Riittävää kuntopinnistelyä

Kun laitetaan asioita järjestykseen eli priorisoidaan, niin tärkeätä on meidän itsekunkin riittävän hyvä fyysinen kunto. Kun siihen vielä asetetaan rinnalle henkinen vireys, niin asiat alkavat olla kohdallaan. Koko kansakunnan mittakaavassa tilannetta katsoen hyöty- ja kuntoliikunta on kaikkein olennaisinta liikuntaa ja sen edistämiseksi olisi kohdistettava verovarat, jos verovaroja liikuntaan yleensä kohdistetaan. Tässä samalla on erityisen hyvä muistaa, että ihminen on kokonaisuus. Puolustusvoimien nykyinen komentaja Juhani Kaskeala lausahti, että kun veri kiertää varpaissa, niin vireyttä esiintyy myös korvien välissä.

Itse asiassa huippu-urheilu on aika turhaa. Jo Rooman valtakunnassa kilpaurheilun rappio oli osa yleistä kulttuurin ja valtakunnan rappiota. Toisaalta saahan sitäkin olla eli huippu-urheilua, sanon minä yhä edelleenkin kohtalainen ja aikaisemmin ihan intomielinen penkkiurheilija. Olumpiasaavutukset ovat olleet tärkeitä meille suomalaisille aikanaan, mutta ehkä nykyisin voisimme jo hiukan hellittää. Nykyään huippu-urheilulla on liian suuri painotusarvo. Varsinkin kansainvälisillä kilpakentillä pärjääminen on kietonut huippu-urheiluun suorastaan epämiellyttäviä piirteitä, dopingia, lahjontaa, kiristystä, sabotaasheja ja ties mitä keplotteluja. Esim. mäkihypyssä on oltu valmiita menemään jopa hengenvaarallisiin asetelmiin, kun on haluttu vaikuttaa lopputuloksiin.

Kun katselemme mediaa kriittisellä mielellä, niin urheilulla ja nimen omaan huippu-urheilulla on kohtuuttoman iso osuus median tilankäytöstä. Urheilusivuilla ei tarvitse olla kummoinenkaan asia, kun otsikoille löytyy palstatilaa mielin määrin. Toisaalta "asiasivuilla" on vaikeata saada jotain tärkeätä paikallista juttua edes yhden palstan pikku-uutisena näkyviin. Televisiossakin urheilua tulee liki kaikkien uutisten yhteydessä, vaikka varsinaista uutisarvoista urheiluasiaa ei olisikaan tapahtunut. Sitäkin tv-ajankäytön tilaa olisi mahdollista hyödyntää järkevämmin. Tämän arvostelun kohdistan erityisesti Yleisradion toimintaan, joka perustuu lupamaksurahoitukseen. Mainosrahoituksen varassa toimivat tv-kanavat tehkööt mitä haluavat ja selviätköön markkirahoituksella, jos ovat selvitäkseen.

Tämän jeremiaadini olen kirjoittanut kansakunnan kunnon kohentamisen edistämiseksi. Tarkoituksena ja tavoitteena pitää olla se, että Puolustusvoimien komentajan ei tarvitsisi murheellisena todeta, että läski on Suomen pahin vihollinen. Niin ikään valtiovarainministerin olisi tähdennettävä kansakunnan riittävän fyysisen kunnon tärkeyttä. Kelvollinen kuntotaso ehkäisee monien vaivojen syntymistä ja kansakunnan terveydentilan parantuminen vähentää sairastamista sekä siitä koituvia kustannuksia, siis valtion ja kuntien menoja.

1

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sportster86

      Hyvin paljon samaa mieltä monestakin asiasta kirjoituksesi kanssa.
      Yhä enemmän ja enemmän puhutaan mediassa, kuinka huonokuntoisia, varsinkin nuoria, on kansasta liian suuri osa. Mutta kuka keksii vielä sen keinon jolla liikunta saadaan jokaiselle kiinnostavaksi? Jokainenhan ei nauti samoista asioista. Ja liikunnastakin täytyisi jokaisen löytää se nautinnollinen "punainen-lanka", joka saa päivästä toiseen pitämään itsestään huolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe