LIHOITKO AU PAIR VUOTESI AIKANA???

tuleva auppari

Olen lähdössä USAhan au pairiksi ja kaikki pelottelevat tulevista liikakiloista mitä siellä kuulemma väistämättä kertyy.

Onko kokemuksia? Lihoitko? Miten ehkä vältit kertyvät kilot? Löysitkö aikaa ja paikan urheilulle? Saitko terveellistä ruokaa, kasviksia ja hedelimiä jos halusit?

Kiitos kommenteistasi!

18

3220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exaupair07

Noin 40 kiloa, mutta se johtui suurimmalta osin siitä, että söin lastenkin ruuat, koska en uskaltanut heittää roskiin, ettei perheen äiti huomaa, etten ole osannut ruokkia lapsia ja irtisano minua.

• äskeinen jatkaa

Eli siis käytähän järkeä. Et liho sen enempää kuin Suomessakaan, jos syöt kohtuudella. Suomihan on Euroopan Amerikka. Niin sitä sanotaan.

• entinen au pair

Olin muutamia vuosia sitten au pairina Irlannissa ja kyllä siellä 9 kuukauden aikana tuli 10 kiloa lisää painoa.Pienessä kaupungissa ei juuri harrastusmahdollisuuksia ollut eikä siihen ruokavalioonkaan voinut juuri itse vaikuttaa,kun perheen kanssa söi samaa ruokaa. Myös pikkunapostelu tuli suureksi osaksi päivärytmiä,johtuiko mahdollisesta lievästä pitkästymisestä aj pienestä koti-ikävästä.
      Ei se painon hallinta mahdotonta ole,mutta tarkkana saa olla! Kaikki Irlannissa tuntemani au pairit valittelivat samaa,eli että painoa tuli reippaasti lisää.
      Eli,jos halaut todella elää terveellisesti niin sitten vain luja tahto peliin mukaan,niin kyllä se siitä...;)

• entinen au pair

Vielä vähän lisäystä edelliseen viestiin sekä edellisen kirjoittajan postiin. Vaikka Suomea sanotaan euroopan Amerikaksi,saa Suomessa silti yleisesti ottaen todella terveellistä ruokaa ja ihmiset käyttävät ´rasvattomia tuotteita yms. Esim.Irlannissa ei suostuttu juomaan rasvatonta maitoa,kosak se olin kuulemma kauhean epäterveellistä,varsinkin lapsille kun siinä ei ole yhtään kalsiumia!Tällaisiin vääriin luuloihin törmäsin useasti siellä.Saman olen kuullut Saksassa.
        Irlannissa kaikki kotiruuat käytännössä uivat kermassa ja voissa kun taas Suomessahan ihmiset aika hyvin jo karttavat niiden käyttöä tai ovat siirtyneet vähärasvaisempiin vaihtoehtoihin.Irlannissa lasten jokapäiväinne lounas koostui ranskanperunoista ja perunalastuista.Ei nyt ihan Suomessa kyllä niin eletä...myös annoskoot olivat huomattavasti isommat kuin Suomessa,mitä olen kuullut myös Yhdysvalloista puhuttavan.
        Kaupoissa huomasin myös Painonvartijoiden tuotteita Irlannissa,ja niihin sisältyivät mm. vähäkaloriset ranskanperunat sekä erilaiset kakut,muffinit ja keksit.Suomessa kaiketi ihmiset yhä laihduttavat parantamalla ruokavaliotaan ja jä'ttämällä roskaruuan pois.
        Itsestäsi se kuitenkin on pitkälle kiinni lihotko vai etkö.Se vain iin helposti hiipii se paino huomaamatta ylöspäin kun kaikkea uutta halaua maistella ja nauttia niistä ruuistya siellä...:)
        Kyllä se sitten lähtee se ylipaino kotiin paluun jälkeen taas pois....

• irkkulasta

Irlannissa mäkin ja ekat 5kk oli 6kg lisää. Meillä ei ole täällä vaakaa niin en ees tajunnut asiaa kun vasta joululomalla Suomessa.
        Joulun jälkeen olen alottanut kuntoilun ja oon taas vanhoissa mitoissa. Muutenkin lopetin napostelut mitä en Suomessakaan harrastanut.

Kyllä helposti lihoo, jos ei ajattele asiaa. Jos on tylsää niin tulee helposti syötyä, lisäksi kun lapset syö välillä eri aikoihin. Esim. kun tulevat koulusta ja laitan niille leipiä tms niin helposti tuli tehtyä itellekin tai vaan maistettua pari tms.

Mut toisaalta irkut syö hirveesti perunaa ja esim. porkkanaa ja lisäks jotain perus lihaa. Eli aika terveellistä kuitenkin. Mutta, kyllä niitä ranskalaisiakin ja pitsaa tulee syötyä kun tilataan joka viikko vähintään kerran safkat jostain.

Ja kyllä mä oon aika paljon saanu sanoa, että mitä haluisin syödä. Plus mä uskon että lihominen on oma moka ja ei kukaan pakota syömään. Ja tuskin kukaan on niin kiireinen että ei ehdi liikkua joka päivä, ja jos on, niin kannattaa vaihtaa perhettä.

• anis
        entinen au pair kirjoitti:

Vielä vähän lisäystä edelliseen viestiin sekä edellisen kirjoittajan postiin. Vaikka Suomea sanotaan euroopan Amerikaksi,saa Suomessa silti yleisesti ottaen todella terveellistä ruokaa ja ihmiset käyttävät ´rasvattomia tuotteita yms. Esim.Irlannissa ei suostuttu juomaan rasvatonta maitoa,kosak se olin kuulemma kauhean epäterveellistä,varsinkin lapsille kun siinä ei ole yhtään kalsiumia!Tällaisiin vääriin luuloihin törmäsin useasti siellä.Saman olen kuullut Saksassa.
        Irlannissa kaikki kotiruuat käytännössä uivat kermassa ja voissa kun taas Suomessahan ihmiset aika hyvin jo karttavat niiden käyttöä tai ovat siirtyneet vähärasvaisempiin vaihtoehtoihin.Irlannissa lasten jokapäiväinne lounas koostui ranskanperunoista ja perunalastuista.Ei nyt ihan Suomessa kyllä niin eletä...myös annoskoot olivat huomattavasti isommat kuin Suomessa,mitä olen kuullut myös Yhdysvalloista puhuttavan.
        Kaupoissa huomasin myös Painonvartijoiden tuotteita Irlannissa,ja niihin sisältyivät mm. vähäkaloriset ranskanperunat sekä erilaiset kakut,muffinit ja keksit.Suomessa kaiketi ihmiset yhä laihduttavat parantamalla ruokavaliotaan ja jä'ttämällä roskaruuan pois.
        Itsestäsi se kuitenkin on pitkälle kiinni lihotko vai etkö.Se vain iin helposti hiipii se paino huomaamatta ylöspäin kun kaikkea uutta halaua maistella ja nauttia niistä ruuistya siellä...:)
        Kyllä se sitten lähtee se ylipaino kotiin paluun jälkeen taas pois....

Suomi Euroopan Amerikka? Never heard..

Aika moista yleistystä sulla silti. Oon itse Irlannissa ja perunoita syödään joka päivä.
        Kaikki kotiruoat uivat rasvassa? Ei ainakaan niissä perheissä missä mä olen käynyt syömässä. Paljon keittoja ja nimenomaan sitä perunaa.

Ja lounaasta, koulussa, missä nämä lapset käy, ei saa edes viedä mitään ranskalaisia tai sipsejä. Ja täällähän ei ole edes varsinaista kouluruokailua, vaan eväillä mennään. Väitätkö sä siis, että ne lapset vetää kylmiä ranskalaisia koulussa?
        Suht terveelliset eväät on kyllä kaikilla lapsilla täällä, ketä oon nähnyt. Esim. suklaata tai karkkeja ei saa edes tavallisena päivänä viedä sinne.

Ja kun niin sitä suomalaista ruokailua ylistät, ja että kuinka ei paljoa voita tai kermaa käytetä, niin kerropa, miksi varmaan joka toinen suomalainen on ylipainoinen?

• jahs788
        anis kirjoitti:

Aika moista yleistystä sulla silti. Oon itse Irlannissa ja perunoita syödään joka päivä.
        Kaikki kotiruoat uivat rasvassa? Ei ainakaan niissä perheissä missä mä olen käynyt syömässä. Paljon keittoja ja nimenomaan sitä perunaa.

Ja lounaasta, koulussa, missä nämä lapset käy, ei saa edes viedä mitään ranskalaisia tai sipsejä. Ja täällähän ei ole edes varsinaista kouluruokailua, vaan eväillä mennään. Väitätkö sä siis, että ne lapset vetää kylmiä ranskalaisia koulussa?
        Suht terveelliset eväät on kyllä kaikilla lapsilla täällä, ketä oon nähnyt. Esim. suklaata tai karkkeja ei saa edes tavallisena päivänä viedä sinne.

Ja kun niin sitä suomalaista ruokailua ylistät, ja että kuinka ei paljoa voita tai kermaa käytetä, niin kerropa, miksi varmaan joka toinen suomalainen on ylipainoinen?

Harmi, että ei sitä huumorintajua ainakaan ole. Kyllä niitä viestejä voi pilke silmässä kirjoitella aupair-sivustollakin.

• au pairina
        anis kirjoitti:

Minun hostperheen pojan koulussa he tarjoavat koulussa välillä fish and chipsei!! Ja muutenki aina kun kyselen, mitä hän on päivän aikana syöny koulussa ni kuulostaa todella epäterveelliselle kouluruoalle, mitä Suomessa. Kyllä minä arvostan suomalaista kouluruokaa ja ruokaa ylipäätänsä Suomessa.
        Kaupoista ei löydy niin paljon pikku naposteltavaa kuin Engalnnissa. Täällä tyyliin kauppojen hyllyt notkuu pientä naposteltavaa ja niihin on sitten helppo sortuu kun on vähän nälkäinen. Lisäksi on paljon pikku "leipomoita" joista just saa hetken nälkään pientä purtavaa.

• englannista

Olen au pairina Englannissa, ja melko terveellisesti meillä ainakin syödään (perheen äiti on personal trainer, liekö sillä sirtten jotain tekemistä asian kanssa). Paljon salaatteja ja kasvisruokaa, lihaa tai kalaa ehkä joka toinen päivä, hedelmiä on aina tarjolla jne. Silloin tällöin saattaa olla jälkkäriksi esim. englantilaisten rakastamaa porkkanakakkua, njam(!), joka kyllä kieltämättä on aikamoinen kaloripommi!
      Ainoa asia, joka ruokavaliossa ihmetyttää ja ärsyttää, on se, että kevytlevitteistä ei tunnu olevan tietoakaan! Vaikka sitä toki kaupasta saa, oikeaa voita täällä leivän (joka on tietysti valkoista pullamössöä)
      päälle sivellään!

• ,,,,,,

englannissa ollessani lihoin 13 kiloa ja ero oli valtava sillä lähtöpainona oli vähän päälle 50 kiloa. siinähän sitten uusin vaatevarastoani sitä mukaan kun omat jäivät pieniksi.
      nyt olen laihtunut taas takaisin siihen mitä olin englantiin lähtiessäni ja vaatekaapissa lojuu kasapäin vaatteita jotka ovat hirmu väljiä ja odottavat että minulla olisi aikaa pienentää niitä.
      syynä lihomiseen oli juuri se että söin perheen kanssa samaan aikaan ja äiti ei ujostellut laittaa esimerkiksi rasvaa ja öljyä ruokaan. jälkiruoka- ja välipalakulttuuri englannissa myös lihottaa väkisinkin.

• minämoi!

Mielestani ei voi sanoa että perheen ruokatottumukset ovat syy omaan lihomiseen, silla omat valinnat vaikuttavat myos. Kylla tassakin perheesssa sulatetaan voikontti spagetin sekaan ennen tarjoamista, mutta pelastan oman annokseni sita ennen omalle lautaselleni. Samoin, jos joskus harvoin satun kauppa-asioille, valitsen tuotteet kylla ihan oman tottumuksen mukaan (eli siis kevyttuotteita) ja se on perheelle ok. Se mika taalla on lihottanut, on pikemminkin napostelu ja kahvilla kayminen. Porkkanakakku on tosiaan vastustamatonta,niin kuin tulikin jo ilmi:D
        Lihominen on sitapaitsi aika salakavalaa, havahduin siihen vasta joululomalla, kun kotivaki suomessa huomautti etta onpas tullut pyoreaposkinen tytto takaisin:D TUskin kukaan ihan muodottomaksi on auppariaikana paisunut, mutta jos aloittaja on todella huolissaan, kannattaa valita perhe jossa lapset ovat isoja=kayvat koulua; paivat aikaa treenata.

• Neitokainen

Kysy perheen ruokailutottumuksista ja hillitse itse sitä, mitä syöt. Aupairperheelläni oli minua ennen tyttö, joka halusi syödä lounaaksi aina pizzaa - minä syön sellaisen ehkä kerran viikossa, jos silloinkaan.

Kaikesta ei voi syyttää sitä, mitä perhe syö, mutta kyllä sillä on vaikutusta! On myös itselleen mukavampaa tehdä perheelle ruokaa tuoreista raaka-aineista, kuin koko vuoden availla valmisruokien pakkauksia.

• lontoon auppari

Moikka! Moni on valitellut, että Englannissa ollessaan lihoi kovastikin, mutta itselleni kävi ihan päinvastoin! Laihduin 8 kiloa ihan huomaamatta ja tajusin sen vasta Suomessa kun aupairperheelläni ei ollut vaakaa.Nyt ei taas ole toivoakaan mahtua niihin ihaniin vaatteisiin, mitä sieltä ostin :-(,nyyh!

Olen aina ollut perso makealle ja ahkera napostelija, toki en kuitenkaan ylipainoinen silti ole ollut. Lontoossa napostelu unohtui kun tekemistä oli niin hirveästi ja en juuri viettänyt vapaa-aikaani kotona. Toisten jääkaapilta oli myös minusta kiusallista syödä ja ylipäätänsä englantilainen ruoka ei erityisemmin ihastuttanut minua. Paahtoleipä alkoi tulla korvista ulos jo parin viikon jälkeen, joten kaikki leivän syöminen jäi lähes kokonaan.

Olen aina ollut TOSI laiska urheilemaan ja poikkeusta en reissullakaan sen suhteen tehnyt. Eli kuntosalilla kävin tasan kerran ja uimassa lasten kanssa kymmenisen kertaa, siinä oli mun urheilut. Sen sijaan hyötyliikuntaa tuli harrastettua aivan hurjan paljon enemmän kuin suomessa! Nähtävää ja tehtävää oli niin paljon, että kävelin helposti kymmenen kilometriä päivässä joko shoppaillen, lastenrattaita työnnellen, nähtävyyksiä katsellen tai muuten vain tuli käppäiltyä isoissa puistoissa jne.Ja sen vuoksi varmaan niin paljon laihduinkin!

Kun napostelut jäi ja hyötyliikunta kuului jokaiseen päivään niin huomasin etten enää yhtään katsonut mitä suuhuni pistin. Kun ruokaa ei koko ajan vahdi ja ajattele niin näemmä laihtuukin helpommin. Eli en tinkinyt satunnaisista herkuista, kahvittelusta tai viikonlopun siidereistäkään ;-).

Oi niitä aikoja, nyt on taas tuttu vatsamakkara tullut korkojen kera takaisin :(

• exaupair

Olin vuoden USA:ssa ja sinä aikana laihduin 10 kg, sinne mennessä olin hieman ylipainoinen joten tuon vuoden aikana pääsin ihan hyvään kuntoon:) Suurin syy oli varmasti hostperheen elämäntapa, joka erosi aikalailla perinteisestä amerikkalaisesta: syötiin paljon kasviksia, luomua, tummaa pastaa ja riisiä, ulkoiltiin joka päivä eikä autoa käytetty kuin pidempiin matkoihin. En edes yrittänyt laihduttaa (en siis juurikaan käynyt lenkillä ym.), jossain vaiheessa vain huomasin että vanhat vaatteet on isoja ja Suomeen takaisin tullessa yllätyin kun vaaka näytti sen 10 kg vähemmän kuin lähtiessä! Suomessa on taas viitisen kiloa on tullut takaisin... Olin tosin varmaan ainut meidän auppariporukasta joka laihtui, kaikille muille lisäkiloja tuli enemmän tai vähemmän...

• exaupair

En lukenut koko viestiketjua loppuun, joten jäi tuo edellisen vastaus näkemättä. Mulla nimittäin ihan sama tarina! Niitä lastenrattaita tuli työnneltyä, kaupoissa kuljettua ja kävellen menin aina downtowniin...ei tosi ollut kuin vartin kävelymatka mutta silti kaikki jaksoivat tarjota kyytiä ja ihmetellä että mitä sä nyt niin pitkää matkaa kävelet kun autollakin pääsis:D

Mutta jos on mukava hostperhe niin voithan esittää toivomuksia ruokaostosten suhteen. Meillä ainakin aina multa kysyttiin mitä haluaisin kun kauppaan oltiin lähdössä. USA:sta kyllä löytää terveellistäkin ruokaa helposti, esim. Whole Foodsista. Itse rakastuin siihen kauppaan vaikka en mikään luomuintoilija olekaan:)

• 4kk

Lihoin neljässä kuukaudessa 10kg.

• seniorinanny

Minä olen laihtunut molemmilla kerroilla.Jääkaapilla ei tule ravattua.Liikuntaa tulee jo lasten kanssa ja tykkään tutustua uusiin maisemiin nimenomaan kävelemällä.Käveltyä tulee todella paljon ja sen huomaa!

• usa-aupair

Laihduin USA:ssa vuoden aikana 18kg. Kaupoista löytyy ruokavaihtoehtoja molemmista päistä, sekä terveellisistä ja epäterveellisistä, joten, jos tekee oikeita ruokavalintoja, niin on mahdollista pitää paino kurissa. Siellä milestäni on paljon monipuolisemmin diettituotteita, kuin suomessa. Perheenikin tosin suosi ruokavaliossaan kasviksia ja vähärasvaisia tuotteita eli myös sillä oli vaikutusta. Ja liikuntaa tuli harrastettua joka päivä myöskin. Nyt puoli vuotta suomessa oltuani painoa on tullut lisää vajaat 5kg.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1999
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      975
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      828
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe