Missä määrin tiedän mielestänne ystävyyteen kuuluu antaminen tai auttaminen? Kun jotkut ihmiset, jos heille vaikka menee kylään, eivät koskaan tarjoo yhtään mitään kun taas toisilla on aina ruoka pöydässä. Tietenkään ystävyyttä ei tule eikä voi mitata antamisilla tai palveluksilla, mutta luulis että ystävä tekis jotain toisen hyväksi ihan omasta halustaan. Tai toinen ostaa jokaisena merkkipäivänä jonkun lahjan, kun taas joku toinen ei ikinä osta mitään. Eli missä määrin antamiset/muistamiset/palvelukset kuuluu ystävyyteen?
Ystävyys ja antaminen
6
658
Vastaukset
- Safiyah
Minulla on muutama kaveri, jotka eivät koskaan tarjoa mitään, kahvit saatetaan keittää vain itselle tai tehdä siinä minun naaman edessä vaikka voileipä itselle, mutta ei koskaan kysytä, että haluaisinko minä tai edes laiteta pöytään tarjolle jotain... Outoa!
Minut on opetettu niin, että vieraille tarjotaan, on kohteliasta kysyä, haluaisiko vaikka kahvia/teetä/mehua ja voi reilusti sanoa, että nyt ei ole mitään erikoista tarjottavaa varattuna, mutta toki juomista voin tarjota. Edes vaikka vettä, jos nyt mitään muuta ei ole!
Itse tarjoan aina. Eri asia, jos toinen vain piipahtaa pari minuuttia ovella jotain pikaista asiaa, mutta aina jos tulee sisään asti, kysyn maistuisiko kahvit tms. Mikään ei ole kivempaa kuin tarjota vaikka omia leipomuksia ja maistattaa tutuilla ja kavereilla uutta reseptiä.
Myös merkkipäivien (syntymäpäivä, juhlat, valmistuminen, kihlat, häät, lapsen syntymä jne.) on tärkeää itselleni muistaa, varsinkin kaikkien lähimpien kavereiden ja ystävien kohdalla. Joskus onnittelu voi olla vain tekstiviesti, joskus taas lahja, halaus ja kylässä käynti. Riippuu tilanteesta ja mikä luontevinta kys. ihmisen kanssa.
Itselläni on muutama hyväkin kaveri, jotka eivät mitenkään noteeraa syntymäpäiviä, edes isojen juttujen kohdalla on turha odottaa onnitteluita. Ajattelen niin, että mitä itse teen hyvää, sen ehkä joskus saan jotain kautta takaisin tässä maailmassa. Ei voi olla liikaa hyviä tekoja! :)- toisilla
Mun luona taas harvemmin kahveja keitellään vaan kun ystävä tulee niin jutellaan ja otetaan sille aikaa. Tottakai keitän sumppeja aina välillä, mutta ei siihen tarvitse mitään ylimääräistä kestitsemistä toisen kunniaks. Enkä ole myöskään luonteeltanikaan semmoinen persoona, joka pitää juhlien järjestämisestä. Jääköön ne niille, joilta se luonnostaankin onnistuu. Mielestäni ystävyyttä ei materialla hoideta.
- se ei pelaa joka pelkää
toisilla kirjoitti:
Mun luona taas harvemmin kahveja keitellään vaan kun ystävä tulee niin jutellaan ja otetaan sille aikaa. Tottakai keitän sumppeja aina välillä, mutta ei siihen tarvitse mitään ylimääräistä kestitsemistä toisen kunniaks. Enkä ole myöskään luonteeltanikaan semmoinen persoona, joka pitää juhlien järjestämisestä. Jääköön ne niille, joilta se luonnostaankin onnistuu. Mielestäni ystävyyttä ei materialla hoideta.
Kaikki keinot on sallittuja ystavyyssuhteiden tiivistämisen ja säilyttämisen kannalta.
- Kuuluuko ystävyyteen?
toisilla kirjoitti:
Niin, kai ihmisillä sitte on erilaisia kulttuureita ton asian suhteen. Ite taas ajattelen, että en halua ystävieni olevan luonani esim. nälässä. Jokaisen täytyy kuitenki syödä, ja haluun huolehtia että ystävilläni on silläkin saralla kaikki hyvin. Sitäpaitsi hyvät syömiset on osa koko juttua ja mielihyvää : )
Mut synttäreillä ostan lahjoja usein vain niille, ketkä järjestää synttärikahvit. Mun mielestä se on jotenki huomaamatonta, että ensin sanotaan, että saat sinäki näitä sipsejä syödä, ja silti pidetään pussia omassa nurkassa niin että joudut joka kerta erikseen pyytää ku haluat. Ja sitte sama ihminen kylään tullessaan rouskuttaa viimisetki muruset toisten tarjoomisista.
- sisäsiittoisuus tekee sokeaksi
Ystävyys ei perustu mihinklään muuhun kukn antamiselle tai palveluksille yms. Esimerkiksi nuoret leijonaurokset heittäytyvät kimppaan, tarkoituksena selvitä paremmin ryhmänä ja hätistellä johtavia lauman uroksia, paritellakseen naaraiden kanssa. Tämä käytäntö (ystävyys) ilmenee melkein kaikilla eläinlajeilla.
- tunteita ja rohkeet
mä taas yritin tutustua yhteen naispuoliseen henkilöön, siis ystävystyä.
Ajattelinkin monesti, että jos hän olisi ystäväni, niin mielelläni antaisin hänelle,,,onneksi en sentään tuota maininnut, vaikka mieli tekikin.
Ei varmaankaan halua pitää minuun yhteyttä, kun vaistoaa haluni,,,joo-o tosi surkeeta.
mutta, eikö miehet yleensä halua naispuolisia ystäviään? olenko jotenkin pervertti?
Entäs jos nyt vaikka ilmoitankin, ettei hän oikeastaan olekaan viehättävä? olisiko hän sitten ystäväni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750