Tulin "terveeksi"diabetes 2 ruokavalion avulla

Nimetön

Hei Suomi Rakas Kotimaa !
Olen seurannut pikkaisen tätä hiilihydraatti keskustelua Suomessa . Itse asun ruotsissa jo monta kymmentä vuotta taaksepäin ,pyydän samalla anteeksi jos tulee pikkaisen kirjoitus virheitä ,mutta toivon mukaan tulee tärkeämmät asiat selville.
Sain itse diabetes 2002 . Sain puoli tuntia sairaanhoitajan luona ,insuliini ruiskun käteen ja määräyksen ,että nosta insuulini annosta niin kauan aikaa kun verensokeri pysyy tasaisesti 6 .Niinpä tein työtä käskettyä ,loppujen lopuksi otin 115 yksikköä .Sokeri oli välillä melkein nollassa ja välillä korkea ,siksi kun kovasti sanottiin että syö hyvä tyttö ,hiilihydraatteja ,ja kaikenlisäksi nopeita semmoisia ,pastaa ,perunaa ,ja kaikkea joka nostaa sokerin äkkiä niin ylös kuin mahdollista .Sokeri nousi ,laski ,ja olo tuli vain huonommakksi ja huonommaksi . Menin sairaanhoitajan luo uudestaan ja kerroin että ,sokeri oli välillä vaarallisen alhaalla ,hän vastasi "ei se haittaa ,ainut mitä tapahtuu ,on että menetät tajuntasi ja heräät aamulla hikisenä".Ajattelin :ei herran jumala voi pitää paikkaansa ,tälle ihmisellekö minä voin jättää henkeni ,ei kiitos ,jotakin täytyy ruveta tapahtumaan . Lihoin ja lihoin ja lääkäri sanoi ,että voi ,voi ,olet liian lihava ,nyt laihduttamaan ,ja samalla nostettiin insuliini määrää ja määrättiin nopeita hiilihydraatteja .Lääkäri kirjoitti lääkäri todistukseen läski potilas ????Kai sitä läskiksi tulee vähemmälläkin ,ensiksikin insuliini on lihottava hormooni jos sitä on liikaa ,ja sitten hiilihydraatit=sokeri ,vaikkakin eri muodossa .Siitä tuli niinkuin semmoinen paha ympyrä ,insuliini ,ruoka ,ja lisää insuliiniä.
Päätin että nyt insuliinit pois ,ja niin tein ,heti siitä hetkestä en ottanut enään insuliiniä ,ajattelin aivan sama ,kuolenko insuliinin kanssa vai ilman .
Luin kirjan jonka nimi on verensokeri blues .Jätin pois hiilihydraatit siitä kerrasta ja aloin syömään kasviksia ,lihaa ,kanaa ,kalaa ,jätin pis ,maito tuotteet ,jauhot ,pastat ,riisit ,perunat . Perunamuusin sijasta teen vaikkapa kukkakaali muusin ,reseptejä on vaikka kuinka paljon ,eikä ollenkaan vaikeaa ,aamuisin munakas vaikkapa pekonin ja tomaatin kanssa ,aivan yhtä hyvää kuin voileipäkin . Jo heti seuraavana päivänä kun olin lopettanut hiilihydraattejen syönnin ,näin ison eron verisokerissa . Viikon jälkeen ,voin aivan mainiosti ,sokeri pysyi kohdalaan ei heilunut sinne tänne ,olo oli aivan ihana .
Nykyisin on pitkäaikainen verensokeriarvo 4,8 ,paino on pudonnut 25 kiloa ,eikä kukaan kirjoita lääkärin todistukseen "läski diabeettikko"elämä on aivan IHANAA .Olen alkanut kuntoilla saanut elämän halun takaisin ja tunnen itseni "terveeksi".
Kerran silloin alussa kun sairastuin kävin yhden Ruotsalaisen proffesorin luona ,hän sanoi minulle ,että suomessa on maaliman eniten diabetes sairastavia ,vastasin hänelle ,että ei ole ihmekkään ,kun suomessa ollaan sukupolvesta toiseen syöty hiilihydraatteja kaksin määrin ,ensin pääruoka ,aina peruna tai riisi ,pasta ja sitten siihen vielä leivät ja piirakat päälle ,itse olen kasvanut suomessa näillä ruuilla .Hän katsoi minua ,kun olisin pudonnut taivaasta ja soitetaanko kakolan auto ,mutta jos järkevästi ajattelee niin taidan olla pikkuisen oikeassa. Jos me tavalliset kansalaiset sen ymmärämme ,niin miksi ei lääkärit ja lukeneet ihmiset ,vai eikö haluta ymmärtää .lääketehtaat hankki aivan älytömästi tällä sairaudella ,mikä on aika helppo parantaa ,jos minä olen parantunut niin miksi ei muutkin .Valta =rahaa .Kuinka monta jalkaa on turhaan amputoitu ,kuinka monta henkeä olisi säästetty jos joku kuuntelisi . Olen yrittänyt jutella diabetes hoitajien kanssa ja lääkäreiden ,mutta ainut mitä on tapahtunut ,että nykyisin ei edes sanota hei kun he näkevät minut ,enhän minä tavallinen tallukka voi olla viisaampi kuin he . Sari

78

6621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xboxi

Olen onnistunut oivasti! Hyvä!
      Minun kokemukseni on erilainen: jos potilaalle sanoo, että hh laatuun ja määrään pitäisi kiinnittää huomiota, hän ei todellakaan innostu. Kunpa innostuisikin, niin tulisi mainitsemiasi tuloksia. Nopea hh ei ole diabeetikon ruokaa, mutta eivät potilaat yhtään tästä tiedosta ilahdu. Sitten kun potilaatkin tulevat laillasi mukaan, tilanne muuttuu.

• mitkä hiilarit sitten ovat?

Tämä Sari kertoi, että hän oli jättänyt kaikki hiilarit pois, ei vain nopeat.

Toiseksi kysyn olettaen, että olet lääkäri kuten sanot, miksi tämä vastuu on potilaalla eikä hoitohenkilökunnalla.

Miksi hoitohenkilökunt Diabetesliitto suosittaa diabeetokolle (D2) ensinkään hiilareita (edes niitä hyviä) kun ne näin esimerkiksi Sarin osalta todistetaan väräksi suositukseksi.

Tässä on ristiriita!

• Nimetön
        mitkä hiilarit sitten ovat? kirjoitti:

Toiseksi kysyn olettaen, että olet lääkäri kuten sanot, miksi tämä vastuu on potilaalla eikä hoitohenkilökunnalla.

Miksi hoitohenkilökunt Diabetesliitto suosittaa diabeetokolle (D2) ensinkään hiilareita (edes niitä hyviä) kun ne näin esimerkiksi Sarin osalta todistetaan väräksi suositukseksi.

Tässä on ristiriita!

En ole lääkäri ,enkä myöskään kirjoittanut että olen ,varmaankin pikkuinen väärinkäsitys jossakin . Hiilihydraatti = sokeri vaikkakin eri muodossa ,siksi ei saa "sokeritautiset"syödä hiilareita samoin kun ei sokeriakaan . Otan esimerkin riisissä on melkein 80% hiilareita siis sokeria mutta tärkkelyksen muodossa . Olen itse ottanut kokeita heti kun olen syönyt ,riisiä ,pastaa ,perunaa ,leipää ,ja sokeri nousee aivan samalla tavalla kuin se nousee sokerinkin kanssa ,näitä hiilareita kutsutaan nopeiksi hiilareiksi ,sitten on hitaat hiilarit ,ja ne on esimerkiksi kokojyväleipä , joka myös on hiilari pitoista ,mutta nostaa ja laskee sokerin hitaasti ,en suosittele niitäkään omasta puolestani ,mutta silloin tällöin syön kokojyvä leipää . Muuten yritän syödä ,lihaa ,kalaa ,kanaa ,ja kukkakaalia ,ja muita kaali sortteja ,Ruokaa löytyy ja varmasti pitää verensokerin alhaalla .Sari

• Itsellä nopeiden hiilareiden poisjättö tiputti paastosokerin 7,5 mmol/l:sta 6,5 mmol/l:aan ja kaikkien hiilareiden poisjättö illalla edelleen 5,9 mmol/l. Hiilareita nautin kulutuksen mukaan eli raskaamman treenin jälkeen palautumisjuomassa ja normaalipäivinä kokojyväviljaa ja hedelmiä. Aterian jälkeisen sokerinkin olen saanut pudotettua alle 10 mmol/l.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että ihmisiä on vaikea saada jättämään riisi, peruna ja valkoinen leipä (äijillä vielä olut ja naisilla pulla) pois. Se, että kuinka paljon voi syödä hitaita hiilareita lienee yksilöllistä. Mulla ei isokaan määrä (yli 100 g) ole ongelmallista kun se tulee aamupäivästä.

• mellitus
        Nimetön kirjoitti:

En ole lääkäri ,enkä myöskään kirjoittanut että olen ,varmaankin pikkuinen väärinkäsitys jossakin . Hiilihydraatti = sokeri vaikkakin eri muodossa ,siksi ei saa "sokeritautiset"syödä hiilareita samoin kun ei sokeriakaan . Otan esimerkin riisissä on melkein 80% hiilareita siis sokeria mutta tärkkelyksen muodossa . Olen itse ottanut kokeita heti kun olen syönyt ,riisiä ,pastaa ,perunaa ,leipää ,ja sokeri nousee aivan samalla tavalla kuin se nousee sokerinkin kanssa ,näitä hiilareita kutsutaan nopeiksi hiilareiksi ,sitten on hitaat hiilarit ,ja ne on esimerkiksi kokojyväleipä , joka myös on hiilari pitoista ,mutta nostaa ja laskee sokerin hitaasti ,en suosittele niitäkään omasta puolestani ,mutta silloin tällöin syön kokojyvä leipää . Muuten yritän syödä ,lihaa ,kalaa ,kanaa ,ja kukkakaalia ,ja muita kaali sortteja ,Ruokaa löytyy ja varmasti pitää verensokerin alhaalla .Sari

Itse sain D2-diagnoosin vuonna 2001, osin varmaan sukurasituksena. Siitä alkoi ruokavalioremontti, jonka tein siksi että pystyisin elelemään ilman lääkitystä.

Eli siivosin nopeat hiilarit (valkoinen leipä, pullat, riisi, pasta, karkit jne) pois. Syön kuitenkin edelleen hitaita hiilareita, kuten täysjyväriisiä tai täysjyväleipää päivittäin. Myös rasvan laatuun kiinnitin huomiota eli eläinrasvaa olen muuttanut kasvirasvaan.

Tottakai myös liikuntaa on tullut lisättyä. Näillä eväillä tauti on pysynyt hyvin hallinnassa jo vajaat 8 vuotta, mitään lääkitystä en ole tarvinnut.

Kyllä sokeritautiset saavat siis hiilihydraatteja syödä, kunhan kiinnittää huomiota niiden laatuun. Myös rasvan laatuun on tärkeä kiinnittää huomiota, koska diabeteksessa juuri rasva-aineenvaihdunta on häiriintynyt. Kasviksia kannattaa suosia!

• xboxi

Tässä on ristiriita!

1)Nimenomaan diabeteksen tapaisissa sairauksissa vastuu jää potilaalle. Jos ei syö oikein, ei sitten syö oikein. Neuvontaa riittää.
        2) Kukaan ei suosita nopeita hh.
        3)Jos jättää kaikki hh pois, voi saada puutostauteja. Täällä alvariinsa annetaan ohjeita rytmihäiriöille, jotka tulevat kuuleman mukaan aivan luonnollisena osana kuvaan mukaan, kun hh jättää pois. Luonnotonta leikkiä. Hivenaineet ovat kovasti sijoittuneet luonnossa hh pitoisiin tuotteisiin.
        4)Papu- ja linssiruoka olisi perunaa parempi vaihtoehto, mutta ei pakkaa kiinnostamaan. Tällä palstalla saa kuvan, että kaikki haluaisivat henkeen ja vereen vähentää ja parantaa hh-tasapainoaan. Ei ole mitään perää. Potilaat haluavat juuri pullaa ja olutta ja lihapiirakkaa ja ranskiksia ja karkkia ja ties mitä. Siinä ei voi ottaa mitään vastuuta toisen syömisistä. Kyllä alkoholismikin olisi korjattu päivässä, jos lääkäri saisi määrätä, että älä juo.
        4)Joka asiassa lääketieteessä on ristiriitoja. Niiden selvittelyistähän ja tutkimisesta meille maksetaan. Jos se helppoa olisi sitä voisi tehdä olohuoneen sohvalta ja ostaa kirjakaupasta jonkun pamfletin välillä. Ammattilaiselle selviö
        5) Alkuperäinen kirjoittaja: loistava suoritus! Väldigt bra! Toppen!

• tuntuu kertovan
        mellitus kirjoitti:

Itse sain D2-diagnoosin vuonna 2001, osin varmaan sukurasituksena. Siitä alkoi ruokavalioremontti, jonka tein siksi että pystyisin elelemään ilman lääkitystä.

Eli siivosin nopeat hiilarit (valkoinen leipä, pullat, riisi, pasta, karkit jne) pois. Syön kuitenkin edelleen hitaita hiilareita, kuten täysjyväriisiä tai täysjyväleipää päivittäin. Myös rasvan laatuun kiinnitin huomiota eli eläinrasvaa olen muuttanut kasvirasvaan.

Tottakai myös liikuntaa on tullut lisättyä. Näillä eväillä tauti on pysynyt hyvin hallinnassa jo vajaat 8 vuotta, mitään lääkitystä en ole tarvinnut.

Kyllä sokeritautiset saavat siis hiilihydraatteja syödä, kunhan kiinnittää huomiota niiden laatuun. Myös rasvan laatuun on tärkeä kiinnittää huomiota, koska diabeteksessa juuri rasva-aineenvaihdunta on häiriintynyt. Kasviksia kannattaa suosia!

oman tarinansa kuin ainoana oikeana vaihtoehtona. Onko liian vaikeata ajatella meidän kaikkien olevan yksilöitä, kaikille ei käy samat opit.

• miksi en ole nähnyt
        xboxi kirjoitti:

1)Nimenomaan diabeteksen tapaisissa sairauksissa vastuu jää potilaalle. Jos ei syö oikein, ei sitten syö oikein. Neuvontaa riittää.
        3)Jos jättää kaikki hh pois, voi saada puutostauteja. Täällä alvariinsa annetaan ohjeita rytmihäiriöille, jotka tulevat kuuleman mukaan aivan luonnollisena osana kuvaan mukaan, kun hh jättää pois. Luonnotonta leikkiä. Hivenaineet ovat kovasti sijoittuneet luonnossa hh pitoisiin tuotteisiin.
        4)Papu- ja linssiruoka olisi perunaa parempi vaihtoehto, mutta ei pakkaa kiinnostamaan. Tällä palstalla saa kuvan, että kaikki haluaisivat henkeen ja vereen vähentää ja parantaa hh-tasapainoaan. Ei ole mitään perää. Potilaat haluavat juuri pullaa ja olutta ja lihapiirakkaa ja ranskiksia ja karkkia ja ties mitä. Siinä ei voi ottaa mitään vastuuta toisen syömisistä. Kyllä alkoholismikin olisi korjattu päivässä, jos lääkäri saisi määrätä, että älä juo.
        4)Joka asiassa lääketieteessä on ristiriitoja. Niiden selvittelyistähän ja tutkimisesta meille maksetaan. Jos se helppoa olisi sitä voisi tehdä olohuoneen sohvalta ja ostaa kirjakaupasta jonkun pamfletin välillä. Ammattilaiselle selviö

"Täällä alvariinsa annetaan ohjeita rytmihäiriöille, jotka tulevat kuuleman mukaan aivan luonnollisena osana kuvaan mukaan, kun hh jättää pois. Luonnotonta leikkiä."

• saattohoitosuositukset
        xboxi kirjoitti:

Suomessa: Samaa vähärasvaista ruokaa kuin vielä toistaiseksi terveillekin: hiilareita 60e%. Aika makee suositus.

Ja viljatuotteet on nopeita hiilareita.

• saattohoitosuositukset kirjoitti:

Suomessa: Samaa vähärasvaista ruokaa kuin vielä toistaiseksi terveillekin: hiilareita 60e%. Aika makee suositus.

Kokojyväviljan GI on merkittävästi pienempi kuin puhdistetun. Paras esimerkki on ohrasuurimo (GI 25).

• Mitkä ovat ne puutostaudit?
        xboxi kirjoitti:

Mitä aineita hiilareissa on mitä keho ei saa muualta tai tuota itse? Mainitset hivenaineet, tietääkseni "hyvätkin hiilarit" ovat aika ravinneköyhää ainetta.

Sitten vielä kysyn miksi diabeetikoille suositellaan lautasmallin mukaista ravintoa hiilarisuhdeklukuineen ja vähine rasvoineen?

Diabetesliiton sivulla on laitettu ruoka-annoksen kuva jossa etualalla on perunaa! Eikö peruna ole nopea hiilari?

Ymmärrän, että potilaalla on vastuu, mutta miten hän sen vastuun ottaa jos neuvotaan alusta alkaen väärin. Voidaanko ajatella, että vastuu on hoitohenkilökunnalla jos annetaan väärät ohjeet?

Kovin on ristiriitaista.

Valista meitä tietämättömiä

• on ainoa...
        tuntuu kertovan kirjoitti:

oman tarinansa kuin ainoana oikeana vaihtoehtona. Onko liian vaikeata ajatella meidän kaikkien olevan yksilöitä, kaikille ei käy samat opit.

... oikea tarina itselle, jos se kerran on toiminut hyvin.

Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen juttu, pääasia että sillä saa sairauden kuriin.

• ja kannattaa seurata
        mrx-08 kirjoitti:

Kokojyväviljan GI on merkittävästi pienempi kuin puhdistetun. Paras esimerkki on ohrasuurimo (GI 25).

... seurata ennemminkin GK:ta.

Kyllä kokojyvätuotteet ovat hitaita hiilihydraatteja ja siten terveellisiä. Samaa ei voi sanoa puhdistettujen jauhojen tuotteista.

• Mitkä ovat ne puutostaudit? kirjoitti:

Mitä aineita hiilareissa on mitä keho ei saa muualta tai tuota itse? Mainitset hivenaineet, tietääkseni "hyvätkin hiilarit" ovat aika ravinneköyhää ainetta.

Sitten vielä kysyn miksi diabeetikoille suositellaan lautasmallin mukaista ravintoa hiilarisuhdeklukuineen ja vähine rasvoineen?

Diabetesliiton sivulla on laitettu ruoka-annoksen kuva jossa etualalla on perunaa! Eikö peruna ole nopea hiilari?

Ymmärrän, että potilaalla on vastuu, mutta miten hän sen vastuun ottaa jos neuvotaan alusta alkaen väärin. Voidaanko ajatella, että vastuu on hoitohenkilökunnalla jos annetaan väärät ohjeet?

Kovin on ristiriitaista.

Jopa perunassa on runsaasti C-vitamiinia.

Kokojyväviljassa on paljon b-vitamiinia,kivennäisiä jne. . Ongelma on jalostusprosessi, joka vähentää oleellisesti hyviä asioita ja nopeuttaa ruuan sulamista. Vertaa vaikka finelissä ruisleipää ja lihaa. Ei ole kovin ravinneköyhää.

Tuosta olen samaa mieltä, että 60e% hiilareista on ihan mahdoton toteuttaa jollei tykkää kuivasta ruisleivästä.

• minä voin vastata
        Mitkä ovat ne puutostaudit? kirjoitti:

Kovin on ristiriitaista.

"Mitä aineita hiilareissa on mitä keho ei saa muualta tai tuota itse? Mainitset hivenaineet, tietääkseni "hyvätkin hiilarit" ovat aika ravinneköyhää ainetta. "

=> Täysjyvähiilihydraateista saa kivennäisaineita, vitamiineja, hivenaineita, proteiineja, kuituja sekä energiaa. Ne pitävät nälän loitolla ja auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Niitä ei ole mitään syytä vältellä. Nämä hyvät hiilihydraatit ovat kaikkea muuta kuin ravinneköyhää ainetta. Kun kokojyväleivän päälle vielä sipaisee kasvimargariinia ja vähärasvaista leikkelettä tai juustoa on kasassa erinomainen ravitsemuksellinen kokonaisuus.

"Sitten vielä kysyn miksi diabeetikoille suositellaan lautasmallin mukaista ravintoa hiilarisuhdeklukuineen ja vähine rasvoineen? "

=> Siksi, koska näistä ohjeista on satojen tuhansien potilaiden avulla saatu hyviä kokemuksia. Vaihdetaan kovat rasvat pehmeisiin ja nopeat hiilarit hitaisiin niin ollaan jo oikealla tiellä.

Keitetyn perunan GK on 15, eli ei ollenkaan niin korkea. Tärkeintä on ateriakokonaisuus, ei aterian yksittäinen ruoka-aine.

Diabetesliiton sivuilta saat runsaasti oikeaa tietoa diabeteksen hoidosta ja ravintosuosituksista.

• niin hyvää
        minä voin vastata kirjoitti:

"Mitä aineita hiilareissa on mitä keho ei saa muualta tai tuota itse? Mainitset hivenaineet, tietääkseni "hyvätkin hiilarit" ovat aika ravinneköyhää ainetta. "

=> Täysjyvähiilihydraateista saa kivennäisaineita, vitamiineja, hivenaineita, proteiineja, kuituja sekä energiaa. Ne pitävät nälän loitolla ja auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Niitä ei ole mitään syytä vältellä. Nämä hyvät hiilihydraatit ovat kaikkea muuta kuin ravinneköyhää ainetta. Kun kokojyväleivän päälle vielä sipaisee kasvimargariinia ja vähärasvaista leikkelettä tai juustoa on kasassa erinomainen ravitsemuksellinen kokonaisuus.

"Sitten vielä kysyn miksi diabeetikoille suositellaan lautasmallin mukaista ravintoa hiilarisuhdeklukuineen ja vähine rasvoineen? "

=> Siksi, koska näistä ohjeista on satojen tuhansien potilaiden avulla saatu hyviä kokemuksia. Vaihdetaan kovat rasvat pehmeisiin ja nopeat hiilarit hitaisiin niin ollaan jo oikealla tiellä.

Keitetyn perunan GK on 15, eli ei ollenkaan niin korkea. Tärkeintä on ateriakokonaisuus, ei aterian yksittäinen ruoka-aine.

Diabetesliiton sivuilta saat runsaasti oikeaa tietoa diabeteksen hoidosta ja ravintosuosituksista.

ja diabetesliiton ohjeet erinomaiset, niin kertoisitko paljonko diabeetikoita oli 20 votta sitten ja paljonko nyt?

• kokemuksiasi kun

olet saanut diabetes 2:den.

Nyt kyllä paasaat täydellisen aivopestynä ilman omakohtaista kokemusta.

Kysy vaikka Sarilta ruotsimaalta.

• Nimetön
        saattohoitosuositukset kirjoitti:

tosi makee suositus ,melkein yhtä makea kuin sokeri

• xboxi

Suosisin diabeetikolla kiinteitä perunoita, jos hän niistä niin kovasti tykkää. Tärkkelyspitoinen peruna voi olla aika raskas, vaikka sen laittaisi osaksi glykeemistä kokonaisuutta.

• Nimetön
        mrx-08 kirjoitti:

On tosi pienempi ,mutta korkea kummiskin ,muta hyvin voi syödä jonkun verran

• xboxi
        miksi en ole nähnyt kirjoitti:

"Täällä alvariinsa annetaan ohjeita rytmihäiriöille, jotka tulevat kuuleman mukaan aivan luonnollisena osana kuvaan mukaan, kun hh jättää pois. Luonnotonta leikkiä."

Olen noin seitsemän kertaa kommentoinut rytmihäiriökyselyjä, kunnes en viitsinyt enää yhteen takykardiaan vastata. Kyllästyin.

• paikalla...
        niin hyvää kirjoitti:

ja diabetesliiton ohjeet erinomaiset, niin kertoisitko paljonko diabeetikoita oli 20 votta sitten ja paljonko nyt?

... jos itse kerrot paljonko sydänkuolemia oli 60-luvulla ja paljonko on nyt...

• xboxi
        mrx-08 kirjoitti:

Siis jess! Joku on viitsinyt ottaa selvää! Juuri itsekin olen ihaillut ohraryynien erittäin matalaa glykeemistä kuormaa tai indeksiä. Siitä oiva vaihtoehto riisille!
        Hyvin tiedetty! Ei täällä yleensä tällaisia tiedetä. Linssit ovat myös hyvä vaihtoehto riisille ja perunalle. Samoin pavut.

• itse tarkistaa

• hiilarien sietosi aamulla
        mrx-08 kirjoitti:

Itsellä nopeiden hiilareiden poisjättö tiputti paastosokerin 7,5 mmol/l:sta 6,5 mmol/l:aan ja kaikkien hiilareiden poisjättö illalla edelleen 5,9 mmol/l. Hiilareita nautin kulutuksen mukaan eli raskaamman treenin jälkeen palautumisjuomassa ja normaalipäivinä kokojyväviljaa ja hedelmiä. Aterian jälkeisen sokerinkin olen saanut pudotettua alle 10 mmol/l.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että ihmisiä on vaikea saada jättämään riisi, peruna ja valkoinen leipä (äijillä vielä olut ja naisilla pulla) pois. Se, että kuinka paljon voi syödä hitaita hiilareita lienee yksilöllistä. Mulla ei isokaan määrä (yli 100 g) ole ongelmallista kun se tulee aamupäivästä.

"Mulla ei isokaan määrä (yli 100 g) ole ongelmallista kun se tulee aamupäivästä."

Tuo on aika poikkeuksellista kakkostyypin diabeetikoilla. Yleensä (ml. itseni) aamulla ja aamupäivällä jo melkein pelkkien hiilareiden näkeminenkin nostaa verensokereita. :) Siis sietokyky on todella vähäinen. Ei oikeastaan voi syödä kuin vähähiilarisia kasviksia. Iltapäivällä alkaa sieto parantua.

• Nimetön
        Mitkä ovat ne puutostaudit? kirjoitti:

Kovin on ristiriitaista.

Vastuu on sosiaali ja terveysministeriössä jotka antavat neuvot hoitohenkilökunnalle . Loppujen lopuksi vastuu omassa itsessä siksi että oma terveys on jokaisen oma vastuu .Ei ole ravintoa hiilareissa .Käy sivulla hiilaritietoiset sieltä löytyy järkevää luettavaa

• Nimetön
        xboxi kirjoitti:

Siis jess! Joku on viitsinyt ottaa selvää! Juuri itsekin olen ihaillut ohraryynien erittäin matalaa glykeemistä kuormaa tai indeksiä. Siitä oiva vaihtoehto riisille!
        Hyvin tiedetty! Ei täällä yleensä tällaisia tiedetä. Linssit ovat myös hyvä vaihtoehto riisille ja perunalle. Samoin pavut.

Niin ja musta riisi ,siinä on vain 25 % hiilareita

• Nimetön

Jos haluaa pitää diabetesin ,niin on hyvä käydä niiden sivuilla ,niiden ruokavaliolla ei säily ilman lääkitystä ja insuliiniä . Käyppä hiilaritietoisten sivuilla niin sieltä löytyy hyvät ohjeet . Ja peruna gi ei pidä paikkaansa .Netissä löytyy perunoiden ja muidenkin tuotteiden GI .

• lähes kenellekään

Olet D-liiton propagandan uhri. Onneksi diabeetikoilla on käytössään nykyään verensokerimittarit, joiden avulla he voivat katsoa, mitä hiilareita ja millaisia määriä he sietävät.

D-liiton lautasmallista voi tietysti lähteä alussa liikkeelle, mutta siihen ei saa juuttua, vaan täytyy päätellä verensokerimittaustensa perusteella, mikä on hyvä.

• minä voin vastata kirjoitti:

Kyllä tuo perunan arvo 15 on aivan liian korkea. Kokojyvätuotteiden GK on paljon pienempi.

Miksi sen leivän päälle pitäisi laittaa margariinia, majoneesissa on parempi rasvahappokoostumus ja se sentään maistuu jollekin. Jos aiotaan saada 60e% hiilareista niin leivän päälle ei oikein voi laittaa mitään rasvaa kun 30 g ruisleipäviipaleessa on n. 10 g hiilareita eli päälle saa laittaa ruhtinaallisesti 1 g rasvaa. Sama koskee perunaakin eli 150 g annoksessa keitinperunoita on hiilareita noin 20 g eli rasvaa samalla tavalla 2 g. (mä lasken tämän tällä tavalla, ei ole tarkka mutta sujuu päässä eli 10 g hiilareita on 40 kCal ja 1 g rasvaa on 9 kCal eli energiasta tulee ~1/4 rasvasta ja 3/4 hiilareista, proteiini jätetään pois niin tuo 3/4 on suunilleen 60% kokonaisenergiasta.)

• Nimetön
        niin hyvää kirjoitti:

diabeettikko on kolminkertaistunut 10 vuodessa ,suomi johtaa ,diabetes 2 ikäraja on huimasti laskenut ,ennen kutsittiin vanhusten sairaudeksi ,tään saa myös kutsua lasten sairaudeksi . Mistäköhän asia johtuneen ,joo, hiilihydraateista . Tottakai sitä ollaan "terveitä"insuulinin ja tablettejen avulla miksi ei ilman näitä tuotteita ,ehkäpä saa jalkansa pidettyä ilman että tarvii amputoida tai sitten silmät ilman että tulee sokeaksi

• mutta halusin
        Nimetön kirjoitti:

Vastuu on sosiaali ja terveysministeriössä jotka antavat neuvot hoitohenkilökunnalle . Loppujen lopuksi vastuu omassa itsessä siksi että oma terveys on jokaisen oma vastuu .Ei ole ravintoa hiilareissa .Käy sivulla hiilaritietoiset sieltä löytyy järkevää luettavaa

kuulla heidän tietämyksensä ja kantansa.

Jos huomasit niin xboxi ei vastannut mutta nämä muut "ravintoexpertit" jotka yrittävät parantaa meidät pois VHH:sta vastasivat ja se siitä.

Tämä vain todistaa sen, että heillä on vielä pitkä matka kuljettavanaan.

Yhtä en kuitenkaan ymmärrä. Miksi nämä => todella ihmiset osoittavat täydellisen tietämättömyydensä?

Jos ei edes virallinen taho pysty näyttämään toteen tutkimuksilla väittämiään niin miten nämä itseoppineetkaan sitten?

Xboxi totesi paljon puhuvasti, että lääketieteessä on ristiriitaisuuksia. Niitä on niin kauan kun ei myönnetä tosiasioita.

Jos teoria ei toimi käytännössä niin silloin teoriaa pitää vaihtaa!

Muistetaan aina se, että teoria on vain yritys ymmärtää todellisuutta. Todellisuutta ei voi sovittaa teoriaan, se ei vaan käy!

Kaikki diabeetokot huomatkaa tosiseikka lääketieteen kannalta, jos olette parantuneet VHH:lla niin olette parantuneet VÄÄRIN!

Teidän tulee parantua lautasmallin ja diabetelsiiton suositusten mukaisesti muuten virallinen taho ei parantumistanne hyväksy.

• Nimetön
        mrx-08 kirjoitti:

Kyllä tuo perunan arvo 15 on aivan liian korkea. Kokojyvätuotteiden GK on paljon pienempi.

Miksi sen leivän päälle pitäisi laittaa margariinia, majoneesissa on parempi rasvahappokoostumus ja se sentään maistuu jollekin. Jos aiotaan saada 60e% hiilareista niin leivän päälle ei oikein voi laittaa mitään rasvaa kun 30 g ruisleipäviipaleessa on n. 10 g hiilareita eli päälle saa laittaa ruhtinaallisesti 1 g rasvaa. Sama koskee perunaakin eli 150 g annoksessa keitinperunoita on hiilareita noin 20 g eli rasvaa samalla tavalla 2 g. (mä lasken tämän tällä tavalla, ei ole tarkka mutta sujuu päässä eli 10 g hiilareita on 40 kCal ja 1 g rasvaa on 9 kCal eli energiasta tulee ~1/4 rasvasta ja 3/4 hiilareista, proteiini jätetään pois niin tuo 3/4 on suunilleen 60% kokonaisenergiasta.)

sinä tunnut olevan aika tietoinen näistä hiilareista ,monikaan ei tunnu tietävän ollenkaan mitä asia koskee . käyppä hiilaritietoisten netti sivuilla hyvää luettavaa sulle .

• hiilarien sietosi aamulla kirjoitti:

"Mulla ei isokaan määrä (yli 100 g) ole ongelmallista kun se tulee aamupäivästä."

Tuo on aika poikkeuksellista kakkostyypin diabeetikoilla. Yleensä (ml. itseni) aamulla ja aamupäivällä jo melkein pelkkien hiilareiden näkeminenkin nostaa verensokereita. :) Siis sietokyky on todella vähäinen. Ei oikeastaan voi syödä kuin vähähiilarisia kasviksia. Iltapäivällä alkaa sieto parantua.

Ihmisissä on eroja. Mulla nimenomaan ilta on ongelma eli aika pienikin määrä hitaita hiilihydraatteja nostaa verensokeria pitkään ja se tuntuu vielä aamullakin (ts. kaksi viipaletta kokojyväruisleipää illalla klo 21 niin aamulla verensokeri on reilusti yli 6 ja ilman noita ruisleipiä alle). Toisaalta aamiaiseksi nautittu 100 g (ruisleipää mehua) ei tunnu enää lounasaikaan.

Mä luulisin, että mun ongelmani eivät liity liian vähäiseen insuliinin vaan liialliseen glukagonin määrään. Toisaalta olen myös päiväaikaan aktiivisempi. Mulla on hiilareiden sieto parantunut VHH:lla ( liikunta lääkitys) ihan oleellisesti eli jos satunnaisesti syökin hiilareita niin ei esimerkiksi väsytä niin paljoa kun ennen.

• xboxi
        itse tarkistaa kirjoitti:

kuinka totta puhut, heh alvariinsa ;)

hakusana rytmihäiriö

http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=&some_words=&exclude_words=&exact_words=rytmih%E4iri%F6&conference=V%E4h%E4hiilihydraattiset dieetit &poster=&sort=date&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2009&ed=17&em=3&ey=2009&hpp=50

Olen jankuttanut rytmihäiriöistä ainakin juuri seitsemän kertaa eri henkilöille. Vastauksenkin osaan: koska tässä sapuskassa ei tule tarpeeksi hivenaineita, täytyy ottaa pansuolaa. Moni leuhki, että tällä ne hävisivät. Hyvä, että hävisivät.Rytmihäiriöistään raportoineita ja toista auttamaan pyrkineitä on ollut pilvin pimein. Kaikki ovat vähätelleet ongelmaa.
        Ennen joulua yksi takykardia ei saanut yhtään vastausta. Ei minultakaan.
        Kaivakaa esiin vaan. Ne rytmihäiriöt ovat tulleet usein muun kysymyksen seassa. Osaan vastauksenikin jo ulkoa, mutta en laita sitä tähän.

• xboxi
        xboxi kirjoitti:

Olen jankuttanut rytmihäiriöistä ainakin juuri seitsemän kertaa eri henkilöille. Vastauksenkin osaan: koska tässä sapuskassa ei tule tarpeeksi hivenaineita, täytyy ottaa pansuolaa. Moni leuhki, että tällä ne hävisivät. Hyvä, että hävisivät.Rytmihäiriöistään raportoineita ja toista auttamaan pyrkineitä on ollut pilvin pimein. Kaikki ovat vähätelleet ongelmaa.
        Kaivakaa esiin vaan. Ne rytmihäiriöt ovat tulleet usein muun kysymyksen seassa. Osaan vastauksenikin jo ulkoa, mutta en laita sitä tähän.

Suola ei siis ollut minun ohjeeni. Jos auttaa, siitä vaan. (Magnesium olisi tärkeä) Ehdotin dieetin monipuolistamista. Itse asiassa myös lab. kokeita ja lääkäriä.

• suomi 24:n hakukone
        xboxi kirjoitti:

Suola ei siis ollut minun ohjeeni. Jos auttaa, siitä vaan. (Magnesium olisi tärkeä) Ehdotin dieetin monipuolistamista. Itse asiassa myös lab. kokeita ja lääkäriä.

rikki kun ei löydä noita alvariinsa olleita kysymyksiä ja sinun alvariinsa antamiasi ohjeita

• xboxi kirjoitti:

Pavut ovat aika hankalia valmistaa kun ne pitää liottaa ja keittoaikakin on pitkä. Tölkkipavut ovat taas ekologisesti huono vaihtoehto eivätkä kovinkaan maukkaita. Mä käytän painekattilaa (likoamaan illalla ja keitto aamulla, hautuvat itsekseen kypsiksi) ja nyt on kokeilussa soijamaitokone. Hernekeitto on kanssa oivaa sapuskaa ja VHH:llakin ei ihan mahdoton (10% hiilareita). Hernekeiton saa liki rasvattomaksi kun tekee sen jauhelihasta keittämällä lihan illalla painekattilassa ja kuorimalla aamulla (ei mene pilalle kun steriloituu).

Ohraryynit valmistuvat näppärästi riisinkeittimessä ja ovat ihan hyvää riisin korviketta. Puurona todella hyvää.

• myöhässä...
        Nimetön kirjoitti:

diabeettikko on kolminkertaistunut 10 vuodessa ,suomi johtaa ,diabetes 2 ikäraja on huimasti laskenut ,ennen kutsittiin vanhusten sairaudeksi ,tään saa myös kutsua lasten sairaudeksi . Mistäköhän asia johtuneen ,joo, hiilihydraateista . Tottakai sitä ollaan "terveitä"insuulinin ja tablettejen avulla miksi ei ilman näitä tuotteita ,ehkäpä saa jalkansa pidettyä ilman että tarvii amputoida tai sitten silmät ilman että tulee sokeaksi

... ollaan jos joudutaan hoitamaan. Pitää ennaltaehkäistä.

Ja siihen taas kaksi asiaa:

-ylipainon välttäminen
        -riittävä liikunta.

Helppoa, kun sen osaa.

• pitää... :-/
        Nimetön kirjoitti:

Jos haluaa pitää diabetesin ,niin on hyvä käydä niiden sivuilla ,niiden ruokavaliolla ei säily ilman lääkitystä ja insuliiniä . Käyppä hiilaritietoisten sivuilla niin sieltä löytyy hyvät ohjeet . Ja peruna gi ei pidä paikkaansa .Netissä löytyy perunoiden ja muidenkin tuotteiden GI .

... onko diabetekseen sitten keksitty parannuskeino?

Puhun perunan GK:sta, GI ei pelkästään kerro riittävästi.

• sarukka

Tässä on ristiriita!

Kirjoitin että olen jättänyt melkein kaikki hiilarit pois ,ja tietenkin nopeat . Kasvikset ovat ihan ok ,ainaskin ne jotka kasvaa maanpäällä .

• ... korkea...
        mrx-08 kirjoitti:

... mutta ei niin korkea kuin moni luulee.

Tässä maassa on syöty perunaa satoja vuosia ilman ongelmia, eikä se nytkään sellaiseksi muodostu ellei syö liikaa (ja liiku liian vähän).

Minä käytän ruisleivän päällä aina kasvimargariinia ja salaatissa kylmäpuristettua rypsiöljyä enkä todellakaan laske noita grammoja tai prosentteja koskaan.

• sarukka
        myöhässä... kirjoitti:

... ollaan jos joudutaan hoitamaan. Pitää ennaltaehkäistä.

Ja siihen taas kaksi asiaa:

-ylipainon välttäminen
        -riittävä liikunta.

Helppoa, kun sen osaa.

parempi myöhään kun ei milloinkaan ,ja joskus ei ehkä voi ennalta ehkäistä ,jos sairaus kulkee suvussa . Eikä ole lihavuudesta kiinni ,itse olin hoikka ennen kun sain diabeetes ja insuliinin ,jos et ole tietoinen ,niin insuliini on hormooni ,jos sitä on liikaa kropassa ,niin siitä lihoo ,ja sitä on liikaa jos ottaa insuliiniä ja syö hiilareita ,siksi moni diabetes sairastava lihoo .Siksi lopetin käytön kun tajusin tämän asian ,että insuliini ja hiilarit ei ole hyväksi kellekkään

• toinen puoli...
        sarukka kirjoitti:

parempi myöhään kun ei milloinkaan ,ja joskus ei ehkä voi ennalta ehkäistä ,jos sairaus kulkee suvussa . Eikä ole lihavuudesta kiinni ,itse olin hoikka ennen kun sain diabeetes ja insuliinin ,jos et ole tietoinen ,niin insuliini on hormooni ,jos sitä on liikaa kropassa ,niin siitä lihoo ,ja sitä on liikaa jos ottaa insuliiniä ja syö hiilareita ,siksi moni diabetes sairastava lihoo .Siksi lopetin käytön kun tajusin tämän asian ,että insuliini ja hiilarit ei ole hyväksi kellekkään

... mutta tosiasia vain nyt on se, että myös rasva lihottaa. Liika rasvakaan ei ole hyväksi kenellekään. Tässä, kuten oikeastaan kaikissa asioissa, on hyvä välttää ääripäitä. Liika on aina liikaa niin hiilihydraateissa kuin rasvoissakin. Kohtuus kaikessa.

Ihminen lihoo, jos saa liikaa energiaa suhteessa kulutukseensa. Tätä perusfakta on voimassa myös diabeetikoilla.

• ... korkea... kirjoitti:

... mutta ei niin korkea kuin moni luulee.

Tässä maassa on syöty perunaa satoja vuosia ilman ongelmia, eikä se nytkään sellaiseksi muodostu ellei syö liikaa (ja liiku liian vähän).

Minä käytän ruisleivän päällä aina kasvimargariinia ja salaatissa kylmäpuristettua rypsiöljyä enkä todellakaan laske noita grammoja tai prosentteja koskaan.

Perunan laajamittainen käyttö ei ole niin vanhaa kuin luullaan, reilut parisataa vuotta vasta. Peruna on tavattoman satoisa ja satovarma eikä ole ihme että se otettiin käyttöön.

Olet todennäköisesti piilo-VHH:lla koska käytännössä sitä 60e% ei saa täyteen jos käyttää rasvaa ruuanlaittoon. Peruna on tyypillisesti tuote, joka syödään aika suurella rasvalla (perunassa 13% hiilareita eli sen kanssa saisi kastikkeessa olla vain 2 g rasvaa per 150 g annos).

• vaan oikealla...
        mrx-08 kirjoitti:

Perunan laajamittainen käyttö ei ole niin vanhaa kuin luullaan, reilut parisataa vuotta vasta. Peruna on tavattoman satoisa ja satovarma eikä ole ihme että se otettiin käyttöön.

Olet todennäköisesti piilo-VHH:lla koska käytännössä sitä 60e% ei saa täyteen jos käyttää rasvaa ruuanlaittoon. Peruna on tyypillisesti tuote, joka syödään aika suurella rasvalla (perunassa 13% hiilareita eli sen kanssa saisi kastikkeessa olla vain 2 g rasvaa per 150 g annos).

... eiköhän tätä hyväkarppaukseksi voine kutsua. En ole siis mitenkään piilo-VHH:lla.

Syön hiilihydraatteja, mutta vain hitaita. Syön rasvaa, mutta lähes pelkästään kasvirasvaa ja kalasta saatavaa rasvaa. Lihaa niukalti, kasviksia ja hedelmiä paljon. Perunaa syön niukalti.

Noita täysjyvähiilareita sitten menee kyllä aika paljon; aamut alkavat täysjyväpuurolla ja täysjyväleivällä, kasviksilla ja hedelmillä. Lounaalla kasviksia ja kokojyväleipää. Illalla esimerkiksi täysjyvämysliä soijarouheella, hedelmiä, salaattia jonka kastikkeena kylmäpuristettu rypsiöljy.

Kukin tavallaan :-)

• xboxi
        suomi 24:n hakukone kirjoitti:

rikki kun ei löydä noita alvariinsa olleita kysymyksiä ja sinun alvariinsa antamiasi ohjeita

Jankutin asiasta vaikka kuinka paljon. Sitten ne ketjut on poistettu. Erittäin moni ketju, jossa olen ollut on poistettu.
        Et varmaan sitten löydä niitä. Jatkuvaa tappelua siitä, onko rytmihäiriö normaali ilmiö vai ei. Et varmaan sitten löydä niitä. Yksi takykardia siellä pitäisi olla vastaamatta, tuskin sitä on´poistettu. Mattila poisti jatkuvasti keskustelujaan tai ne poistettiin. Ei minua asia enää kiinnosta kun olen siitä niin paljon jankannut. Äitini luona kylässäkin kerroin rytmihäiriöstä internetissä samoin mieheni työhuoneessa sairaalassa. Asiaa on voimallisesti tankattu,enkä palaa siihen, jos ne kerran on poistettu. Minä tiedän kyllä mitä kirjoitin ja mitä en. Älä murehdi.

• xboxi
        xboxi kirjoitti:

Jankutin asiasta vaikka kuinka paljon. Sitten ne ketjut on poistettu. Erittäin moni ketju, jossa olen ollut on poistettu.
        Et varmaan sitten löydä niitä. Jatkuvaa tappelua siitä, onko rytmihäiriö normaali ilmiö vai ei. Et varmaan sitten löydä niitä. Yksi takykardia siellä pitäisi olla vastaamatta, tuskin sitä on´poistettu. Mattila poisti jatkuvasti keskustelujaan tai ne poistettiin. Ei minua asia enää kiinnosta kun olen siitä niin paljon jankannut. Äitini luona kylässäkin kerroin rytmihäiriöstä internetissä samoin mieheni työhuoneessa sairaalassa. Asiaa on voimallisesti tankattu,enkä palaa siihen, jos ne kerran on poistettu. Minä tiedän kyllä mitä kirjoitin ja mitä en. Älä murehdi.

VHH ja sydämen tykytys 13.2
        Nopea pulssi 4.2.
        Sydänlääkkeet ja vhh
        Huimaus ja rytmihäiriöt 12.12
        laihdutus ja nopea syke
        Sydämeen pistää 27.11.

Olen näitä kommentoinut enemmän kuin 9 eri kommenttiin. Hae sieltä. Osaa en ole kommentoinut, mutta aiheryhmä toistuu, samoin vhh-selitykset. Osasta puuttuu päivä, mutta googlaa sillä nimellä.

• ++++++
        xboxi kirjoitti:

kirjoitus paljasti taas kerran sen ettet tiedä karppauksesta hölkäsen pölähtävää.

Mikä v**tu tässä touhussa niin kiinnostaa että pitää noita-akan lailla pyöriä riekkumassa asiasta jonka vaan voisi antaa olla?

• tuolla naapurissa
        ++++++ kirjoitti:

kirjoitus paljasti taas kerran sen ettet tiedä karppauksesta hölkäsen pölähtävää.

Mikä v**tu tässä touhussa niin kiinnostaa että pitää noita-akan lailla pyöriä riekkumassa asiasta jonka vaan voisi antaa olla?

suhteet ja tunteet palstalla jakelee neuvojaan yhtä vuolaasti kuin täällä, aika vähissä on uskottavuus.

• ++++
        mrx-08 kirjoitti:

imeytyvää hiilaria 63g/100g. Ei mikään vähähiilarinen tuote.

• -tyypistä-
        pitää... :-/ kirjoitti:

... onko diabetekseen sitten keksitty parannuskeino?

Puhun perunan GK:sta, GI ei pelkästään kerro riittävästi.

mutta lääkkeettömäksi kakkoseksi on mahdollista päästä ruokavalion avulla.

• hiton vähä...
        ++++ kirjoitti:

imeytyvää hiilaria 63g/100g. Ei mikään vähähiilarinen tuote.

...rasvainen on.

• ikävän
        hiton vähä... kirjoitti:

...rasvainen on.

vähän rasvaa... mitähän maksa tekee noista sokereista?

• xboxi
        tuolla naapurissa kirjoitti:

suhteet ja tunteet palstalla jakelee neuvojaan yhtä vuolaasti kuin täällä, aika vähissä on uskottavuus.

Ihastuttavaa, että olet niin kiinostunut minusta! Jatka samaan tahtiin! Ei kukaan muu olekaan!

• xboxi
        ikävän kirjoitti:

vähän rasvaa... mitähän maksa tekee noista sokereista?

Uskokaa nyt että se ei ole hiilari kuin hiilari. Välttäkää niitä jos tahdotte, mutta on osa ihmisiä, jotka tuntevat niiden erilaiset käytöstavat, eli esim. tämä ohraryyni nostaa erittäin vähän verensokeria. Testatkaa itse kotona mittarilla. Ei se ole hiilari kuin hiilari. Ks vaikka South Beach-dieetti, jota tällä palstalla pitäisi suosia.

• xboxi
        sarukka kirjoitti:

Ilman insuliinia ihminen kuolee,joten se on meille kaikille tuiki tärkeä. Fysiologinen annos on tietty tavoitteena. Ennen insuliini keksimistä Torontossa 1920 kaikki 1-tyypin diabeetikot kuolivat tautiinsa.
        Miten paljon diabeetikko tarvitsee insuliinia tyypissä 2 riippuu täysin diabeteksen vaiheesta.

• xboxi
        -tyypistä- kirjoitti:

mutta lääkkeettömäksi kakkoseksi on mahdollista päästä ruokavalion avulla.

Joillain kakkostyyppi alkaa vuosien myötä muistuttaa ykköstä siten, että myös siinä insuliinin eritys vähenee ja silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa sitä puuttuvaa insuliinia. Ykköstyyppi ei selviä ilman insuliinia vaikka mitä söisi tai olisi syömättä, ei myöskään paastolla. Insuliinia on saatava oikea määrä, joka on tietty paastolla esim. oksentelutaudin aikana pienempi määrä kuin normaalisti. Diabeetikko osaa tämän itse säätää.

• xboxi
        vaan oikealla... kirjoitti:

... eiköhän tätä hyväkarppaukseksi voine kutsua. En ole siis mitenkään piilo-VHH:lla.

Syön hiilihydraatteja, mutta vain hitaita. Syön rasvaa, mutta lähes pelkästään kasvirasvaa ja kalasta saatavaa rasvaa. Lihaa niukalti, kasviksia ja hedelmiä paljon. Perunaa syön niukalti.

Noita täysjyvähiilareita sitten menee kyllä aika paljon; aamut alkavat täysjyväpuurolla ja täysjyväleivällä, kasviksilla ja hedelmillä. Lounaalla kasviksia ja kokojyväleipää. Illalla esimerkiksi täysjyvämysliä soijarouheella, hedelmiä, salaattia jonka kastikkeena kylmäpuristettu rypsiöljy.

Kivan oloinen dieetti.

• sarukka
        xboxi kirjoitti:

Ilman insuliinia ihminen kuolee,joten se on meille kaikille tuiki tärkeä. Fysiologinen annos on tietty tavoitteena. Ennen insuliini keksimistä Torontossa 1920 kaikki 1-tyypin diabeetikot kuolivat tautiinsa.
        Miten paljon diabeetikko tarvitsee insuliinia tyypissä 2 riippuu täysin diabeteksen vaiheesta.

Aivan oikein että diabetes ykköselle on insuliini elintärkeä ,mutta diabetes 2 voidaan hoitaa ruokavalion avulla ,me kakkoset valmistetaan insuliinia itse ,probleema on että kroppa ei ota vastaan niinkuin pitäisi omaa insuliinia ,siksi on elintärkeää jättää pois hiilarit niin paljon kuin mahdollista . Pyydän sinun käydä lukemassa Annika Dahlqvist koti sivu netissä ruotsin puolella ,hän on lääkäri ja sai ruotsin socialstyrelsen muuttamaan mieltään ruokavalion suhteen just diabetes 2 sairastavia ja moni on tullut "terveeksi" tällä hänen ruokavaliolla . Keskustelu on kova Ruotsissa just tästä aiheesta . Monin terveisin Sari

• syön rasvaa
        xboxi kirjoitti:

Uskokaa nyt että se ei ole hiilari kuin hiilari. Välttäkää niitä jos tahdotte, mutta on osa ihmisiä, jotka tuntevat niiden erilaiset käytöstavat, eli esim. tämä ohraryyni nostaa erittäin vähän verensokeria. Testatkaa itse kotona mittarilla. Ei se ole hiilari kuin hiilari. Ks vaikka South Beach-dieetti, jota tällä palstalla pitäisi suosia.

ja sitä terveellistä eläinrasvaa, sillä laihtuu. Hiilareista en piittää kun en halua lihoa.

• Chentzu
        xboxi kirjoitti:

Jos tuijotetaan sokeasti GI-lukuun niin rasva on paras energianlähde koska sen GI = 0. Eli glykeemista rasitetta ei ole lainkaan rasvan syönnissä.

I resT my case!

• sarukka kirjoitti:

Aivan oikein että diabetes ykköselle on insuliini elintärkeä ,mutta diabetes 2 voidaan hoitaa ruokavalion avulla ,me kakkoset valmistetaan insuliinia itse ,probleema on että kroppa ei ota vastaan niinkuin pitäisi omaa insuliinia ,siksi on elintärkeää jättää pois hiilarit niin paljon kuin mahdollista . Pyydän sinun käydä lukemassa Annika Dahlqvist koti sivu netissä ruotsin puolella ,hän on lääkäri ja sai ruotsin socialstyrelsen muuttamaan mieltään ruokavalion suhteen just diabetes 2 sairastavia ja moni on tullut "terveeksi" tällä hänen ruokavaliolla . Keskustelu on kova Ruotsissa just tästä aiheesta . Monin terveisin Sari

DM:ään on useita syitä, muitakin kuin insuliiniresistenssi. Itsellä VHH auttaa diabetekseen kanssa hyvin vaikka kuvittelisinkin, että itsellä on enemmän ongelmia glukagonin (ts. verensokeria nostava hormoni) kanssa. Mulla ei nimittäin paastosokeri putoa oikeastaan koskaan alas (mm. 28 tunnin paaston jälkeen oli verensokeri 6,5 mmol/l, RHH:lla, nyt menee alle 6:teen 8 tunnissa).

DM:ssä tulee monelle vaihe, että insuliinin tuotanto loppuu kokonaan. Tuolloin sitä insuliinia tarvitaan välttämättä. VHH varmaan estäisi tämän usealla ihmisellä.

• xboxi
        sarukka kirjoitti:

Juu ylivoimaisesti suurin osa onnistunee eri keinoin. Mutta osalla tulee happohäiriöitä yms. joita ei hoida muu kuin insuliini. Osa siis tosiaan siirtyy ykköstyyppiä kohti. Harmi. Näin vain on ja sen ilmiön kyllä näkee ihan laihoillakin. Happotasapainon ongelmia jos tulee, insuliini on kierroksilla ja heti. Mutta kaikilla ei!Terveisiä sinne Ruotsiin!

• xboxi
        mrx-08 kirjoitti:

DM:ään on useita syitä, muitakin kuin insuliiniresistenssi. Itsellä VHH auttaa diabetekseen kanssa hyvin vaikka kuvittelisinkin, että itsellä on enemmän ongelmia glukagonin (ts. verensokeria nostava hormoni) kanssa. Mulla ei nimittäin paastosokeri putoa oikeastaan koskaan alas (mm. 28 tunnin paaston jälkeen oli verensokeri 6,5 mmol/l, RHH:lla, nyt menee alle 6:teen 8 tunnissa).

DM:ssä tulee monelle vaihe, että insuliinin tuotanto loppuu kokonaan. Tuolloin sitä insuliinia tarvitaan välttämättä. VHH varmaan estäisi tämän usealla ihmisellä.

Olisi hyvä, jos mikä tahansa onnistuisi pysäyttämään sen prosessin kohti matalaa insuliinimäärää. Vaikka sitten vhh. Joku olisi hyvä löytää.

• ¨¨¨¨¨¨¨¨
        vaan oikealla... kirjoitti:

¨vuotaa solukalvot, solukalvot jee.

• sarukka
        mrx-08 kirjoitti:

Mikä sinulla on pitkäaikainen sokeri ,mulla itselläni on paastosokeri 5,4 ja pitkäaikainen 4,8.silloin kun sain taudin niin oli paastosokeri 27 ,pitkäaikaista en muista enään . Kaikki muut arvot aivan ok ,ainakin toistaiseksi . atunnen kyllä itseni paljon terveemmäksi kuin insuliinin kanssa ,silloin hyppi sokeri sinne sun tänne ,ja verenpaine oli korkea . Voi se olla että kaikille ei sovi mutta yrittävä ei tieltä eksy ,kokeillahan aina voi . Ei niitä hiilihydratteja tarvii jättää kokonaan pois ,itse yritän pitää suunilleen 5% joskus yli ja joskus ali ,olen tarkka mitä ostan . Ei ne sosiaali ja terveys ministeriöt aina oikeassa ole ,mutta kaikki uusi ottaa aikaa ennen kun kukaan kuuntelee .Se hiilaritietoiset on kanssa hyvä sivu ,siellä on kanssa Tohtori Kuusela jonka kanssa voi keskustella näistä hh . Hyvä jos muutama tulisi "terveemmäksi" yksikin riittää minulle . Terveisiä kotimaahan

• sarukka kirjoitti:

Mikä sinulla on pitkäaikainen sokeri ,mulla itselläni on paastosokeri 5,4 ja pitkäaikainen 4,8.silloin kun sain taudin niin oli paastosokeri 27 ,pitkäaikaista en muista enään . Kaikki muut arvot aivan ok ,ainakin toistaiseksi . atunnen kyllä itseni paljon terveemmäksi kuin insuliinin kanssa ,silloin hyppi sokeri sinne sun tänne ,ja verenpaine oli korkea . Voi se olla että kaikille ei sovi mutta yrittävä ei tieltä eksy ,kokeillahan aina voi . Ei niitä hiilihydratteja tarvii jättää kokonaan pois ,itse yritän pitää suunilleen 5% joskus yli ja joskus ali ,olen tarkka mitä ostan . Ei ne sosiaali ja terveys ministeriöt aina oikeassa ole ,mutta kaikki uusi ottaa aikaa ennen kun kukaan kuuntelee .Se hiilaritietoiset on kanssa hyvä sivu ,siellä on kanssa Tohtori Kuusela jonka kanssa voi keskustella näistä hh . Hyvä jos muutama tulisi "terveemmäksi" yksikin riittää minulle . Terveisiä kotimaahan

Viimeksi oli pitkä sokeri 6,9 ja paastosokeri 7,5 . Keväällä oli paasto 9,5 ja pitkä 7,9 ja silloin lisättiin metformiini tappiin (3 g/pv) ja arvot tippuivat. Vähensin hiilareita ja nyt on paastot alle 6. Mulla tulee hiilareista paljon enemmän, ehkä 20% energiasta.

Tuo virallinen ravintosuositus on lähinnä vitsi kun sitä ei voi noudattaa. En tunne kovinkaan paljoa ihmisiä, jotka söisivät kuivia perunoita ja leipää. Siihen 60% energiasta hiilareista kun ei muuten pääse. Ajatellaan vaikka perunaa ja jauhelihakastiketta. 150 g perunamäärää kohden saisi nauttia 2 g rasvaa eli noin 20 g jauhelihakastiketta. Ei oikein toimi. Jotain keittoja tms. löytyy, jotka oikeasti sopivat tuohon 60% energiasta hiilareista -määritelmään.

Ei tästä rasvakammosta päästä eroon kun liian isot intressit ovat pelissä. Takinkääntö ei onnistu ministeriöissä eikä tutkijoiltakaan. Teollisuudenkin intressi on pukata ulos halpaa tavaraa kalliilla (leivästä menee tuottajalle jotain 4%, loppu jää välikäsille).

• sarukka
        mrx-08 kirjoitti:

Viimeksi oli pitkä sokeri 6,9 ja paastosokeri 7,5 . Keväällä oli paasto 9,5 ja pitkä 7,9 ja silloin lisättiin metformiini tappiin (3 g/pv) ja arvot tippuivat. Vähensin hiilareita ja nyt on paastot alle 6. Mulla tulee hiilareista paljon enemmän, ehkä 20% energiasta.

Tuo virallinen ravintosuositus on lähinnä vitsi kun sitä ei voi noudattaa. En tunne kovinkaan paljoa ihmisiä, jotka söisivät kuivia perunoita ja leipää. Siihen 60% energiasta hiilareista kun ei muuten pääse. Ajatellaan vaikka perunaa ja jauhelihakastiketta. 150 g perunamäärää kohden saisi nauttia 2 g rasvaa eli noin 20 g jauhelihakastiketta. Ei oikein toimi. Jotain keittoja tms. löytyy, jotka oikeasti sopivat tuohon 60% energiasta hiilareista -määritelmään.

Ei tästä rasvakammosta päästä eroon kun liian isot intressit ovat pelissä. Takinkääntö ei onnistu ministeriöissä eikä tutkijoiltakaan. Teollisuudenkin intressi on pukata ulos halpaa tavaraa kalliilla (leivästä menee tuottajalle jotain 4%, loppu jää välikäsille).

Hei Taas !
        Miksi sä puhut kuivista perunoista ,ei tarvii perunaa syödä ollenkaan . Perunamuusin sijasta ota kukkakaalimuusi ja vihanneksia niin paljon kun jaksaa ,tein itse tänään ,kiinalais tyylisen padan ,kurkkua squash ,sipulia ,chili , paprika ,sitten soja ja kokosmaito ,lihaa voi laittaa mitä huvittaa ,härkää ,kanaa ,sianlihaa ,sitten syön ilman riisejä ja perunoita . Samoin lasangen sijasta teen mussakan kerman kanssa en siis maidon ja jauhojen kanssa . Mitä niillä perunoilla tekee ,aivot toimii hyvin vähemmälläkin hydraatin käytöllä ,ja sokeri pysyy varmasti alhaalla . Jauhelihakasttikkeen voi syödä kukkakaalin tai paistettujen vihannesten kanssa . Aamulla munakas juuston ja tomaatin kanssa tai pekonin ,sokeri ei nouse vaan pysyy tasaisena . Leipä pois kokonaan eihän siinä muuta ole kun liian paljon hiilareita . Olen kokeillut ja ottanut sokerin ainoastaan yhden leipäpalan jälkeen ja nousi huimasti 10 heti kättelyssä . Minulle tämä elämäntapa on aivan oikein hyvä ja en tunne itseäni ollenkaan sairaaksi ,ei ole hiki koko aika eikä myöskään pyörrytä ,siin kuin se tuppaa tekemään jos sokeri on korkealla .

• sarukka kirjoitti:

Hei Taas !
        Miksi sä puhut kuivista perunoista ,ei tarvii perunaa syödä ollenkaan . Perunamuusin sijasta ota kukkakaalimuusi ja vihanneksia niin paljon kun jaksaa ,tein itse tänään ,kiinalais tyylisen padan ,kurkkua squash ,sipulia ,chili , paprika ,sitten soja ja kokosmaito ,lihaa voi laittaa mitä huvittaa ,härkää ,kanaa ,sianlihaa ,sitten syön ilman riisejä ja perunoita . Samoin lasangen sijasta teen mussakan kerman kanssa en siis maidon ja jauhojen kanssa . Mitä niillä perunoilla tekee ,aivot toimii hyvin vähemmälläkin hydraatin käytöllä ,ja sokeri pysyy varmasti alhaalla . Jauhelihakasttikkeen voi syödä kukkakaalin tai paistettujen vihannesten kanssa . Aamulla munakas juuston ja tomaatin kanssa tai pekonin ,sokeri ei nouse vaan pysyy tasaisena . Leipä pois kokonaan eihän siinä muuta ole kun liian paljon hiilareita . Olen kokeillut ja ottanut sokerin ainoastaan yhden leipäpalan jälkeen ja nousi huimasti 10 heti kättelyssä . Minulle tämä elämäntapa on aivan oikein hyvä ja en tunne itseäni ollenkaan sairaaksi ,ei ole hiki koko aika eikä myöskään pyörrytä ,siin kuin se tuppaa tekemään jos sokeri on korkealla .

Ei tarviikkaan. Viittasinkin RHH:lla eläviin kun niillä pitäisi energiasta tulla 60% hiilareista. Tuohon 60% hiilareistä pääsee kun syö perunansa kuivana (max 2 g rasvaa/150 g perunaa) tai rasvattomalla kastikkeella (yäk).

Kyllä mullakin verensokeri nousee sinne 10:neen jos syön ruisleipää mutta tuo on ihan ok. En mä sitä leipää hirveästi syö, pari viipaletta aamulla.

Peruna on mulle aika paha, perunamuusi ja jauhelihakastike nostaa verensokerin tuonne 15 mmol/l yli ja parissa tunnissa tulee armoton nälkä.

• xboxi
        mrx-08 kirjoitti:

Ei tarviikkaan. Viittasinkin RHH:lla eläviin kun niillä pitäisi energiasta tulla 60% hiilareista. Tuohon 60% hiilareistä pääsee kun syö perunansa kuivana (max 2 g rasvaa/150 g perunaa) tai rasvattomalla kastikkeella (yäk).

Kyllä mullakin verensokeri nousee sinne 10:neen jos syön ruisleipää mutta tuo on ihan ok. En mä sitä leipää hirveästi syö, pari viipaletta aamulla.

Peruna on mulle aika paha, perunamuusi ja jauhelihakastike nostaa verensokerin tuonne 15 mmol/l yli ja parissa tunnissa tulee armoton nälkä.

Luulen, että peruna on aika monelle diabeetikolle aika voimakas aine. Miten sokerisi nousee ohraryynien jälkeen?

• xboxi kirjoitti:

Luulen, että peruna on aika monelle diabeetikolle aika voimakas aine. Miten sokerisi nousee ohraryynien jälkeen?

Paljon vähemmän kuin esimerkiksi ruisleivällä. Mä en vain juurikaan laita ruokaa (lounassetelietu ja pääateria on tuo lounas) niin en voi hyödyntää tuota ohrasuurimoa paitsi satunnaisesti puurossa. Saisi olla yleisessä tiedossa tuo ohraryynin hyvyys.

Ohraryyni on myös rasvakammoiselle parempi eväs kun peruna kun se ei ime kastiketta niin paljon (perunalla pahimmillaan kastiketta on yhtä paljon kuin perunaa, ns. sianpöperö).

• tunnistettu

No hyvä provo. Ja oikein sait vielä porukat uskomaan tähän juttuusi.

• ei kestä totuutta,

niin heti leimataan trolliksi.

Trolliväittämä poistaa epämiellyttävän totuuden ja pahan maailman.

Hoe nyt riittävästi TROLLI, TROLLI niin kohta trullit ovat ovesi takana. Muista varata karkkia lapsille.

• Nimetön

toivottavasti saan ainakin jonkun terveeksi ,yksikään ei ole liikaa

• sarukka
        ei kestä totuutta, kirjoitti:

niin heti leimataan trolliksi.

Trolliväittämä poistaa epämiellyttävän totuuden ja pahan maailman.

Hoe nyt riittävästi TROLLI, TROLLI niin kohta trullit ovat ovesi takana. Muista varata karkkia lapsille.

mikäs se trolli on ,onko pelottava otus

• trollipalstalla

Oikealle palstalle olet silti trollisi laittanut. Se antaa VHH:laisille hyvän mielen. On hyvä että he saavat sitä edes jostain muuten synkkään ja harmaaseen elämäänsä.

• kerrankin

Mikä sinua oikein vaivaa? Kerro enemmän.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      950
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      128
      949
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe