Bont Jet 100

vanhat kakkosluistimiksi

Bont Jet näyttää olevan aika edullinen vallitsevilla kruunun kursseilla vain alle 350 e.
Tuoteselosteen mukaan kolmepistekengässä ei näytä olevan suuria eroja 3-4 kertaa kalleimpiin bontteihin nähden, vai onko? Kuka tietää? Kisko on alumiinia eikä magnesiumseosta kuten kalliimmissa malleissa. Magnesiumkisko on aika lailla taipuva, alumiini on kovempi.

Lähetin sähköpostia osoitteeseen http://www.powerslide.se/, mutta eivätpä vastanneet. Kävikin ilmi että lafka on lomalla. Virallisesti näyttävät olevan Powersliden maahantuottaja Ruotsiin ja Suomeen. Aikasemminhan tälläkin palstalla on käyty keskustelu tuosta lafkasta. Ainakin kaupat tuntuvat onnistuvan lahden taakse.

7

1205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahvempi

      Kiskoista ehdottomasti alumiini koska se kestää ja on halpa. Bontin sivujen mukaankin on vahvempi kuin magnesium. Kannattaa tarkistaa että kenkä on lämpömuovattava, muuten voi olla sopivuuden kanssa ongelmia.

      Sähköposteihin ei välttämättä kannata odottaa vastausta ihan heti. Totalsport.fi tuo maahan Bontin luistimia.

      • Nimetön

        Jos ajatellaan autojen kevytmetallivanteita niin magnesiumiset ovat huomattavasti kestävämmät kuin alumiiniset, koska Mg-valujen murtovenymä on suurempi kuin alumiinisten vastaavien. Ajapa alumiinivanne kadunkivetykseen ja vanne murtuu. Magnesiuminen saa vain kolhun.

        Alumiini on toki lujempaa ja jäykempää, mutta monta kertaa ratkaiseva tekijä al ja mg verrattaessa on juuri murtovenymä.

        Painon kannalta on aika sama, onko materiaali hyvälaatuista terästä, titaania, alumiinia tai magnesiumia. Mitä kevyempi matsku sitä paksummasti sitä on oltava. Yleensä jos jäykkyyttä haetaan, niin ensin kokeillaan terästä. Jos taas haetaan murtovenymää ja -lujuutta niin titaani on hyvä ratkaisu. Alumiinin paras puoli on hyvä työstettävyys. Kaikki ne on oikein käytettynä hienoja materiaaleja.

        Esim. F1-autojen pyörännapojen painoissa ei ole juurikaan eroa, on ne tehty sitten nuorrutusteräksestä tai titaanista. Kilpa-autojen jousitusten tukivarsissa parhaimmaksi kopmpromissiMETALLIKSI on osoittautunut aikojen kuluessa nuorrutusteräkset - niitä joita merkonomifillarikauppiaat kutsuvat "asiantuntevasti" kromimolyksi.

        Jos kyse on Bont-merkistä niin eiköhän ne kaikki vaihtikset ole hyviä.


      • ajattelin vaan
        Nimetön kirjoitti:

        Jos ajatellaan autojen kevytmetallivanteita niin magnesiumiset ovat huomattavasti kestävämmät kuin alumiiniset, koska Mg-valujen murtovenymä on suurempi kuin alumiinisten vastaavien. Ajapa alumiinivanne kadunkivetykseen ja vanne murtuu. Magnesiuminen saa vain kolhun.

        Alumiini on toki lujempaa ja jäykempää, mutta monta kertaa ratkaiseva tekijä al ja mg verrattaessa on juuri murtovenymä.

        Painon kannalta on aika sama, onko materiaali hyvälaatuista terästä, titaania, alumiinia tai magnesiumia. Mitä kevyempi matsku sitä paksummasti sitä on oltava. Yleensä jos jäykkyyttä haetaan, niin ensin kokeillaan terästä. Jos taas haetaan murtovenymää ja -lujuutta niin titaani on hyvä ratkaisu. Alumiinin paras puoli on hyvä työstettävyys. Kaikki ne on oikein käytettynä hienoja materiaaleja.

        Esim. F1-autojen pyörännapojen painoissa ei ole juurikaan eroa, on ne tehty sitten nuorrutusteräksestä tai titaanista. Kilpa-autojen jousitusten tukivarsissa parhaimmaksi kopmpromissiMETALLIKSI on osoittautunut aikojen kuluessa nuorrutusteräkset - niitä joita merkonomifillarikauppiaat kutsuvat "asiantuntevasti" kromimolyksi.

        Jos kyse on Bont-merkistä niin eiköhän ne kaikki vaihtikset ole hyviä.

        Eräs tärkeä kysymys (ei ehkä kuntoilijalle kovin tärkeä) miten materiaali soveltuu rullaluisteluun tarkoitetun kiskon materiaaliksi. Tietysti kestävyys on aina tärkeä ominaiuus metallimateriaalissa. Jäykkyys saattaa olla tärkeää juuri rullaluistelussa. Olen kuullut käsityksen, että Bontin mg-kisko olisi liian taipuisa. Se vaikuttaa rullaavuuteen tai johonkin muuhun tekijään rullaluistelussa. Kiskon tulisi olla sopivan joustava, ei liian joustava mutta ei täysjäykkäkään. Siksi sopiva alumiinisekoitus olisi oikea kiskomateriaali. Tämä menee kyllä minun hilserajani yli, vaikka se onkin melko korkea.


      • kiskon
        ajattelin vaan kirjoitti:

        Eräs tärkeä kysymys (ei ehkä kuntoilijalle kovin tärkeä) miten materiaali soveltuu rullaluisteluun tarkoitetun kiskon materiaaliksi. Tietysti kestävyys on aina tärkeä ominaiuus metallimateriaalissa. Jäykkyys saattaa olla tärkeää juuri rullaluistelussa. Olen kuullut käsityksen, että Bontin mg-kisko olisi liian taipuisa. Se vaikuttaa rullaavuuteen tai johonkin muuhun tekijään rullaluistelussa. Kiskon tulisi olla sopivan joustava, ei liian joustava mutta ei täysjäykkäkään. Siksi sopiva alumiinisekoitus olisi oikea kiskomateriaali. Tämä menee kyllä minun hilserajani yli, vaikka se onkin melko korkea.

        täytyy olla niin jäykkä kuin mahdollista. Mg-kiskon etu alumiiniseen on sen keveydessä, haitta hinnassa. Esim. Catomoduksen alumiini kiskoa ei saa rikki millään, mutta Bontin mg-kiskon saa.

        ps. juu, ainakin yksi malli Bontin mg-kiskoja oli aivan liian lerju. Se eka Bontin mg-kisko, se kauhean näkönen, on kyllä jäykkä kuin mikä.


      • ajattelin vaan
        kiskon kirjoitti:

        täytyy olla niin jäykkä kuin mahdollista. Mg-kiskon etu alumiiniseen on sen keveydessä, haitta hinnassa. Esim. Catomoduksen alumiini kiskoa ei saa rikki millään, mutta Bontin mg-kiskon saa.

        ps. juu, ainakin yksi malli Bontin mg-kiskoja oli aivan liian lerju. Se eka Bontin mg-kisko, se kauhean näkönen, on kyllä jäykkä kuin mikä.

        valmentaja Lahden leirillä toissa syksynä väänteli magnesiumkiskoa (Bont-kisko) ja pudisteli päätään, kun kiskon kärjet taipuivat toisiaan kohti puristettaessa huomattavasti jo kevyelläkin puristuksella. Liian löysä. Omaa kiskoaan käsitellessään murahti hyväksyvästi. Meikä kiskoa tämä "frrraansee" piti liian jäykkänä, vaikka hieman kiskot taipuivat toisiaan kohden, mutta nähtävästi eivät tarpeeksi.

        Kiskoissa siis saa olla hieman elävyyttä eli sopivasti. Ajattelen asian näin: jalan ponnistus välittyy paremmin maahan/lattiaan jos kiskossa on hieman elävyyttä. Jäykkä kisko kuolettaa ponnistuksen eli vähemmän voimaa välittyy jalasta alustaan. Parempia ajatuksia?


      • löysä kisko
        ajattelin vaan kirjoitti:

        valmentaja Lahden leirillä toissa syksynä väänteli magnesiumkiskoa (Bont-kisko) ja pudisteli päätään, kun kiskon kärjet taipuivat toisiaan kohti puristettaessa huomattavasti jo kevyelläkin puristuksella. Liian löysä. Omaa kiskoaan käsitellessään murahti hyväksyvästi. Meikä kiskoa tämä "frrraansee" piti liian jäykkänä, vaikka hieman kiskot taipuivat toisiaan kohden, mutta nähtävästi eivät tarpeeksi.

        Kiskoissa siis saa olla hieman elävyyttä eli sopivasti. Ajattelen asian näin: jalan ponnistus välittyy paremmin maahan/lattiaan jos kiskossa on hieman elävyyttä. Jäykkä kisko kuolettaa ponnistuksen eli vähemmän voimaa välittyy jalasta alustaan. Parempia ajatuksia?

        kuolettaa myös ponnistuksen. Jalka polkee suossa. Näinkö siis on? Kysyn vaan?


      • kkkkkkk
        ajattelin vaan kirjoitti:

        valmentaja Lahden leirillä toissa syksynä väänteli magnesiumkiskoa (Bont-kisko) ja pudisteli päätään, kun kiskon kärjet taipuivat toisiaan kohti puristettaessa huomattavasti jo kevyelläkin puristuksella. Liian löysä. Omaa kiskoaan käsitellessään murahti hyväksyvästi. Meikä kiskoa tämä "frrraansee" piti liian jäykkänä, vaikka hieman kiskot taipuivat toisiaan kohden, mutta nähtävästi eivät tarpeeksi.

        Kiskoissa siis saa olla hieman elävyyttä eli sopivasti. Ajattelen asian näin: jalan ponnistus välittyy paremmin maahan/lattiaan jos kiskossa on hieman elävyyttä. Jäykkä kisko kuolettaa ponnistuksen eli vähemmän voimaa välittyy jalasta alustaan. Parempia ajatuksia?

        Oikeilla linjoilla olet. Ei todellakaan saa olla liian jäykkä kisko, eikä liian löysäkään tietysi. Kiskon pitää olla jäykkä juuri oikeista paikoista.. tämä on osittain myös makuasia. Eli pelkkien kärkien vääntely ei auta.. jäykkyyttää pitää ajatella monesta eri suunnasta. Muotoilulla voidaan myös vaikuttaa eri kohtien jäykkyyteen. Mutta kyllä kiskon pitää elää vähän.. saa paremman "otteen" puristuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      406
      3061
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2279
    3. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      61
      2219
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      18
      1906
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      168
      1419
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      3
      1297
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1099
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      39
      916
    9. Iltalehden evästeasetukset

      No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      100
      860
    10. Sun seurassa oli turvallinen olo

      Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais
      Ikävä
      38
      842
    Aihe