jos rahat on täysin loppu niin pakkohan se sitten on mutta harvoin syön. Liha, kala ja kana on sellasta jota en syö jos on ylittänyt päivämäärän yhdelläkään päivällä vaikka kuinka olis rahat loppu. Paitsi kinkkusiivuja voi vielä syödä.
- vänkyrä-nainen
niin vähän just sen takia, et kaikki vaan tulee syötyä. Joten meillä ei mikään ehdi säilymään niin kauan, et tulis viimeinen käyttöpäivä vastaan.
Juusto on hyvää, mut pirun kallista. Huomattu on..- vänkyrä-nainen
meillä. Ne kun ei kaupaksi meillä oikein mene. Silti aina joskus kerran kuussa saan idean tehdä jotain perunaruokaa ja ostan jonkun kilon pussin niitä, josta sit keitän muutaman perunan ja sit se loppu pussi jää koskemattomaksi ja niitä sit aina joutuu heittämään pois.
- persona-non-grata
suosituksia. Kananmunat esim. saattaa olla ihan syötäviä vielä parikin viikkoa päivämäärän umpeutumisen jälkeen ... kyllä sen sitten tuoksusta ja väristä näkee, jos pilaantunutta. Oma pointtini on kuitenkin se, etten osta kaappiin mitään sellaista ruokatarviketta, jotta sitä pitäisi vielä syödä parasta ennen-päiväyksien jälkeen. Ostetaan vain se määrä, mikä syödäänkin.
En oikein diggaa sitäkään, jotta hyvää ruokaa heitettäisiin roskiin, mitä taas isommat ruokakaupat ja ravintolat tekevät.Ne on mun mielestä aina syötäviä, jos ne ei haise pilaantuneelle. Joskus on ollut about 2 kuukauttakin vanhoja kananmunia, ihan hyvin meni alas.
- ainakin..
Richartti kirjoitti:
Ne on mun mielestä aina syötäviä, jos ne ei haise pilaantuneelle. Joskus on ollut about 2 kuukauttakin vanhoja kananmunia, ihan hyvin meni alas.
pitäis muistaa se, miten niissä ei ennen mitään päiväyksiä ollutkaan. Ei kananmunat ole pilalla ennen kuin haisevat ja siitä hajusta ei voi erehtyä. Joten kananmuniakin voi syödä niin kauan kuin niitä voi syödä :D
Enkä ole ikinä tullut kipeäksi. Mutta minähän olenkin perheen jätemylly, jonka elävältä mätämistä tarkkaillaan herkeämättä. ;-)
...sellainen koiravirka tuon ruoan suhteen. Kaikki mitä muilta jää tai muut ei saata syödä tuodaan mun eteen :)
Richartti kirjoitti:
...sellainen koiravirka tuon ruoan suhteen. Kaikki mitä muilta jää tai muut ei saata syödä tuodaan mun eteen :)
Jotenki sitä vaan joutuu uhrautumaan...
- KoppavaHoro
niin jos mä en syö, niin Immulle kyllä kelpaa. Eikä sille ole niin nökönuukaa nakkienkaan suhteen, tämänhetkisessä paketissa taitaa olla 17.2. vika käyttöpäivä mutta hyvin tekevät kauppansa.
Raejuustoa mä en syö enää kahta, kolmea päivää ennen vikaa käyttöpäivää. Ne alkavat maistua pahalta. Mutta Immulle kelpaa, varsinkin raa'an jauhelihan seassa.
Vikan käyttöpäivän yli mennyt piimä kelpaa vielä mainiosti leipätaikinaan.- saa antaa
raakaa jauhelihaa.
- mitäs__
Frederico kirjoitti:
miks koiralle ei saa antaa raakaa lihaa?
veikkaisit ?
Onko se evoluutiossa jotenkin ihmistä edellä ? mitäs__ kirjoitti:
veikkaisit ?
Onko se evoluutiossa jotenkin ihmistä edellä ?...antaa raakaa jauhelihaa?
Kyllä sitä ihmiset syö ihan hienoissa ravintoloissa.Richartti kirjoitti:
...antaa raakaa jauhelihaa?
Kyllä sitä ihmiset syö ihan hienoissa ravintoloissa....esimerkiksi tällaista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tartarpihvi
Jotkut syö noita jopa Kiinassa.- voihan...
Richartti kirjoitti:
...antaa raakaa jauhelihaa?
Kyllä sitä ihmiset syö ihan hienoissa ravintoloissa.sitä kerran kokeilla mitä vaan.
Oon mäkin syönyt raakaa jauhelihaa.
esim. trikiini ? - ja jotkut
Richartti kirjoitti:
...esimerkiksi tällaista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tartarpihvi
Jotkut syö noita jopa Kiinassa.nussii ilman kortsua.
So ? mitäs__ kirjoitti:
veikkaisit ?
Onko se evoluutiossa jotenkin ihmistä edellä ?tuu mieleen... sillä se on ainoo luonnollinen tapa jolla koiraeläimet on koskaan syöneet lihaa -raakana tai sit se on kypsyny mätänemällä...
voihan... kirjoitti:
sitä kerran kokeilla mitä vaan.
Oon mäkin syönyt raakaa jauhelihaa.
esim. trikiini ?...voittaa lotosta kuin joutua trikiinin sairastuttamaksi.
ja jotkut kirjoitti:
nussii ilman kortsua.
So ?...,ajaa autolla, hengittää...
Jep jokainen voi valita mitä riskejä on valmis ottamaan. Mä otan mielellään paljon isompiakin riskejä kuin raa'an lihansyöminen. Elämä neljän seinän sisällä sairauksia ja onnettomuuksia peläten ei ois ehkä minua varten.- ? sä mulle ?
Richartti kirjoitti:
...voittaa lotosta kuin joutua trikiinin sairastuttamaksi.
jaa.
no en tunne lottovoittajia. - sanotaanko sitten
Richartti kirjoitti:
...,ajaa autolla, hengittää...
Jep jokainen voi valita mitä riskejä on valmis ottamaan. Mä otan mielellään paljon isompiakin riskejä kuin raa'an lihansyöminen. Elämä neljän seinän sisällä sairauksia ja onnettomuuksia peläten ei ois ehkä minua varten.että haista vittu itekin.
? sä mulle ? kirjoitti:
jaa.
no en tunne lottovoittajia....henkilökohtaisesti 2 lottomiljonääriä.
- minäkin..
Richartti kirjoitti:
...henkilökohtaisesti 2 lottomiljonääriä.
ja ne on:
ratikka ja relax :D - fredu pieni
Frederico kirjoitti:
tuu mieleen... sillä se on ainoo luonnollinen tapa jolla koiraeläimet on koskaan syöneet lihaa -raakana tai sit se on kypsyny mätänemällä...
niin on ihminenkin.
Jotkut vaan sattuu kuolemaan ja näin se homma etenee. sanotaanko sitten kirjoitti:
että haista vittu itekin.
...se ei haise oikein millekään puhtaana, ihan oikeesti. Kokeileppa pestä seuraavalla kerralla kun käyt suihkussa, saatat yllättyä.
- se vaan
Richartti kirjoitti:
...se ei haise oikein millekään puhtaana, ihan oikeesti. Kokeileppa pestä seuraavalla kerralla kun käyt suihkussa, saatat yllättyä.
haisee.
Miksi sä muuten työnnät turpas asioihin mistä et ymmärrä vittuakaan ? minäkin.. kirjoitti:
ja ne on:
ratikka ja relax :DOn varmaan joku tuore lottopotti kyseessä, ku eivät oo vielä täällä hehkuttaneet. Onnee vaan äijille.
se vaan kirjoitti:
haisee.
Miksi sä muuten työnnät turpas asioihin mistä et ymmärrä vittuakaan ?...vaan peset sen.
Tai no, jos sulla on esim. hiiva niin sitten ei taida peseminen oikein auttaa.fredu pieni kirjoitti:
niin on ihminenkin.
Jotkut vaan sattuu kuolemaan ja näin se homma etenee.Siis miksi koiralle ei saa syöttää raakaa lihaa?
- sulta että
Richartti kirjoitti:
...vaan peset sen.
Tai no, jos sulla on esim. hiiva niin sitten ei taida peseminen oikein auttaa.miks sä työnnät nenäs paikkoihin mitä et tunne.
Tämä aihe ei liene kuulu niihin ? - ei enää
Richartti kirjoitti:
On varmaan joku tuore lottopotti kyseessä, ku eivät oo vielä täällä hehkuttaneet. Onnee vaan äijille.
täällä olekkaan.
huomasitko.
jäit yksin. - toki syöttää..
Frederico kirjoitti:
Siis miksi koiralle ei saa syöttää raakaa lihaa?
mutta osa niistä vain kuolee.
sulta että kirjoitti:
miks sä työnnät nenäs paikkoihin mitä et tunne.
Tämä aihe ei liene kuulu niihin ?...tuossa aikaisemmin käskenyt mun työntää nenäni vittuun? Oletin, että puhumme edelleen siitä aiheesta. Aiheesta jonka sinä juuri tuossa pari viestiä aikaisemmin päätit valita.
ei enää kirjoitti:
täällä olekkaan.
huomasitko.
jäit yksin....tulee ja menee. Mä oon tottunut siihen alusta asti.
- teitkö sinä
Richartti kirjoitti:
...tuossa aikaisemmin käskenyt mun työntää nenäni vittuun? Oletin, että puhumme edelleen siitä aiheesta. Aiheesta jonka sinä juuri tuossa pari viestiä aikaisemmin päätit valita.
työtä käskettyä. Et.
- kun sinä
Richartti kirjoitti:
...tulee ja menee. Mä oon tottunut siihen alusta asti.
olisit yksin ilman re ja ra.
teitkö sinä kirjoitti:
työtä käskettyä. Et.
...mahdollisuuksii. Mielellään noudattaisin tuota kehoitusta ihan kirjaimellisesti. Satun pitämään siitä touhusta.
- ei...
Richartti kirjoitti:
...mahdollisuuksii. Mielellään noudattaisin tuota kehoitusta ihan kirjaimellisesti. Satun pitämään siitä touhusta.
kyllä näin kunnon miehenä itsekin täytyy tunnustaa..
- Häh?
toki syöttää.. kirjoitti:
http://seitti.net/koira/saitti/jau.html
"Kaikki eläinperäinen ruoka pitäisi syöttää koirille raakana."
"Raaka liha on koirille yhtä lailla terveellistä kuin raa'at salaatit meille ihmisille." ei... kirjoitti:
kyllä näin kunnon miehenä itsekin täytyy tunnustaa..
Lopultakin ollaan samaa mieltä. Oisit heti sanonu.
- voimme palata
Häh? kirjoitti:
"Raaka liha on koirille yhtä lailla terveellistä kuin raa'at salaatit meille ihmisille."asiaan jos sinulla on munaa kirjoittaa nimimerkki kenttään joku nimi niin tutustun tähän sivuun ja palaan asiaasi.
toki syöttää.. kirjoitti:
Pelkäät trikiiniä? Trikiiniä esiintyy lähinnä sioissa sekä villisioissa. Suomessa trikiini löydöksiä tapahtuu n.10 kpl vuoteen. Ja tosiaan, suomessa vaaditaan muistaakseni sikojen lisäksi mm karhun ja hevosen lihalle trikiini-testi ennen kuin se on luvallista myydä ravinnoksi.
Muiden kasvissyöjien lihan nauttiminen on vaaratonta. Nii paitti tietysti lintu-influenssa ja hullun lehmäntauti on olemassa.
Saaks niille syöttää sit kypsennettyä nauta tai kalkkunajauhelihaa. :0 vai kuoleeko ne siltiki?- --------
voimme palata kirjoitti:
asiaan jos sinulla on munaa kirjoittaa nimimerkki kenttään joku nimi niin tutustun tähän sivuun ja palaan asiaasi.
Ja kirjoita toki itsekin nimimerkkisi näkyviin, niin tulen kyllä puolitiehen vastaan.
Häh? kirjoitti:
"Raaka liha on koirille yhtä lailla terveellistä kuin raa'at salaatit meille ihmisille."tuolla alkup. kaverilla on se ongelma että se näkee trikiiniä kaikessa raa-assa lihassa.
Siinä suhteessa se on oikeessa että, nuorelle koiralle ei pitäs antaa lihaa jossa on trikiinejä, tai se pitäs olla sit kypsytetty yli 62.2 asteen lämpötilassa.
Mut eihän kukaan antas lemmikilleen lihaa jos epäileekään että se on myrkyllistä. Vai?- ... täysin ...
-------- kirjoitti:
Ja kirjoita toki itsekin nimimerkkisi näkyviin, niin tulen kyllä puolitiehen vastaan.
munaton mies siis ?
- niin..
... täysin ... kirjoitti:
munaton mies siis ?
Päätelmäsi on varmaan sinulle looginen, aikaisemmat esilletuomasi väitteet huomioiden.
- sitä nyt
niin.. kirjoitti:
Päätelmäsi on varmaan sinulle looginen, aikaisemmat esilletuomasi väitteet huomioiden.
suututa.
hihi :) - fredu boi...
Frederico kirjoitti:
tuolla alkup. kaverilla on se ongelma että se näkee trikiiniä kaikessa raa-assa lihassa.
Siinä suhteessa se on oikeessa että, nuorelle koiralle ei pitäs antaa lihaa jossa on trikiinejä, tai se pitäs olla sit kypsytetty yli 62.2 asteen lämpötilassa.
Mut eihän kukaan antas lemmikilleen lihaa jos epäileekään että se on myrkyllistä. Vai?väärä lämpötila.
epäily?
Kyllä se on joko antaa tai sitten hyväksyy seuraukset, jos sattuu itselleen. - myöskin
Frederico kirjoitti:
Pelkäät trikiiniä? Trikiiniä esiintyy lähinnä sioissa sekä villisioissa. Suomessa trikiini löydöksiä tapahtuu n.10 kpl vuoteen. Ja tosiaan, suomessa vaaditaan muistaakseni sikojen lisäksi mm karhun ja hevosen lihalle trikiini-testi ennen kuin se on luvallista myydä ravinnoksi.
Muiden kasvissyöjien lihan nauttiminen on vaaratonta. Nii paitti tietysti lintu-influenssa ja hullun lehmäntauti on olemassa.
Saaks niille syöttää sit kypsennettyä nauta tai kalkkunajauhelihaa. :0 vai kuoleeko ne siltiki?tarttuu kypsentämättömästä lihasta.
Ne kuolee tietyssä lämpötilassa. u know ? - vielä...
myöskin kirjoitti:
tarttuu kypsentämättömästä lihasta.
Ne kuolee tietyssä lämpötilassa. u know ?joskus suhtauduttiin samanlailla käsien pesemiseen tautien ehkäisemiseksi.
fredu boi... kirjoitti:
väärä lämpötila.
epäily?
Kyllä se on joko antaa tai sitten hyväksyy seuraukset, jos sattuu itselleen.Lähteistä riippuen sian liha käsketään kuumentamaan 70-77 asteiseks kauttaaltaan, huolimatta siitä että trikiini kuolee 62,2 asteen lämpötilassa.
Näin vältetään sit se turha jossittelu ja lihan sisällä tapahtuva lämpötilojen vaihtelu. Esitin vaan sen lämpötilan jossa trikiini potkii tyhjää.
Sen voi tietty sit pakastaa -18 asteeseen pariks vuorokautta, mutta esim. Suomessa trikiinikanta on kehittyny kylmänkestäväks.
Vai onko sulla tästä parempaa tietoa? -Taasmyöskin kirjoitti:
tarttuu kypsentämättömästä lihasta.
Ne kuolee tietyssä lämpötilassa. u know ?trikiini vapaaks todettua lihaa ja -no problemo.
- KoppavaHoro
saa antaa kirjoitti:
raakaa jauhelihaa.
mutta kyllä saa. Ja joidenkin mielestä myös pitää.
Minä annan naudan ja merikalat raakana, järvikalat pakastimen kautta tai kypsennettyinä ja kanat ja possut kypsänä.
kun ennen ei ollut koko parasta ennen päiväyksiä..piti luottaa vaistoihin!;))..nykyinen elintarvikelainsäädäntö on taasen lyhentänyt nuita päiväyksiä montakertaa..ei paljon haittaa jos on jonkun päivän menne päiväyksestä yli..varsinki tommonen pottusalaatti kun se vielä sattuu olemaan avamaton niin ihan ehtaa tavaraahan se on.
Yhden päivän voin antaa mennä yli päiväyksen, mutta en enempää. Mulla käy usein niin, että ostan vahingossa liian pian vanhentuvaa ruokaa, tai ei ole parempaakaan saatavilla, jolloin on toisinaan pakko syödä ruokia päivän myöhässä, jos niitä meinaa syödä.
- Ygg
tavarasta. Maidot maistuu jo pahalle jopa ennen viimeistä käyttöpäivää. Muut ruuat tulee syötyä lähinnä hajun tai maun mukaan. Kerran meni puoli pakettia kuukauden vanhaa makaronilaatikkoa, kunnes aloin ihmettelemään ketsupin seassa maistuvaa outoa sivumakua. Lihat tulee syötyä kanssa päivän tai pari viimeisen käyttöpäivän jälkeen, maitotuotteet haistelen/maistelen tarkasti läpi. Viljatuotteista haistaa ja maistaa selvästi milloin on mennyt jo vanhaksi, vaikka hometta ei vielä näkyisi.
Yleensä muutama päivä on se raja jonka yli ei enää viitsi riskeerata. Pakkasessa onneksi säilyy kaikki ruuat, ja siellä on tälläkin hetkellä muutama kilo vanhaksi mennyttä jauhelihaa. - vili
joskus oon saanut viikon kestävän vatsataudin pari päivää vanhasta safkasta. ei uskalla enään testailla. totta juusto on pirun kallista...mä ostan aina valmiiksi slaissattuja. ihme juttu että kulutus on tippunut
- Sanoi mulle katsastusmies
Musta tuntuu että rupee toi oma "parasta ennen" -päiväys olemaan lähellä ; ) NELJÄKYMMENTÄ tulee mittariin huomenna. Jipii. Toin Fredericon vai mikä se oli voisin kyllä syödä sitä ennen, aika söpö ; )
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174286
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842469Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731617Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231187Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42912- 171904
- 106880
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74873Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820