Mistä Akustisen Kitaran Teko-Ohjeet?

Kitaran rakennus

Meinasin että tekisin itse akustisen kitaran niin kertokaa jos teidätte mistä saisi ohjeita.

12

4156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ässsssääääääää

      Puhalla ilmapallo täyteen,tökkää katuharja läpi niin, ettet puhkaise palloa, sitten tarvittava määrä kuminauhoja harjasta palloon, kiinnitys epoksilla..itse olen heittänyt pellemiljoonan ja monen muun kanssa keikkaa näin jo vuodesta 69

    • guitar

      kits sanoilla saa jotain kuvia ihan sellaisista akustisen kitaran rakennussarjoista, joita myös maineikas Martin myy. Ehkä niistä saa jotain vinkkejä. Sitten tuo Denyerin Suuri kitarakirja kävi mielessä kun moni on sen maininnut. Jos ei saa kaupasta, niin kannattaa yrittää kirjastosta. Toivottavasti sinulla on ennestään puuntyöstövälineitä.Muistaakseni liimausvaiheessa tarvitsee paljon puristimia.

      • pätkittäin

        Muusikoiden netissä on kitaranrakentamisesta paljon asiaa ja linkkejä.


      • joouu
        pätkittäin kirjoitti:

        Muusikoiden netissä on kitaranrakentamisesta paljon asiaa ja linkkejä.

        juu siel vois käydä :P


    • www ....

      soitinrakentajat toinen.

      Toivottavasti sinulla on ennestään puuntyöstövälineitä tai saatavilla. Vielä parempi olisi jos olisi jokin työväenopiston tai minkälienkään kurssi. Niitä soitinrakennuskursseja on nimittäin ainakin ennen ollut. Olis valmiina materiaalit ja vehkeet ja opettaja. Eihän se juuri halvemmaksi tulisi kuin jonkun surkean akustisen kitaran ostaminen, mutta ... oppisi edullisesti miten homma tehdään. Niin minä tekisin jos en olisi toivottoman laiska. Että siinä ohje sinulle joka et ole toivottavasti aivan yhtä nuija kuin minä. Minun pitää oppia kaikki kantapään kautta. Toisaalta jos jostain niin omista mokista oppii.

      Toivottavasti. Kerroppa miten sujuu kun pääset alkuun. Itselläni on meneillään lankun viimeistely, mutta puoliakustisen valmistus ei olisi hassumpi idea seuraavaksi.

      • kitaraaa

        Joo tota alotan tekemään sitä mökillä ku siellä on puuntyöstövälineitä kaikelaista, hiomakonetta, sahoja ja sellasta. En vaan ole ennen tehnyt mitään kitaraa itse, niin päätinpä ruveta tekemään.


    • tosifriikki

      No niitähän kyllä löytyy mm:

      http://www.lmii.com/

      http://www.stewmac.com/

      http://www.soitinrakentajatamf.fi/

      googlella hakusanoilla : guitar plans

      Smartistien sivuilla (www.smart-art.net)on paljon soitin rakentajia jne...

      Kannattaa tutustua ja rekisteröityä muusikoiden.net sivustoon jossa mm. oma soitinrakennus osio.

      Youtube:ssa on paljon alaa käsitteleviä videoita.

      http://www.fernandezmusic.com/index.html
      (Kannattaa lukasta Fernandez:in juttuja, niissä on hyödyllistä tietoa kitararoista ja niiden rakentelusta myös dvd materiaalia jne.)

      Suosittelen kitaran rakennuspuuhien aloittamista esim. jollain pulttikaulaisella sähkökitaralla starato tai Tele osastolla jne...

      • kitaraaaaaaa

        kiitti noista on varmasti apua.


      • tosifriikki
        kitaraaaaaaa kirjoitti:

        kiitti noista on varmasti apua.

        Mä tein just yhden Negra flamenco kitaran. Aloitan juuri kahta flamenco kitaraa jotka tulevat sypressistä (sivut ja pohja). Seetristä kaula,Alppikuusesta kansi ja eepenistä otelauta ja ruusupuu talla jne... Nämä kitarat ovat malliltaan hyvin ohuita ja ohut kantisia (1.9-2.2 mm)kevyellä rimotuksella jolla saavutetaan hyvin nopea ja percussiivinen ääni. Siellä mun profiilissa on yksi kuva siitä juuri valmistuvasta negra flamenco kitarasta. Viimeistelen siihen sell lakkaa välihionnoilla. pinta yleensä rupeaa näyttämään miltei peililtä kun kerroksia on jotain 300 plakkarissa, 500 kierroksella ollaan jo maksimi kiiloilla. Eli arvatenkin se ei synny ihan päivässä eikä kahdessa. heh. Onnea vaan kitaranrakenneus puuhiin!


      • vahvuuksilla?
        tosifriikki kirjoitti:

        Mä tein just yhden Negra flamenco kitaran. Aloitan juuri kahta flamenco kitaraa jotka tulevat sypressistä (sivut ja pohja). Seetristä kaula,Alppikuusesta kansi ja eepenistä otelauta ja ruusupuu talla jne... Nämä kitarat ovat malliltaan hyvin ohuita ja ohut kantisia (1.9-2.2 mm)kevyellä rimotuksella jolla saavutetaan hyvin nopea ja percussiivinen ääni. Siellä mun profiilissa on yksi kuva siitä juuri valmistuvasta negra flamenco kitarasta. Viimeistelen siihen sell lakkaa välihionnoilla. pinta yleensä rupeaa näyttämään miltei peililtä kun kerroksia on jotain 300 plakkarissa, 500 kierroksella ollaan jo maksimi kiiloilla. Eli arvatenkin se ei synny ihan päivässä eikä kahdessa. heh. Onnea vaan kitaranrakenneus puuhiin!

        Tietty tyhmä kysymys. Täällä idioottilan seudulla (lue helsinki) ei oikein tahdo saada ohutta materiaalia. Pitää olla ihan tasohöylä, että saa ohuemmaksi. Puukeskus myy toki kaikenlaista, mutta ihan yritysmyyntinä. Kerro meille statilaisjunteille mistä saa alle viismillistä materiaalia?

        Ihan niin kuin niille joilla ei oo tasohöylää. Vaikka kyllä minäkin kiitollinen olen tiedosta. Siis siitä mistä sait materiaalit. Aikoinaan täällä helsingissä sai ihan kaikenlaista kivaa ja mukavaa. Että kiitollisina me odotamme, me stadilaisjuntit mistä sait materiaalit.

        Tämä toki ei ollut vitsi, vaan rukous. Helsinki on todellakin puualan junttila!


    • tosifriikki

      löytyy materiaalia ihan kivasti. Esim Lotoselta tai Liikaselta siinä ne on vierekkäin. Siellä on valmiita kansi aihioita ja voit tilata sen kannen vaikka oikeaan paksuuteen hiottuna ja samallahan voit laitattaa rosetinkin ellei sulla ole siihen hommaan työkaluja. Tasohiomakoneella (hiomarulla)se hiotaan mittoihinsa ja sitten ohennellaan lopuksi vielä kun se kansi on paikallaan. Mä olen ihan harrastelija kitaranrakennus hommissa, mutta kantsii kysellä ammattihemmoilta neuvoja. Suomenojalla on joku harrastus mesta jossa on tasohiomakone jota voi käyttää. Muusikoiden netistä löytyy tietoa siitäkin asiasta.

    • keveli48

      Mikä on tämä Lotoselta tai Liikaselta, missä tämmöset firmat on? Jos olisi osoite, olisin kiinnostunut kysymään enemmän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe