Sinä joka olet

aikeissa lähteä!

Muutama sana;

Tee päätös! Sinä yksin voit päättää omasta elämästäsi, sinä päätät millainen se tulee olemaan. Sinä päätät millainen tulevaisuutesi ja lastesi tulevaisuus tulee olemaan. Kukaan ei päätä sitä puolestasi. Sinä päätät.

Sinulla on oikeus! Sinulla on oikeus rakastaa ja olla rakastettu. Toisen puolesta et voi rakastaa. Sinulla on oikeus tulla kuulluksi, tulla kunnioitetuksi ja tulla hyväksytyksi. Sinulla on oikeus elää. Sinulla on oikeus tehdä päätösiä ja osallistua päätöksen tekoon. Sinulla on oikeus ruumiiseesi, sen koskemattomuuteen ja luottamukseen siitä ettei siihen kosketa kuin omasta vapaasta tahdostasi. Sinulla on oikeus tarjota lapsillesi turvallinen ympäristö ja sinulla on oikeus myös itse elää turvallisessa ympäristössä.

Et voi tehdä mitään toisin! Se ei ole sinun syysi, sinun tekemisesi tai tekemättä jättämisesi eivät voi muuttaa mitään.

Elä tätä päivää! Vain sillä on merkitys. Millainen on tämä päivä? Älä mieti eilistä tai odota parempaa tulevalta. Eiliseen et voi palata, tulevalta voit odottaa samaa kuin tältä päivältäkin.

Muista! Toiseen ihmiseen kosketaan ainoastaan rakkaudesta. Sama käsi joka koskettaa hellästi, ei saa satuttaa.

Toimi! Kun suunnittelet lähtöä; laita systemaattisesti etukäteen hieman rahaa sivuun, esim. OMALLE pankkitilille. Pidä puhelin AINA ulottuvillasi, tallenna siihen helposti saataville kaikki tärkeät numerot: hätänumero, turvakoti, sosiaalitoimi, taksi, ystävät, vanhemmat. Kiireessä et niitä muista! Elvytä ystävyyssuhteesi ja suhteesi vanhempiisi, hanki sosiaalinen verkosto, puhu heille asioistasi. Kysy suoraan voitko saada esim. yösijan jos sitä tarvitset. Pidä autosi avaimet ulottuvillasi ja käsilaukussasi/ salkussasi kaikki tärkeät paperit ja asiakirjat joita saatat tarvita; tilitiedot, pankkikortit, auton rekisteriote, lasten kelakortit ym ym ym...

KUN lähdet! Älä uhkaa lähteväsi vaan LÄHDE! Toimi! Heti! Ulos ovesta. Älä odota, ettet odota liian kauan. Tarvittaessa huuda apua. Pysyttele siinä kunnossa, että pääset tarvittaessa itse ajamaan autoa. Älä ota alkoholia. Jos tulee kiire, aivan sama ehditkö ottaa mitään mukaasi; vain sinun hengelläsi ja lastesi hengellä on merkitystä! Et tee mitään puhelimellasi arkussa! Lapsesi tarvitsevat ELOSSA olevan vanhemman!

Pysy päätöksessäsi! Älä vastaa puheluihin kun tilanne on akuutti, älä lue tekstiviestejä!Hae apua; turvakodista, sosiaalitoimesta, terveyskeskuksesta, ystäviltäsi, vanhemmiltasi, sisaruksilta... jne jne jne.

Apua saa! Minä sain sitä kerran :) ja elän!

7

792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisättävää tähän

Totta joka sana. Tiedoksi vielä, että kyllä se väkivaltainen kumppanikin pärjää, ja jos ei pärjää niin sekään ei ole sinun vastuullasi, eikä sinun ongelmasi.

• psyk.opisk.

lisäystä tai tarkennusta, että kenelläkään ei ole velvollisuutta rakastaa ketään, jota ei halua rakastaa. Siis oikeutta tulla rakastetuksi jonkun tietyn taholta ei ole. On vain velvollisuus rakastaa itse itseään.

Kun lähdetään muuttamaan toista, ollaan heti hakoteillä.

• Vaatii kunnioitusta,

mutta ei anna sitä....helvete taas yksi jämähtänyt paniikkiämmä.

• sinä ihmistä

joka pahoinpitelee sinua? Tuskinpa vaan.

Kenelläkään ei ole velvollisuutta jäädä hakattavaksi. Kukaan ei voi muuttaa toista ihmistä, mutta jokaisella on OIKEUS päättää omasta elämästään. Huonosta suhteesta on oikeus lähteä. Siitä on velvollisuus lähteä. Velvollisuus itseään ja mahdollisia lapsia kohtaan.

• mätisäkinmies
        sinä ihmistä kirjoitti:

joka pahoinpitelee sinua? Tuskinpa vaan.

Kenelläkään ei ole velvollisuutta jäädä hakattavaksi. Kukaan ei voi muuttaa toista ihmistä, mutta jokaisella on OIKEUS päättää omasta elämästään. Huonosta suhteesta on oikeus lähteä. Siitä on velvollisuus lähteä. Velvollisuus itseään ja mahdollisia lapsia kohtaan.

vaatimuksilla, ja sitten huudat kurkkusuorana oikeuksiasi....oikeudet otetaan itse, kunnioitus annetaan/saadaan/ansaitaan. Oletko ansainnut?

• et ainakaan
        mätisäkinmies kirjoitti:

vaatimuksilla, ja sitten huudat kurkkusuorana oikeuksiasi....oikeudet otetaan itse, kunnioitus annetaan/saadaan/ansaitaan. Oletko ansainnut?

ole ansainnut kenenkään kunnioitusta.

Et ymmärrä lukemaasi, silti jaksat esittää näitä yhden ja kahden lauseen kommenttejasi, joiden sisältö on aina sama ja joissa et sano yhtään mitään.

Et osaa keskustella asioista asioina vaan hyökkäät aina henkilön kimppuun ja luulet tietäväsi sellaistenkin ihmisten elämästä jotain, jotka keskustelevat ihan yleisellä tasolla.

Kunnioitus todellakin ansaitaan. Sinä et siihen pysty.

• pipon hellittäjä
        et ainakaan kirjoitti:

ole ansainnut kenenkään kunnioitusta.

Et ymmärrä lukemaasi, silti jaksat esittää näitä yhden ja kahden lauseen kommenttejasi, joiden sisältö on aina sama ja joissa et sano yhtään mitään.

Et osaa keskustella asioista asioina vaan hyökkäät aina henkilön kimppuun ja luulet tietäväsi sellaistenkin ihmisten elämästä jotain, jotka keskustelevat ihan yleisellä tasolla.

Kunnioitus todellakin ansaitaan. Sinä et siihen pysty.

vai liitytkö moilasen joukkoihin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5115
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3658
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1504
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1391
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1292
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1198
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1117
    Aihe