Hei! Oon 18-vuotias nuorinainen, mitat 170/49, ja olen nyt päättänyt päästä yli koululiikunnan traumoista :) Kunto on siis päässyt rapsahtamaan aika pahastikin viimeisen kolmen vuoden aikana (päiväliikuntana 1 lenkki koiran kanssa). Viime kesänä sain kyllä pienoisen liikuntapuuskan ja aloitin pyöräilyn, mutta syksyllä sekin sitten lopahti (oli kyllä aika yksipuolista tuo pelkkä pyöräily) ja nyt ollaan taas lähtöasetelmissa. Erityisesti käsilihaksia ei ole nimeksikään.
Liikkuminen ei siis ole mulle mitään iloa vaan pakkopullaa, lenkkeily (reipas kävely) ja pyöräily on ainoat joista tykkään. Se ei kuitenkaan riitä, ja haluaisinkin kysyä vinkkejä Teiltä, oi minua viisaammat, että miten kannattaisi aloittaa? :)
Olen siis alipainoinen joten painonpudotus ei ole tähtäimessä, pitäisi vaan saada tätä surkastunutta lihasta sopivasti kasvatettua ja siinä sivussa rasvaprosenttia alemmas. Pitäisikö mun siis aloittaa ihan kunnon lihastreenillä vai onko kohtalokasta kun on alipainoa ja kehittymätöntä lihasta, eli pitäisikö aloitella rauhallisemmin? Ja miten se sitten onnistuu?
Olisin tosi kiitollinen jos joku pistäisi vaikka viitteeksi jotain viikkoaikataulua tai jotain, että milloin kannattaa vaan levätä ja milloin lihastreenii ja milloin aerobista... (en oikein tiedä mistä puhun mutta toivottavasti ymmärrätte) :)
Tulipas satuiltua aika lailla...No, mutta kiitos jos jaksatte vastata!
Miten aloittaa?
7
478
Vastaukset
- pukkaa
Personal Trainer olisi varmaan paras ratkaisu, mutta kerron nyt päälinjat.
En voi kuvitella noihin mittoihin ylimääräistä läskiä, unohdan siis sen puolen kokonaan. Nyt keskitytään lihasten hankkimiseen. Siinä on kolme sääntöä: treenaa painoilla, syö oikein ja lepää riittävästi.
Treenattua saa parhaiten punttisalilla. Parhaat liikkeet alkuun ovat: jalkakyykky, pohjenousu, penkkipunnerrus, ylätalja, istumaannousu ja selän ojennus. Noita liikkeitä teet tuossa järjestyksessä kolme kertaa viikossa, kaksi kymmenen toiston sarjaa. Sarjojen välillä 2-3min tauko. Liikkeiden tekniikkaa on parasta opetella jonkun ohjauksessa, jos se ei onnistu katso vaikka tuolta: www.exrx.net.
Aloita pienimmillä painoilla mitä salilta löydät, jos saat nuo 2 x 10 toistoa tehtyä, niin seuraavalla kerralla teet toiseksi pienimmillä mahdollisilla painoilla. Tässä vaiheessa ei ole tarkoitus vetää itseään ihan piippuun, vaan tehdä paljon teknisesti oikeita suorituksia.
Tuollaisella (niinkutsutulla 1-jakoisella) ohjelmalla voit mennä helposti puoli vuotta, jonka jälkeen kehitys hidastunee ainakin voiman kasvun osalta. Silloin täytyy sekaan heittää koviakin harjoituksia, mahdollisesti jakaa harjoittelu erilaisiksi reeneiksi pitkin viikkoa.
Sinun pitää syödä enemmän kuin syöt nyt, muuten lihakset eivät kasva. Lihakset tarvitsevat kasvuun etenkin proteiiniä, lisää siis ainakin kanaa ja kalaa nykyiseen ruokavalioon.
Lepää mahdollisimman paljon, yöt on nukkumista varten. Myös viikonloppuna.- tuuulii
Kiitos paljon noista punttisliikeohjeista! :)
Sitä vielä kysyisin että kannattaako ensialkuun tosiaan käydä vaan kolmesti viikossa punttiksella ja jättää esim. pitemmät pyöräilyrundit ja hölkkäämiset myöhemmälle, kun olen vähän kehittynyt? Vai saako isomman hyödyn jos alkaisin vaikka heti kesäisemmillä ilmoilla 3 kertaa/vko punttiksella ja vaikka 2 kertaa/vko pyöräilemässä? Onko liikaa? (No, saa nähdä riittääkö motivaatiokaan niin paljoon mutta mutta...:D ) - vastaaja..
tuuulii kirjoitti:
Sitä vielä kysyisin että kannattaako ensialkuun tosiaan käydä vaan kolmesti viikossa punttiksella ja jättää esim. pitemmät pyöräilyrundit ja hölkkäämiset myöhemmälle, kun olen vähän kehittynyt? Vai saako isomman hyödyn jos alkaisin vaikka heti kesäisemmillä ilmoilla 3 kertaa/vko punttiksella ja vaikka 2 kertaa/vko pyöräilemässä? Onko liikaa? (No, saa nähdä riittääkö motivaatiokaan niin paljoon mutta mutta...:D )Pyöräily ja lenkkeily parantaa aerobista kuntoa ja on ihan hyvä lisä lihaskuntoharjoitukselle.
Mutta: muista syödä tarpeeksi. Älä mene miinuskaloreilla, koska sinun ei tosiaankaan ole tarve laihduttaa. Edellinen vastaaja kertoikin hyvin, mitä lisätä ruokavalioon. Siis muista syödä hyvin ja monipuolisesti, lihakset tarvitsevat ravintoa. - kunt
tuuulii kirjoitti:
Sitä vielä kysyisin että kannattaako ensialkuun tosiaan käydä vaan kolmesti viikossa punttiksella ja jättää esim. pitemmät pyöräilyrundit ja hölkkäämiset myöhemmälle, kun olen vähän kehittynyt? Vai saako isomman hyödyn jos alkaisin vaikka heti kesäisemmillä ilmoilla 3 kertaa/vko punttiksella ja vaikka 2 kertaa/vko pyöräilemässä? Onko liikaa? (No, saa nähdä riittääkö motivaatiokaan niin paljoon mutta mutta...:D )muista myös levätä, sillä viisi kertaa viikossa kuntoilua alkaa olla jo paljon, totuushan on se että kunto kasvaa levätessä.
- tuuulii
kunt kirjoitti:
muista myös levätä, sillä viisi kertaa viikossa kuntoilua alkaa olla jo paljon, totuushan on se että kunto kasvaa levätessä.
Jep kiitos vielä noista ruokavalio- ja lepomuistutuksista, täytyy tosiaan ryhtyä katselemaan proteiinipitoisempia ruokia (lihaa tulee syötyä niin harvoin) ja ryhtyä laskeskelemaan että saa tarpeeksi kaloreita... löysin googlettamalla EnergyNetin, vaikuttaa aika hyvältä? Katsoo että kuinka paljon liikunnalla lähtee ja koittaa sitten tankata. Oon aika pieniruokainen niin sitä puolta täytyy alkaa treenata samalla tavoin kuin lihaksia, heh :D
Ensi viikolla täytyy kipaista ostamassa lenkkarit ja verkkarit, eiköhän se siitä sitten lähde :) - sivusto..
tuuulii kirjoitti:
Jep kiitos vielä noista ruokavalio- ja lepomuistutuksista, täytyy tosiaan ryhtyä katselemaan proteiinipitoisempia ruokia (lihaa tulee syötyä niin harvoin) ja ryhtyä laskeskelemaan että saa tarpeeksi kaloreita... löysin googlettamalla EnergyNetin, vaikuttaa aika hyvältä? Katsoo että kuinka paljon liikunnalla lähtee ja koittaa sitten tankata. Oon aika pieniruokainen niin sitä puolta täytyy alkaa treenata samalla tavoin kuin lihaksia, heh :D
Ensi viikolla täytyy kipaista ostamassa lenkkarit ja verkkarit, eiköhän se siitä sitten lähde :)on kalorilaskuri.fi
Sinne vaan syötät mitä syöt ja mitä kulutat, niin näät mitä pitää lisätä/vähentää (p/hh/r). Käyttääkseen sivuja ei tarvitse olla laihduttaja, koska sitä käyttää myös mm. kehonrakentajat, jotka haluavat massaa lisää (voi valita kalorit). Tai sitten vaan pitää silmällä, että kulutus ei mene yli saadun energian. Hinta 1.90/2viikkoa. Voithan kokeilla tuon 2 viikkoa ja katsoa onko siitä hyötyä..
Itse laihdutan ja kuntoilen, joten ilman tuota laskuria olisin aika hukassa syömisineni :) - pukkaa
tuuulii kirjoitti:
Sitä vielä kysyisin että kannattaako ensialkuun tosiaan käydä vaan kolmesti viikossa punttiksella ja jättää esim. pitemmät pyöräilyrundit ja hölkkäämiset myöhemmälle, kun olen vähän kehittynyt? Vai saako isomman hyödyn jos alkaisin vaikka heti kesäisemmillä ilmoilla 3 kertaa/vko punttiksella ja vaikka 2 kertaa/vko pyöräilemässä? Onko liikaa? (No, saa nähdä riittääkö motivaatiokaan niin paljoon mutta mutta...:D )Taisit mainitakin, että pidät pyöräilystä. Pyöräile ilman muuta, samoin lenkit on ok. Jos homma menee pakkopullaksi, se todennäkösesti loppuu lyhyeen. Punttireeni menettelee myös kaksi kertaa viikossakin tehtynä, jos tuntuu rankalta. Idea on kuitenkin treenata alkuun määrällisesti paljon ja lisätä myöhemmin tehoa treeniin (ehkä myös vähentää määriä).
Lenkit tekee lihasten kasvatuksen haasteelliseksi: levon ja ravinnon riittävyys täytyy onnistua. Homma on kuitenkin mahdollista hoitaa kotiin.
Niin joo: koita joskus pyöräillä "liian isolla" vaihteella, se lisää voimaa jalkoihin ja autaa punttitreeniäkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 875439
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804722Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113027Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv882955Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232564Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328