Täytin just neljäkymppiä ja funtsasin että pitäs aloittaa uusi harrastus ja sit tuli mieleen huuliharppu.Onko mahdoton oppia,mitä maksaa aloittelijalle hyvä soitin,onko hyviä oppikirjoja.
Huuliharppu
14
6309
Vastaukset
- Make
Kohtuullinen soitin maksaa n. 25 €
- Jukka
Osta kromaattinen harppu niin taittuu mikä biisi tahansa.
- Kromaattinen ?
Jukka kirjoitti:
Osta kromaattinen harppu niin taittuu mikä biisi tahansa.
Mitä tuo kromaattinen tarkoittaa ?
- HarpMan
Kromaattinen ? kirjoitti:
Mitä tuo kromaattinen tarkoittaa ?
Tässä erot lyhyesti:
Kromaattinen huuliharppu
* oikeassa sivussa nappi, jolla säädellään liikkuvaa osaa; nappia painamalla äänen korkeus nousee puoli sävelaskelta
* löytyy kaikki sävelet, joten pystyt (ainakin periaatteessa) soittamaan missä tahansa sävellajissa
* yleensä 12 reikää
* hinnat noin 100 eurosta lähtien, Saksasta ja jenkeistä saa tilattua halvemmallakin
* monipuolisempi, voi soittaa melodioita, myös jatsia, klassista
"tavallinen" bluesharppu eli diatoninen
* ei sisällä liukuvia osia, aloittelijalle ehkä helpompi
* ei löydy kaikkia säveliä, tosin "bendaamalla" pystyy soittamaan joitakin "puuttuvia" säveliä
* yleensä 10 reikää
* sopii bluesin, rockin ja countryn soittoon
* laadukkaiden hinnat 25 e ->
Sekä kromaattisia että bluesharppuja saa eri korkeuksille viritettyinä, aloittelijalle C-viritys on ihan hyvä valinta.
Itselläni on pari kromaattista ja pari blues-harppua, itse soitan mieluummin kromaattisella; tykkään soitella melodioita enkä erityisemmin bluesia. Aloitin kyllä bluesharpulla, mutta ostin pian sen jälkeen kromaattisen. - Jussi
HarpMan kirjoitti:
Tässä erot lyhyesti:
Kromaattinen huuliharppu
* oikeassa sivussa nappi, jolla säädellään liikkuvaa osaa; nappia painamalla äänen korkeus nousee puoli sävelaskelta
* löytyy kaikki sävelet, joten pystyt (ainakin periaatteessa) soittamaan missä tahansa sävellajissa
* yleensä 12 reikää
* hinnat noin 100 eurosta lähtien, Saksasta ja jenkeistä saa tilattua halvemmallakin
* monipuolisempi, voi soittaa melodioita, myös jatsia, klassista
"tavallinen" bluesharppu eli diatoninen
* ei sisällä liukuvia osia, aloittelijalle ehkä helpompi
* ei löydy kaikkia säveliä, tosin "bendaamalla" pystyy soittamaan joitakin "puuttuvia" säveliä
* yleensä 10 reikää
* sopii bluesin, rockin ja countryn soittoon
* laadukkaiden hinnat 25 e ->
Sekä kromaattisia että bluesharppuja saa eri korkeuksille viritettyinä, aloittelijalle C-viritys on ihan hyvä valinta.
Itselläni on pari kromaattista ja pari blues-harppua, itse soitan mieluummin kromaattisella; tykkään soitella melodioita enkä erityisemmin bluesia. Aloitin kyllä bluesharpulla, mutta ostin pian sen jälkeen kromaattisen.Kuinkas niitä oppaita/oppikirjoja löytyy,vai onko joku muu hyvä konsti itse opetella soittamaan.Tarkoitus olis ensi vuoden pikku-jouluissa esittää pari biisiä!!(vähintään)kiitoksia hyvistä vastauksista.
- HarpMan
Jussi kirjoitti:
Kuinkas niitä oppaita/oppikirjoja löytyy,vai onko joku muu hyvä konsti itse opetella soittamaan.Tarkoitus olis ensi vuoden pikku-jouluissa esittää pari biisiä!!(vähintään)kiitoksia hyvistä vastauksista.
Amerikankielellä löytyy netistä rajaton määrä tietoa, esim
tavallinen diatoninen:
http://myquill.cc//
kromaattinen:
http://www.angelfire.com/music/HarpOn/
Kirjastoista ja musiikkikaupoista löytyy suomenkielisiäkin oppaita, joissa voi olla mukana myös cd-levy tai kasetti.
esim.
David McKelvy: Huuliharppuopas
Jim Therapy: Harp Clinic
Itse soittelin joskus tuosta McKelvyn kirjasta, se on ainakin ihan hyvä.
Diatonisellakin harpulla useimmat joululaulut taittuvat ihan kivasti, joten siitä on varmasti paras aloittaa (eikä ainakaan ole kallis investointi!). - zamppa63
HarpMan kirjoitti:
Amerikankielellä löytyy netistä rajaton määrä tietoa, esim
tavallinen diatoninen:
http://myquill.cc//
kromaattinen:
http://www.angelfire.com/music/HarpOn/
Kirjastoista ja musiikkikaupoista löytyy suomenkielisiäkin oppaita, joissa voi olla mukana myös cd-levy tai kasetti.
esim.
David McKelvy: Huuliharppuopas
Jim Therapy: Harp Clinic
Itse soittelin joskus tuosta McKelvyn kirjasta, se on ainakin ihan hyvä.
Diatonisellakin harpulla useimmat joululaulut taittuvat ihan kivasti, joten siitä on varmasti paras aloittaa (eikä ainakaan ole kallis investointi!).David Barretin h-harppuoppaat on parhaita!
- blackBluesman
aloitelijan on hyvää ostaa ihan perus harppu ja harjoitella sillä eka
- Harppuhuuli
Uijui, onneks olokoon.
Eihän se mikään mahdottomuus ole oppia mitään soitinta jos on vähänkään musiikillia kykyjä, osta pois ja kato vaikka opas videoita YouTubesta. - NuuskaMuikkunen
Kyllähän tuolla "bluesharpulla" on ihan nätti soitella, vaikken sillä mitäään varsinaista osaakaan. PS. Oiva lahjaidea lapsille toi huuliharppu nääs!!!
- zamppa63
Ni! Se vaan kannattaa muistaa että on pahempi bakteeripesä kuin hammasharja! (eli henk.koht. vehkeitä). Nääs sitä myöskin imetään ( usein enemmän ku puhalletaan); soitinkaupoissa ei normaalisti saa kokeilla niitä kuin käsipalkeen kautta.
- Anonyymi
jotkut myy näitä käytettyinä ja jotkut hurjat jopa ostaa, yök !
- Anonyymi
Huulet voi olla oleelisia hampaitten väliltä sihistessä. Itse ajattelin soitinta jota lyödä.
- Anonyymi
Huuliharppu nuotit on helppoja: Ime, puhalla, puhalla puhalla, ime ime...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019