EROON LIHAKSISTA

asjöofnvömassvavs

Moi! Olen 16-vuotias tyttö (n. 172/49)
Ongelmani on: Lihakset. Olen pelannut jalkapalloa jotain 6 vuotta, ja lopetin muutama kuukausi sitten.
Harrastukseni jätti minulle aika suuret reisi- takareisi- ja säärilihakset, joita inhoan, koska haaveilen hyvin kapeista ja laihoista jaloista.

Epätoivoissani olen sitten alkanut laihduttamaan jotta saisin lihakset pois, vaikka jo lähtötilanteessa olin alipainoinen. Nyt en ole viikkoon jaksanut tosin syödä "hyvin". Tuntuu, että aina kun olen siinä rajalla, että alkaisin kuluttamaan lihaksia pois, repsahdan.

Miten siis saada nämä pois? Onko mitään lihasliikkeitä (esim. salilla paljon toisoja vähillä painoilla), jotka pienentäisivät lihaksia? Entä millainen ruokavalio, pitäisikö vain jatkaa laihduttamista (vaikka menkatkin on ollut poissa jo pari kuukautta) ja syödä mahd. vähän just proteiinia ja sellaista?

Kiitos paljon jos joku jaksaa vastata.

11

1903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • banaanitar

koska olet pitkä ja noin hoikka, uskon että jalkasi ovat todella hoikat jo nyt myös :) tiesitkö että lihaksikkaat sääret ovat todella kauniit. olen varma että jos saisit lihaksesi pois ja tilalla olisi luuta nahkaa ja hieman rasvaa inhoaisit "löllöjalkojasi" ole ylpeä upeista sääristäsi :) äläkä tyttö hyvä laihduta! jos menkat jää pois - se on huono merkki valitettavasti. tsemppiä!

• skittle

ite pelasin myös joskus jalkapalloa, silloin olin myöskin paljon lihaksikkaampi ja nimenomaan jaloista. Kuten varmaan tiiät, jalkapallo vaatii räjähtävää voimaa, jolloin lihaksetkin ovat useimmiten isommat ja itelläni lihakset pieneni kun futistreenit vaihtui muunlaiseen PITKÄKESTOISEEN liikuntaan; lenkkeilyä, rullaluistelua, pyöräilyä ja uintia mm. Siis pitkiä lenkkejä ja voi vetää ns. puolitehollakin jos ei ole henkistä tarvetta revitellä...

• samavaiva

Tässä omaa tarinaa: olin lapsena ja teininä 1970 luvulla kilpaurheilija vaativassa tekniikkalajissa. Sen aikaisiin (itänaapurista omaksuttuihin) harjoitusmetodeihin kuului erittäin rankka lihasvoimaharjoittelu yhdistettynä runsaaseen proteiinivalmisteiden yliannostukseen. Hormoneja minulle ei kuitenkaan onneksi syötetty. Lopputulemana minulle myös kehittyi hyvin voimakkaat ja näkyvät jalkalihakset. Meitä taisi tuohon aikaan olla parikymmentä tyttöä joita treenattiin samalla tavalla, mutta ainoastaan kahdelle meistä kehittyi "ylisuuret" reidet ja pohkeet. (Omalla kohdallani poikkeuksellinen lihasvoima ei ole kuviteltua, eräs tuon ajan nimekkäimpiä urheilulääkäreitä testasi meidät ja totesi että minulla oli alaraajoissa voimaa 11 vuotiaana "enemmän kuin aikuisella miehellä").

Ainakin minun kohdallani kysymys on mitä ilmeisimmin geneettisestä taipumuksesta. Aktiiviurani jälkeen en ole tietoisesti harjoittanut jalkalihaksiani kuin vasta aivan viime ajoista lähtien, ja olen aikuisiällä harrastanut kestävyysjuoksua kohta kaksi vuosikymmentä. Jalkalihakseni eivät tästä huolimatta ole juurikaan pienentyneet, ja voima on edelleen tallella. Olen nimittäin tänä talvena innostunut punttisalista ja käynyt kahden personal trainerin juttusilla - kummankin toteamus on että alaraajojen (sekä keskivartalon eli vatsa ja selkä) voima on naiselle poikkeuksellinen - käsien suhteen töitä pitää sitten kyllä tehdä sitäkin enemmän. Jalkalihakseni on edelleen myös erittäin näkyvät, mutta en enää koe sitä kosmeettisena haittana. Terveyden kannalta lihakset on pelkästään hyvä asia.

Elikkä, oman kokemukseni perusteella ainakaan lapsuudessa ja nuoruudessa hankituista lihaksista ei pääse eroon juuri mitenkään. En tietenkään pysty sanomaan miten perinnölliset seikat vaikuttavat asiaan. Omalla kohdallani minulla oli myös kausia joskus parikymppisenä kun laihdutin itseni alipainoiseksi enkä syönyt läheskään riittävästi proteiinia ja lisäksi harrastin juoksulenkkeilyä, mutta tämäkään ei siis pienentänyt lihaksiani merkittävästi.

Laihduttamista ei muuten missään nimessä pidä jatkaa jos kuukautiset ovat jääneet pois. Tämä on merkki siitä että kehosi rasvaprosentti on epäterveellisen alhainen, ja sinulle saattaa jäädä pysyviä terveyshaittoja, kuten osteoporoosiriski, kilpirauhasen toiminnan häiriintyminen jne. Jos lisäksi treenaat aliravittuna on rasitusvammat sekä henkinen ja ruumiillinen loppuunpalaminen väistämätön tosiasia ennen pitkää.

• surkastuttaa

lihaksia, näin käy ainakin vuodepotilaille.

• Miksi sun pitäisi päästä eroon lihaksista? Jos ajattelet vaan ulkonäköäsi niin aika suuri osa miehistä pitää hyväkuntoisista naisista ja kuntoileville miehille on jopa ongelma löytää sopivia naisia.

Itsensä pitää hyväksyä oli sitten pitkä tai paksu.

Painoindeksisi on jo nyt niin pieni, että laihduttaminen on jo vaarallista. Vähäinen ihonalainen rasva saa lihakset näyttämään vielä ylikorostuneen suurilta.

• qowårjqn å nqenqeq

Itsensä hyväksyminen on tärkeää ja siihen tässä pyrin. Ihmisten kauneuskäsitykset ja ihannevartalot vaihtelee.

Eikä urheiluani voi pitää "treenaamisena", käyn pari kertaa viikossa salilla, kevyesti.
        Sen lisäksi syön vielä ravintolisää.

• samavaiva
        qowårjqn å nqenqeq kirjoitti:

Itsensä hyväksyminen on tärkeää ja siihen tässä pyrin. Ihmisten kauneuskäsitykset ja ihannevartalot vaihtelee.

Eikä urheiluani voi pitää "treenaamisena", käyn pari kertaa viikossa salilla, kevyesti.
        Sen lisäksi syön vielä ravintolisää.

Hyvä on, jos terveysargumentit ei tehoa niin ajattele ulkonäköäsi: Pitkään jatkunut aliravitsemus johtaa mm hiustenlähtöön, kynsien lohkeiluun, ihon huononemiseen ja yleensäkin ennenaikaiseen vanhenemiseen. Ja ei, et voi korjata asiaa lisäravinteilla kun ongelmat johtuvat kehon liian alhaisesta rasvaprosentista. Kroppasi tekee kaikkensa pysyäkseen hengissä ja luopuu eloonjäämisen kannalta vähemmän tärkeistä toiminnoista - kuten hiusten kasvu, kynsien vahvistaminen, vaurioituneen ihokudoksen uusiutuminen jne.

• Järki käteen

Ei tuossa painossa ole grammaakaan laihdutettavaa, varsinkin kun kerta kuukautisetkin ovat jääneet pois! Älä leiki terveydelläsi, voit saada osteoporoosin ja jäädä lapsettomaksi.

• Maailmanpahentaja

Kaksi kuukautta kun olet vuodelevossa etkä kovin paljon liiku, niin lihaksesi surkastuvat varmasti niin paljon, että käveleminenkin on raskasta lihaskadon vuoksi.Käyttämättömän lihaksen surkastuminen alkaa yllättävän nopeasti, pari viikoa riittää.

Itselläni oli jalka poikki ja kipsissä kuusi viikkoa ja hyvin oli lihakset jalasta karisseet.

Oikeasti, ota nyt hyvä ihminen järki käteen ja mene juttelemaan ammattiauttajan kanssa, sillä touhusi kuulostaa syömishäiriöltä ja sillä on ikäviä kauas kantoisia seuraamuksia.

• lukiolainen20

Sama täällä :D Mun reidet ovat todella paksut etten saa edes molemmilla käsille ympäri kiinni mut itellä kans oli jalka paketissa ja jalkani oli laihempi kuin käteni!! tosin se palautui takaisin muttei enään niin leveästi kasvanu, hassuu kun yks reisi on laihempi kuin toinen

• Treenaajatäti

Olet saanut naisen reidet: ne eivät ole samat kuin lapsen. On joitakin pitkiä tikkujalkoja, mutta se on geneettinen ominaisuus. Opettele mieluummin syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Käyn kuntosalilla ja katson ihaillen nuoria tyttöjä, jotka ovat hoikkia, mutta vahvoja. Eli rasvaprosentti voi olla kehossa alhainen, ja silti voi olla lihaksia ja muotoja. Vahvat jalkalihakset turvaavat sinulle myös sokeriaineenvaihduntaa: et liho niin herkästi vatsastasi aikuisena. Unohda haaveet lihaksettomista jaloista. Mene kuntosalille ja pyydä ohjaajaa tekemään sinulle ohjelma, jolla saat tasapainoisemman vartalon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4402
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2978
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1239
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      44
      983
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      970
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      119
      809
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      38
      776
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      764
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      109
      733
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      677
    Aihe