Tuskainen geelaus

Gerberainen

Kävin muutama viikko sitten kynsien geelauksessa, ja totisesti toivon, että huolto ei satu yhtä paljon kuin tämä itse geelaus. Polton tunne tuli siinä vaiheessa, kun geeliä kovetettiin UV-lamppu-uunissa. Tunne oli lähinnä sellainen, että olisin pitänyt kynttä nuotiossa ja samalla tuntui, että koko sormi räjähtäisi seuraavan nanosekunnin jälkeen. Kipu tuntui muutaman sekunnin ajan per kynsi, ja sitten hälveni. Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

28

8876

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pjiiiiiolo

Lämmöntunne tulee siitä, kun geeli kovettuessaan kutistuu. Sen voi välttää suurimmaksi osaksi siten, että geeliä laitetaan usea, ohuempi kerros, ei yhtä paksua.

Eikö kynsientekijä sanonut sinulle tästä? Jos polttaa, voi käden vetää uunista pois ja pitää kättä uv-valossa. Polttava tunne lakkaa ja kynnet ovat edelleen valossa. Kun poltto muutamassa sekuntissa lakkaa, voi käden taas laittaa takaisin kokonaan uuniin.

• Opiskelijatar

Juuri näin.
        Ja sitten on olemassa myös eroja eri geelimerkeillä, jotkut ovat lämpöaktiivisia ja muodostavat kuumuutta kovettuessaan, ja sitten on sellaisia jotka huomattavasti vähemmän sitä aiheuttavat.

Ohuet kerrokset tosiaan helpottavat, mutta joskus sekään ei auta (tässä omasta mielestäni pätee sääntö, että mitä halvempi geelimerkki, sen todennäköisemmin on lämpöaktiivinen - mutta en nyt mollaa mitään tai ketään! Sanon vain, että oma merkkini joka on kalliimpi, mutta myös laadukas, muodostaa varsin vähän lämpöä kovettuessaan. Toisaalta on myös kalliita merkkejä jotka polttavat kuin piru, esim. LCN (oman kokemukseni mukaan siis).

Ja kyllä kynsientekijän pitää varoittaa siitä, että geeli saattaa aiheuttaa kuumuuden tunnetta - ja juurikin opastaa ottamaan käden hetkeksi uunista pois ja painamaan vaikka pöytää vasten, niin tunne katoaa sekunneissa.

Onhan se inhottava yllätys, jos ei koskaan ole geelejä ollut ja yhtäkkiä alkaa varoituksetta polttaa, mutta se on onneksi ohimenevää... :)

• Gerberanen
        Opiskelijatar kirjoitti:

Juuri näin.
        Ja sitten on olemassa myös eroja eri geelimerkeillä, jotkut ovat lämpöaktiivisia ja muodostavat kuumuutta kovettuessaan, ja sitten on sellaisia jotka huomattavasti vähemmän sitä aiheuttavat.

Ohuet kerrokset tosiaan helpottavat, mutta joskus sekään ei auta (tässä omasta mielestäni pätee sääntö, että mitä halvempi geelimerkki, sen todennäköisemmin on lämpöaktiivinen - mutta en nyt mollaa mitään tai ketään! Sanon vain, että oma merkkini joka on kalliimpi, mutta myös laadukas, muodostaa varsin vähän lämpöä kovettuessaan. Toisaalta on myös kalliita merkkejä jotka polttavat kuin piru, esim. LCN (oman kokemukseni mukaan siis).

Ja kyllä kynsientekijän pitää varoittaa siitä, että geeli saattaa aiheuttaa kuumuuden tunnetta - ja juurikin opastaa ottamaan käden hetkeksi uunista pois ja painamaan vaikka pöytää vasten, niin tunne katoaa sekunneissa.

Onhan se inhottava yllätys, jos ei koskaan ole geelejä ollut ja yhtäkkiä alkaa varoituksetta polttaa, mutta se on onneksi ohimenevää... :)

.. Siis kyllä hän kertoikin, mitä voi tapahtua, mutta luulin vain että se on vain pieni kivun tunne :) Ja minä yleensä kestän aika paljon kipua. Ihanaa että jotkut vastasivat, kiitos teille kaikille. Luulin jo että minulla on jotenkin superherkät ja poikkeukselliset kynnet :) Mutta on nämä kyllä nätitkin...

• faerie
        Opiskelijatar kirjoitti:

Juuri näin.

Mulla on ollut käytössä jotain aivan superhalpaa geeliä mikä ei ole edes ollut sen paremmin minkään merkkistä kai. Juuri lainkaan ei ole tuota polttelua tapahtunut, joten aina tuokaan ei päde.

• en ota enää koskaan

Joo muistan ikävästi tuon tunteen, pirun kivuliasta, vesi vaan herahti silmiin...

• ja vinkki!

itsellä ei lähedkää joka sormeen käy joihinkin vain sinä toiseksi viimeses geelis joka laitetaan..?
      Mutta mulle se tekijä sano et kannattaa painaa sormea sinne pohjaan ( sen UV lamppu kotelon) niin se auttaa ja kyllähä se sit auttaaki jonku verran :) kannnaatta kyll kokeilla !

• painaa kovetettaessa

Joskus vieläkin kuulee tuon ohjeen.Ei saa painaa kynttä alustaa vasten kun kovettuminen on kesken.Kun polttelee niin silloin geeli ei ole vielä kovettunut.Ja kun painat alas niin geeli on suuressa vaarassa muuttua muodoltaan ja voi jopa liikahtaa eri suuntaan suuntaan ja kovettuu väärin. Oikea ohje on, että käsi vaan hetkeksi pois valon alta ja sitten hetken kuluttua takasin.

• Evilyn

johtuu siitä että kemialliasessa reaktiossa, joka geelin kovettuessa tapahtuu, vapautuu hukkaenergiaa lämpönä; ei siis kutistumisesta tai molekyylien välisestä kitkasta tai mitä selityksiä nyt ikinä kuuleekaan (geeli kyllä kutistuu kovettuessaan mutta kutistuminen itsessään ei tuota lämpöä).
      Geelin kovettumisen saa aikaan uv-säteilyyn reagoiva katalyytti (photoinitiator), joka aloittaa kemiallisen reaktion uv-säteilystä saamansa energian voimin; tämä ylimääräinen energia kulkee läpi ketjureaktion ja vapautuu lopulta lämpönä, jonka ihminen tuntee kynnen alla olevan verinahan hermoissa. Mitä suurempi määrä katalyyttia, sitä rajumpi reaktio ja enemmän lämpöä reaktion lopussa. Vähemmän laadukkaissa geeleissä tätä käytetään osittain täyteaineena kalliimpien raaka-aineiden kustannuksella ja se on yksi syy, miksi ne sekä polttavat enemmän uv-lampussa että usein kestävät huonommin. Mutta hyvälaatuisessakin geelissä tietty määrä katalyyttia tarvitaan, eli suurella määrällä geeliä saa varmasti myös suuren määrän lämpöä aikaan!

• Gerberainen

..käytettiin Professionailsin tuotteita. Olen saanut sen kuvan, että ne on laadukkaita. Korjatkaa, jos olen väärässä.

• Evilyn
        Gerberainen kirjoitti:

..käytettiin Professionailsin tuotteita. Olen saanut sen kuvan, että ne on laadukkaita. Korjatkaa, jos olen väärässä.

..on kyllä ihan laadukkaan tuotteen maineessa, itse en ole ko merkkiä koskaan kokeillut.
        Todennäköisesti geeliä on vain ollut liian paksulti kerralla; kaikilla hyvilläkään tuotteilla riittävää vahvuutta kynteen ei aina voi rakentaa yhdellä kerroksella. Joku mainitsikin aiemmin tässä viestiketjussa että myös esim LCN polttaa vietävästi.
        Minun mielestäni on tekijän velvollisuus tuntea oma tuotteensa niin hyvin että tietää kuinka paksulti sitä voi käyttää per kerros asiakasta kiduttamatta :)

• rintaäänellä voin sanoa..
        Evilyn kirjoitti:

..on kyllä ihan laadukkaan tuotteen maineessa, itse en ole ko merkkiä koskaan kokeillut.
        Todennäköisesti geeliä on vain ollut liian paksulti kerralla; kaikilla hyvilläkään tuotteilla riittävää vahvuutta kynteen ei aina voi rakentaa yhdellä kerroksella. Joku mainitsikin aiemmin tässä viestiketjussa että myös esim LCN polttaa vietävästi.
        Minun mielestäni on tekijän velvollisuus tuntea oma tuotteensa niin hyvin että tietää kuinka paksulti sitä voi käyttää per kerros asiakasta kiduttamatta :)

..että kerroksen vahvuudella ei ole polttamisen kanssa ainakaan mitään tekemistä. Itse teen ohuita kerroksia ja silti joillakin se vaan polttaa.
        Yleensä sellaisilla on tuskaa joilla on hyvin ohuet kynnet (hermot pinnassa?)..mutta ei heilläkään joka kerta polta..eli vaihtelee todella paljon millon tuntuu milloin ei. Myös usein jos kynsi on irronnut "tapaturmaisesti" tai katkennut niin silloin siinä nimenomaisessa sormessa pelkästään tuntuu :O
        Edellä esitetty kemiallinen reaktio ketjusi kuulosti todella fiksulta..mistä olet kuullutu tuon? Koulutuksessa sitä ei oikein osattu selittää..sanottiin vaan et siihen voi vaikuttaa monikin asia (esim.sisäiseset jutut..lääkkeet jne..)

• Evilyn
        rintaäänellä voin sanoa.. kirjoitti:

..että kerroksen vahvuudella ei ole polttamisen kanssa ainakaan mitään tekemistä. Itse teen ohuita kerroksia ja silti joillakin se vaan polttaa.
        Yleensä sellaisilla on tuskaa joilla on hyvin ohuet kynnet (hermot pinnassa?)..mutta ei heilläkään joka kerta polta..eli vaihtelee todella paljon millon tuntuu milloin ei. Myös usein jos kynsi on irronnut "tapaturmaisesti" tai katkennut niin silloin siinä nimenomaisessa sormessa pelkästään tuntuu :O
        Edellä esitetty kemiallinen reaktio ketjusi kuulosti todella fiksulta..mistä olet kuullutu tuon? Koulutuksessa sitä ei oikein osattu selittää..sanottiin vaan et siihen voi vaikuttaa monikin asia (esim.sisäiseset jutut..lääkkeet jne..)

Ohutkin kerros voi polttaa jos luonnon kynsi on ohut; sen tehtävähän on suojata sormenpäätä, eli paksumman luonnonkynnen läpi kuumuus ei luonnollisestikaan tunnu yhtä paljon kun ohuen. Sama koskee vaikkapa iskuja: ohut kynsi suojaa huonommin kuin paksumpi, ja verenpurkaumia tulee helpommin. Vauriot kynnessä (esim tapaturmaisesti irronneen rakennekynnen aiheuttamat) toki myös tekevät sormenpäästä herkemmän.
        Polttamiseen vaikuttavat joskus myös muut seikat, kuten geelin viskositeetti ja lämpötila, mutta en halunnut lähteä tähän..
        Ei minullekaan näitä asioita ole peruskoulutuksessa opetettu, olen vain kiinnostuksesta ottanut asioista selvää. Yksi erittäin hyvä perusteos jota voin suositella on Douglas D. Schoonin 'Nail structure and product chemistry'

• usgwygduehfi
        Evilyn kirjoitti:

Ohutkin kerros voi polttaa jos luonnon kynsi on ohut; sen tehtävähän on suojata sormenpäätä, eli paksumman luonnonkynnen läpi kuumuus ei luonnollisestikaan tunnu yhtä paljon kun ohuen. Sama koskee vaikkapa iskuja: ohut kynsi suojaa huonommin kuin paksumpi, ja verenpurkaumia tulee helpommin. Vauriot kynnessä (esim tapaturmaisesti irronneen rakennekynnen aiheuttamat) toki myös tekevät sormenpäästä herkemmän.
        Polttamiseen vaikuttavat joskus myös muut seikat, kuten geelin viskositeetti ja lämpötila, mutta en halunnut lähteä tähän..
        Ei minullekaan näitä asioita ole peruskoulutuksessa opetettu, olen vain kiinnostuksesta ottanut asioista selvää. Yksi erittäin hyvä perusteos jota voin suositella on Douglas D. Schoonin 'Nail structure and product chemistry'

Yllä oleva kirjoittaja kirjoittaa pelkkää asiaa! Toivon, että useampi kynsimuotoilija olisi oikeesti kiinnostunut muustakin kun glitteristä ja geeleistä. On erittäin fiksua perehtyä asioihin vähän syvemmin! Hienoa!

• ..mieltä..
        usgwygduehfi kirjoitti:

Yllä oleva kirjoittaja kirjoittaa pelkkää asiaa! Toivon, että useampi kynsimuotoilija olisi oikeesti kiinnostunut muustakin kun glitteristä ja geeleistä. On erittäin fiksua perehtyä asioihin vähän syvemmin! Hienoa!

Siksi itsekin otan aioista selvää koska jos asiakas kysyy jotain ja vastaan kuten koulutuksessa sanottiin et ei voi tietää tarkkaa mistä esim. tuo polttaminen johtuu niin mielestäni se ei ole oikean asiantuntijan vastaus ja voi kuulostaa jopa ettei mua kiinnosta edes ottaa selvää tai en vaan kerro. Kiitos Evelyn tuosta teoksen nimestä..täytyypä hankkia ja opiskella alaani syvemmältä itseni ja asiakkaitteni iloksi ja hyväksi :)

• siis..
        ..mieltä.. kirjoitti:

Siksi itsekin otan aioista selvää koska jos asiakas kysyy jotain ja vastaan kuten koulutuksessa sanottiin et ei voi tietää tarkkaa mistä esim. tuo polttaminen johtuu niin mielestäni se ei ole oikean asiantuntijan vastaus ja voi kuulostaa jopa ettei mua kiinnosta edes ottaa selvää tai en vaan kerro. Kiitos Evelyn tuosta teoksen nimestä..täytyypä hankkia ja opiskella alaani syvemmältä itseni ja asiakkaitteni iloksi ja hyväksi :)

Evilyn..anteeksi moga ;)

• ei ap eikä ed

Jos UV-valossa tuntuu polttavalta, tulee kynnet ottaa hetkeksi pois uv-valosta ja laittaa takaisin kun ei enää polttele.

• ei ap eikä ed
        rintaäänellä voin sanoa.. kirjoitti:

No ainakin KP koulutukseen tuo kuului ja lääkkeillä ei ole poltteen kanssa mitään tekemistä, minkä koulutuksen kävit?

• Polte33
        ei ap eikä ed kirjoitti:

No ainakin KP koulutukseen tuo kuului ja lääkkeillä ei ole poltteen kanssa mitään tekemistä, minkä koulutuksen kävit?

Minä olen käynyt Suomen parhaan koulutuksen, joka koulutaa maailman parhaimmilla akryyli- ja geelimerkeillä. Sen lisäksi olen perehtynyt omatoimisesti asioihin.

• Oho!
        Polte33 kirjoitti:

Minä olen käynyt Suomen parhaan koulutuksen, joka koulutaa maailman parhaimmilla akryyli- ja geelimerkeillä. Sen lisäksi olen perehtynyt omatoimisesti asioihin.

Oho!

• minunkin puolesta
        Polte33 kirjoitti:

Miten voit sanoa käyneesi Suomen parhaan koulutuksen jos kerran koulutuksestasi puuttui näinkin tärkeä asia? Miksi siis kuvittelet että saamasi koulutus on Suomen paras? Se että sitä markkinoidaan näin vai jokin muu syy.

• Polte33
        minunkin puolesta kirjoitti:

Miten voit sanoa käyneesi Suomen parhaan koulutuksen jos kerran koulutuksestasi puuttui näinkin tärkeä asia? Miksi siis kuvittelet että saamasi koulutus on Suomen paras? Se että sitä markkinoidaan näin vai jokin muu syy.

Kyllä minun koulutuksessani tämä asia kerrotiin. Ja siis tämähän oli minun mielipide, että sain parhaan koulutuksen parhailla aineilla.

Totuus on kuitenkin se, ettei yhdessäkään koulutuksesa voida opetettavien päähän laittaa niin paljon tietoa, kuin oikeasti tarvetta olisi. Suurimman osan kynsien teosta oppii kuitenkin käytännössä ja sitä tukee se, että ITSE ottaa selvää asioista, hakee tietoa ja perehtyy alaansa.

Missä tahansa oppimisessa täytyy olla valmis tekemään töitä. Kaikkea ei saa valmiiksi pureskellussa muodossa.

• Evilyn
        ..mieltä.. kirjoitti:

En tiedä saako kyseistä opusta Suomesta; kynsimaahantuojilta voi toki kysellä, tai jos paikkakunnallasi on Akateeminen Kirjakauppa niin sieltä voi kysyä voivatko tilata ellei kirjaa löydy hyllystä.
        Itse löysin omani ebaysta ja jouduin vielä vähän neuvottelemaan myyjän kanssa kun hän oli ilmoittanut ettei postita kuin Brittein saarille.
        Onnea etsintään! :)

• xx
        ei ap eikä ed kirjoitti:

Jos UV-valossa tuntuu polttavalta, tulee kynnet ottaa hetkeksi pois uv-valosta ja laittaa takaisin kun ei enää polttele.

Mulle laitettiin ensimmäistä kertaa geelaus sormien kynsiin ja meinasi oikeasti taju mennä. Pahinta on se, että tekijä ei varoittanut mitenkään....
        Taitaa olla niin että tämä geelaus jäi sitten tähän, tuskin uskallan edes huoltoon mennä????

• uunissa
        xx kirjoitti:

Mulle laitettiin ensimmäistä kertaa geelaus sormien kynsiin ja meinasi oikeasti taju mennä. Pahinta on se, että tekijä ei varoittanut mitenkään....
        Taitaa olla niin että tämä geelaus jäi sitten tähän, tuskin uskallan edes huoltoon mennä????

käy silloin kun luonnonkynttä on viilattu liikaa. Itse en viilaa luonnonkynttä juurikaan, siistin reunat, rasvaisuuden pinnalta ja muotoilen pään tippiin. Tietysti voi olla mahd että eri geelimerkit reagoivat eri ihmisillä eri tavalla. Paljon näkee kynsiä joissa luonnonkynttä on viilattu niin että hehkuu punaisena!

• xx
        uunissa kirjoitti:

käy silloin kun luonnonkynttä on viilattu liikaa. Itse en viilaa luonnonkynttä juurikaan, siistin reunat, rasvaisuuden pinnalta ja muotoilen pään tippiin. Tietysti voi olla mahd että eri geelimerkit reagoivat eri ihmisillä eri tavalla. Paljon näkee kynsiä joissa luonnonkynttä on viilattu niin että hehkuu punaisena!

Voi muuten olla että viilasi kynttäni liikaa, koska teki sen melkoisella vauhdilla eli rakennekynnet tehtiin noin tunnissa (tais olla hieman kiire) ...että näin meillä Oulussa. En kyllä tiedä, että mitä näiden kanssa teen jatkossa ja mihin uskaltaisin mennä huoltoon. Ainakaan eiliseen paikkaan en enää mee, oli se niin karu kokemus.

• miss piggy
        xx kirjoitti:

Voi muuten olla että viilasi kynttäni liikaa, koska teki sen melkoisella vauhdilla eli rakennekynnet tehtiin noin tunnissa (tais olla hieman kiire) ...että näin meillä Oulussa. En kyllä tiedä, että mitä näiden kanssa teen jatkossa ja mihin uskaltaisin mennä huoltoon. Ainakaan eiliseen paikkaan en enää mee, oli se niin karu kokemus.

huono paikka jos tehdään noin hutiloiden kynnet ja tunnissa.tuo polttelu voi myös johtua siitä että primeria on laitettu liian paksu kerros..

• Kynsiteknikko87

Hei, On normaalia että rakennusgeeli polttaa kynttä. kaikki merkit tekevät sitä, riippuu omasta kyntesi vahvuudesta kuinka paljon polttaa. Itse neuvon asiakkaita, että jos polttaa ota sormi hetkeksi pois uunista ja laita takaisin, kun polte loppuu.
      Itse teen professionailsin ja universal nailsin tuotteilla.

• pro.

Joo tosiaan on normaalia tuo polte ja juuri mm. geelin paksuus vaikuttaa mutta myös henkilön oma kipuherkkyys. Itsellä ainakin vuosia sitten yllätti ensimäisten geelikynsien yhteydessä tuo polte etenkin kun teknikko ei varoittanut asiasta. Purin hammastani ja pidin kynnen uunissa, koska minua ei neuvottu tekemään muuta. Rohkaistuin kivusta huolimatta kuitenkin menemään huoltoon ja samassa paikkaa samoilla aineilla teki toinen muotoilija, eikä tällä kertaa tuntunut yhtä pahalta, johtui osittain eri tekijästä mutta osittain siitä että tiesin mitä tuleman piti ja olin varautunut siihen. Rohkeasti vain huoltoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe