kurdien kulttuuri

keiputski

Hei olisiko täällä kurdimiehen kanssa seurustelevia/avioituneita naisia?? Itse olen juuri löytänyt itselleni aivan ihanan miehen, mutta "ongelmana" on se, etten tiedä heidän kulttuuristaan juurikaan mitään. Tietysti ajan mittaan oppii, mutta... Erityisesti minua kiinnostaa, kun hänenkin perheensä, äiti ynnä sisarukset ovat jääneet Irakiin, niin esittely on vaikeaa.. Mutta pitääkö se paikkaansa, että jos hän kertoo minusta perheelleen, kyse on jo vakavasta jutusta? Mitkä ovat teillä olleet ne isoimmat kultturieroista johtuneet riidat?
Laitan tänne nyt tämän uudestaan, ekaa kertaa kun tänne kirjoittelen, sain tämän menemään eka tonne avioero-osastoon, johon toivoakseni tämä ei johda..

12

2545

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vallankumous kulttuuriin

siis se pieni ero Suomen ja Irakin kulttuurissa onpi se että Irakissa tuppaapi olemaan nuita terroristeja kun taas Suomen kulttuuriin ko. tapa ei ole pesiytynyt, että toivotan vain teille onnea !!!!!!
      Myös Supo on tällä linjalla: Terroriuhka Suomessa vähäinen, lähde:
      http://www.talouselama.fi/stt/article253054.ece

• keiputski

lähinnä kyl ajoin takaa niinku tapakulttuuria enkä niinkään yhteiskunnallisia asioita.. kyl miekii uutisia seurailen, et tiiän mitä siellä päin tapahtuu, mut se arkielämä ja tapakulttuuri on enemmän hakoses..

Mut jos ei siihe lisävalaistust täältä tuu ni eipä siinä, sit pittää vaa kahtella iha rauhas mihi suuntaa menee

• Elän kurdimiehen kanssa, joka on kotoisin Turkista.

Minun kurdimieheni kuuluu todennäköisesti marginaaliseen ryhmään kun elämme ihan tasa-arvoisesti ja jotenkin "länsimaalaisesti", mutta voisin kirjoittaa muista kurdeista tehtyjen havaintojeni perusteella.. Meillä ei esim. noudateta mitään tapasääntöjä, mutta miehen muu perhe noudattaa kyllä jne.

Äh, kirjoitin ensin tänne hirveetä listaa kaikesta, mutta ensin pitäisi tietää perheestä enemmän.

Ovatko muslimeja?
      Kuinka uskonnollisia?
      Miksi mies on Suomessa?
      Miksi muu perhe ei ole Suomessa?
      Perheen elinkeino jne..

Noiden perusteella voisi jo arvioida ehkä enmmän. Ja, käsittääkseni Irakin kurdit ovat kuitenkin jonkin verran erilaisia Turkin kurdeihin verrattuna. Itse tunnen siis Turkin kurdeja..

Voit laittaa meiliosoitettakin, jos haluat jutella enemmän.

• ninni-v

Noh, itse olen seurustellut jo vuosia ulkomaalaisen miehen kanssa(aasialainen), ja häneltä meni vuosi ennenkuin kehtasi esitellä minut perheelleen. Varoituksen sananen siitä ettei kannata antaa kaikkea periksi, voi joutua todella alas niinkuin minulle kävi. Kahden erilaisen kulttuurin yhteensovittaminen on todella hankalaa, jollei heti tiedä mitä tekee... Täytyy pitää puoliaan, kun ensi huumassa sitä vain myöntyy kaikkeen ja sitten kun asiat kirkastuvat voi olla jo aika hankalaa nousta alistetusta asemasta. Eihän kaikki nyt toki alistakkaan mutta tarkoitin lähinnä sitä että jos täytyy aina tehdä sen toisen kulttuurin puitteissa kaikki ja toinen ei yhtään jousta, niin siinä menettää omaa identiteettiään. Tasapuolisuutta kannattaisi haalia.

• Mä olen aina ihmetellyt tota ilmiötä? Miksi naiset suostuisi omassa kotimaassaan hihhuloimaan sen ulkomailta tulleen kulttuurin mukaisesti? Ja vieä niin ettei se edes tunnu oikealta vaan niin kuin itsekkin sanoit, "menettää identiteettiään"?!

• keiputski

Toistaiseksi ei ole mitään vinkkejä alistamisesta ole ollut, työn jako menee puoliksi: Toinen tekee ruuan ja toinen tiskaa, kumpikin leikkii lasten kanssa (minun lapset) ja hoitaa ja lohduttelee niitä. Vaikka olen minäkin kuullut tarinoita hellan ja nyrkin välissä olemisesta.. Mutta aika modernin oloinen mies on kuitenkin. Niin, ja kristitty on, ei kuulu muslimeihin.

Toki, olis kiva vaihtaa aatoksia, saa ottaa yhteyksii kuka vaan, jolla oikeasti jotai kokemuksia, osoite on [email protected]

• ja ajattele

millaista elämäsi ja lastesi elämä on viiden, kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua, jos mies tosiaan on vakavissaan ja sinä myös, ja perustatte perheen.
      Ajattele sitten, millaista elämäsi ja lastesi elämä on saman ajan kuluttua, jos nyt opiskelet, hankit työpaikan, perustat perheen suomalaisen kunnon miehen kanssa jne.
      Kukaanhan ei voi tulevaisuudesta varmasti tietää, mutta yleensä päädymme sinne, minne olemme menossa.

• äölkjhgfd

Se että mies esittelee sinut perheelleen, ei välttämättä todista yhtään mitään. On nimittäin todella yleinen ikävä käytäntö, että koko suku on samassa juonessa mukana. Voi olla että kotimaassa on vaimo ja lapsikatras odottamassa. Tai vaikkei olisi, niin sinua saatetaan käyttää hyväksi kaikkien tietäen jotta miehelle saadaan paperiasiat kuntoon tänne Eurooppaan...
      Kysymys kuuluukin, onko miehellä pysyvä oleskelulupa? Jos ei, niin sitten on vähintään syytä olla varuillaan.

Lueskele vähän tätä palstaa, suurin osa on täällä ihan ala-arvoista moskaa mutta on siellätäällä ihan asiaakin aivan tästä aiheesta jos jaksat kaivaa.

• esitelty on

Otahan myös selville missä vaiheessa sinun tulee kääntyä islamin uskoon,koska siinä uskonnossahan sallitaan useampi vaimo,siksi on tärkeää muuttaa sinua tuossa liitossa,mies ei juuristaan irti pääse.

• ketjua?
        esitelty on kirjoitti:

Otahan myös selville missä vaiheessa sinun tulee kääntyä islamin uskoon,koska siinä uskonnossahan sallitaan useampi vaimo,siksi on tärkeää muuttaa sinua tuossa liitossa,mies ei juuristaan irti pääse.

Mies on kristitty.

• kokemusta on

Seurustelin jonkin aikaa Irakin kurdin kanssa.Hänen perheensä asui täällä.Äiti ja sisaret eivät käyttäneet huiveja vaikka muslimeita olivatkin.
      Muutenkin aika vapaamielistä ja tasa-arvoista porukkaa,poika osallistui siivoamiseen siinä missä siskonsakin :) Tosin vanhinta sisarta yritettiin naittaan Irakiin mutta hänpä pisti hanttiin,halusi vielä opiskella ja etsiä itse tulevan puolisonsa.Ainakin toistaiseksi vanhemmat myöntyivät tähän.
      Mulla on ollut kaverinakin kurdeja ja tosi ystävällistä ja mukavaa sakkia ovat olleet :) Eli ehkä keskiverto muslimia vapaamielisempää porukkaa,mutta tämä ei päde tietenkään kaikkiin.

• ......

seurustelin vähän aikaa yhden kurdin kanssa. Hän oli ainakin ihan kauheen mustasukkainen, huoritteli monia suomalaisia entisiä hoitojaan tms. Meillä tuo homma kaatu just tuohon sen mustasukkasuuteen ja siihen, että hän kerran yhtäkkiä läpsäisi mua kasvoille. En tiedä säikähtikö hän sitä itsekkin koska poistui heti luotani sen jälkeen. Siis läpsäisi ihan yhtäkkiä vaan kun kuunneltiin musiikkia. Mutta, kylläpä ne suomalaisetki miehet osaa olla mustasukkaisia. Tää nyt vaan sattu oleen tällänen kaveri...

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      63
      6121
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      81
      3716
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2791
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      2279
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      42
      2211
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1863
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1689
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      85
      1302
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1246
    10. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      29
      1213
    Aihe