Miksi työnantajat eivät vastaa???

Ihmettelen vaan

Sattuneesta syystä olen viimeisen kahden vuoden aikana lähettänyt lukuisia työhakemuksia lukuisille eri yrityksille, enkä voi muuta kuin ihmetellä, että suurin osa työnantajista ei vaivaudu ilmoittamaan, jos ja kun ei ole tullut valituksi! Onko se kenties merkki siitä, että oli ihan tyhmää edes hakea vai siitä, että on ollut tyhmää häiritä tällaista työnantajaa typerällä hakemuksellaan? Nykyään suurimmalla osalla hakijoista on varmaan sähköposti eli ei luulisi olevan kovin vaikeaa...

Ja toinen outo asia on mielestäni se, että eräskin vuokrafirma on hakenut asiakasyritykselleen työntekijää jo melko pitkään sillä tyylillä, että hakuaikaa lisätään aina noin viikko kerrallaan - muuten ilmoitus on sama. Olen lähettänyt hakemuksen useita kertoja, mutta en ole saanut kutsua haastatteluun. Hakemuksessa oleva yhteyshenkilö ei myöskään ole vaivautunut vastaamaan tiedusteluihini.

Onko muille käynyt näin vai onko minulla vaan sellainen "karma", että työnantaja osaa jo ennalta päätellä kyvykkyyteni näkemättä minua. Työhakemukseni on laadittu ammattilaisen avustuksella, joten en nyt luulisi siinäkään suurempaa vikaa olevan...

34

6463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dr. pili

      kova työvoimapula, ettei kukaan ehdi vastaamaan.

      • ehdottomasti

        Tämä oli kyllä päivän paras :D


    • ...samaan paikkaan?!?

      Tässä muutamia kommentteja kirjoitukseesi.

      Osassa tapauksia syynä siihen, ettet ole saanut vastauksia, on varmastikin firmojen puutteelliset rekrytointiprosessit. Onhan se kurjaa ja epäkohteliasta eikä niin saisi tapahtua, mutta kun sitä nyt joka tapauksessa tapahtuu työnhakijoille ihan jatkuvasti niin lienee parasta tyytyä tosiasiaan. Jos ei yhteydenottoa ole muutamassa viikossa kuulunut niin kyllä sen sitten tiedät ettet ole tullut valituksi...

      Sitä en ihan ymmärtänyt, miksi kerrot lähettäneesi yhteen avoimeen paikkaan hakemuksen "useita kertoja"? Miksi ihmeessä? Rekrytointiyritykset toimivat asiakasyritystensä toiveiden mukaan ja jos sinä et taustaltasi vastaa asiakasyrityksen määrittelemää hakijaprofiilia, ei se auta vaikka syytäisit sata hakemusta samaan paikkaan. Yhtään et pommittamalla paranna haastatteluun pääsymahdollisuuksiasi, jos rekrytoija tietää että asiakas hakee toisenlaista tyyppiä toisenlaisella taustalla eikä kuitenkaan valitsisi sinua. Annat vain itsestäsi sellaisen kuvan, ettei ko. rekrytoija takuulla ota sinuun yhteyttä minkään muunkaan avoimen paikan osalta. Entä miten olet nämä mainitsemasi tiedustelut laittanut, sähköpostitse vai puhelimitse soittopyyntönä? Olipa kummin päin tahansa, kokeile sitä toista konstia, jollet ole vielä kokeillut.

      Ihmettelen edelleenkin, kun en oikein ymmärrä, että miksi ihmeessä jotain yhtä tiettyä paikkaa jaksaisi pommittaa yhtä hakemusta kauempaa? Meinaatko että mahdollisuutesi jotenkin paranevat kun lähetät yhden hakemuksen sijaan viisi tai kymmenen hakemusta? Takuulla et, annat vain itsestäsi epätoivoisen ja hankalan tyypin kuvan.

      Summa summarum: MOVE ON, äläkä jää märehtimään aiemmissa negatiivisissa kokemuksissasi. Ihmiset kun eivät aina tajua, että negatiivisuus näkyy toiselle ihmiselle tosi helposti kommunikoinnissa, pienissä asioissa, sanoissa, eleissä, tyylissä esittää asia... ja se voi koitua ongelmaksi myöhemmässä työnhaussasi. Ei ihminen ole objektiivinen oman itsensä suhteen vaikka moni niin luulee, vaan tahtomattaankin sitä viestittää ulospäin paljonkin asioita, joista osa sellaisia joita ei ehkä haluaisi tai tarkoittaisi................... näitä on töitä hakiessa hyvä miettiä.

      • Aika paha

        Ihminen voi aivan hyvin olla objektiivinen itsensä suhteen.

        Toinen asia taas on, mitä itsestään viestii ulospäin, mitä haluaisi viestiä ja kuinka se toinen osapuoli viestin tulkitsee.

        Otetaan esimerkki: Isännöitsijä kertoi uuden naapurini olevan maahanmuuttaja. Naamani mutristui, kun mietin naapurin pitkää muuttomatkaa (koska en itse pidä muuttamisesta). Isännöitsijä taas veti sen johtopäätöksen, että olen rasisti, koska naamani mutristui.

        Tuo on esimerkki elävästä elämästä omine seuraamuksineen.

        Kysymykseksi jää, miksi sinä haluat nähdä toisessa ihmisessä negatiivista?


      • Aloittaja

        En muuten koskaan ole niin tyhmä, että lähettäisin samaan paikkaan usean hakemuksen, mutta tässä tapauksessa kyllä, kun saman paikan hakua on jatkettu tai ilmestyy taas muutaman päivän pois oltuaan uudestaan haettavaksi. Enkä kyllä myöskään koskaan hae paikkaa, joissa suurin osa "vaatimuksista" ei kohdallani täyty.

        Mutta oikeassa olet: Epäilemättä olen hankalakin, mutta ainakin epätoivoinen. En oikein viihdy työttömänä...


      • ppppppp
        Aloittaja kirjoitti:

        En muuten koskaan ole niin tyhmä, että lähettäisin samaan paikkaan usean hakemuksen, mutta tässä tapauksessa kyllä, kun saman paikan hakua on jatkettu tai ilmestyy taas muutaman päivän pois oltuaan uudestaan haettavaksi. Enkä kyllä myöskään koskaan hae paikkaa, joissa suurin osa "vaatimuksista" ei kohdallani täyty.

        Mutta oikeassa olet: Epäilemättä olen hankalakin, mutta ainakin epätoivoinen. En oikein viihdy työttömänä...

        ..saanut tylyjä vastauksia.Itse samassa tilanteessa olleena tiedän että tuo tuntuu kurjalta.
        Tuo on ihan tavallista että työpaikoista ei saa mitään vastausta jos ei ole tullut valituksi.Se on tökeröä käytöstä,mutta tuskin johtuu hakemuksestasi.

        Vuokrafirmat laittavat aika jonkin verran noita haamuilmoituksia,missä mitään oikeata paikkaa ei ole ollut olemassakaan.Ja vaikka olisikin niin en murehtisi kyseisen paikan menetystä.Puhelimeen vastaamattomuus on ihan normaalia toimintaa noilla vuokrafirmoilla.

        Tsemppiä työnhakuun...varmasti joku paikka löytyy kunhan jaksat hakea.


      • ...ehei.
        Aika paha kirjoitti:

        Ihminen voi aivan hyvin olla objektiivinen itsensä suhteen.

        Toinen asia taas on, mitä itsestään viestii ulospäin, mitä haluaisi viestiä ja kuinka se toinen osapuoli viestin tulkitsee.

        Otetaan esimerkki: Isännöitsijä kertoi uuden naapurini olevan maahanmuuttaja. Naamani mutristui, kun mietin naapurin pitkää muuttomatkaa (koska en itse pidä muuttamisesta). Isännöitsijä taas veti sen johtopäätöksen, että olen rasisti, koska naamani mutristui.

        Tuo on esimerkki elävästä elämästä omine seuraamuksineen.

        Kysymykseksi jää, miksi sinä haluat nähdä toisessa ihmisessä negatiivista?

        Ihminen ei koskaan, KOSKAAN, pysty näkemään itseään objektiivisesti. Ihmisellä on pienen muurin verran puolustusmekanismeja ja esim. muutosvastarinta on ihmisessä aivan sisäänrakennettu juttu. Suosittelen, että perehdyt sen verran psykologiaan.

        Ihminen voi pyrkiä _esittämään_ itsestään maailmalle mitä tahansa, mutta ei pysty muuttamaan todellista minäänsä teeskentelemällä eikä näkemään itseään ulkopuolisen silmin. Surullista jos todella luulet niin.

        Kannattaisi ihan oikeasti vähän perehtyä asioihin ennen kuin jauhatte jaskaa _edes_ keskustelupalstoille, kun lähinnä annatte itsestänne vain yksinkertaisen ja typerän kuvan.


      • ...n kevät.
        Aloittaja kirjoitti:

        En muuten koskaan ole niin tyhmä, että lähettäisin samaan paikkaan usean hakemuksen, mutta tässä tapauksessa kyllä, kun saman paikan hakua on jatkettu tai ilmestyy taas muutaman päivän pois oltuaan uudestaan haettavaksi. Enkä kyllä myöskään koskaan hae paikkaa, joissa suurin osa "vaatimuksista" ei kohdallani täyty.

        Mutta oikeassa olet: Epäilemättä olen hankalakin, mutta ainakin epätoivoinen. En oikein viihdy työttömänä...

        Voi hyvä ihminen sentään. Annapa kun kerron sinulle asian jonka itse olen luullut joka ikisen työnhakijan tässä maassa tietävän, mutta ilmeisesti näin ei olekaan... Eivät rekrytointiyritykset SUINKAAN laita kaikkea asiakasyrityksiltä saamaansa hakijaprofiilia koskevaa tietoa julkaistaviin työpaikkailmoituksiin, kuka ihme voi edes luulla moista?!? Yleensä näillä yrityksillä on paljonkin taustatietoa siitä, millaisen henkilön uskotaan parhaiten viihtyvän kyseisessä työyhteisössä, esim. suurinpiirtein minkä ikäistä, mahdollisesti jopa mitä sukupuolta, minkä tyyppistä persoonaa, jne. haetaan. Sinä et todellakaan voi tietää näitä taustatietoja eivätkä yritykset voi niitä työpaikkailmoituksiin laittaa, koska mitään syrjivää tietoa ei niihin saa laittaa (ja ei, he eivät kerro näitä asioita hakijoille edes kysyttäessä). Kaikesta tällaisesta taustatiedosta, josta edellä mainitsemani asiat ovat vain muutama esimerkki, vaikuttavat taustalla rekry-yrityksen päätöksiin ja valintoihin. Mietipä hetki millaisen kuvan olet antanut itsestäsi rekrytoijalle lähettämällä lukuisia hakemuksia samaan tehtävään. Veikkaisin, että sinusta ajatellaan "huh, taas tää tyyppi", etkä varmasti ole yhtään parantunut mahdollisuuksiasi lähettämällä useita hakemuksia, päinvastoin. Ihmisen kun oletetaan noin lähtökohtaisesti "ymmärtävän kerrasta"... Kyllä, ovathan he toimineet epäkohteliaasti jos et tosiaan mitään vastausta ole hakemuksiisi saanut, mutta turha sitä on jäädä märehtimään. Lopeta kitinä ja jatka elämääsi ja työnhakuasi.


      • vai karjalainen?
        ...ehei. kirjoitti:

        Ihminen ei koskaan, KOSKAAN, pysty näkemään itseään objektiivisesti. Ihmisellä on pienen muurin verran puolustusmekanismeja ja esim. muutosvastarinta on ihmisessä aivan sisäänrakennettu juttu. Suosittelen, että perehdyt sen verran psykologiaan.

        Ihminen voi pyrkiä _esittämään_ itsestään maailmalle mitä tahansa, mutta ei pysty muuttamaan todellista minäänsä teeskentelemällä eikä näkemään itseään ulkopuolisen silmin. Surullista jos todella luulet niin.

        Kannattaisi ihan oikeasti vähän perehtyä asioihin ennen kuin jauhatte jaskaa _edes_ keskustelupalstoille, kun lähinnä annatte itsestänne vain yksinkertaisen ja typerän kuvan.

        Annat itse itsestäsi tyhmän kuvan ulospäin. Harva asia on oikeasti noin mustavalkoinen ja yksinkertainen kuin annat ymmärtää. Ei ole olemassa täysin yksiselitteistä totuutta tässä asiassa.

        Kyllä ihminen, joka psyykkaa itsensä täysin voi antaa itsestään sellaisen kuvan kuin haluaa. Työnantajat eivätkä psykologitkaan ole ajatustenlukijoita, joten itsestään voi antaa tismalleen sellaisen kuvan kuin itse haluaa.

        Kirjoitustyylistäsi kerrot itsestäsi paljon. Oletko kenties katkera vai onko sinulle kehittynyt puolustusmekanismi, joka pyrkii tekemään tyhjiksi toisten mielipiteet? Vai oletko kenties kotoisin Karjalasta?

        Tämä palsta on tarkoitettu mielipiteiden vaihtoon, ei niinkään toisten nälvimiseen. Psykologia on ala muiden joukossa, joka pyrkii mm. teorian kautta selittämään ihmisen käyttäytymistä. Kuka sinulle kertoi, että ne asiat ovat yksiselitteisiä totuuksia?

        Pikemminkin surullista, jos luet esim. psykologian teoksia kuin piruraamattua ilman omaa kritiikkiä.


      • on kettuja
        Aloittaja kirjoitti:

        En muuten koskaan ole niin tyhmä, että lähettäisin samaan paikkaan usean hakemuksen, mutta tässä tapauksessa kyllä, kun saman paikan hakua on jatkettu tai ilmestyy taas muutaman päivän pois oltuaan uudestaan haettavaksi. Enkä kyllä myöskään koskaan hae paikkaa, joissa suurin osa "vaatimuksista" ei kohdallani täyty.

        Mutta oikeassa olet: Epäilemättä olen hankalakin, mutta ainakin epätoivoinen. En oikein viihdy työttömänä...

        >saman paikan hakua on jatkettu tai ilmestyy taas muutaman päivän pois oltuaan uudestaan haettavaksi

        On tapauksia missä todellista työpaikkaa ei edes ollut. Sama paikkailmoitus kiersi rekryfirmalta toiselle. Etenkin nyt kun paikkojen määrä vähenee voidaan vanhaa ilmoitusta pitää esillä vaikka paikka on jo täytetty tai tilanne kentällä on vielä koeaikavaiheessa.


    • ei hätää :)

      Sellasta se vaan tahtoo monasti olla, että töitä hakee satoja ihmisiä ja yrityksillä ei vaan riitä resurssit kaikkien hakemusten käsittelyyn. Haastatteluun kutsutaan vain ne "lupaavimmat" tapaukset.

      Älä ole moksiskaan tällä palstalla kirjoittelevien ilmeisen katkeroituneiden ihmisten kommenteista. Noista viesteistä paistaa enemmän läpi kirjoittajan oma mielentila ja persoona ja ehkä kotipaikkakunnan sijaintikin.

      Työnhaku on enemmän lottoamista näinä päivinä, joten ei pidä siitä olla moksiskaan, jos ei tärppää.

      • ....höpö

        Mitä lottoamista ?

        Kaikkihan on vain kiinni omista kyvyistä ja osaamisesta. Nänhän se työkkärikin ajattelee ja kurssittaa lisää esim. CV:n kirjoittamisesta jos ei työpaikat nappaa.


      • hölömö?
        ....höpö kirjoitti:

        Mitä lottoamista ?

        Kaikkihan on vain kiinni omista kyvyistä ja osaamisesta. Nänhän se työkkärikin ajattelee ja kurssittaa lisää esim. CV:n kirjoittamisesta jos ei työpaikat nappaa.

        No laske todennäköisyys tulla valituksi sadan hakijan joukosta. Pätevyyskin on suhteellista ja sekin, että työnantajilla riittää näitä kirjoittamattomia sääntöjä.

        Kaikki on suhteellista, koska työnantaja valitsee oman päänsä mukaan, eikä siihen ole mitään yleistäpätevää sääntöä.


      • ....niin...
        hölömö? kirjoitti:

        No laske todennäköisyys tulla valituksi sadan hakijan joukosta. Pätevyyskin on suhteellista ja sekin, että työnantajilla riittää näitä kirjoittamattomia sääntöjä.

        Kaikki on suhteellista, koska työnantaja valitsee oman päänsä mukaan, eikä siihen ole mitään yleistäpätevää sääntöä.

        ...kyllähän minä korkeakoulutettuna, jos kohta työttömänä, osaan toki todennäköisyyden laskea, mutta kysymyshän onkin siitä, että tuon edellä esittämäni periaatteen mukaan työkkärissä toimitaan.

        Ja senpä takia se työtön sinne CV:n kirjoituskurssille joutuu, uutta suuntaa elämäänsä opiskelemaan tai muuta yhtä hohdokasta osaksensa saa. Poliittinen totuus ajaa ohi asioiden oikean laidan ja monesti fysiikan lakienkin, eikä sillä ole mitään merkitystä päättäjille, kuinka moni työtön päätöksistö kärsii.


    • hakija myöskin

      Johonkin ilmoitukseen saattaa tulla yli sata hakemusta. Se on ihan normaali määrä, kun olen monasti haastattelussa määriä kysynyt. Monesti sitä työntekijän hakua suoritetaan firmassa oman työn lisäksi. Eihän se ole sitten ihme, ettei yrityksessä ole resursseja vastata kaikille. Mitä suotta odottelemaan vastausta kovin pitkään hakuajan umpeuduttua!

      Sen sijaan, jossei viitsitä haastattelussa kävijoille ilmiottaa, niin se on minusta tylyä. Mutta voihan sitä aina itse soittaa perään.

      Ymmärrän kyllä, jos monien hakemusten jälkeen ei tärppää, niin sitä alkaa etsiä vikoja itsestään. Mutta kun hakemuksia tulee se sata kpl, niin on todella lottovoitto päästä edes haastatteluun.

      • junttilan meininki

        Mulla on myös huonot kokemukset suomalaisten työnantajien välinpitämättömyydestä. Hakemukseen kun ei useimmiten vaivauduta vastaamaan, ei hakuprosessin missään vaiheessa. Antaa yrityksestä kyllä negatiivisen kuvan. Ei vaadi paljoa poimia hakijoiden e-mailosoitteet ja lähettää yksi massaviesti ei-valituille tai haastatteluun asti päässeille tyyliin "kiitos mutta ei kiitos".

        Haen samanaikaisesti tai oikeastaan ensisijaisesti töihin muualle Eurooppaan ja siellä kyllä osataan toimia korrektisti. Lähes poikkeuksetta hakemuksen lähettämiseen jälkeen tulee liirumlaarum kuittaus sähköpostiin jossa kiitetään hakemuksesta ja kiinnostuksesta yritystä kohtaan ja/tai pyydetään kärsivällisyyttä, on ne hakijamäärät suuret muuallakin. Eli siitä huolimatta voi toimia fiksusti, täällä ei edes varmuudella tiedä onko hakemusta koskaan vastaanotettu.

        Myös avoimia hakemuksia olen muutamaan kiinnostavaan firmaan laittanut ulkomaille. Jokaiseen viestiin olen saanut vastauksen ja tiedon yrityksen rekrytilanteesta, yksi näistä poiki jopa haastattelun joka on kohta edessä auts :)


    • ikävä juttu

      Yhteen paikkaan voi tulla helpostikin sata hakemusta tai jopa useita satoja, joten syy on siinä etteivät ehdi vastaamaan. Yrityksissä kun ei välttämättä ole enää nykyisin erillistä osastoa, joka rekrytoinnin hoitaa.

      Kannattaa varmaan soittaa sinne rekryfirmaan ja kysyä siitä paikasta. Kait siinä ilmoituksessa joku yhteyshenkilö on keneen ottaa yhteyttä. Jos ei firmaan saa yhteyttä/kunnollista vastausta voi olla, että ko. paikassa on muutenkin jotakin hämärää. Ei sinussa :o). (ja muutenkin aika kummallista, että tällaisena aikana kun työttömyys nousee koko ajana ei jotakin paikaa saada täyttettyä kohtuu ajassa).

      Joillakin aloilla/paikkakunnilla myös työllistyminen on hankalampaa.

      • "ikävää"

        Huonoja tekosyitä nuo ettei ole aikaa lähettää copypastella lyhyttä ilmoitusta, niinku joku tossa kirjotti niin muualla se aika kyllä otetaan. Sen voi ottaa vaikka vähentämällä omaa sähköposteiluaan tai facebuukkailua työaikana ;-)
        Ja jos aika nyt ei todella millään riitä lyhyen viestin lähettämiseen niin aika helppo olisi ilmoittaa hakuilmoituksessa että vain haastatteluun valittuihin ollaan yhteydessä xx mennessä. Selvä ja reilu peli kaikille.

        Suomessa on yksinkertaisesti hälläväliä kulttuuri ja puuttuu jopa peruskäytöstavat toimia tilanteissa. Jos nyt ihan ruohonjuuritasolta vedetään niin ventovieraaseen törmätessä tai varpaille tallatessa kun pitäisi osata sanoa anteeksi niin suusta pääsee "oho" tai bussissa halutaan jäädä pois kyydistä niin kommunikaation sijaan riittää mulkaisu vierssä istuvaan tai aletaan yksinkertaisesti änkeä kohti käytävää.. meni nyt vähän astian vierestä mutta ei voi mitään.


      • näin se kuitenkin on aika u...
        "ikävää" kirjoitti:

        Huonoja tekosyitä nuo ettei ole aikaa lähettää copypastella lyhyttä ilmoitusta, niinku joku tossa kirjotti niin muualla se aika kyllä otetaan. Sen voi ottaa vaikka vähentämällä omaa sähköposteiluaan tai facebuukkailua työaikana ;-)
        Ja jos aika nyt ei todella millään riitä lyhyen viestin lähettämiseen niin aika helppo olisi ilmoittaa hakuilmoituksessa että vain haastatteluun valittuihin ollaan yhteydessä xx mennessä. Selvä ja reilu peli kaikille.

        Suomessa on yksinkertaisesti hälläväliä kulttuuri ja puuttuu jopa peruskäytöstavat toimia tilanteissa. Jos nyt ihan ruohonjuuritasolta vedetään niin ventovieraaseen törmätessä tai varpaille tallatessa kun pitäisi osata sanoa anteeksi niin suusta pääsee "oho" tai bussissa halutaan jäädä pois kyydistä niin kommunikaation sijaan riittää mulkaisu vierssä istuvaan tai aletaan yksinkertaisesti änkeä kohti käytävää.. meni nyt vähän astian vierestä mutta ei voi mitään.

        Itse olen ottanut sen kannan, että kun työvoimapula taas taantuman jälkeen iskee niin eipähän tarvitse näihin huonosti (henkilöstö)asiansa hoitaviin firmoihin hakea.

        Voi yrityksen johto katsoa itseään peiliin siinä ihmetellessään kun ammattitaitoinen henkilökunta on kiven alla, vaihtuu jatkuvasti jne.

        Ja näitä yrityksiä on muuten Suomessa todella paljon jotka eivät ymmärrä, että se on ihminen joka työt tekee ja kohtelun sekä asiainhoidon sopisi olla edes auttavasti asiallisella tasolla.


      • kannan mukaan
        näin se kuitenkin on aika u... kirjoitti:

        Itse olen ottanut sen kannan, että kun työvoimapula taas taantuman jälkeen iskee niin eipähän tarvitse näihin huonosti (henkilöstö)asiansa hoitaviin firmoihin hakea.

        Voi yrityksen johto katsoa itseään peiliin siinä ihmetellessään kun ammattitaitoinen henkilökunta on kiven alla, vaihtuu jatkuvasti jne.

        Ja näitä yrityksiä on muuten Suomessa todella paljon jotka eivät ymmärrä, että se on ihminen joka työt tekee ja kohtelun sekä asiainhoidon sopisi olla edes auttavasti asiallisella tasolla.

        Eikös se työvoimapula ole ollut päällä jo pidempään!?


      • on kuulema
        kannan mukaan kirjoitti:

        Eikös se työvoimapula ole ollut päällä jo pidempään!?

        ollut päällä pidempään, mutta ilmeisesti
        tietyillä aloilla/työtehtävissä. Ainakin tradenomien ja akateemisten joukkotyöttömyys esim. täällä pääkaupungissa ei tue tätä väitettä.
        Eikä kukaan tietääkseni näin ole virallisesti väittänytkään. Vai?


      • työaikaa?
        on kuulema kirjoitti:

        ollut päällä pidempään, mutta ilmeisesti
        tietyillä aloilla/työtehtävissä. Ainakin tradenomien ja akateemisten joukkotyöttömyys esim. täällä pääkaupungissa ei tue tätä väitettä.
        Eikä kukaan tietääkseni näin ole virallisesti väittänytkään. Vai?

        Löysin viime viikolla mielenkiintoisen hakuilmoituksen netistä. Ilmoituksessa oli muutama nimi ja sähköpostiosoite lisäkyselyjä varten. Eipä ole rouvat vaivautuneet vastaamaan.. Turha ilmoitella mitään osoitteita jos puuttuu ne kuuluisat "resurssit" ja mielenkiinto vastata.


    • Eivät vastaile

      Eivät yleensä vastaa mitään.

    • UuttaTyöpaikkaaEtsimässä

      Tuntuu että "työntekijöitä etsitään" vaikka ei meinata palkata ketään

      • työnantajatonpaskaa

        Ilmeisesti työnantajat haluavat palkata ylikokeneita henkilöitä työtehtäviin, joita voisi tehdä kaikki muutaman päivän perehdytyksellä.


    • työtön_insinööri

      Kymmeniä hakemuksia lähetetty ja yksi vastaus tuli, jossa luki "valintamme ei kohdistunut sinuun". Missähän se työvoimapula sitten oikein on, josta politiikot niin paljon puhuvat? Ei ainakaan alle kolmekymppisenä insinöörinä meinaa töitä löytyä millään.

    • työttömät.käsiä

      Kyse on täysin osaamisesta. Työnantajat taistelevat töissä olevista, ei työttömistä työnhakijoista, joiden osaamisesta ei ole mitään takeita. Se että on töissä on tae osaamisesta. Kukaan ei halua työtöntä tumpeloa työpaikalleen.

      • itseoletkäsi

        Kyse on täysin ennakkoluuloista.


      • NäinköMenee_

        Tuleeko työssä olevasta täysin osaamaton tumpelo yhdessä yössä jos työnantaja soittaa aamulla ettei tarvitsekaan tulla töihin? Ammattitaito siis katoaa sillä samalla sekunnilla?


      • työttömät.käsiä
        NäinköMenee_ kirjoitti:

        Tuleeko työssä olevasta täysin osaamaton tumpelo yhdessä yössä jos työnantaja soittaa aamulla ettei tarvitsekaan tulla töihin? Ammattitaito siis katoaa sillä samalla sekunnilla?

        Ammattitaitoa ei tällöin ole ollutkaan, eli on sattunut ns. virherekrytointi, ts. työnhakija on antanut itsestään liian ruusuisen kuvan ja yliarvioinut pahasti osaamisensa, joko tietoisesti tai tiedostamattomasti. Vaikka työnantajat yleisesti ottaen ovat työelämän rautaisimpia ammattilaisia, valitettavasti myös he sortuvat joskus virhearviointeihin työnhakijoiden kohdalla.

        Työnantaja ei soittele osaajille, ettei aamulla tarvitse tulla töihin. Sen sijaan työnantaja soittaa osaajalle, voisiko tulla töihin aikaisemmin, viikonloppuna tai tehdä muuten ylimääräistä työtä.


      • NoNäinSeMenee

        Ihan noin yksinkertaista se ei ole...mutta lähes. Työpaikkailmoituksilla pyritään ensisijaisesti hakemaan ammattilaisia muista firmoista. Vasta jos kunnon muuttajia ei ole tarjolla, aletaan katsoa minkä tasoisia hakijoita on tarjolla työttömistä. Työpaikan vaihtajissakin on oma riskinsä, varsinkin kovin ahkerassa työpaikan vaihtajassa. paras hakija on yleensä ollut vaimon tai miehen mukana paikkakuntaa muuttava ammattilainen, joka ei voi jatkaa vanhassa firmassa ylipitkän työmatkan takia. Tällaisella hakijalla on myös monesti rautaiset suositukset mukanaan. Monesti nämä muuttajat poimitaan ilman, että avointa työpaikkaa on edes ilmoitettu.
        Poikkeuksen tähän hakuprosessiin muodostavat konkurssiin ajautuneet tai muuten lopetetut firmat. Parhaat sieltäkin ovat yleensä saaneet uuden paikan ennen lopullista sulkemista, mutta välillä aivan hyvää väkeä saa valkata vielä muutaman viikon työttömänä olleiden joukostakin.


    • henkilöstöpäällikkö

      Henkilöstöpäälliköksi vaan kaikki työttömät kerralla, sitten saa palkkaa siitä miten monelle toimitusjohtajalle olet antanut potkut minäkin päivänä, BONUS aina kun antaa potkut TJ:lle :D

    • Mikätyövoimapula

      Alan olla sitä mieltä, että työntekijöiden koulutus tulisi siirtää kokonaan työnantajille.

      "Ostoslistat" koskien työnhakijoita alkaa olla jo sitä luokkaa, että niitä ei kukaan normaalitaitoinen enää pysty täyttämään.

    • tyhmäkansa

      saksassa koulutus onkin työnantajilla, samoin sosiaaliturva. Siellä ei saa työtä, jos joutuu vanhana työttömäksi, eli se pahin tilanne. parasta saksassa on se, että siellä ei ole persaukista hengissäselviämisyrittämistä ja typerää tekotehokkuutta ihmisten kunnioituksen kustannuksella. tyhmä, tyhmä kansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe