Asiaa tri glyserideistä

endrokrnologia

sisätautien ja endrokrnologian erikoislääkäri kertoo. Asiantuntemusta pitäisi piisata
http://www.hs.fi/haku/?kaikkiSanat=pitäisikö triglyserideistä

Sivun lukemiseen tarvitaan hesarin maksulliset nettitunnukset, mutta kun siellä Vantaan seudulla asuu eräs VHH:lainen ravintotutkija niin hän varmaan kertoo mitä Hesarissa kerrotaan kun ilmestyy palstalle. Oletusarvo on että hän on Hesarin tilaaja. Hiilihydraatteja ei mainita syypäinä millään tavalla korkeaaan triglyseridiarvoon eikä VHH saa millään tavalla erityisasemaa sen viemisessä alaspäin.

Korkeaa triglyseridia hoidetaan matalaenergisellä ja vähärasvaisella dieetillä.

endrokrnologia:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,557,663

Palannen asiaan myöhemmin itsekin.

47

1526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olokarppi
    • sitä...

"Korkeaa triglyseridia hoidetaan matalaenergisellä ja vähärasvaisella dieetillä."

Sehän ei tosiaankaan ole ainoa asia joka ravitsemusasioissa menee pieleen. Hoidetaanhan diabetestakin vähärasvaisella dieetillä, vaikka diabeteksen ongelma ovat korkeat verensokeriarvot. Vältettäviksi määritellyt rasvat eivät kuitenkaan nosta lainkaan verensokeriarvoja. Sen sijaan hiilihydraatit nostavat, mutta niitä kehotetaan syömään jopa 50-60 E%. Käsittämätöntä...

"...sisätautien ja endrokrnologian erikoislääkäri kertoo. Asiantuntemusta pitäisi piisata..."

Pitäisi piisata mihin? Sisätauteihin kyllä, mutta
      mihin pätevöittää endrokronologia? Olet tainnut keksiä ihan oman tieteenhaaran...

Kummalla koulutuksella pätevöityy myös ravitsemusasioissa? Siis ilman koulutusta...

• että ravitsemusasioissa

täytyy pätevöityä muulla kuin virallisella koulutustavalla. Järjestelmä tuottaa vain toinen toistaan seuraavia hiilihydraattilääkäreitä ja ravitsemusterapeutteja jotka julistavat hiilihydraattien ja margariinien autuutta. Terveelliseen ruokavalioon täytyy todella perehtyä itse ilman mitään ohjausta vain sillä tavoin saa tietää missä tämä maailma menee.

• liehuvainen

Minun korkeat triglyt putosivat hiilihydraatteja runsaasti vahentamalla.
      Kiva, etta on toinenkin tapa. Se kaiketi sopii jollekin toiselle.

• sama juttu.

triglyt putos alle viitearvojen runsaalla eläinrasvalla ilman viljatuotteita. Ollaan ilmeisesti väärin "hoidettuja".

• Sirkka Perttunen
        sama juttu. kirjoitti:

triglyt putos alle viitearvojen runsaalla eläinrasvalla ilman viljatuotteita. Ollaan ilmeisesti väärin "hoidettuja".

Samoin kävi minullekkin!Alle vuodessa triklyt putosi yli 2:sta 0.6:een.Puhumattakaan muista arvoista! Taidan kuulua myös väärin hoidettuihin!

• .,.,..-...,,.--..,-.,-.
        Sirkka Perttunen kirjoitti:

Samoin kävi minullekkin!Alle vuodessa triklyt putosi yli 2:sta 0.6:een.Puhumattakaan muista arvoista! Taidan kuulua myös väärin hoidettuihin!

Olen samaa mieltä: sinua on todella hoidettu väärin, sanoisin että hoito on epäonnistunut täydellisesti. Koetapa eri lääkitystä.

• kun mulla taas
        sama juttu. kirjoitti:

Mulla oli Triglyt aikaisemmin 1,24 ja muutenkin kolesterolit koholla.

Siivosin eläinrasvat mahdollisimman tyhjiin ruokavaliostani ja korvasin ne kasvirasvoilla.

Tulos puolen vuoden kuluttua mittauksessa oli se, että triglyt oli 0,30 !!

Että toimii se näinkin päin ainakin mulla.

• itsellä
        Sirkka Perttunen kirjoitti:

7 kk:dessa 1.95:stä 0,90:neen. eli omasta mielestä erittäin hyvin.

• xboxi

Ja mikähän autokorjaamon nimi tämä on?

• ainakaan olla

suhteet ja tunteet keittiösykolookin vastaanotto

• ostaa vokaalin

i olisi tarjolla ;)

• xboxi

Yksi kirjain pois ja yksi lisää. Ei riitä pelkkä vokaali, mutta on hyvä alku.

• näin...

Vai olisiko aloittaja tarkoittanutkin dendrokronologia, joka pyrkii puiden vuosilustojen avulla määrittämään tarkasti puuaineksen iän ja tutkimalla vuosirenkaiden eroavaisuuksia tekemään havaintoja luonnonilmiöistä, sääolosuhteista jne.

Ehkä nämä nykyiset ravinto-ohjeet onkin laatinut tuollainen puusilmä. Se ainakin selittäisi monta asiaa...

• avuttomille...

Avuttomille on tässä linkattu aiheeseen "endrokrinologia" (yksi kirjain oli väärin mutta google korjasi sen). Tuo aloituksessa oleva linkki on aivan oikea mutta jostain syystä se ei mene siihen sivulle mihin pitäisi. Mutta tässä on sellainen minkä pitäisi toimia:

http://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&as_qdr=all&ei=J2K-Sar3KaKHjAfXmOCwCA&sa=X&oi=spell&resnum=1&ct=result&cd=1&q="endokrinologia"&spell=1

Siinä on google-hakusivu ja kun klikkaa sitä ensimmäistä tulosta...

saat:

"Endokrinologia tutkii ja hoitaa hormoneja tuottavien elinten sairauksia."

Lisää voi lukea muista linkeistä.

Kai joukossa on nyt yksi VHH:lainen Hesarin tilaaja, voisi kertoa mitä jutussa sanotaan, puitte sitä sitten keskenänne asiallisesti.

Mutta heikolta näyttää tuo asiallisuus ainakin tässä vaiheessa. Kysymyksiin vastaajan on ollut sisätautien ja endrokrinologian erikoislääkäri, mutta täällä vaan tunnutaan tietävän asiat paremmin. Kun ei osata edes tutkia mitä endrokrinologia tarkoittaa.

Ja joku esiintyy xboxina, heh heh!

• xbox

Olen osan työstäni endokrinologian polilla töissä, joten vaan tuli hupi olo ja kirjoitin tuon. Valitettavasti on eniten vain hyperkalsemian ja kilpirauhaskyhmyjen selvittelyä, vaikka toivoisin diabetesta. No, kyllä niitäkin sitten tulee. Hoidetaan niin hyvin avoterveydenhuollossa nykyään. Pomonikin on endokrinologian ja sisätautien erikoislääkäri, lisäksi professori.
        Kyllä se xboxi oli

• polilla ole
        xbox kirjoitti:

Olen osan työstäni endokrinologian polilla töissä, joten vaan tuli hupi olo ja kirjoitin tuon. Valitettavasti on eniten vain hyperkalsemian ja kilpirauhaskyhmyjen selvittelyä, vaikka toivoisin diabetesta. No, kyllä niitäkin sitten tulee. Hoidetaan niin hyvin avoterveydenhuollossa nykyään. Pomonikin on endokrinologian ja sisätautien erikoislääkäri, lisäksi professori.
        Kyllä se xboxi oli

vaan olet valefeikki. Hupi olo sinulla on ollut jo vuosia. Leiki lääkäriä vaan ehkä joku suhun uskoo, kaikki ei.

• xboxi
        polilla ole kirjoitti:

vaan olet valefeikki. Hupi olo sinulla on ollut jo vuosia. Leiki lääkäriä vaan ehkä joku suhun uskoo, kaikki ei.

Tämä on oikeastaan turvani. Minut saisi helposti selville, koska olen pöhkö kertonut työpaikoistani liikaa. Mutta onneksi hankalin porukka ei sitä usko. Se on turvani enkä saa näitä häiriköitä elämääni. Nyt en taatusti enää kerro missä olen. Sairaalassa olen. En enää yhtään vakuuta mitään, että saan elää inkognito kuten tähänkin asti.
        Minut olisi ollut erittäin helppo saada aiemmin kiinni. En kerro miten, ettei kukaan vaan yritä. Oikein pelästyin kerran kun sen tajusin.

• x - boxi
        xboxi kirjoitti:

Tämä on oikeastaan turvani. Minut saisi helposti selville, koska olen pöhkö kertonut työpaikoistani liikaa. Mutta onneksi hankalin porukka ei sitä usko. Se on turvani enkä saa näitä häiriköitä elämääni. Nyt en taatusti enää kerro missä olen. Sairaalassa olen. En enää yhtään vakuuta mitään, että saan elää inkognito kuten tähänkin asti.
        Minut olisi ollut erittäin helppo saada aiemmin kiinni. En kerro miten, ettei kukaan vaan yritä. Oikein pelästyin kerran kun sen tajusin.

olen siivooja hullujenhuoneella.

• xboxi
        x - boxi kirjoitti:

olen siivooja hullujenhuoneella.

Kaikkea hyvää vaan

• JariJo
      • ä==ä

Kerropa sitten mitä tuo ero tarkoittaa käytännössä vos vertaa korkeampaan mutta rajojen sisällä oleviin triglyarvoihin.

Elääkö ihminen pidempään, sairastaako hän vähemmän, onko hänen elämänlaatunsa jotenkin parempi?

Ei. Ainoastaan sillä on merkitystä jos triglyarvot ovat liian korkeat. Normiarvoihin pääsee monella eri dieetillä, kaikilla niillä millä pystyy laihduttamaan.

Oikaise toki jos sinulla on tutkimusnäyttöä siitä että asia on toisin.

Luulet olevasi kovasti objektiivinen "tutkija" mutta joka kerta kerrot vain puolikkaan totuuden. Miksi? Siksikö että se on ainoa tapa nostaa VHH jalustalle?

• JariJo
        ä==ä kirjoitti:

Kerropa sitten mitä tuo ero tarkoittaa käytännössä vos vertaa korkeampaan mutta rajojen sisällä oleviin triglyarvoihin.

Elääkö ihminen pidempään, sairastaako hän vähemmän, onko hänen elämänlaatunsa jotenkin parempi?

Ei. Ainoastaan sillä on merkitystä jos triglyarvot ovat liian korkeat. Normiarvoihin pääsee monella eri dieetillä, kaikilla niillä millä pystyy laihduttamaan.

Oikaise toki jos sinulla on tutkimusnäyttöä siitä että asia on toisin.

Luulet olevasi kovasti objektiivinen "tutkija" mutta joka kerta kerrot vain puolikkaan totuuden. Miksi? Siksikö että se on ainoa tapa nostaa VHH jalustalle?

Ruotsalaisesta datasta poimittua.

Miehillä matalimmalla neljänneksellä triglyt olivat keskimäärin 0,70, toisella 1,14, kolmannella 1,61 ja neljännellä 2,72 mmol/l. Jossakin tuossa kolmannen ja neljännen välissä eli hieman päälle 2 mmol/l sydänkuoleman riski oli tuplaantunut matalimpaan verrattuna.

Naisilla neljännekset 0,58, 0,89, 1,27 ja 2,23 mmol/l. Heillä jo kolmannella neljänneksellä eli 1,27 mmol/l sydänkuoleman riski oli kaksinkertainen matalimpaan eli 0,58 mmol/l verrattuna.

Naisilla siis ennustaa sydänkuoleman riskiä paremmin, jos ruotsalaisia katsotaan.

Lancet 2001; 358: 2026–33
        High apolipoprotein B, low apolipoprotein A-I, and improvement in the prediction of fatal myocardial infarction (AMORIS study): a
        prospective study

• ä==ä
        JariJo kirjoitti:

Ruotsalaisesta datasta poimittua.

Miehillä matalimmalla neljänneksellä triglyt olivat keskimäärin 0,70, toisella 1,14, kolmannella 1,61 ja neljännellä 2,72 mmol/l. Jossakin tuossa kolmannen ja neljännen välissä eli hieman päälle 2 mmol/l sydänkuoleman riski oli tuplaantunut matalimpaan verrattuna.

Naisilla neljännekset 0,58, 0,89, 1,27 ja 2,23 mmol/l. Heillä jo kolmannella neljänneksellä eli 1,27 mmol/l sydänkuoleman riski oli kaksinkertainen matalimpaan eli 0,58 mmol/l verrattuna.

Naisilla siis ennustaa sydänkuoleman riskiä paremmin, jos ruotsalaisia katsotaan.

Lancet 2001; 358: 2026–33
        High apolipoprotein B, low apolipoprotein A-I, and improvement in the prediction of fatal myocardial infarction (AMORIS study): a
        prospective study

Elikkä tuo on se syy jonka takia olet VHH:lla?

Niin, ymmärrän kyllä että nimenomaan tuon riskin vähentämiseen on panostettava, jos ei tee mitään muuta kuin näplää tietokonetta.

Ihan oikeasti, puhut sen suuruusluokan riskeistä, jotka mitätöityvät jos sinulla on tapana ajaa autolla 5 km/h ylinopeutta tai juoda olutta kuusi pulloa viikossa tai ajaa polkupyörällä neljäsosan ajasta ilman kypärää.

Minä puhun ihan todellisista riskitekijöistä, sellaisista mitkä eivät häviä muiden elämän riskien joukkoon ja nousevat merkittäväksi tekijäksi. En usko että kukaan (sinua lukuunottamatta) tuon esittämäsi aineiston perusteella muuttaa ruokavalioitaan VHH:ksi tai yleensäkään muuttaa mitään miksikään.

• ämmä
        ä==ä kirjoitti:

Niin, ymmärrän kyllä että nimenomaan tuon riskin vähentämiseen on panostettava, jos ei tee mitään muuta kuin näplää tietokonetta.

Ihan oikeasti, puhut sen suuruusluokan riskeistä, jotka mitätöityvät jos sinulla on tapana ajaa autolla 5 km/h ylinopeutta tai juoda olutta kuusi pulloa viikossa tai ajaa polkupyörällä neljäsosan ajasta ilman kypärää.

Minä puhun ihan todellisista riskitekijöistä, sellaisista mitkä eivät häviä muiden elämän riskien joukkoon ja nousevat merkittäväksi tekijäksi. En usko että kukaan (sinua lukuunottamatta) tuon esittämäsi aineiston perusteella muuttaa ruokavalioitaan VHH:ksi tai yleensäkään muuttaa mitään miksikään.

jos näin saan kutsua sinua joka jätät vastustajallesi keinon täyttää nimimerkkisi puuttuvat kirjaimet. Sinä yrität puhua elämän todellisista riskitekijöistä. Ei kukaan muuta ruokavaliotaan VHH:ksi kuin todellisen hädän edessä, silloin kuin on pakko jos aikoo tervehtyä. Vaihtoehdot silloin nimittäin ovat kovin vähissä. Milloin sinä muutat, pelkään pahoin että olet pahasti myöhässä.

• JariJo
        ä==ä kirjoitti:

"Elikkä tuo on se syy jonka takia olet VHH:lla?"

Ei se ainoa syy ole.

• Kiik_Rousberg
        ämmä kirjoitti:

jos näin saan kutsua sinua joka jätät vastustajallesi keinon täyttää nimimerkkisi puuttuvat kirjaimet. Sinä yrität puhua elämän todellisista riskitekijöistä. Ei kukaan muuta ruokavaliotaan VHH:ksi kuin todellisen hädän edessä, silloin kuin on pakko jos aikoo tervehtyä. Vaihtoehdot silloin nimittäin ovat kovin vähissä. Milloin sinä muutat, pelkään pahoin että olet pahasti myöhässä.

"Ei kukaan muuta ruokavaliotaan VHH:ksi kuin todellisen hädän edessä, silloin kuin on pakko jos aikoo tervehtyä."

Jaa miksipä ei muuttaisi? Onko terveellinen syöminen tarpeellista vain, jos kaikki on jo päin persettä? Aika outo ajatus.

• toinen ämmä
        ämmä kirjoitti:

Olen samaa mieltä, VHH:oon siirrytään vasta hätätilanteessa kun muu ei enää auta. Näitä erityistapauksia Suomessa on jokunen kymmenen tuhatta.

Mutta edelleenkin mainitut triglyerot ovat käytännössä merkityksettömiä. Tuollaisia lillukanvarsia käsitellään vain silloin kun ei ole mitään kunnollista ja kouriintuntuvaa perustetetta sanoa jotakin menetelmää paremmaksi kuin toista.

Jos lähtökohtana on vaikkapa ihan todellinen riskialue, liikutaan vaikkapa arvoissa 8-9 ja silleen, on aivan selvä että arvon lasku alle kahteen vähentä riskiä huomattavasti. Yleensä tämä vaikuttaa jo elämänlaatuun ja terveydentilaan muillakin tavoin sitä parantavasti.

Mutta se, onko arvo sen jälkeen 0,8 tai 1,2, on herttaisen yhdentekevää. Paljon enemmän elämisen riskeihin vaikuttaa esim. se että käyttää autossa turvavyötä ja vesillä pelastusliivejä. Jopa palohälyttimen patterin kuukausittainen taarkastus sekä päätös olla käyttämättä keittiöportaita kotonaan vaikuttavat riskeihin enemmän kun tuo 0,4 pykälän triglyero.

Merkitsevää se on vain niille joilla ei ole kerrassaan mitään muuta elämässä kuin triglyarvojen seuranta. Mutta normaaleilla ihmisillä tuo triglyero häviää muun elämisen massaan ja jopa oman elimistön ominaisuuksiin, individualisiin ominaisuuksiin niin että kenellekään ei voida antaa yksilöllistä ennustetta tuon eron perusteella.

• mutta mielestäni....
        toinen ämmä kirjoitti:

Olen samaa mieltä, VHH:oon siirrytään vasta hätätilanteessa kun muu ei enää auta. Näitä erityistapauksia Suomessa on jokunen kymmenen tuhatta.

Mutta edelleenkin mainitut triglyerot ovat käytännössä merkityksettömiä. Tuollaisia lillukanvarsia käsitellään vain silloin kun ei ole mitään kunnollista ja kouriintuntuvaa perustetetta sanoa jotakin menetelmää paremmaksi kuin toista.

Jos lähtökohtana on vaikkapa ihan todellinen riskialue, liikutaan vaikkapa arvoissa 8-9 ja silleen, on aivan selvä että arvon lasku alle kahteen vähentä riskiä huomattavasti. Yleensä tämä vaikuttaa jo elämänlaatuun ja terveydentilaan muillakin tavoin sitä parantavasti.

Mutta se, onko arvo sen jälkeen 0,8 tai 1,2, on herttaisen yhdentekevää. Paljon enemmän elämisen riskeihin vaikuttaa esim. se että käyttää autossa turvavyötä ja vesillä pelastusliivejä. Jopa palohälyttimen patterin kuukausittainen taarkastus sekä päätös olla käyttämättä keittiöportaita kotonaan vaikuttavat riskeihin enemmän kun tuo 0,4 pykälän triglyero.

Merkitsevää se on vain niille joilla ei ole kerrassaan mitään muuta elämässä kuin triglyarvojen seuranta. Mutta normaaleilla ihmisillä tuo triglyero häviää muun elämisen massaan ja jopa oman elimistön ominaisuuksiin, individualisiin ominaisuuksiin niin että kenellekään ei voida antaa yksilöllistä ennustetta tuon eron perusteella.

... täyttä asiaa.

• keskustellut
        toinen ämmä kirjoitti:

erään karppaukseen perehtyneen lääkärin kanssa (ei Heikkilä) ja hän piti triglyarvoa kaksi jo selkeästi koholla olevana. Mutta sehän onkin tehty ns. normiruokavaliolla oleville rajaksi jota ei ole laskettu tarpeeksi alas. Arvatkaapa miksi?

• perustuupi
        keskustellut kirjoitti:

erään karppaukseen perehtyneen lääkärin kanssa (ei Heikkilä) ja hän piti triglyarvoa kaksi jo selkeästi koholla olevana. Mutta sehän onkin tehty ns. normiruokavaliolla oleville rajaksi jota ei ole laskettu tarpeeksi alas. Arvatkaapa miksi?

väitteesi

"...sehän onkin tehty ns. normiruokavaliolla oleville rajaksi jota ei ole laskettu tarpeeksi alas."

Kerropa nyt mistä tuo väitteesi on peräisin. Miten ruokavalio tai elintavat yleensäkään vaikuttaa siihen mikä määritellään riskirajaksi ja mikä ei?

No nii´in, molemmathan tiedämme että tuo oli pelkästään itse keksimäsi oma sutkautuksesi, sellainen, joka on hyvä pitää tämän palstan "seinien sisällä", tuollaisia vartenhan tämä palsta onkin.

• ei se ollut
        perustuupi kirjoitti:

väitteesi

"...sehän onkin tehty ns. normiruokavaliolla oleville rajaksi jota ei ole laskettu tarpeeksi alas."

Kerropa nyt mistä tuo väitteesi on peräisin. Miten ruokavalio tai elintavat yleensäkään vaikuttaa siihen mikä määritellään riskirajaksi ja mikä ei?

No nii´in, molemmathan tiedämme että tuo oli pelkästään itse keksimäsi oma sutkautuksesi, sellainen, joka on hyvä pitää tämän palstan "seinien sisällä", tuollaisia vartenhan tämä palsta onkin.

mikään sutkaus. Triglyarvo on jäänyt tuossa kolesterolihössötyksessä kokonaiskolesteroli- ja Pahapaha LDL- kolesterolin varjoon. Nämä ovat ne kaksi arvoa joihin voi vaikuttaa myös... lääkkeillä. Statiinit alentavat niitä. Siksi niitä on pidetty tärkeinä. Money talks.HDL- arvoa on vaikea nostaa ilman eläinrasvojen syöntiä. Senkään nostamiseksi ei ole lääkettä.

Myös sellainen pikku veijari kuin c-reaktiivinen proteiini ja sen määrä veressä on jäänyt vähemmälle huomiolle sv- tauteja tutkittaessa. Siis CRP. Erinomainen mittari tulehduksille.

Jostain kumman syystä (liika hiilari, kasvirasvat)länsimaisella ruokavaliolla tulehdusarvot ovat hieman koholla, alle 3mg/l luokitellaan normaaliksi vaikka arvo pitäisi saada alle yhden jottei tulehdus vaurioittaisi verisuonten seinämiä. Tulehdusta voi vähentää ruokavaliolla. Arvaa millä? Arvaa mitä se tekee sv-tautiriskille?

• kerropa nyt
        ei se ollut kirjoitti:

mikään sutkaus. Triglyarvo on jäänyt tuossa kolesterolihössötyksessä kokonaiskolesteroli- ja Pahapaha LDL- kolesterolin varjoon. Nämä ovat ne kaksi arvoa joihin voi vaikuttaa myös... lääkkeillä. Statiinit alentavat niitä. Siksi niitä on pidetty tärkeinä. Money talks.HDL- arvoa on vaikea nostaa ilman eläinrasvojen syöntiä. Senkään nostamiseksi ei ole lääkettä.

Myös sellainen pikku veijari kuin c-reaktiivinen proteiini ja sen määrä veressä on jäänyt vähemmälle huomiolle sv- tauteja tutkittaessa. Siis CRP. Erinomainen mittari tulehduksille.

Jostain kumman syystä (liika hiilari, kasvirasvat)länsimaisella ruokavaliolla tulehdusarvot ovat hieman koholla, alle 3mg/l luokitellaan normaaliksi vaikka arvo pitäisi saada alle yhden jottei tulehdus vaurioittaisi verisuonten seinämiä. Tulehdusta voi vähentää ruokavaliolla. Arvaa millä? Arvaa mitä se tekee sv-tautiriskille?

Kerropa nyt mikä on se eläinrasva jolla voidaan nostaa HDL-kolesterolia?

Tähän asti sitä saadaan nousemaan ainoastaan liikunnalla.

Ja muutenkin vertaat dieettaajan arvoja ylipainoisen dieettamattoman arvoihin. On kai se nyt selvä että niillä on eroja.

• -rasvaa-
        kerropa nyt kirjoitti:

Ja muutenkin vertaat dieettaajan arvoja ylipainoisen dieettamattoman arvoihin. On kai se nyt selvä että niillä on eroja.

monipuolisesti. Lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia, voita jne. Tietysti mahdollisimman käsittelemättöminä. Jos kantti kestää niin raakana.

Missä minä olen verrannut veriarvoja ylipainoisen ja ruokavaliolla (mitä sillä tarkoitit?) olevan kesken. Kerroin vain että viitearvot on asetettu johonkin tiettyyn kohtaan. Se, onko niillä jokin merkitys onkin sitten eri asia. Minun mielestäni niillä on suurikin merkitys, siis crp:llä ja triglyillä.

• ei todellakaan
        -rasvaa- kirjoitti:

monipuolisesti. Lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia, voita jne. Tietysti mahdollisimman käsittelemättöminä. Jos kantti kestää niin raakana.

Missä minä olen verrannut veriarvoja ylipainoisen ja ruokavaliolla (mitä sillä tarkoitit?) olevan kesken. Kerroin vain että viitearvot on asetettu johonkin tiettyyn kohtaan. Se, onko niillä jokin merkitys onkin sitten eri asia. Minun mielestäni niillä on suurikin merkitys, siis crp:llä ja triglyillä.

Mainitsemasi ruoka-aineet eivät nosta HDL-kolesterolia. Korkeintaan raa'alla lihalla voi olla vähäinen merkitys.

Etsipä nyt se aineisto minkä perusteella olet väittämäsi tehnyt. Ei kai vain ole joku karppisivusto?

Raja-arvot asetetaan lääketieteellisin perustein eikä sen mukaan mihin ne jollain tietyllä ruokavaliolla asettuvat. Se, että tietous lisääntyy, voi muuttaa raja-arvoja, mutta niissä on silti huomattava että ne ovat suunniteltu massoille. Yksilöllisten raja-arvojen asettaminen on mahdotonta. Missään tapauksessa raja-arvokaan ei ole pienimmän mahdollisen riskin raja, vaan eräänlainen kompromissi.

Havaintoesimerkkinä voisi käyttää ajoneuvojen nopeusrajoitusta. 30 km/h yleisenä kattonopeutena olisi varmasti nykyistä huomattavasti turvallisempi mutta todella epäkäytännöllinen. Sen sijaan kattonopeudeksi on asetettu 120 km/h, koska jossain niillä seuduin alkavat riskit kasvamaan jyrkästi.

Jossain kohtaa on tasapaino, jossa hyödyt ja haitat ovat sopivassa komnpromississa keskenään.

Asioita ei voi millään optimoida, saivarrella niistä kyllä voi.

• JariJo
        kerropa nyt kirjoitti:

Hiilihydraattien vaihtaminen mihin tahansa rasvaan (pl. transrasva) nostaa HDL-kolesterolia. Tyydyttynyt rasva nostaa HDL-kolesterolia eniten, mutta ero kerta- ja monityydyttymättömään rasvaan on pieni.

Ks. http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146/F1
        (60 eri tutkimuksesta koottu näyttö)

• edelleen mä
        JariJo kirjoitti:

Hiilihydraattien vaihtaminen mihin tahansa rasvaan (pl. transrasva) nostaa HDL-kolesterolia. Tyydyttynyt rasva nostaa HDL-kolesterolia eniten, mutta ero kerta- ja monityydyttymättömään rasvaan on pieni.

Ks. http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146/F1
        (60 eri tutkimuksesta koottu näyttö)

Se mitä taulukoista näin oli että HDL-tasot nousevat 0,04 mmol/l-luokkaa. Mikään slide show ei ainakaan minulla auennut.

No onhan se kyllä nousu, joo, mutta ihanko todella olet sitä mieltä että se on merkittävä?

Eikä sekään selvinnyt että pitäisi olla VHH:lla tuon takia.

Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä että hyvä alkutavoitetaso on se että HDL>LDL niin siihen ei päädytä millään ruokavaliolla HDL-tasoon vaikuttamalla. LDL-tasoa sen sijaan voi jotenkin laskea.

Sanoisin taas että nuo ovat lillukanvarsia joihin takerrutaan jos ei ole mitään kunnollista esittää. Jos johonkin vertaisi tuota hyötyä niin se voisi olla samaa luokkaa kuin että nostaisi liikenneturvallisuutta kiinnittämällä vaahtomuovityynyn auton rattiin.

Näin on jos katsoo sellaista taustaa vasten että liikunnalla saa HDL:ää nostettua moninkertaisesti ja varmuudella.

• -vaan-
        edelleen mä kirjoitti:

Se mitä taulukoista näin oli että HDL-tasot nousevat 0,04 mmol/l-luokkaa. Mikään slide show ei ainakaan minulla auennut.

No onhan se kyllä nousu, joo, mutta ihanko todella olet sitä mieltä että se on merkittävä?

Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä että hyvä alkutavoitetaso on se että HDL>LDL niin siihen ei päädytä millään ruokavaliolla HDL-tasoon vaikuttamalla. LDL-tasoa sen sijaan voi jotenkin laskea.

Sanoisin taas että nuo ovat lillukanvarsia joihin takerrutaan jos ei ole mitään kunnollista esittää. Jos johonkin vertaisi tuota hyötyä niin se voisi olla samaa luokkaa kuin että nostaisi liikenneturvallisuutta kiinnittämällä vaahtomuovityynyn auton rattiin.

Näin on jos katsoo sellaista taustaa vasten että liikunnalla saa HDL:ää nostettua moninkertaisesti ja varmuudella.

vaahtomuovia rattiin. Eihän mihinkään tarvitse uskoa eikä mistään tarvitse välittää. Tosiasia on kuitenkin se, että sv- taudit ja db jylläävät Suomessa. Itse kallistun tuon tulehduksen vähentämiseen, ja se onnistuu runsailla eläinrasvoilla ja hiilarirajoituksella oikein hyvin.

• JariJo
        edelleen mä kirjoitti:

Taulukossa HDL-tasot nousevat 0,01 mmol/l luokkaa *yhtä prosenttiyksikköä* rasvalla hiilareita korvattua energiaa kohden. Jos ajatellaan, että hiilareita vähennetään 55 E%:sta 15 E%:iin ja vastaavasti lisätään rasvaa niin laskennallinen HDL-kolesterolia nostava vaikutus on 0,4 mmol/l.

Suomalaisilla kun HDL on keskimäärin 1,5 mmol/l luokkaa, niin tuo olisi ihan merkittävä nousu.

• taas mä
        JariJo kirjoitti:

Taulukossa HDL-tasot nousevat 0,01 mmol/l luokkaa *yhtä prosenttiyksikköä* rasvalla hiilareita korvattua energiaa kohden. Jos ajatellaan, että hiilareita vähennetään 55 E%:sta 15 E%:iin ja vastaavasti lisätään rasvaa niin laskennallinen HDL-kolesterolia nostava vaikutus on 0,4 mmol/l.

Suomalaisilla kun HDL on keskimäärin 1,5 mmol/l luokkaa, niin tuo olisi ihan merkittävä nousu.

No näytäpä sitten muutama selkeä tutkimus eri ruokavalioiden kesken jossa on tuo mainitsemasi hiilihydraattien ero ja ero HDL-arvoissa on tuo 0,4 mmol/l.

Senhän pitäisi toistua joka ikisessä tutkimuksessa jos tuo väittämäsi pitää paikkansa.

• Chentzu
        taas mä kirjoitti:

No näytäpä sitten muutama selkeä tutkimus eri ruokavalioiden kesken jossa on tuo mainitsemasi hiilihydraattien ero ja ero HDL-arvoissa on tuo 0,4 mmol/l.

Senhän pitäisi toistua joka ikisessä tutkimuksessa jos tuo väittämäsi pitää paikkansa.

1. Brehm BJ, Seeley RJ, Daniels SR, D'Alessio DA. A randomized

trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-

restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk

factors in healthy women.

J Clin Endocrinol Metab 2003;88:1617-23.

2. Foster GD, Wyatt HR, Hill JO, McGuckin BG, Brill C, Mohammed

BS, Szapary PO och andra. A randomized trial of a low-carbohydrate

diet for obesity. N Engl J Med. 2003;348:2082-90.

3. Sondike SB, Copperman N, Jacobson MS. Effects of a low-

carbohydrate diet on weight loss and cardiovascular risk factor in

overweight adolescents. J Pediatr 2003;142:253-8.

3a. Demol S. mfl: Low-carbohydrate (low & high-fat)...

4. Samaha FF, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA,

McGrory J, Williams T, Williams M, Gracely EJ, Stern L. A low-

carbohydrate as compared with a low-fat diet in severe obesity. N

Engl J Med 2003;348:2074-81.

5. Meckling KA, O'Sullivan C, Saari D. Comparison of a low-fat

diet to a low-carbohydrate diet on weight loss, body composition,

and risk factors for diabetes and cardiovascular disease in free-

living, overweight men and women. J Clin Endocrinol Metab

2004;89:2717-23.

6. Stern L, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory

J, Williams M, Gracely EJ, Samaha FF. The effects of low-

carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese

adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann Intern Med

2004;140:778-85.

7. Segal-Isaacson CJ, Johnson S, Tomuta V, Cowell B, Stein DT.

A randomized trial comparing low-fat and low-carbohydrate diets

matched for energy and protein. Obes Res 2004;12 Suppl 2:130S-40S.

8. Yancy WS, Olsen MK, Guyton JR, Bakst RP, Westman EC. A low-

carbohydrate, ketogenic diet versus a low-fat diet to treat obesity

and hyperlipidemia: a randomized, controlled trial. Ann Intern Med.

2004; 140(10): 769-77.

9. Nickols-Richardson SM, Coleman MD, Volpe JJ, Hosig

KW.Perceived hunger is lower and weight loss is greater in

overweight premenopausal women consuming a low-carbohydrate/high-

protein vs high-carbohydrate/low-fat diet. J Am Diet Assoc

2005;105:1433-7.

10.1. HM Dashti, TC Mathew, T Hussein et al: Long term effects of a ketogenic

diet in obese patients.

10.2. Beneficial Effects of Ketogenic Diet.. Dashti m fl

11. Wannamethee SG, et al. Modifiable lifestyle factors and the metabolic syndrome in older men: effects of lifestyle changes. Journal of the American Geriatrics Society. 2006;54(12):1909-14 Dr Briffas blogg

12. Coulston AM, Hollenbeck CB, Swislocki AL, mfl Deleterious metabolic effects of high-carbohydrate...

13. Parillo M, Coulston A, Hollenbeck C m fl Effect of a low fat diet...

14. Coulston AM, Hollenbeck CB m fl Persistence of hypertriglyceridemic effect...

15. Fuh MM, Lee MM, Jeng CY m fl Effect of low fat, high carbohydrate...

16. Rasmussen OW, Thomsen C, Hansen KW, m fl Effects on blood pressure, glucose ...

17. Campbell LV, Marmot PE, Dyer JA, m fl The High-monounsaturated fat diet ...

18. Garg A, Bantle JP, Henry RR, m fl Effects of varying carbohydrate content ...

19. Parillo M, Giacco R, Ciardullo AV, m fl Does a high-carbohydrate diet ...

20. Low CC, Grossman EB, Gumbiner B, m fl Potentiation of effects ...

21. Gutierrez M, Akhavan M, Jovanovic L, m fl Utility of a short-term 25%carbohydrate ...

22. Hays JH, Gorman RT, Shakir KM, m fl Resul of use of metformin ...

23. Gannon MC, Nuttall FQ, Saeed A, m fl An increase in dietary protein ...

24. Gannon MC, Nuttall FQ Effect of a high-protein, low carbohydrate ...

25. Boden G, Sargrad K, Homko C, m fl Effect of a low-carbohydrate diet ...

26. Yancy WS Jr, Foy M, Chalecki AM, m fl A low-carbohydrate, ketogenic diet ...

27. Daly ME, Paisey R, m fl Short term effects of severe dietary carbohydrate-restriction ...

28. Nielsen JV, Joensson E Low-carbohydrate diet in type 2 ...

28 B Lasting Improvement of Hyperglycaemia... JV Nielsen, Eva Jönsson m fl. Originalartikeln.

29. Martin WF, Armstrong LE, m fl Dietary protein intake and renal function.

30. Nielsen JV, Westerlund P, Bygren P A low-carbohydrate diet may prevent end-stage renal failure ...

31 Gardner m fl Comparison of Atkins...

32 Low-carb effective for Teens...

33 The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic diet... Eric C Westman, William S Yancy m fl. Nutr & Metabolism -08.

• JariJo
        taas mä kirjoitti:

http://www.springerlink.com/content/v57212m331741w24/fulltext.html

HDL nousi VHH:lla 0,92 -> 1,03 mmol/l.

http://www.springerlink.com/content/r1x1143pl42737u8/fulltext.html

HDL nousi VHH:lla 0,92 -> 1,04 mmol/l.

Molemmissa kokeissa runsashiilarisella HDL laski hieman.

http://nutritionj.com/content/7/1/30

Tässä ei ollut runsashiilarista vertailuryhmää.
        HDL nousi VHH:lla 1,28 -> 1,40 mmol/l.

Tällaista luokkaa näyttävät HDL:n nousut VHH-ruokavaliolla olevan tosielämässä.

Vertailukohdaksi katsoin HDL:n muutoksia suomalaisesta diabeteksen ehkäisytutkimuksesta, jossa testattiin virallisterveellistä ruokavaliota. Eroa interventioryhmällä ja vertailuryhmällä 0,03 mmol/l.

• mä taas
        JariJo kirjoitti:

http://www.springerlink.com/content/v57212m331741w24/fulltext.html

HDL nousi VHH:lla 0,92 -> 1,03 mmol/l.

http://www.springerlink.com/content/r1x1143pl42737u8/fulltext.html

HDL nousi VHH:lla 0,92 -> 1,04 mmol/l.

Molemmissa kokeissa runsashiilarisella HDL laski hieman.

http://nutritionj.com/content/7/1/30

Tässä ei ollut runsashiilarista vertailuryhmää.
        HDL nousi VHH:lla 1,28 -> 1,40 mmol/l.

Tällaista luokkaa näyttävät HDL:n nousut VHH-ruokavaliolla olevan tosielämässä.

Vertailukohdaksi katsoin HDL:n muutoksia suomalaisesta diabeteksen ehkäisytutkimuksesta, jossa testattiin virallisterveellistä ruokavaliota. Eroa interventioryhmällä ja vertailuryhmällä 0,03 mmol/l.

Kuten huomaat, ei se 0,4 nyt niin totta ollutkaan. Onhan 0,1 parempaan sekin, mutta jos lähtökohta on se että edelleen pysytään ns. sallitulla alueella, ei tuo muutos nyt oikein riitä vakuuttavaksi kriteeriksi VHH:n valitsemiseksi. Varsinkin kun monella muullakin dieetillä päästään hyvin lähelle samoja tuloksia ja etenkin jos lähtötilanne raja-arvot ylittävä tilanne.

Ja ratkaisevampaa kuitenkin lienee LDL/HDL-suhde. Kyllä todelliset muutokset tulevat siihen liikunnasta, hyvin nopeasti, varmasti ja kaikille.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että tuota 0,1:tä ei kauheasti kannattaisi hehkuttaa jos samalla laiminlyö helposti saavutettavan 0,5-1,0:n muutoksen toteuttamisen.

• ++++++
        mä taas kirjoitti:

Kuten huomaat, ei se 0,4 nyt niin totta ollutkaan. Onhan 0,1 parempaan sekin, mutta jos lähtökohta on se että edelleen pysytään ns. sallitulla alueella, ei tuo muutos nyt oikein riitä vakuuttavaksi kriteeriksi VHH:n valitsemiseksi. Varsinkin kun monella muullakin dieetillä päästään hyvin lähelle samoja tuloksia ja etenkin jos lähtötilanne raja-arvot ylittävä tilanne.

Ja ratkaisevampaa kuitenkin lienee LDL/HDL-suhde. Kyllä todelliset muutokset tulevat siihen liikunnasta, hyvin nopeasti, varmasti ja kaikille.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että tuota 0,1:tä ei kauheasti kannattaisi hehkuttaa jos samalla laiminlyö helposti saavutettavan 0,5-1,0:n muutoksen toteuttamisen.

sinua häiritse ajatus jatkuvasti muhivasta tulehduksesta suonistossa?

• mä taas
        ++++++ kirjoitti:

sinua häiritse ajatus jatkuvasti muhivasta tulehduksesta suonistossa?

Minua ei häiritse moiset ajatukset toisin kuin teillä VHH:laisilla tuntuu olevan jatkuva huoli terveydestänne. Mutt kaipa minäkin huolestuisin jos kuuluisin riskiryhmään.

• JariJo
        mä taas kirjoitti:

"Ja ratkaisevampaa kuitenkin lienee LDL/HDL-suhde. Kyllä todelliset muutokset tulevat siihen liikunnasta, hyvin nopeasti, varmasti ja kaikille."

Todennäköisesti liikunnalla tuohon on jonkin verran vaikutusta, mutta olisko sulla esittää näyttöä vaikutuksen suuruusluokasta?

• yö-mä
        JariJo kirjoitti:

"Ja ratkaisevampaa kuitenkin lienee LDL/HDL-suhde. Kyllä todelliset muutokset tulevat siihen liikunnasta, hyvin nopeasti, varmasti ja kaikille."

Todennäköisesti liikunnalla tuohon on jonkin verran vaikutusta, mutta olisko sulla esittää näyttöä vaikutuksen suuruusluokasta?

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=ttl00434

Siinä on yksi suomenkielellä esitetty. Luulisi sinun löytävän niitä itsekin, minulta meni noin 30 sekuntia. Ja nyt voitkin lisätä tuon sinne kotisivuillesi.

Muistin kyllä että tuo vaikutus olisi isompi, tai ehkä muistan oikein mutta lähdekin oli eri. Omalla kohdalla muutos oli kyllä isompi, mutta jutussa sanotaan että yksilölliset erot ovat suuria.

Jutussa mainitaan myös liian vähien ravintorasvojen saamisen ja laihdutuksen vähentävän HDL-pitoisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4048
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      864
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe