Kaupan Tes, ja palkat

harjoittelija vai ei?

Eli, minua hämää kovasti nämä tessin tekstit, missä sanotaan, että harjoitteluaika 1 vuosi, mutta myös sanotaan että merkonomit, tradenomit ym. ovat heti kolmannen vuoden työntekijöitä.

Eli olen itse menossa kesätöihin ruokakauppaan, ja kaupan tessiä noudatetaan siellä toki. Minulla ei ole vastaavista tehtävistä työkokemusta, asiakaspalvelusta jonkun verran kylläkin. Mutta kumoaako tuo jälkimmäinen teksti toisen.

Olen aika varma, että minua ollaan harjoittelijaksi laittamassa, ja haluan tietää kuuluisiko minun ollakin harjoittija vai ei. Joutuvatko kaikki siis olemaan tuon vuoden harjoittelijana vai onko suoraan korkeammassa palkassa, kun on valmistunut?

Jos joku viitsisi kertoa, en välttämättä kyllä rupea siitä palkasta tappelemaan, koska kesätöitten saanti on todella vaikeaa nykyisin (jopa sinne kaupankassalle). Mutta haluaisin tämän ainakin tietää. Ja olen siis valmistunut merkonomiksi 2008 ja nyt opiskelen tradenomiksi, Kiitos.

6

742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet merkonomina

siinä katsotaan, että merkonomi tms. on koulutusaikanaan suorittanut sen ensimmäisen harjoittelijavuoden ja pari ekaa työvuottakin samalla.

• aloittaja

Eli siinä ne kysymykset olikin, eli onko tullut kohdattua sitä, että esim. juuri kesätöissä on laitettu harjoittijaksi vaikka olisi merkonomi/tradenomi?

• ------
        aloittaja kirjoitti:

Eli siinä ne kysymykset olikin, eli onko tullut kohdattua sitä, että esim. juuri kesätöissä on laitettu harjoittijaksi vaikka olisi merkonomi/tradenomi?

Voihan käsittääkseni sitä harjoittelijan palkkaa saada vaikka onkin m/t... se koulutus osoittaa vain palkkaluokan jonka pohjalta harjoittelijan palkka lasketaan.

• aloittaja
        ------ kirjoitti:

Voihan käsittääkseni sitä harjoittelijan palkkaa saada vaikka onkin m/t... se koulutus osoittaa vain palkkaluokan jonka pohjalta harjoittelijan palkka lasketaan.

Tätä juuri tarkoitin, toiset sanoo toista kuin toiset, joten en todellakaan tiedä mitä uskoa, mutta uskon sen että näitä voi kiertää joka suuntaan koska ei ole tarkkoja selontekoa. Tietääkö kukaan varmaksi?

• työpaikoillani
        aloittaja kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin, toiset sanoo toista kuin toiset, joten en todellakaan tiedä mitä uskoa, mutta uskon sen että näitä voi kiertää joka suuntaan koska ei ole tarkkoja selontekoa. Tietääkö kukaan varmaksi?

Tuota sääntöä on noudatettu heti jos vain henkilö on ilmoittanut, että valmistunut esim. merkonomiksi. Tietenkinhän sinun täytyy itse pitää huolta, että saat palkan joka sinulle kuuluu. Monet työnantajat ovat tuosta minulle ainakin sanoneet. Kyllähän sitä yritetään vetää välistä minkä ehditään, jos ei ole tarkkana. Ja jos sinulla on koulutus alla niin eiköhän se työnanataja jo haastatteluun kutsuttaessa ole valmistunut siihen, että olet vaatimassa palkkaa joka sinulle kuuluu. Itse ainakin olen käsittänyt, että tuo on kuitenkin lakisääteinen juttu, jota ainakaan siinä vaiheessa kun työsuhde on jo voimassa ei voida kiistää. Ja yleendähän siinä työsopimuksessa juuri lukee, että tessin mukainen palkka yms.

• aloittaja
        työpaikoillani kirjoitti:

Tuota sääntöä on noudatettu heti jos vain henkilö on ilmoittanut, että valmistunut esim. merkonomiksi. Tietenkinhän sinun täytyy itse pitää huolta, että saat palkan joka sinulle kuuluu. Monet työnantajat ovat tuosta minulle ainakin sanoneet. Kyllähän sitä yritetään vetää välistä minkä ehditään, jos ei ole tarkkana. Ja jos sinulla on koulutus alla niin eiköhän se työnanataja jo haastatteluun kutsuttaessa ole valmistunut siihen, että olet vaatimassa palkkaa joka sinulle kuuluu. Itse ainakin olen käsittänyt, että tuo on kuitenkin lakisääteinen juttu, jota ainakaan siinä vaiheessa kun työsuhde on jo voimassa ei voida kiistää. Ja yleendähän siinä työsopimuksessa juuri lukee, että tessin mukainen palkka yms.

Enkä käynyt varsinaisesti työhaastattelussa, kävin kysymyssä paikkaa, sitten hain netin kautta, ja sitten kävin uudestaan siellä, kun soitin sinne. ilmeisesti ei ollut edes löytänyt minun tämän vuoden hakemusta, vaan viime vuotisen, tosin olin jo silloin valmistumassa merkonomiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      123
      5173
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3688
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1564
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1451
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1312
    9. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      30
      1299
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe