Osaako joku sanoa miten palkattoman vapaan perusteena oleva päiväpalkka pitäisi laskea? Olen kuukausi palkkalainen (tietotekniikka alan TES) ja palkanlaskija on laskenut eri tavoin tammi- ja helmikuun palkattoman vapaan. Helmikuussa palkaton tuli kalliimmaksi ja tämä kun tulee vaikuttamaan päivärahaan niin harmittaa vähän.
päiväpalkan laskenta peruste
5
6276
Vastaukset
- Työpäivien mukaan
Se lasketaan kuukaudessa olevien työpäivien mukaan:
Esim:
palkka 4000€/kk
työpäiviä kuukaudessa 20kpl, palkaton vapaapäivä =4000/20=-200e
työpäiviä kuukaudessa 23, palkaton vapaapäivä=4000/23=~174€
Näin meilla on ainakin laskettu. Tiedä sitten miten oikeasti pitäisi menetellä.
Meillä on käytössä työaikapankki ja olen tehnyt käytännössä siten, että olen "säästänyt" poissaoloni kuukausille, jolloin on ollut paljon työpäiviä ja vastaavasti plussaksi kertyneet tunnit olen ottanut rahana kuukausina, jolloin on vähän työpäiviä. - lue sitten tessistä
Ensimmäiseksi kannattaisi kysyä palkanlaskijalta, miten hän on laskenut päiväpalkan. Sitten kannattaa etsiä se työehtosopimus työpaikalta ja katsoa, mitä siellä kerrotaan päiväpalkan laskemisesta.
Yleisesti on tesseissä on ainakin kaksi mahdollisuutta. Päiväpalkka voidaan laskea joko jakamalla kk-palkka kuukauden kalenteripäivillä tai työpäivillä. Jos jaetaan kalenteripäivillä, niin helmikuussa päiväpalkka on suurempi kuin tammikuussa. Jos jaetaan työpäivillä, niin tänä vuonna molemmista pitäisi tulla sama tulos.- kohta työtön
Arvaa miksi en kysynyt palkanlaskijalta? Kun edellisessä kuussa olin enemmän palkattomalla ja sain sen halvemmalla niin en viitsisi korjauttaa sitä. Periaatteesa vaan kiinnostaa. Siitä TESistä ei kyllä löydy tietoa sanalla päiväpalkka. Oisko sille joku toinen hakusana tai mistä kohtaa ko sopimusta asia pitäisi löytyä? Kaikki tietävät ihmiset viittaavat aina Tesiin mutta jos sais tietoa että minkä otsikon tms alta löytyis tieto. Ei muuten löydy googlestakaan millään helpoilla sanoilla ja tää juttu pitäis kyllä olla jossain oikeesti kirjotettuna.
- löytyisi
kohta työtön kirjoitti:
Arvaa miksi en kysynyt palkanlaskijalta? Kun edellisessä kuussa olin enemmän palkattomalla ja sain sen halvemmalla niin en viitsisi korjauttaa sitä. Periaatteesa vaan kiinnostaa. Siitä TESistä ei kyllä löydy tietoa sanalla päiväpalkka. Oisko sille joku toinen hakusana tai mistä kohtaa ko sopimusta asia pitäisi löytyä? Kaikki tietävät ihmiset viittaavat aina Tesiin mutta jos sais tietoa että minkä otsikon tms alta löytyis tieto. Ei muuten löydy googlestakaan millään helpoilla sanoilla ja tää juttu pitäis kyllä olla jossain oikeesti kirjotettuna.
Liiton asiantuntijat tietävät ja vastaavat jäsenille.
- ja päiväpalkka
kohta työtön kirjoitti:
Pitää paikkansa, tuosta TESsistä ei löydy päiväpalkkaa.
Siellä on laskentakaava;
kuukausipalkka jaetaan 158 työtunnilla
Kun normityöpäivä TESsin mukaan on 7,5 t,
lasketaan ne palkattomat vapaat sitten tuon mukaisesti.
kk-palkka 3.582,00 / 158 = 22,67 h.
Päiväpalkka 170,03
Kuitenkin aivan yhtä oikein on seuraavien laskukaavojen käyttö;
Yleisin keskimääräinen työpäivien määrä / kk
kk-palkka / 21
tai
kk-palkka / työpäivien määrällä
Mitä tahansa näistä saa käyttää, kunhan käyttää aina samaa kaavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64215Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1152546Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2081011- 39952
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38911- 47884
- 36846
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke120836Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35802