Minun olisi tarkoitus ostaa uusi pyörä, koska vanha on jäänyt pieneksi.
Kysyisinkin teiltä neuvoa millainen pyörä kanttaisi ostaa.
Vanha pyörä oli hybridi. Enimmäkseen olen ajellut asfaltti- ja hiekkateitä, myös joitain lyhyitä polkuja tai metsäautoteitä mutta harvemmin.
Minkä tyyppinen pyörä kannattaisi ostaa? Minkä kokoinen runko olisi sopiva 180 pitkä ja painan n. 70kg ja jalan sisäreunan pituus nivusiin on n. 90cm
Hintaa mieluusti alle 500€ mutta maksimi 700€.
Jos viitsitte suositella joitain pyöriä se olisi ystävällistä.
Mieluiten Turun alueelta.
Uusi pyörä, mutta millainen?
22
1912
Vastaukset
- alkup. Maantiepyöräilijä
Lähettisinkulathan ovat tätä päivää. Turusta saa ainakin KONA:n Paddywagonia, mutta se on melko puhdas asfalttitykki kaupunkiin.
http://www.konaworld.com/09_paddywagon_en.cfm
Crossarit taas menevät yli tuon, kuten saman merkin Jake, jonka hinta on melkein 900€. Viimevuotisia crossareita ei pahemmin jäänyt, koska niitä olisi myyty enemmän kuin oli tilattu maahan. Jake on lähellä pyörää, jonka oikeasti tarvitsisit.
Ajopyörällä on joitakin viimevuotisia Felt maastureita, jotka menisivät budjettiin. En kuitenkaan pidä tälläkään kertaa maasturia parhaana vaihtoehtona.
Joku käytettykin vaihtoehto voisi tulla kyseeseen. Silloin saisit pyöriä, jotka muuten jäävät budjetin yli.
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=25- Sama mies
Fillarilehden keskustelupalstalla oli ketju turkulaisista pyöräliikkeistä viime vuonna. Löytyy varmasti haulla.
- 15v
Jake vaikuttaa houkuttelevalta.
Täytyneen kysyä saisikohan vanhemmilta jonkinlaista rahoitusapua.
Menisiköhän tuohon Jakeen 37-622 nastarenkaat, kun ostin syksyllä Nokian hakkapeliitat jotka eivät nekään aivan ilmaiset olleet. - mutina
15v kirjoitti:
Jake vaikuttaa houkuttelevalta.
Täytyneen kysyä saisikohan vanhemmilta jonkinlaista rahoitusapua.
Menisiköhän tuohon Jakeen 37-622 nastarenkaat, kun ostin syksyllä Nokian hakkapeliitat jotka eivät nekään aivan ilmaiset olleet.eikä se ole sama kuin 28 tuumaa?
Itse juuri ostin tuollaiset päällyskumit, mihin meni 700x28-45C sisärenkaat.
Onko sinulla sellainen pulma, että omistat 28 tuumarenkaat olevan pyörän, minkä runkokorkeus on liian matala?
Mikäli kyse on pelkästä runkokorkeudesta ja pyörä on muuten OK.
Tällöin on yksi vaihtoehto ostaa uudet ja pidemmät putket sekä satulaan että ohjaustankoon.
Mitaat vain putkien ulkohalkaisijan ja koko pituuden.
Tämän jälkeen polvet ei enää osu ohjaustankoon.
Mikäli löytyy enemmän vikoja, sitten voi harkita paremman ostoa. - mutina
mutina kirjoitti:
eikä se ole sama kuin 28 tuumaa?
Onko sinulla sellainen pulma, että omistat 28 tuumarenkaat olevan pyörän, minkä runkokorkeus on liian matala?
Tällöin on yksi vaihtoehto ostaa uudet ja pidemmät putket sekä satulaan että ohjaustankoon.
Mikäli löytyy enemmän vikoja, sitten voi harkita paremman ostoa.etten voi taata sopivuutta, en ole asiantuntija.
Lisäksi on huomioitava renkaan leveys. - 15v
mutina kirjoitti:
Mikäli löytyy enemmän vikoja, sitten voi harkita paremman ostoa.Kyllä on 28 tuumaset.
http://hermes.gagar.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/11022008-35081/Products/"Nokia Hakkapeliitta W106 (37-622)"
Tuota leveyttä just puohdin. Eikös tuo 37 sitä leveyttä tarkoitta? Korjatkaa jos olen väärässä. - alkup. Maantiepyöräilijä
mutina kirjoitti:
Mikäli löytyy enemmän vikoja, sitten voi harkita paremman ostoa.Itse harrastin tuota pienenä, mutta pyörän geometriat menee kyllä yleensä pieleen tuolla tavalla. Rungon korkeuden kanssa ytä tärkeä on rungon pituus, joka ei pidemmistä putkista kasva. Vähän voi korjata pidemmällä stemmillä, mutta ei kovin paljoa ajotuntuman kärsimättä.
Suoralta kädeltä sanoisin, ettei kovin suositeltava keino. - mutina
15v kirjoitti:
Kyllä on 28 tuumaset.
http://hermes.gagar.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/11022008-35081/Products/"Nokia Hakkapeliitta W106 (37-622)"
Tuota leveyttä just puohdin. Eikös tuo 37 sitä leveyttä tarkoitta? Korjatkaa jos olen väärässä.Tuolta apua
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinnät
Tuolta jotain apua
http://fi.wikibooks.org/wiki/Polkupyörän_huolto_ja_korjaus/Sisä-_ja_ulkokumin_vaihtaminen - mutina
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Itse harrastin tuota pienenä, mutta pyörän geometriat menee kyllä yleensä pieleen tuolla tavalla. Rungon korkeuden kanssa ytä tärkeä on rungon pituus, joka ei pidemmistä putkista kasva. Vähän voi korjata pidemmällä stemmillä, mutta ei kovin paljoa ajotuntuman kärsimättä.
Suoralta kädeltä sanoisin, ettei kovin suositeltava keino.ole hieman vino, jolloin etäisyys ohjaustankoon venyy?
Ja kun eteen ostaa putken missä eteen taakse kääntyvä yläosa, saa sumplittua sopivan etäisyyden.
Toki tiedän tuon - alkup. Maantiepyöräilijä
mutina kirjoitti:
ole hieman vino, jolloin etäisyys ohjaustankoon venyy?
Ja kun eteen ostaa putken missä eteen taakse kääntyvä yläosa, saa sumplittua sopivan etäisyyden.
Toki tiedän tuonPyörän geometria on sellaista henkimaailman asiaa, etten itse ainakaan voi väittää ymmärtäväni sitä kovin syvällisesti. Muuttujia on aika monta.
Hyvä yleisesitys asiasta oli Fillarilehdessä viime vuonna. Muistaakseni numerossa 1/2008. Sitä kannattaa tavata.
Mutta kuten sanottua, niin en kokemuksesta enkä teoriassa suosittele ylipitkiä putkia. Toisaalta kysymys on osin makuasiasta ja itse ajan mielelläni sentin pari liian pienellä rungolla. - mutina
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Pyörän geometria on sellaista henkimaailman asiaa, etten itse ainakaan voi väittää ymmärtäväni sitä kovin syvällisesti. Muuttujia on aika monta.
Hyvä yleisesitys asiasta oli Fillarilehdessä viime vuonna. Muistaakseni numerossa 1/2008. Sitä kannattaa tavata.
Mutta kuten sanottua, niin en kokemuksesta enkä teoriassa suosittele ylipitkiä putkia. Toisaalta kysymys on osin makuasiasta ja itse ajan mielelläni sentin pari liian pienellä rungolla.tuo pyörän geometria.
Perustietoa
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Polkupyörän_rakenne
Sen lisäksi löytyi fillarifoorumista mielenkiintoinen keskustelu
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=28941
ihmettelen vaan jalan pitkää sisämittaa, ettei vaan olisi provo....hybridi vielä ja kaikki. Jos olisit vielä lisäksi kysynyt miten rasvata ketjuja, niin vastauksia olisi suorastaan ropissut. Se on nimittäin takuuvarma provoaihe.
- 15v
Jalan sisämitta taisi tulla huonosti mitattua. Kun yksin yrittää minimaalista mittanauhaa saada lattiasta nivusiin.
Nyt tarkempi tulos kaverin avustuksella: 86cm.
Hybridi kun kerran sukulaiselta joskus 50 sai ostettua niin...
Kun ei mitään säännöllisiätuloja (tässä iässä) ole niin ei ole paljoa budjettia. - voisi olla?
15v kirjoitti:
Jalan sisämitta taisi tulla huonosti mitattua. Kun yksin yrittää minimaalista mittanauhaa saada lattiasta nivusiin.
Kun ei mitään säännöllisiätuloja (tässä iässä) ole niin ei ole paljoa budjettia.Mitenkäs olisi suht halpa, käytettynä ostettu maastopyörä, joka on huollettu pyöräliikkeessä valmiiksi?
Tee mitä tahansa muuta, mutta ÄLÄ missään nimessä osta Biltemasta yhtään mitään. Yosemite katkeaa alle tai hajoaa muuten altasi. Yosemite EI ole polkupyörä. - pyörämekaanikko
15v kirjoitti:
Kun ei mitään säännöllisiätuloja (tässä iässä) ole niin ei ole paljoa budjettia."Jalan sisämitta taisi tulla huonosti mitattua. Kun yksin yrittää minimaalista mittanauhaa saada lattiasta nivusiin."
-Jalan sisämitta voidaan mitata seisten ilman kenkiä lattialla seinää vasten, jalat jalkaterän mitan verran erillään ja nostamalla kovakantista n. 3...4 cm (~satulan kärjen leveys) paksuista seinää vasten nojaavaa pystyssä olevaa kirjaa (90° kulma) ylöspäin, kunnes kirja painaa haaroja. Jalan sisämitta mitataan kirjan yläreunasta lattiaan.
Istumakorkeuden mittaaminen ja sen vähentäminen kokonaispituudesta on myös yksi monista tavoista. - montakos olet katkaissut
voisi olla? kirjoitti:
Mitenkäs olisi suht halpa, käytettynä ostettu maastopyörä, joka on huollettu pyöräliikkeessä valmiiksi?
Tee mitä tahansa muuta, mutta ÄLÄ missään nimessä osta Biltemasta yhtään mitään. Yosemite katkeaa alle tai hajoaa muuten altasi. Yosemite EI ole polkupyörä.Montako Yosemitea olet katkaissut, montako kaverisi on katkaissut? Eikö yhtään? Oletko nähnyt yhtään katkennutta Yosemiten runkoa?
Tiedätkö mikä on urbaanilegenda? - ruotsalaisessa lehdistössä
montakos olet katkaissut kirjoitti:
Montako Yosemitea olet katkaissut, montako kaverisi on katkaissut? Eikö yhtään? Oletko nähnyt yhtään katkennutta Yosemiten runkoa?
Tiedätkö mikä on urbaanilegenda?On niitä ollut ruotsalaisessa lehdistössä juttuja. Kirjoittavat herkemmin tuotevastulakien rikkomuksista. Hauskin tapaus oli suraan fillari testissä :) Suomessakin on halpisfillarien kiekkoja paukkunut normaalissa pyörätestissä, joten kannattaa olla varovainen.
Kannattaa vilkaista yleensäkin "halpismaasturien" rungoissa olevia tarroja. Niissä kielletään tuotteen käyttö maastossa. Hibtaluokka 700€ luo haastee, Käytännössä joustohaarukkaista pyörää ei kannata ostaa. Jokin hyvä ylivuotisen tarjous voisi tulla kysymykseen.
Silloinkin joustohaarukka ja pääosin asfalttikäyttö eivät oikein istu yhteen. Edullisia kiinteällä haarukalla olevia yleispyöriä dominoi tällä hetkellä KONA:n Dew. Joitakin muitakin merkkejä on toki markkinoilla. - vastaus sinulle
montakos olet katkaissut kirjoitti:
Montako Yosemitea olet katkaissut, montako kaverisi on katkaissut? Eikö yhtään? Oletko nähnyt yhtään katkennutta Yosemiten runkoa?
Tiedätkö mikä on urbaanilegenda?No, olen itse asiassa särkenyt kaksi Yosemiten täysjoustoa aikanaan vieläpä muutaman kuukauden sisällä. Kummastakin jäi jäljelle kaksi rungon puoliskoa ja renkaat.
Nämä Yosemitet eivät kestäneet maastoajoa, toisesta vääntyi alunperin takahaarukka niin että rengas jäi jumiin. - ahaa ja voi voi
vastaus sinulle kirjoitti:
No, olen itse asiassa särkenyt kaksi Yosemiten täysjoustoa aikanaan vieläpä muutaman kuukauden sisällä. Kummastakin jäi jäljelle kaksi rungon puoliskoa ja renkaat.
Nämä Yosemitet eivät kestäneet maastoajoa, toisesta vääntyi alunperin takahaarukka niin että rengas jäi jumiin.Tuo minulle mikä tahansa yosemiten painoinen täpäripyörä, niin saan sen kyllä hajalle hyppimällä.
- ymmärrä lukemasi
ahaa ja voi voi kirjoitti:
Tuo minulle mikä tahansa yosemiten painoinen täpäripyörä, niin saan sen kyllä hajalle hyppimällä.
Ymmärrä lukemasi. En hyppinyt Yosemitelle vaan ajoin ne metsässä paskaksi. Yosemite ei kestä xc-maastopyöräilyä lainkaan. Johtuu siitä, että Yosemitea ei ole oikeasti suunniteltu maastoajoon, vaan kadulle. Metsäpolut ovat Yosemitelle liikaa.
Juu, Yosemiten saa ajamalla paskaksi kuka vaan, koska Yosemite on silkkaa romurautaa. Ja painavat norsun verran.
Kun Yosemiten mainoksessa lukee "kovaan ajoon metsään", on kyse oikeasti Yosemiten pyörästä joka kestää vuoden verran asfalttiajoa ja hiekkatietä. - luin ketjun läpi
ymmärrä lukemasi kirjoitti:
Ymmärrä lukemasi. En hyppinyt Yosemitelle vaan ajoin ne metsässä paskaksi. Yosemite ei kestä xc-maastopyöräilyä lainkaan. Johtuu siitä, että Yosemitea ei ole oikeasti suunniteltu maastoajoon, vaan kadulle. Metsäpolut ovat Yosemitelle liikaa.
Juu, Yosemiten saa ajamalla paskaksi kuka vaan, koska Yosemite on silkkaa romurautaa. Ja painavat norsun verran.
Kun Yosemiten mainoksessa lukee "kovaan ajoon metsään", on kyse oikeasti Yosemiten pyörästä joka kestää vuoden verran asfalttiajoa ja hiekkatietä..... sen verran, että kuka muuten haluaa ajaa pyörällä, jonka nimi tuo lähinnä nuudelipaalin????
tuohon laatuun en sitten puutu pätkän vertaa, kun polkupyöriäkin vielä valmistetaan........
Yösemite on halpa polkupyörän näköinen ajopeli satunnaiselle käyttäjälle satunnaiseen ajoon!
- niin tässä vaihtoehto
Jos haluat pyörän pitkäksi aikaa ja kerralla laadukkaan niin hommaa Cannondale Bad boy 700. Cannondaleen saat elinikäisen runkotakuun ja muutenkin markkinoiden parhaan pään osat, mukaanlukien laakerit.
Menee yli budjettisi, mutta toisaalta saat pyörän joka taatusti kestää. Sijoitat siis laatuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455200Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1261670Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151579Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511530- 141255
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41200No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol22108081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171047Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771008Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60847