Usein olen pähkäillyt,että milloin oikeen on hyvä kunto?
Kuinka pitkä matka pitää jaksaa juosta,jotta olisi se paljon puhuttu hyvä kunto?
Milloin on hyvä kunto?
58
6251
Vastaukset
- ma234
800mjuoksu alle 2min
- juho
holkätä 10km alle40min vihellellen pirteänä ja väsymättä
säilyttäen saman kiri herkyyden kun ensi kilometrellä kiri 200m 23-24 tai alle
tai 1500m alle 4:30 vaivattä rennosti - Mika
Kunto on silloin hyvä, kun juoksee maratonin alle 2:20 (pätee vain miehille)
- Maratoonari
Yksi hyvä mittari on cooperin testi. Olet hyvässä kunnossa kun juokset yli 3km 12 minuutissa.
- sahrami
Jaa, juuri pari päivää sitten yksi kokenut YK-sotilas mainitsi, että minun (nainen) pitäisi juosta Cooperissa 2200, jotta kelpaisin YK-joukkoihin. (Nyt juoksen kieltämättä vähän alle tuon 2200.)
Yli 3 km kuulostaa kyllä jo huippu-urheilijalta!
En tosin tiedä, millaisia miesten matkat Cooperilla ovat. - Syklit.Intervallit.Laihd
Cooper mittaa vauhtikestävyyttä, ei yleiskuntoa. Vauhtikestävyys taas on kiinni varsinkin painosta (osin suhteessa pituuteen). Painon tiputtaminen siis on paras tapa parantaa kestävyysjuoksutuloksia, niin Cooperia kuin muitakin.
Naisilla kun ei ikinä ole kovin paljoa lihasta, ja yleensä varsin vaatimattomasti, kestävyysjuoksu on toki jo parempi mittari kondikseen. Miehillä taas - lihaksikas vs. laiheliini, laiheliini voittaa helposti, vaikka aerobinen kunto olisi selvästi heikompi.
Jos tosiaan haluaa Cooperia parantaa (ja aerobista kuntoa yleensäkin) - laihduttaminen siis parantaa tuloksia eniten, mutta - syklinen treenaus käyttöön: Eli vaikkapa 2 viikon sykli, johon sopiva määrä harjoituksia (aloittelijalle vähemmän), jonkinlaisessa kunnossa olevalle esim. 8 juoksutreeniä, joista joka toinen kevyt palauttava 30-45 min, joka toinen kovempi tai pidempi. Kovat/pitkät esim. 1 kpl pitkä hidasvauhtinen kuten 1.5 h, ja loput 3 kpl esim. erilaisia intervallitreenejä - radalla tehokkainta, mutta maastossakin onnistuu hyvin. Reipasvauhtinen kävelylenkki tai pari vielä viikkoon.
Sykliä sitten syklin päälle, eli kovempi 2 viikkoa jota seuraa kevyempi 2 viikkoa.
Ja vielä sykliä syklin päälle, eli peruskuntokausi vaikkapa 2-4 kk, kilpailuun valmistava kausi 3-5 viikkoa, ja kilpailukausi kova 2-3 viikkoa tms. (oikeasti ei siis välttämättä kilpailla, mutta syklisen treenin idea)
- misu
itse koen olevani hyvässä kunnossa, vaikka en juoksekaan maratonia edes alle neljän tunnin. (puolikas menee kyllä ajassa 1.30) joku toinen voisi sanoa että olen rapakuntoinen, mutta omasta mielestäni olen hyvässä kunnossa.
- Likka
Sykemittarin kuntotestillä mun kunto on erinomainen. Veren hapenkuljetusluku 48. Cooperissa juoksen vain 2 km. Vähän ristiriitaista... Missä kunnossa mä sitten oikeen oon? Harrastan n. 4 kertaa viikossa liikuntaa.
- misu
Likka kirjoitti:
Sykemittarin kuntotestillä mun kunto on erinomainen. Veren hapenkuljetusluku 48. Cooperissa juoksen vain 2 km. Vähän ristiriitaista... Missä kunnossa mä sitten oikeen oon? Harrastan n. 4 kertaa viikossa liikuntaa.
itse suhtaudun noihin kyllä hieman epäillen. kannattaa ennen käydä tekemässä polkupyörä-tai juoksumattotesti. se ainakin antaa oikean tuloksen.
- Kynnys
misu kirjoitti:
itse suhtaudun noihin kyllä hieman epäillen. kannattaa ennen käydä tekemässä polkupyörä-tai juoksumattotesti. se ainakin antaa oikean tuloksen.
Teoriassa pp-ergo- tai juoksumattotesti epäsuorana on ihan yhtä luotettava tai epäluotettava kuin sykemittarin kuntotesti.
- meitsi
misu kirjoitti:
Ei kai sillä oo niin väliä mikä on se absoluuttinen oikea totuus (ja onko sitä edes olemassa?), kun mittaa aina samalla tekniikalla niin ainakin näkee mihin suuntaan on menty.
- Kynnys
meitsi kirjoitti:
Ei kai sillä oo niin väliä mikä on se absoluuttinen oikea totuus (ja onko sitä edes olemassa?), kun mittaa aina samalla tekniikalla niin ainakin näkee mihin suuntaan on menty.
On useita esimerkkejä, joissa sama tekniikka on kunnon kehittyessä antanut päinvastaisen tuloksen
- mary
mun mielestä tuo kunto-käsite on kanssa niin suhteellinen ja vähän eri lajeja katsoen erilainen. Esimerkiksi ihminen saattaa jaksaa polkea pyörää/spinningpyörää raskasta tasoa pitkän aikaa kun taas juokseminen ei suju. Jokainen laji kuormittaa eri lihaksia ja lihasten väsyminen on suoraan suhteessa niiden kuntoon. Mikä on sitten "hyvä kunto" ? Mun mielestä voit olla hyvässä kunnossa, jonka olet mitannut ja määrittänyt jollain lajilla esim. juoksulla. Toinen asia on sitten miten jaksat polkea poljinta tms.
- huonokuntoinenko?
No huhhuh, on teillä melkoiset vaatimukset. Itelläni on mielestäni hyvä kunto kun jaksan käydä tunnin lenkillä (sama kuinka hiljaa juoksen, kunhan juoksen koko tunnin) tai kun jaksan pelata futista täydet 2 puoliaikaa eli 90 min. Kaikki on niin suhteellista...
- misu
hyvä kunto on minustakin eri asia kuin huippukunto. hyvä kunto tarkoittaa eri asioita kuntoilijalle ja kilpaurheilijalle.
- kova luu
kun jaksaa kantaa essolta kaksi mäyräkoiraa kahden kilometrin matkan hengästymättä.siinä on hyvä kunto.jeejee omavastuu.hyväkunto.olen kova luu.
- Copex
Kun voi hengästymättä juosta muutaman kilometrin ja oma paino nousee penkistä.
- secondhand
Jos voi kävellä 90 metriä puuskuttamatta, pystyy hauiskääntämään puolet omasta painostaan ja mahtuu autossaan ratin ja penkin väliin jäämättä mahastaan kiinni, voidaan puhua 'hyvästä kunnosta' nykymaailmassa.
- vo2max
Cooperin kuntotesti mittaa hyvin hapenottokykyä joka kuvaa kuntoa. Ikä pitää ottaa huomioon myös tuloksia arvioitaessa. Tässä linkissä avautuu taulukko;
http://lekiyu.net/home/files/Cooper-taulukko.pdf- hyväkunto4
Päivitin taas kerran Coopperin testin. Taas meni se 1700 m kuten viime vuonnakin samaan aikaan ja samassa paikassa juostuna. Olen mies 64 v. Olen juossut saman tuloksen nyt kolmena vuotena peräkkäin eli tulos ei ole noussut eikä laskenut eli siinä mielessä olen tyytyväinen kuntooni. Lähtiessäni laitan aina uudeksi tavoitteeksi sen 2000 m (5x400m rata ympäri) mutta kun ei mene lähellekään vaikka kuinka yrittäs niin ei mene se täytyy vain hyväksyä.
- juoksuako
hyväkunto4 kirjoitti:
Päivitin taas kerran Coopperin testin. Taas meni se 1700 m kuten viime vuonnakin samaan aikaan ja samassa paikassa juostuna. Olen mies 64 v. Olen juossut saman tuloksen nyt kolmena vuotena peräkkäin eli tulos ei ole noussut eikä laskenut eli siinä mielessä olen tyytyväinen kuntooni. Lähtiessäni laitan aina uudeksi tavoitteeksi sen 2000 m (5x400m rata ympäri) mutta kun ei mene lähellekään vaikka kuinka yrittäs niin ei mene se täytyy vain hyväksyä.
1700 metrin tulos tarkoittaa vain 8,5 km/h keskituntinopeutta, siihen vauhtiinhan pääsee taviksetkin kävelemällä.
- melkeinajatuksentasolla
juoksuako kirjoitti:
1700 metrin tulos tarkoittaa vain 8,5 km/h keskituntinopeutta, siihen vauhtiinhan pääsee taviksetkin kävelemällä.
Käyppä kokeilemassa oikeesti.
- juoksuako
Olenhan minä tuota kokeillut, ja kilpakävelijäthän kävelevät melkein tuplanopeutta. Cooper-testissä mulla menee 2750m ja ikääkin jo on reilusti yli 50
- Farahinkaveri
Mo Farah juoksee Coopperin testin 4500 m.
- 4600m
Farahinkaveri kirjoitti:
Mo Farah juoksee Coopperin testin 4500 m.
Mo Farah on juossut viidellä kilometrillä ajan 12,53, joten 12 minuutin kohdalla eli Cooper-testin ajan täytyttyä hän oli juossut n. 4600m. keskinopeus hänellä oli siis 23 km/h.
- vm43
Riippuu arvioijasta. Sinä tarkoitat vain aerobista juoksukuntoa. vo2maxilla on vastaus siihen.
Muita perusteita. Pari päivää sitten, ollessani salilta lähdössä, kehui keski-ikäinen silava mamma minun lihaksikkuuttani vaikka ylläni oli löysä, lyhythihainen T-paita.
Seuraavana aamuna, talomme pihalla, kaksi mammaa arveli minun olevan lähdössä salille. Niin olinkin. Toinen mamma kehaisi, että kyllä se kannattaa koska minä kävelenkin niin reippaasti.
Puuttui enää kiloilla mittatavat tulokset mutta kyllä nuokin kehut lämmittivät vanhaa miestä. Kävelen reippaasti! Eivät ole salin vuosikortit 12 vuoden ajalla menneet hukkaan. - hyvä_kunto
1,5x omapaino penkistä 8 kertaa.
- vm43
Toistomääristä viis! Maksimi ykkönen on selkeä mittari.
- Selkeydestä
Olen toista mieltä. Hyvä ykkönen vaatii tapering-treenin, joka on oma taiteenlajinsa, ja jonka avulla ykkönen paranee reilusti (ja hermotus ei pysy kuin hetken hyvänä huippuykköstä varten). Joku 5-8 toistoa kertoo kaikilla voimatason suht. kelvollisesti.
- ÖOuhd
On täällä kyllä taas viisasta porukkaa. Huippukunto on ammatti urheilojoilla joista suurin osa juoksee esim. cooperissa 3000-4000 metriä. Juoksijat ehkä vieläkin enemmän.
Tällaisille tavis kuntoilijoille cooperintesti -taulukko antaa hyvää suuntaa missä kunnossa on kunhan ei ole pahasti ylipainoinen ja pystyy näin ollen juoksemaan suhkot vaivoitta. - Mahtipyörääjä
Lihaskunto on ainoa oikea kunto.
- mitäh4
Puhutaan Coopperin testistä eli juostaan aikaa vastaan. Mitä jos ei pystykään juoksemaan koko matkaa vaan kunnon hiipuessa täytyy välillä kävellä niin meneekö testi pieleen ? Toisaalta testissähän on tarkoitus edetä mahdollisimman kauas. Taulukothan ottavat huomioon suorittajan iän ja sukupuolen eli nuoremmilla on selvästi pidempi matka tavoitteenaan päästäkseen erinomaiseen tulokseen verrattuna iäkkäimpiin suorittajiin joilla matkakin on lyhyempi päästäkseen samanlaiseen tulokseen. Kertooko toi siitä et iäkkäämmät joutuvat kävelemään välillä vai täytyykö jaksaa juosta koko matka ??
- optimitapa
Tasaisemmalla vauhdinjaolla saa parhaan tuloksen, joten huonomman tuloksen saat jokatapauksessa mikäli sekä juokset että kävelet.
- trivial
20 km kävelyn Suomen Mestarilta Aleksi Ojalalta menisi SM voittotuloksellaan coopperin kävelytestissä 2800 m mitenkähän menisi jos hän juoksisi koko matkan ? Voisko ajatella et olis vielä parempi tulos vai puhutaanko eri lajista eli jaksaisko juosten pidemmälle ? Niinkö se menee ?
- kblnld
Juoksemalla hän saisi kyllä paremman tuloksen, mutta tuskin hän juoksukisoissa kuitenkaan yhtä hyvin menestyisi. Hän on harjoitellut kävelemistä, molemmat jalat eivät ole ilmassa yhtaikaa.
- Kohtuus
Kun on täysin terve
- Kohtuus
Ja aineenvaihdunta on tasapainossa
http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys-hyvinvointi/terveys/mita-aineenvaihdunta-oikeasti-on
- Mahtipyörääjä
15-20 leukaa omalla painolla. Punnerruksia käsilläseisonnasta 10-15 kpl.
Maastaveto 2x omapaino, kyykky 2x omapaino, penkki 1x omapaino.
Kahvakuulatempaus yhdellä kädellä 10X 20-36kg/käsi.
Kun nuokin saaa tehtyä, sitten voi juoksennella...- Juoksua_punttia
Paljonko painat? Leuanveto on huomattavasti helpompaa kevyelle henkilölle, ja toistoja saa enemmän. Painan vajaat 80 kg, ja leukoja vedän 11 kpl., penkistä nousee 1,2 x oma paino, Cooper-testissä menee 2750m, ja ikä on lähempänä kuutta kuin viittäkymppiä.
- Mahtipyörääjä
Omat tulokset melkoisesti tuota paremmat, mutta nuo olivat esimerkkejä juoksentelijoille.
Pelkkä juokseminen ei ole kuntoa!
Kymmenkunta leukaa menee 40 kilon lisäpainollakin. - leukakeuka
Juoksua_punttia kirjoitti:
Paljonko painat? Leuanveto on huomattavasti helpompaa kevyelle henkilölle, ja toistoja saa enemmän. Painan vajaat 80 kg, ja leukoja vedän 11 kpl., penkistä nousee 1,2 x oma paino, Cooper-testissä menee 2750m, ja ikä on lähempänä kuutta kuin viittäkymppiä.
Niin tässä vain huomaa kuinka erilaiset geneettiset lahjakkuudet ihmisillä on eri voimailun osa-alueille. Meikäläisen elopaino 91 kg, pituus 185 ja leuanvetoja puhtaana sekä myötä- että vastaotteella menee päivästä riippuen 20-21. Maasta vedän 230 kg. Cooperissa kirmaan 3200 metriä. Leuanvetoa harrastan lisäpainoillakin, mutta en ole ikinä maksimeita koittanut.
Sen sijaan sitten penkkipunnerrus, johon on jo vuosia panostettu ajoittain ihan ammattilaisenkin avustuksella, on n. 1,1 kertaa oma paino eli aika tarkkaan se satanen, ja tuskin tuosta koskaan suuresti nousemassa. Pystypunnerrus huippupäivänä 65-70 kg eikä siinäkään tapahtunut parannusta enää aikoihin. Ei vaikka miten intensiivistä ja vaihtelevaa treeniä vedetty.
Vaan näin se menee, geenilotto. - Mielenkiintoista__
Jänteiden kiinnityskohdista kiinni, ettei nouse tuon enempää. Mites ojentajaliikkeet, ranskalaiset ja vastaavat? Jalkakyykky?
- Taas_mennään
Pelkistetään:
Jos 100 vuotiaana juoksee 100m matkan 30 sekunnissa on loistavassa kunnossa.
Jos 20 vuotiaana juoksee 100 m matkan 30 sekunnissa on rapakunnossa.- näinonkin
Tossa on hyvä ajatus.
- vm43
Aineenvaihdunta ja lihaskunto. Voimakestävyys><maksimivoima.
72v ukolla leposyke on -60. Maksimisyke crossarilla 185. Vakiotahti. Minuutin välein lisää vastusta.
Verenpaineet 2h aamukahvin jälkeen 119-125/64-73. Paastosokeri ka. alle 5:n. Viitealue 4 - 6.
Voimat ovat huvenneet.
Leukoja ilman lisäpainoja 10krt. 30v sitten 55kg:llä 5:n. 60kg ei inahtanutkaan alhaalta lähtien.
Penkkiä en tee.
Pystypunnerrus jäi viimeeksi 70kg:oon. Siis polvet jäykkinä, ilman potkua ja allemenoa.
Polvilta raakana rinnalle 80kg.
Mave 2 viikkoa sitten maksimi 185kg.
Polvi ei suvaitse pohjakyykkyä ja muut ovat tulkinnan varaisia.
Pitkiä lankkupitoja jalkaterät suorina minuutin jaksoina. Pitkinä = kädet suorina edessä, jalat suorina takana ja jalkaterät suorina. Paino suoraan, ilman polvi- tai kyynäravustusta, kämmenien ja jalkaterien kynsipuolien varaan.
Kolme suolistosyöpäleikkausta. Ensimmäinen 2011. Viimeinen 2013. Alavatsa revitty hajalle kolmesta kohdasta.
Rasvat 16%. Viskeraalirasva 106,1. Optimi 100. Ikäiseni alue yläraja ulottuu noin 145-150:een.
Painoindeksi 29,3 joten kun sen suhteuttaa rasvoihin niin voi päätellä jotain kehon rakenteesta.
Pidän itseäni omassa ikäluokassani hyväkuntoisena. - SuuntaaAntava
Penkki 140
Kyykky 180
Mave 220
Omapaino 80-90- riittäänääkin
Penkki 55 kg
Kyykky 60 kg
Mave 85 kg
Omapaino 83 kg
Mää oon näissä. - tyytyväinen_olen
Penkki 80 kg
Kyykky 100 kg
Mave 130 kg
Omapaino. n.80kg
Ei kovin säännöllistä treenailua n. 3 vuotta.
Silloin tällöin polkupyörällä 100km lenkkejä.
Ikää liki 60 v. - IkäEiOleSelitys
tyytyväinen_olen kirjoitti:
Penkki 80 kg
Kyykky 100 kg
Mave 130 kg
Omapaino. n.80kg
Ei kovin säännöllistä treenailua n. 3 vuotta.
Silloin tällöin polkupyörällä 100km lenkkejä.
Ikää liki 60 v.Kyllä maasta pitää nousta enemmän!
- vm43
IkäEiOleSelitys kirjoitti:
Kyllä maasta pitää nousta enemmän!
Niin kai pitäisi mutta jo klassinen 100kg mavessa jakaa kummasti treenaamatonta tai hyvin vähän mavea treenannutta porukkaa.
- tyytyväinen_olen
IkäEiOleSelitys kirjoitti:
Kyllä maasta pitää nousta enemmän!
Nuo mainitut painot ovat ne joilla olen tehnyt 2-5 toistoa, ykkösmaksimeita en ole kokeillut.
Mavettaminen on jäänyt vähemmälle, mutta eiköhän rahkeet riittäisi ainakin 140 kiloon.
Selailin äsken v. 2013 treenipäiväkirjaa, jonka mukaan olin saavuttanut nuo tulokset jo 4 kk treenillä.
Aloitin punttitreenit tukemaan painonpudotusta ja nyt lähes 20 kg kevyempänä voin sanoa olevani tyytyväinen nykyiseen fyysiseen kuntooni.
- vert.taa
Riossa suomalainen naismaratoonari juoksi matkan 42 km ja oli sijalla 51. Tuolla vauhdilla hän olisi juossut coopperin testissä 3150 m, aika hyvä maratonvauhti.
- hyvempikunto
Samaa vauhtia reilu 13 kertaa peräkkäin.
- Kuntomies98
Kun saa annettua naiselle viidennen orgasmin yhden aktin aikana.
- aitoBlueteam
ei koske siis sinua
- arvosanoja
10 24h juoksu 200km 150kg penkki
9½ 10km juoksu 36min 120kg penkki
9 marathon juoksu 2h50 90kg penkki
9 marathon juoksu 3h20 150kg penkki
8½ 100km juoksu 8h 60kg penkki
8 24h juoksu 160km 120kg penkki
7½ 100km juoksu 10h 90kg penkki
7 10km juoksu 44min 60kg penkki
7 10km juoksu 52min 150kg penkki
6½ 100km juoksu 12h 120kg penkki
6 24h juoksu 120km 90kg penkki
5½ 100km juoksu 14h 150kg penkki
5 marathon juoksu 3h50 60kg penkki
5 marathon juoksu 4h20 120kg penkki
4½ 10km juoksu 60min 90kg penkki
4 24h juoksu 80km 60kg penkki- vitosenoppilas
Kymppi 55min ja 80kg penkki.
- aitoBlueteam
pääasia että penkkaa ja vääntää habaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106