Romutustodistus, vakuutukset jne.

Hls.

Moe,

tossa reilu kuukausi sitten ruttailin käytössäni olleen auton ja toimitin erääseen liikkeeseen, joka otti vastaan myös romuja toimitettavaksi silputtavaksi toisaalle.

Sain mukaan päivätyn romutustodistuksen ja käsittääkseni tämän jälken minun ei tarvitse huolehtia autoon liittyvistä asioista pätkääkään.

Lähinnä halusin sitä kysellä, onko jollain tietoa, miten pitkään keskimäärin kestää, että tieto menee myös vakuutusyhtiölle, jolta saisin takaisin etukäteen loppuvuodelle maksamiani liikennevakuutusrahoja ja milloin ajoneuvohallintokeskus yleensä saa tiedon järjestelmäänsä? Lähinnä sitä ihmettelin, kun taas tuli postissa katsastusaseman mainos,jossa kaupattiin katsastusta tuolle jo romutukseen viemälleni autolle yli kuukauden jälkeen romutustodistuksen saamisesta, ja nuo tiedothan katsastusasemat markkinointiinsa kai saavan ajoneuvohallinnosta.

Onko tietoa? Vai stressaanko suotta?

H.

12

2872

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta..

Olen luullut, että tuolla romutustodistuksella vasta voi käydä konttorilla ottamassa auton lopullisesti pois rekisteristä.

• auto kierrätykseen

Sen romutustodistuksen kanssa pitää mennä katsaastuskonttorille poistamaan auto rekisteristä niin sen jälkeen katkeaa ajoneuvoverot ja vakuutukset !!!

• Eikö romukoppafirma ostanut sitä romua sinulta? Mihin veit kilvet? Olen ollut siinä uskossa ja mielestäni itsekin vienyt parit kilvet katsastuskonttorille ilmoitusosan kera ja ne on poistanut auton rekisteristä. Sit romutustodituksellä voidaan tehdä lopullinen poisto, jolloin se jää ainoastaan arkistoon.
        Ake tieto tulee vakuutusyhtiöön päivässä sähköisesti, joten jollei mitään ilmoitusta ole tullut tai palautuksia vakuutusyhtiöstä, soita tai mene heti käymään. Voipi olla ettei ole tapahtunut mitään...

• Hls.
        misterifvi kirjoitti:

Eikö romukoppafirma ostanut sitä romua sinulta? Mihin veit kilvet? Olen ollut siinä uskossa ja mielestäni itsekin vienyt parit kilvet katsastuskonttorille ilmoitusosan kera ja ne on poistanut auton rekisteristä. Sit romutustodituksellä voidaan tehdä lopullinen poisto, jolloin se jää ainoastaan arkistoon.
        Ake tieto tulee vakuutusyhtiöön päivässä sähköisesti, joten jollei mitään ilmoitusta ole tullut tai palautuksia vakuutusyhtiöstä, soita tai mene heti käymään. Voipi olla ettei ole tapahtunut mitään...

Hmm, olen elänyt siinä käsityksessä, että romun vastaanottaja (siis liike, jolle vein kolaroimani auton) hoitaisi tuon romutusilmoituksen toimittamisen AKE:lle. Samasta asiasta kävin jo jokin aika sitten kysymässä katsastusasemalla (A-Katsastus), jossa ihmettelivät saamaani romutustodistuksen kopiota (2 kopiota) ja virkailijan mukaan tieto romutuksesta pitäisi normimenettelyn mukaan olla tulossa romun vastaanottajalta, mutta vielä ei tietoa silloin ollut rekisteröity vastaanotetuksi.

Pitää varmaan vielä odotella, sillä voihan olla niinkin, että romun vastaanottanut liike toimittaa sitten kerralla isommankin läjän noita romutustodistuksia AKE:lle, kun joku tietty määrä romuja kertyy kierrätykseen toimitettavaksi. Tai jotain tällaista arvelisin.

• koppalakki
        Hls. kirjoitti:

Hmm, olen elänyt siinä käsityksessä, että romun vastaanottaja (siis liike, jolle vein kolaroimani auton) hoitaisi tuon romutusilmoituksen toimittamisen AKE:lle. Samasta asiasta kävin jo jokin aika sitten kysymässä katsastusasemalla (A-Katsastus), jossa ihmettelivät saamaani romutustodistuksen kopiota (2 kopiota) ja virkailijan mukaan tieto romutuksesta pitäisi normimenettelyn mukaan olla tulossa romun vastaanottajalta, mutta vielä ei tietoa silloin ollut rekisteröity vastaanotetuksi.

Pitää varmaan vielä odotella, sillä voihan olla niinkin, että romun vastaanottanut liike toimittaa sitten kerralla isommankin läjän noita romutustodistuksia AKE:lle, kun joku tietty määrä romuja kertyy kierrätykseen toimitettavaksi. Tai jotain tällaista arvelisin.

Älä enää odottele, vaan kysy sieltä romuliikkeestä missä mennään. Kerro tiedon saatuasi. Turha odottelu voi tulla kalliiksi.

• Niin ei kyllä
        misterifvi kirjoitti:

Eikö romukoppafirma ostanut sitä romua sinulta? Mihin veit kilvet? Olen ollut siinä uskossa ja mielestäni itsekin vienyt parit kilvet katsastuskonttorille ilmoitusosan kera ja ne on poistanut auton rekisteristä. Sit romutustodituksellä voidaan tehdä lopullinen poisto, jolloin se jää ainoastaan arkistoon.

päivässä tapahdu nuo asiat

Ihan rauhassa voi pari viikkoa odotella

• mainittuun päivään
        koppalakki kirjoitti:

Älä enää odottele, vaan kysy sieltä romuliikkeestä missä mennään. Kerro tiedon saatuasi. Turha odottelu voi tulla kalliiksi.

eli rauhassa voi odotella! ihme neuvoja täällä

• -----------------
        Hls. kirjoitti:

------------------------

• kijhytf

Palataanpa asiaan. Itsellä on mennyt jo kuukausi. Sähköpostiin tuli joku todistus, joka ei kelvannut vakuutusyhtiölle. Mutta joo, Kuusakosken pitäisi asia hoitaa, ja auto pitäisi mennä pois kuluttamasta turhaan rahaa jo heti, kun Kuusakoski sen hakee. Mut ihmemeininkiä kyllä!

• dfkdkf

Siinä sitä urpoja huijataan. Maksuton rekisteristäpoisto ja vakuutukset juoksee kuukausikaupalla. Romukin meni ilmaiseksi. Älkää antako romuttajien huijata teitä.

• Pakkopoisto

Romutustodistus pitää saada. se on tärkeä koska silloin voi varmistua että vastuut katkeaa.
      Täällä Turun suunnalla eräs "romutuspoistaja" ilmeisesti sai auton mukana allekirjoitetun luovarin ja myi auton eteeenpäin poiston sijaan.
      Osa autoista voi olla niin huonossa kunnossa että auton omistaja haluaa sen paaliin eikä liikenteeseen.

• Ärsyyntynyt

Kerta kiellon päälle. Auton kone leikkas kesken matkan > liikenteestä poisto> romunhaku tilaus Kuusankoskelle > romutodistus päivätty 16.4 mutta, liikennevakuutus juoksee vielä 26.4 asti, käytännössä katsoen maksan vakuutuksia paalissa olleesta autosta. Tätä ei käynyt edes sen pari vuotta sitten, mutta tämän kohdalla on jollakin ilmeisesti tullut aivopieru. Vakuutusyhtiö sanoo että he ovat tiedon siitä saaneet tuolloin vasta trafilta. Voiko se oikeasti nykyään mennä näin että joudut vielä maksamaan vakuutuksia siitä autosta kun on romuna. Verotkin on katkenneet 15.4.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      102
      1172
    2. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      51
      975
    3. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      119
      923
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      146
      903
    5. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      132
      726
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      689
    7. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      687
    8. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      637
    9. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      622
    10. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      609
    11. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      33
      604
    12. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      561
    13. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      62
      544
    14. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      519
    15. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      500
    16. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      494
    17. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      4
      493
    18. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      479
    19. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      33
      479
    20. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      42
      470
    Aihe