http://www.iltalehti.fi/terveys/200903179186365_tr.shtml
Ravitsemusterapeutti, Uudenmaan Sydänpiirin toiminnanjohtaja Anne Kihlman-Kitinoja. Siis alan koulutuksen saanut ihminen.
"Kokoa lounaasi mahdollisimman monipuolisesti lautasmallin mukaan."
"Vältä ruokia, jotka on leivitetty, uppopaistettu tai haudutettu kermassa. Myös maustevoit ja kermaiset kastikkeet kannattaa jättää väliin."
"Valitse mahdollisimman paljon kuitua sisältäviä hiilihydraatin lähteitä tai tuotteita, joilla on matala glykeeminen indeksi. Ne eivät aiheuta verensokerin äkkinäistä nousua. Muista, että mitä hitaammin hiilihydraatit imeytyvät, sitä pidempään ne luovuttavat energiaa ja pitävät nälän poissa."
Siinä ammattilaisen kommentteja, ei minkään itse keksityn ravintotutkijan.
Ravitsemusterpautin ohjeita
20
788
Vastaukset
- Mitä tämä tarkoittaa?
Missä hän on opiskellut ravitsemusterapeutiksi?
Mitä opintosuorituksia hän on tällöin suorittanut?
Nämä nyt ihan aluksi, muutenhan kuka vaan voi tituleerata itseään vaikka miksi ja Sinä uskot.
Sitten asiaan!
Ensinnäkin lautasmalli pitäisi polkea maan tasalle. Lautasmalli perustuu uskomuksiin, ei tieteelliseen faktaan!
Toiseksi on toivottavasti kaikille selvinnyt se, että hiilihydraattia ja rasvaa ei pidä nauttia yhdessä (leivitetty paistettu rasvassa).
Kolmanneksi ihminen tarvitsee hiilihydraatteja vain äkillisen energian tuottamiseen. Hivenaineet haetaan kasviksista ei leivästä. Oletan, että koko väestön ei tarvitse tankata itseään ikäänkuin olisivat kaikki juoksemassa maratonia.
Laita kuoma vähän kritiikkiä peliin! Älä usko kirjoituksia jotka perustuvat uskomuksiin vailla tieteellistä faktaa tuli se sitten "ammattilaiselta" tai minulta.
Yksi edesmennyt KHT tilintarkastaja kiteytti ajatuksen erittäin hyvin lauseeseen:
"luota yksin Jumalaan ja tarkista kaikki muu!"- Critical boom
Lautasmallia ei ole tarkoitettu tieteelliseksi malliksi, vaan nyrkkisäännöksi.
Vaikka kuinka laittaisin kritiikkiä peliin, en huomaa ohjeissa suuria puutteita.
Tarkkaan ottaen en ole löytänyt sellaista elämäntapaa jolla voisi lihota. Kaikenlaista on kuitenkin tullut kokeiltua paitsi huumeita, mutta laitosruoasta lujaan alkoholinkäyttöön skaala riittää. No VHH:ta en ole kokeillut enkä kasvisdieettiä.
Maratoonari ei todellakaan noudata mitään virallista ohjetta, ei aloituksessa mainittuakaan. Tankkaus on täysin toisenlainen alueensa. Eikä ohje muutenkaan kata koko terveellisen elämän aluetta, se on vain yksi osa siitä.
Oletan, että että väestö liikkuu vähemmän kuin ihmisen pitäisi, ja on suuri virhe yrittää korvata tuo puute pelkästään syömisiään muuttamalla. Siinä mennään ojasta allikkoon ja lujaa. - minullakin
Critical boom kirjoitti:
Vaikka kuinka laittaisin kritiikkiä peliin, en huomaa ohjeissa suuria puutteita.
Tarkkaan ottaen en ole löytänyt sellaista elämäntapaa jolla voisi lihota. Kaikenlaista on kuitenkin tullut kokeiltua paitsi huumeita, mutta laitosruoasta lujaan alkoholinkäyttöön skaala riittää. No VHH:ta en ole kokeillut enkä kasvisdieettiä.
Maratoonari ei todellakaan noudata mitään virallista ohjetta, ei aloituksessa mainittuakaan. Tankkaus on täysin toisenlainen alueensa. Eikä ohje muutenkaan kata koko terveellisen elämän aluetta, se on vain yksi osa siitä.
Oletan, että että väestö liikkuu vähemmän kuin ihmisen pitäisi, ja on suuri virhe yrittää korvata tuo puute pelkästään syömisiään muuttamalla. Siinä mennään ojasta allikkoon ja lujaa.eikä se ole mikään tieteellinen malli vaan ihan kelpo vähähiilihydraattinen lautasmalli. Siinä kun jättää perunat, riisit ja pastat pois lautaselta ja lisää kasviksia tilalle niin voiko siinä enää lautasmalli parantua. Onko sinulla parempi lautasmalli?
- Ihmettelen kovasti!
Critical boom kirjoitti:
Oletan, että että väestö liikkuu vähemmän kuin ihmisen pitäisi, ja on suuri virhe yrittää korvata tuo puute pelkästään syömisiään muuttamalla. Siinä mennään ojasta allikkoon ja lujaa.Kirjoitat:
"Tarkkaan ottaen en ole löytänyt sellaista elämäntapaa jolla voisi lihota."
Tämä on tämän palstan lausahdusten pohjanoteeraus.
Jos Sinulla ei ole herkkä insuliinivaste niin tämä voi pitää ehkä kohdalasi paikkansa. Kaikkihan eivät liho merkittävästi söivätpä mitä tahansa. En lähtisi kuitenkaan tästä yksilöllisestä taipumuksesta tekemään yleistä sääntöä tai oppia. yhden ihmisen otanta on vähän liian pieni tieteellisen tutkimuksen perustaksi! - snuupi76
Ravitsemusterapeutti on ylemmän korkeakoulututkinnon (160 ov) joko Helsingn tai Kuopion yliopistossa suorittanut ravitsemuksn ammattilainen. Koulutukseen kuuluu laajasti opintoja paitsi ravitsemus- ja elintarviketieteistä, myös lääke-, luonnon- ja käyttäytymistieteistä. Vain tämän koulutuksen saanut henkilö on saanut terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO) luvan ammattinimikkeen käyttöön ja TEO myös valvoo hänen toimiaan. Lisätietoa mm: http://www.rty.fi/jasenet.php Esim. ravintoterapeutiksi tms. voi sen sijaan itseään kutsua kuka vain.
- ravintotutkija¤
snuupi76 kirjoitti:
Ravitsemusterapeutti on ylemmän korkeakoulututkinnon (160 ov) joko Helsingn tai Kuopion yliopistossa suorittanut ravitsemuksn ammattilainen. Koulutukseen kuuluu laajasti opintoja paitsi ravitsemus- ja elintarviketieteistä, myös lääke-, luonnon- ja käyttäytymistieteistä. Vain tämän koulutuksen saanut henkilö on saanut terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO) luvan ammattinimikkeen käyttöön ja TEO myös valvoo hänen toimiaan. Lisätietoa mm: http://www.rty.fi/jasenet.php Esim. ravintoterapeutiksi tms. voi sen sijaan itseään kutsua kuka vain.
Myös ravintotutkijaksi voi kuka tahansa kutsua itseään.
- JariJo
Laillistettu ravitsemusterapeutti on koulutettu ja sitoutunut suosittelemaan tuota virallisterveellistä linjaa.
- vaihtoehtona..
...on kouluttamaton itse itseään vaikkapa ravintotutkijaksi tituleeraava henkilö.
Sekö se sitten on varteenotettava vaihtoehto? - oli kuitenkin
vaihtoehtona.. kirjoitti:
...on kouluttamaton itse itseään vaikkapa ravintotutkijaksi tituleeraava henkilö.
Sekö se sitten on varteenotettava vaihtoehto?ravitsemusterpautti, siksihän voi ihan kuka tahansa itseään kutsua, varsinkin täysin asiaa tuntematon. Tuskin tietää asiasta jos ei edes ammattinimikettä osaa kirjoittaa oikein.
- kaarinamaaria
oli kuitenkin kirjoitti:
ravitsemusterpautti, siksihän voi ihan kuka tahansa itseään kutsua, varsinkin täysin asiaa tuntematon. Tuskin tietää asiasta jos ei edes ammattinimikettä osaa kirjoittaa oikein.
Minä olen käynyt usealla ravitsemusterapeutilla.
Heitä olen tavannut sairaalassa ja terveyskeskuksessa.
Ei ole tullut mieleen kysyä heidän koulutuksestaan koska heidät on varmaan ihan virallista tietä palkattu toimiinsa.
Myöskään oikeinkirjoitustaitoja en ole heiltä udellut.
Kaikki tapaamani ravitsemusterapeutit suosittelevat lautasmallin mukaan syömistä.
Heiltä olen myös saanut värikkäitä vihkosia ja kauniita julisteita kyseisestä aiheesta.
Eilen satuin vilkaisemaan brittiläistä Olet mitä syöt TV-sarjaa.
Siinä häärää myöskin itseään ravitsemusterapeutiksi tituleeraava henkilö.
Hän neuvoi eilisessä ohjelmassa välttämään liian proteiinipitoista ravintoa.
Se kuulemma haurastuttaa luut niin että alkaa tulla murtumia lonkkiin ym.
Tätä en ollut koskaan ennen kuullut.
Hän myös opetti että tunti siivoamista kuluttaa
500 kgal.
Minä olen tehnyt siivoustyötä 20 vuotta.
Olen siivonnut 8 h/pv. 5 pv/vk.
Silti olen "pahimmillani" painanut lähes 180 kg!
Söin vain kerran päivässä. Eväitä en kuljetanut töissä vaan elin päivät vedellä ja tupakalla. Vasta iltapäivällä söin kun pääsin kotiin.
Aamulla join vain kahvia ja poltin tupakkaa.
Välillä laihdutin. Jätin kaikki rasvat pois. Kuljetin työssä mukana omenan tai appelsiinin ja palan leipää. En syönyt kuin 800-1000 kcal/pv.
Laihdun 20-40 kg. Sitten lihoin taas kaiken takaisin. kaarinamaaria kirjoitti:
Minä olen käynyt usealla ravitsemusterapeutilla.
Heitä olen tavannut sairaalassa ja terveyskeskuksessa.
Ei ole tullut mieleen kysyä heidän koulutuksestaan koska heidät on varmaan ihan virallista tietä palkattu toimiinsa.
Myöskään oikeinkirjoitustaitoja en ole heiltä udellut.
Kaikki tapaamani ravitsemusterapeutit suosittelevat lautasmallin mukaan syömistä.
Heiltä olen myös saanut värikkäitä vihkosia ja kauniita julisteita kyseisestä aiheesta.
Eilen satuin vilkaisemaan brittiläistä Olet mitä syöt TV-sarjaa.
Siinä häärää myöskin itseään ravitsemusterapeutiksi tituleeraava henkilö.
Hän neuvoi eilisessä ohjelmassa välttämään liian proteiinipitoista ravintoa.
Se kuulemma haurastuttaa luut niin että alkaa tulla murtumia lonkkiin ym.
Tätä en ollut koskaan ennen kuullut.
Hän myös opetti että tunti siivoamista kuluttaa
500 kgal.
Minä olen tehnyt siivoustyötä 20 vuotta.
Olen siivonnut 8 h/pv. 5 pv/vk.
Silti olen "pahimmillani" painanut lähes 180 kg!
Söin vain kerran päivässä. Eväitä en kuljetanut töissä vaan elin päivät vedellä ja tupakalla. Vasta iltapäivällä söin kun pääsin kotiin.
Aamulla join vain kahvia ja poltin tupakkaa.
Välillä laihdutin. Jätin kaikki rasvat pois. Kuljetin työssä mukana omenan tai appelsiinin ja palan leipää. En syönyt kuin 800-1000 kcal/pv.
Laihdun 20-40 kg. Sitten lihoin taas kaiken takaisin.Ihan totta tuo osteoporoosin ja liiallisen ravinnon proteiinin yhteys. Osteoporoosia on paljon maissa, joissa syödään paljon proteiinia ja liikutaan vähän.
Tuota on aika helppo tutkia kun poistuvan kalsiumin määrä voidaan mitata virtsasta ja ravinnon kalsiumpitoisuus on kanssa helppo mitata.
Luu on kanssa helppo tutkia, esimerkiksi ultraäänen etenemisessä on eroja.- huomioitava
mrx-08 kirjoitti:
Ihan totta tuo osteoporoosin ja liiallisen ravinnon proteiinin yhteys. Osteoporoosia on paljon maissa, joissa syödään paljon proteiinia ja liikutaan vähän.
Tuota on aika helppo tutkia kun poistuvan kalsiumin määrä voidaan mitata virtsasta ja ravinnon kalsiumpitoisuus on kanssa helppo mitata.
Luu on kanssa helppo tutkia, esimerkiksi ultraäänen etenemisessä on eroja.Proteiinia syödessä on syytä pitää huoli myös kalsiumin saannista. Juustossa on esimerkiksi itsessään tarpeeksi kalsiumia. 300 grammaa proteiinia vaatii noin yhden gramman kalsiumia. D-vitamiini parantaa vielä tilannetta.
- Sirkka Pertttunen
Ja kaiken takana on ruoka-ja lääketeollisuus! Tuo virallisterveellinen linja ei perustu todelliseen tietoon vaan kaupallisuuteen!
- Sirkka Perttunen
huomioitava kirjoitti:
Proteiinia syödessä on syytä pitää huoli myös kalsiumin saannista. Juustossa on esimerkiksi itsessään tarpeeksi kalsiumia. 300 grammaa proteiinia vaatii noin yhden gramman kalsiumia. D-vitamiini parantaa vielä tilannetta.
Osteoporoosi on hyvin laaja ja mielenkiintoinen asia.Tällä kertaa aiheesta sen enenpää kuin että eläinproteiini ja eläinrasva on aina nautittava samalla kertaa.Pelkkä proteiini kuluttaa A-vit. varastot pian loppuun.Rasva proteiini yhdistelmä takaa rasvaliukoisten vitamiinien imeytymisen,jotka ovat luustolle erittäin tärkeitä! Mangnesiumin osuutta ei tarpeeksi korosteta.Sen pitoisuus ravinnossamme on tuntuvasri laskenut.Jalostuksen myötä on esim.viljojen mang.pitoisuudet laskeneet murto-osaan entisestä.Mang. on ikäänkuin vene joka kuljettaa kalsiumun luustoon ja D-vit toimii kiinnittäjänä.Tämän pitäisi olla tasapainossa,muuten tulee ongelmia.
- kiulu-ukko
Sirkka Perttunen kirjoitti:
Osteoporoosi on hyvin laaja ja mielenkiintoinen asia.Tällä kertaa aiheesta sen enenpää kuin että eläinproteiini ja eläinrasva on aina nautittava samalla kertaa.Pelkkä proteiini kuluttaa A-vit. varastot pian loppuun.Rasva proteiini yhdistelmä takaa rasvaliukoisten vitamiinien imeytymisen,jotka ovat luustolle erittäin tärkeitä! Mangnesiumin osuutta ei tarpeeksi korosteta.Sen pitoisuus ravinnossamme on tuntuvasri laskenut.Jalostuksen myötä on esim.viljojen mang.pitoisuudet laskeneet murto-osaan entisestä.Mang. on ikäänkuin vene joka kuljettaa kalsiumun luustoon ja D-vit toimii kiinnittäjänä.Tämän pitäisi olla tasapainossa,muuten tulee ongelmia.
Rasva ei pidä nälkää mutta sen sijaan se lihottaa. Hiilareita saa syödä yli tuplasti jotta päästäisiin samaan lihomistulokseen.
Toihan on selvästi hyväkarppausta. Vielä kun jättäisi tuon lautasmallin pois niin ihan jees.
- pitää laittaa
lounaaksi kantarellikermakastiketta sipulilla höystettynä ja jos sen syö kukkakaalin kanssa niin ei paremmasta väliä. Kitinoja saa kitistä ihan mitä haluaa ja syödä hiilihydraattejaan mielin määrin minä en niihin koske.
- -..,.-,..-.-.,.,
Sinulle tuli sitten heti nälkä kun luit nuo ohjeet.
- Tan-tomtom
Tuollaiset ravitsemusterapeutit ovat pannassa tällä sivulla. Tällä sivulla puhutaan VHH:sta, ei terveellisistä elintavoista.
- yks toinen kp
heh,
joku humoristikin on paikalla. Tähän mennessä välillä on saanut naureskella lähinnä vitseille.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134802Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293493No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452420- 501538
- 361473
- 391349
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv231212- 141202
- 1651079
- 271078