Onko kenelläkään käytännön kokemuksia Eifelland sarjan vaunuista? Onko kuinka toimivia ja kestäviä? Etenkin nuo mallisarjan pienemmät mallit vaikuttaisi näppäriltä kahdelle hengelle. Näkeehän sisustuksesta että kyseessä on halvemman mallisarjan vaunu, mutta onko sillä vaikutusta muuten vaunun laatuun?
Kokemuksia Knaus Eifelland vaunuista?
9
10669
Vastaukset
- Tuomas
Mä ostin -99 uuden Eifelland 500TK:n ja olin siihen todella tyytyväinen. Kaikki vaunun rakenneratkaisut olivat todella toimivia ja kestäviä, joskin kaikki ylimääräiset krumeluurit puuttuivat. Kalusteet ovat todella kestäviä ja kerrossänkykin voittaa tukevuudessa kalliin ja arvostetun Soliferin vastaavan tekeleen ihan mennen tullen.
Itse yövyttiin Eifellandissa vielä yli -20 pakkasilla eikä varsinaisesti tarvinnut palella koskaan, vaikkakin lämpö olisi saanut jakautua hieman tasaisemmin. Kannattaa muistaa, että vaikka Eifelland on ns. halpavaunu, niin kaikki laitteet ovat kuitenkin samoja laatumerkkejä kuin kalliimmissakin vaunuissa. (wc on Thetford, jääkaappi Electrolux, liesi Cramer jne).
Vaunu veto-ominaisuudetkin ovat hyvät mm. loivan keulan ansiosta, eikä vetämiseen tarvi keveydenkään ansiosta mitään maasturia. Itse voin ihan hyvin mielin suositella Eifellandin hankintaa, ja uskonpa että se on paljon toimivampi ja laadukkaampi kuin muut ns. halvat vaunut (Sterckeman, Caravelair yms)- Niina
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Hyvältä Eifelland vaikuttaa. Meillä on kiikarissa lähinnä 395TK malli tai ehkä jopa 350:n. Kummassakin kun on puolensa. Tuo vaunun lämpimyys kyllä yllätti, mutta siitähän on vain hyötyä ruskareissuilla.
- Tuomas
Niina kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Hyvältä Eifelland vaikuttaa. Meillä on kiikarissa lähinnä 395TK malli tai ehkä jopa 350:n. Kummassakin kun on puolensa. Tuo vaunun lämpimyys kyllä yllätti, mutta siitähän on vain hyötyä ruskareissuilla.
Onko Eifelland 495 TF liian iso tarpeisiinne? Se olisi meinaan oikeen kahden hengen unelmavaunu pohjaratkaisunsa puolesta! Takana olis iso kiinteä parisänky ja valtava wc, jonka lisäksi etuosassa on ns. U-ryhmä oleskelua ja tarvittaessa yöpymistä varten.
Oheisessä linkissä on Eifellandien pohjaratkaisut: http://virtual5.nebula.fi/~finas/tasan/vaunut.html
Joo kyllä Eifellandissa tarkenee pakkasillakin ihan kivasti, mutta pitää muistaa että koska kyseessä on kuitenkin ns. kolmen vuodenajan vaunu, niin lämmitettäessä kovilla pakkasilla kaasun- tai sähkönkulutus on isompi kuin aidoissa talvivaunuissa johtuen eristeiden ohuudesta. Mutta normaalissa satunnaisessa käytössä tuolla ei ole mitään väliä, jos kaasua menee pullo-pari enemmän vuoden aikana, ja jos sähköllä lämmittää niin erot ovat vieläkin minimaalisemmat.
Ei muuta kuin onnea vaunun etsimiseen! - Niina
Tuomas kirjoitti:
Onko Eifelland 495 TF liian iso tarpeisiinne? Se olisi meinaan oikeen kahden hengen unelmavaunu pohjaratkaisunsa puolesta! Takana olis iso kiinteä parisänky ja valtava wc, jonka lisäksi etuosassa on ns. U-ryhmä oleskelua ja tarvittaessa yöpymistä varten.
Oheisessä linkissä on Eifellandien pohjaratkaisut: http://virtual5.nebula.fi/~finas/tasan/vaunut.html
Joo kyllä Eifellandissa tarkenee pakkasillakin ihan kivasti, mutta pitää muistaa että koska kyseessä on kuitenkin ns. kolmen vuodenajan vaunu, niin lämmitettäessä kovilla pakkasilla kaasun- tai sähkönkulutus on isompi kuin aidoissa talvivaunuissa johtuen eristeiden ohuudesta. Mutta normaalissa satunnaisessa käytössä tuolla ei ole mitään väliä, jos kaasua menee pullo-pari enemmän vuoden aikana, ja jos sähköllä lämmittää niin erot ovat vieläkin minimaalisemmat.
Ei muuta kuin onnea vaunun etsimiseen!Kyllähän tuo sisäratkaisu vaikuttaa oikein hyvältä tuossa 495:ssa. Jotenkin vaan tuntuu pelottavan isolta tuo vaunu. 395 tuntuisi näin alottelijasta ainakin näppärämmältä ja helpommalta ratkaisulta. Tiedä sitten miten on käytännössä. Samoin riittäisi ehkä hieman pienempi auto vetämäänkin?
Meidän käytössä olisi tärkeää että vaunulla olisi näppärä liikkua, kun paikalla oltaisiin 1-2 yötä kerrallaan. Hankala valita ensimmäistä vaunua kun ei ole käytännön kokemusta koko touhusta, niin ei osaa suhteuttaa minkälainen vaikutus tuolla vaunun koon kasvattamisella on. - Tuomas
Niina kirjoitti:
Kyllähän tuo sisäratkaisu vaikuttaa oikein hyvältä tuossa 495:ssa. Jotenkin vaan tuntuu pelottavan isolta tuo vaunu. 395 tuntuisi näin alottelijasta ainakin näppärämmältä ja helpommalta ratkaisulta. Tiedä sitten miten on käytännössä. Samoin riittäisi ehkä hieman pienempi auto vetämäänkin?
Meidän käytössä olisi tärkeää että vaunulla olisi näppärä liikkua, kun paikalla oltaisiin 1-2 yötä kerrallaan. Hankala valita ensimmäistä vaunua kun ei ole käytännön kokemusta koko touhusta, niin ei osaa suhteuttaa minkälainen vaikutus tuolla vaunun koon kasvattamisella on.Eihän se ole toisaaltaan kuin karvan yli metrin tota 395:stä pidempi. Minkä tehoinen auto teillä on veturina? Itse meinaan kyllä melkein suosittelisin tota isompaa kaikesta huolimatta, sillä se tarjoaa aivan toisenlaiset tilat oleskeluun ja asumiseen kuin pienempi malli.
Eikä tuon isommankaan vetäminen ole paljonkaan sen hankalampaa kuin pienenkään. Käytte vähän harjoittelemassa jossain tyhjällä parkkipaikalla peruuttamista ja jyrkkiä käännöksiä, niin homma alkaa sujua pian kuin leikki... Ei ole todellakaan vaikeeta, kun vähäsen harjoittelee. Mun mielestä tollasen matalan pienen kevytperävaunun peruuttaminen on paljon hankalampaa koska se on niin matala ja kapea ettei sitä tahdo auton peileistä nähdä.
Tuo isompi vaunu on n. 200kg pienempää painavampi, joten se ei kovin paljoa vaadi enempää tehoa veturista.
Se miksi suosittelen tuota isompaa ja "asumisystävällisempää" vaunua johtuu siitä, että usein karavaanariharrastuksessä nälkä kasvaa syödessä. Tämä tarkoittaa sitä, että monet ostavat aluksi pienen vaunun koska luullaan että sen vetäminen ym manööverit ovat merkittävästi helpompia kuis isolla vaunulla. Sitten kun vaunua opitaan nopeasti käsittelemään, niin yleensä huomataan että mieli alkais tehdä isompaa ja tilavampaa vaunua... Jos vaan rahatilanne ja vetoauto sallii, niin hankkimalla heti aluksi sopivan kokosen vaunun ei tarvitse miettiä vaihtoa pitkään aikaan.
Kun lähdette vaunukaupoille, niin pyytäkää haluamanne vaunu tai muu vastaavan kokoinen "koevetoon", niin saatte itse tuntumaa vetämiseen. Tietenkin vaunun kanssa matkustettaessa kannattaa pyrkiä valitsemaan mahdollisimman ruuhkattomia ja "tilavia" kulkuväyliä, muttei suurkaupungin keskustassakaan ajaminen mahdotonta ole... - Ari
Tuomas kirjoitti:
Eihän se ole toisaaltaan kuin karvan yli metrin tota 395:stä pidempi. Minkä tehoinen auto teillä on veturina? Itse meinaan kyllä melkein suosittelisin tota isompaa kaikesta huolimatta, sillä se tarjoaa aivan toisenlaiset tilat oleskeluun ja asumiseen kuin pienempi malli.
Eikä tuon isommankaan vetäminen ole paljonkaan sen hankalampaa kuin pienenkään. Käytte vähän harjoittelemassa jossain tyhjällä parkkipaikalla peruuttamista ja jyrkkiä käännöksiä, niin homma alkaa sujua pian kuin leikki... Ei ole todellakaan vaikeeta, kun vähäsen harjoittelee. Mun mielestä tollasen matalan pienen kevytperävaunun peruuttaminen on paljon hankalampaa koska se on niin matala ja kapea ettei sitä tahdo auton peileistä nähdä.
Tuo isompi vaunu on n. 200kg pienempää painavampi, joten se ei kovin paljoa vaadi enempää tehoa veturista.
Se miksi suosittelen tuota isompaa ja "asumisystävällisempää" vaunua johtuu siitä, että usein karavaanariharrastuksessä nälkä kasvaa syödessä. Tämä tarkoittaa sitä, että monet ostavat aluksi pienen vaunun koska luullaan että sen vetäminen ym manööverit ovat merkittävästi helpompia kuis isolla vaunulla. Sitten kun vaunua opitaan nopeasti käsittelemään, niin yleensä huomataan että mieli alkais tehdä isompaa ja tilavampaa vaunua... Jos vaan rahatilanne ja vetoauto sallii, niin hankkimalla heti aluksi sopivan kokosen vaunun ei tarvitse miettiä vaihtoa pitkään aikaan.
Kun lähdette vaunukaupoille, niin pyytäkää haluamanne vaunu tai muu vastaavan kokoinen "koevetoon", niin saatte itse tuntumaa vetämiseen. Tietenkin vaunun kanssa matkustettaessa kannattaa pyrkiä valitsemaan mahdollisimman ruuhkattomia ja "tilavia" kulkuväyliä, muttei suurkaupungin keskustassakaan ajaminen mahdotonta ole...Olen vastaajan kanssa samoilla linjoilla siinä, että kannattaa heti valita hieman reilummin tilaa. Itse suosittaisin mallia 460, missä on tilaa pitää toinen pääty koko ajan vuoteena. Sitä ominaisuutta oppii arvostamaan vasta kokemuksen myötä kun on muutamia kertoja illoin aamuin noituen kasannut ja purkanut sohvia sängyiksi ja päinvastoin. Parisänky versio olisi tietysti oikein herkuttelijan valinta.
Älkää missään tapauksessa ottako pienintä mahdollista, sillä tilat loppuvat kesken. On aivan eri asia olla tyhjässä vaunussa kuin sellaisessa missä on mukana kaikki lomavarustus (puutarhapöytä, klaffituolit, aurinkovarjo tai vaunukatos ) Nämä kaikki vaativat tilaa ja itsekin pitäisi mahtua mukaan ainakin iltapäiväkahvien ja muiden taukojen ajaksi.
Kyselit vielä vetureista. Tavallisen pulliaisen veturi olisi tietysti n. 2-litrainen henkilöauto, millä saa vetää mielellään selvästi enemmän kuin vaunun massan. Mutta pienemmälläkin pärjää. Itsellä on vaunu 950 kg, auton vetopaino sallittu 1100 kg. Vaikka käytössä on vain 66 kW/90 hv, niin kyllä sillä hieman kepittäen pääsee ihan hyvin rekkavauhtia. Eihän lomailijalla sen kiireempi olekaan.
Kun vaunun vetoa on vain muutama tunti asumispäivien välissä, niin kyllä kannattaa eniten kiinnittää huomiota asumisviihtyisyyteen. - Niina
Tuomas kirjoitti:
Eihän se ole toisaaltaan kuin karvan yli metrin tota 395:stä pidempi. Minkä tehoinen auto teillä on veturina? Itse meinaan kyllä melkein suosittelisin tota isompaa kaikesta huolimatta, sillä se tarjoaa aivan toisenlaiset tilat oleskeluun ja asumiseen kuin pienempi malli.
Eikä tuon isommankaan vetäminen ole paljonkaan sen hankalampaa kuin pienenkään. Käytte vähän harjoittelemassa jossain tyhjällä parkkipaikalla peruuttamista ja jyrkkiä käännöksiä, niin homma alkaa sujua pian kuin leikki... Ei ole todellakaan vaikeeta, kun vähäsen harjoittelee. Mun mielestä tollasen matalan pienen kevytperävaunun peruuttaminen on paljon hankalampaa koska se on niin matala ja kapea ettei sitä tahdo auton peileistä nähdä.
Tuo isompi vaunu on n. 200kg pienempää painavampi, joten se ei kovin paljoa vaadi enempää tehoa veturista.
Se miksi suosittelen tuota isompaa ja "asumisystävällisempää" vaunua johtuu siitä, että usein karavaanariharrastuksessä nälkä kasvaa syödessä. Tämä tarkoittaa sitä, että monet ostavat aluksi pienen vaunun koska luullaan että sen vetäminen ym manööverit ovat merkittävästi helpompia kuis isolla vaunulla. Sitten kun vaunua opitaan nopeasti käsittelemään, niin yleensä huomataan että mieli alkais tehdä isompaa ja tilavampaa vaunua... Jos vaan rahatilanne ja vetoauto sallii, niin hankkimalla heti aluksi sopivan kokosen vaunun ei tarvitse miettiä vaihtoa pitkään aikaan.
Kun lähdette vaunukaupoille, niin pyytäkää haluamanne vaunu tai muu vastaavan kokoinen "koevetoon", niin saatte itse tuntumaa vetämiseen. Tietenkin vaunun kanssa matkustettaessa kannattaa pyrkiä valitsemaan mahdollisimman ruuhkattomia ja "tilavia" kulkuväyliä, muttei suurkaupungin keskustassakaan ajaminen mahdotonta ole...Autona on tämän vuoden mallinen Corolla. 1.6 ja 110hv. Tuo saattaisi vaihtua samanlaiseen mutta dieseliin, kun ne ilmeisesti on vetoautoina parempia?
- Niina
Ari kirjoitti:
Olen vastaajan kanssa samoilla linjoilla siinä, että kannattaa heti valita hieman reilummin tilaa. Itse suosittaisin mallia 460, missä on tilaa pitää toinen pääty koko ajan vuoteena. Sitä ominaisuutta oppii arvostamaan vasta kokemuksen myötä kun on muutamia kertoja illoin aamuin noituen kasannut ja purkanut sohvia sängyiksi ja päinvastoin. Parisänky versio olisi tietysti oikein herkuttelijan valinta.
Älkää missään tapauksessa ottako pienintä mahdollista, sillä tilat loppuvat kesken. On aivan eri asia olla tyhjässä vaunussa kuin sellaisessa missä on mukana kaikki lomavarustus (puutarhapöytä, klaffituolit, aurinkovarjo tai vaunukatos ) Nämä kaikki vaativat tilaa ja itsekin pitäisi mahtua mukaan ainakin iltapäiväkahvien ja muiden taukojen ajaksi.
Kyselit vielä vetureista. Tavallisen pulliaisen veturi olisi tietysti n. 2-litrainen henkilöauto, millä saa vetää mielellään selvästi enemmän kuin vaunun massan. Mutta pienemmälläkin pärjää. Itsellä on vaunu 950 kg, auton vetopaino sallittu 1100 kg. Vaikka käytössä on vain 66 kW/90 hv, niin kyllä sillä hieman kepittäen pääsee ihan hyvin rekkavauhtia. Eihän lomailijalla sen kiireempi olekaan.
Kun vaunun vetoa on vain muutama tunti asumispäivien välissä, niin kyllä kannattaa eniten kiinnittää huomiota asumisviihtyisyyteen.Meidän autolla on omamassaa 1250kg ja maksimi vaununpaino on 1300kg. Noin painava vaunu tosin on jo varmaankin liikaa. Nuo Eifellandit näyttävät olevan selvästi tuota kevyempiä. Toki matkatavarat tuovat lisää painoa.
- Tuomas
Niina kirjoitti:
Autona on tämän vuoden mallinen Corolla. 1.6 ja 110hv. Tuo saattaisi vaihtua samanlaiseen mutta dieseliin, kun ne ilmeisesti on vetoautoina parempia?
Joo diesel ois vetohommissa ihanteellinen ratkaisu, mutta kyllä tolla bensallakin just vetelee.
1.6/110hv ei ole mikään unelmaveturi, mutta kyllä sillä just pärjää kun hyväksyy rauhallisemman etenemistahdin. Uskon, että tasamaalla pystyy pitämään nelosvaihteella tollasen reilun 80km/h nopeuden ja jyrkissä ylämäissä vauhti putoaa jonkin verran siitäkin huolimatta että ne ajaa kolmosella ylös.
Kun käytte katsomassa vaunuja, niin pyytäkää sopivan kokoinen vaunu koevetoon, ja käykää kokeilemassa erityyppisissä paikoissa kuinka yhdistelmä kulkee. Koeveto kannattaa ehdottomasti suorittaa myös maantiellä, jossa vasta todellinen auton vetokyky punnitaan kun vaunun ilmanvastus astuu kuvaan mukaan yli 60km/h nopeuksilla. Alle 60km/h nopeuksilla auto kuin auto vetää isoakin vaunua kuin tyhjää vain, mutta 60km/h nostaminen 80km/h nopeuteen on työn ja tuskan takana. Älä luota kuitenkaan liian sokeasti mun arvioihin etenkään kun en ole just Corollalla vetänyt, vaan käykää ehdottomasti kokeilemassa vetämistä itse, niin tiedätte millainen veturi autonne on käytännössä.
Jos mahdollisuus on vaihtaa turbodieseliin, niin vetämisestä tulee kertaheitolla valtavasti helpompaa, eikä ylämäissä tarvitse olla aina hakemassa pienempää vaihdetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1526522- 322342
- 1872109
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101363Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.931303- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,271006Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke11884