Hain työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen lähihoitajaksi, niistähän on niin iso pula, että ihan Filippiineiltä asti haetaan.
Hakijoita oli 255, eli siis tulvi ihan ovista ja ikkunoista. Minut valittiin kahden viikon karsintajaksolle 29 muun kanssa. Opin tuntemaan, että muut olivat innokkaita, halukkaita ja kyvykkäitä. Itsellänihän on silpputyökokemusta alalta, koko ajan on vähän jotain.
Itse asiassa meistä suurin osa kirjoitti TEM:lle (minun aloitteestani) vetoomuksen, että me kaikki karsintajaksolle valitut pääsisimme opiskelemaan. Lopulta meistä kuitenkin valittiin vain 21.
Halukkaita tulee siis ovista ja ikkunoista, mutta rahaa kouluttaa ei ole, sen sijaan koulutetaan kehitysmaan ihmisiä Suomeen.
Kartoitusjaksolla tehtiin useita testejä. Minä olin oppimiskyvyltäni keskitasoinen tai keskitasoa lahjakkaampi. Eipä riittänyt.
Kun minua hylättiin, esitettiin arvailuja minun elämäntilanteestani (stressaava), terveydestäni (en ole käynyt pariin vuoteen lääkärissä perusterveystarkastuksessa kun ei ole mikään vaivannut tavanomaisia infektiotauteja lukuunottamatta) ja lopulta epäiltiin minun olevan masentunut (en ole masentunut, vaan turhautunut).
Nyt haluaisinkin esittää kysymyksen asiasta tietävälle: Tarkistetaanko filippiiniläisetkin yhtä huolellisesti.
Minun lyhtyni sammutettiin tässä heimoneuvostossa. Selkeästikään en miellyttänyt näitä alfanaaraita.
Lähihoitajakoulutus-survival
20
1014
Vastaukset
- Järjetöntä*
Tuossa taas yksi todiste siitä, että ulkomailta hoitajien rahtaamisessa on joku muu motiivi kuin aito hoitajapula.
Ilmeisesti suomalaisten ei haluta työllistyvän. Kai siksi, kun ulkomaalaisia voivaan palkata parin euron tuntipalkalla. - rasismia..
ja riistoa tuoda Filippiineiltä ja muista kehitysmaista hoitajia Suomeen. Niissä maissa on pulaa koulutetuista hoitajista ja joku Vanhasen kaltainen kolonialisti haalii heitä Suomeen! Tunnen suurta vihaa tuollaisia riistäjiä kohtaan, jotka eivät ajattele muuta kuin omaa hyvinvointia köyhien maiden ihmisiä riistämällä.
- Filippiinii
Tosiasia on, että esim. Filippiineillä koulutetaan sairaanhoitajia paljon yli oman tarpeen. Ja vielä ihan tarkoituksella, jotta voidaan lähettää ihmisiä tienaamaan ulkomaille. Filippiinien bruttokansantuotteesta melkoisen iso prosenttiosuus muodostuu rahasta mitä nämä ulkomailla työskentelevät lähettävät maahan. Se onko sellainen oikein, ei ole Suomen päätettävissä vaan Filippiinien poliittisesta päätöksenteosta ja oloista johtuvaa. Tiedoksi myös, että filippiiniläisille maksetaan palkka saman työehtosopimuksen ja lakien mukaan kuin suomalaisillekin, eläkettä myöten. Tarkistakaahan siis tosiasiat ennen kuin syytätte ketään tai mitään mistään. Tuollainen musta-tuntuu-vaahtoaminen on ihan turhaa.
- rankkaa.....
Ei tietenkään paljon lohduta, että pääsit melkein loppusuoralle.
Filippiiniläisten sairaanhoitajien Suomeen tuominen on taas iso bisnes monille vuokratyöfirmoille. Opteam taitaa olla suurin toimija näiden maahantuonnissa.
Ulkomaalaisten rekrytoinnissa sovelletaan aivan eri sääntöjä kuin suomalaisten rekrytoinnissa....
http://www.opteam.fi/WWW/Optimist/optimist_screen_no4.pdf - Suurin osa häviää aina
Siis 255 olisi halunnut kurssille, johon pääsi lopulta noista hakijoista 21.
Aika tavallista näinä päivinä. Aika iso kurssikoko tosin.
Kaaleppi ilmestynee tännne kohta määkymään siitä, kuinka nuo kurssille pääsemättömät ovat laiskoja ja työhaluttomia. Haukkunee kurssille päässeet kanssa, kun eivät heti ole töihin päässeet. - että tuo
"en ole käynyt pariin vuoteen lääkärissä perusterveystarkastuksessa" vaikutti asiaan vaan päänuppisi toiminta ja asenne. Ehkä asenne oli positiivien vai oliko?
- Tarkista oma nuppisi
Ei siinä vaiheessa, kun kurssille on lähes 300 hakijaa, ole syytä moisia kaaleppiolettamuksia esittää.
Ei sinne turhaan haeta.
Jos taas tärkeämpää sinulle on "positiivisuus" kuin vaikkapa alalle soveltuvuus, jotakin on sinun päänupissasi pahasti vialla. - nämä itämaan tietäjät
Tarkista oma nuppisi kirjoitti:
Ei siinä vaiheessa, kun kurssille on lähes 300 hakijaa, ole syytä moisia kaaleppiolettamuksia esittää.
Ei sinne turhaan haeta.
Jos taas tärkeämpää sinulle on "positiivisuus" kuin vaikkapa alalle soveltuvuus, jotakin on sinun päänupissasi pahasti vialla.eivät valitettavasti tunne Suomen työlainsäädäntöä eli ovat mitä parhainta a-luokkaa Suomen toivo-talkoisiin...
- ...........
Sen ohikin voi koulutukseen päästä, ja täällä ainakin se on ihan non-stoppia. Itse en edes osallistunut koko kartoitukseen, vaan minut valittiin suoraan koulutukseen, ja myöskin aloitin jo ennen hakuajan päättymistä. Olin vaan aika röyhkeällä asenteella liikenteessä, ja haastattelevalle opettajallekin sanoin vaan, että se on teidän menetys, minä jatkan työntekoa edelleenkin, sitten vaan vajaalla koulutuksella.
Kolme aloitti suoraan, vaikka periaatteessa sinne mennäänkin osaamiskartoituksen kautta. Ja en oikein tiedä mikä tuo nyt edes onkaan. Luennoilla on ollut "vierailijoita" osaamiskartoitukseen osallistuvista, ja on jotenkin tullut sellainen kuva, että markkinointi on kovaa.
Mutta hae seuraavaan koulutukseen, haethan? ja kysele jatkuvasti työkkäristä sitä, niin kyllä varmaan pääset.- edellinen...
Noihin haastatteluihin mennessä kannattaa miettiä mitä tuo esiin. Peruskysymykset ovat samat; minullekin juuri noita kuin sinulle. No, olin valmistautunut, ja vastasin röyhkeästi faktoilla, enkä kaunistellut. Epäilivät juuri opintojen suorittamistani suuren työmäärän ja pahan elämäntilanteen vuoksi, mutta pystyin sanomaan, että se helpottaa heti, kun saan jollakin lailla ennakoitua tilanteitani. Eli, pääsen suunnittelemaan elämääni. Kerroin myös suoraan, että paljon pahemmistakin on selvitty, ja tukiverkosto on ollut aina vankka ja toimiva, joten se ei ole huoli. Ilmoitin myös sen, että työntekoa en lopeta, mutta olen käytännössä huomannut, että oikeasti koulutus olisi tarpeen, ja kouluttamattomuus vaarantaa potilasturvallisuutta.
Osittain valehtelin. Nyt käyn siellä koulussa, ja teen työtä. Lähes täysiaikaisesti. Mutta kun oikeasti on tekijöistä pula, ja joudun jo kuitenkin miettimään tulevaisuuttani jo nyt, valmistuminen on ihan ovella. Ja itse koulutus ei ole antanut juuri mitään. Samoja asioita käydään kurssista toiseen. Olen tehnyt käytännössä samoja tehtäviä kolmelle eri opettajalle. Oikeasti tosi turhauttavaa. Työvoimakoulutuksessa olevat ovat myöskin aika heikossa asemassa koulussani, koska aikataulut ovat kovat, ja jouston mahdollisuuksia ei ole. Se on jo valmiiksi niin kovaksi tehty, että käytännössä ei ole mahdollisuutta edes kaikkia tarvittavia hoitaa, jos ei tee pitkää päivää. Eli minäkin istun hyvin usein 12 tuntia. Koulullehan me tuomme rahaa, joten kannattaa vaan saada tehokkuutta hommiin (entiset nopeasti ulos), laadusta nyt ei niin väliä olekaan. Itse en esimerkiksi ole saanut yhtä ainoaa tehtävääni takaisin neljässä kuukaudessa, arvosanoista puhumattakaan. En edes tiedä, onko ne hyväksytty, mutta opinnoissa vaan eteenpäin pitää puskea. Jos ei jotain tarvittavaa kurssia löydy ko. ajan sisään, niin sitten tee etänä ne. Mutta siis sen päälle, että ensin istuu ne 12 tuntia siellä luennoilla. - Miksikö...
edellinen... kirjoitti:
Noihin haastatteluihin mennessä kannattaa miettiä mitä tuo esiin. Peruskysymykset ovat samat; minullekin juuri noita kuin sinulle. No, olin valmistautunut, ja vastasin röyhkeästi faktoilla, enkä kaunistellut. Epäilivät juuri opintojen suorittamistani suuren työmäärän ja pahan elämäntilanteen vuoksi, mutta pystyin sanomaan, että se helpottaa heti, kun saan jollakin lailla ennakoitua tilanteitani. Eli, pääsen suunnittelemaan elämääni. Kerroin myös suoraan, että paljon pahemmistakin on selvitty, ja tukiverkosto on ollut aina vankka ja toimiva, joten se ei ole huoli. Ilmoitin myös sen, että työntekoa en lopeta, mutta olen käytännössä huomannut, että oikeasti koulutus olisi tarpeen, ja kouluttamattomuus vaarantaa potilasturvallisuutta.
Osittain valehtelin. Nyt käyn siellä koulussa, ja teen työtä. Lähes täysiaikaisesti. Mutta kun oikeasti on tekijöistä pula, ja joudun jo kuitenkin miettimään tulevaisuuttani jo nyt, valmistuminen on ihan ovella. Ja itse koulutus ei ole antanut juuri mitään. Samoja asioita käydään kurssista toiseen. Olen tehnyt käytännössä samoja tehtäviä kolmelle eri opettajalle. Oikeasti tosi turhauttavaa. Työvoimakoulutuksessa olevat ovat myöskin aika heikossa asemassa koulussani, koska aikataulut ovat kovat, ja jouston mahdollisuuksia ei ole. Se on jo valmiiksi niin kovaksi tehty, että käytännössä ei ole mahdollisuutta edes kaikkia tarvittavia hoitaa, jos ei tee pitkää päivää. Eli minäkin istun hyvin usein 12 tuntia. Koulullehan me tuomme rahaa, joten kannattaa vaan saada tehokkuutta hommiin (entiset nopeasti ulos), laadusta nyt ei niin väliä olekaan. Itse en esimerkiksi ole saanut yhtä ainoaa tehtävääni takaisin neljässä kuukaudessa, arvosanoista puhumattakaan. En edes tiedä, onko ne hyväksytty, mutta opinnoissa vaan eteenpäin pitää puskea. Jos ei jotain tarvittavaa kurssia löydy ko. ajan sisään, niin sitten tee etänä ne. Mutta siis sen päälle, että ensin istuu ne 12 tuntia siellä luennoilla.No siksi, että ennen pitkään potilaaksi tulisi joku näistä työkkärin tai sossun tädeistä, jotka ovat vuosia nautiskelleet köyhän kyykyttämisestä ja päähän potkimisesta.
Siinä saattaisivat meikäläiseltä mennä lääkkeet 'vahingossa' sekaisin. Varmaa on, että olisivat hoitolistalla viimeisinä. Miksikö... kirjoitti:
No siksi, että ennen pitkään potilaaksi tulisi joku näistä työkkärin tai sossun tädeistä, jotka ovat vuosia nautiskelleet köyhän kyykyttämisestä ja päähän potkimisesta.
Siinä saattaisivat meikäläiseltä mennä lääkkeet 'vahingossa' sekaisin. Varmaa on, että olisivat hoitolistalla viimeisinä.Vanhuudessa pahat ihmiset saavat rangaistuksensa eikä sitä hoitamalla pystytä paljon lievittämään. Pahin rangaistus, mitä ihmiselle voin kuvitella on se, että hänen laitosvanhuutensa pitkittyy.
Sitä paitsi kuulin, että syksyllä alkaisi oppisopimuskoulutuksena sairaanhoitajakoulutus. Minä voisin yksin tein lukea sairaanhoitajaksi, koska minulla on lähihoitajan taitotaso jo entuudestaan melko lailla pulkassa ja vain paperi puuttuu.
Mutta silloinkin katsotaan tietysti pärstäkerrointa.- niistä huokuu viisaus
Pre_Kaarina kirjoitti:
Sitä paitsi kuulin, että syksyllä alkaisi oppisopimuskoulutuksena sairaanhoitajakoulutus. Minä voisin yksin tein lukea sairaanhoitajaksi, koska minulla on lähihoitajan taitotaso jo entuudestaan melko lailla pulkassa ja vain paperi puuttuu.
Mutta silloinkin katsotaan tietysti pärstäkerrointa.Ja ainakin avustajana sinulla tuntuu olevan jalat maassa. Mutta nykyään ei pärjää hoitoalallakaan kiltteydellä. Kyllä siellä töissä jo pärjää, mutta töihin pääsemiseen tunnutaan vaativan "kovaa kilpeä". Sellaisen olen itse itselleni kehittänyt.
Olen ollut erittäin turhautunut jossakin vaiheessa, nyt olen lähinnä turhautunut tuohon työvoimakoulutukseen ja siihen liittyvään joustamattomuuteen ja rahankeräykseen. Se ei ole vain yksityisten ongelma, vaan myöskin ammattioppilaitokset ja koulutuskuntayhtymät keräävät sillä vain rahaa mahdollisimman paljon, joten laatu kärsii ja pahasti. Minkäänlaista valvontaa ei taida olla.
Aikataulujen mahdollistamiseksi mm. suoritin työssäoppimisen ja näytöt 12 päivässä. No, "omalla" työpaikkallani tosin, mutta sen suunnitelman kanssa meni tosi tiukoille, koska sen piti olla valmis 5 arkipäivää ennen näyttöjen alkua. asiakaskunta oli kuitenkin juuri muuttunut ja muuttui myöskin näyttöjeni aikana.
Tällä hetkellä ei minulla ole aikaa tarpeeksi, jotta voisin kaikki suorittaa sovitussa ajassa, kalenteriviikot eivät yksinkertaisesti riitä. Ihan pokalla ehdottivat, jospa tekisin työssäoppimisia iltaisin ja viikonloppuisin, kun ei päivät riitä. Eikö muka työvoimakoulutuksessa ole oikeutta vapaapäiviin. eihän päivärahojakaan makseta kuin viideltä päivältä. Onko mitään järkeä, että opiskelijat päästetään rimaa hipoen läpi? Itselläni ei ole sitä pelkoa, mutta en voi hoitaa opintojani niin hyvin kuin haluaisin, mutta onneksi tosiaan työpaikka on, jossa voi harjoitella jatkuvasti asioita käytännössä. Tuolta saa sitä paitsi parempaa opetusta kuin koulusta konsanaan.
Opettajissa on sellaisia tyyppejä, jotka eivät itsekään tiedä mitä opettavat. Ollaan oltu töissä 15 vuotta sitten kesällä viimeksi, ja sitten tullaan työpaikoille arvostelemaan kokeneiden työntekijöiden työntekoa. Nyt en puhu itsestäni, mutta työtoverini, jotka ovat ohjanneet opiskelijoita ovat kertoneet kyllä melkoisia tarinoita.
Olen alkanut uskoa siihen, että ne lähtevät opettajiksi, jotka eivät käytännön työssä pärjää. Kyllähän se niin on, että olisi hyvä, jos aina kaikki tehtäisiin parityönä, mutta se nyt vaan on mahdotonta nykyään monin paikoin.
Tsemppiä sulle, ja ilosita kevään odotusta!
- 4567--6--
Tuossapa oli taas kerran selkeästi esitettynä perusjuttu. Jos yrität jotain, se torpataan, jos et yritä, sekin torpataan.
Idea ei ole työllistää Sinua, vaan työkkärin virkailijat. Toki ulkomailta kannattaa tuoda duunareita, niille pitää järjestää kielikursseja, työkoulutusta, ammattiopintoja, sopeutumiskoulutuksia jne. Se on hyvää businesta.
Net muuten työkkärissä ei oo alfa-osastoa, vaan beettoja. Pienelle ihmiselle kun antaa "valtaa", se on valitettavaa. Hokaa muuten selkeästi tämän portaalin moderoinnista myös. - AAA+
niin monelle kansanedustajalle, ministerille ja cirkamiehelle kuin vain mahdollista. Vaikka eipä ne tajua eduskunnassa asiaa yksikään, vaikka se repisi niiltä korvat päästä.
Minusta tuntuu, että mafiat Super ja sairaanhoitajissa Tehy toimivat niin kuin keskiajan killat yrittäen kaikin tavoin blokata alalle vakinaisiin, täyspäiväisiin työsuhteisiin pyrkivät. Minusta tuntuu, että tämä mafia valvoo koulutusta.
Hoitopaikoissa, sairaaloissa ja päiväkodeissa taas on pula työvoimasta mafian boikotin takia ja siksi hommataan väkeä toiselta puolelta maailmaa kun niihin ei mafian koura ylety. Bimbokiinassa ja Bimbonesiassa voidaan kouluttaa vaikka ketä vaikka mihin eikä siihen ole suomalaisella mafialla mitään sanomista.
Missä tahansa muussa maassa puhuttaisiin korruptiosta, mafiasta ja kiristyksestä, mutta Suomessa tämä on normaalia työvoimapoliittista arkea. Kiinnostaisikohan japanilaisia tietää, että Pisa-tuloksilla on kolikon kääntöpuoli, oppimiskielto? Kiinnostaisikohan suuria ikäluokkia tietää, aina kun he puhuvat ilmaisista opinnoista joihin minun ikäisilläni on aina mahdollisuus ja heillä ei ollut, ettei niitä opintoja ole kuin harvoille eikä siinä koulumenestys vaikuta tuon taivaallista?- ilmioittelemasta
Pre_Kaarina kirjoitti:
Minusta tuntuu, että mafiat Super ja sairaanhoitajissa Tehy toimivat niin kuin keskiajan killat yrittäen kaikin tavoin blokata alalle vakinaisiin, täyspäiväisiin työsuhteisiin pyrkivät. Minusta tuntuu, että tämä mafia valvoo koulutusta.
Hoitopaikoissa, sairaaloissa ja päiväkodeissa taas on pula työvoimasta mafian boikotin takia ja siksi hommataan väkeä toiselta puolelta maailmaa kun niihin ei mafian koura ylety. Bimbokiinassa ja Bimbonesiassa voidaan kouluttaa vaikka ketä vaikka mihin eikä siihen ole suomalaisella mafialla mitään sanomista.
Missä tahansa muussa maassa puhuttaisiin korruptiosta, mafiasta ja kiristyksestä, mutta Suomessa tämä on normaalia työvoimapoliittista arkea. Kiinnostaisikohan japanilaisia tietää, että Pisa-tuloksilla on kolikon kääntöpuoli, oppimiskielto? Kiinnostaisikohan suuria ikäluokkia tietää, aina kun he puhuvat ilmaisista opinnoista joihin minun ikäisilläni on aina mahdollisuus ja heillä ei ollut, ettei niitä opintoja ole kuin harvoille eikä siinä koulumenestys vaikuta tuon taivaallista?Kai sitä löytyy vastaavia keskustelupalstoja maailmalta? Loppujen lopuksi nämä ovat aika tehokkaita tiedonvälityslähteitä. Sinullakin Kaarina on muistaakseni kielitaitoa, anna palaa!
- kuulostaa
tuollaista sontaa ne työkkärin kurssit on.
Mihinkään et ole oikeutettu ja velvollisuuksia on vitusti. Epäkohdista ei saa huomauttaa vaan kaikki on kiltisti kestettävä. - hallistus valehtelee....
Ei kannata opsikella läjihoitajaksi.
vaikka hetkellsieti on pulaa, niin kohta ei sillä alalla ole töitä....
On liikaa työväkeä tarjolla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1495808Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella344166Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan03520Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv492731No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452520- 312494
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv322468- 162338
- 432055
Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h262015