Bont Jet 100

vanhat kakkosluistimiksi

Bont Jet näyttää olevan aika edullinen vallitsevilla kruunun kursseilla vain alle 350 e.
Tuoteselosteen mukaan kolmepistekengässä ei näytä olevan suuria eroja 3-4 kertaa kalleimpiin bontteihin nähden, vai onko? Kuka tietää? Kisko on alumiinia eikä magnesiumseosta kuten kalliimmissa malleissa. Magnesiumkisko on aika lailla taipuva, alumiini on kovempi.

Lähetin sähköpostia osoitteeseen http://www.powerslide.se/, mutta eivätpä vastanneet. Kävikin ilmi että lafka on lomalla. Virallisesti näyttävät olevan Powersliden maahantuottaja Ruotsiin ja Suomeen. Aikasemminhan tälläkin palstalla on käyty keskustelu tuosta lafkasta. Ainakin kaupat tuntuvat onnistuvan lahden taakse.

7

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahvempi

      Kiskoista ehdottomasti alumiini koska se kestää ja on halpa. Bontin sivujen mukaankin on vahvempi kuin magnesium. Kannattaa tarkistaa että kenkä on lämpömuovattava, muuten voi olla sopivuuden kanssa ongelmia.

      Sähköposteihin ei välttämättä kannata odottaa vastausta ihan heti. Totalsport.fi tuo maahan Bontin luistimia.

      • Nimetön

        Jos ajatellaan autojen kevytmetallivanteita niin magnesiumiset ovat huomattavasti kestävämmät kuin alumiiniset, koska Mg-valujen murtovenymä on suurempi kuin alumiinisten vastaavien. Ajapa alumiinivanne kadunkivetykseen ja vanne murtuu. Magnesiuminen saa vain kolhun.

        Alumiini on toki lujempaa ja jäykempää, mutta monta kertaa ratkaiseva tekijä al ja mg verrattaessa on juuri murtovenymä.

        Painon kannalta on aika sama, onko materiaali hyvälaatuista terästä, titaania, alumiinia tai magnesiumia. Mitä kevyempi matsku sitä paksummasti sitä on oltava. Yleensä jos jäykkyyttä haetaan, niin ensin kokeillaan terästä. Jos taas haetaan murtovenymää ja -lujuutta niin titaani on hyvä ratkaisu. Alumiinin paras puoli on hyvä työstettävyys. Kaikki ne on oikein käytettynä hienoja materiaaleja.

        Esim. F1-autojen pyörännapojen painoissa ei ole juurikaan eroa, on ne tehty sitten nuorrutusteräksestä tai titaanista. Kilpa-autojen jousitusten tukivarsissa parhaimmaksi kopmpromissiMETALLIKSI on osoittautunut aikojen kuluessa nuorrutusteräkset - niitä joita merkonomifillarikauppiaat kutsuvat "asiantuntevasti" kromimolyksi.

        Jos kyse on Bont-merkistä niin eiköhän ne kaikki vaihtikset ole hyviä.


      • ajattelin vaan
        Nimetön kirjoitti:

        Jos ajatellaan autojen kevytmetallivanteita niin magnesiumiset ovat huomattavasti kestävämmät kuin alumiiniset, koska Mg-valujen murtovenymä on suurempi kuin alumiinisten vastaavien. Ajapa alumiinivanne kadunkivetykseen ja vanne murtuu. Magnesiuminen saa vain kolhun.

        Alumiini on toki lujempaa ja jäykempää, mutta monta kertaa ratkaiseva tekijä al ja mg verrattaessa on juuri murtovenymä.

        Painon kannalta on aika sama, onko materiaali hyvälaatuista terästä, titaania, alumiinia tai magnesiumia. Mitä kevyempi matsku sitä paksummasti sitä on oltava. Yleensä jos jäykkyyttä haetaan, niin ensin kokeillaan terästä. Jos taas haetaan murtovenymää ja -lujuutta niin titaani on hyvä ratkaisu. Alumiinin paras puoli on hyvä työstettävyys. Kaikki ne on oikein käytettynä hienoja materiaaleja.

        Esim. F1-autojen pyörännapojen painoissa ei ole juurikaan eroa, on ne tehty sitten nuorrutusteräksestä tai titaanista. Kilpa-autojen jousitusten tukivarsissa parhaimmaksi kopmpromissiMETALLIKSI on osoittautunut aikojen kuluessa nuorrutusteräkset - niitä joita merkonomifillarikauppiaat kutsuvat "asiantuntevasti" kromimolyksi.

        Jos kyse on Bont-merkistä niin eiköhän ne kaikki vaihtikset ole hyviä.

        Eräs tärkeä kysymys (ei ehkä kuntoilijalle kovin tärkeä) miten materiaali soveltuu rullaluisteluun tarkoitetun kiskon materiaaliksi. Tietysti kestävyys on aina tärkeä ominaiuus metallimateriaalissa. Jäykkyys saattaa olla tärkeää juuri rullaluistelussa. Olen kuullut käsityksen, että Bontin mg-kisko olisi liian taipuisa. Se vaikuttaa rullaavuuteen tai johonkin muuhun tekijään rullaluistelussa. Kiskon tulisi olla sopivan joustava, ei liian joustava mutta ei täysjäykkäkään. Siksi sopiva alumiinisekoitus olisi oikea kiskomateriaali. Tämä menee kyllä minun hilserajani yli, vaikka se onkin melko korkea.


      • kiskon
        ajattelin vaan kirjoitti:

        Eräs tärkeä kysymys (ei ehkä kuntoilijalle kovin tärkeä) miten materiaali soveltuu rullaluisteluun tarkoitetun kiskon materiaaliksi. Tietysti kestävyys on aina tärkeä ominaiuus metallimateriaalissa. Jäykkyys saattaa olla tärkeää juuri rullaluistelussa. Olen kuullut käsityksen, että Bontin mg-kisko olisi liian taipuisa. Se vaikuttaa rullaavuuteen tai johonkin muuhun tekijään rullaluistelussa. Kiskon tulisi olla sopivan joustava, ei liian joustava mutta ei täysjäykkäkään. Siksi sopiva alumiinisekoitus olisi oikea kiskomateriaali. Tämä menee kyllä minun hilserajani yli, vaikka se onkin melko korkea.

        täytyy olla niin jäykkä kuin mahdollista. Mg-kiskon etu alumiiniseen on sen keveydessä, haitta hinnassa. Esim. Catomoduksen alumiini kiskoa ei saa rikki millään, mutta Bontin mg-kiskon saa.

        ps. juu, ainakin yksi malli Bontin mg-kiskoja oli aivan liian lerju. Se eka Bontin mg-kisko, se kauhean näkönen, on kyllä jäykkä kuin mikä.


      • ajattelin vaan
        kiskon kirjoitti:

        täytyy olla niin jäykkä kuin mahdollista. Mg-kiskon etu alumiiniseen on sen keveydessä, haitta hinnassa. Esim. Catomoduksen alumiini kiskoa ei saa rikki millään, mutta Bontin mg-kiskon saa.

        ps. juu, ainakin yksi malli Bontin mg-kiskoja oli aivan liian lerju. Se eka Bontin mg-kisko, se kauhean näkönen, on kyllä jäykkä kuin mikä.

        valmentaja Lahden leirillä toissa syksynä väänteli magnesiumkiskoa (Bont-kisko) ja pudisteli päätään, kun kiskon kärjet taipuivat toisiaan kohti puristettaessa huomattavasti jo kevyelläkin puristuksella. Liian löysä. Omaa kiskoaan käsitellessään murahti hyväksyvästi. Meikä kiskoa tämä "frrraansee" piti liian jäykkänä, vaikka hieman kiskot taipuivat toisiaan kohden, mutta nähtävästi eivät tarpeeksi.

        Kiskoissa siis saa olla hieman elävyyttä eli sopivasti. Ajattelen asian näin: jalan ponnistus välittyy paremmin maahan/lattiaan jos kiskossa on hieman elävyyttä. Jäykkä kisko kuolettaa ponnistuksen eli vähemmän voimaa välittyy jalasta alustaan. Parempia ajatuksia?


      • löysä kisko
        ajattelin vaan kirjoitti:

        valmentaja Lahden leirillä toissa syksynä väänteli magnesiumkiskoa (Bont-kisko) ja pudisteli päätään, kun kiskon kärjet taipuivat toisiaan kohti puristettaessa huomattavasti jo kevyelläkin puristuksella. Liian löysä. Omaa kiskoaan käsitellessään murahti hyväksyvästi. Meikä kiskoa tämä "frrraansee" piti liian jäykkänä, vaikka hieman kiskot taipuivat toisiaan kohden, mutta nähtävästi eivät tarpeeksi.

        Kiskoissa siis saa olla hieman elävyyttä eli sopivasti. Ajattelen asian näin: jalan ponnistus välittyy paremmin maahan/lattiaan jos kiskossa on hieman elävyyttä. Jäykkä kisko kuolettaa ponnistuksen eli vähemmän voimaa välittyy jalasta alustaan. Parempia ajatuksia?

        kuolettaa myös ponnistuksen. Jalka polkee suossa. Näinkö siis on? Kysyn vaan?


      • kkkkkkk
        ajattelin vaan kirjoitti:

        valmentaja Lahden leirillä toissa syksynä väänteli magnesiumkiskoa (Bont-kisko) ja pudisteli päätään, kun kiskon kärjet taipuivat toisiaan kohti puristettaessa huomattavasti jo kevyelläkin puristuksella. Liian löysä. Omaa kiskoaan käsitellessään murahti hyväksyvästi. Meikä kiskoa tämä "frrraansee" piti liian jäykkänä, vaikka hieman kiskot taipuivat toisiaan kohden, mutta nähtävästi eivät tarpeeksi.

        Kiskoissa siis saa olla hieman elävyyttä eli sopivasti. Ajattelen asian näin: jalan ponnistus välittyy paremmin maahan/lattiaan jos kiskossa on hieman elävyyttä. Jäykkä kisko kuolettaa ponnistuksen eli vähemmän voimaa välittyy jalasta alustaan. Parempia ajatuksia?

        Oikeilla linjoilla olet. Ei todellakaan saa olla liian jäykkä kisko, eikä liian löysäkään tietysi. Kiskon pitää olla jäykkä juuri oikeista paikoista.. tämä on osittain myös makuasia. Eli pelkkien kärkien vääntely ei auta.. jäykkyyttää pitää ajatella monesta eri suunnasta. Muotoilulla voidaan myös vaikuttaa eri kohtien jäykkyyteen. Mutta kyllä kiskon pitää elää vähän.. saa paremman "otteen" puristuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      77
      3878
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      93
      3261
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      116
      2547
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1734
    5. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      133
      1568
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      75
      1546
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1453
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      100
      1410
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1113
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      59
      1101
    Aihe