Telkkarissa taustalla pyörii alueelliset uutiset, ilmeisesti Kaakkois-Suomen sellaiset.
Uutisten mukaan Imatra antaa toimentulotuen harkinnanvaraisena lisäosana romaneille joka kolmas (vai oliko joka toinen) vuosi 350 euroa ja Jyväskylä joka vuosi 400 euroa perinneasun hankintaan.
Minulle menee tämä yli: onhan se asu varmasti kallis, tuskin tonni riittää jos ostaa ompelijalta. MUTTA minusta summa on silti ylimitoitettu. Ompelukurssin ymmärrän, siis jokaiselle toimentulotukea saavalle romaninaiselle perinnepukukurssi sinä vuonna, jona täyttää 18.
Lisäksi kertatukena ompelukoneeseen vaikka 100 e (ja sama tuki kaikille etnisestä taustasta riippumatta!).
Sitten vaan uutta kretonkia aina kun on varaa kankaisiin.
Onko musta tullut liian jyrkkä?
Perinnepuku - kuka maksaa?
11
601
Vastaukset
- ei-romani
ihan keskivertoajattelijaa. Aika mitätön summa tuo on puvun hankintaan - en ole kateellinen.
Todelliset yhteiskunnalliset epäkohdat ovat muualla kuin toimeentulotuessa.- ei-romani
sen verran, että toimeentulotuen perusosia sekä asumiskustannusten ylärajoja tulisi nostaa sekä maksatus siirtää Kelalle.
Nykyään tuen saaja joutuu liikaa kerjäämään harkinnanvaraista tukea. Jos osaa kerjätä, niin luultavasti silloin saakin enemmän.
- mielipiteeni,.,
tuon korvauksen täysin. Asuun menee kymmeniä metrejä kallista kangasta ( hame alushame). Puserot naiset usein tekevät itse.
Musta se on siksi hyvä asia tuo korvaus, että perinnepukeutumista kannustetaan sillä jatkamaan. Olisi ikävää jos romanit pukeutuisi halpoihin Alepan vaatteisiin. sosiaalitoimesta. Haluatko senkin, että pystyisit
maksamaan veroja niin paljon, kun minä olen maksanut.
Tai voi olla,,että olet maksanutkin enemmän veroja kuin minä.
Ihan varmasti sulle jää verojen jälkeen liian vähän rahaa.Pattayallekin pääsee vain 5krt vuodessa
Kokoomuksen ökyrikkaat kateellisimpia ovat..
Kadehtivat eläkemummojen silakkalaatikkoakin..
Saat mun puolestani mennä luxus kalliiseen
angiografia operaatioonkin.Saat oikein törsäillä
verorahoilla. -älä sentään kaloja merestä vie:D
fuuuuuuuuuuurtz- random_N
Kyllä mä aina tonnin edestä taksiajoa keksin.
Veroja en ole maksellut kauhean paljon. Päin vastoin: opena mun palkka on juuri veroista saatua.
Mustalaisten (omat romanituttavat tykkäävät enemmän sanasta mustalainen kuin sanasta romani, ehkä murrekysymys?) heimoasut eivät ole MINUN kukkarostani pois, vaan ennemminkin asettavat minusta epäreiluun asemaan muut toimeentulotuen saajat. Mieluummin kaikille sama vaatelisä tai ei kenellekään. Sitä paitsi jos on työttömänä kotona niin joutaisi hyvin itse ompelemaan vaatteen, minusta. random_N kirjoitti:
Kyllä mä aina tonnin edestä taksiajoa keksin.
Veroja en ole maksellut kauhean paljon. Päin vastoin: opena mun palkka on juuri veroista saatua.
Mustalaisten (omat romanituttavat tykkäävät enemmän sanasta mustalainen kuin sanasta romani, ehkä murrekysymys?) heimoasut eivät ole MINUN kukkarostani pois, vaan ennemminkin asettavat minusta epäreiluun asemaan muut toimeentulotuen saajat. Mieluummin kaikille sama vaatelisä tai ei kenellekään. Sitä paitsi jos on työttömänä kotona niin joutaisi hyvin itse ompelemaan vaatteen, minusta.Mustalaishameita.Muistaakseni siihen menee 7metriä kaksi levyista samettia ja sekin kallista laatua.400e ei riitä edes kankaaseen,vaikka itse osaisi ommella.
Perinteen mukaan 15vuotiaana "novellityttö":) saa
käyttää sellaista.Ja mustalais miehen pitää maksaa se morsiamelleen.
Minulla oli alaisena mustalaisrouva.Hän kertoi sen hameen rakenteesta monista taskuista yms.
Hän ompeli myös minulle hakaman=on aikidossa käytettävä musta housuhame --vahvasta housukankaasta.
Hän kutsui minut kyläänkin perheensä luo.
Opin paljon mustalaiskultuurista.
Kaajo=valkolainen voisi ottaa oppia kulttuurista
sosiaalisista tavoista--vanhempien kunniottamisesta ja "hai,se maksaa kell on lovvoo
=rahaa"
Mielluumin antaisin verovaroja sen kulttuurin säilyttämiseen, kuin veronkevenyksiin valtiovarainministerille Filippiinin matkohin.
Ei ole häpeä olla vaikka savolainen.
Mutta savolaisia varmaan hävettää,että Katainen on savolainen.
Mustalais akka joutuu povaamaan ilman hametta,kun kulutus juhlat maksetaan takaisin valtion velkoihin.
Opellakin on hankaluuksia tehdä työasuunsa kuuluvan kravatin solmun tekemiseen niin, etteivät puhkikuluneet paikat näy.fuuuurtz
http://www.aceros-de-hispania.com/image/caronero-knife/gaucho-dagger.jpg
isoisänikin oli gaucho :)- random_N
Hienot vetimet!
Mutta kuvassa on herra ratsun selässä. Perinteet on iso osa identiteettiä, mutta fakta on että aika kiitää. Sinuna sanoisin sossussa että olet valmis kompromissiin eli perinteinen asu mutta pollen tilalle kulkupeliksi Harrikka ;-) random_N kirjoitti:
Hienot vetimet!
Mutta kuvassa on herra ratsun selässä. Perinteet on iso osa identiteettiä, mutta fakta on että aika kiitää. Sinuna sanoisin sossussa että olet valmis kompromissiin eli perinteinen asu mutta pollen tilalle kulkupeliksi Harrikka ;-)ainut huoleni on et jos se poncho lennähtää silmille kesken ajon, voi tulla noutaja itselle ja jollekkin sivulliselle.
- ...
Kyseiset uutiset. Siinähän sanottiin että Imatran romaninaiset ovat puuhaamassa ompelukurssia, joten ihan hyvä idea heidänkin mielestään.
350 euroa joka toinen vuosi toimeentulotukea tarvitsevalle on naurettava summa kun yhden puvun hinta on keskimäärin 1300 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä165561Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita1764283Syvästi levoton
Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk174088Vuosi vaihtuu!
Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst261593Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....
Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk461437- 941279
- 701257
- 1171195
Uudenvuoden toivotukset
Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk111152Satu Rämön suosituista Hildur-kirjoista TV-sarja - Jaksobudjetti hurjat miljoona euroa!
Hildur on suosittu ja palkittu dekkarisarja Suomessa ja kansainvälisesti. Nyt kirjoista tehdään megaluokan tv-sarja. On51076