Tiede-lehdessä julkaistiin taannoin artikkeli amerikkalaistutkimuksesta, jossa oli selvitetty ja tutkijan itsensä mukaan saatu selvillekin, millaiset ihmistyypit hakeutuvat toistensa seuraan. Tiedän, että mikä tahansa asia voidaan sopivasti tutkimalla osoittaa oikeaksi, mutta jos ei muuten niin huvin vuoksi ryhdyin miettimään, voisiko tutkimuksen havainnoilla jotenkin selittää atm-ilmiötä.
Ihmiset oli tutkimuksessa jaettu neljään perustyyppiin. Tyyppien ominaisuudet ovat seuraavat (olen hieman valikoinut alkuperäistä listaa, jotta soveltuvuus atm-asiaan näkyisi selvemmin):
Tyyppi 1: Persoonallisesti ajatteleva, uusista asioista kiinnostunut ja harrastuksiinsa herkästi uppoutuva, massasta erottuva vaikkei välttämättä ulkoisesti.
Tyyppi 2: Perinteisiin uskova ja auktoriteettejä kunnioittava, kaiken kaikkiaan koti-uskonto-isänmaa-linjalla pysyvä, ihmissuhteissa uskollinen, ulkonaisesti usein huomiota herättämätön.
Tyyppi 3: Eteenpäin pyrkivä, tulosajattelua kannattava, ulkonaisesti johtajatyyppiä, ei olemukseltaan lämmin tai ystävällinen.
Tyyppi 4: Sosiaalinen, puhelias, pyrkii solmimaan kontakteja uusiin ihmisiin ja hakeutuu muiden seuraan.
Mihin noista atm:t sijoittuvat? Eivät selvästikään nelostyyppiin ja tuskin kolmostyyppiinkään. Tyypillinen atm lienee ykköstyypin edustaja ja nimenomaan sellainen, joka on ulkoisesti huomaamaton ja erityisen selvästi omissa oloissaan ja omien mielenkiinnon kohteittensa parissa viihtyvä. Kakkostyypissäkin lienee atm:iä mutta näillä palstoilla esiintyvät atm:t tuskin ovat heitä.
Miten tyypit sitten pariutuvat tutkimuksen mukaan? Kuulemma siten, että tyypin 1 ihmiset viihtyvät vain toistensa seurassa, samoin tyypin 2 edustajat, sen sijaan tyyppi 3 haluaa seurakseen tyypin 4 ihmisen ja päinvastoin.
Jos asia noin on, atm:lle jää niukasti vaihtoehtoja. Itse asiassa vaihtoehdot tuskin ovat niin tiukassa, mutta niissä paikoissa, joihin mennään seuranhakumielessä, lienevät kolmos- ja nelostyyppi huomattavan yliedustettuja jo perusluonteensa takia (tietysti baarit täyttyvät sekä kolmostyypin liikemiehistä ja -naisista yms. ja nelostyypin seurahakuisista sekä miehistä että naisista), ja he kun kelpuuttavat vain toinen toisensa, ei harvalukuisille ykköstyypin atm:lle jää ketään.
Ykköstyypin ihmisiä ei sinänsä ole sen vähemmän kuin muita, mutta tilanne näyttää siltä, koska he elävät elämäänsä jossain omissa kätköissään tai ovat kenties hyvinkin julkisesti esillä mutta nimenomaan niissä yhteyksissä, jotka liittyvät heidän työhönsä tai harrastuksiinsa. He eivät hae seuraa vain seuranhaun itsensä vuoksi.
Jos tutkimustuloksiin uskoo ja yrittää kehitellä siitä jotain apua atm:n yksinäisyyteen, lienee pakko päätyä sellaiseen lopputulokseen, ettei atm:ksi itsensä tuntevan tosiaankaan kannata mennä baariin, koska siellä kukaan hänestä välitä, mutta uusia ystäviä kannattaisi etsiä harrastuksen parista tai vaikka työpaikalta. Ykköstyypin ihmiset eivät ilmeisesti edes tuijota kovin paljon ulkonäköön vaan hakeutuvat hyvinkin helposti muiden samoista asioista kiinnostuneiden seuraan.
"tieteellinen" näkökulma
7
578
Vastaukset
- MMies
...kakkostyyppiin. Harmi että se ryhmä on miesvaltaisin, joten hakeudun yleensä muiden tyyppisten naisten seuraan.
- vaan itseäsi...
vaikka maailman tappiin saakka. Jos ei ole näköä, eikä kokoa, niin naista ei saa! Niin yksinkertaista se on pojuseni!
- aloittajalta
Pojuseni? Mistä kohtaa olit lukevinasi että olisin mies?
Heti kun olin lukenut ton "Tyyppi 1" tajusin että olen se, ilman että edes luin noita kolmea muuta vaihtoehtoa tai edes tuota sun loppuanalyysiäs.
Persoonallisesti ajatteleva: Todellakin ja varmasti ihmiset ovat näillä palstoilla huomanneet sen. :)
Uusista asioista kiinnostunut: Juu varsinkin jos se liittyy historiaan, tieteeseen tms. jos se on jokin uusi reality tv-sarja niin sitten ei. :)
Harrastuksiinsa herkästi uppoava: Juu harrastan pariakin eri lajia ja olisi myös tarkotus saada ammatti lopulta tätä kautta.
Massasta erottuva vaikkei välttämättä ulkoisesti: True, oon ulkoisesti kuin kuka tahansa muukin, mutta mun mielipiteet ja arvot eroaa aika pitkälti "normaalista" tavasta ajatella elämää. :)- Inbound
Toi tutkimus vaikutti mielenkiintoiselta. Siitähän on tehdy melkein valmis viitekehys jota on sovellettu käytäntöön (ATM, yksin, baarissa, no luck)
Itse olen jossain kolmosen ja nelosen välissä. Mutta kuitenkin olen myös erilainenja itsenäisesti ajatteleva -- kirjoittelenkin sinkut palstalle, vaikka pitäisi hakea nopeasti kaljaa alakerran kaupasta! - fbvgfgbgfngh
Itse olen selvästi tyyppiä 1, myös 3:n kuvaus sopii minuun melko hyvin. Nyt kun sitä ajattelee niin useimmat ihastuksenkohteeni ovat kyllä enimmäkseen tyypin 1 kaltaisia, joten ehkä tässä on jotain perää. Tyypin 2 ihmistä en huolisi mihinkään ja tyyppi 4 tuskin kiinnostuisi tälläisestä epäsosiaalisesta.
- tällaiset tutkimukset
Mutta aika harvat ihmiset varmaan kuuluvat selkeästi johonkin tyyppiin. Itse olen selvästi sekä tyyppiä 1 (paitsi että erotun massasta myös ulkoisesti) että tyyppiä 4.
Mutta en ole siis ATM.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708